Wsmt erband tussen flats en sexboetieks z,*%D1*Q ^aw—i „Apen die gedwongen zijn zeer dicht op elkaar te leven, worden steeds agressiever en komen tot pseudo-seksuele handelingen. Dat zelfde is het geval met mensen." ERDAG 20 FEBRUARI 1971 LEIDSCH DAGBLAD n:j' >- £hk«E DEEëè JMP [TRECHT (GPD) „Zo lang je doorgaat met het opstape- van mensen in saaie flats in onafzienbare nieuwbouwwij- zal de behoefte aan sexboetieks blijven bestaan". Dat zegt Utrechtse architect Sj. Wouda. Hij baseert zijn uitspraak op ire en William Russells „Apenrotstheorie", ontwikkeld na gdurig observeren van apen in gevangenschap. Het echtpaar ssell komt tot de conclusie dat apen die gedwongen worden r dicht bij elkaar te leven, steeds agressiever worden en in pannen situaties komen tot allerlei pseudo-seksuele hande- ;en. Datzelfde is, aldus de twee biologen, het geval met. men- in overbevolkte landen. Volgens Wouda blijkt uit de enor- vlucht van bijvoorbeeld de sexcontactbladen overduidelijk toenemende behoefte aan pseudosex. Uit die groeiende be- gstelling voor het surrogaat trekt het met het echtpaar Wil lis de conclusie dat het fundamenteel fout zit met onze atschappij. En hij is er tenslotte architect voor om daarbij in eerste plaats te denken aan de woningbouw. hun apen-onderzoek vonden de sells veel kenmerkende verschil- tussen pseudo-sex en „echte" sex. n zijn, in vergelijking met men- vrij ongecompliceerde wezens, ligt in de mensenmaatschappij maal wat ingewikkelder dan op apenrots. och zijn heel wat verschillen zelfs een ongeoefend oog duidelijk te Maar een specialist vindt er na- rlijk meer. Zo'n specialist is dr. van Ussel, werkzaam op de af- ng preventieve en sociale psy- itrie van de medische faculteit in ter dam. een boek dat de op het eerste icht wat merkwaardige titel „Af- eid van de seksualiteit" draagt, ilyseert Van Ussel de veranderin- in de houding ten opzichte van sex. Eén van zijn conclusies is, het woord „seksualiteit" een on- likbare term geworden is en ver- Door Dick Franssen vangen dient te worden door de woorden „intiem menselijk gedrag". Dat intieme menselijke gedrag maakt deel uit van het hele menselijke ge drag en moet daarom niet als een geïsoleerd iets worden beschouwd, al dus Van Ussel, die met zijn boek met name in de NVSH nogal wat twee dracht heeft gezaaid. Verkopers van pseudo-sex dienen zich aan in allerlei gedaantes: als prostituées, als sexshopwinkeliers, als bioscoopexploitanten.Illustratief is in dit verband de manier waarop het Utrechtse bioscoopconcern Wolff het publiek warm probeert te maken voor de films in sex-bioscoop Palace. I Een kleine selectie uit de Palace- advertenties van de laatste maanden levert het volgende op. „Het zal je maar gezegd worden op het Vredenburg en dat voor een paar guldens: „Ik geef me aan ie dere man". En kom rustig eens over dag. Ook uhet is binnen toch don ker". O „Een onstuimige zigeunerfamilie doet alles in de vrije natuur.na tuurlijk allesen je houdt het niet voor mogelijk hoe vaak dat kan in anderhalf uur. „Het wilde bloed". In schaamrood en andere vurige tin ten". De sex-happening van het jaar: „Lady Godiva". Naakt op een paard; u geniet zoveel meer". „Ze is gek van pop, sex en drugs, laat zich doorgeven en gaat door de zijdeur af. Ze hoort bij de uitrusting van een popgroep, deze „groupie girl". De firma Wolff verkoopt gezien het ironische toontje van haar ad vertenties de pseudo-sex dus dui delijk als pseudo-sex, althans wan neer zij in Palace wordt vertoond. Grappig is het verband dat in de „groupie girl"-advertentie wordt ge legd tussen pop, sex en drugs. Wie in Kralingen geweest is, weet dat sex in het rijtje niet zo'n opvallende plaats inneemt. Van Ussel: „Volwassenen hoopten tijdens het popfestival veel sex-acti- viteiten te zien, maar zij kwamen bedrogen uit. de Jongeren gedroegen zich helemaal niet sexy. Steeds meer jongeren vinden dat de oudere ge neratie door het seksuele behekst is. Sommige hippies weten misschien niet eens wat precies met het seksuele bedoeld wordt. „Plastic" De hippies geven aan het hele sex- gedoe en aan de cultus van de sexy- j schoonheid soms dezelfde benaming als aan de andere goederen die zij van de consumptiemaatschappij krij gen: het is „plastic". Namaak, surro gaat, waarin de originele goede smaak verloren is gegaan. Het fabrieksbrood is voor hen „plastic", evenals het handelsfruit en de sex. Bij de Jeugd vormen de wijzigin gen op het gebied van het „seksuele" slechts een onderdeel van een groter geheel: de eis tot invoering van di recte democratie, het invoeren van nieuwe woorden, nieuwe kleding, nieuwe dansen. Tijdens de laatste vier eeuwen heeft de jeugd waar schijnlijk nooit zo intens en veelvul dig van muziek genoten als tegen woordig. Zij is voor haar een nieu we levenswijze geworden, een vorm van lustgenieting en zelfs een ideo logie. De houding tegenover de ar beid, de liefde en andere hechtingen aan personen en zaken, de zin van het studeren, kortom het hele be staan wordt aan bezinning onderwor- pen". Nog aanmerkelijk sneller dan de bevolking groeit op de „Apenrots Ne derland" de hoeveelheid goederen die de „apen" om zich heen verzamelen. Overbevolking is niet meer alleen een kwestie van teveel mensen, maar ook van auto's, caravans, speedboten, tweede woningen, milieuverontrei niging. Om het getij te keren zouden twee dingen nodig zijn: beperking van het kindertal en beperking van de materiële behoeften. In feite betekent dat echter dat er een totaal nieuwe mentaliteit moet komen, ook op seksueel gebied. De sex staat immers niet los van de rest. Volgens Van Ussel bestaan er drie visies op de seksualiteit: een negatie ve (seks is niks», een positieve (sex is alles) en een totaal menselijke (sex is een geïntegreerd deel van ons leven). Van Ussel vindt de posi tieve én de negatieve visie „eng seksueel", omdat bij deze visies de sex losgekoppeld is van het totale mens zijn. Vanzelfsprekend heeft hij weinig goede woorden over voor vertegen woordigers van de negatieve visie, die overigens langzamerhand uit sterven. Toch zijn er nog altijd men sen die seksueel contact alleen maar i gerechtvaardigd achten in het licht: van de voortplanting. En dan te be- 1 denken dat volgens de onderzoekers j Kinsey (V.S.) en Zetterberg (Zwe-1 den» slechts één op de 1000 A 1100 paringen zwangerschap oplevert. Van Ussel heeft echter ook bezwa ren tegen het doorslaan naar de an dere kant, tegen het ophemelen van de seksualiteit als het alleenzaligma- kende. Overigens vindt hij het be- j grijpelijk dat dit laatste op het ogen blik gebeurt. Generaties lang is de i seksualiteit in de ban geweest met al- le frustraties vandien. Nu de ban vloek is opgeheven worden er over dreven voorstelling van zaken ge geven. Daarin schuilt helaas het levens grote gevaar, dat mensen die tot dus ver met hun sex geen grote proble men hadden, gaan denken dat er toch iets mis moet zijn als ze niet aan groepssex en partner-ruil doen of zich beperken tot enkele vertrouw de houdingen. Van Ussel haast zich te verklaren dat zij zich echt niet ongerust hoe ven te maken. Ze moeten zich niet laten intimideren door onverdraag zame betid)weters die iedereen een „modieus" seksueel gedragspatroon willen opdringen. Met het brengen van de seksuali teit uit de taboesfeer zijn dus niet alle problemen opgelost. De grote winst moet zelfs nog worden bin nengehaald. Maar dat kan pas ge beuren als de maatschappij wezen lijk verandert. Van Ussel: „In onze maatschappij spelen de concurrentie, de competi tie, de prestatiedwang, de consump tiedwang, de machtsconcentraties, 't bezit een grote rol. Het kan niet an ders dan dat hiervan een wezenlijke invloed op het seksuele, de liefde, de sociale relaties uitgaat". Het is geen wonder dan in een we reld van „prestatie-sex" een bijzonder grote rol wordt toegekend aan het orgasme. Boeken worden er op het ogenblik over volgeschreven. Vrou wen die het orgasme niet of niet dikwijls beleven, zien zichzelf meer en meer als probleemgevallen. Heel sterk centraal in de „prestatie-sex- cultuur" staan de genitaliën. Wie wat willekeurige sexbladen doorbladert stuit om de haverklap op close-ups van geslachtsorganen. Jan Cremer Jan Cremer heeft in een interview in het Algemeen Handelsblad laatst gezegd, dat in de Nederlandse sex bladen genitale obsessies moeten doorgaan voor seksualiteit. Het sprak hem totaal niet aan. Sex-uitgever Rob Spljkstra uit Gro ningen uitgeverij Aquarius» kan zich Cremers teleurstelling heel goed voorstellen. Ook hij heeft als privé- persoon weinig belangstelling voor de inhoud van zijn Prick, Kick en Love Color die dat moet gezegd wor den qua inhoud en grafische vorm geving trouwens een stuk boven het gemiddelde uitsteken. Spijkstra mikt dan ook niet op de sexboetiek („voor mijn gevoel een tijdelijke zaak") maar op de erkende boekhandel. Marktonderzoek wijst uit dat hij het voornamelijk moet hebben van de man van middelbare leeftijd. Die man komt hij als uitgever en distri buteur graag tegemoet. Spijkstra is in de sex-business gegaan omdat hij daar brood in ziet. Maar voor dat brood gooit hij niet al zijn principes overboord. Voor hem is er een duidelijke grens tussen wat Je wél en wat Je niet uitgeven kunt. En dat is dan de grens tussen sek suele frustraties en seksuele afwij kingen. Afwijkingen zijn volgens hem onder meer sadisme en seksueel contact tussen mens en dier. Van Ussel: „We worden overstelpt door het papieren naakt dat er te koop is. Sex-lingerie, erotische reis jes naar Denemarken, naakte perso nen op het toneel, op de tv, por nografie, enz. Het moet allemaal kunnen, soms is het zelfs nodig. Maar wat wordt hierdoor veranderd i aan een samenleving waarin mannen wetten maken over dingen die de vrouw aangaan, waarin de vrouw het lustobject van de man blijft, al heeft zij „theoretisch" wel het recht om de man als lustobject te nemen? Hoe is nu de situatie in het „we- reldpornocentrum" Kopenhagen? Je vindt er een pornobuurt waar je voor veel geld allerhande gekke dingen kunt kopen en zien. Maar je loopt er rond in je eenzaamheid tussen mensen die op zoek zijn naar wat lustbeleving en mensen die zaken willen doen. In het centrum van de stad heb Je nog een handelsbuurt waar je gezellig kan winkelen, a! Je veel geld hebt. Maar buiten het zakendoen is er geen contact. Je kunt ook nog naar Tivoli gaan. Al weer, wanneer Je veel geld hebt. Eenzaam Buiten deze ghetto's van handel, porno en amusement zijn er geen ge legenheden voorzien voor contact tus sen mensen. In de individuele flat jes rondom het onbewoonbare stads centrum gaan'de mensen dood aan eenzaamheid. Die vereenzaming van de mens in onze grote steden is één van de grote problemen. Hij is een zaam temidden van de menigte. Hij krijgt neurosen, ontstaan door dat men de mensen in schoendozen- flats van elkaar afzondert. Vrouwen raken overstuur omdat ze thuis opge sloten zitten, zonder contact, zonder het gevoel te hebben ergens bij te horen, met vrijwel zinloze arbeid Het is niet toevallig dat de „groot gezinnen" en de communale samenle vingsvormen een stadsverschijnse' zijn. Sexhandelaren krijgen, aldus Var Ussel. veel geld voor armzalige waar „Sinds de achttiende eeuw zijn for tuinen verdiend aan de bestrijding van het seksuele, aan boeken teger zelfbevrediging, aan slechte boekjes over sexuele voorlichting, aan hu welijkshandboeken die niets anders waren dan volksbedrog. Maar nog meer geld wordt er ver diend aan de emancipatie van he1 seksuele. Of Juister: aan het uitbui ten van de noodsituatie waarin we ge houden worden. Hoeveel geld moet niet neergeteld worden voor boekjes, shows, zogenaamde potentieverho gende middelen? Een maatschappij heeft de porno grafie die ze verdiend. De pornofa- brleken beweren dat de eisen van hun publiek zeer primair zijn. Maar het enige wat het pornomateriaal kan geven is wat fantasie-beleving bij de masturbatie en wat prikkeling. De samenleving die deze pornogra fie terecht duldt, onderneemt maar weinig om de noodsituatie waarvan deze schijnbevrediging de uitdruk king is te verhelpen". Pornografie zou geen pornografie zijn als de zaken er niet volstrekt in werden scheefgetrokken. In vergelij king met de fabelachtige sex-presta- ties van de helden uit „Porno-land" slaan de doorsnee man en vrouw maar een droevig figuur. Volgens een Amerikaans onderzoek heeft het ge middelde echtpaar twee of drie keer per week geslachtsgemeenschap «tijdsduur: in 74 procent minder dan tien minuten). En na die ene ge meenschap volgt als regel binnen 24 uur geen herhaling. Een dankbaar onderwerp, zowel voor pornografen als voor zedepre kers, is de Jeugd, die seksueel volle dig dolgedraaid zou zijn. Recente En gelse cijfers bewijzen dat het wel wat anders ligt. Van jongelui van 15 tot 17 Jaar heeft slechts elf procent ten minste één keer geslachtsgemeen schap gehad. Dit percentage loopt op tot dertig bij Jongens van zeven tien tot negentien Jaar. Bij de meisjes liggen de percenta ges nog lager en wel op respectieve lijk zes en zestien procent. BIJ slechts een deel van die Jon gelui beantwoordde de geslachtsge meenschap ongeveer aan de ver wachtingen. Vooral bij meisjes was nogal een sprake van wroeging. Van Ussel: „Een sociaal-seksueel mff r. Ti aS ïf «UMKIEMI «MOWTS MH* VI.TTfl We worden overstelpt met „papieren naakt", waaraan ook een grote behoefte blijkt te bestaan. Toch biedt pornografische lectuur niet meer dan een schijnbevredigingDe maatschappij doet maar weinig aan deze noodsituatie. (Foto's LD/Holvast) probleem is het feit dat de meerder heid der potente bevolking verstoken blijft van legitieme uitingskansen. Denk bijvoorbeeld aan alle niet- gehuwden, gevangenen, gehandicap ten, soldaten, weduwen en weduw naars, gescheidenen, matrozen. Onze samenleving wordt wel minder in haar afkeuring en in enkele vooruit strevende milieus bestaat er helemaal geen probleem meer. Maar in vele gevallen wordt er nog geoordeeld en veroordeeld". Het komt er eigenlijk op neer dat de „seksuele revolutie" tot dusver voornamelijk een schijnrevolutie is. De sex is gedeeltelijk uit de sfeer van de verdringing gehaald. Dat is natuurlijk pure winst. In plaats van in de sfeer van de vanzelfsprekend heid is zij echter terechtgekomen in de sfeer van de obsessies. Obsessies zoals apen in gevangenschap ze heb ben. Claire en William Russell schrij ven het pseudoseksuele gedrag van apen in de dierentuin toe aan het voortdurend moeten verdragen van eikaars nabijheid. De spanningen die daardoor ontstaan vinden voor een deel hun uitweg in pseudo-seksuele handelingen. Bij in het wild levende apenge- meenschappen zijn de leiders redelij ke, verstandige en liefdevolle dieren. In gevangenschap worden zij echter despoten, die hun omgeving terrorise ren. Het hele leven op de rots wordt beheerd door ongelijkheid en de daaruit voqrtvloeiende ellende. Apen bieden zich aan superieuren aan om daarna ongestraft een andere aap te kunnen aanvallen. Superieu ren dwingen ondergeschikten tot het toelaten van seksueel con trot. De Russells: „Hoe het zich ook voordoet, pseudosex is duidelijk een middel om twee apen die buitenge woon ongelijk in status zijn in staat te stellen gedurende enkele seconden lichamelijk contact te hebben en ge durende lange perioden in eikaars omgeving te zijn. In zijn eenvoudigste vorm moet pseudosex het voor menselijke wezens kennelijk mogelijk maken om de dichte nabijheid en de grote onge lijkheid waaraan zij zo lang blootge steld zijn te verdragen. Maar als de druk groter wordt zal de pseudo-sex meer en meer vermengd worden met agressie". De instelling van het bezit heeft, aldus de Russells. de menselijke ver houdingen reusachtig ingewikkeld gemaakt en de basis gelegd voor al lerlei vormen van ongelijkheid. „Vandaar dat het bij intieme om gang tussen twee mensen vrijwel on vermijdelijk is dat één van hen (of misschien beiden in verschillende sa menhangen) zich bewust of onbe wust in maatschappelijk opzicht on dergeschikt zal voelen". Het leven in de dierentuin dreigt steeds meer ons leven te worden als we er niet in slagen de pseu dosex overbodig te maken. We moe ten de beangstigende bevolkingsaan was niet langer met oosters aandoend fatalisme aanvaarden en daarnaast inzien dat bezit maar een erg rela tieve zaak is. De troosteloze apen op hun rots kunnen ons daaraan voort durende herinneren. 't Is triest, maar Artis moet blijven Literatuur: Dr J. M. W van Ussel: Afscheid van de sexualltelt. Gezamenlijke uitgave van Bert Bakker. Boom en NVSH. Claire en William Russell: Apen en mensen (over de escalatie van het geweld». Uitg.: De Arbeiderspers, Am sterdam. C. S. Ford en F. A. Beach: Vormen van sexueel gedrag, ültg Het Spec trum i Aulareeks) Michael Schofleld: Seksueel gedrag van Jongeren. Ultg.: Het Spectrum (Aulareeks).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 19