Acht grote ego's
in Salvation'
ennismaking
E. Munch
\èrsnel
carrière
vandaaaTTT]
...en gisteren
c/Hl pmiMnM]
spreekvaardigheid
Romantisch concert
Resi dentie-Orkest
Het jfugt
TVmorgen]
IRockmusical ook naar Leiden
RHETORICA
Leidse Lakenhal
D'óó: NIET
LANGER ZOUT
OP GLADDE
WEGEN
Militair konvooi
opgehouden
Tina Turner
treedt op
in Nederland
rOENSDAG 13 JANUARI 1971
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
■AMSTERDAM In Carré wordt hard gewerkt aan de musical 'Salvation'. Het is een na-
IVItir-musical, maar zet zich tevens af tegen Hair. De schrijvers C. C. Courtney en Peter Link
Wen niets voor de flower-power-ideologie, die zij achter Hair vermoeden. Niet het „hier
Mb je een bloem en dus zijn we lief voor mekaar", maar de redding moet komen uit de botsing
jn persoonlijkheden.
bp het idee van botsing is "Salva-
h" gebaseerd. Daarom wilde Paul
ton. de jonge Amerikaan die ook
(salvations in Los Angeles en New
rk regisseerde, in de acht (hoofd)
"creatieve monsters" hebben,
—en monsters uit het rariteitenkabi-
j natuurlijk, maar persoonlijkhe-
i met een flinke dosis geldings-
tag. "Grote Ego's", aldus Aaron I
een maand over is uit New York
de Nederlandse "verlossers" tot
hechte groep te smeden en de
ical in scène te zetten,
bekendste van de "grote ego's"
Rob de Nijs, de omgeturnde pop-
;er van weleer, en Elsje de Wijn,
ice bij Centrum maar alom be-
tv-malle meid. Verder zitten er
[elui in, die de Academie voor
ikunst hebben afgelopen: Gisca
Beaudoux, Mies de Heer en Bill van
Dijk i draaide ook mee in Hair» Dan
is er Sumire. een Nederlands-Japans
miesje en Hugo van Riet die een paar
maanden bij de Amsterdamse La Ma
ma als basis heeft. Uit de Newyork-
se bezetting kwam Chapman Roberts
mee, die zich onmiddellijk aan de Ne
derlandse studie zette. Salvation is be
halve de titel Nederlandstalig, in te
genstelling tot Hair. Vertaler en be
werker is Lennaert Nijgh.
Paul Aaron voorziet dat de Neder
landse "Salvation" er heel anders
zal uitzien dan de Newyorkse, die
ook weer sterk verschilde van de pro-
duktie in Los Angeles. Het kan niet
anders. "De manier van leven is hier
zo verschillend", zegt hij. "Het leven
in New York is gebaseerd op een be-
paalde angst. In New York sta je 's
morgens op met het idee: wat voo:
crises is er vandaag weer uitgebro
ken In Amsterdam is die angst e.
nooit. Als ik hier 's morgens om drie
uur bijvoorbeeld naar huis loop. dan
is het zo kalm, je voelt een zeker
heid. In New York moet je altijd be
dacht zijn. Wantrouwen is de eerste
reactie".
Paul Aaron over de inhoud van
„Salvation". „Veel verhaal zit er nie!
in. Er is geen boodschap. Publiek
komt niet om een preek te horen,
maar voor een ervaring. Het is vrij
simpel. Het gaat over een mens, die
naar elke mogelijke god met een
kleine g zoekt: een held. drugs,
Jezus Christus, de almachtige. De
mens zoekt daar zijn verlossing.
Maar die god (de kerk, drugs) gaat
op de loop met de mens. Salvation
wil zeggen: sta even stil om te voe
len wat er van binnen bij je zelf ge
beurt. Er is keuze tussen hemel en
hel, goed of slecht, zwart of wit, ja of
nee. Het gaat gewoon om Jou".
"Salvation" beleeft vrijdag 15 ja-
nuarii zijn première in Amsterdam
en komt medio mei in de Leidse
Schouwburg.
Edvard Munch: grafiek
31 oktober).
honderdtal werken van deze
Noorwegen in 1863 geboren
is als eerste in een se
in ons land ge-
aan de Oude Singel in
litho's en houtsneden. Een
de ruim 20.000(1) werken,
van de litho's van Edvard
die in het Munch-museum in Oslo
aanwezig zijn.
Als onderwerpen dienen voor
namelijk menselijke verhoudingen
en situaties met een sterk poë
tisch, dramatisch accent. Het blijkt
dat hij veel interesse toonde voor de
sociaal-maatschappelijke positie van
de kunstenaars, vooral in Duitsland,
waar hij veel verbleef en ettelijke ke
ren exposeerde (o.a. met leden van
de „Brücke-groep").
Het werk van Edward Munch heeft
o.m. door zijn vele reizen en exposi
tion in Europa, een belangrijke bij
drage geleverd aan de ontwikkeling
van de schilderkunst rond de eeuw
wisseling.
Expressionisme en Jugendstil zijn
beide aanwezig in zijn werk. Schoon
heidsdrang en levensangst is de gro
te inspiratie. Eenzaamheid een over
heersende factor.
Vooral in zijn houtsneden komt de
belangrijkheid van het contour tot
uiting dikwijls ontstaan uit een ge
compliceerd lijnenspel. Op latere
leeftijd kenmerkt zijn werk zich door
een lossere aanpak. Hij maakte veel
minder etsen dan in zijn beginperio
de. Of zyn oogkwaal hier debet aan
was, is niet bekend.
De mogelijkheid om met het werk
van een zo geladen mens als Munck
is geweest, kennis te maken, moet
men zeker niet onbenut laten.
Willem A. Mulder.
P.S. Tevens is in de benedenzaal in
de Lakenhal een tegenschouw (uit
eigen bezit) ingericht <16e- 19e
eeuw).
Voor liefhebbers een niet te ver
smaden gelegenheid.
ADVERTENTIE
De acht grote ego's van de nieuwe rockmusical,
week in première gaat.
die deze
NEDERLAND I
10.45
5.00
6.45
6.55
7.05
7.10
7.30
8.00
8 20
8.30
10.20
10 25
10.50
11.20
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.05
8.00
8.21
9.11
9.51
10.31
Schooltelevisie (NOS/NOT)
(ged. kleur) Kinderprogramma (KRO)
(kleur) De Woefs en de Lamaars (NOS)
(kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag
(kleur) Met het oog op België
Kenmerk (CVK/IKOR/RKK
(kleur) Journaal (NOS)
Politieke Partijen uitzending van AR
(kleur) Running Man. speelfilm
Uitzending Stichting Socutera
Studio Sport
(kleur)— Toonbeeld: populair concert van het
Promenade Orkest
(kleur) Journaal (NOS)
(kleur) De Woefs en de Lamaars (NOS)
(kleur) Journaal (NOS)
MIK, muzikaal amusementprogramma
(kleur) Journaal (NOS)
(kleur) The Outsider tv-serie (KRO)
Zelf doen. hobbyrubriek
Verslag op woensdag
(kleur) Journaal (NOS)
Paul Vlaanderen is back in
town, of nee, dan moet ik zeg-
gen: Paul Temple is back in
i town, en Paul en Ina zijn weer
I terug van weggeweest! Want U
weet dat Paul en Ina Vlaan
deren oorspronkelijk Paul en
Steve Temple heten, maar om
dat wij nu eenmaal zo gehecht
zijn aan „onze" namen, staat
er Ina in de ondertiteling als
we Paul duidelijk Steve horen
zeggen. Maar wie daarover valt
is een kniesoor, tenslotte hou
den wij ook vast aan Romeo en
Julia, in plaats van ons te hou
den aan Shakespeare's Romeo
and Juliet. En is Francis Dur-
bridge meer dan William Sha
kespeare? Nee immers? Daar
komt dan nog bij, dat Durbridge
zelf ook enkele veren heeft
moeten laten. Ina is niet lan
ger journaliste maar schildert,
bovendien zijn de leeftijden van
Paul en Ina beduidend terug
gedraaid om hun dynamiek te
vergroten. Paul is, om het zo
maar eens te zeggen, wat min
der Maigret en wat meer James
Bond geworden. Zijn grootste
veer liet Durbridge oven wel als
auteur, want slechts enkele van
de afleveringen schreef hij zelf,
de meeste zijn door anderen
geschreven, zij het dat hij er
altijd de eindredactie van be
hield, ze zijn „imprimatuur"
meegaf. Toch is een wezenlijk
element van Paul Vlaanderen,
en ook van latere Durbridge-
tv-series (zoals „De sjaal" en
..Melissa") verloren gegaan. We
krijgen nu geen feuilletons meer
te zien, één verhaal in vijf of
meer afleveringen, maar steeds
één afgerond geval. En juist
dat feuilletonnistische (Ab Vis
ser wfjst daar ook op in de
NCRV-gids) was Durbridge's
grootste kracht: hij is geen be
langrijk detectiveschrijver maar
wist door een juiste dosering
wel altijd kundig de spanning
op te voeren. Ik heb gisteren
met plezier zitten kijken, dat
wel. er werd zoals te doen ge
bruikelijk door Engelsen op een
.lekkere" manier gespeeld, maar
echt spannend was het niet, de
tijd van vijftig minuten is voor
de „Durbridge-stijl'" blijkbaar
te kort. In een interview met
Adriaan Venema in Studio zegt
Ros Drinkwater die Ina speelt)
„De Amerikanen gebruiken wei
nig dialoog en veel film. De
verhalen zijn, dit in tegenstel
ling tot onze produkties, erg
dun. Aan karakteruitdieping
wordt helemaal niet gedaan. Ze
hebben in de film veel actie en
veel muziek. Laat bijvoorbeeld
die muziek eens weg en dan zal
je zien hoe weinig er van de
spanning overblijft".
Is dat waar? We konden giste
ren Paul Vlaanderen vergelij
ken met de Amerikaanse serie
„Mod Squad", ook van vijftig
minuten, en wat verhaal en „ka
rakter-uitdieping" (als je dat
woord per sé wilt gebruikeiy
betreft won .Mod Squad" het
toch ruimschoots van deze Paul
Vlaanderen
Uiteraard besteedde Brand-
i punt gisteren uitvoerige aan-
dacht aan de uitslag van de
I bisschoppenconferentie.
Aro's televizier concentreerde
zich op wat randnieuws, met
uitzondering dan van de repor
tage uit oost-Groningen, waar
de tweede-kamerleden die er
deze week heen moeten wel van
geschrokken zullen zijn.
NICO SCHEEPMAKER
Elsje de Wijn en Bill van Dijk i
(op de voorgrondtijdens de re
petitie van 'Salvation'.
Vakkennis alléén is niet voldoende, want dames en heren die
vooruitkomen, durven en kunnen op een beslissend ogenblik het woord
voeren. Zij laten dan horen wat zij waard zijn. Zij kunnen hun gedachten
glashelder formuleren. Als zij spreken, luistert iedereen. Zij overtuigen
en beïnvloeden hun omgeving. Zij weten mensen voor zich te winnen.
HOE? Het is een techniek die zij hebben geleerd - een techniek die
u óók kunt leren op de mondelinge cursus
(Persoonlijkheidsvorming)
De nieuwe cursus Spreekvaardigheid (zonder huiswerk) start weer
half januari in onderstaande plaatsen en omvat 16 lesavonden (1x per
week). Zij leidt op tot het diploma SPREEKVAARDIGHEID, dat in alle
sectoren van het bedrijfsleven erkenning geniet
Tijdens het meer dan 20 jarig bestaan van Rhetorica volgden ruim
40.000 dames en heren (in Nederland en België) onze cursus. Zij mer
ken dagelijks wat een voorrecht het is om over een goede spreekvaar
digheid te beschikken, zowel in hun privéleven als in hun carrière.
Vrijblijvende kennismaking Indien u voor deze cursus belang
stelling heeft, dan nodigen wij u gaarne uit om een van onze instructie
lessen bij te wonen in:
LEIDEN, woensdag 13. donderdag 14 en dinsdag 19
januari in rest. ..Eigenzorg". Stationsweg 29
ALPHEN A/D RIJN, maandag 18 januari in zaal Centrum
"Nabij", van Lennepweg
KATWIJK, woensdag 13 januari in zaal "Jeugdhuis",
Voorstraat 72
SASSENHEIM, donderdag 14 januari in zaal naast de
"Chr. Ger. Kerk", Bijweglaan 8
Aanvang 20 uur Toegang vrij
ORQRÊCHT,.BUBG.DE RAADTSINGEL 21,TEL (01850) 37283 30388
DEN HAAG Als het aan de frac
tie van D'66 in de Tweede Kamer
ligt zal zout als bestrijdingsmiddel
van gladheid op de weg gaan ver
dwijnen. Dit met het oog op de toe
nemende verzilting van bodem en
grondwater. Het Tweede Kamerlid
Imkamp (D'66) kwam gisteravond
bij de behandeling van de begroting
van Volksgezondheid zelfs met een
motie waarin staatssecretaris Krui-
singa wordt gevraagd te zoeken naar
een ander, minder schadelijk be
strijdingsmiddel.
Eerder had al mevrouw M. Epe-
ma-Brugman (PvdA» vastgesteld dat
in het kader van de verontreiniging
zout wel goed is ter bestrijding van
gladheid, maar dat het niet zo best
is voor bodem en grondwater. "In
tien jaar tijd gooien we twintig keer
zoveel zout op onze wegen" zo zei
zij' "er zal naar een alternatief moe
ten worden gezocht". Ook andere ka
merleden bleven geïnteresseerd in
de gevaren van het zout op gladde
wegen voor de bodemverontreini
ging
LEIDEN Ook het laatste con
cert dat Hiroyuki Iwaki gisteravond
in de abonnementsserie van het
Residentie-Orkest gaf stond in het
teken van de romantiek. Daarmee
wekt hij wel de schijn, dat hij niet
veel anders kan. Daarbij komt nog,
dat zijn interpretatie van dat roman
tische repertoire voornamelijk neer
komt op het strooien met uiterlijke,
dynamische effecten. Op het
publiek maakt zoiets intussen ze
ker een gunstige indruk: hoe meer
„lawaai" er wordt gemaakt, des te
hardnekkiger houdt het applaus
aan.
Onder dergelijke uiterlijkheden leed
de uitvoering van de vierde symfo
nie van Tsjaikofski: het derde deel
werd grotendeels zogenaamd zonder
directie uitgevoerd, waarna het vier
de deel met een oudejaarsavondach
tig vuurwerk werd geopend. De eer
ste twee delen kwamen te voorschijn
als één groot legato, nuancering is
'niet het sterkste punt van Iwaki.
zoals ook bij vorige concerten reeds
is gebleken. Trouwens, waarom wor
den altijd de laatste drie symfonieën
van deze componist uitgevoerd? De
eerste drie zijn minstens zo fraai, om
de ..Manfred" en de reconstructie van
de „Zevende" buiten beschouwing te
laten.
De ouverture „Benvenuto Cellini"
van Berlioz kon al dit vuurwerk nog
net verdragen, maar ook hier was
het koper slordig en veel te hard.
Het wordt misschien eentonig, maar
het afgrijselijke paarse gordijn had
het laatste euvel wellicht kunnen
verhelpen. Soliste in dit program
ma was Martha Argerich, die het
eerste pianoconcert van Liszt ver
tolkte op een manier, die Iwaki ze
ker aangesproken zal hebben: slor
dig, ruw en hyperromantisch. Eerst
genoemde kwalificaties kwamen tot
uiting in de hoekdelen. Herhaalde
lijk werden verkeerde toetsen aan
geslagen. en dat met zo'n kracht, dat
ik medelijden met de vleugel kreeg.
Het middendeel zou het goed hebben
gedaan in een tijd, dat dames veel
vuldig flauw vielen en door galante
heren uit hun bezwijning bij moes
ten worden gebracht. Het was alweer
de Liszt van de caricaturen die de
boventoon voerde.
Volgende week donderdag brengt K
en O een soort herhalingsoefening
j van het Residentie-Orkest. Dan wor
den de eerste Feldpartie van Haydn
I 'uit het oktoberconcerten de vier
de van Tsjaikofski opnieuw gebracht.
R.G. HARMS
Donderdag 14 januari 1971
Hllv. I. 402 m en FM-kanalen.
7.00 KRO. 10.00 N.O.S. 11.00 KRO.
12.00 NCRV. 15.80 NOS 17.80 NCRV.
7.00 Nws. 7,11 Het levende woord.
7.16 (S) Badlnerie: klassieke en mod.
muz. (gr). (7.30 Nws; 7.32-7.40 Ac
tualiteiten 8.00-8.10 Nws). 8.25 Over
weging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvr. (9.00-9.10 Gymn. voor de
hulsvr.) 10.00 Wat heeft dat kind?,
ped kron. 10.20 (S) Muziek uit de
Barok (opn 11.00 Nieuws. 11.03
Voor de zieken. 11.55 Mededelingen.
12.00 Los-Vast: gev. progr. (12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw:
12.30 Nws.*, 12.41 Hier en Nu; actua
liteiten; 12.58 Rebus). 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Country and Western ru
briek. 15.00 Gereform. mlddagd. 15.30
Meer over minder: De stem van de
sprekende minderheid. (16.00-16.02
Nws.). 17.30 NCRV en Bloc: actueel
progr. met muz. Illustratie. (18.30-
18.41 Nws). 19.00 NCRV-Klnderkoor
m.m.v. de Speelgroep. 19.15 Kerkor-
gelconc.: klass. muz 19 45 (S) Muz.
v.h. Leger des Hells. 20.00 Radio Ac
tief: gev. progr. (Om 22.20 Avondo
verdenking; 22.30 Nws; 22.38 Den
Haag vandaag). 23.55 Nws.
Hilversum II. 298 m en FM-kanalen.
7.00 AVRO. 19.35 IKOR. 20.05 AVRO.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S)
Dag met een plaatje (gr i 8 00 Nws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag met
een plaatje (vervolg). (8 30-8.33 De
BAR**BODEGA
intieme sfeer
recepties - parties
Nieuwstr.31. Leiden
groenteman). 8.50 Morgenwijding
9.00 (S) Radio Kamerorkest: moderne
muz. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbelds-
vlt.: populair verzoekplatenprogr.
(11.00 Nws.). 11.30 Rondom. 12.00
progr. voor de vrouw. (11.55 Beursbe
richten.) 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal. 13.30 (S) Alt en
plano: klass. lted. 13.55 (S) Karakte-
rlst. comb.: oude kamermuz. (opn).
14.30 't Is historisch: progr. over
gesch. 15.00 Voor de zieken. 16.00
'Nws. 16.03 Land der Muzen: kunstkr.
17.00 AVRO's Toppop. 17.30 O: Jonge-
renprogr 17.55 Mededelingen. 18 00
Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uit
zending van de PSP. 18.30 <S) Licht
ensemble met zangsolist. 18.55 <S)
Jazz Spectrum: oude en moderne
Jazz. 19.25 Gesproken brief 19 30
Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij,
j 19.40 Mens en Bijbel. 19.50 Oecume-
'ne! Hoe lang nogGesprek.
20.05 (S) Residentie orkest met zang-
soliste: klass muz. 21.20 Het verhoor
i van Lucullus. hoorspel. 22.30 Nws.
22.38 Mededelingen 22.43 Radiojour
naal. 22.25 (S) Dichter bij de mu-
jzlek: nieuwe chansons. 23.20 (S) Mu
ziek zonder podium (VI): een serie
uitzendingen over elektronische mu
ziek 23.55 Nws.
Hllv. III. 240 m en FM-kanalen.
9.0(1 NCRV. 11.00 EO. 12.00 VPRO.
14.00 KRO.
9.00 Nws 9.03 Zing. zing. zing!: lich
te vocale muziekjes. (10.00 Nws.)
11.00 Nws. 11.03 Gospelsound: een
progr. boordevol muz speciaal voor
Jonge mensen. 12.00 Nws 12.03 Joost
mag het weten: licht platenprogr. en
de Tlp-Parade. 13.00 Nws. 13.03 De
Felix Meurders Show. 14.00-18 00
KRO-op-Drle. pop-mlxturc. (15.00,
16.00en 17.00 Nws.).
14.00 KRO.
I BERLIJN (AP) Aan beide zij-1
den van de autoweg tussen West-
I Duitsland en West-Berlijn zijn gis-
teren militaire konvooien opgehou
den. Dit nadat tussen Helmstedt en
Berlijn omvangrijke troepenbewe
gingen waren waargenomen.
Een Brits militair konvooi moest
urenlang wachten bij Drewitz. Sen
gemengd konvooi met Britse, Ame
rikaanse en Franse wagens moesl
j bij Mariënborn wachten. De verte
genwoordigers van de drie Westerse
geallieerden hebben de kwestie op-
I genomen mei de Russische ambassa-
J de in Oost-Berlijn
DEN HAAG (ANP) Na een op-
treden op de komende muziekbeurs
Midem in Cannes, komt de volledi
ge Ike and Tina Turner Revue vrij
dag 29 Januari naar Nederland. Er
zijn shows in de Doelen in Rotter
dam (avond) en het Concertgebouw
in Amsterdam «nacht).
De Ike and Tina Turner Revue
heeft als grote ster uiteraard
Tina Turner, die wel eens de
vrouwelijke James Brown genoemd
wordt. Verder zijn er The Ikettes en
het 8 man sterke Ike and Tina Tur
ner Orchestra.
In Rotterdam en Amsterdam zal de
volledige revue gebracht worden.
Nederland I
NOS/NOT: 10.45-12.00 en 14.25-14.50
School tv. NOS: 18 45 KDe Woefs
en de Lamaars. NOS: 18.55 (K) Journ.
VPRO: 19.04 Betty Boop, tekenfilm.
19.10 (K) Be Glad. muziekprogramma.
NOS: 20.00 (K) Journ. VPRO: 20.20
Was er nog wat: reacties op het
nieuws. 20.30 Come Clean, film met
Laurel en Hardy. 20.50 De twintiger
en dertiger Jaren: dl. 1: De polsslag
van deze tijd doe. 21.30 (K) Beauty,
film. 22.00 Who Invited us. progr. over
een lange reeks Amerikaanse Interven
ties NOS: 22.30 (K) Journ. TELEAC:
22 35-23 05 Dammen voor beginners -
les 17 (herh.)
Nederland II
NOS: 18 45 (K) De Woefs en de La
maars. NOS: 18.55 (K) Journ. NOS:
19.05 Den Haag vandaag 19.10 Van
gewest tot gewest. 19.50 Tips van het
Natloaal Bureau voor Toerisme. NOS:
20.00 (K) Journ. TROS: 20.20 (K) De
zeven zeeën: De Rode Zee. TV-fllm.
21.10 (K) Wegwezen, quiz voor auto
rijdende echtparen. 21.40 (K) Liefde
op z'n Amerikaans (1), TV-serle. 22.10
Waar gaat het om?: visie op enkele
actuele Droblemen. CVK IKOR: 22.25
(K) Dr. Benjamin Spock's zorg voor
de mens. filmportret. NOS: 23.05-
23.10 (K) Journ TELEAC: 23.10-23 40
Onze landbouw nu en straks le»
10 (herh