Blonde Greet is een tof
mens, mentaal erg sterk
Filmactrice Ronnie Bierman:
Laat
uw vakantie
niet
bederven
door
tegenvallers
en gisteren
Aan eerlijkheid van
de songfestivaljury
valt niet te tornen
Vertrouw
op dit label...
Uw vakantie
is het waard!
TV morgen]
WOENSDAG 24 FEBRUARI 1971
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
le
»nsd
24
27
2
aart
5 UD
AMSTERDAM „Jongens kunnen jullie eerst even die
plaatjes hardboard naar boven sjouwen. Dat moet eerst gebeu
ren". Actrice Ronnie Bierman diept uit haar gele mini-auto een
stapel hardboard platen op, die vervolgens getransporteerd
dienen te worden via een stijle trap naar haar nieuwe huis aan
de Jacob Obrechtstraat in Amsterdam, aan de rand van het
Vondelpark.
Boven is het nog een puinhoop, maar hier en daar beginnen zich
al contouren af te tekenen van wat eens een moderne kamer zal
worden. Ronnie zegt duizendmaal sorry. Het is eigenlijk te gek al
lemaal. Het kan gewoon niet, alles komt ineens". Het huis, dat gron-
Mg verbouwd moet worden, de rol in ,De uil en de poessie-kat" bij
r ,et Groot Limburg Toneelivaarvoor zij naar de meest verre uit-
'hoeken van Limburg moet toeren en tot slot de verkiezing tot „Blon
de Greet" in de film die de Leidse filmregisseur Paul Verhoeven
gaat maken naar het boek van Albert Mol „Haar van boven".
Haai- grote ogen, verscholen ach
ter grote ronde brillenglazen kij
ken onschuldig de wereld in en
Üd* .vertolken Ronnie's gedachten „ik
kan het ook niet helpen". Even
later achter een kop koffie en
fknabbelend aan een tosti in een
expressobar houdt zij die houding
vol. „Het is mijn vak, dus eigenlijk
niets bijzonders", zegt zij en dat
mag opnieuw tekenend zijn voor
haar karaktertje, waarmee zij op
vallende rollen vervulde in de mu
sicals „Free as air", „No, no Na
nette", „Anatevka" en „Sweet
sdjcharity". „Leuk allemaal hoor,
mgar wat moet Je er nu verder
over zeggen. Ik houd geen plak
boek bij, waarin ik alle stukkies
plak die over mij geschreven wor
den. Ik heb het geprobeerd, maar
alle knipsels zijn nu op een ver
schrikkelijke puinhoop beland en
zullen wel voor het nageslacht
verloren zijn. En gut Ja, die rol
van Greet. Ik weet het niet. Je
gevraagd en daarmee heb
Hjje dan weer werk en dat is in ons
landje erg belangrijk".
VRIENDIN
De rol van Blonde Greet is haar
een uitvoerige selectie toebe
deeld. Boezemvriendin Sylvia de
Leur, die verder in het gesprek
door Ronnie aangeduid wordt als
Syl, kreeg de rol van „Haar van
ADVERTENTIE
Let op het KLM-tourlabeL
Het garandeert u een
zorgeloze vakantie.
Immers, vliegvakanties
voorzien van dit label zijn
samengesteld door de
vertrouwde reisorganisaties en
voldoen aan de door de KLM
gestelde normen: u vliegt per
KLM en u betaalt niet meer
dan de tour (zowel voordelige
als luxe-arrangementen)
werkelijk waard is.
Dat is een hele
boven" en dat is een gelukkige
toevalligheid waarover Ronnie zich
enigszins kan opwinden. „Syl en
ik voelen elkaar helemaal aan. We
hebben deselfde humor. We la
chen om elkaar, praten veel en zo.
Echt een vertrouwensvriendin, erg
fijn".
Na uitvoerig roeren in kopje kof
fie nummer twee besluit zij dat
niemand iets met haar leeftijd te
maken heeft, omdat de mensen
die daarin geïnteresseerd zijn een
verkeerde belangstelling koesteren
voor het wel en wee van een ac
trice. Zij bekent bovendien erg
zelfstandig te zijn, „een overeen
komst met Blonde Greet, begrijp
je", maar allesbehalve zelfverze
kerd. „Ik heb voortdurend het ge
voel van, de mensen zitten toch
niet op mij te wachten. Ik ben
doorlopend tot de tanden toe be
wapend om de grote slag te incas
seren op het moment dat men
gaat zeggen: Ronnie Bierman, wie
is dat eigenlijk, wat moeten we
met dat kind. Ik durf ook nooit
om werk te vragen. Na Sweet
Charity heb ik wat toneelgezel
schappen afgebeld om te vragen
of ze geen vast plaatsje voor mij
hadden. Ik was als de dood dat ik
toen die slag, waar ik het net
over had, zou krijgen. Het viel
mee. Men zei: we zullen aan u
denken Juffrouw Bierman, maar
dat was alles".
GELUK
„Echt hoor, ik ben altijd weer blij
als ik werk heb. Ik behoor tot nu
toe tot de mensen in dit vak, die
niet door welke oorzaak dan ook
tussen wal en schip zijn gevallen.
Dat is geluk, want zoveel is er
hier niet te doen. Hoeveel Jaar ik
in het vak zit? Ik weet het niet.
Ik geloof een jaar of negen. Lang
genoeg om het „heilige moeten"
kwijt te raken. Ik heb mijzelf
destijds wel voorgenomen, dat
wanneer ik na een aantal jaren,
zeg nou maar 's tien, nog aan het
sappelen zou zijn, dan zou ik er
wel een streep onder zetten".
Tot nu toe heeft haar carrière
daartoe nog geen aanleiding gege
ven. De tv bracht vaak uitkomst
al heeft zij af en toe met tegen
zin in een tv-produktie gestaan.
„Ken je die serie nog „Ik hou van
Holland", ik geneerde me dood.
dat ik dat moest doen, maar ik
had geen rooie cent. Het moest
wel. Laatst heb ik tegen een om
roep gezegd na één aflevering van
een tv-serie: Sorry Jongens voor
mij een ander. Dat moet Je wel 's
doen. Welke serie dat was? Moet
dat er echt in? Nee doe maar
niet.
In dit land benje zo een ster, als
je één keer iets geweldigs doet eri
als Je één keer miskleunt ben je
ster-af. De kritieken ook, die heb
ben altijd iets kwalijknemerigs,
alsof Je voor je lol voor gek bent
gaan staan".
HUMOR
Het karakter van Blonde Greet
boeit haar inmiddels. „Het is een
tof mens, mentaal erg sterk. Ik
hoop dat de film zoiets als een
sohets voor twee meiden wordt.
helemaal de humor van het boek.
Niet zozeer op de sextoer toege
spitst. Ten slotte zit Je het boek
ook niet hijgerig uit te lezen alsof
Je een echt sexboek leest. Je moet
Je rot lachen. Het wordt in ieder
geval niet de sfeer van de wallet
jes. Greet zat ook niet voor het
raam. Waarschijnlijk zal hqfc meer
de richting van Irma la Douce
opgaan. Hoewel. Shirley Mclaine
speelde meer een hoertje en Greet
is de echte vrouw uit het vak".
Als we terugwandelen naar het
huis waar haar verfpak weer
wacht, zegt ze: „Wat een lastig
mens ben ik hè. Ja, vertellen over
mezelf vind ik zo verschrikkelijk
moeilijk. Bovendien ze moeten
RONNIE BIERMAN
niet nu al over me schrijven alsof
ik een ster ben. Eerst moet die
film nog maar 's gemaakt wor
den". Bij het vijftigjarig bestaan
van Tuschinski in oktober van dit
jaar beleeft Blonde Greet haar
filmpremière en Ronnie Bierman j
heeft dan weer werk bij LureleL
Warry van Kampen (NOS):
Min of meer gelaten accepteert men
in Hilversum de rel. die is ontstaan
rond de jury en de zes liedjes die
zij gekozen heeft voor Saskia en
Serge als zijnde de beste van 130
Inzendingen. Vanavond zingen Sas
kia en Serge via Nederland I om
20.40 uur de zes uitverkoren liedjes,
waarna de kijker de definitieve
keus mag bepalen met welk liedje
het duo Nederland zal vertegen
woordigen op het Eurovisie Songfes
tival in Dublin op 3 april.
Op 3 maart wordt de uitslag van de
kijkerskeuze bekend gemaakt, als
mede de namen van de tekstdich
ters en de titels van de zes finale-
liedjes. Hoewel de namen niet offi
cieel worden toegegeven zijn de na
men van de tekstdichters, die wij
gisteren al publiceerden als de ma
kers van vijf van de zes liedjes, wel
correct. Al deze namen houden di
rect verband met de tien juryleden,
waarbij Dolf van der Linder, zonder
stemrecht, als voorzitter optrad.
Warry van Kampen, voorzitter van
de Werkgroep Amusement van de
NOS. blijft er bij dat als het gepu
bliceerde Juist is, dit een toevallig
heid moet zijn. Hij zegt: „Wij heb
ben mensen in de Jury gekozen op
grond van hun naam en capacitei
ten en niet op grond van hun
functies. Bovendien staan zij be
kend als oprechte en eerlijke men
sen, dus waarom moet er nu aan de
integriteit van deze jury worden ge
twijfeld. Iedereen wil tenslotte dat
Saskia en Serge met het beste lied-
Je naar Dublin gaan."
Benny Vreeden, manager van Sas
kia en Serge, die vrijwel zeker met
één. maar naar verluidt met twee
liedjes, bij de zes finalenummers zit
en tevens met Saskia en Serge deel
uitmaakte van de jury zei gisteren:
„Iedereen mag na 3 maart beoorde
len of er bij de honderddertig inzen
dingen een beter liedje zit dan de
zes die wij nu hebben uitgekozen".
Bij de 130 Inzendingen waren een
aantal nummers van Benny Vree-
den, dat wil hij wel toegeven. Wat
deed hij wanneer de jury zijn lied
jes, waarvan zij officieel niet wist,
dat de nummers van hem waren,
moest beoordelen?
Bemiy Vreeden: „Dan trok lk een
poker-face en hield ik mijn mond".
De overige juryleden wisten dan
niet dat zij een liedje van u in be
handeling hadden?
Benny Vreeden:
Dertien jaar geleden schreef hij het
winnende songfestivalliedje „Heel de
wereld" waarmee Corry Brokken
lauweren oogstte. Volgens Warry
van Kampen heeft geen enkel jury
lid bij welk liedje dan ook duidelijk
enige druk uitgeoefend op zijn me
de-Juryleden, ook niet wanneer een
eigen liedje aan de orde was. „Dat
kon ook niet, want de liedjes waren
onder motto ingezonden, dus zonder
de naam van de componist erbij".
NEDERLAND I
5.00
6.45
6.55
7.05
7.10
8.00
8.20
8.25
8.35
8.40
9.10
11.00
11.35
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.05
8.00
8.20
(Kleur) Kinderprogramma (AVRO)
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
(Kleur) Kenmerk: Zambezi-grensrivier tussen
zwart en blank. Filmreportage (IKOR/CVK/
RKK)
(Kleur) Journaal (NOS)
Toespraak minister-president De Jong over de
volkstelling 1971 (NOS)
Uitzending van de Groep Kronenburg.
Uitzending Stichting Socutera
(Kleur) Nationale finale Eurovisie Songfestival
'71 (NOS)
(Kleur) Mogambo - Speelfilm (NOS)
Studio Sport (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur)
(Kleur)
(Kleur)
(Kleur)
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Geheimen der zee. Tv-film (AVRO)
Journaal (NOS)
Toespraak minister-president over de volkstelling
1971 (NOS)
8.25 INFO: maandelijkse advies- en informatierubriek
(AVRO)
8.50 (Kleur) Joden niet gewenst. Documentaire
(AVRO)
9.40 (Kleur) De vlieg. Tv-spel (AVRO)
10.15 (Kleur) Journaal (NOS)
10.20 De taak van de volkstellers. Instructief program
ma (NOS)
10.50 Televisie b(j het onderwas. Herhaling les 2
(Teleac)
Vastenavond betekent voor
de KRO het afdraaien van een
verplicht nummer, dat met het
verstrijken der Jaren ^an slij
tage onderhevig is. Dit in te
genstelling tot het zich steeds
breder over het als stijf be
kendstaande Hollandse land
verbreidende carnavalsgedruis.
De KRO- zit kennelijk met het
verplichte carnavalsnummer in
de maag. Ik stel mij voor dat
jaarlijks in de Hilversumse
Emmastraat de handen sme
kend naar de hemel wijzen
en dat laatste dient men zuiver
als beeldspraak te beschouwen
sinds de K van KRO in dis
cussie is geraakt om Kees
Schilperoort een verlichtend
idee te geven.
Dit jaar is dat idee duidelijk
niet gekomen. De uitzending
vanuit Eindhoven, waar de le
den van de plaatselijke carna
valsvereniging „De Volders" in
de camera stonden te gapen of
naar familieleden in het bui
tenland lees benoorden de
Moerdijk zwaaiden, was
nauwelijks een sfeerte kening
van wat er door de zuidelijke
lijven gaat in de dagen van
grenzeloze jolijt. Want dat mag
zo'n programma toch wel zijn.
Voor wie maak Je een carna
valsprogramma, zo vraag ik me
als nuchtere noordeling, die
het nou ook allemaal wel eens
wil begrijpen, af? Niet voor de
mensen in Eindhoven, Maas
tricht, Bergen op Zoom of an
dere buitenplaatsen in het rijk
van Prins Nelissen, Janussen of
hoe die wederverkopers van de
bierbrouwerijen en platenmaat
schappijen ook mogen heten.
Die zijn op Vastenavond nog
aan het dweilen of liggen uit
geteld te ronken in hun bed.
Bovendien ls er voor een pro
grammamaker geen eer te be
halen aan een carnavalspro
gramma voor de vierders zelve,
omdat het chauvinisme in Oe-
teldonken en Krabbegaten
hoogtij viert. Want nergens
wordt zo goed carnaval gevierd
als in de plaats waar een Lim
burger of Brabander zijn wieg
had staan. Blijf* over de groep
die als altijd ook deze dagen
van negen tot vijf zijn plicht
heeft gedaan alsof de feestvie
rende andere helft van het
land geen vrijaf had. Die groep
nestelt zich voor de buis om
het allemaal van Kees Schilper
oort te horen en te zien te krij
gen.
En wat zien ze? Juist. Een uit
de hand gelopen avondje van
een doorsnee personeelsvereni
ging. Zij, die in de gelukkige
omstandigheden hebben ver
keerd om zelf deze dagen te
midden van de „dwellers" te
hebben verkeerd, hebben gezien
wat de KRO verzuimde te re
gistreren. Er schiet mij hier
ruimte tekort te verhalen wat
mijn menselijk oog in het
Krabbegat, Bergen op Zoom,
op deze hoogtijdagen regi
streerde. Ik stel mij voor dat
die beeldregistratie ook in
Eindhoven te maken zou zijn
geweest, desnoods met Kees
Schilperoort als opperdweiler.
Brandpunt Special bracht weer
enige ontnuchtering met een
nieuwe lawine van cijfermate
riaal. Aardig om te melden dat
Piet de Jong alsmeer In popu
lariteit wint en dat Drees Jr.
kans maakt zijn grootste con
current te worden als huurder
van het Catshuis. Minister
Roolvink gaat zaterdag niet
met zijn éigen vrouw bood
schappen doen maar met een
huisvrouw uit Hilversum en h(J
heeft in Brandpunt beloofd bij
te passen als de dame tekort
komt. Ontwikkelingsminister
Udink onthulde dat we nog
wat schulden hebben aan do
NAVO en dat hij die in een
volgende regeringsperide afge
lost wil zien. En daarom gaf
hij geen extra muntje aan
sport en recreatie, maar aan
defensie.
De dames Snip-en Snap staan
weer op het toneel. In de Apel-
doornse schouwburg Orpheus
gaat morgenavond de afscheids-
revue 'Snip en Snap Souvenirs' in
première ter gelegenheid waar
van Willy Walden en Piet Muyse-
laar hun jurken iveer zullen aan
trekken. Op bovenstaande foto,
die tijdens de generale repetitie
van de nieuwe revue werd geno
men, hebben de dames Snip en
Snap een van hun bekende on
deronsjes.
DONDERDAG 25 FEBRUARI 1971 I
HILV. I. 402 m. en FM-kanalen.
7.00 KRO. 10.00 NOS. 11.00 KRO.
12.00 NCRV. 15.30 NOS. 17.30 NCRV.
7.00 Nws. 7 11 Het levende woord.
7.16 (S) Badlnerle: klass- en semi- j
klass. muz. (gr.). (7.30 Nws.; 7.32-7.40
Actualiteiten; 8.00-8.10 Nws.). 8.25
Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
hulsvr. (9.009.10 Gymnlst. voor de
hulsvr.). 10.00 Wat heeft dat kind?,
pedagogische rubr. 10.20 (S) Muz. uit
de Barok (opn.). 11.00 Nws. 11.03
I Voor de zieken. 11.55 Meded. 12.00
Los-Vast: gevar. progr. (12.26 Meded.
t.b.v. land- en tulnb.; 12.30 Nws.;
12.41 Hier en Nu: actualiteiten).
12.50 Hervormde kerkdienst. 13.10
Los-Vast (vervolg) (plm. 13.14 Re-
J bus)14.05 Schoolradio. 14.30 Strictly
country stylecountry and western
rubr. 15.00 Gereformeerde middag-
dienst (vrijgemaakt). NOS: 15.30
i Meer over minder: De stem van de
sprekende minderheid. (16.00-16.02
Nws.). NCRV: 17.30 NCRV en Bloc:
actueel progr. met muzikale illustra
tie. (18.30-18.41 Nws.) 19.00 S) Haags
Knapenkoor met instrumentale bege
leiding: oude geestelijke liederen.
19.15 Kerkorgelconc.: klass.- en mod.
muz. 19.45 (S) Muz. van Het Leger
des Hells. 20.00 Radio Actief: gevar.
progr. (22.20 Avondoverdenking; 22.30
Nws.; 22.38 Den Haag vandaag). 23.55
Nws.
HILV. II. '98 m. en FM-kanalen.
7.00 AVRO. 19.35 IKOR. 20.05 AVRO.
7.00 Nws. .711 Ochtendgym. 7.20 (S)
Dag met een plaatje: lichte
fxamm.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radlo-
ournaal. 8.20 (S) Dag met een
I plaatje (vervolg) (8.30-8.33 De
groenteman.). 8.50 Morgenwijding.
9.00 (S) Omroepork. en soliste: klass.
en mod. muz. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters.
|10.10 Arbeidsvitaminen: populair
verz.pl progr. (11.00 Nwi.). 11.30
i Rondom 12: progr. voor de vrouw.
(Om 11.55 Beursber.). 12.30 Sportre-
vue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn.
13.30 (S) Sopraan en plano: oude en
mod. muz. 13.57 (S) Karakteristieke
combinaties: klass en mod. muz.
I 14.30 't Is historisch: progr, over ge
schiedenis. 15.00 Voor de zieken. 16.00
Nws. 16.03 Land der Muzen: kunst-
magazljn. 17.00 AVRO's Toppop. 17.30
O: Jongerenprogr. 17.55 Meded. 18 00
Nws 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uit
zending van de PSP 18.30 (S) De
Belleman: Internationale trouba-
i doursclub. 18.56 (8) Jazz Spectrum.
19.J6 Owprok.n brief. 19 30 Nwe
19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40
Mens en Bijbel, radiocatechese. 19 50
Memo: pas verschenen theologische
en—aawVerwante ^«ratuur. 20.05 Con-
certgebouwork klass. muz. (histori
sche °Pnamen> 2120 De getermlneer-
25* 22 30 Nwb- 22.38 Me
ded. 22.43 Radiojournaal 22 56 isi
2£**bll de muz.: nieuwe chiS!
sons 23J20 (S) Muz. zonder podium
(IX), serie uitzendingen over elektro
nische muz. 23.55 Nws.
HILV. in. 240 m. en FM-kanalen
IÏU 12.00 VPRO.
9.00 Nws. 9.03 Zing. zing. zing: llohte
ï?CfSerw^'i (10?° Nws 11.00 Nws.
IJ™ und muz.progr. speciaal
^£LJonge ™enMn 12.00 Nws. 12.08
Joost mag het weten: de wekelijkse
tlpparade. 13.00 Nws. 13.03 De Fel lx
Meurders Show. 1400 Nws. 14 08
pop-mixture. (15.00.
16.00 en 17.00 Nws.).
Nederland I.
NOS/NOT 10 45-12.00 en 14.25-14 50
Schooltelevisie NOS 18.45 De Fabel
tjeskrant NOS 18 55 Journ. VRPO 19 06
Betty Boop tekenfilm 19.12 Western
op z'n Italiaans, docum. NOS 20 00 K
Journ. VPRO 20.21 Was er nog wat?-
rescues op het Nws. 20.30 The music
box. film met Laurel en Hardy 21.00
De Jaren 20-30 progr. over de politie
ke en soc. ontwik, ln Nederl. afl 4 214
De rete van Monsieur Oulton. filmpje
21.55 Interv. met mgr. Ernst, Bisschop
van Breda NOS 22.30 Journ. Te-
3^herh*Bouwen en wonen les
Nederland II.
NOS 18.45 De Fabeltjeskr. NOS 18 56
Journ. NOS 19.05 Den Haag vandaag
19.10 Van gewest tot gewest 19.50 Tips
van het Nationaal Bureau voor Toeris
me NOS 20.00 Journ. TROS 20.21 De
Zeven Zeeën 6 De Poolzeeën tv film
21.10 Liefde op z'n Amerikaans tv
serie 21.45 Woest en leeg film over de
Jacht op de Jonge zadelrobben 22.05.
Rendez-vous met de pianist Sand or
Vldak IKOR/CVK 22.20 Dubio discus
sie over de catechesatle. het onderricht
aan de Jeugd NOS 22.50 Journ. Teleao
22.55-23.25 Onze landbouw nu en
I straks, les 16.