En het on koning Franse politiefilm van formaat IE CINEMA IS 75 JAAR JONG (I) Films in Leiden 'ASSIEKEN AN T DOEN RODE CIRKEL Prostitutie Prolongaties Pornoschip DAG 8 JANUARI 1971 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA oorlog was er een man in Londen, die tijdens een De kinetoscoop va\. Edism was in de laatste jann van de jarm werd aangehouden omdat hij met in de schuilkelder j VOrige eeuw de 'omslachtiger fj verklaarde zich als volgt: „Die Duitse bommenwerpers voorloper van de nnematograaf Amerikanen lieten hun pennies in apparaten vallen, opgesteld in zogenaamde peepshow parlors en zagen wat ztj nog nooit gezien hadden. l eerst Engeland maar zien te vinden. Als ze daarin ge- jzijn, moeten ze mijn graafschap opsporen. Is dat gebeurd mt de stad. Die Duitsers zijn er dan nog niet, want als p wijk eenmaal hebben, zullen ze toch ook aan mijn afspraak ^an natuurlijk dat de grhze Inoeten toekomen. En dan nog mijn huis. Bovendien heb schimmen op een muur of een dofek door Qv toeschouwers zo vertaald de kans dat ik niet thuis ben, maar in de kroeg op de zouden worden dat ze realistisch kon- j den heten. Hetgeen minder vanzelf - J sprekend is dan nu lijkt. Want wie van ons weet bijvoorbeeld dat wij I aardse stervelingen gedoemd zijn Door alles °P zÜn kop waar nemen? [n had natuurlijk ongelijk, al wat moeite om dat te be- in. Nu de cinematografie de- jn 75 jaar bestaat mag men verhaal denken. Want de ^iet op een donkere decem- I in 1895 uit de lucht komen Dor de voeten van de gebroe- inière, die de eer op kunnen |n eerste filmvoorstelling te georganiseerd. I heel wat uit te vinden voor t levendige fotografieën bib- tn flakkerend op het scherm tomen. Daar is vooral in de ide eeuw op een breed front panden aan gewerkt. Edison vernuft gooide er bijvoor menigte bruikbare uitvin- jenaan en de Amerikaanse misboekjes willen dan ook en dat de filmery met zijn )op in feite begonnen is. (AP) De film- appij American Internatio- jd op zoek naar trends die 'estigde patronen afwijken, ch op de klassieken, be- oor een algemeen publiek, lari gaat de première van aing Heigihts" (Woeste hoog- tar de roman van Emily ng Heights van een maat- 1 die „I was a teen-age we- „Beach blanket binge [cle gang" en ..three In the left geprodruceerd. Jnt James Nicholson zei: [beren de mbde te volgen, if jaar geleden zagen we dat m Julia het goed deed en (loten wij ons oezig te hou Piet Ruivenkamp NETVLIES Na de vondst van de fotografie de zwaarste taak om die beelden levend Grondige gravers weten het nog te krijgen. Dat bleek mogelijk door beter en zy wijzen naar Koning Saul, j vermogen van ons oog een voor die nu 2998 jaar geleden zich al voor- steuing een vijfentwintigste seconde stellingen op de muur liet toveren. Qp netvi.es te bewaren nadat die Maar dat is een niet zo erg weten- voorstelling al verdwenen was. Kon schappelijke basis. Het best is uit te er nu maar sne; genoeg een beeld gaan van de uitvinding van de foto- WOrden toegevoegd aan het vooraf- grafie door Nièpce in 1822. gaande, dat daar grote overeenkomst Toen pas zou men kunneÜ weten mee had, dan was het alleen nog waar het met echte levende beelden maar aan de toeschouwer om zijn naar toe zou moeten gaan. Met de waarnemingen te corrigeren en daar een beweging uit de conciuderen. Wil die ervaring niet te schokkend z\jn. dan moet men zich wel minstens van zestien beelden per seconde bedie nen. Alleen aan die fase in het gehele proces al is veel te pas gekomen. De Brusselaar Plateau keek bijna een halve minuut in de zon. H\j hield er byna blindheid aan over. maar de wonderlijke ontdekking was dat hij in het duister de zonschijf nog zag. de nawerking op het netvlies dus. Resultaat: de Belgische geleerde fa briceerde een rad met poppetjes in verschillende bewegingsfasen. Door het rond te draaien ontstónd de il lusie van beweging. Het ging allemaal nog om teken werk, ook de uitbreiding van Pla teau's uitvinding in de vorm van de mutoscoop van ruim een eeuw gele den. Via een kijkertje schouwde men' in een kastje. Door zwengelen werd een boek met veel bladzijden razend snel doorgebladerd. Dit instrumentje heeft zich nog heel lang gehandhaafd in speeltuinen, zij het dat de blad zijden later foto's met tragische ge- beurens gingen bevatten, waarop men vooral het handen ten hemel heffen veel kon aantreffen. Talrijken onzer zullen nog een wee moedige herinnering aan dit soort ci nematografie bewaren door de mini boekjes, die vroeger voor enkele cen ten te koop waren. Door met de duim de pagina's snel voorbij te laten vlie gen verkreeg men zeer kort de im pressie van een beweging. PAARDEN De meest onoplosbare opgave scheen wel het zestien of meer foto's maken in een zo korte tijd. De ge fortuneerde Amerikaan James Muy- bridge wist het wel. Hij liet dertig camera's naast elkaar installeren. Aan de respectievelijke sluiters wer den draden verbonden, die naast el kaar gespannen, wachtten op aanra king door paard en ruiter, die over dertig draden moesten bewegen. Met wat moeite gaf dit dertig verschillen de bewegingsfasen. Het lijkt nogal omslachtig met onze huidige kennis, maar het was een stapje in de goede richting. De Fransman Marey bedacht de buks, die er als camera dan niet uitnodi gend mocht uitzien, maar die het wel presteerde twaalf opnamen te maken. D? echte filmcamera was toen niet ver meer als maar bedacht wordt dat de fotografie zich bediende van pla ten en van papier en dat het soepele, doorzichtige celloloid nog toekomst muziek was. Dat materiaal werd ont wikkeld door de Amerikaan Eastman en verleende de cinematografie kans op projectie. Want de glaasjes met vervaarlijke voorstellingen. waar grootvader via de toverlantaarn zo van smulde, waren daartoe natuur lijk niet geschikt. Tussen neus en lippen door bedacht Edison voor de celluloid even de begrenzing en het tekent zyn inzicht dat er pas de laatste Jaren aan zyn maten getwij feld wordt. 35 mm breed werden zijn stroken en die vindt men nog zo heden in de bioscoopprojectoren en ook in de fotokleinbeeldcamera's. KRUIS Nog zou een van de meest wezen lijke onderdelen van de bioscoop ver- geten worden: het Maltezer kruis. Dat simpele principe of de variaties i welke daarop gevonden zyn hielp pas waarlijk om de illusie compleet te j maken. Een asje pakte voor het transport van de film dit kruis steeds een kwartslag mee. liet het dan even stil staan en schoof dan het volgende been van het kruisje een kwartslag mee. Die regelmatig onderbroken be weging maakte het mogelijk dat steeds een stilstaande foto werd ge projecteerd. daarna verduisterd en in het donker door een volgende werd vervahgt Er zijn nog een grote reeks namen van uitvinders te noemen met de verbazing van altijd daarbij dat een wonder op een gegeven moment in de lucht hangt. Eigenlijk is het nog verbijsterend dat alle hindernissen in dit ingewikkelde proces zo snel geno- men konden worden. wordt vervolgd» Ondanks het stijgen ook van haar jaren blijft Brigitte Bardot belangstelling trekken overal waar zij verschijnt. Toen zij in Mexico opdook voor het maken van een nieuwe film moest er een persconferentie worden be legd om de geïnteresseerde jour nalisten tevreden te stellen. Voor de filmster bijna 'n routinezaak je. Met het glas in de hand stond zij volkomen op haar gemak te midden van het gezelschap. Tij dens het vragenstellenzat zij achter de tafel geflankeerd door Robert Erico en Lino Ventura, die ook in de film gaan spelen. LIDO De Rode cirkel is een goede Franse politiefilm gemaakt vanuit het credo dat misdaad nooit wordt beloond. Corey (een fraaie rol van Alain Delon) wordt ontslagen uit de ge vangenis en pikt op zijn weg de ontsnapte arrestant Vogel (Gian Marie Volonte» op. In Parijs wil len zij samen een goed bewaakte juwelierszaak beroven, maar heb ben daarvoor de steun van een ex- politie-inspecteur nodig, een uit stekend scherpschutter, kwalitei ten voor het uitschakelen van een elektronisch oog. Deze voor malige politieman heeft zyn car rière moeten opgeven door zyn romantische klassieken. Er log andere tekens. We wa- dfcrsten die op de markt kwa- t net jeugdverzet, met „wild itreetsNu merken we, dat elkt z'n einde heeft gevon- bioscooppubliek is nog wel Tnaar niet meer geïnteres- nti rebelle als drama. We i dat er een abrupte ver- g zou komen naai' lief des- maar ook dai we het pu- 8»n suikerzoete „stories" kon- Zo kwamen we op £ng Heights Eerst aarzel- rnaar na grondige lezuig boek. besloten we om op en van de grote films van te gaan maken. We rea- (U dat er in het werk van Ironté vele aspekten waren j ■Min 1939 wegens de strenge ^den moeten weglaten." Ing Heights" werd in Enge- End met de Britten Timo- j Ion en Anna Caldei-Marsnail 1 die destijds gespeeld wer- r Laurence Olivier en Merle De sexuele nuances Is men jeu we versie niet uit de weg tan International overweget ipe gaan verfilmen „a tale of ^s" en „the house ol seven tbj Hoe lang de „trend" kan -cat weet Nicholson niet Hij e hebben 13 films kunnen 0>e. De jeugdverzetmode was Uit de verhalen van Edgar fcd voor zeven stuks." drankmisbruik. Deze rol wordt ge speeld door Yves Montand. Hij sluit zich bij het duo aan. dat op de hielen wordt gezeten door commisaris Mattei André Bourvil). De inbraak slaagt, maar Corey weet geen heler te vinden, aangezien de aangewezen man door de onderwereld, die Corey het licht in de ogen niet gunt, onder druk wordt gezet. Door verraad komen Corey. Vogel en de ex-inspecteur Jansen oog in oog met de commis saris. Bij een ontsnappingspoging worden zij alle drie dodelijk ge troffen. De cirkel ls gesloten. Deze film. geroutineerd gemaakt door Jean-Pierre Melville, heeft alles van de goede politiefilm. Sinds Jules Dassins Du Rififi heb ben Franse filmers in dit opzicht een reputatie op te houden Mel ville. eerder onder andere maker van Le samourai en Le deuxième souffle, weet zijn stand in dit op zicht wel op te houden. Hij is niet erg origineel, zijn inbraak is een eigentijdse herschepping van Du Rififi, maar hij slaagt er voortdu rend in de spanning te behouden. Gezegd moet worden dat zijn ac teurs werkelijk voortreffelijke pres taties leveren. Alain Delon is zeer geloofwaardig als het brein van de misdaad, evenals de in het nauw gedreven Volonte, die voor een Alain Delon op weg naar het einde. MlllllliSliiiiiiiL»,,. lMI J,JiJiJJ moord niet terugdeinst. Maar wat dat betreft doet de politie niet voor hem onder Integendeel De getoon de methodes om mensen te laten doorslaan zijn trouwens ook niet al te fraai. Yves Montand speelt bijzonder aangrijpend. Zijn eerste verschij nen, als hij lijdt onder een deliri um tremens, werkt zeer griezelig. Ook verderop is zijn aanwezigheid duidelijk merkbaar, ook al bezwij ken de andere spelers allerminst onder dit acteursgeweld. De rode circel weet op buitengewone wijze spanning aan ontspanning te koppe len, ook al is cynisme de makers niet vreemd geweest. CAMERA „Dossier Prostitu tie" zoals de uitnodigende titel van de nieuwe film ln Camera luidt is geen dossier. Dat dient vooropge steld te worden. Iedere wetenschap pelijke of realistische aanpak ont breekt in de film. Als documentai re is de waarde dan ook nul en ge nerlei. Voor wie het in deze tijd te koud is zelf eens langs de rosse buurt te lopen bestaat de mogelijk heid op meer passieve manier ken nis te maken met de vrouwtjes van plezier. Hij kan se horen pra ten over hun „vak," zien hoe ande re mensen verlegen en uit hun doen snel bij een rood lampje naar binnen wippen en even schuchter weer naar buiten komen om snel in de nacht te verdwijnen en bekijken hoe de vrouwtjes reageren als de politie weer eens de straat komt zuiveren. Heel wijs vertelt de film dan ook. dat er verschillende soor ten van prostituees zijn en die wor den dan nog even apart onder de loupe genomen Het zal allemaal wel zo'n beetje kloppen. maar authentiek is het niet en daarom heeft het dossier weinig echte Prolongaties in drie Leidse bio scopen. Trianon houdt het nog een week op Louis de Funès. die achter de muziek aanholt. Humor, zoals men van de kleine Franse komiek kan verwachten Een vorm van ont spanning. die het gezien de her haalde prolongaties nog altijd goed doet. Studio heeft ln de roos geschoten met de reprise van John Schlesin- gers ..Midnight Cowboy" met Dui- tin Hoffman en John Volgt in de hoofdrollen. Hoewel het een twee de vertoning in de Sleutelstad be treft, ls deze boeiende film 'alweer de derde week Ingegaan. Luxor blijft nog even gastvrij heid bieden aan Dracula, de ver schrikkelijke. Kennelijk bestaat er voldoende belangstelling voor dit soort griezelwerk. Christopher Lee weet in de titelrol van wanten. Hij laat de koude rillen over de rug van de bezoekers lopen. REX Ret .Pornoschip" is de sex-thriller die deze week opnieuw de sex-liefhebbers naar Rex moet trekken. Waarschijnlijk zal dat wel lukken, want de film belooft wer kelijk niet veel minder dan ze laat zien. Verhaal zit er. zoals bij dit sooft films gebruikelijk, niet in het Porno-schip." Wat duidelijk wordt, is dat een door zijn impotentie ge plaagd. kaoitein van een klein jacht reisjes maakt met rijke men sen. die zelf niets anders te doen hebben dan zien overgeven aan de zinnelijke geueugten. Daarvoor zijn dan minstens drie vrouwen no dig. De lol bestaat er ln minderen te vernederen tijdens vervelende sex-spelletjes. Die spelletjes wor den niet meegespeeld door het zus je van de kapitein, dat een roman ce onderhoudt met de matroos Die romance leidt tot een gezamenlijke langdurige douchebeurt als de ka pitein even weg is. Tussendoor ziet men dan nog beelden uit het sex- verleden van de kapitein, die op het eind op smartelijke wijze om het leven zal komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1971 | | pagina 13