"Ook in Nederland behoefte Nan een televisie-academie GEBR. BEVER IN TOP-TIEN Magistraal concert Residen tie-Orkest rCfV) vandaag ...en gisteren 1 TV morgen] - huwen van universiteiten wordt veel te duur - Rosjdestwenski: een duivelskunstenaar BRUYNZEEL - KEUKENS KASTEN „Houtwerf-Leiden" - N.V. tlJDAG 19 FEBRUARI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 LEIDEN Kun je dokter, jurist, econoom of ingenieur wor- n zonder de universiteit te bezoeken? Jazeker. In verschil- fide landen is dat mogelijk. Het laatste land, dat deze mogelijkheid voor zijn burgers liep was Engeland, waar begin van dit jaar de „open televi- -universiteit" van sta rt is gegaan". 13 )e studenten van deze universi- iedereen boven de 21 kan in- irijven, ongeacht de vooroplei- gi volgen een schriftelijke cursus, met lessen per televisie en radio rdt begeleid. Het gaat dus niet al- i om het volgen van de lessen, moet daarbij veel gestudeerd Verschillende keren per zijn er studiebijeenkomsten en tamens. Veel wijkt de procedure niet af i de normale opleiding aan de Iversiteiten. De grote voordelen i echter, dat de studenten niet ven te verhuizen, dat er geen du- voorzieningen getroffen hoeven te rden. dat door het wegvallen van franje de studie korter wordt en dat de studenten gewoon een oep kunnen hebben naast hun die. De verwachting is, dat de eiding bij de televisie-academie jaald niet makkelijker zal zijn i op een gewone universiteit. Te ler omdat de kritiek in dat geval I snel het bestaan van de televi- ■academie zal ondermijnen. Behoefte n ons land zou een dergelijke ma- r van studeren niet onmogelijk Gezien de kosten, die het ho- onderwijs met zich meebrengt en de toekomst met zich mee zal an brengen lijkt het niet teveel segd. dat er zelfs behoefte aan een rgelijke goedkope universiteit zal rsiteit goedkoop is, staat als een en. Want dat een dergelijke uni- al boven water. Prof. dr. ir. F. A. Heyn uit Delft eft zich een groot voorstander van i dergelijke universiteit in Neder- nd getoond. In.een artikel over de en universiteit schrijft hij,: „Het de hoogste tijd, dat men hier ook n het werk gaat. We kunnen niet orgaan het land vol te bouwen ;t universiteiten, hogescholen en stituten voor het tertiair onder - Dat kost miljarden. Hoeveel iuwen, docenten en voorzienin- zoals studentenflats zullen daar- i de komende Jaren nodig Door Hans Ludo van Mierlo Bij de huidige groei van het we tenschappelijk onderwijs lijkt een antwoord niet erg moeilijk: ontzet tend veel. Of zoals de Groningse hoogleraar dr. J. Kommandeur eind Januari op een congres in Utrecht gekscherend adviseerde: „Sticht ge woon andere opleidingen in de pro vincie. Eindelijk een universiteit voor GeldermalsenHet moet een volledig open universiteit worden, maar het moet allemaal wèl net zo heten als de huidige universiteit. Je moet dus dezelfde mooie titel kun nen behalen. De oude universiteiten komen in moeilijkheden omdat er vreselijk veel en steeds meer men sen na de middelbare school gaan studeren. Waarom doen die mensen dat' „Voor een groot deel, omdat ieder een de titel, die je dan krijgt, zo mooi vindt; verder omdat Je na af loop veel meer verdient en tenslotte omdat ze nog niet willen gaan wer ken." En prof. Heyn schetst het ge volg: „Van de studenten valt op het ogenblik bijna veertig procent defi nitief af vóór het behalen van het propaedeutisch of kandidaatsexa men. Die komen allemaal voor niets naar een andere stad, wonen op ka mers en voor hen wordt het ene ge bouw na het andere opgetrokken. Er dat terwijl ze hetzelfde evengoec' thuis kunnen leren en daarnaast no\ een betrekking bekleden ook. De er varingen in het buitenland bewijzen dat. Enorme bedragen kunnen zo uitgespaard worden." Dat laatste spreekt ook minister Veringa wel aan. Zelf stelde hij on langs in een interview, dat het wel licht onontkoom zal zijn dat de on- derwijsuitgaven ten behoeve van na tionale prioriteiten als de werkende I jeugd, de woningbouw en de bejaar denzorg bekrompen zullen moeten worden. „Let wel. ik zeg niet dat de universiteiten en hogescholen thans teveel geld krijgen. Wel meen ik, 1 dat in vergelijking daarmee, de DEN HAAG 'ANP/ Reuter) UJPPfe Amerikaanse groep Creedence earwater Revival heeft de singel, lave you ever seen the rain" op de arkt losgelaten om in eigen land in Nederland meteen bij binnen- imst in de top-tien de zesde plaats :h op te eisen. Nieuw zijn in ons nd voorts „Mother" van ex-beatle ihn Lennon en The Plastic Ono- md, en fabuleus genoeg, „hup daar Willem", een oer-Nederlands pro- ikt van Ed en Willem Bever. Aan de top van de Top-Tien ver- iderde er in ons land deze week iets. Wat ook het zelfde bleef: nog eeds vier hits van eigen bodem bij tien. waarbij zij aangetekend dat Ikseption" uit de gelederen ver- teen en de Fabeldieren voor aan- illmg zorgden. Ex-Beatle George Harrison My Sweet Lord" doet het nog I pi »ortreffelijk. In Duitsland lagen de C|_ erkoopcijfer van deze topper zelfs LhID ijgpj. ^an jjjg van itich bin verliebt," an Chris Roberts. Wat velen niet voor mogelijk heb- :n gehouden geschiedde in Engeland ia een afwezigheid van twaalf Jaar dan de Amerikaanse artiest Per- Como op zijn 59ste de Top-Tien unengekomen met „It's impossible" 'e zingende sensatie in Engeland is renwel Elton John, wiens „Your steeds duidelijker bij een groot ibliek aanslaat. Hieronder volgen de top-tienlijs- van deze week met tussen haak- !s de posities van vorige week. Amsterdam. 11Nothing Rhymed: Gilbert 'Sullivan 12) Rose Garden: Lynn Ander - >n (3) Bridget the Midget: Ray Ste ens (6) Du: Peter Maffay 5> Holy Holy Life: Golden Ear- >g (.-) Have you ever seen the rain ■edence Clearwater Revival (4) Rozen die bloeien: Corry en Ie Rekels .(-) Mother: John Lennon and the Plastic Ono Band (10) Geef mfj de liefde en de SeinDe Twee Pinten 10 (-) Hup Daar is Willem: Ed en proi Willem Bever. Londen. (1) My Sweet Lord: George Har rison l. (3) Stoned Love: Supremes (2) Pushbike Song: Mixtures L (4) Resurrection Shuffle: Ashton Jardner and Dyze 5. (9) Your Song: Elton John 6. (.6) No matter what: Badfinger 7. (5) Amazing Grace: Judy Col lins 8. (8) Candida: Dawn 9. (-) It's Impossible: Perry Como 10. <7t Apeman: Kinks New York. 1. (1) One bad aplle: Osmonds 2. (2) Rose Garden: Lynn Ander son 3. (7) Mama's Pearl: Jackson Five 4. (4) I hear you knocking: Dave Edmunds 5. (-) Sweet Mary: Wadsworth - Mansion I 6. (-) Have you everseen the rain: I Creedence Clearwater Revival I 7. '-) If you could read my mind Bobby Goldsboro 9 (3) Knock three times: Dawn 10. (6) If I were your woman: Gladys Knight and Pips. a erkende jongeren te weinig worden gesteund In dat opzicht zullen we moeten groeien naar een beter even wicht." Het is dan ook niet verwonderlijk, dat de minister zelf ook wel iets ziet In een „open televisie-universiteit." Hij heeft de Academische Raad zelfs gevraagd hierover een advies uit te brengen. Beslissingen over de televi sie-academie in Nederland moeten volgens de minister binnen niet al te lange tijd genomen worden, omdat de voorbereiding nog wel lange tijd zou kunnen vergen. Letterlijk: „Wij mogen blij zijn als het project tegen het eind van de zeventiger jaren in vol bedrijf is." Ongetwijfeld zal de door de minis ter bedoelde voorbereiding enige tijd vergen. Zijn verwachting, dat niet voor het eind van dit decennium ge start kan worden lijkt nogal pessi mistisch. De open universiteit is im mers niets bijzonders. Rusland, Amerika, Zweden, Canada kennen dit verschijnsel al lang. Publicaties over de problemen, de organisatie vorm. de behaalde successen en de toegepaste verbeteringen zijn legio. Een studiegroep moet dan ook in staat geacht worden binnen korte tijd de verschillende systemen van dichtbij goed te bestuderen. Vooral in Japan. De Japanners hebben de televisie-school ver ontwikkeld en ze hebben erg veel studie voor de Unesco» verricht naar het effect van cursussen per televisie Prof. Heyn: „Dat er nog iets te praten valt en dat er nog onder zocht moet worden is een volslagen raadsel. Laten we aan het werk gaan. We hoeven het niet precies zo j te doen als in het buitenland. In Ne- I derland zou men b.v. in korte tijd een moderne opleiding voor vrijwel alle propaedeutische op kandidaats- I examens kunnen opzetten volgens systeem." In Engeland is een speciale com missie aan het bestuderen op ver zoek van de regering welke maatre gelen nodig zijn om in de toekomst de middelbare scholieren recht- 1 streeks naar de televisie-academie De televisie-academie vraagt meer van de studenten dan alleen het uitkijken van de lessen. Die uitzendingen zijn slechts een aanvulling op de schriftelijke cursus. Meerdere keren per jaar zullen de studenten ook naar stu diebijeenkomsten moeten. (Foto LD/Holvast) over te laten gaan. De bedoeling is, dat op deze manier een halt kan worden toegeroepen aan de groei van de gewone universiteiten. Ook voor Nederland zou het resultaat van het onderzoek van deze com missie van groot belang kunnen zijn. De minister zelf lijkt op dit mo ment nog hoger te mikken dan een gewone televisie-academie. Hij denkt al in internationaal verband. Samenwerking met het Nederlands talige deel van België zou volgens de minister voor de hand liggen. Het maken van afspraken met on ze zuiderburen over zo'n academie zal de ontwikkeling ervan echter aanzienlijk kunnen vertragen. De Amerikaanse filmacteur en producent Mel Ferrer is giste ren in Londen getrouwd met Eli zabeth Soukotine. een Belgische van Russische afkomst. Mel Fer rer. die 53 jaar is. is in 1968 ge scheiden van de actrice Audrey Hepburn. NEDERLAND I 6.00 Volkstelling 1971. De taak van de tellers. Informa tief programma (NOS) 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Muziekprogramma rond Jake Holmes (NCRV) 7.25 Attentie voor sport. Dressuur van paarden (NCRV) g.00 (Kleur) Journaal (NOS) 8.21 (Kleur) Please Sir (NCRV) 8.45 Hier en nu (NCRV) 9.10 Hup Holland Hup. Een muzikale ode aan de zwemsport (NCRV) 10.15 Farce Majeure. Satirisch programma (NCRV) 10.40 Psalter. Een programma in woord en toon over psalm 101 (NCRV) 10.45 (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND TI LEIDEN Gedurende het ge hele seizoen is het Residentie- Orkest er in mijn recensies niet al te best afgekomentot onge noegen van vele concertbezoekers overigens. Maar hoe arrogant dit ook moge klinken: het concert van gisteravond ukls voor mij het bewijs, dat het orkest vóór de komst van Gennadi Rosjdes twenski ivas afgezakt tot een peil waarvoor het zich zou moeten schamen. Want wat wij gister avond te horen kregen was niet het ons bekende Residentie-Or kest. doch een ensemble dat de 1 pr< i. diepste eerbied afdwong, te ver- t gelijken met een magistraal orgel met een oneindig aantal registers. I bespeeld door de ongekroonde leider der dirigenten. Ontspannend in de betekenis var; „lui luisteren" was het concert geens zins, van de toehoorders werd het uiterste gevergd. Om te beginnen moest men wennen aan de dirigeei- stijl van Rosjdestwenski. Zo klein als hij is. stond hfj niet op een podium hij liep gesticulerend heen en weer. knippend met de vingers en stam- j I pend met de voeten. Alle intenties geruime tijd van te voren aangevend maakte hy deze op het juiste mo ment opnieuw kenbaar. En dan de klankverhoudingen! Het paarse gor dijn was niet aangebracht maar deze grootmeester buitte de afwezigheid ervan zelfs uit! De Symphonie Fantastique meestal uitgevoerd als een bravour- stuk kwam tevoorschijn zoals de componist Berlioz het moet hebben bedoeld. Men leze het artikel van prof. J van der Veen er op na in Forum der Letteren 1969 nr. 4 hieraan heb ik niets toe te voegen behalve dat dit werk beter Sympho nie Diabolique had kunnen heten Nimmer kwam de obsessie van een artiest zodanig tot uiting als nu, het ging mij dwars door mijn ziel. Indrukwekkend was ook Tsjai kowski's Romeo en Julia. De strijd tussen Montague's en Capulets, hei liefdesthema en de dood van de ge lieven vormen de gegevens van deze ouverture, die ik steeds als een mis greep van de componist heb be schouwd. Ten onreahte, naar mij nu bleek. Wat valt er verder nog te zeg- geq van Glazoenows Vioolconcert? Voor de-ze avond passen alleen su perlatieven. Want de minder mooie spiccato-techniek van de Turkse Ayla Erduran viel volledig weg tegen de vele lyrische passages, waarin de viool letterlijk zong, een menselijk, stem was. Maar met deze dirigent moet iedere solist èn elk orkest wel tot ongekende prestaties komen! R. C. HARMS ROSJDESTWENKSKI ADVERTENTIE Showroom: Nieuwe Rijn 87, telefoon 34544 (4 lijnen) 6.45 (Kleur) De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.05 Parlementair en politiek weekoverzicht (NOS) (Kleur) Charlie Brown en het kleine Grut. Tekenfilm (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) (Kleur) Mannix- Privé detective tv serie (VARA) De Ombudsman (VARA) (Kleur) Kort en klein. Amusementsprogam- ma (VARA) 10.15 Een klein uur: U. Presentatie van mensen en hun meningen (VARA) (Kleur) Journaal (NOS) Cursusinformatie sterrekunde (TELEAC) 7.30 8.00 8.20 9.10 9.35 10.55 11.00 In afwijking met wat er in de programmabladen staat, zei de omroepster van de TROS, krijgt u nu iets te zien.Ik weet niet meer wat, iets over Maleisië of zoiets. In ieder ge val niet Sal Tas, die zoals u als trouwe krantenlezer waar schijnlijk weet, als medewerker van de TROS is afgevoerd. Omdat hij had willen zeggen dat de PvdA steeds meer in de richting van de CPN gaat. Dat wou mr. Landré niet, want de TROS is principieel a-politiek, zoals u weet, en Sal Tas van zijn kant was niet bereid zich te laten muilkorven. Ik moet zeggen dat ik beider standpunt kan respecteren. Het pleit ten minste voor Sal Tas dat hij zich als commentator geen be perkingen liet opleggen en het is consequent van de TROS dat zij haar a-politieke begin selen niet eenzijdig wilde laten aantasten door een „rechtse" commentator. Dit eenmaal gezegd zijnde, blijft natuurlijk het feit dat de vroegere praatjes van Tas, met of zonder samenspraak met Landré ook van politieke aard« waren 'cummunisme bijvoor beeld schijnt iets met politiek te maken te hebben» en dat het eerder voorzichtigheid dan beginselvastheid zal zijn ge weest die tot het ontslag van Tas leidde. De TROS hoopt Immers nog bijtijds de ontbre kende achtduizend leden bin nen te krijgen om b-omroep te kunnen worden en elke rimpe ling in het binnenmeertje waarin de TROS de grote vaart beoefent kan dat tegen werken. Wat me van Landré alleen een beetje tegenviel was, dat hij zijn met zoveel fanfare binnengehaalde vriend, wiens geestelijke begeleider hij toch min of meer was, zo zonder meer, zonder zelfs een harte lijk, verklaard afscheidswoord het bos in stuurde. Dat was niet aardig tegenover Sal Tas. En ook weinig hoffelijk tegen over de leden die de inzichten van Tas altijd met zoveel bij val hadden gesteund, tk vraag me trouwens toch af of rimpelloosheid in de pro gramma's op den lange duur effectief is voor het vergaren van abonnees. De TROS komt zelden met een eigen televisie spel, maar gisteren was er dan opeens iets, nog wel iets veel belovends van een Braziliaanse schrijver (Uit die hoek krijg Je zelden iets te zien). Maar he laas. het pakte uit als een oninteressant, voor televisie be werkt verhaal zonder kraak of smaak. Een soort uitgerekte cabarettekst uit de Jaren twin tig, waarschijnlijk stamt het verhaal ook uit die tijd, want iedereen maakte zich geweldig druk over een erfenis van 50.000 gulden, wat met belas ting eraf toch niet iets is om een heel dorp voor in oproer te brengen. Waarschijnlijk heeft men bij het overzetten van de situatie naar Nederland, verge ten het oorspronkelijke bedrag ook om te zetten in een bedrag dat de mensen anno 1971 nog aanspreekt. Een half miljoen gulden of zoiets. Het stuk hield ook opeens op. typisch het kenmerk van een bewerkt ver haal. Ik heb gisteren met het mees te plezier gekeken naar het IKOR-programma uit de BBC-serie „De vraag waarom". Malcolm Muggeridge leidde een discussie over de zin van de monstraties tegen apartheid in Zuid-Afrika. Het heeft weinig zin ieders standpunt uiteen te rafelen. Het is voldoende te zeggen dat alle standpunten aan bod kwamen. Op de een of andere manier zien Engelsen altijd kans zo'n veelomvattend onderwerp op een tegelijk zeer levendige en toch overzichtelij ke wijze te bepraten, zodat het de indruk maakt alsof iedere spreker een tevoren geschreven tekst opzegt. NICO SCHEEPMAKER ZATERDAG 20 FEBRUARI II11 I. 402 ni en FM-kanalen. 7.00 NCRV 12.00 KRO. 13.00 N.O.S. 14.00 KRO. 16.30 N.O.S. 17.30 KRO. 700 Nws. 7.11 Het levende woord 7 16 (S) Op het eerste gehoor: klas sieke muziek (gr.). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws., 7.32-7.50 Act). 8 00 Nws. 8.11 Gew. muz. 8.30 Nws. 8 32 (S) V d. hulsvr. 9.00 Theologische etherleergang 9.35 Gymn. v. d. hulsvr. 9.45 (J3) Tijd vrij voor mu- ziek ln vrije tijd: Fanfare-ork. en koorz. 10.15 (8) Cleveland Orkest: mod en klass. muz. 11.00 Nws. 11.03 Denkend aan de dood. lezing. 11.15 Solarium: een hoogtezonprogr. v. le dereen. 11.55 Meded. 12 00 Rubriek over missie en zending 12 10 Uit Ba lans. 12.14 Marktbe. Overheidsvoorl. 12.16 Vast en zeker. Een progr. van het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid. Redactie: Claude Bellonl en Ton Marseille. 12.26 Mede- dellngcen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Act 12.50 Bultenl comm.. 13.00 Gram.pl. progr v. d. militairen. 14.00 (S) P.M. een weekblad met veel plaatjes. (16.00- 16.02 Nws 16 30 Inzet: een progr. over amateuristische muziekbeoefe ning. 17.00 Hlro Magazine met Gas ten van de Week. 17.30 (S) Echolood: licht platenprogr. Politieke Partijen: 18 19 Ultz. v an de ARP 18.30 Nws. 1841 Act. 19.00 Musicerende dilettan ten: Amsterdams Operakoor met pia- nobegel 19.30 (S) volksmuz. 20.00 In antwoord op uw schrijven.. verz. pl. progr 22.00 (S) Kurslef. een progr dat schuin tegen de dingen aankijkt. 22.25 Avondgebed. 22 30 Nws. 22.40 (S) Goal...!: een muzikaal sportprogr. Nws. Hllv. II. 298 m en FM-kanalen. 7 00 VARA. 7.51 VPRO. 8.00 VARA. 15.00 NOS. 16.1 VAR A. 7.00 Nwb. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7 20 (S) Z.O.: gevar. progr. met om: 7 33 Van de voorpagina. 7.54 VPRO: Deze dag: 8.00 Nws 8.13 Act.; 9.35 Waterst 10.20 Belasting betalen, maar niet te veel. Lezing. 10.30 (S) VARA's muziek en Informatieshow (Om 11.00 Nws). 13.00 Nws. 13.11 VARA-varla. 13.13 (S) Dit ls het be gin Jongerenprogr. 14.30 (S) Radio Jazz Magazine. 15.00 Frans - Duits - Engels: een lulsterprogr. 16.00 Nws 16.03 (8) De Staalkaart. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Lieve Tan te Truus: licht progr. 19.05 (S) Uit eigen huls. studio-opnamen. 19.30 Nws 19 35 De Scala 1918 - 1926 (gr 20.05 (S) Nederlandse chansons 20.30 Herinneringen van de heer W. Sand- berg. 21.00 (8) Serenaade: klass ka- mermuz. (opn). 22.30 Nws. 22.40 Me ded. 22.45 Driester: actueel progr. 23.15 (S) Plggelmee: gesprekken en lichte muz. 23.55 Nws. Hllv. III. 240 m. en FM-kanalen. 9.00 NOS. 10.00 KRO. 13.00 NCRV. 9.00 Nws. 9.03 Gevolmachtigd: verz pl. progr. KRO: 10.00 Nws. 10.2 »Jinn: gevar. progr. (11.0 en 12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.3 P0op(pen nieuwe Pop-LPs. 14.00 Nws. 14.03 Nee. we noemen geen namen: licht muzlekprogr. met verzoeknummers (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Sport- show: sport en muz. (17.00 Nws.). Voor zaterdag 20 Febr. Nederland I Teleac: 09.30 Televisie bij het on derwijs les 2. 10.00 Wiskunde les 7 10.30 (K) En Francais les 7. 11.00 Sterrekunde les 1. 11.30-12 10 Bou wen en wonen les 3. NOS: 16 00 Journ. KRO: 16.02 Klassewerk, qulz- progr 16.50-17.30 (K) kinderprogram ma. NOS: 18 45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ KRO: 19.05 (K) Voor een briefkaart op de eerste rang, fllmrubrlek. NOS: 20.00 (K) Journaal. KRO: 20.21 (K) Marcus Welbv, TV- serle. 21.11 Brandpunt. 21.41 (K) Showprogr met Frans Halsema. KRO/ RKK22.31 Lente ln Steen. NOS: 22.51 -22.56 (K) Journ. Nederland II NOS: 18 45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ EO 19.05 Van hart tot hart. progr. voor de zieken. 19.20 Nader bekeken 19 30 Gespiegeld ln Kerkeglas. NOS: 20.00 (K) Journ. AVRO: 20.21 (K) De Carol Burnett 3how. 21.10 (K) Avroskoop: fllmrubr. 2145 (K) Kleine Carnaval: carnavals- progr. 22.30 AVRO s Sportpanorama: Braziliaans voetbal. NOS: 23.20- 23.25 (K) Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 5