Leidenaar regisseert „Blonde Greet" Verfilmd liefdesdrama schokt Franse justitie Verkiezingscampagne in Hollywood draait nu op volle toeren Films in Leiden Wel goed sociaal beleid met VVD Albert Mols Wat zien ikwordt verfilmd Cineast Cayatte kreeg protestbrief fliiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiNwiiinwnittiiittiiuini «I UIJDAG 19 FEBRUARI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 11 nationaal aanspreken en die daar- i1 ook een internationale aanpak 1 'en krijgen. Maar een duidelijk I 'erlands accent stel ik toch steeds I "elijk voorop". Rob Houwer vindt p ®\l het verhaal en daar wordt Si m zijn mening in Nederland te wer aandacht aan besteed erg ^rijk. boeken van Albert Mol ver- telti vrouw uit het Rosse leven haaiVaringen met haar klanten, van er een fors aantal tot het tyPe de zeer vreemde vogels ge- rekei\n WOrden. HUMOR Albe^ol modelleerde Blonde Greets vringen tot verhalen door- drenkt pikante humor en gela den mtn zekere melancholie. De ▼erwacl; dat de belevenissen van Bic Greet en „Haar van bo ven" he de film even goed zullen doen al Albert Mol's populaire boekenS' Leidenaar Paul Verhoe- e ven, eerste avondvullende speelfiln 0p het punt staat ver- wezenlij worden, heeft er in elk geval alltrouwen in. Ook over de bezettinn de rollen toont Paul Verhoeviie in zijn Leidse stu- 1 dententi met filmen is begonnen, zich dikiden. Hoofdeelster Ronnie Bier- man spe? het ogenblik bij het Groot Iirgs Toneel „De uil en de poesi'. I Daarvótd zy naast Jasperina de i Jong erly Scott op in de mu- sical „SCharity". DVERTENTIE HOLLYWOOD" (AP) Volgende week worden de kandidaten bekend gemaakt voor de jaarlijkse filmos cars; de winnaars op 15 april. Hier onder volgen de waarschijnlijke kan didaten in aflopende volgorde van de kans op bekroning; Beste film "Five easy pieces", "M-A-S-H", "Love story", "Patton", Ryan's daughter". Andere mogelijk heden: "Airport", "Catch 22", "Wo men in love", Little big man", "Lo vers and other strangers". Beste acteur George C. Scott in Patton', Jack Nicholson (Five easy pieces), Melvyn Douglas (I never sang for my father), Peter Boyle (Joe). James Earl Jones, (The great white hope). Ander mogelijkheden: Ryan O'Neal (Love story), Dustin Hoffman (Little big man), Albert Finney (Scrooge), Alec Guinness (Cromwell) Beste actrice Glenda Jackson (Women in love). All MacGraw( Lo ve story), Sarah Miles (Ryan's daughter), Carrie Snodgress, (Diary of a mad housewife), Barbara Her- shey (The baby maker). Andere mo gelijkheden: Genevieve Bujold (Act of the heart), Jane Alexander (The great white hope), Faye Dunaway (Puzzle of a donwnfall child). Beste regisseur Bob Rafelson, (Five Csay pieces), Robert Altman (M-A-S-H), Franklin Schaffmer (Patton), Arthur Hiller (Love Story), David Lean (Ryan's daughter). An dere mogelijkheden: Ken Russell, (Women in love), Mike Nichols, (Catch 22), Arthur Penn (Little big man), George Seaton (Airport), Mar tin Ritt (The great white hope), Cy Howard (Lovers and other stran gers). De 2986 leden van de filmacademie wier stemmen beslissen over de Os cars hebben het druk. Op vertoon van hun' lidmaatschapskaart mogen LEIDEN De Leidse regisseur ;h(1 jol Verhoeven gaat 'Wat zien ik' ik i 'Haar van boven', twee succes- tezi; eken van Albert Mol, op korte M nnijn verfilmen. Nu de Amsterdamse Alpha- ....fodükties om financiële redenen tijd iUf| plan om van Jan Wolkers' utjj urks Fruit' een film te maken de lange baan hebben moeten huiven, heeft de jonge Leidse mregisseur de handen vrij voor nieuwe cinematografische oject, waarachter de in Mün- len wonende Nederlandse film- atie oducent Rob Houwer staat. De actrice Ronnie Bierman zal ïnl i deze nieuwe Nederlandse speel- m, waarvoor de opnamen vol- nde maand al beginnen, de rol n Blonde Greet vertolken en de iaretière Sylvia de Leur zal 'aar van boven' spelen. Cen- Sjloor iter C. Rosier m-aoteur Piet Römer krijgt n van de mannelijke hoofdrol- 1 ii, namelijk die van Piet uit at zien ik'. Voor auteur Albert )l zelf is er ook een rol in de m, maar welke is nog niet be nd. igisseur Paul Verhoeven en produ- S) nt Rob Houwer willen zolang nog jjj it de contracten getekend zyn geen contracten getekend zijn geen dere mededelingen doen over hun Al uwe filmplannen. Leidenaar Paul RO rhoeven vooral bekend door de oris-serie op de televisie stelt h echter voor een film te maken senerzyds een groot publiek moet skken en anderzijds zowel wat al- 'IJI hele vormgeving als detaillering reft bijzonder effectvol kan zijn. N hoop een film tot stand te bren- i, die zowel artistiek als commer- el interessant is", aldus Paul Ver even in zijn flat aan de Mozart- ■N aat. Hij laat verder nog los, dat >u< film op lokaties in Amsterdam ai irdt opgenomen en dat het streven le op is gericht de première te doen menvallen met het vijftigjarig be- Isèan van het Tushinskl-theater. VERHAAL Hoewel in West-Duitsland geves- d ziet Rob Houwer, die lange tijd eft meegebouwd aan de korte Ne- Ni rlandse film en enkele Jaren gele- Q de hier in kleur opgenomen film rofessor Columbus" heeft gepro- ceerd, genoeg mogelijkheden voor m O Nederlandse filmindustrie. uist omdat Nederland een klein j" id is kan het zich gemakkelijker >E enteren op de grote landen. Ik eef ernaar films te maken, die in- RONNIE BIERMAN SYLVIA DE LEUR PAUL VERHOEVEN Blonde Greet Haar van boven Leids regissewr TRIANON „De taal der lief de" is een film voor hen die van toeten noch blazen weten. Maar wie weet vandaag de dag van toe ten noch blazen? De film die deze week en vermoedelijk ook de vol- gende_in het theater aan de Bree- straat draait is van Zweedse make lij en gaat over het samenzijn van man en vrouw. Geen seksfilm dus, wel een kwasi-wetenschappelijk in elkaar gedraaide film oyer het seksuele leven van de mens. Er wordt ontzettend veel in gepraat en wel door een panel van vier des kundigen die het de voornamelijk op bloot beluste bioscoopbezoeker haarfijn proberen uit te leggen. Nou ja haarfijn, wat er op beleren de toon in deze duizendzoveelste voorlichtingsfilm wordt gezegd is niet veel meer dan een aanéén- schakeling van clichés. Dat ge brek aan communicatie tussen man en vrouw, onverdraagzaam heid Jegens elkaar en gekwetste IJdelheid de liefdesrelatie in ernsti ge mate kan verstoren is toch waarachtig geen nieuws meer. En dat een man, ook al is hij in een opgewonden bui, zich niet als een bok op de haverkist moet storten evenmin. En het vervelende is nu dat het Zweedse panel met al zijn wijsheden deze filmische seksles zo lang laat duren. Deze woorden- stroom wordt slechts af en toe on derbroken door enkele reeksen van beelden, die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Tot in details laat deze zogenaamde wetenschap pelijke film de nieuwsgierige bio- scoopganger zien hoe een vrouw zichzelf nog het beste kan bevredi gen en hoe een ideale paring tot stand behoort te komen. Die beel den zijn zelfs nog wel te pruimen en de daarbij bèhorende geluid jes ook. Maar hoe de huisdokter nu precies een spiraaltje of een pes sarium in vrouwelijke geslachtsor ganen plaatst dat zal ons verder een zorg zijn. Al met al kost het erg veel moeite om in de eerlijk heid en de openhartigheid van de ze film over „het seksuele geluk tussen man en vrouw" te geloven. Bij de kassa zal het overigens wel dringen geblazen zijn Verder maar liefst vijf prolon gaties in Leiden. LUXOR houdt het nog zeker een week op „De avonturiers," de ver filming van Harold Robbins' veel verkochte roman. STUDIO doet opnieuw goede za ken met Hitchcocks „Psycho" en heeft deze hervertoning voorlopig met nog zeven dagen verlengd. LID O hetzelfde laken en pak. Billy Wilders kostelijke film „Irma la douce" doet het opnieuw goed en blijft daarom nog even. REX gaat nog een week door met 'De doodskus van de vampier', een flink brok griezelen met Peter Cushing in één van de mannelijke hoofdrollen en Dawn Addams in een bijrolletje. CAMERA tenslotte is al aan «e vijfde week toe met .Meisjes In ternaast," waarin humor en sex hand in hand gaan. Ryan O'Neal (beter bekend als Rodney Harrington uit Pey ton Place) behoort tot de vele acteurs, die kans maken om kan didaat te worden gesteld voor de Amerikaanse filmoscar. Ryan O'Neal speelt een hoofdrol in 'Love Story', een romantische film, die op het ogenblik in Ame rika volle bioscoopzalen trekt. ze gratis alle bioscopen in Los Ange les bezoeken. Naar schatting wordt elk jaar tussen de 500.000 en 750.000 dollar besteed aan de "verkiezings campagne" inde strijd om de Oscars. Dikwijls is dit goed besteed. Het vorig jaar verdiende Midnight Cowboy 11 miljoen dollar in zyn eerste ronde en daar zou het waarschijnlijk gebleven zijn, maar toen werd de film be kroond. United Artists liet de film weer vertonen en er kwam 5.3 mil joen dollar bij. The prime of miss Jean Brodie is een ander voorbeeld. Twentieth Cen'- tury-Fox had geen publiek succes, maar nadat Maggie Smith in 1969 verrassend uit de bus kwam als de beste actrice, werd Miss Jean weei vertoond. Opbrengst: 1.9 miljoen dol lar. Hoe wordt een Oscar-campagne ge voerd? Een publiciteitsveteraan vertelt: „Als de film in het begin van het jaar reeds is vertoond, wordt hy tij dens de periode van kandidaatstel ling geboekt in een plaatselijk thea ter, dat soms een waarborgsom ver langt tegen verlies. Dan' moet je er voor zorgen dat de leden van de aca demie gaan kijken. Een andere ge bruikelijke methode om de aandacht te vragen is het plaatsen van adver tenties in de vakbladen. Van decem ber tot en met maart leven Daily Variety en Hollywood Reporter d ar- van. Elk blad vraagt ongeveer 1000 dollar voor een hele pagina. De ac PARIJS (GPD) De bekende Franse cineast en ex-advocaat An dre Cayatte die in het verleden met verscheidene films al problemen van de rechtspraak, de doodstraf of het gevangeniswezen aan de orde of beter de kaak had gesteld, heeft met zijn laatste rolprent "Mourir d'- aimer" geheten opnieuw de nodige opschudding, speciaal in de kringen rond het paleis van justitie van Aix en Provence, verwekt. De titel van de film "Mourir d'aimer" vrij vertaald: sterven vanwege de liefde is ontleend aan een dichtregel van Paul Eluard die vorig jaar door de Door Frank Onnen geletterde president der republiek Georges Pompidou geciteerd werd op een persconferentie naar aanleiding van een liefdesdrama dat toen heel Frankrijk intensief bezig hield. Een 32-jarige lerares in het Frans aan een lyceum van Aix en Provence had een liefdesverhouding aange knoopt met een leerling van 17 Jaar. Een liefdesrelatie die de Jonge vrouw evenmin als haar jeugdige minnaar poogde te verbergen en waarvoor ze na een klacht van de ouders van de Jongeman, door de rector van het lyceum werd ontslagen. Via de on vermijdelijke achterklap en roddel- partijtjes die tot ontslag in zo'n pro vinciestad natuurlijk tengevolge moest hebben, bemoeide zelfs het ge recht zich met het schandaal en werd Gabrielle Russier. zoals de le rares heette, onder beschuldiging van verleiding van een minderjarige door de officier van Justitie achter de tralies gezet. In een cel die ze met een prosti tuee moest delen heeft Gabrielle Russier tenslotte zelfmoord ge pleegd. En men mag dan ook gerust wel zeggen dat ze door de geschan daliseerde burgerij of door de goege meente waarmee die magistraten één lijn hadden menen te moeten trekken uit wanhoop de dood werd ingedreven. Toen op die persconfe rentie president Pompidou om zijn oordeel over dit liefdes-drama werd gevraagd kon heel Frankrijk via de televisie zien hoe het staatshoofd zijn emoties nauwelijks meer wist te bedwingen. En zijn antwoord vat te hij, met een brok van ontroering in zijn keel, tesaam in die dichtre gel van Paul Eluard. Dat Cayatte aan diezelfde regel de titel voor zijn film heeft ontleend be wees, zonodig, natuurlijk al wel dat hij zich door het liefdesavontuur van Gabrielle Russier had laten inspire ren. Een Jonge vrouw die bij al haar collega's en leerlingen en vrienden in zeer hoog aanzien stond en wier correspondentie die later gepubli ceerd werd toch wel duidelijk aan toonde dat haar aangevochten en verboden liefde in werkelijkheid door de gevoelens van een absolute oprechtheid werd gevoed. In een open brief die de rechter van instructie nu tot Cayatte door middel van een regionaal dagblad richt verwijt hij de cineast dat hij in zyn film de waarheid geweld heeft aangedaan om bij het grote pu bliek een uitspraak of veroordeling over de Justitie uit te kunnen lokken die hij bij voorbaat al als een ge rechtelijke vergissing meent te kun nen doodverven. In een kort weder woord repliceerde Cayatte terecht dat een film of een kunstwerk in het algemeen geen woordelijke kopie van de werkelijkheid kan zjin, maar dat beide geschiedenissen in de gro te lijnen toch wel evenwijdig lopen. NORMAAL In deze zaak heeft de gerechtelijke machine, aldus Cayatte, twee men sen vernietigd die een normaal paar vormen, want voor onze tijd is een vrouw van 32 Jaar nog Jong, terwijl een 17 of 18-jarige Jongeman in fei te al volwassen is. Met zijn open protestbrief heeft de rechter in Aix de zaak voor hemzelf en voor zijn geestverwanten er toch niet beter op gemaakt. Tenslotte droegen in de film alle personen andere namen zo dat in zijn verband nu alleen maar kan worden vastgesteld dat hij de schoen heeft aangetrokken die hem in eigen ogen klaarblijkelijk paste. In het Leidsch Dagblad van 16 fe bruari Jl. staat ouder de kop: „Goed sociaal beleid met WD niet te voe ren" een artikel over de rede die CHU-voorzitter prof. Van Hulst de avond tevoren in Valkenburg had gehouden. Zowel de kop als de ge deeltelijke inhoud van het artikel zijn onjuist, omdat de woorden van prof. Van Hulst op een foutieve wijze zijn weergegeven door een correspondent van het ANP. Prof. dr. J. w. van Hulst zei die avond dat de VVD heeft bewezen een betrouwbare partner te zijn, die de gemaakte afspraken loyaal is nage komen. „En met nadruk wil ik stel len, dat met de WD een goed so ciaal beleid is te voeren," aldus de Juiste woorden van prof. Van Hulst. Wij bieden onze lezers daarvoor onze oprechte excuses aan. Ons com mentaar dat mede was gebaseerd op dit artikel, geplaatst in het Leidsch Dagblad van 17 februari, blijft ech ter gehandhaafd, omdat de CHU- voorzitter weigert een keus te ma ken tussen VVD en PvdA met het oog op de verkiezingen. teurs betalen gewoonlijk voor hun eigen advertenties, hoewel ze soms gesubsidieerd worden door hun maatschappijen. Een flinke campag ne kan een acteur of actrice 10.000 dollar kosten". De spelers zyn ook gemakkelijk be schikbaar voor persinterviews en tv- shows maar dit gebeurt op een dis crete wijze. De academie heeft ge- waarschuwt tegen "vulgaire" publi citeit en inderdaad kan men door te veel reclame de leden van de film- akademie tegen zich innemen. Sommige Oscars zijn zonder een campagne gewonnen. John Wayne beweert dat hij toen hij bekroond werd als de beste acteur voor zijn rol in "True grit" niets aan publici teit had gedaan. er naaimachine oor uw geld. ieds vanaf 299,-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 11