Exclusieve kledingsuggesties .^aveldioxyde schadelijk voor iitte bloedlichaampjes Hl RH Hostess op Brits schip zalig èn vermoeiend" Haute Couture van voetstuk stoten van Emmy van Leersum en Gijs Bakker terikaanse onderzoekingen ft é)OR, OVER pel LB.O.-diploma LETDSCH DAGBLAD PAGINA 19 AMERSFOORT (GPD) „Het is de hoogste tijd, dat de haute-couture eens van haar voetstuk wordt gestoten. De enorme verwarring, die dan in de wereld ontstaat, zou de vrou wen eindelijk tot de psychologie van het kleden brengen, om dat zij zou worden geconfronteerd met de vraag, waarom zij iets draagt. naa' het 1 Zeer exclusief Tegenwoordig kijkt iedereen nog naar de grote mannen in de mode wereld, zoals Christiaan Dior. Pier re Balmain, Yves St. Dior en Pierre Cardin. Zij schrijven samen met nog enkele ontwerpers de wet. Als zij zeggen, dat er mini gedragen moet worden, heeft dit tot gevolg, dat de fabrieken deze korte modellen in grote hoeveelheden afleveren aan de vele verkoopcentra. Vinden zij eni ge tijd later, dat het nu weer eens tijd wordt om de vrouw in het lang te steken, dan stort iedere vrouw zich opeens op de midi en maxi. Door deze massa-psychose wordt de eigen smaak uitgeschakeld. De con- fectieindustrie wordt in een nauw hokje geduwd". Aan het woord zijn Emmy van Leersum en Gijs Bakker, het Amers- foortse echtpaar, dat sinds kort een revolutie op het gebied van de kle ding teweeg hebben gebracht. De bekendheid die zij over de hele we reld met hun sieraden reeds hebben vergaard, kwam hen hierbij uiter aard goed van pas. "Wij willen dragen wat we leuk vinden. Hierin worden we vaak be lemmerd. omdat door de gedwongen moderichtingen vele andere model len niet te krijgen zijn. De kleding suggesties. die wij maken, raken de uitersten. Wij willen de massa cho queren, wakker schudden. Een uit stekend voorbeeld is het kostuum, dat één van de meisjes van het Ne derlands danstheater draagt tijdens de voorstellingen van dit moderne ballet. In dit witte kostuum hebben wij ter hoogte van de borst een open :iale I of aidin g vi nbad 5 'Vel dt :atie evini sifua onze medische medewerker gjjj dr. J. Kater) how BRDAM (GPD> Eén maamste schadelijke gassen ntreinigde" lucht is zwavel S02. Het maakt met name (tijd de atmosfeer in Rijm nicht. Maar wat doet S02 kort bericht in de New mes werd onlangs melding van de resultaten van een van dr. Lawrence Schnei- hij heeft verricht aan de Jrit van Arizona. Dr. Schnei- gevonden dat menselijke dhuil «lichaampjes die aan lage itles van zwaveldioxyde-gas waren blootgesteld belangrijke afwij- men gevonden dan er normaal in kingen vertoonden. Hun groei ver minderde. zij werden kleiner en in deze cellen werden minder chromoso- voorkomen. Dit is de eerste maal dat dergelijke schadelijke gevolgen van zwaveldioxyde op de menselijke witte bloedlichaampjes werden vast gesteld. De miljarden witte bloedcel len in ons bloed (5 6 min per mm bloed) spelen o.a. een uiterst belang rijke rol bij de verdediging van ons lichaam tegen infecties. In hetzelfde blad wordt melding gemaakt van een onderzoek dat ver richt zal worden naar de mogelijke I schadelijke invloeden van wasmid- I delen die enzymen bevatten. Dit on- derzoek zal worden opgezet door de 'llllllllllll yAN lllllllllllllllllllll variant op Dolle Mina'S "Baas in eigen buik" mogen fren in Frankrijk roepen dat in eigen mode zijn. Slechts Procent van de Francaises fo geroepen om op modege- tcies na te doen wat Parijs v0() Wt (in Engeland volgt bijna -olfd Procent der vrouwen de :eira cri uit Parijs). Negen van de md w?aises beweren dat ze al- de kleding dragen die k, onverschillig of die kleding -Is of niet. Nieuwe modelij- 9 Jrten door bijna de helft van ie vrouwen pas geadopteerd het erop begint te lijken nieuwtje een blijvertje is. s in eigen mode Ruim veertig cursisten. Idifl J0*01611 aan e«n door de af leiden van de Kon. Ned. Ver boor EHBO georganiseerde djn geslaagd voor het EHBO- 1 Het zijn de dames K. van '•Hummel, P. J. Bazel, R. van Boere-van Sloten, C. M C. A. M. Eschler, J. A. "t, E. D. Guy. K. Hinlopen, Houten. E. Huis, T. v. d. H. de Kler-van der Stout, to*. J. Lems, E. v. d. Linden, «rijnen. G. Monderman, A. van Paridon-Haverhorn, M. E. Roest, G. Ruitenbeek, H van Schendel, J. P. M. d- Berg, H. Sommer, H. C C. M. v. d. Tol, Tran thi G T. Visser, B. M. Zan- fc heren A. Bey. W. F. Brou- n#A Diets. J. J. van Dorp, W. A. Haouari, C. Ouds te A. Ouwerkerk, W. de Ree, d. Spek, J. M. Verkade. J. Walters W. van 't Zand. jerdient bijzondere vermel- dat aan deze cursus een zes- meisje uit Vietnam, Tran Ha, en de heer A. Haouari "TOkko deelnamen. Ondanks Vobleem wisten zij de exa- ioed onder de knie te krij- Met de Finse vrouwen vormen de Franpaises derhalve een groep con sumenten die draagt wat haar staat, onverschillig of het gedragene al dan niet hoogmode is. (Dit alles volgens de in Elle gepubliceerde uitkomsten van een in zestien Europese landen gehouden enquête). Pruik voor twee Het is alweer even geleden dat een Jong Parijs kappers-duo de "Uni sex" in de haarmode introduceerde, maar de heren hebben sindsdien niet stil gezeten. Hun Jongste snuf jes is de "pruik voor twee", een halflange pruik met lang steil nek haar die zowel door vrouwen als door mannen kan worden gedragen. Volgens Marie Claire is het voor twee partners "dernier chic" om vol komen gelijk gepruikt in het uit gaansleven te verschijnen. De pruik jes zijn ook voor een avond te huur. Ingrid: anti-naakt "Ik had een kind van mijn twee de man, lang voordat ik van de eerste gescheiden was", zegt Ingrid Bergman in een interview met La- dies Home Journal en ze wil daar mee zeggen dat ze de laatste zal zijn om over moraal te spreken. Maar ze is wel vierkant tegen al het naakt en geweld dat in heden daagse films te zien is. "Een lief desgeschiedenis kan in de film wor den uitgebeeld door een man en een vrouw die eikaars handen vasthou den of zelfs alleen maar naar el kaar kijken. Het is niet nodig om daarvoor in een bed te springen", vindt Ingrid die een hekel heeft aan "lelijke liefdesscenes" en zich gene geerd voelt bij het zien van details en naaktvertoningen die niets aan de verbeelding overlaten. Haar kinderen zijn niet ondersteboven van bloot op toneel of televisiescherm. "Mijn zoon Robin heeft er genoeg van en zegt dat hij geen bloot meer kan zien. Als Je op Je twintigste al zo blasé bent, moet het getij wel verande ren. Goed theater heeft altijd kun nen bestaan zonder naakt. Waarom moet dat nu veranderd worden"? i Amerikaanse academie voor allergie in samenwerking met de wasmid delen-industrie. Zowel door klinische als door experimentele onderzoekin gen zal worden nagegaan in hoever re deze enzymen huidaandoeningen of andere overgevoeligheidsreacties veroorzaken. Intussen zal de Nationa le Academie van Wetenschappen haar onderzoek-afdellng alle gege vens over de veiligheid van enzym- houdende wasmiddelen laten verza melen, hetgeen ook door de industrie zal worden bekostigd. Het gezamen- j lijke onderzoek zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Op de bijeen komst waar tot deze onderzoekingen werd besloten waren zowel vertegen woordigers van de zeepfabricerende industrie, de Food and Drug Admini stration en een speciale vertegen woordigster van president Nixon voor het gebied der consumptiegoe deren aanwezig. In de V.S. is een twintigtal was middelen op de markt die enzymen bevatten, waaronder ook merken die in ons land worden gebruikt. Tot de fabrikanten ervan behoren de grote concerns als Lever Brothers, Colga te-Palmolive en Procter en Gamble, die door dit groots opgezette onder zoek nog eens willen bewijzen dat de geruchten over de onveiligheid van enzymhoudende wasmiddelen onjuist zijn. Wasmiddelen vormen slechts één van alle gebruiksartikelen die de laatste tijd door de F.D.A. op hun (on(schadelijkheid zijn getest TIPS VOOR DE GEZONDHEID Abunuti kepan op het fornuis I zet. zorg er dan voorÉ dat de steel niet naar| voren uitsteekt.Wanneer iedereen dat altijd had gedaan zouden de doktoren duizenden verbrandinqsgevallen mir>- der te behandelen hebbei^ekregen^ Alsunu toch doe het dan nooit op uw nuchtere maag. Een nuchter lichaam neemt namelijk veel meer nicotine op dan een l ichaam dat we sel heeft gekregen. ilsu nu toch wakker ligt en niet weet .wat u moet doen van v» vefing.massw dan eens uw tandvlees.Ofc massage is voor ved voed gebitten net zo bdang- ijk ab tanden poetser) venster gemaakt. Nu zullen de men sen zeggen: moeten we daarmee nu op straat lopen? Natuurlijk is dat niet onze bedoeling. We willen ons met deze extreme suggesties alleen maar afzetten tegen de huidige mo dewereld. De ontwerpen van ons be vatten geen onnodige decoraties. Ze zijn sterk aan banden gelegd en heb ben totaal niets met mode te ma ken". Drie jaar geleden betrokken Em my en Gijs het pand in Amersfoort. De kennis van het vak deden zij in voorgaande jaren onder andere op in Zweden. Naast hun modern ingerich te kamer, ligt een ruim atelier, waar in vele noodzakelijke attributen voor de bewerkingen van de sieraden en de kostuums, zoals boren, slijpste nen en draaibankjes, aanwezig zijn. In de drie jaar. die nu achter hen liggen en waarin het echtpaar steeds nieuwe armbanden en ringen maakte heeft het een internationale bekendheid verworven. Het duo Em my en Gijs manifesteerde zich met uit roestvrij staal, aluminium en an dere materialen gemaakte sieraden op tentoonstellingen in Amsterdam (Stedelijk museum en Galerie Swart) Lausanna (Foire de Lausanne). Mün- chen i Handwerkmesse Londen Ewan Phillips Gallery Jablonec «museum für Glas und Bijouterie). Eindhoven (Stedelijk van Abbemu- seum( en de wereldtentoonstelling in Osaka (Japan). Gijs Bakker: 'De uiteindelijke vorm van de sieraden ontstaat door een minimale ingreep ln de basis vorm van het materiaal. Hiervoor gebruiken we veel roestvrij stalen bulzen en aluminium staven en pla ten. Bij deze ingreep wordt uitge gaan van de mogelijkheden, die een voudige machinale handelingen bie den. Jammer genoeg moeten we al- 1 les nog met de hand doen. Het zou gemakkelijker zijn. als machines de ze sobere sieraden in serie konden produceren. Er blijft voor ons dan meer tijd over om nieuwe ideeën uit te werken. Machines zouden de oplossing zijn. want het vervaardi gen van al bestaande modellen kost i enorm veel tijd. wat uiteraard tot gevolg heeft, dat het maken van nieuwe modellen gestagneerd wordt. De armband die mijn vrouw draagt, is met een simpele handeling tot stand gekomen. Je moet alleen op het Idee komen om het zo te doen. De kostuums komen uit de aanpak van de sieraden voort. We streven naar de uiterste modellen. Later blijft er dan een klein gedeelte van over. Een goed voorbeeld is de enorme aluminium kraag, die we drie jaar gelden maakten. Aan de hand van deze vorm. zijn vele arm banden ontstaan. Voor de kostuums zijn de sieraden een enorme public relation geweest". Vorig jaar begonnen zij met het ontwerpen van kleding. Het was de bedoeling om de functionaliteit vol ledig te benutten. De pakken waren opgebouwd uit cylindrische kokers. De naadloze van zeer elastische tex- I tiel gemaakte rondgebreide arm en been- en lichaamskokers werden onder een rechte hoek aan elkaar gestikt. Omdat er geen figuurnaden waren, ontstond een sterk vereenvou digde fabricagemethode. Hoewel beiden dezelfde grondgedachten heb ben. werken Emmy en Gijs volgens verschillende werkwijze Emmy van Leersum: "Ik rek de stof plaatselijk uit en in deze uitge rekte toestand verhard ik de stretch met een synthetisch middel. Hier door ontstaan een grotere bewegings vrijheid en de mogelijkheid tot li chaamscorrectie. Ook kunnen be paalde lichaamsgedeelten geaccen tueerd worden." Gijs Bakker werkt ook op een wet matige. bijna meetkundige wijze. De simple toevoegsels hebben een ster ke uitwerking. Het boeiende uiterste, dat bereikt wordt, is allerminst een simpele toevoegsels hebben een ster- rek de stof op een andere manier uit. Op de scharnierende plaatsen van het lichaam, zoals de knie, de elleboog en de schouder, breng ik ny lon ringen aan Op andere plaatsen rek ik de stof uit met behulp van rechthoekige frames. Hierdoor ont staan dezelfde mogelijkheden als bij de werkwijze van Emmy. De verschillende kledingsuggesties van Emmy en Gijs worden tentoon gesteld in de Gallery "Art and pro ject" in de R. Wagnerstraat in Am sterdam sinds februari van dit jaar. Steeds als zij iets nieuws hebben ont worpen. komt het op deze tentoon stelling. Samen met tien andere beeldende kunstenaars van de avant- gardistische richtingen, hebben zij een vaste plaats in het gebouw. Tij dens de opening van de expositie werden de modellen gedragen door een vijftiental vrienden en kennissen. Emmy had al contact met leden van een danstheater, die belangstelling toonden voor haar kostuums. Later zijn de partijen toch niet tot een ak koord gekomen. "In mei kwamen Glen Tetley. choreograaf en Hans va Manen, cinechoreograaf van het Ne derlands danstheater bij ons op be zoek. Zij hadden grote belangstelling voor acht modellen van onze kos tuums. Momenteel hebben zij een aantal exemplaren in gebruik Het leuke is, dat wij nooit de bedoeling hadden om ze in het ballet te toet sen. De première van dit ballet was in Juli op het Holland Festival. Het Danstheater gaat binnenkort o.a. naar New York. zodat onze ontwer pen over de hele wereld te zien zijn", aldus Gijs Bakker. De kostumms zijn bedoeld als grondprincipe. Zij tonen de extreme mogelijkheden van wat men kan doen. Emmy: "De bruikbaarheid wordt in de praktijk beproefd. Hier uit kunnen we bepaalde procédé s en details halen. De verharding van de stof is een goed voorbeeld, waarmee na laboratoriumwerg geëxperimen teerd kan worden. Willen onze idee ën ingevoerd worden in de industrie, dan zal eerst het cultuurpatroon vol ledig dienen te veranderen. Er zit grote toekomst in onze werkwijze. Maar hoe verander je de zaak? Dit kan alleen volgens een langdurig pro ces". Op de vraag, waarom de modeont werpers. zoals Cardin. niet aan de ze opzet beginnen, heeft Emmy een eenvoudig antwoord. "Deze mensen zitten zo diep in de materie van ont werpen verzonken, dat zij deze sim pele dingen niet zien. Als zij ermee begonnen konden zij geld als water verdienen. In Nederland gaat dat niet zo snel. Het is hier een goed ate lier maar geen springplank voor snelle internationale successen. Het gaat allemaal erg langzaam in Ne derland. Dat is duidelijk te merken aan de sieraden, die nu pas steeds beter op de markt komen te liggen. Op tentoonstellingen en in meubel zaken in Bussum en Heerlen zijn ze o.a. verkrijgbaar. Hoewel Emmy van Leersum en Gijs Bakker praktisch de enigen ter wereld zijn, die zich met de fabri cage van dergelijke sieraden en kos tuums bezig houden, kunnen zij geen enkele garantie krijgen, dat andere kunstenaars hun modellen niet na maken. "We kunnen een claim laten leggen, maar het grote nadeel hier van is, dat deze garantie niet van kracht is in Frankrijk en Amerika. Aangezien dit twee belangrijke lan den zijn, heeft het geen enkele zin", zegt Gijs Bakker. Ook achten zij het niet verstandig zich ln het buiten land te vestigen. Emmy: "Dat brengt grote financi ële offers mee. Bovendien vallen daar de normen weg, die ln Neder land bestaan en waartegen we ons afzetten. Nederland ls de voedings bodem van onze agressie, zodat we maar rustig hier blijven. Via tentoon stellingen en vakbladen krijgen on ze suggesties in het buitenland toch wel bekendheid". Over de toekomst? "Rudi Gern- reich. degene die in de ontwerpers wereld met onze ideeën vergeleken wordt, stond enige jaren geleden plotseling in het middelpunt van de belangstelling. Hij voerde toen de toplesskleding in. We gaan langzaam maar zeker die kant op. Over enige tijd dragen de vrouwen geen beha's meer. We snappen de bedoeling van de doorkijkbloes niet". "Door de sexuele revolutie zijn we dat ouderwetse gedoe toch wel ont groeid. dachten we zo. Gernrelch bracht daarentegen onlangs iets ge heel nieuws. Zowel de man als de vrouw waren gekleed in lange gewa den. Bovendien waren ze belden he lemaal kaalgeschoren. Dat was heel apart. De mogelijkheden in landen achter het ijzeren gordijn zijn ove rigens gunstiger dan in Europa. De mensen staan daar veel objectiever tegenover onze eenvoudige kostuums en sieraden. Zij bepalen de waarde beter, omdat ze zich van alle weel de dlstanciëren. In West-Europa hecht men grote waarde aan gedeco reerde dingen. Men ziet een drukbe- werkt gouden sieraad als 'n status symbool". Aldus Emmy van Leer sum en Gijs Bakker. ADVERTENTIE DAMESMODE inexclusief jonge stijl... vtorai/ra BREESTRAAT I08a-ll2 LEIDEN AMSTERDAM 'GPD) „Hebt U aan boord een asiel, zodat wij onze hond kunnen meenemen?" Deze vraag en talloze andere te beantwoorden, is de taak van een hostess aan boord van een cruise schip, in dit geval vandaar de vraag over dieren een Engels schip. Dat juist Engelsen bijzonder graag hun lievelingshond of kat meenemen aan boord als zij een reus van een paar weken of maanden gaan maken, ligt voor de hand. Ook een Engelse rederij is zich ervan be wust, dat met een asiel voor deze „pets" in een behoefte zou worden voorzien, maar er is niet aan te be ginnen op grond van de bepalingen van die strekking van verscheidene landen, die de cruise-schepen aan doen. Toch wil men. vaak. eenmaal aan boord, wel het fijne van dit ver velende aspect weten. Marijke van Noort, een charmante 24-jarige uit Wormerveer. is één van de tien Nederlandse meisjes, die de Britse rederij P. en O.-Lines in dienst heeft genomen om tijdens de hele reis de gasten van dienst te zijn. P en O.''de afkorting van Penin sular and Orient Lines) is de aan duiding van één van de grootste re derijen ter wereld. Tot de vloot beho ren tien passagiersschepen, acht er van, elk met een tonnage van 14.000 tot 45.000, worden een groot deel van het jaar gebruikt voor cruises naar Scandinavië, Australië en de Middellandse Zee. Waarom had P. en O. nu Juist Ne derlandse meisjes nodig? Al ver scheidene jaren brengt de rederij vanuit Rotterdam emigranten en emigrantenouders naar Australië. En met wie kunnen vooral oudere Ne derlanders hun moeilijkheden beter bespreken dan met een Nederland se? Marijke: „Voor de Woman As sistant Person is het de kunst de al lergewoonste vraag ook na een jaar te beantwoorden alsof hij voor het eerst wordt gesteld. Het belangrijk ste werk is echter de administratie voor de passagiers en de beman ning. Dat vraagt veel tijd en grote precisie. Bij een schip als de Chu- san gaat het om zo'n 1550 mensen. Maar ook passagiers kunnen het je soms moeilijk maken met afgezaag de, niettemin voor passagiers be langrijke vragen als: „Waar kan ik postzegels krijgen, hoe laat ls de bank open. waar is de ballroom." Ook echt gekke vragen moet zij beantwoorden: „Juffrouw, ik ben mijn gebit kwijt. Is het misschien gevonden?" of: „Zoudt u mijn och tendjas ln de brandkast willen ber gen?" De meeste voldoening geeft haar de persoonlijke hulp die zij kan ge ven. Een man schoot haar aan. om- j dat hij iets voor zijn vrouw wilde ko pen. maar hij wist zelf niets te be denken, toen hij in de notabene be lastingvrije winkel stond. Ze wees de man op de zijden sjaals, die er waren uitgestald, hij kocht er een en was verrukt toen ze ook nog de moeite nam de sjaal te laten strij ken, want in de vitrine was hij wat verkreukeld. Nederlanders stellen typisch Ne derlandse vragen, vertelt Marijke. Ze willen beschuit met, muisjes, bruine boterhammen, ontbijtkoek en een koekje bij de koffie. De maat schappij heeft een Nederlandse kok aan de kok van de chusan laten ver tellen, hoe hij een aardappel zo kan koken, dat hij kruimig wordt. Bijna twee jaar heeft zij dit werk gedaan; aan bijna alle kusten ia zij geweest. Zij heeft, zegt ze zelf, „de hele halve wereld" gezien. Het be gon met een reis van zes maanden met de Himalaya van Londen naar Sydney, vandaar werden cruises ge maakt over het zuidelijke deel van de Pacific: Fiji. Tonga, Noumea. Pago Pago en Nieuw-Zeeland. De Himalaya ging daarbij een paar keer over de datumgrens. Dat gaf onmiddellijk problemen. Sommigen namen het de maatschappij kwalijk, dat ze nu een dag van hun leven hadden gemist. Voorts heeft Marijke cruises ge maakt naar Casablanca. Madeira en de Ca na rise he eilanden, vervolgens weer een tocht naar Australië, nu aan boord van de Iberia. Wat zijn het voor mensen, die boe- j ken voor een cruise? „Heel verschillend. De meeaten kunnen zo'n tocht zonder al te veel moeite betalen. Maar ook minder ge- fortuneerden. ouders met school gaande kinderen, studenten, vooral in de zomer, of een buschauffeur. Het soort mensen verschilt met het jaargetijde. In het najaar en heit vroege voorjaar vooral de ouderen, mensen van vijftig tot achter in de achtentachtig bij wijze van spreken. Het is moeilijk te bepalen uit welke maatschappelijke groep de passa giers komen: bijna alle categorieën zijn vertegenwoordigd. Ook uit alle windstreken: Wie zou verwachten Marijke van Noort, steun en toeverlaat van cruise-passagiers. dat Schotten boeken voor een zeereis naar Scandinavië, die in Southamp ton begint?" Marijke's werk is nu wat anders georiënteerd. Vanuit het hoofdkan toor van P. en O ln Londen onder houdt zij de relaties met de passa giers, dat wil zeggen dat wanneer een „kruisvaarder" ergens onderweg om wat voor reden dan ook duide lijk teleurgesteld is en dat meldt aan de leiding van het schip. Marijke zo gauw mogelijk in een haven waar het schip afmeert, de passagier gaat opzoeken om te proberen de proble men op te lossen. Het enkele feit. dat daarvoor iemand helemaal uit Lon den komt, verbaast de passagiers vaak In die mate, dat het probleem voor de helft al ls opgelost, zodra zij haar komst heeft verklaard. Ondanks haar twee Engelse Jaren is Marijke nog niet „verengelst," dat zou ze trouwens niet willen. Wel heeft zij een Engelsman als vaste vriend. Volgend jaar willen zij en haar Brian Craig, een vroegere stuurman van P en O. trouwen. Ze blijven dan toch wel in Engeland wonen, want Brian werkt in Londen bij het Opinion Research Centre, het bureau dat de dag voor de verkiezin gen als enige pellbureau de overwin ning van de conservatieven (Juist) heeft voorspeld. Als je trouwt, geef Je dit werk dan op? „Weet ik nog niet. hostess op een Engels schip te zijn, te zorgen voor de passagiers, is net zo zalig als het vermoeiend ls."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19