„Een derde oog
voor iedereen
Het label: nog geen garantie
Uit in
de
Randstad
YAN WEESEL
LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-ui
Nic. de Tombe
RADIO WAGNER
PAGINA 18
LE1DSCH DAGBLAD
DONDERDAG 28 JA NU AR
DEN HAAG Wat is er geworden van Bart Huges, de Amsterdamse semi-arts die
thans bijna zes jaar geleden (6 januari 1965) zich een gaatje in de schedel boorde, om
„permanent high" te zijn?
We herinneren ons foto's in kranten en tv-beelden waarop
Huges zijn „derde oog" aan het volk liet zien. We weten
nog hoe anti-rook-magier Robert Jasper Grootveld (in tegen
stelling tot Huges ook nu nog af en toe in het nieuws) het
gaatje onthulde tijdens een happening bij Het Lieverdje op het
Amsterdamse Spui: „Bart heeft het gedaan, Bart has it gedaan
tee go wen het zien".
Het staat ons bij dat Huges al
eerder landelijk opzien had gebaard,
door zijn (19 januari 1963) geboren
dochtertje Maria Juana te noemen.
We herinneren ons zijn toernee
door het land, zijn vergeefse pogin
gen om hersenchirurgen, psychia
ters, antropologen en neurologen de
voordelen van een gaatje in de sche
del aan te praten.
Ineens was het stil rond Bart Hu
ges. Hij was plotseling geen nieuws
Hoe is het met Huges?
Nadeel
Na enig zoeken vinden we hem.
Hij heeft een baan als medisch-docu-
mentalist. Door de telefoon zegt hij:
„Ik moet u teleurstellen: geen inter
view. ik heb door die publiciteit van
toen alleen maar nadeel ondervon
den, ik zie het nut van praten met
Journalisten niet meer in. Ze hebben
alleen over het gaatje geschreven,
nooit over mijn wetenschappelijke
ontdekking, het waarom van het
gaatje."
Pas wanneer ik beloof zijn voor
eigen rekening (in 1968) uitgegeven
gestencilde boek „Suikergoed en
marsepein," alleen verkrijgbaar bij
de Athenaeumboekwinkel in Am
sterdam, te lezen en in een gesprek
met hem alleen over zijn werk, dus
over zijn ontdekking te praten, mag
ik een afspraak maken.
Spruitjes
In zijn onder monumentenzorg
vallende huis aan de Amsterdamse
Boomstraat (Jordaan) ontvangt hij
mij, zijn vrouw Barbara, zet de
spruitjes op. Maria Juana en nog
een Jonger dochtertje lopen in en uit
en verdwijnen even later naar bo
ven, televisie kijken. Huges over
hoort mij uit zijn werk. Hij doet het
arrogant, hautain, sceptisch, deson
danks sympathiek.
In „Suikergoed en marsepein"
staat, uitvoeriger dan in zijn des
tijds. met gekleurde tekeningen ver
fraaide „rol" (prijs toen f 10. thans
f 500) beschreven dat door trepana-
tie (het boren van een gaatje in de
schedel) het hersenvolume wordt
vergroot. Hierdoor wordt, volgens
Huges. het bewustzijn verruimd,
waardoor een permanente toestand
van high zijn wordt bereikt. Tevoren
had hij dat alleen met lsd of mari
huana kunnen worden, middelen die
een tijdelijke werking hebben
Huges noemt zich de ontdekker
van het mechanisme van het hersen-
bloedvolume. Er ging onderzoek aan
vooraf.
„Nadat ik high was geworden van
marihuana roken op Ibiza. ontmoet
te ik daar Titi, een neger. Hij was
gewoon om op parties langdurig op
zijn hoofd te staan. Toen ik hem
vroeg waarom hij het deed. zei hij
dat hij er high van werd. Hij had
het van zijn vader geleerd. Ik pro
beerde het ook en werd er eveneens
high van. een kwartier op je hoofd
staan is genoeg. Dat was in '62. In
november van het zelfde jaar kreeg
ik van Germ, een vriend die het der
de oog door een auto-ongeluk heeft
en die zijn dochter mescaline noem
de, was mescaline.
Toen kreeg ik het eerste heldere
beeld van het mechanisme. Ik reali
seerde me dat de toename in het vo
lume van het hersenbloed het grote
bewustzijn gaf. Een functieverbete
ring veroorzaakt door meer bloed in
de hersenen betekende dat er iets an
ders minder geworden moest zijn.
Het moest het hersenvocht zijn dat
verminderd was."
Tandartsboor
Huges begreep wat hem te doen
stond. Hij besloot het derde oog te
nemen. En boorde daartoe, met een
tandartsboor een gaatje in zijn sche-
del. „Wetenschappelijk valt er geen
speld tussen te krijgen, een gaatje in i
Je schedel herstelt de druk binnen de j
schedel. Die druk is bij volwassenen 1
nul. Bij de meeste mensen sluit de
schedel tussen de 18- en 22-jarige
leeftijd. Door het derde oog zou ik
mijn jeugd terugkrijgen."
Het wordt tijd om Bart Huges te
vragen hoe hij met bijna zes
Jaar derde oog-eraring, voelt?
Hij staat de vraag toe. „Ik voel
me zoals ik me voelde vóór dè leef
tijd van veertien. Dan zult u tegen
werpen dat veel kinderen niet geluk
kig zijn, omdat ze op de een of ande
re manier getraumatiseerd zijn.
Maar daar heb ik geen last van. Ik
voel me zoals ik me voelde voor ik
veertien was, maar ik ben 36 en ge
lukkig getrouwd en ik heb twee kin
deren."
Twee Jaar heeft Huges geijverd
om zijn verworven kennis aan de
dokters te geven. Hij bezocht er tien
tallen, plus nog eens twintig profes
soren.
„Ze waren beleefd maar werkten
niet mee. Twee chirurgen zeiden dat
ze het mechanisme begrepen, maar
hun superieuren zelfs niet durfden
vragen om toestemming om de ope
ratie uit te voeren." Huges moest
het zelf doen.
Röntgenfoto
In „Suikergoed en marsepein" ver
telt Huges wat er gebeurde na zijn
auto-trepanatie: „Zeventien dagen
na de operatie ging ik naar het Wil-
helminagasthuis om een röntgenfoto
te laten maken. Ik werd een uur
lang vastgehouden door twee psy
chiaters en pas losgelaten toen ik be
loofde de volgende dag terug te ko
men. Ik deelde dit mee aan journa
listen, maar er kwam niets van in
de krant."
Wèl kwam in de krant dat de rönt
genfoto zou hebben uitgewezen dat
Huges weliswaar een gaatje in zijn
hoofd had geboord, maar niet diep
genoeg om zijn hersenpan te doorbo
ren.
Huges lacht er om: „Mijn operatie
is geslaagd."
Het begint langzamerhand toch op j
een interview te lijken, wanneer ik
hem vraag of hij het nadeel waar
van hij in ons telefonisch onderhoud
gewaagde, kan toelichten. Hij staat
ook die vraag toe.
Zijn antwoord komt er op neer dat
hij met name financieel nadeel van
de zich op de hals gehaalde publici
teit heeft ondervonden: „Ik heb mijn
artsenstudie niet kunnen afmaken,
doordat mijn beurs werd ingetrok
ken. Pas geleden nog werd ik afge
keurd voor een baan, op medische
gronden. Belachelijk, want ik ben
kerngezond."
Het nadeel manifesteerde zich al
eerder: „Toen ik mijn dochter Marie
Juana noemde, werd ik uitgesloten
van specialisatie in de psychiatrie."
Hij zit er overigens niet (meer)
over in. Hij is gelukkig zo, „mede
dankzij mijn derde oog."
Huges doet geen enkele moeite
meer om hersenchirurgen aan hun
verstand te brengen dat zijn theorie
over trepanatie juist is. „Ik heb al
les gedaan wat ik kón doen, ik wil
er zelfs niet meer over praten met
een arts."
Legalisatie
Niettemin blijft hij ijveren dat
zijn vriend Omio getrepaneerd wordt. j
„Hij is schizofreen en wordt eens per
jaar in een psychiatrische inrichting
opgenomen. Hij wil het gaatje."
Huges is ervan overtuigd dat tre- I
panatie ooit zal worden erkend en
gelegaliseerd. „De artsen zullen eens j
moeten zwichten voor een groeiend I
leger van patiënten dat trepanatie
eist. „In Santpoort (psychiatrische
inrichting» zijn al zeker twintig pa-
tiënten die het mechanisme van het
hersenbloedvolume begrijpen en ge
trepaneerd willen worden."
Zelf zal Huges nooit bij iemand
een gaatje boren. „Dan ga ik gelijk
achter slot en grendel, óf ik word
wegens verminking gearresteerd óf
ik word krankzinnig verklaard Dat
risico neem ik niet. Tenslotte ben ik
gelukkig nu."
Het aantal derde-ogers is overi
gens aanzienlijk groter dan we den
ken. Huges schat hun aantal op 10
proc. van de bevolking. Mensen die
bij verkeers) ongelukken een gat in
de schedel oplopen en het overleven,
zijn het. „Mijn vrouw heeft het der
de oog gekregen doordat ze in haar
Jeugd in het ondiepe dook en met
haar hoofd tegen de bodem van het
bassin sloeg."
Veel bouwvakkers hebben het, vol
gens Huges: „Ik ben er zeker tien
tegengekomen die bij een ruzie of
per ongeluk een klap met een ha
mer op het hoofd hebben gekregen.
Een van hen bevestigde dat hij se
dertdien gelukkiger en verstandiger
is."
Het derde oog kan ook aangeboren
zijn: „Niet bij alle mensen groeit de
schedel helemaal dicht."
Zijn intuïtie vertelt Huges dat óók
ik derde oger ben Ik bestrijd het
niet. Thuis vertel ik het mijn vrouw.
„Dat had ik altijd wel gedacht." zegt
AMSTERDAM
Stadsschouwburg: 29 jan. 20.15 uur Ned. Comedie „Hotel 't Para
van Georges Feydeau, 30 Jan. (première) 20.15 uur en 31
13.30 en 20.15 uur Ned. Comedie „Eva Bonheur" van Hen r
Heyermans.
Carré: t/m 24 maart (dag. beh. ma) 20.15 uur, za ook 24
„Rock-musical Salvation" met Elsje de Wijn, Rob de Nijs
De Kleine Komedie: t/m 4 febr. dagelijks beh. ma 20.15 uur
Jasperina Show met Jasperina de Jong, John Kuipers en Fr
Sanders.
De verkoop van de „underground" i
of progressieve muziek heeft de laat
ste Jaren zo'n vlucht genomen, dat
de meeste platenfirma's voor de
ze muziek een speciaal label in het
leven geroepen hebben. Zo heeft
Decca Deram en Threshold, EMI
Harvest, Dye Dawn en Philips het
Vertigo label. Bij deze merken pro
beert men door pretentieuze presen
tatie, meestal met klaphoezen en zo,
een imago van „kwaliteitspop" te
kweken. Het label geeft dan automa
tisch een garantie vóór goeie muziek.
Meestal weet men inderdaad een
aardig peil te handhaven, maar veel
te veel is alleen de hoes de moeite
waard.
ADVERTENTIE
SPECIAALZAAK
GRAMMOFOONPLATEN
PIETERSKERKKOORSTEEG 11
LEIDEN - TEL. 01710—22184
Tussen al deze underground la
bels is er een vreemde eend in de
bijt: Island, een betrekkelijk kleine
Engelse onderneming die niet het
eigendom is van een of andere pla-
tengigant, maar lustig op eigen hout-
Je een continue stroom van uitste
kende muziek op de markt brengt.
De achtergrond van deze maatschap
pij ligt helemaal niet in het gebied
van de progressieve muziek, integen
deel men hield zich in het begin uit
sluitend bezig met ska en soul. Het
begon allemaal in '63 toen rhythm
en blues enthousiast Guy Stevens in
Londen het Sue label oprichtte, dat
zich toe zou leggen op het uitbren
gen van zeldzame R en B opnamen,
die afkomstig waren van allerlei ob
scure Amerikaanse maatschappijtjes.
De markt die men met deze muziek
bestreek bleek grotendeels uit men
sen uit het West-Indische gebied te
bestaan, en al gauw ging men ook
muziek uitbrengen, afkomstig uit Ja
maica. De bron hiervoor was het
Island label, eigendom van Chris
Blackwell. Na enige tijd begon de in
teresse voor R en B af te nemen
en verliet ook Guy Stevens de onder
neming. Het werkterrein moest nu
verplaatst worden, en het meest voor
de hand lag wel de pop.
Door zorgvuldige selectie van ar
tiesten en goede producers heeft het
label in de afgelopen Jaren een enor
me reputatie opgebouwd als leveran-
ADVERTENTIE
grammofoonplaten
hogewoerd 112
cier van kwaliteitspop. Twee voor
beelden hiervan zijn een nieuwe
schijf van Cat Stevens en een de
buut LP van McDonald and Giles.
Cat behoeft geen introductie, al Ja
ren geleden' scoorde hij een groot
aantal hits met leuke, goed in het
gehoor liggende wijsjes, die boven
dien ook nog erg oorspronkelijk wa
ren. Na enige tijd niets meer van
zich te laten horen, kwam hij af
gelopen jaar weer in de belangstelling
met „Lady D'Arbanville", en nu
weer met een langspeler „Tea for the
Tillerman". Ook deze plaat staat vol
met werk in zijn bekende stijl, tien
liedjes bij elkaar. Het is natuurlijk
geen baanbrekend werkstuk, maar
dat hoeft ook helemaal niet bij Cat.
Je kunt de plaat gewoon consume
ren. (Cat Stevens ,.Thea for the Til
lerman". Island 6339020 De plaat
van Mc Donald and Giles is een ver
rassing, de beide knapen komen uit
de groep King Crimson en in die for
matie maakte men allerlei ruimte
lijke muziek. Op hun debuutplaat
zijn de Jongens een heel andere weg
ingeslagen: het is overwegend vrij
eenvoudige, direct aansprekende mu
ziek. Gewoon leuke deuntjes dus,
maar soms ook meer ambitieuze po
gingen. Hoewel er maar vijf num
mers op staan is de totale speel-
duur zo'n vijftig minuten. Dit bete
kent gelukkig niet dat het allemaal
lange nummers zijn met vervelende
soli, maar in plaats daarvan vallen
de nummers uiteen in een aantal
fragmenten. De instrumentale ge
deelten zijn daarvan niet zo indruk
wekkend, maar wanneer de boys zin
gen maken ze heel aardige muziek.
Het doet soms een beetje aan de
Beatles-van-de-laatste-platen den
ken, vooral bij „Flight of ^he Ibis"
en „Is She Waiting". Niet gek. de
ze plaat. („MacDonald and Giles"
Island 6339021).
Tot slot maar weer eens een
hoofdstukje uit de continuing story
of rock.De stroom heruitgaven is
nog steeds niet te stuiten. Soms leidt
het wel eens tot verbazingwekkende
producten, zoals de plaat „Rock and
Roll Revival" op Coral. De'opnamen
voor deze plaat zijn uit alle hoeken
van de archieven van de Amerikaan
se Decca geschraapt en onder de
noemer Rock op één plaat gezet.
Bill Haley is Rock. maar dan ook
wel de enige die je niet alleen maar
kan aanhoren. Buddy Holly is
O.K., maar zijn platen zijn al in
overvloed uitgebracht. De rest van de
plaat heeft niets met Rock te maken.
The Flamingos en The Shirelles ma
ken uitstekende muziek, maar is al
leen voor de fervente soul groep
freaks interessant. De Kalin Twins
en Len Berry zijn gewoon High
School boppers en interesseren
Cat Stevens
ADVERTENTIE
Ruime sortering
UITVERKOOP PLATEN
vanaf L.P.'s f3,95 stereo.
RADIO PLEIN 16
Vijf Meiplein 1—16
Tel. 25100 Tel. 43631
Teylingerlaan 9 - Sassenheim
Tel. 02522—10398
hoogstwaarschijnlijk geen hond
meer. Kortom je kunt deze plaat
beter laten liggen. („Rock and Roll
Revival" Coral COPS 2341). Iets wat
je beslist niet mag laten liggen is
een nieuwe verzamel elpee op Lon
don American van oude Duane Ed
dy krakers, Je weet wel de plaatjes
met zoveel „twang" in het gitaar
spel. Onder de titel „Movin' 'n'
Groovin", kunnen we weer de mooi
ste dingen van Duane's werk horen,
zoals „Peter Gunn", Because
They're Young", „Rebel Rouser"
en de titelsong. Muziek die als een
stoomwals uit de luidsprekers op Je
af knalt. Ach, wie de naam Duane
Eddy nog wat zegt heeft al geen
aansporing meer nodig en snelt zich
reeds naar de dichtsbijzijnde platen
boer om zich een exemplaar van dit
klassieke werk aan te schaffen.
(Duane Eddy „Movin' 'N' Groovin",
London American ZGW 105).
ROBERT BRIEL.
ADVERTENTIE
De zaak waar muziek in zit.
Wagnerplein 1-3 - Tel. 24054
Nieuwe de la Mar-theater: t/m 31 jan. dag. (beh. ma en di>
uur Nieuwe show Wim Kan „Wim Kan alleen".
Theater Tingel Tangel: dag. beh. ma 20.30 uur Cabaret
op de bres met Marijke en Sieto Hoving, Frits
Harry S&cksioni.
Stedelijk Museum: t/m 14 febr. „ATELIER 8" werk van twaalf jc
Nederlanders. Geopend dagelijks van 9.30 tot 17 uur, zon-rli
feestdagen 13 tot 17 uur.
Tropenmuseum: tot 1 feb. Tentoonstelling Marokko ambachf
handel in de Arabische wereld" Geopend dagelijks 1016
zo en feestdagen 1317 uur.
ag
RAI-gebouw: t/m 31 jan. Tentoonstelling van kampeerwaj
vouwwagens, onderdelen en toebehoren. Dagelijks 10 tot 17
en 19 tot 22 uur.
DEN HAAG
Circustheater: 29 jan. 20 uur Ned. Danstheater.
Ned. Congresgebouw: 30 jan. 20 uur Het Residentieorkest
Hiroyuki Iwaki.
Diligentia: 30 jan. 14 uur Haags Jeugdtheater 29 jan. 20.15
Aurora Natola, cello, George van Renesse, piano.
ROTTERDAM
De Doelen: 30 jan. 20.15 uur Concertgebouworkest.
Hofplein-theater: t/m 31 januari 20.15 uur Cabaret Fons Jai
„Driemaal andermaal".
Ahoy-hal: 29 jan. Wielersportevenementen.
Rivierahal: 29, 30 en 31 jan. v. 19—23, za 10—18 en zo 10—18
Tweede antiek en curiosabeurs.
Rotterdamse Schouwburg: 29 jan. 20.15 uur Nieuw Rotterdams
neel, 30 jan. 20.15 uur Nieuw Rotterdams Toneel, 31 jan. 1 i
uur Nieuw Rotterdams Toneel.
Piccolo-theater: 29, 30 en 31 Jan. 20.15 uur John Leddy „Sf
easy and sing song". s'
.0:
De Lantaren: 29 jan. 21 uur Een optreden van het Spaanse ajs
neelgezelschap „Els Joglars".
Sportpaleis AHOY30 jan. 19.30 uur NCRV's Dubbel Zeskamp.
Sparta terrein: 31 jan. 14 uur voetbalwedstrijd SpartaFC Tv«
Terrein Woudestein: 31 Jan. 14 uur ExcelsiorPSV.
Museum Boymans-Van Beuningen: t/m 7 feb. Oosterse kerau
uit het Kröller-Muller-museum.
LEIDEN
Leidse Schouwburg: 30 jan. 20.15 uur Hic met musical „Rom he,
Rock, 1 feb. 20.15 uur Het Spaanse toneelgezelschap Els J<4 oir
met El Joc. 2, 3 feb. 20.15 uur Musical Rome in Rock doorï
4 en 5 feb. 20.15 uur Driemaal andermaal, cabaretprogran
van Fons Janssen.
Shaffy Theater: t/m 28 maart dagelijks beh. ma 20.30 uur
tergroep Funhouse met Rob van Houten, Feike Boschma.
Krot, Barrie Stevens e.a., 29, 30 jan. 24 uur Musical „V J®1
wen vrouwen vrouwen".
De Koopermoolen: dag. beh. ma 19 uur Show rond cabaretier m
Elsink.
Le Berry: dag. beh. di 20 uur Cabaret Ted en Tete met
Braak. Lia Karon en Theo Roosen. je
al
Zodiac-cafe-theater: 29, 30 jan. 20 uur Belgisch weekend met
Miek en Foei Tim Visterin. ld
Concertgebouw: 29 jan. 2015 uur Nederlands Studenten Or1 r
O.I.V. Jan Brussen, 20.15 uur Margit Spirk. viool, 30 jan. 15 T
Matinee op de vrije zaterdag Radio Philharmonisch Oil I»
o.l.v. Willem van Otterloo, 20.15 uur Instrumentale
Guarneri Kwartet. K
Rijksmuseum29 jan. t/m 28 febr. Tentoonstelling van aanwin L
van grafiek uit de afgelopen twee jaar.