louden in het nieuws V orige week heb ik nog een bruid aangekleed' ROMANTIEK OP DE PLAAT Uit in de Randstad LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-f r# Pater Henri de Greeve (77): Nic. de Tombe VAN WEESEL PAGINA 14 LE1DSCH DAGBLAD DONDERDAG 4 FEBRüP 4 In café De Uileput, tegenover het rustiek gelegen klooster van de paters Montfortanen mag pater Henri de Greeve de Oudhollandse huiskamer van Mina, de waardin, gebruiken om te praten over zijn werk van vandaag. Onder voorbehoud (het gaat niet om mij, maar om de mensen die hulp nodig hebben) heeft hij in een interview toegestemd. Bulten heeft hij op de stenen uil boven de deur gewezen: „Ziet u dat verkleurde shawltje om z'n kop. Vijf tien Jaar geleden, toen dit cafe een halve eeuw bestond, ben lk op het dak geklommen om dat shawltje om te doen. Het hangt er nu nog. alleen het rood Is eruit". Hetzelfde ogenblik valt mij op dat pater Henrl de Greeve. dun wit haar, borstelige witte wenkbrauwen, z'n ook destijds onafscheidelijke non chalant geknoopte zijden shwal nog steeds om heeft. Afgezien van zijn witter geworden haar is hij süids zijn lichtbaken-Jaren weinig veranderd. Zijn kop die van een toüeelspeler op Jaren zou het op dè televisie goed doen. Vraag die Je dan onwillekeurig te binnen schiet: zou zijn populariteit .niet nog groter zijn geweest als hij ziln lichtbakens voor de tv had gehouden? Hij gunt ons de tijd niet om erover te filosoferen. „Nou u er toch bent", begint hij, „moet u mij maar laten praten. Maar let wel: lk doe slechts een greep. Als ik u alles zou vertel len, zat u hier volgende week nog". Geen uitweg Een greep uit een enorme stapel zojuist binnengekomen brieven van noodlijdende Nederlanders. Hij leest er een paar voor. Ze beginnen alle maal eender: „Daar ik geen uitweg meer zie. wend ik mil tot u", of bin nenkamertjes van gelijke strekking. Op de envelop „Pater Henrl de Gree ve Berg en dal'.' Dat Berg en Dal hoeft er heeft de praktijk bewe zen eigenlijk niet eens bij. Een brief met alleen zijn naam erop komt net zo goed in de bus van de. in de tuin van het Montfortanenklooster in een eenvoudige bungalow wonende, bekendste pater van Nederland. Nog steeds. De bekendste en de welbespraakt- ste. Hij praat nog steeds in fraai aaneengesponnen slagzinnen. Ook de teksten waarmee hij nog wekelijks „voor noodlijdende gevallen in Ne derland" in krant en weekblad ad verteert, met zijn gironummer erbij, hebben dat slogan-achtige "iets" waarvoor hij sinds „verbeter de we reld, begin bij Jezelf" vermaard is. Een gave waarop ook tekstschrij vers van vandaag nog Jaloers kun nen zijn. Vlak voor het interview is er weer een heel sterke uit z'n bal pen gevloeid: „Zij hebben die vier honderd gulden het hardst nodig, maar ze kunnen er niet eens voor stakenbedoeld voor de volgende advertentie. Ook de tekst voor de in december te plaatsen advertenties ligt al klaar. HU is op eerste ekrstdag jarig, dus: „Pater Henri de Greeve 78, tracteer hen!, (en dan maar hopen dat de zetter er geen hem van maakt) Giften Een greep uit noodgevallen die zich In de serie „Zij stonden in het nieuws" vandaag een inter view met de legendarische radio spreker Pater Henri de Gree ve, thans 77 jaar maar nog da gelijks zeer actief als prediker en beoefenaar van de praktische naastenliefde. De welbespraakte oprichter van de Bond zonder naam hield weleer met zijn lichtbakens (op zaterdagavond voor het dichtbe- luisterde radioprogramma Nc gen heit te klok) honderdduizen den Nederlanders in zijn ban. In 1950 sprak hij zijn laatste licht baken. Vermaard was pater Hen ri de Greeve om zijn aanspre kend taalgebruik. Reclame- bureau's benijdden hem om zijn vondsten. „Verbeter de we reld, begin bij jezelf' was zijn bekendste slagzin, die het van daag ook nog doet. tot hem wenden. Er zijn er tiental len per week. Na een strenge selec tie helpt hij die gevallen die in aan merking komen. Met geld dat op zijn gironummer binnenkomt giften van 5, 10. 15, 25 gulden, soms meer. Om de hulp zo efficiënt mogelijk aan te wenden, werkt hij samen met maatschappelijk werkers en sociale instellingen in het hele land verzoe ken of hij „iets kan doen" bereiken hem via de andere kant, van de so ciale instanties zelf. „De vraag is dan meestal of ik voor een bepaald percentage wil meedoen in een door hen opgesteld saneringsplan" Pater de Greeve komt dagelijks mensen tegen die wanneer ze van zijn huidige werk horen reageren met „bestaat er dan nog armoede in 1970?" De kern van de kwestie is", zet hij uiteen, „dat de mensen eraan voorbijgaan. De nood is vaak vlak naast hen, maar ze zien het niet". Vlak om hoek In een te Nijmegen verschijnende krant schreef pater de Greeve on langs, in een ingezonden stuk, over een bepaald in Nijmegen spelend noodgeval. Hij kreeg er een reactie op van een goedgestitueerde Nijme- genaar: „U liegt. Dat bestaat niet". „Ik heb de man opgebeld en hem het adres van het betreffende gezin genoemd. Het bleek vlak bij hem om de hoek te zijn. Ik stelde hem voor er samen op bezoek te gaan. Hij weigerde". Een enkele keer beklimt hij nog de kansel van kerken in grote steden als Amsterdam en Rotterdam. Zijn Opel. waarin hij doordeweeks van cliënt naar cliënt trekt, brengt hem er. Hij begint en eindigt met „het be staat wel". Maar net als in zijn radio-tijd is de kansel hem te "eng". Pater Henrl de Greeve wenst zich voor zijn bood schap een groter gehoor. Vandaar dat hij zich tegenwoordig in krote, maar als vanouds aansprekende tèk- sten via krant en weekblad tot de mensen richt. Pater De Greeve: „Het gezin er gens in Nederland, moeder zenuw ziek, vader werkloos, vier bleekneus jes, de kelder zonder ramen waar ze met z'n zessen in wonen raakt onder water, het is maar een voorbeeld". „Ja, maar de bijstand dan?" zeg gen de mensen dan. „Dit land zorgt toch voor z'n armen?" „Van negentig gulden in de week kan een gezin niet leven. Zeker niet wanneer de omstandigheden ineens tegenzitten. Wat de meeste mensen niet weten' armoede Is altijd een verhaal. Hier lees de brieven, u mag eruit publiceren, als de gevallen maar niet bekend worden". Het bestaat wel: de twee doven met acht kinderen, de dominee die door pater De Greeve aan een pak werd geholpen, het gezin met drie kinderen dat ineens op straat stond, dat door tussenkomst van pater De Greeve aan een woning kwam, nadat het drie Jaar in een kippenhok ach ter het café van Mina door hem was onderhouden, de buitenlandse arbei ders die in de knoei komen te zitten, de Indonesische student die buiten zijn schuld omhoog zit. Het zijn voorbeelden uit de praktijk van alle dag. Behalve geld ontvangt pater De Greeve nog dagelijks kleding uit al le delen van het land. Hij brengt ons naar een kamertje in het klooster. Het staat tot het plafond vol met op soort en maat geselecteerde kleren. „Wat hier nu ligt. is morgenochtend alweer weg". Hij kan niet ledereen helpen. Voor een zeer grote, zware man heeft hij onlangs een buitenmodelkostuum moeten laten maken, f 300. Soms schakelt hij de nonnen in „om het een en ander te vernaaien". En: „Vorige week heb ik nog een bruid aangekleed". Aan vodden heeft hij niets. „Hou die zelf maar, wat u wel kunt schrij ven ik ben dol op babykleertjes, daar is dringend behoefte aan". Wat hem voorts aan het hart gaat zijn ouders die hun kinderen niet ku nen laten studeren. „Er gaan in 1970 nog veel Shakespeares en Beethovens verloren". Erg veel op heeft hij ook met ouders die hun kinderen „op school niet kunnen laten meedoen". Pater De Greeve: „De excursies en schoolreisjes worden steeds duurder. Daar is vaak geen geld voor". God Hij helpt hier met geld, om de huur te betalen, maar met kleren om de winter redelijk door te komen. En dan nog resten er gevallen die moeilijk zijn op te lossen. Dan helpt alleen godsvertrouwen". Over God gesproken. Enkele Jaren geleden hielp pater Henrl' de Greeve een vrouw met twee kinderen ont vluchten uit Tsjechoslowakije. „Een godswonder dat het lukte. Nu ze hier zijn, ben ik verantwoordelijk dat ze het hier redden. Die verplichting heb ik op mij genomen". Het is waarschUnlyk overbodig te zeggen: pater Henri de Greeve kijkt niet naar rang of stand, evenmin naar wat en of de mensen geloven. Daags na het interview belt hij op. „Ik ben iets vergetén. Kunt u er nog bijzetten dat het vaak zo lang duurt alvorens sociale zaken helpt? Men sen die in de knoei zitten moeten dik wUls lang wachten. Het onderzoek dat Sociale Zaken instelt, duurt meestal te lang en wordt niet zelden opgehouden doordat de betreffende ambtenaar ziek of met vakantie is. Of gewoon omdat het vijf uur is". Pater Henri de Greeve neemt het geen ambtenaar kwalijk dat hij zijn jas aantrekt als het tijd is. Maar: ..Nood houdt niet om vijf uur op". Vandaag wordt het hele gebied van de romantiek om vat in dit artikel. Vooraf een praktische opmerking: Gram mofoonplaten van het merk MMS zijn niet in de gewone platenwinkels verkrijgbaar, maar uitsluitend in Amster dam, Paulus Potterstraat 1 2 en in de filialen te Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Kapelmeesters In de eerste helft van de 18de eeuw ontstond in Napels de behoefte ern stige opera's te onderbreken met een komisch intermezzo Deze praktijk heeft zich lang kunnen handhaven, zoals blijkt uit een MMS-plaat waar op twee late voorbeelden van deze intermezzi verenigd zijn. Beide zijn ADVERTENTIE SPECIAALZAAK GRAMMOFOONPLATEN PIETERSKERXKOORSTEEG 11 LEIDEN - TEL. 01710—22184 getiteld „II Maestro dl Capella," het ene gecomponeerd ca 1795 door Do- menico Cimarosa, het andere in 1821 door Ferdinando Paër Cimarosa toont ons ui Mozartiaanse stijl een kapelmeester die net zijn orkest twee stukken Instudeert waarbij hij grote moeilijkheden en mislukkingen het hoofd moet bieden. BIJ Paër doet de hoofdpersoon grote moeite om zijn Franse dienstbode enig begrip bij te br«" zijn eigen composities. Dat hij succes heeft is te danken aan Amor, die z'n pijlen op het tweetal afschiet. Paër geeft een prachtige persiflage op zijn eigen werk en dat van anderen als Auber Van de uitvoering niets dan goeds: bariton Fernando Corena is de rol van kapelmeester op het lijf geschreven. Sopraan Basia Ret- chitzka steekt hem naar de kroon als culsinière Het Intermezzo van Paër is een platen-première. Helaas Is de tekst niet toegevoegd. Wonderkind De symfonieën voor strijkers, die Mendelssohn op 11 A 12-jarige leef tijd schreef, worden vaak afgedaan met de woorden: precies volgens het boekje geschreven. Dat mag dan waar zijn, maar het is slechts enkelen be schoren om reeds zo vroeg de hele muziektheorie, vorm- en instrumen- tenleer tot in de puntjes te beheer sen! Bovendien is de stijl van deze composities al zo persoonlijk, dat de late Mendelssohn gemakkelijker is te herkennen dan zijn voorbeelden. Het Kamerorkest van Jeruzalem speelt op het MMS-labei de 9de en 12de symfonie onder leiding van Mendi Rodan met groot enthousiasme en .««n-l TAlViqfl.ct decadente verfijning van de Acade my of St. Martin in the Fields te be reiken Hemelse lengte In zijn sterfjaar 1728 schreef Schubert zijn Kwintet voor twee vio len, altviool en twee celli, zes maanden na de grote C-dur sym fonie. waarmee het de toonsoort, de vrije opbouw en de lengte gemeen heeft Die „hemelse lengte." zo als Schuberts broer Ferdinand het uitdrukte, was voor die tijd nog steeds exceptioneel alleen Beetho ven had haar overtroffen met zijn Negende. Magistrale muziek, op ma gistrale wijze vertolkt door het Qua- tuor de Genève. het Jonge kwartet dat uit het Orchestre de la Suisse Romande geformeerd werd en sinds dien een bliksemcarrière doormaakt. Technisch^ moeilijkheden schijnen er voor deze musici niet te bestaan: zij kunnen zich volledig wijden aan hun interpretatie. Ze worden op de ze MMS-plaat bijgestaan door de cellist Janos Scholz. wiens instru ment Stradivari eehoiiwd We maken nu een sprong van bijna zestig Jaar en komen dan terecht bij de 3de symfonie van Saint-Saëns. die zijn première beleefde te Liver pool in 1886. Hoewel het 'n werk voor orkest mèt orgel is (en geen symfonie vóór orgel, zoals o.a. Charp les Widor schreef heeft het toch de bijnaam „orgelsymfonie" gekregen. Voor de keizer der instrumenten is hfer slechts de taak van basso conti nuo weggelegd. Saint-Saëns maakt van alle expressieve mogelijkheden gebruik, die hem ter beschikking stonden. Evenals Liszt paste hj the matische omwerkingen en reminis centie-techniek toe en dat met meer technische zekerheid dan Franck. W e moeten hem beschouwen als een schakel tussen Rameau en Ravel. Op RCA wordt het werk uitgevoerd door het Boston Symfonie-orkest olv wijlen Charles Münch. Deze dirigent bevestigt hier zijn reputatie: de snel- 1 e delen worden sneller en vin niger uitgevoerd dan goed is voor ADVERTENTIE grammofoonplaten componist en musici, de langza me gedeelten krijgen een bijzonder subtiele interpretatie. Myn exem plaar had een overmatig ruisniveau. Pezzi sacri Al te weinig horen we de vier ge wijde stukken, die Verdi tussen 1895 en 1897 schreef. Des te verheugender is de verschijning van een Decca- plaat met een unieke uitvoering er van door Zubin Mehta, die hier voor het eerst muziek van Ver di heeft opgenomen. Het Los Angeles Master Chorale zingt uiterst even wichtig en met een maximum aan klankschoonheid, het orkest begeleidt voortreffelijk. Deze muziek vormt de bekroning van het oeuvre van Verdi en men zal slechts met enige moeite de ope racomponist herkennen. Dit is Ro mantiek in optima forma, en dan te bedenken dat Schoenberg twee Jaar nadien zijn Verklarte Nacht schreef. CIMAROSA/PAëRII Maestro di Capella. Fernando Corena. Basia Retchitzka, Collegium Academicum Genève olv. Robert Dunand MMS SMS 2650, f 12,50. MENDELSSOHNSymfonieën v. strijkers nr. 9 en 12. Kamerorkest van Jeruzalem .Kol Israël" olv. Mendi Rodan. MMS SMS 2653. f 12,50. SCHUBERT: Kwintet in C-dur, D 956. Quator de Genève, Janos Scholz. MMS StyS 2639, F 12,50. SAINTïSAëNS: Symfonie nr.3 op. 78. Boston Symphony Orchestra olv Charles Münch. RCA 644504 A, f 19,50. VERDI: Quattro Pezzi Sacri. Los Angeles Master Chorale PHil- harmonic Orchestra olv. Zubin Meh ta. Decca SET 464.' f 24.50 R. G Harm AMSTERDAM als e Stadsschouwburg: 6, 7 feb. 20.15 uur Ned. Comedle „Ev/ heur", 7 feb. 13.30 uur Ned. Comedie „Hotel 't ParadUs"raw' 20.15 uur Zuidel. Toneelgroep Globe „Othello", 12 fett>m uur Ned. Operastichting, 13 feb. 20.15 uur Ned. Comedie ,jjef ten op Godot". sjsc Concertgebouw: 5 feb. 20.15 uur Amsterd. Philh. Orkest, 20.15 uur Ned. Kamerorkest olv Zdenek Macal, 7, 9. 10, an c 20.15 uur Concertgebouworkest olv Bernard Haitink, ]bij 20.15 uur Amsterd. Philh. Orkest olv Anton Kersjes. Carré: tem 24 maart. dag. 20.15 uur, za. ook 24 uur Ro< okt< sical „Salvation". En e Shaffy Theater: tm 28 mrt. 20.30 (beh. ma.) Funhouse Wn mmv Rob van Houten. 3 vi Kleine Komedie: tm 28 feb. 20.15 uur (beh. ma.) Tone* bu Centrum „Tehuis". iten De Koopermolen: dag. 19 uur (beh. ma.) Cabaretshov nog Henk Elsink. I pa Nw. de la Mar-theater: 20.15 uur Nieuwe show van Wimar neveld met Corrie van Gorp en Willem N ij holt (zie foto hij schi sp< Theater Tingel Tangel: 20.30 uur (beh. ma.) Cabaret fenc Tangel „Burgers op de bres" met Marijke en Sieto Hovjerdi La Berry: 20 uur (beh. di.) Cabaret Tete a Ted met Terh< Braak. RAI-gebouw: 11 tm 21 feb. dag. 10-17 uur, 19-22, za., zo uur 63ste tentoonstelling van personenauto's. ie y esch DEN HAAG 'Oit Kon. Schouwburg: 10 feb. 20.15 uur Ned. Comedie, 7, lvee^ 20.15 uur Haagse Comedie „Vriend Antoine", 6 feb. 20.fuw Haagse Comedie „Mooi weer vandaag", 5 feb. Haagse Cc „De Meeuw", 7, 12 feb. 20.15 uur Haagse Comedie „Een zij om weg te gooien", 8 feb. 20.50 uur Ned. Dans-theater, del 20.15 uur Nw. Rotterd. Toneel „De Speurhond". 'err Circus-theater: 10 feb. 20 uur Amsterd. Volkstoneel „De Ja st4 Ned. Congres-gebouw: 5 feb. 20 uur Residentie Orkest oh dinand Leitner, 6 feb. 20.30 uur Concertgebouw OrkePiek Zdenek Macal, 9, 10, 11 feb. 20.15 uur Musical Hair. 11, Itiei Corry Brokken-show, 1, 2, 2 feb. 20.15 uur Residentie 6 li olv Ferdinand Leitner. de Diligentia: 5, 6, 7, 9 tem 14 feb. 20.15 uur Jasperina de iou< show (zie foto) 7 feb. 14.30 uur Harre Ja.n Steginga, cei c avit rug. Hot-theater: 5, 6, naast de tafel". 7 feb. 20.30 uur Nw. d (ere Komedie „Dag we ryke omgeving rond de Keukenhof Tnl bij de VVV LEIDEN Leidse Schouwburg: 5, 6 feb. 20.15 uur Fons Jansen ,,Dri31 andermaal", 8. 9 feb. 20.15 uur Haagse Comedie „MooiJ vandaag", 10 feb. 20.15 uur Toneelgr. Theater ..Baas is in. zaak". Stadsgehoorzaal: 9 feb. 20 uur Residentie Orkest olv Ferd Leitner, 11 feb. 20.15 uur Leidse Kunstkring. Ingrid piano-recital. *- School voor meao. Hooglandse Kerkgracht: Folk-meet-ar co-avond en expositie van tekeningen en foto's van KM jongeren. ledi Idle LISSE Keukenhof: 7 feb. 9 tot 12 uur. Wandeltocht door Lisse eiftsa un nti{ OTTERDAM BkV vo Rotterdamse Schouwburg: 5. 6, 7 feb. 20.15 uur Nw. Ro^ns Toneel „Vrouwen geen probleem". 8. 9 feb 20.15 uur Nw.; k terd. Toneel „Tchao" E> De Doelen: 5 feb. 20.15 uur Concertgebouw Orkest olv BeLn Haitink. 6 feb 20.15 uur Don Kozakker.koor 6 feb 24.1! ko Nachtconcert door Black Sabbath 'zie foto) the parji poDgroup 7 feb 14.30 uur Ned K°mer"rk°st olv Zd°nek 1 7 feb. 14.30 uur Tonstarfestival. 9 feb 20.15 uur Phiïh Toonkunst. 11 feb 20 15 uur Solistenconr-rt mmv Hirokuhe mada en Liliane Leertouwer 12 13 feb 20.15 uur Rornj Philh. Orkest olv Gennadi Rozjdjestvlenski zi, Grote Schouwburg: 6 feb 20.15 uur H*t Rotterd Operettefcio schao Fen nacht in Venetië" nd De Lantaren: 5 feb. 21 uur The freejazz mimi opera „De pol schap". J Hofniein-theater: 5. 6. 7. 9. 10. 11. 12 feb 20.15 uur B%li Vlinders zijn vrU". fsvi Piccolo-theater: 7 feb. 14.15 uur Kindertheater Wiedus ..laf cal ..Das Wiedus weer" 8 tem 13 feb 2015 uur Nw Roide Toneel ..De Snrakelozen". 'in Ahov-sportpalels: 5 feb Sprintwedstrijden om de grote n-b van Rotterdam 12 feb Vamnioenschappen konoel^ ft rei irM -rjpi-i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 14