Beatles hebben veel geld en dus ook slaande ruzie ftfV)vandaaQ...] Hair9 komt naar Leiden ...en gisteren NS Minitrips naar het buitenland Cjfjj®!\0vgtmmna Paul wil zijn aandeel uit de pot voordelig uit met NS ZATERDAG 27 FEBRUARI 1971 LEIDSCH DAGBLAD Door Arnold Lissauer LONDEN Het goede oude Engeland be leeft moeilijke ogenblikken en het behoeft niet te verwonderen dat onder de druk van de gebeurtenissen talrijke vertrouwde traditio nele symbolen aan stukken vallen. Nauwelijks is men bekomen van de schrik van het faillissement van de beroemde tech- Het ls triest te bedenken dat er weinig meer is overgebleven van het oude Beatlesteam en dat het alweer zo lang geleden ïykt dat de vier hart- veroverde briljante knapen in het miezerige beatkeldertje in Liverpool in 1958 hun fantastische loopbaan begonnen die de hele wereld aan hun voeten bracht. Nu staan zij via hun Juridische raadsleden als grote zakenlui voor de rechtbank verbeten tegenover elkaar. Na de dood van hun manager Brian Epstein door een te grote do sis slaapmiddelen in augustus 1967, ging het snel bergafwaarts. De Beat les gingen uit elkaar. De droom was voorbij. „Het enige wat we kunnen is mu ziek maken", zei John Lennon, „van geld hebben we geen verstand". Maar het geld stroomde niettemin by miljoenen binnen. Van liever lede waren de Beatles een industrie van de eerste grootte geworden waar van de exportverdiensten zelfs door de regering Wilson met konninglyke onderscheidingen werden beloond. De vier leefden als vorsten. Dat brak de oorspronkeiyke teamgeest en ook het feit dat zij in hoge mate individualisten waren die toen de Beatle-mania was uitgewerkt ieder hun eigen weg gingen, hetgeen nog werd bevorderd door de mystieke drang die zich in de vredesapostel John Lennon openbaarde en door diens huwelijk met de Japanse Yoko Ono die naar zijn zeggen door de overige drie werd gehaat. Financieel bleken ze teveel hooi op de vork te hebben genomen. Het com merciële beheer moest aan anderen worden overgelaten die vaak een ex tra graantje en nog meer tracht ten mee te pikken in deze zwelgen de geldovervloed. Vandaar dat het hele reusachtige uit de grond ge- j stampte paleis begon te kraken. Individueel verdienen sommige Beatles nog vaak ongehoorde som men zoals bijvoorbeeld George Har rison die met zijn album „All things must pass" 1 miljoen pond (ruim 8 miljoen gulden) verdiende. Dit geld werd in een gezamenlijke pot gestopt ten voordele van de minder fortuin lijken onder het viertal. Dit wordt lijken onder het v iertal. Dit wordt tenminste beweerd door de advocaat Morris Finer die namens de groep optreedt in het proces dat Paul McCartney daartegen heeft aange spannen en dat op dit moment in Londen aan de gang is. HU wil zyn eigen aandeel uit de collectieve pot en tracht de Apple vennootschap failliet te verklaren. Paul beweert dat de 39-jarige Ame rikaanse accountant Allen Klein, die thans over de Beatles' financien waakt, zich aan wanbeheer zou heb ben schuldig gemaakt en hij wan trouwt hem in elk geval, omdat Klein al eerder wegens belastingfraude en andere onregelmatigheden zou zijn veroordeeld. GERED kopieën opheldering delijkse afrekeningen van nota's en zonodig o daarvan. Ze kregen ook geregeld af rekeningen van hun bank en een overzicht van hun inkomen en be leggingen. Bovendien stelde Klein bijna da gelijks George en Ringo op de hoog te van wat hij deed of trachtte te doen, vaak in zoveel details dat het de Beatles begon te vervelen. Volgens Lennon beheerste Klein zijn taak volkomen. Wanneer ik hem een onomwonden vraag stelde kreeg ik altijd een onomwonden antwoord. WARBOEL De enorme warboel die Klein had aangetroffen strekte zich over jaren her uit. Paul McCartney en de East mans Paul is getrouwd met Linda Eastman hebben Lennon voort durend tegengewerkt. Lennon zei dat Paul zich egoïstisch en onredelijk ge draagt. Sinds Klein de zaken reorgani seerde komen auteursrechtbetalingen in grotere sommen binnen dan ooit het geval is geweest. Paul was vooral tegen de benoe ming van Klein als directeur omdat de Eastmans, zijn schoonvader en zwager, daarnaar hadden gedongen. John was daartegen omdat hij het verkeerd vond om een directeur aan te stellen die nauwe familiebetrek kingen met één van de Beatles on derhield. Bovendien hadden de Eastmans niet de vereiste ervaring en kennis voor dit werk. Ze waren onevenwichtige mensen die in een kort gesprek met Lennon hysterisch begonnen te schelden op Klein. De ruzies en meningsver schillen tussen de Beatles werden volgens Lennon altijd opgelost. Op hun tournees hadden zij nauw contact met elkaar maar er werd al tijd geargumenteerd over muzikale en artistieke problemen. nische wonderfirma Rolls Royce of er staat, tenminste wanneer Paul McCartney zijn zin krijgt, een nieuw bankroet voor de deur, na melijk van een ander uniek groot bedrijf dat van de Beatles, alias Apple Corporations waarin hun gigantische zakelijke belangen zijn ondergebracht. de Jaren zeer winstgevend zou zijn John legde er de nadruk op dat zy zichzelf altyd als Beatles be schouwde of ze nu alleen, met z'n tweeën of drieën een plaat maakten. Hij zei dat het „wijsheid achteraf" was toen Paul zei dat in 1968 het verschil in muzikale opvattingen ster ker was geworden en dat de groep begon uiteen te vallen. Van het prilste begin af in Liver pool hadden George en John een an dere muzikale smaak dan Paul. .Paul gaf de voorkeur aan muziek van het „pop-type" en wy wilden iets dat nu „underground" heet. Dit mag tot disputen tussen Paul en George hebben geleid maar het ver schil in smaak deed muzikaal gespro ken meer goed dan kwaad en droeg bij tot ons succes", aldus John. Pauls verklaring dat John niet lan ger geïnteresseerd zou zijn in de uit voering van liedjes die hij niet zelf had geschreven was volgens John „sterk overdreven". John Lennon had vroeger al eens verklaard dat hij een merkwaardige muzikale smaak had. Hij hield niet van vele liedjes die de andere Beat les hadden gemaakt en ook vele pla ten van de groep konden hem niet bekoren. Na het uiteengaan van de Beatles liet Lennon zich al of niet ironisch in de scherpst afkeurende termen over hen uit. Ringo Starr gaf voor de rechtbank in een verklaring zijn kijk op dc achtergrond van de moeilijkheden van de Beatles. Paul, zo verklaarde hy, is de groot ste basgitarist ter wereld. Hü weet ook precies wat hy wil. Hii doet alles om zijn zin door te drij-. ven. Dit mag een deugd zijn maar het maakt soms muzikale menings verschillen onvermijdelijk. Maar dit verschil in opvattingen droeg her zijne bij tot werkelijk grote produk- ten. Ook Ringo was onmiddellijk onder de indruk van de wijze waarop Klein de zaken weer op poten zette. Ringo besloot zijn verklaring met de opmerking dat ondanks alles „wij vieren tezamende dingen bevredi gend konden oplossen. Tevoren had Ringo melding ge- HeI *"ïf° v00r!" ^aul en George maaU van m opgewonden scéae die het hierbij nogal eens te bont maakten, maar van tijd tot tijd kre gen wij het allemaal op onze zenu wen en dreigden we weg te lopen. Uit noodzaak besloten we de metho de toe te passen om geschillen op te lossen door te doen waartoe drie on zer beslisten. Soms duurde het lang voordat we tot een conclusie kwa men en zaten de dingen vaak een hele tijd vast. maar in het algemeen werkte dit systeem tot voort kort zeer goed". Als groep hadden zij sinds de zo mer van 1969 geen nieuwe platen gemaakt, maar Lennon was van me ning dat de exploitatie van oude pla ten en het opnieuw uitgeven van vroegere liedjes voor aantal komen- Klein verdedigde zich met een uit voerig document waarmee hij pro beerde aan te tonen dat hij de Beat les juist van de ondergang heeft ge red, terwijl het conflict waarbij zijn firma betrokken is geweest slechts een technisch vergrijp was. Klein ontkende deze week voor de rechtbank dat hij ooit onenigheid tus sen de Beatles heeft gezaaid (het geen hem namelijk werd verweten), dat hij ooit leugens over hen heeft verteld en dat hij gewetenloos zou zijn opgetreden. Volgens Klein was er in het con tract van de platenmaatschappij E.M.I., die zich „als een vader en moeder' Jegens de Beatles gedroeg, uitdrukkelijk rekening gehouden met de mogelijkheid dat de Beatles indi vidueel platen zouden maken en ook met de eventualiteit dat de Beatles als groep zouden ophouden te bestaan Advocaat Finer zei dat Paul er in had toegestemd dat United Artists de film „Let it be" zou distribueren en dat ook Paul daarvan financieel had geprofiteerd. Het conflict gaat inderdaad over Pauls aanspraken op de verdiensten die zijn eigen platen hebben opgele verd. Volgens hem is de groep dood, hetgeen in werkelijkheid ook zo is. In een schriftelijke verklaring zei John Lennon dat na de dood van Brian Epstein de Apple maatschappij ten prooi was aan complete chaos. Het personeel werkte alleen wanneer het er zin in had. Er werd met geld gesmeten en de gastvryheid kende geen grenzen. Twee auto's die aan Apple toebehoorden verdwenen com pleet en de firma bezat plotseling een huis waarvan niemand zich kon herinneren dat het was gekocht. Maar nadat Klein tot directeur was benoemd kwam er al gauw een verbetering in de situatie. Begin 1969 ontrloeg hij incompetent en overtol lig personeel. Er kwam een eind aan de geldsmijterij en op het kantoor van Apple werden orde en discipline hersteld. De vier Beatles ontvingen maan- ADVERTENTIE 2 dagen Brussel f 48.- 3 dagen Hamburg f 85.- 4 dagen Londen f 127.- 4 dagen Gotenborg f 107.- 5 dagen Parijs f 132.- Inlichtingen in de NS- reiskrant op de stations. tocuai aan ver uogensbeiasting dat de vier individuele Beatle-partners moe ten betalen wordt geschat op 630.000 pond truim 5 miljoen gulden). Wijlen Brian Epstein zei in het laatste interview voor zijn dood dat hij geloofde dat de Beatles vier creatieve jongen mensen die barsten van ideeën en altijd nieuwe horizon nen zullen openen nooit uit elkaar zouden gaan al zullen zij soms af- Beatle Paul McCartney en zijn Amerikaanse vrouw Linda East man op weg naar het gerechtsge bouw in Londen, waar op het ogenblik het financiële proces rond de Apple maatschappij wordt gevoerd. zonderlijke wegen inslaan. Hun be langen zullen hen bij elkaar houden. Zij zullen elkaar altijd inspireren"# tussen hem en Paul die zich als een verwend kind had gedragen, toen hij er op stond dat zijn solo-album „Mc Cartney" eerder zou verschijnen dan Ringo's „Sentimental journey" en het groepsalbum „Let it be". Paul ging als een razende tekeer, maar omdat hij onze vriend was gaven wij hem zijn zin. George Harrison gewaagde in een schriftelijke verklaring van een ruzie tussen hem en Paul, toen ze „Let it be" filmden. Paul had altijd een su perieure houding tegenover George's muziek aangenomen. Terwille van de vrede kreeg Paul zijn zin. Zelfs wan neer het betekende dat liedjes die George had gecomponeerd niet wer den opgenomen. „Maar evengoed moest ik zijn liedjes opnemen en liet ik het mij aanleunen dat Paul ver telde hoe ik mijn eigen instrument moest bespelen Het kwam tot een botsing in een naargeestig en koude filmstudio in Twickenham. Toen we in feite werden gefilmd begon Paul in het front van de ca mera's tegen me tekeer te gaan over de manier waarop ik speelde. Ik be sloot toen dat ik er genoeg van had en de groep te verlaten". Maar na een ontmoeting in Rin- go's huis liet George zich overhalen terug te# keren. Ook George Harrison liet zich gunstig uit over Klein. Hij was hard en ruw en openhartig maar bij hem wist je waar Je aan toe was. SCHULD Uit accountantsrapporten die voor de rechtbank werden voorgelezen bleek dat Apple Corporations aan vennootschapsbelasting voor de pe- j riode april 1967 tot 31 december 1970 j ruim 1,8 miljoen pond (ongeveer 16 (miljoen gulden) schuldig zijn. Het LEIDEN De popmusical 'Hair', waarvan de Nederlandse versie nu alweer langer dan een jaar draait, komt naar Leiden. Er worden van dit befaamde spektakel twee voorstellingen in de Leidse Schouwburg gegeven en wel op woensdag 21 april om zeven uur in de vooravond en om 11 uur in de na-avond. Het Nederlandse Hair-gezelschap, waarvan de samenstelling in het afgelopen jaar al vele wijzigingen heeft ondergaan, boekt op het ogenblik veel succes in Oslo. Schouwburgdirecteur Hans van Dam heeft deze twee voorstellingen van 'Hair' als extra weten in te passen in het theaterschema van dit seizoen. Dit schema vermeldt ook de opvoering van de musical 'Salvaton' omstreeks medio mei. ZONDAG 28 FEBRUARI HILV 1. 402 in en FM-kanalen. 8.(JU KRO. 1200 NCRV. 14.15 NOS. 17.00 CVK. 18.30 IKOR. 19.00 NCRV. 21 .(JU RKO. 8.00 Nws. 8.10 Het levende woord. 8 15 (S) klass. muz. (gr). 9.00 Nws en waterst. 9.15 (S) klass. gew. muz. (gr) 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Nws. 11.02 (S) promenadeconcert. 11.54 Bericnt Vastenaktie. 11.55 Me dedel. 12.00 Kerkorgelconcert. 12.40 Acc. kroniek. 13.00 Nws. 13.10 (S) gew. muz. met toel. 13.35 (S) mod. liederen. 13.55 Poëzie met lange {idem. i4.15 (S) Concertgeb. Ork. en solist (In de pauze: 15.15-15.40 Adempauze). 16.15 De economische mens, gastcol. 17.00 Kerkdienst van de Bap. Gem. te Enschede. 18.00 An- oi. i ai:e ande.. nachten 13.30 De gezinsdlenst. Incident of tussensta tion?. lezing. 18.45 Kerk veraf en dichtbij 18.58 Wilde Ganzen. 19.00 Nws. 19 07 (S) mod. gew. muz. (gr). 19.45 De maaltijd de6 Heren, lezing. 20 00 (S) Concertgeb. orkest (gr). 20.35 Zondagavondzang. 21.00 (S) Muz. a Go Go. 22.00 Achtergrondlnf. over kerk en samenl. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nws. 22.40 De zingende kerk. 23.00 Muz. inform. 23.55 Nws. II. 298 in FM-kanalen. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.00 AVRO. 14.30 NOS. 17.00 VARA. 18.05 NOS. 18.30 VARA. 19.30 VPRO. 20.30 AVRO. 800 Nws. 8.10 Act. 8.18 Voor het platteland. 8.25 Weer of geen weer (9.00 Sportmededel.) 9.45 Humanis tisch Verbond. 10 00 Kinderdlenst. 10.30 Gezamenlijke dienst van herv. en geref. kerk. 11.25 Wilde Ganzen. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 De Open Deur. 12.00 (S) Muz. onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand ln de wereld. 13.19 Radlojourn. 13.35 Delta. 14.30 Progr voor de bultl. arbeiders. 17.00 (S) Licht ork. en solisten. 17.50 Nws. 18.05 Mededel. 18.10 (S) Metro- Ëole Orkest. 18.30 Klatergoud. 19.00 ilscussie over een aktueel onderw. 19.30 Nws. 19.35 Het Vlaams Piano kwartet 20.00 Pats Boem:over de In vloed van geweld op tv en film op kind. 20.30 (S) Verzoekpl progr. 22.30 Nws. 22 40 Mededel. 22.45 Ra diojournaal. 22.65 (S) licht platen- pi ogramma. 23.55 Nws. HIL 11. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 AVRO. 12.00 VARA. 14.00 NOS. 9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogr. 10.00 Nws 1002 Jlust op zondag 11.00 ws 11.02 Muz. mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Verzoekplatenprogr. 13.00 Nws. 13 02 NAR. 14 00 Nws 14.02 Langs de lijn (15.00. 16.00 en 17.00 Nws.) MAANDAG 1 MAART 1971 HILVERSUM I. 402 m. en FM-kana len. 7.00 KRO. 10.15 N.O.8. 11.00 KRO. 12.00 NCRV. 15.30 N.O.S. 17.30 NCRV. 19.00 E.O. 20.00 NCRV. 7.0C Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 (S) klassieke-, semlklassleke- en moderne muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32—7.40 Actualiteiten; 8.008.10 Nieuws) 8.25 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. (9.009.10 Gymnastiek voor de huls vrouw). 10.00 (S) klassieke muziek (gr). 10.15 De kamende week ln het Nederlandse muziekleven 11.00 uur Nieuws. 11.03 Voor de zieken 11.30 Bejaardenprogramma. 11.54 Bericht Vastenaktie. 11.55 Mededelingen 12.00 Los-Vast (12.21 Voor boer en tuinder. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.80 Nieuws; 12.41 Hier ..Uj. 14.00 OChOLl.aUIO. 14.30 klassieke liederen. 15.00 Gereformeer de mlddagdlenst. 15.30 Zoeklicht op Nederland (16.00—16.02 Nieuws). Overheidsvoorlichting. 17.20 Suriname en zijn westerbuur. Spreker: Freek van Wel. 17.30 Actueel programma met muzikale Illustratie. (18.1918.20 Uitzending van de Christelijk Histo rische Unie; 18.30—18.41 Nieuws). 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld. 19.25 Reformatie en reveil, le zing. 19.3o iveikoigelmuziek. 19.*0 Geloven vandaag, lezing. 20.00 Actue le Informatie over ontwikkelingen in de samenleving. 20.20 (S) Limburgs Symfonie Orkest en soliste (Opn.) 21.40 De kerk vandaag. 22.00 (S) Meisjeskoor met instrumentaal sextet. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Jubel om de tragedie in de Bu- dapester Opera. 23.30 (S) Planorecital moderne muziek. 23.55 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. en FM-kana len. 7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA. 11.00 NOS. 12.00 VPRO 14.50 NOS- I 16.03 AVRO. 20.05 NOS. 22.45 AVRO. 22.55 NOS. 7.00 Nieuws. 7.11 OchtendgIJmn. 7.20 Spitsuur Amsterdam. (7.337.38 Van de voorpagina). 7.54 Deze dag. 8.00 nieuws. Actualiteiten. 8.22 Spits- suur Amsterdam (vervolg) 9.10 Ter wijl de was draalt. 11.00 Nieuws. 11.03 (S) klassieke en moderne mu ziek (Opn.). 12.00 Klassieke muziek met tussen 12.00 en 14.00 uur nieuws en informatie over muziek, tussen 14.00 en 14.30 uur liedjesprogramma. 14.30 Schoolradio. 14.50 Tobben met tape. 15.20 (S) Licht orkest (opn.). 16.00 Nieuws. 16,03 Lichte zuldamerl- kaanse muz. 16.30 Voor de kinderen. 17.30 Brab. Journ. 17.55 Mid 18.00 Nws 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind U door.., 18.30 Lichte muziek uit de jaren '45 tot nu. 19.30 Nieuws. 19.35 R.V.U 25 Jaar BelgischNed Cultu reel Acc oord. 20 05 Gamma van alpha en béta. 20.30 Weer es wat anders. 21.10 Doet Tor Tar, programma over Indische Nederlands (II). 22.10 Sex tant. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelin gen. 22.45 Radiojournaal 22.59 (S) Metropole orkest. 23.55 Nieuws. HILVERSUM III. 240 m. en FM-ka- nalen. 9.00 NCRV. 11.00 TROS. 13.00 KRO. 9.00 Nieuws. 9.03 Popstation (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03 Suzle Cream Cheese. 12.00 Nieuws 12.03 Jam on Radio. 13.00 Nieuws. 13 03 18 00 KRO-op-Drie (14 00. 15 00. 16.00 en 17.00 Nieuws). DRAADOMROEP (Over de 4e lijn) Ludwlg van Beethoven: 1. Concert voor plano en orkest nr. 4 ln G. gr.t. op.58. Wilhelm Backhaus, plano; Phtlharmonlsch Orkest van Wenen o.l.v. Hans SchmidtIsserstedt. 2. Ouverture „Die Ruinen von Athen" op. 113. Phllharmonlsch Or kest van M&nchen oJv. Frltz Rleger. 3. Symphonle nr. 8 ln F gr.t. op. 93. Phllharmonlsch Orkest van Berlijn O.I.V. Herbert von Kara Jan. Johannes Brahms: Concert voor pla no en orkest nr. 2 ln Bes gr.t. op 83. Claudlo Arrau, plano; Phllharmonlsch Orkest o.l.v. Carlo Maria Glullnl. MAANDAG Nederland I NOS/NOT i 10.46-11.36 Schooltv. NOS. NEDERLAND I 4.00 4.02 4.50 6.45 6.55 7.05 8.00 8.21 9.35 10.25 10.40 10.45 NEDERLAND II 6.45 6.55 7.05 7.25 8.00 8.20 10.25 10.50 journaal (NOS) (Kleur) Rodeo: presentatie nieuw talent (NCRV) Kinderprogramma (NCRV) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Swiebertje. Tv-serte voor de jeugd (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) Zeskamp (uit de Groenoordhal te Lelden) (NCRV) (Kleur) De Kleine Waarheid. Tv-feuilieton. Deel 7 (NCRV) Zaterdagavondzang (NCRV) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Reportage wereldkampioenschap kanst rijden voor dames te Lyon (NOS) (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Kinderprogramma (Evang. Omroep) De daad by het woord. Bijbelquiz (EO) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) The Virginian. Verhalen uit de nadagen van het Wilde Westen. Tv-film (VARA) (Kleur) Ik zoek X: Voorschot naar de maan. Tv-spel (VARA) Achter het nieuws (VARA) (Kleur) Monty Python's vliegende circus: Inte ressante mensen, een kolderiek, programma (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND I 11.00 Eucharistieviering (KRO/RKK) 1.30 Studeren les 6 (Teleac) 2.00 Journaal (NOS) 2.02 Wereldkampioenschappen wielrennen te Apel doorn (NOS) Plm. 2.25 Verkeersinformatie (NOS) Plm. 2.50 Vervolg reportage wielrennen Apeldoorn (NOS) 3.10 (Kleur) De Borderers (NOS) Plm. 4.00 Vervolg reportage wielrennen Apeldoorn (NOS) Plm. 4.25 (Kleur) Openbaar Kunstbezit (NOS) Plm. 4.40 Toto-uitslagen (NOS) 6.20 EHBO les 5 (Telac) 6.55 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 Bijbelvertelling voor kinderen (IKOR/CVK/ RKK) 7.05 Wat je zegt dat ben je zelf. Om Jezus wil Amen. Programma voor kinderen (IKOR/CVK) 7.30 (Kleur) Daktari. Tv-serie voor de jeugd (KRO) 8.20 (Kleur) Journaal (NOS) 8.25 (Kleur) Advocaat Judd (KRO) 9.15 (Kleur) Gamma: cultuur is een werkwoord. We tenschappelijke serie (KRO) 9.55 (Kleur) Miniatuur van Vigneault. Literair film portret (KRO) 10.20 (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.55 7.00 7.05 7.30 8.20 8.45 9.10 9.35 11.05 De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) De vrybulters. Tv-serie voor de jeugd (Kleur) (Kleur) (Kleur) (NOS) Studio Sport I (NOS) (Kleur) Panoramiek achtergrondinformatie over gebeurtenissen in binnen- en buitenland (NOS) Dubbeldekkers (NOS) Studio Sport II (NOS) iKleur) De leugen. Tv-fihn (NOS) (Kleur) Journaal (NOS) Johnny en Rijk (geregisseerd door Bob Rooyens» gaan naar het televisiefestival in Mon- treux en dat betekent dat Adè- le en Leen, geregisseerd door Rob Touber, niet naar Mon- treux gaan. Is dat terecht? Een tv-redacteur die de show van gisteren, „Adèle et Lène" tevoren gezien had, vond van niet. Hij vond dat dit pro gramma naar Montreux ge stuurd had moeten worden, te meer omdat Bob Rooyens nu al zo vaak naar Montreux is afgevaardigd. Dat is waar. In 1968 hors concours met „Nini meets boy", daarna in 1969 met Llesbeth List, de show die de persprijs opleverde, en in 1970 met Dusty Springfield, maar dat was geen Nederlandse, maar Duitse inzending, waar mee hij een speciale prijs won. En nu in 1971 dus met Johnny en Ryk, een co-produktie van de KRO en de Duitse tv, maar ingezonden als Nederlandse bydrage. Is dat niet wat te veel van het goede, heeft hij zijn kansen al niet gehad, kan men vragen? In zeker opzicht wel. Maar er zijn twee redenen waarom lk het toch met deze inzending eens ben. De eerste is een festival-politieke. Zowel ln 1969 als in 1970 bestond bij velen het gevoel dat zijn pro gramma onder-gewaardeerd was. Eén van de oorzaken daarvan was waarschijnlijk dat men zijn „grafische vormge ving" wel fascinerend vond, maar betreurde dat er eigenlijk niets te lachen viel. De prijzen zijn bijna altijd naar programma's met grappen gegaan, zelden naar het zuivere zangwerk. De kans dat men in Montreux de gemiste rozen van de voorafgaande Jaren wil „vergoeden" is zeker aanwezig, en wordt bovendien nu gemak kelijker gemaakt door de aard van de inzending, die met Johnny en Rijk voor „begrijpe lijk" amusement zorgt voor buitenlanders. En Juist wat dat laatste betreft, leek .Adèle et Lène" minder geschikt, omdat de shows rond hen (.en dat is voor Nederlandse kijkers een verdienste uiteraard) voor een zeer groot deel op de teksten hangen, die niet makkelijk te vertalen zijn. Bovendien (maar dat had ondervangen kunner worden door een compilatie te maken van enige Rob Touber shows, zoals nu ook gebeurt met de Bob Rooyens-shows leed ook deze show weer aan het mankement dat meer Rob Touber-shows aankleeft, name lijk dat naast enkele heel goe de nummers plotselinge inzak- kers komen. Het laatste num mer, met Adèle als Dikke Ber tha in een duo met Leen (ove rigens een voortzetting van een vroeger nummer) was bijzonder leuk, bleef bijzonder leuk, bleef leuk, bleef, bleef nog steeds, en wist van geen ophouden. Een beetje timing had kunnen uit wijzen dat het met de helft bekort had kunnen worden. En dan nog even die tweede re den ik vind de Bob Rooyens shows met Johnny en Rijk ge woon iets beter dan de Rob Touber shows met Adèle en Leen. Ook van de speciale muzikale Vuist van Willem kan Je zeg gen dat hij met de helft be kort had kunnen worden, maar och, aan de andere kant hob belde hij toch wel gezellig door, met nu eens Frans Hal- sema, dan weer Herman van Veen en tot slot Paul van Vliet (drie nieuwe grote cabaretiers, onthulde Willem), met daar tussendoor de Golden Earring, Ekseptlon, The Skymasters (pas op het stoepje, opa), een uitsmijter van de Fabeltjes krant en Johnny Jordaan. Als lk Johnny Jordaan op het scherm zie. hoop ik altijd dat hij door Tante Leen zal wor den toegezongen en dat hij dan het podium zal beklimmen om haar te omhelzen, maar of dat gisteren ook gebeurde kan ik u helaas niet melden, want op dat moment werd ik Juist even weggeroepen. Wel zag lk Henrlëtte Davids zitten, maar dat had deze keer geen ernsti ge gevolgen. Het werd opeens eventjes een echte Vuist toen Piet Belshuizen even spinnijdig kwam vertellen dat het heus zo makkelijk niet was om voor een Grand Gala mensen als Tom Jones te engageren, die niet op de tv mogen van hun moeder. En wel, dat was het wel zo'n beetje. NICO SCHEEPMAKER 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS 18.55 (K) Journ. NCRV: 19.05 (K) Dier en Vriend. TV-serle 19.25 (K) Zo vader, zo zoon. spelprogr. NOS: 20.00 (K) Journ. NCRV: 20.21 Hier en Nu: act.rubriek. 20.50 Memorandum v een dokter, TV-serle. 21.40 D'r op en d'r an: Het Spel: amusementsprogr. 22.30 In het Voorbijgaan NOS 22 40 (K) Journ. Teleac: 22.45-23.15 Sterrekunde les 2 (herh.). Nederland II I NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ. NOS: 19.05 Kijken .laar kinderen, wetenschap pelijke TV-serle. VARA: 1930 (K> Co ronation Street, TV-feutll NOS: 2000 K) Journ. VARA: 20.20 (K) Klater goud '69: muzikaal feuilleton (dl 3). 20.50 Achter het Nieuws. 21.15 Grand Hotel, speelfilm. NOS: 22.25 (K) Jour naal. Teleac: 22.50-23.20 EJl.B.O.-les 6 (herh.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5