„Een derde oog voor iedereen Het label: nog geen garantie Uit in de Randstad YAN WEESEL LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-ui Nic. de Tombe RADIO WAGNER PAGINA 18 LE1DSCH DAGBLAD DONDERDAG 28 JA NU AR DEN HAAG Wat is er geworden van Bart Huges, de Amsterdamse semi-arts die thans bijna zes jaar geleden (6 januari 1965) zich een gaatje in de schedel boorde, om „permanent high" te zijn? We herinneren ons foto's in kranten en tv-beelden waarop Huges zijn „derde oog" aan het volk liet zien. We weten nog hoe anti-rook-magier Robert Jasper Grootveld (in tegen stelling tot Huges ook nu nog af en toe in het nieuws) het gaatje onthulde tijdens een happening bij Het Lieverdje op het Amsterdamse Spui: „Bart heeft het gedaan, Bart has it gedaan tee go wen het zien". Het staat ons bij dat Huges al eerder landelijk opzien had gebaard, door zijn (19 januari 1963) geboren dochtertje Maria Juana te noemen. We herinneren ons zijn toernee door het land, zijn vergeefse pogin gen om hersenchirurgen, psychia ters, antropologen en neurologen de voordelen van een gaatje in de sche del aan te praten. Ineens was het stil rond Bart Hu ges. Hij was plotseling geen nieuws Hoe is het met Huges? Nadeel Na enig zoeken vinden we hem. Hij heeft een baan als medisch-docu- mentalist. Door de telefoon zegt hij: „Ik moet u teleurstellen: geen inter view. ik heb door die publiciteit van toen alleen maar nadeel ondervon den, ik zie het nut van praten met Journalisten niet meer in. Ze hebben alleen over het gaatje geschreven, nooit over mijn wetenschappelijke ontdekking, het waarom van het gaatje." Pas wanneer ik beloof zijn voor eigen rekening (in 1968) uitgegeven gestencilde boek „Suikergoed en marsepein," alleen verkrijgbaar bij de Athenaeumboekwinkel in Am sterdam, te lezen en in een gesprek met hem alleen over zijn werk, dus over zijn ontdekking te praten, mag ik een afspraak maken. Spruitjes In zijn onder monumentenzorg vallende huis aan de Amsterdamse Boomstraat (Jordaan) ontvangt hij mij, zijn vrouw Barbara, zet de spruitjes op. Maria Juana en nog een Jonger dochtertje lopen in en uit en verdwijnen even later naar bo ven, televisie kijken. Huges over hoort mij uit zijn werk. Hij doet het arrogant, hautain, sceptisch, deson danks sympathiek. In „Suikergoed en marsepein" staat, uitvoeriger dan in zijn des tijds. met gekleurde tekeningen ver fraaide „rol" (prijs toen f 10. thans f 500) beschreven dat door trepana- tie (het boren van een gaatje in de schedel) het hersenvolume wordt vergroot. Hierdoor wordt, volgens Huges. het bewustzijn verruimd, waardoor een permanente toestand van high zijn wordt bereikt. Tevoren had hij dat alleen met lsd of mari huana kunnen worden, middelen die een tijdelijke werking hebben Huges noemt zich de ontdekker van het mechanisme van het hersen- bloedvolume. Er ging onderzoek aan vooraf. „Nadat ik high was geworden van marihuana roken op Ibiza. ontmoet te ik daar Titi, een neger. Hij was gewoon om op parties langdurig op zijn hoofd te staan. Toen ik hem vroeg waarom hij het deed. zei hij dat hij er high van werd. Hij had het van zijn vader geleerd. Ik pro beerde het ook en werd er eveneens high van. een kwartier op je hoofd staan is genoeg. Dat was in '62. In november van het zelfde jaar kreeg ik van Germ, een vriend die het der de oog door een auto-ongeluk heeft en die zijn dochter mescaline noem de, was mescaline. Toen kreeg ik het eerste heldere beeld van het mechanisme. Ik reali seerde me dat de toename in het vo lume van het hersenbloed het grote bewustzijn gaf. Een functieverbete ring veroorzaakt door meer bloed in de hersenen betekende dat er iets an ders minder geworden moest zijn. Het moest het hersenvocht zijn dat verminderd was." Tandartsboor Huges begreep wat hem te doen stond. Hij besloot het derde oog te nemen. En boorde daartoe, met een tandartsboor een gaatje in zijn sche- del. „Wetenschappelijk valt er geen speld tussen te krijgen, een gaatje in i Je schedel herstelt de druk binnen de j schedel. Die druk is bij volwassenen 1 nul. Bij de meeste mensen sluit de schedel tussen de 18- en 22-jarige leeftijd. Door het derde oog zou ik mijn jeugd terugkrijgen." Het wordt tijd om Bart Huges te vragen hoe hij met bijna zes Jaar derde oog-eraring, voelt? Hij staat de vraag toe. „Ik voel me zoals ik me voelde vóór dè leef tijd van veertien. Dan zult u tegen werpen dat veel kinderen niet geluk kig zijn, omdat ze op de een of ande re manier getraumatiseerd zijn. Maar daar heb ik geen last van. Ik voel me zoals ik me voelde voor ik veertien was, maar ik ben 36 en ge lukkig getrouwd en ik heb twee kin deren." Twee Jaar heeft Huges geijverd om zijn verworven kennis aan de dokters te geven. Hij bezocht er tien tallen, plus nog eens twintig profes soren. „Ze waren beleefd maar werkten niet mee. Twee chirurgen zeiden dat ze het mechanisme begrepen, maar hun superieuren zelfs niet durfden vragen om toestemming om de ope ratie uit te voeren." Huges moest het zelf doen. Röntgenfoto In „Suikergoed en marsepein" ver telt Huges wat er gebeurde na zijn auto-trepanatie: „Zeventien dagen na de operatie ging ik naar het Wil- helminagasthuis om een röntgenfoto te laten maken. Ik werd een uur lang vastgehouden door twee psy chiaters en pas losgelaten toen ik be loofde de volgende dag terug te ko men. Ik deelde dit mee aan journa listen, maar er kwam niets van in de krant." Wèl kwam in de krant dat de rönt genfoto zou hebben uitgewezen dat Huges weliswaar een gaatje in zijn hoofd had geboord, maar niet diep genoeg om zijn hersenpan te doorbo ren. Huges lacht er om: „Mijn operatie is geslaagd." Het begint langzamerhand toch op j een interview te lijken, wanneer ik hem vraag of hij het nadeel waar van hij in ons telefonisch onderhoud gewaagde, kan toelichten. Hij staat ook die vraag toe. Zijn antwoord komt er op neer dat hij met name financieel nadeel van de zich op de hals gehaalde publici teit heeft ondervonden: „Ik heb mijn artsenstudie niet kunnen afmaken, doordat mijn beurs werd ingetrok ken. Pas geleden nog werd ik afge keurd voor een baan, op medische gronden. Belachelijk, want ik ben kerngezond." Het nadeel manifesteerde zich al eerder: „Toen ik mijn dochter Marie Juana noemde, werd ik uitgesloten van specialisatie in de psychiatrie." Hij zit er overigens niet (meer) over in. Hij is gelukkig zo, „mede dankzij mijn derde oog." Huges doet geen enkele moeite meer om hersenchirurgen aan hun verstand te brengen dat zijn theorie over trepanatie juist is. „Ik heb al les gedaan wat ik kón doen, ik wil er zelfs niet meer over praten met een arts." Legalisatie Niettemin blijft hij ijveren dat zijn vriend Omio getrepaneerd wordt. j „Hij is schizofreen en wordt eens per jaar in een psychiatrische inrichting opgenomen. Hij wil het gaatje." Huges is ervan overtuigd dat tre- I panatie ooit zal worden erkend en gelegaliseerd. „De artsen zullen eens j moeten zwichten voor een groeiend I leger van patiënten dat trepanatie eist. „In Santpoort (psychiatrische inrichting» zijn al zeker twintig pa- tiënten die het mechanisme van het hersenbloedvolume begrijpen en ge trepaneerd willen worden." Zelf zal Huges nooit bij iemand een gaatje boren. „Dan ga ik gelijk achter slot en grendel, óf ik word wegens verminking gearresteerd óf ik word krankzinnig verklaard Dat risico neem ik niet. Tenslotte ben ik gelukkig nu." Het aantal derde-ogers is overi gens aanzienlijk groter dan we den ken. Huges schat hun aantal op 10 proc. van de bevolking. Mensen die bij verkeers) ongelukken een gat in de schedel oplopen en het overleven, zijn het. „Mijn vrouw heeft het der de oog gekregen doordat ze in haar Jeugd in het ondiepe dook en met haar hoofd tegen de bodem van het bassin sloeg." Veel bouwvakkers hebben het, vol gens Huges: „Ik ben er zeker tien tegengekomen die bij een ruzie of per ongeluk een klap met een ha mer op het hoofd hebben gekregen. Een van hen bevestigde dat hij se dertdien gelukkiger en verstandiger is." Het derde oog kan ook aangeboren zijn: „Niet bij alle mensen groeit de schedel helemaal dicht." Zijn intuïtie vertelt Huges dat óók ik derde oger ben Ik bestrijd het niet. Thuis vertel ik het mijn vrouw. „Dat had ik altijd wel gedacht." zegt AMSTERDAM Stadsschouwburg: 29 jan. 20.15 uur Ned. Comedie „Hotel 't Para van Georges Feydeau, 30 Jan. (première) 20.15 uur en 31 13.30 en 20.15 uur Ned. Comedie „Eva Bonheur" van Hen r Heyermans. Carré: t/m 24 maart (dag. beh. ma) 20.15 uur, za ook 24 „Rock-musical Salvation" met Elsje de Wijn, Rob de Nijs De Kleine Komedie: t/m 4 febr. dagelijks beh. ma 20.15 uur Jasperina Show met Jasperina de Jong, John Kuipers en Fr Sanders. De verkoop van de „underground" i of progressieve muziek heeft de laat ste Jaren zo'n vlucht genomen, dat de meeste platenfirma's voor de ze muziek een speciaal label in het leven geroepen hebben. Zo heeft Decca Deram en Threshold, EMI Harvest, Dye Dawn en Philips het Vertigo label. Bij deze merken pro beert men door pretentieuze presen tatie, meestal met klaphoezen en zo, een imago van „kwaliteitspop" te kweken. Het label geeft dan automa tisch een garantie vóór goeie muziek. Meestal weet men inderdaad een aardig peil te handhaven, maar veel te veel is alleen de hoes de moeite waard. ADVERTENTIE SPECIAALZAAK GRAMMOFOONPLATEN PIETERSKERKKOORSTEEG 11 LEIDEN - TEL. 01710—22184 Tussen al deze underground la bels is er een vreemde eend in de bijt: Island, een betrekkelijk kleine Engelse onderneming die niet het eigendom is van een of andere pla- tengigant, maar lustig op eigen hout- Je een continue stroom van uitste kende muziek op de markt brengt. De achtergrond van deze maatschap pij ligt helemaal niet in het gebied van de progressieve muziek, integen deel men hield zich in het begin uit sluitend bezig met ska en soul. Het begon allemaal in '63 toen rhythm en blues enthousiast Guy Stevens in Londen het Sue label oprichtte, dat zich toe zou leggen op het uitbren gen van zeldzame R en B opnamen, die afkomstig waren van allerlei ob scure Amerikaanse maatschappijtjes. De markt die men met deze muziek bestreek bleek grotendeels uit men sen uit het West-Indische gebied te bestaan, en al gauw ging men ook muziek uitbrengen, afkomstig uit Ja maica. De bron hiervoor was het Island label, eigendom van Chris Blackwell. Na enige tijd begon de in teresse voor R en B af te nemen en verliet ook Guy Stevens de onder neming. Het werkterrein moest nu verplaatst worden, en het meest voor de hand lag wel de pop. Door zorgvuldige selectie van ar tiesten en goede producers heeft het label in de afgelopen Jaren een enor me reputatie opgebouwd als leveran- ADVERTENTIE grammofoonplaten hogewoerd 112 cier van kwaliteitspop. Twee voor beelden hiervan zijn een nieuwe schijf van Cat Stevens en een de buut LP van McDonald and Giles. Cat behoeft geen introductie, al Ja ren geleden' scoorde hij een groot aantal hits met leuke, goed in het gehoor liggende wijsjes, die boven dien ook nog erg oorspronkelijk wa ren. Na enige tijd niets meer van zich te laten horen, kwam hij af gelopen jaar weer in de belangstelling met „Lady D'Arbanville", en nu weer met een langspeler „Tea for the Tillerman". Ook deze plaat staat vol met werk in zijn bekende stijl, tien liedjes bij elkaar. Het is natuurlijk geen baanbrekend werkstuk, maar dat hoeft ook helemaal niet bij Cat. Je kunt de plaat gewoon consume ren. (Cat Stevens ,.Thea for the Til lerman". Island 6339020 De plaat van Mc Donald and Giles is een ver rassing, de beide knapen komen uit de groep King Crimson en in die for matie maakte men allerlei ruimte lijke muziek. Op hun debuutplaat zijn de Jongens een heel andere weg ingeslagen: het is overwegend vrij eenvoudige, direct aansprekende mu ziek. Gewoon leuke deuntjes dus, maar soms ook meer ambitieuze po gingen. Hoewel er maar vijf num mers op staan is de totale speel- duur zo'n vijftig minuten. Dit bete kent gelukkig niet dat het allemaal lange nummers zijn met vervelende soli, maar in plaats daarvan vallen de nummers uiteen in een aantal fragmenten. De instrumentale ge deelten zijn daarvan niet zo indruk wekkend, maar wanneer de boys zin gen maken ze heel aardige muziek. Het doet soms een beetje aan de Beatles-van-de-laatste-platen den ken, vooral bij „Flight of ^he Ibis" en „Is She Waiting". Niet gek. de ze plaat. („MacDonald and Giles" Island 6339021). Tot slot maar weer eens een hoofdstukje uit de continuing story of rock.De stroom heruitgaven is nog steeds niet te stuiten. Soms leidt het wel eens tot verbazingwekkende producten, zoals de plaat „Rock and Roll Revival" op Coral. De'opnamen voor deze plaat zijn uit alle hoeken van de archieven van de Amerikaan se Decca geschraapt en onder de noemer Rock op één plaat gezet. Bill Haley is Rock. maar dan ook wel de enige die je niet alleen maar kan aanhoren. Buddy Holly is O.K., maar zijn platen zijn al in overvloed uitgebracht. De rest van de plaat heeft niets met Rock te maken. The Flamingos en The Shirelles ma ken uitstekende muziek, maar is al leen voor de fervente soul groep freaks interessant. De Kalin Twins en Len Berry zijn gewoon High School boppers en interesseren Cat Stevens ADVERTENTIE Ruime sortering UITVERKOOP PLATEN vanaf L.P.'s f3,95 stereo. RADIO PLEIN 16 Vijf Meiplein 1—16 Tel. 25100 Tel. 43631 Teylingerlaan 9 - Sassenheim Tel. 02522—10398 hoogstwaarschijnlijk geen hond meer. Kortom je kunt deze plaat beter laten liggen. („Rock and Roll Revival" Coral COPS 2341). Iets wat je beslist niet mag laten liggen is een nieuwe verzamel elpee op Lon don American van oude Duane Ed dy krakers, Je weet wel de plaatjes met zoveel „twang" in het gitaar spel. Onder de titel „Movin' 'n' Groovin", kunnen we weer de mooi ste dingen van Duane's werk horen, zoals „Peter Gunn", Because They're Young", „Rebel Rouser" en de titelsong. Muziek die als een stoomwals uit de luidsprekers op Je af knalt. Ach, wie de naam Duane Eddy nog wat zegt heeft al geen aansporing meer nodig en snelt zich reeds naar de dichtsbijzijnde platen boer om zich een exemplaar van dit klassieke werk aan te schaffen. (Duane Eddy „Movin' 'N' Groovin", London American ZGW 105). ROBERT BRIEL. ADVERTENTIE De zaak waar muziek in zit. Wagnerplein 1-3 - Tel. 24054 Nieuwe de la Mar-theater: t/m 31 jan. dag. (beh. ma en di> uur Nieuwe show Wim Kan „Wim Kan alleen". Theater Tingel Tangel: dag. beh. ma 20.30 uur Cabaret op de bres met Marijke en Sieto Hoving, Frits Harry S&cksioni. Stedelijk Museum: t/m 14 febr. „ATELIER 8" werk van twaalf jc Nederlanders. Geopend dagelijks van 9.30 tot 17 uur, zon-rli feestdagen 13 tot 17 uur. Tropenmuseum: tot 1 feb. Tentoonstelling Marokko ambachf handel in de Arabische wereld" Geopend dagelijks 1016 zo en feestdagen 1317 uur. ag RAI-gebouw: t/m 31 jan. Tentoonstelling van kampeerwaj vouwwagens, onderdelen en toebehoren. Dagelijks 10 tot 17 en 19 tot 22 uur. DEN HAAG Circustheater: 29 jan. 20 uur Ned. Danstheater. Ned. Congresgebouw: 30 jan. 20 uur Het Residentieorkest Hiroyuki Iwaki. Diligentia: 30 jan. 14 uur Haags Jeugdtheater 29 jan. 20.15 Aurora Natola, cello, George van Renesse, piano. ROTTERDAM De Doelen: 30 jan. 20.15 uur Concertgebouworkest. Hofplein-theater: t/m 31 januari 20.15 uur Cabaret Fons Jai „Driemaal andermaal". Ahoy-hal: 29 jan. Wielersportevenementen. Rivierahal: 29, 30 en 31 jan. v. 19—23, za 10—18 en zo 10—18 Tweede antiek en curiosabeurs. Rotterdamse Schouwburg: 29 jan. 20.15 uur Nieuw Rotterdams neel, 30 jan. 20.15 uur Nieuw Rotterdams Toneel, 31 jan. 1 i uur Nieuw Rotterdams Toneel. Piccolo-theater: 29, 30 en 31 Jan. 20.15 uur John Leddy „Sf easy and sing song". s' .0: De Lantaren: 29 jan. 21 uur Een optreden van het Spaanse ajs neelgezelschap „Els Joglars". Sportpaleis AHOY30 jan. 19.30 uur NCRV's Dubbel Zeskamp. Sparta terrein: 31 jan. 14 uur voetbalwedstrijd SpartaFC Tv« Terrein Woudestein: 31 Jan. 14 uur ExcelsiorPSV. Museum Boymans-Van Beuningen: t/m 7 feb. Oosterse kerau uit het Kröller-Muller-museum. LEIDEN Leidse Schouwburg: 30 jan. 20.15 uur Hic met musical „Rom he, Rock, 1 feb. 20.15 uur Het Spaanse toneelgezelschap Els J<4 oir met El Joc. 2, 3 feb. 20.15 uur Musical Rome in Rock doorï 4 en 5 feb. 20.15 uur Driemaal andermaal, cabaretprogran van Fons Janssen. Shaffy Theater: t/m 28 maart dagelijks beh. ma 20.30 uur tergroep Funhouse met Rob van Houten, Feike Boschma. Krot, Barrie Stevens e.a., 29, 30 jan. 24 uur Musical „V J®1 wen vrouwen vrouwen". De Koopermoolen: dag. beh. ma 19 uur Show rond cabaretier m Elsink. Le Berry: dag. beh. di 20 uur Cabaret Ted en Tete met Braak. Lia Karon en Theo Roosen. je al Zodiac-cafe-theater: 29, 30 jan. 20 uur Belgisch weekend met Miek en Foei Tim Visterin. ld Concertgebouw: 29 jan. 2015 uur Nederlands Studenten Or1 r O.I.V. Jan Brussen, 20.15 uur Margit Spirk. viool, 30 jan. 15 T Matinee op de vrije zaterdag Radio Philharmonisch Oil I» o.l.v. Willem van Otterloo, 20.15 uur Instrumentale Guarneri Kwartet. K Rijksmuseum29 jan. t/m 28 febr. Tentoonstelling van aanwin L van grafiek uit de afgelopen twee jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 18