P. Schoonheim: contact met
de mensen
Eerste schip om Leiden
Fractieleiders
overB. en If7.:
AAI POES
STOUTE KA T
PREDIKANT EXPERIMENTEEL KERKEWERK VERLAAT LEIDEN
ATTENTIE
Ds. G. Toornvliet
in Marekerk
Jaarvergadering
van wandelaars
Stoomleiding
de grond in
Zuidelijk-Afrika
Week beleefde een
zeer zwakke start
Varen, varen voor iedereen
RI ij VRIJDAG 26 FEBRUARI 1971
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 3
LEIDEN Wie de leiders van de
in de Leidse „regeringscoalitie" sa
menwerkende fracties van AR/CHU/
SGP en KVP over het college van B.
en W. hoort praten, denkt onwille
keurig aan het gezegde: Aai poes,
stoute kat. De aal komt dan van
mevr. mr. Geelkerken-Brusse (foto
boven) van de prot. chr. fractie en
het tikje van mr. Driessen (foto on
der) van de KVP.
Enkele tientallen leden van de par
tijen hebben dat gisteravond kun
nen beluisteren op een bijeenkomst
na een KVP-vergadering in de zaal
van de Zuiderkerk. Hier. achter de
gevel met „God roept ook u". werd
pittig over politiek gepraat nadat op
rooms-katholieke wijze het „Onze
Vader" was gebeden. Dat kwam door
dat de nieuwe KVP-voorzitter Werter
nog de leiding had. Hij gaf die over
aan de nieuwe AR-preases Boersma,
maar niet na een gevoelen van de
besturen in het midden van de ver
gadering te hebben gelegd.
Werter zei. dat de besturen zich
afvragen of de PAK-fractie het be
lang dient van de bevolking of de
party. De raad is net een Poolse
landdag. De PAK-fractie werkt rem
mend door over futiliteiten te pra
ten. Het is onbegrijpelijk, dat de
PvdA-fractie zich laat beïnvloeden
In de richting van de ook aanwezige
socialistische fractieleider Van Aken
zei Werter. dat de PAK-tractieleider
het seniorenconvent tot een paskwil
heeft gemaakt.
Dat men het in de KVP-kring niet
met elkaar eens is, bleek meteen.
Wethouder Lijten liet aantekenen
een groot deel van de woorden van
de voorzitter niet te kunnen onder
schrijven.
Na deze inleidende manoeuvres pro
beerde KVP-fractieleider Driessen de
politieke verwarring te schetsen, die
lil Leden is ontstaan. Het werd nog
verwarrender door z'n woordkeus. Hij
sprak in een jargon, waarbij je een
woordenboek nodig hebt.
Eén ding werd duidelijk. Door het
politieke spel in de raad zijn ver
scheidene leden het zat, buiten maar
ook in .het PAK. Door wantrouwen
en communicatiestoornissen gebeu
ren rare dingen in de raad. Het
PAK is een blok. Het contact tussen
de „regeringsfracties" is niet zo in
tensief. Prot. chr. en KVP gaan uit
van één programma. De KVP-frac
tieleider wijst overleg over de agen
da vóór de raadsvergadering, door d<
VVD gewild, van de hand. Hij vine
de Leidse VVD te conservatief.
Driessen over het college: De voor
stellen zijn vaak onvoldoende voorbe
reid. Het PAK is overigens nie
zo scherp tegen B. en W. als zoi
kunnen. Mevr Den Haan heeft byv
duidelijke beleidsfouten gemaaki
maar is daarom niet hard gevallei
Mevr. Geelkerken distancieerde ziel
van Driessen's opmerkingen over E
en W. Zij vindt het een hardwerken
collega, dat het beleid van de vorig
colleges grotendeels voortzet. De po
litieke scheidslijnen zouden volgen
haar oeten vervangen en de leden
zouden allemaal als Leidenaar in d<
raad moeten zitten. Ondanks alle.'
vroeg ze vertrouwen in het be
stuur van deze stad.
HANS MELKERT.
LEIDEN Na achttien jaar van intensief pionierswerk voor
en in het Leidse apostolaat, waarbij het zijn voornaamste oog
merk was om met mensen in contact te komen, keert dr. P. L.
Schoonheim, wiens naam nauw verbonden zal blijven met het
experimentele kerkewerk der Hervormde Gemeente, Leiden
op zondag 14 maart de rug toe om de daarop volgende zondag
zijn intrede te doen in de Hervormde Gemeente van Gulpen/
Vaals.
Waarom gaat een dominee van een
grote stadsgemeente, waar de moge
lijkheden lang nog niet zijn uitge
put, naar een Limburgs plattelands
gebied met 14 dorpen?
Dr. Schoonheim (58) heeft direct
voor ons het antwoord klaar: „Niet
omdat ik op Leiden uitgekeken ben.
Integendeel letterlijk en figuurlijk
ben ik hier nog lang niet uitgepraat.
Ook niet omdat ik nu eens lekker
in het Zuid-Limburgse heuvelland
ga uitrusten." In zijn nieuwe werk
kring, met als centra Gulpen en
Vaals, denkt hij een regelrechte
voortzetting van zijn werk in Leiden
te kunnen vinden. Kerkelijk gezien
ziet hij deze "overstap" als een ver
dieping omdat met 150 gezinnen in
veertien dorpen het menselijk con
tact hechter kan zijn dan met dui
zenden in Leiden. Met name in het
eerste jaar wil dr. Schoonheim het
pastorale werk met vaste regelmaat
iedere week een aantal gezinnen
gaan onderhouden en® daaraan veel
tijd besteden. Tegelijk wordt hij ech
ter byzonder getrokken naar Lim
burg door het werk tijdens de zomer
maanden in en rondom de zgn toe
ristenkerk in Gulpen. Een kerk met
600 plaatsen, waarin op zondagmor
gen twee diensten worden gehouden.
Luisteren
Het werk van de predikant is vol
gens dr. Schoonheim: op alle moge
lijke manieren contact zoeken met
mensen. Ook langs minder kerkelijke,
traditionele wegen. In Limburg hoopt
hy voor zijn nieuwe werkperiode van
de experimenten en ervaringen in
Leiden een ruim gebruik te maken,
waarbij niet "het zo wil ik het, maar
hoe doen wi) het" voorop zal staan.
En dan vooral: de ander respecteren
en naar hem luisteren. Indien dit
niet gebeurt, dan ben je nergens.
Dat hebben ook wy gedaan toen
wij hem een aantal vragen voor
legden.
Hier komt de eerste: hoe zijn
uw ervaringen met het Leidse
buitenkerkelijke (experimentele)
werk in de kerkruimte, langs de
deur en op de markt?
De bijzondere kerkdiensten voor
iedereen, waarmee mijn voorganger
ds M. W, J. Geursen begon, trokken
tot 1960 honderden bezoekers. Met
het afnemen van het kerkbezoek in
het algemeen werd ook het aantal
rand-kerkelijken in b.k.diensten min-
denr. Buitenkerkelijken komen niet
in een kerkdienst. Voor hen werden
zondagmorgengesprekken gehouden,
aanvankelijk in Luxor gedurende
acht jaar (1954-'62), daarna in de
Stadsgehoorzaal en sinds de laatste
jaren in Hotel Central, Rijnlandflat,
Ten Katestraat, Zevensprong i Leiden
Noord). Deze spreiding betekende
eenzelfde aantal en soms meer dan
in een centraal gelegen gebouw. De
colportage langs de deur met Open
Deurnummers en /of uitnodigingen
voor bijeenkomsten geven steeds weer
verrassende contacten. De markt
heeft eenzelfde functie als het gaan
langs de deur. Je vindt onopzettelijk
mensen, die informatie en geestelijke
of praktische hulp nodig hebben.
De dominee van het L.D.
Zijn daaruit contacten gegroeid?
Wat dient onder contacten te Wor
den verstaan? In kerkewerk is dit
zeer uiteenlopend. Een contact kan
volkomen anoniem zijn. Zo ontmoet
ik deze weken mensen op straat of
in een winkel, die me aanspreken
met: „Jammer dat u weggaat, ik
kwam vaak by u in Luxor". Of:
„Weet u nog dat ik eens heb opgebeld
om raad voor mijn zoon". Zelf weet
ik al die ervaringen niet meer. Maar
tallozen blijken een herinnering aan
contact te hebben. Via de rubriek
Woord van Bezinning kwamen ook
wel eens mensen op mijn spreekuur.
Eén zei eens: „Mijn dochter zei. gaat
u eens naar de dominee van het
Leidsch Dagblad". Verder hebben al
lerlei mensen via de eindeloze reeks
berichten, die de kranten altijd zo
geduldig opnamen en nooit mede
werking hebben geweigerd, meege
leefd. Het werk is in ieder geval bui-
Door
Sam Platteel
ten de kring van rechtstreekse inten
sieve contacten medewerk (st)ers;
catechisaties, kringen, scholen) de
grote kring die onbekend is bij mij
of onbekend wenst te blijven.
Is nog verdere uitbouw aan het
experimenteel werk te geven?
Met een uitstekende groep van me
dewerkers, die ik alle Leidse jaren
mocht hebben en de goodwill die in
brede kringen is gekomen, moet met
één vaste kracht een predikant of
een academisch geschoolde zeker
uitbreiding aan het werk kunnen
worden gegeven. Was vroeger een be
richt, een advertentie of raambiljet
voldoende voor veel bezoek, thans is
een persoonlijke uitnodiging vereist.
Dit vraagt tyd, doch heeft blijkens
ervaring grote kansen.
U vertrekt nu naar Limburg.
Bent u uitgekeken op het b.k.-
werk in Leiden?
Beslist niet. Het werk vraagt een
enorme variatie. Bovendien gaat dit
speciale kerkewerk, zij het weer in
andere vormen, aangepast aan toe
risten, camping etc. in Limburg ge
woon verder, met een enorme kans
voor praktische uitbouw. Misschien
is men in kerkelijk Leiden eerder uit
gekeken op ons werk dan wij op Lei
den. "Wy", dat betekent de werk
groep waarvan ik deel mag uitma
ken. Het was reeds zo by de Luxor-
gesprekken. Dat wij deze vorm van
werk acht jaar konden handhaven,
kwam door de variatie. Je moet ter
wijl je een bepaald systeem en een
reeks van actuele onderwerpen brengt
al bezig zijn met mogelijkheden van
een half jaar verder. Onze planning
loopt dan ook altijd een half jaai
vooruit. Zo heeft de werkgroep nu
reeds gesprekken voorbereid, die in
december in de Rynlandflat en het
Hooglandse Huys op zondagmorgen
worden gehouden.
Gewoon doorgaan
U hebt een actieve kring van
medew&rkers om u heen verza
meld. Zal het ontbreken van een
predikant voor dit werk niet de
primerend gaan werken?
Dr. Schoonheim: "Het werk gaat
zoveel mogelijk door Wellicht wordt
in de loop van dit jaar. wanneer de
herstructurering van de Hervormde
Gemeente haar beslag krijgt, duide
lijk, dat een predikant of andere
kracht onmisbaar is. Niet alleen voor
het b.k -werk in zyn engere zin, doch
voor geheel het kerkewerk. Omdat
wij telkens vooruit werken en signa
leren wanneer bepaalde vormen hun
tijd weer hebben gehad, zou by op
lettendheid van de wykgemeenten
veel van ons afgekeken kunnen wor
den. Maar dit gebeurt te weinig en
te langzaam.
Hoe denkt u te gaan werken in
Zuid-Limburg, met zijn sterk ge
richte r.k-bevolking. Doop en
avondmaal.
Het overwicht van de r.k.-bevolking
in Limburg is nooit een belemmering
geweest voor de kleine protestantse
gemeenten. Voordat we nog ooit
hoorden van contacten tussen r.k. en
prot. geestelyken, samenwerking en
wederzydse hulp, vroeg byv. de pre
dikant van Gulpen of zyn gasten in
de pastorie van de deken konden lo
geren. Dat was altyd goed Men moet
wel samenleven. De R.K Kerk heeft
de minderheid van de protestanten
nooit wat in de weg gelegd. Dat zou
ook een goedkope overheersing zyn
geweest.
Het is overigens niet myn voor
naamste doel om met r.k. breed en
veel samen te werken. Dat gebeurt
al vanzelf, byv. in het recreatiewerk.
De deken van Gulpen en de predi
kant verzorgen byv. 's zomers in de
De protestantse toeristenkerk
in Gulpen, het nieuwe centrum,
waar dr. P. L. Schoonheim komt
te werken.
ADVERTENTIE
Parkeergelegenheid heeft U by
ons voor de deur. Of op een
minuut afstand v. d. Werf-
straat, Oude Ryn. Kaasmarkt.
Twee minuten Hooigr. (Ir.
Driessenstraat). Het loont de
moeite om onze grote collectie
en de beste merken in te zien.
Onze traditie is „altyd voor
deliger" geen valse leuze „van
zoveel voor zoveel" maar het
geheel jaar „voor zoveel". En
toch vak-standing als echte
Juweliers en Horlogers. Onze
eigen ateliers onderstrepen dit
door echte vakservice te bie
den. Doet er Uw voordeel mee.
Gouden sieraden, verlovings
ringen, horloges, klokken, cas
settes, verzilverde geschenk
artikelen, briljant.
De oeste merken,
de ruimste keuze.
Juwelier - Hor log er
r. d. WATER
Haarlemmerstraat 181
LEIDEN Ds. G. Toornvliet, de
bekende radio-predikant, spreekt a.
s. zondagavond om half acht in de
Marekerk. In zijn overdenking zal
ds. Toornvliet o.m. ingaan op de
veel besproken televisieuitzending:
'Gale is dood".
toeristenkerk een avond. Over aller-
lei is overleg. Samen gaan we met de
gasten van Gulpen op wandeling, sa-
men zyn we op een feest enz. enz.
Over het gezamenlyk vieren van doop
en avondmaal weet ik niet voldoende
af. Geen bezwaar overigens om in ra
dicale vormen samen te werken.
Wat waren de leukste (beste)
herinneringen aan Leiden?
Heel goede herinneringen heb ik
aan de boeiende tyd van de Luxor-
gesprekkTii. Van alle kanten, vooral
van z.g. niet-kerkelyken was de me
dewerking geweldig. Muziekmensen,
technische hulp, ieder deed spontaan
en van harte mee. Ook in de Ge
hoorzaal en in de Rynlandflat enz.
Met heel veel bekende Leidenaars die
nooit een kerk bezoeken heb ik
vriendschap, die na ons vertrek voor
een gedeelte zal blyven.
De naaste) medewerkers zyn ook
onvergetelijk. We hebben nooit veel
gepraat op onze vergaderingen. Er
bestond een praktische en concrete
manier van werken. Als een bepaald
plan niet haalbaar bleek hadden wy
met elkaar drie andere. Als het om
geestelyke bezinning ging, namen wy
daar rustig de tyd voor. Zo groeiden
wy als een team naar elkaar toe. Wy
hebben samen allerlei meegemaakt.
Het waren heel veel vrolyke dingen,
Toch medaille voor de
vijf kilometer-lopers
LEIDEN D'r zijn er nog nooit zo
veel geweest," zei d heer J P. Woor-
des. secretaris van de Wandelkring
Leiden en Omstreaen gisteravond op
de Jaarlijkse ledenvergadering, toen
de volbehangen kapstok uit het klei
ne zaaltje verwijderd moest worden
om ruimte te scheppen voor de laat
ste bezoekers.
Voorzitter W H. J. Breedeveldt ver
telde daarna dat de aanwezige le
den die avond hun kritiek konden
spuien. Erg veel gelegenheid om dat
te doen was er echter niet tenminste
niet in die zin. dat het kritiek spui-
I en of het vragen stellen evenredig
j verdeeld was over de leden, die dat
I graag wilden doen. Zo werd de rond
vraag voor het grootste gedeelte ge-
vuld door de stem van de heer Van
1 de Lan, die de rest van de avond ook
al erg actief was.
Kort werden nog even de belangrijk-
I ste evenementen aangestipt; de wan-
I deltochten, die in mei in Luxemburg
en in juni in Bern (Zwitserland) ge-
i houden worden.
I Onder de ingezonden stukken een
brief van de reeds eerder genoemde
heer van de Lan. waarin hij onder
meer voorstelde de vijf km route af
I te schaffen, of hiervoor geen medail
les uit te reiken. Dit zou betekenen,
dat iedereen zich gelijk zou moeten
wagen aan de tien-km-route. De heer
Verstraten, die zich later beschikbaar
j stelde als reserve kascommissielid
„Dat is pure onzin. Voor een kind van
drie a vier jaar is die vijf km een he
le prestatie." En de voorzitter over 't
niet uitreiken van de medailles: „Stel
Je een Duitse badgast voor. die de vijf
km duinenmars in Noordwijk mee
loopt, en hij krijgt geen medaille
Iemand anders noemde het argument
iat bij de Hollandse Wandelbond de
/ijf km reeds afgeschaft was, waarop
iet antwoord. „Wat de HWB doet
s haar zaak
De begroting liet een voordelig re-
iltaat zien. Het bestuur, bestaande
lit de heren W. J. H. Breedevelt. C.A.
f. van Latesteyn en J van 't Slot
;erd bij gebrek aan tegenkandidaten
ïerkozen, nadat eerst enige onenig-
eid bestond over het feit of men een
estuur wel of niet kon herkiezen.
De heer Breedevelt nam tevens zit
ing in de taptoecommissie, omdat
ndanks de aanmoedigingen van z'n
:ant („Regenkleding wordt niet ver-
itrekt, verzuipen doe Je toch wel")
niemand belangstelling had voor de
ze funktie.
omdat je terwille van het evangelie
met mensen mag omgaan.
Gelet op uw studie, lijkt ons
voor u een professoraat in de
theologie weggelegd.
Onzin. Ik ben een zeer onsystema
tisch mens, kan alleen op korte 'baan'
een bepaald onderwerp diepgaand en
veelzydig bestuderen en in eenvou
dige taal trachten weer te geven. Een
professoraat heb ik nooit verlangd.
De praktyk brengt mij tot studie en
omgekeerd. Af en toe een weten -
schappeiyke lezing of een kleine reeks
lessen zou ik aan kunnen. Verder zou
ik na de Leidse tyd vaak drukte
door verzorgen van noodzakelyk an
der werk, byv. pastoraat Boshuizer-
LEIDEN Maandag wordt be
gonnen met de vervanging van de be
staande bovengrondse stoomleiding,
die van de Oegstgeesterweg af via
de Haarlemmertrekvaart naar het
terrein van de S.L.F. loopt, door een
ondergrondse leiding, die in de mid
denberm van de Oegstgeesterweg en
van de Willem de Zwijgerbrug komt
te liggen
De Oegstgeesterweg en de Willem
de Zwijgerbrug, zullen tijdens de
eerste fase van het werk (vanaf 1
maart 3 k 4 weken) volledig voor het
verkeer worden afgesloten met uit
zondering van de buslypnen 13 en 14
en voetgangers en fietsers.
De Oegstgeesterweg wordt afgeslo
ten ter hoogte van het station en bij
de Boerhaavelaan, de Willem de
Zwijgerbrug aan de zijde van de
Haarlemmertrekvaart, 't Verkeer uit
de richting Oegstgeest wordt zoveel
j mogelijk via de Warmonderweg en
de Rijnsburgerweg omgeleid, het ver
keer uit de richting Leiderdorp via
de Kooilaan.
Na afloop van de eerste fase wordt
de zuidelijke rijbaan van de Oegst-
geesterweg weer vrijgegeven voor het
verkeer. De tweede fase zal eveneens
plm. 3 i 4 weken in beslag nemen.
Begin mei hoopt men het hele werk
I klaar te hebben.
Dr. P. L. Schoonheim: in con
tact met de wereld.
(Foto LD/Holvast)
wyk, laatste 24 jaar Pniël graag
veel tyd willen reserveren om te
schryven. Liefst een groot boek over
het apostolaatswerk. Maar dat vraagt
een aantal jaren van praktisch èn
theoretisch werk samen.
Leef niet achteraf
En tenslotte uw wens vocrr Lei
den in het algemeen en de her
vormde gemeente in het bijzon
der.
Over Leiden valt net zoveel en net
zo weinig te zeggen als over het le
ven en de wereld in het algemeen.
Wy doen ons best. Wy doen stom
miteiten. Wy leren van die fouten.
Wy zien pas achteraf wat we hadden
moeten doen en dat het ook wat vlug
ger had gekund en gemoeten.
Zo is het in de kerken, in de poli
tiek, by onderwys, by maatregelen
voor verkeer. Limburg zal in al deze
dingen niet verschillen van Leiden.
Toch heb ik voor Leiden als stad en
als kerkelyke samenleving vooral de
wens: leef niet achteraf maar voor
uit.
Geen bloemen
By zyn afscheid van Leiden ver
wacht dr. Schoonheim, die in 1939 in
Gelselaar zyn ambt als predikant
aanvaardde, geen bloemen en geen
l toespraken. "Ik ga in Limburg ge-
I woon doorwerken". De dienst op zon-
1 dagmorgen 14 maart om tien uur
in de Hooglandse Kerk krijgt dan ook
I niet het karakter van een officiële
I afscheidsdienst. Als pastor van de
wykgemeente Pniël zal dit zijn laat
ste dienst zyn. 's Middags om half
drie volgt dan een by eenkomst van
experimenteel, kerkewerk in de Stads
gehoorzaal. waarvoor de werkgroep
een programma in voorbereiding
heeft.
Een week later zal ds. J. Stoffels,
hervormd predikant in Valkenburg,
dr. Schoonheim in de N.H. Kerk van
Vaals bevestigen. Zyn intrede volgt
die dag om half vier in de protes
tantse toeristenkerk in Gulpen. Tot
juli dit i:vjn eindexamens van de
kinderen blyft de familie Schoon
heim nog in Leiden wonen.
LEIDEN De organisatoren van
de Zuidelijk-Afrika Week zullen gis
teravond niet al te tevreden zijn ge
weest. De belangstelling voor het fo
rum, waarin politieke kopstukken
als de KVP-er Mommersteeg, D '66-
er Visser en PvdA-er Wieringa. bleef
ver beneden de verwachting. was
gerekend op 600 belangstellenden en
er waren er slechts honderd. Daarbij
lieten twee inleiders verstek gaan.
Een wegens ziekte, één zonder ken
nisgeving. De hele avond, die onder
de voortreffelijke leiding stond van
mr. G. Cammelbeek, zou ook geen
enkel interessant gezichtspunt ople
veren. De heren politici waren het
te veel met elkaar eens.
De heren Visser en Mommersteeg
waren van mening, dat de situatie in
Zuidelijk-Afrika nu zo gespannen is
dat een gewapend verzet nu voor de
hand ligt. Zij zouden er ook voor
stander van zijn. Het ligt echter niet
op hun weg om ook militaire steun
aan het verzet te geven. Hulp moet
volgens de beide politici door beïn
vloeding van de wereldopinie en door
financiële steun. Die financiële steun
mag echter niet voor wapen-aankoop
gebruikt worden.
De heer Wieringa sloot zich hier
bij aan. Alleen het beding, dat finan
ciële hulp niet voor wapens gebruikt
mag worden vond hij niet helemaal
logisch. "Als we dat zeggen houden
we onszelf voor de gek'Overigens
zou ook de heer Wieringa geen
voorstander zijn van wapenleveran
ties aan de onderdrukte bevolking.
De heer Mommersteeg herinnerde
nog even aan de tijd dat Nederland
zijn koloniën ging verliezen. "Toen
gold de leuze "kolonie verloren,
rampspoed gebeuren". Portugal
heeft natuurlijk datzelfde waanidee
over de Afrikaanse provincies. Het
zou daarom ook kunnen helpen als
de westerse landen Portugal goede
garanties voor steun geven als het
de koloniale politiek gaat opgeven"
LEIDEN Vanaf volgendr
week zaterdag zal er vier maa
per dag een boot van de binnen
stad naar het nipuwe Korte Vliet-
kanaal varen, waar iedereen gra
tis met mee kan. Dit unieke
tochtje (dat tenminste een week
lang zal worden uitgevoerddient
ter ere van de opening van het
kanaal. Vrijdag 5 maart wordt
deze vaarroute vrijgegeven voor
de scheepvaart.
Daarmee wordt een punt gezet
achter een eeuwenoude Leidse
historie. Reeds vanaf de achtste
eeuw is Leiden er op uit geweest
om scheepvaart aan te trekken.
Thans is men de doorgaande bo
ten liever kwijt dan rijk. gezien de
lange wachttijden voor de brug
gen zoioel voor het stadsverkeer
als voor de scheepvaart zelf).
De eerste vaartocht vindt vol
gende week vrijdag plaats, met
aan boord de gemeentebesturen
van Voorschoten en Leiden, om
dat de grens tussen deze gemeen
ten precies in het midden van
het kanaal komt te liggen. De dag
daarop gaat de boot pendelen
voor het publiek.
Opgestapt wordt aan de Oude
Singel. Vandaar loopt de hooguit I naai naar het Korte Vlietkanaal,
twee uur durende tocht via Ha-\en vandaar terug naar het Gol
ven, Oude Rijn en Rijn-Schieka- I gewater via de Oude Rijn.
Op de foto LD/Holvastscheep
vaart in de Leidse grachten, een
beeld, dat verdwijnen gaat.