jBeethoven nu ook al door
Zwarte Panters ingepalmd
SUPERIEUR SPEL IN
LEIDSE SCHOUWBURG
GO„ Stuyvesant
...en gisteren l
TV morgen]
De Grote Dove van Bonn9 tweehonderd jaar
Cfi /vi 0^*
[lesprogramma
■m
Fruit' vond weinig aftrek
Zure appel
voor
Jane Fonda
Pop-musici
worden op
gehoorschade
onderzocht
„BarorT gaat
langspeelplaat
vol praten
DINSDAG 15 DECEMBER
T97Ö
t-EtDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
PARIJS Zoals wel driedubbel te ver
dachten viel is de tweehonderdste geboorte
van Ludwig van Beethoven die medio
december 15, 16 of 17 van het jaar 1770
Bonn het levenslicht aanschouwde, de in
ternationale muziekwereld niet geheel en al
onopgemerkt voorbij gegaan. Terwijl de 'Gro
te dove van Bonn', zoals Strawinski hem
graag noemt, sedert menige generatie het re
cord van uitvoeringen met symfonieën op de
lange of kamermuziekwerken op de kortere
baan toch al souverein onder zijn monopolie
hield, hebben alle orkesten en solisten er dit
jaar nog eens een royale schep bovenop ge
worpen, en de Beethoven-cycli zijn dan ook
nergens van de lucht geweest.
Maar Beethoven is, sedert die rui-
ie anderhalve eeuw, niet alleen
foortdurend de meest gespeelde
•omponist gebleven: hij is bovendien
x>k nog de toondichter geweest, die
iet veelvuldigst en ook vaak het
nngerymdst geëxporteerd werd
I hei roor buitenmuzikale bedoelingen,
'alloos zijn de boeken, de biografie-
in, de verhandelingen, studies, exe-
dg ieses en romances geweest die rond
jjn muziek en bovenal zijn persoon
eerden geweven of ontworpen, en tot
vandaag de dag wordt hij nog over
al ge- en vooral misbruikt om hoge-
:e „culturele" luister bij te zetten
en behoeve van de meest uiteenlo-
ende humanitaire, doctrinale, natio-
raciale of politieke clans of
•omingen. Als vurig bewonderaar
de Franse revolutie en als
vrijheidsheld" was het niet geheel
21*" al verwonderlijk dat reformato
ren en revolutionairen zich graag op
le grote man beriepen. Men kan dan
nok gerust zeggen, dat alle revolu-
ies in Duitsland, Frankrijk, Rus-
ind en nu ook weer in China zijn of
rerden begeleid door de martiale en
Sneeslepende tonen van de Derde
(Eroica) of Vijfde Symfonie, de Pro-
netheus-, Lenore of Egmont-ouver-
ture. En zelfs de Black Panthers in
de Verenigde Staten hebben de com-
nf lonist nu ook al weer ingepalmd,
l loor vanaf hun posters en sweat-
hirts te proclameren dat „Beetho
ven was black and proud". En aan
.Ie andere kant hebben de Duitsers
U* Èch natuurlijk wel evenmin verlegen
etoond met het doel Beethoven als
•ote zoon" voor nun toch al zwaar
Ktte en opgedofte zegewagen van
de germaanse „Kultur" te spannen
legewagen die ze als oorlogsmachi-
ie dan ook nog wel eens graag te
en andere landen, en Frankrijk in
iet bijzonder, in het geweer moch-
en brengen.
:N
Of al dat vele (en vaak tegenstrij-
lige) dienstbetoon nu ook aan de
land van zijn muziek, of desnoods
ijn uitspraken, viel te rechtvaardi-
joo len natuurlijk weer een ander
p ouplet. Men heeft niet zonder veel
'verdrijving van Beethoven wel ge-
egd, dat hij de eerste componist in
le geschiedenis is geweest die zich-
e do jelf in zijn muziek centraal ten tone-
e voerde en in mise-en-scène zette,
2 b in die gedachtenlijn kan, in prin-
pipe, aan heel wat van zijn werken
een autobiografisch karakter worden
oegekend. Maar anderzijds hebben
iooral zijn Duitse biografen van
ithoven het object van zo'n onbe-
uisde persoonlijkheidscultus ge-
'jr« naakt, dat hij de latere geslachten
als een god of een heilige werd over-
En zowel om historische
als om hygiënische overwegingen
:on een zekere demystificatie van
zijn figuur, of Juister zijn legendari
sche standbeeld dan ook al lang géén
overdreven luxe meer heten.
li voora
i
1 k|
6 lil
rkn
air:
SJAGRljNIG
Nu, voor die demystificatie of ont-
E n luistering van de „vent" Beethoven
j heeft men zich in dit jubileumjaar
van vele kanten dan ook niet onbe
tuigd gelaten. En in zijn gecorrigeer
de levensverhaal lijkt het portret
van de componist die op Schiller's
woorden het 'Alle Menschen werden
fl 1 Brüder' bezong, al veel minder naald
scherp op de vrome belijder van de
broederschap en de mensenliefde.
Zoals hij nu uit de doeken is gedaan,
was Beethoven eerder een sjagrijni-
ge en kleinzielige nuistiran, die zich
zelf dan ook graag de „Obergeneral"
liet noemen, en die tegen zijn tallo
ze huisbedienden die hij aan de lo-
0-pende band aanstelde en ontsloeg als
een wild beest te keer kon gaan, zo
dra hij vermoedde dat hij door hen
benadeeld werd. Persoonlijk telde hij
voor elk kopje koffie de zestig boon
tjes uit die hij voor een geurig
bakje toereikend achtte, en ook het
prijsverloop van de suiker, het vlees,
het zout en andere levensmiddelen
hield hij als een vos in de gaten. En
behalve voor zijn personeel dat „niet
met liefde doch enkel met vrees be
handeld dient te worden" was hij
ook voor zijn familieleden met wie
U hij voortdurend, zelfs voor het ge
recht, overhoop lag, eerder een man
om op te schieten.
Die correcties op zijn geromanti
seerde biografie tasten de integrale
waarde van zijn muziek natuurlijk
geenszins aan, en bovendien laten ze
de hoofdbron in tact, waaruit hij
zijn inspiratie putte. Die bron werd
bepaald dooi- zijn hartstochtelijke
idealisme en zijn dorst naar vrij
heid, aan welks oprechtheid men ook
aan de hand van zijn persoonlijke
gedragingen jegens zijn medemen
sen nog niet hoeft te twijfelen. Idea
listen gaan inderdaad wel vaker
mank aan zekere inconsequenties,
om niet te zeggen hypocrisie. En de
vraag die men zich vervolgens mag
stellen is,, waar kwam die bron van
daan, waaraan ontleende Beethoven
dat apostolische vuur zich voor die
Verheven menselijkheidswaarden in
de strijd te werpen? Menselijkheids-
Waarden. die men toch moeilijk kan
schrijven op de rekening van de
Duitse ziel die zich in vrijheidszin
zulke zaken nooit zo in het bij-
Door
Frank Onnen
zonder onderscheiden heeft. En het
heeft weinig met chauvinisme te ma
ken. wanneer men jn dit zelfde ver
band wijst op de Vlaamse herkomst
en ook de naam van de componist.
Men weet dat zijn grootvader vanuit
Mechelen en niet uit Antwerpen
zoals ten onrechte lang werd be
weerd indertijd voor dag en dauw
zijn vele schuldeisers ontvluchtte om
in Bonn een nieuw, maar nauwelijks
beter, bestaan te stichten in welke
stad dus ook de toekomstige compo
nist geboren is. En die grondgege-
vens van zijn natuur die hij ook in
zijn muziek herhaaldelijk vertaalde,
worden daarentegen wel vei-klaar-
baar, zodra men ook dat Vlaamse
volkskarakter in de beschouwing be
trekt. Een karakter dat gevormd en
gesmeed werd gedurende de vele
eeuwen dat de Vlamingen voortdu
rend onder de buitenlandse onder
drukking van Romeinen, Duitsers,
en Nederlanders zuchtten.
VRIJHEID
Een overheersing, die de Beethove-
rxiaanse geest tegen gezag en vóór de
vrijheid als historisch natuurlijk pro-
dukt op maat leveren. Die dorst naar
de vrijheid is voor de Vlamingen tot
op de dag van heden onleesbaar ge
bleven en het is diezelfde onblusba
re passie geweest die ook Ludwig
van Beethoven in zijn muziek gestal
te gaf. Reden waarom Beethoven, in
weerwil van de informaties van de
Duitse burgerlijke stand, in wezen
een Vlaamse of Nederlandse compo
nist verdient genoemd te worden.
Want in de kunst en dus ook de mu
ziek is het nief het, paspoort, maar
zijn het de ethnische, of raciale ge
gevens die de plaats van een kunste
naar ten opzichte van een volk be
palen. En daarom mogen we in al
le bescheidenheid, doch niet zonder
LUDWIG VAN BEETHOVEN
gepaste trots, nu voor Beethoven ook
de tweehonderdste geboortedag van
de nestor van de Nederlandse mu
ziek herdenken.
LEIDEN Dat de maatschappij
zo voos is als rottend fruit is geen
schokkend nieuws meer. Maar deson
danks kan het geen kwaad wanneer
toneelschrijvers het theaterpubliek
bij herhaling duidelijk proberen te
maken hoe smeuïg met name de po
litiek kan zijn.
Eén van die auteurs heet Howard
Brenton, die vorig jaar nog een prijs
kreeg voor de belangrijkste vooruit
gang in het Engelse theater. Voor
hem is de politiek een coi'rupte, kwa
lijk riekende zaak, een afschuwelijke,
op destructie gerichte affaire, waar
niet genoeg tegen gewaarschuwd en
geprotesteerd kan worden. Brenton
doet dat in zijn knap geschreven
toneelstuk „Fruit" op een uitermate
wrange manier. Als symbool van cor
ruptie, manipulatie en terreur staat
centraal in dit keiharde, maar fasci
nerende stuk, een soort softenonge-
di-ocht. En geraffineerd suggereert
Brenton in een aantal scènes een
soortgelijke misvorming in de prak
tische politiek van vandaag. Zijn
„boodschap" wordt, hoewel niet al
te schokkend, heel suggestief overge
bracht door het twee jaar geleden
in Londen opgerichte Portable Thea
tre. dat na een reeks succesvolle
voorstellingen in de Mickery-boer-
derij in Loenersloot aan een kleine
tournee door de provincie is begon
nen. Het eenmalige optreden gister
avond in de Leidse Schouwburg heeft
niet nagelaten indruk te maken op de
liefhebbers van modern het gaat
in Brenton's stuk overigens niet
zo zeer op het engagement als wel
om de herkenbaarheid-toneel. Hoofd
rolspeler Paul Brook behoort gepre
zen te worden voor zijn grandioze
uitbeelding van de misvormde kwak
zalver, die vanuit zijn fysieke min
derwaardigheid weet door te dringen
tot de corrupte bovenlaag van een
HOLLYWOOD De aotrice Jane
Fonda is door de club van vrouwe
lijke Journalisten in Hollywood be
giftigd met de zure-appelprijs.
Jane Fonda heeft deze prijs ge
kregen omdat zij Hollywood een
slechter imago dan wie ook in de
wei-eld heeft bezorgd
De actrice kreeg een voorsprong
op Jack Valenti hoofd van de Mo
tion Picture Production Association
voor zijn goedkeuring aan ,Myra
Breckenbridge' en op Richard Zanuck,
hoofd van de studio, die de films
'Myra' en "Beyond the valley of the
dolls' maakte.
Miss Fonda was niet aanwezig om
de prijs in ontvangst te nemen.
James Stewart. Robert Young en
Carrol Brunett werden uitgeroepen
tot sterren van het jaar en Carrie
Snodgress en Flip Wilson tot de
nieuwe sterren van het jaar.
De Britse filmregisseur, schil
der en romanschrijver John Paddy
Carstairs is op 60-jarige leeftijd
aan een hartaanval overleden.
Carstairs heeft 40 jaar in de film
industrie gewerkt. Zijn grootste na
oorlogse successen behaalde hij met
de filmoomedies waarin Norman
Wisdom de hoofdrol speelde.
PAUL BROOK
verrotte maatschappij om zich ver
volgens als een bloedzuiger op zijn
slachtoffers vast te zetten. Impone
rend is de manier, waarop hij aan
deze figuur, die tenslotte aan zijn
eigen wraakzuohtige praktijken kapot
gaat, gestalte weet te geven. Het is
een schitterend en intelligent op de
planken gezet stukje toneel wat deze
Paul Brook laat zien. Kortom, hij is
het die met zijn geweldig theatraal
talent de voorstelling helemaal
maakt. Het macabere en van pessi
misme doordrenkte gegeven evenwel
is door regisseur David Hare binnen
het kader van een strakke omlijning
nogal absurd-realistisch uitgewerkt.
Tot slot nog even dit: het is alles
zins een felicitatie waard dat Leiden
is opgenomen in het zogenaamde
Mickery-circuit met zijn sinds kort
door CRM gesubsidieerde avant-gar
de theater, maar er moet natuurlijk
wel publiek voor zijn. Met een hand
jevol enthousiaste jongeren in een
lege schouwburgzaal kweek je geen
sfeer, wel een nieuw soort elite. En
dat kan toch niet de bedoeling zijn.
PIETER C. ROSIER
UTRECHT (GPD) De Utrechtse
oorspecialist F. J. M. ter Horst <30)
gaat een onderzoek instellen naar de
schade die popmuziek aan het trom
melvlies van pop-musici aanricht. De
heer Ter Horst, als assistent verbon
den aan de afdeling oorheelkunde
van het Utrechtse Academisch Zie
kenhuis, hoopt onder meer de leden
van de pop-groep Bnainbox en Gol
den Earring op gehoorverlie6 te on
derzoeken.
De specialist verwacht het onder
zoek over drie maanden voltooid te
hebben, hy weet nog niet wat hij met
de resultaten gaat doen. Voor het on
derzoek werkt hij samen met Vero
nica's pop-journaal. De directe aan
leiding voor het onderzoek is de doof
heid van Brian Wilson, een compo
nerend en musicerend lid van de
Amerikaanse pop-groep The Beach
Boys. Wilson is tevens producer van
de groep. De gedeeltelijke doofheid
verhindert hem in de toekomst ste
reoplaten te produceren. In de groep
is hij inmiddels vervangen door
Bruce Johnston.
m STUYVESANT
Dynamisch. Modern. Energiek!
Vooraan bij alles wat nieuw en jong is.
Peter Stuyvesant - rijke geurige tabak,
volmaakt filter, King Size
Peter Stuyvesant,
U geniet zoveel meer!
V»
NEDERLAND I
6.45
6.55
7.04
7.30
8.00
8.20
9.10
10.00
10.50
10.55
11.00
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.04
7.09
7.30
8.00
8.20
9.10
9.55
10.45
(Kleur) De Woefs en de Lamaars (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
TopPop: Popshow (AVRO)
Tips voor je toekomst. Informatief programma
over beroepskeuze (AVRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Lymen. Tv-spel (deel 3) (AVRO)
Peyton Place (AVRO)
AVRO's Televizier Magazine (AVRO)
(Kleur) Utrechts Byzantijns koor en het
Haags Matrozenkoor. Liederen in kerstsfeer
(AVRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
Modelbegrip in wetenschap en techniek. Les 11
(Teleac)
(Kleur) De Woefs en de Lamaars (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
Kunstrubriek (NOS)
(Kleur) De dwaze wereld van Tommy Coo
per (KRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) De admiraal. Aflevering uit de serie
Mod Squad (KRO)
Brandpunt Special (KRO)
(Kleur) De klop op de deur, tv-feuiUeton
(KRO)
(Kleur) Journaal (NOS)
„Achter het Nieuws" en „Hier
en nu" hebben, zoals te ver
wachten was, hun plicht ge
daan inzake de loonpauze en
alles wat daarbij te pas komt.
Vakbondsleiders kwamen op
draven (hoe zou het toch ko
men dat je een vakbondsleider
direct kimt onderscheiden van
een werkgever, is dat nu alleen
een kwestie van kleding, ge
laatsuitdrukking of van spraak
of is het toch een kwestie van
eeuwenlange betere voeding
waardoor werkgevers er al»
werkgevers gaan uitzien en
werknemers als werknemers?4
Mr. Rood liep op zijn dreigendo
kousevoeten over de Nederland
se Spoorwegen heen en verloor
toch, kortom: we hadden niets
te klagen dacht ik, over de
voorlichting inzake deze bran
dende actualiteit. „Achter het
Nieuws" kwam na het journaal
aelfs nog met een extra uitzen
ding, waarin Kloos, Den Uyl,
Van Mierlo, Gortzak, enfin de
crème de la crème van onze
politiek zijn licht liet schijnen
over de situatie.
Gelukkig werkten de elektri
citeitscentrales gisteravond nog
op volle kracht, zodat we de
één na laatste aflevering van
„De gouddieven" ongestoord
konden volgen. Nog eentje en
dan zullen we moeten omscha
kelen naar „De kleine waar
heid" van de NCRV. De VARA
kwam daarna met een docu
mentaire over de Zuidmoluk-
kers, hun droombeeld van RMS
(„een illusie die niet te reali
seren valt, ik wilde dat ze hun
energie anders gebruikten, bij
voorbeeld inzetten voor de
Zuid-Molukken in de Indone
sische wereld", zei dominee J
Mataharu ter plaatse)en de
breuk tussen de ouderen en de
'jongeren. Eén van de jongere
meisjes zei bijvoorbeeld: „Ik
ken alleen Nederland, de ge
dachte is nooit bij mij opgeko
men dat 'ik ergens anders thuis
hoor". Het schrijnendst vond lk
opnieuw die oud-KNIL militai
ren die in 1967 al in "Hoepla'
verschenen, om precies te zyn
op 18 juli 1967, zoals zijzich
nog exact bleken te herinneren
Nu, ruim drie jaar later, bleken
hun acht kinderen ,met geweld"'
door de politie te zijn wegge
haald en ergens te zijn onder
gebracht. Vader en moeder
hadden hen al drie jaar niet
gezien, niet omdat zij niet
moohten, maar omdat zij dit
uit principiële redenen niet wil
den. Werken doet hij (oud-sol
daat tweede klas, maar woord
voerder voor de drie mannen
en twee vrouwen) niet, want hij
heeft werk, zegt hij, hij is im
mers KNIL-militair. Hun elek
tra is afgesneden, zij eten per
dag enkele sneetjes brood, en
alles is natuurlijk volgens onze
eigen logica hun eigen schuld,
dan moeten ze maar, en dan
hadden ze maar, en dan zouden
ze maar niet zo, enzovoort enz.
Maar ik kan er toch niet zon
der géne naar kijken als Neder
lander, misschien juist wel om
dat wfj in deze werkelijkheid
waarin we die mensen hebben
ondergedompeld zo verschrik
kelijk gelijk hebben. Kan onze
ferme staat, vraag ik me af,
niet enerzijds het grootste ge
lijk van de wereld hebben, en
anderzijds die paar onnozele
mensen, die in de nadagen van
hun leven voort tobben met hun
onbegrip voor de situatie, niet
toch een beetje hun gelijk ge
ven ook al kost dat dan wat
geld en goede woorden? Het
kan er by mij niet in dat het
wel mogelijk is om freelance
acteurs en actrices die de helft
van het jaar voortreffelijk ver
dienen en dan de andere helft
van het jaar zogenaamd .werk
loos' zijn, hun vorstelijke uitke
ringen te geven (ik noem maar
even een voorbeeld), en dat dit
handjevol mensen niet ook, te
gen welke regels dan ook in,
geholpen kunnen worden. Maar
nee, ze betalen niet, dus sluiten
we hun elektra af. Wie wil er
vechten met de beer? Niemand?
Dan heeft de beer al weer ge
wonnen
NICO SCHEEPMAKER
Voor dinsdag 15 decembor
Hilversum I 402 m.
KRO 17.10 Voor de kind 17.15 Hal
Jeugdprogr. Pol. Part. 18.19 Ultz. van
de Partij van de Arbeid 18.30 Nws. KRO
18.41 Act. 19.00 Licht ens. met sol. 19.45
Evangelie zonder masker lez. 20.00 S
Zéphyre pastorale van Rameau uitge
voerd door Engels Kamerork. en sol.
opn. 20.55 Klas kamermuz. gr. 21.20 S
6.810.00 Liter water per seconde een
stereofonlsche etude over de Niagara
waterval 22.20 Gram. muz. 22.25 Over
weging 22.30 Nws. 22.40 Den Haag van
daag 22.50 Kon tekst magaz. waarin op
de dingen wordt doorgepraat 23.15 S.
Sticker licht platenprogr. 23.65-24 00 -
Nws.
Hilversum II 298 m.
AVRO 18.00 Nws 18.11 Radiojournaal
18.25 Utrechts Hongaars Studenten ork
Tzigane 18.50 Jeugd en ritme 19.25
Paris vous parle 19.30 Nws. 19.35 Van
avond gev. progr. 22.30 Nws. 22.38 Me-
ded. 22.43 Radiojourn. NOS 22«55 Zin
tuig nr 31 Kunst buiten het Nederl.,-
taalgebled 23.55-24.00 Nws.
Voor woensdag 16 december
HBversum I 402 m.
NCRV 7 00 Nws 7.11 Het levende
woord 7.16 Op het eerste gehoor klas
muz. gr. 7.25 Horen en zien 7.30 Nws
7.32-7.50 Hier en Nu act. TROS 8.00:
Nws. 8.11 Luister uit én thuis verzoek
pl. progr. voor de mil 8.30-8.32 Nws.
9.00-9.10 Gymn. voor de hulsvr. 9.35
Voor de kleuters 9.50 Vier eeuwen muz.
muz. lez 10.15 Voor de vrouw 11.00
Nws. 11.03 Aktua magaz. Nws Nieuw
tjes report komm. en muz. 11.55 Med.
KRO 12.00 Van twaalf tot twee ge-
var. progr. 12.22'W1J van het land 12.26
Med t.b.v land en tuinb. 12.30 Nws.
12.41 Act 13.00-13.05 Raden maar 14 00
Huisbezoek pastoraal gesprek NCRV
14.10 Klas. gew. muz opn 16.00 In 't
zilver progr. voor oudere luisteraars
16 00 Nws 16.03 Voor de kleuters 16 15
Hoorspel voor de Jeugd 16 30 Jeugdland
17 30 NCRV en Bloc 17.50 Overheids-
voorl. tekst en uitleg door drs. R. L.
Schuursma van Ministerie O. en W.
Hilversum U 298 m.
VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym
nastiek 7.20 Dag Woensdag muz en
Inform, plm. 7.33 Van de voorpagina
VPRO 7 54 Deze dag VARA 8.00 Nws
8 11 Act 8.22 Dag Woensdag vervolg
9.00 VARA radioweekblad voor de
woensdagocht. ge var progr. met om
9.35 Waterst. 9 40 Schoolradio 10.45
Voor de kleuters 11 00 Nws 11.03 Kof
fiepauze 12.00 Licht strljkork 12.25
Ooede wlln behoeft geen kras opnieuw
uitgebrachte opnamen uit de geschie
denis van de Jazz- en amusementsmuz.
13.00 Nws 13 11 Act. 13.26 Speelruimte
progr met gesproken portret muziek,
hoorspel en report. 16.00-16.02 Nws.:
Hilversum III 240 J.
AVRO 9.00 Nws 9 02 van meet af
aan lichte platen 10.00 Nws 10.03 Ra
diojourn. 10.06 Arbeldsvlt pop. verz.
pl. progr. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03
Zet 'm op licht pl. progr. 13.00 Nws.,
13.03-13 06 Radiojourn. 14.00 Nws.
14 03 Gimmick lichte platenprogr. 1.500
Nws. 15.03 Muziek Doctlen 16.00 Nws.
16.03—18.00 Lichte platen 17.00 Nws.
Nederland I.
NOS/ NOT 10.45-12.00 Schooltelevisie
KRO ged S 17.00-17.30 Klnderprogr
NOS 1845 De Woefs en de Lamaars
NOS 18.56 Journ. NOS 19.04 Den Haag
vandaag 19.09 Vrij uit progr. over het
wel en wee van de recreatie IKOR
CVK RKK Kenmerk de wekelijkse In
form. rubr. over kerk en samenlev.
NOS 20.00 Journ. 20.20 Pol. Part. Uit
zend. van de Comm. Part. Nederland
20.30 Ultz Stichting Socutera NOS:
20.35 Beethovenavond door Conc. ge-
bouwork. 20.50 Eroica, speelfilm rijks
keuring alle leeftijden 22.15 Beetho
venavond door Concert gebouworkest -
22 50-Studio Sport NOS 23.16 23.20 K
Journ.
Nederland II.
NOS 18 45 De Woefs en de Lamaars
NOS 18.55 Journ. KRO 19 04 MIK Muz
amusem. progr. NOS 20.00 Journ. Kro
20.20 The Outsider tv serie 21.10 Zelf
doen hobby rubr. 21.50 Verslag op
woensd NOS 22.25 Journ. 22.30-23 00 Al
gemeen voorlicht, progr. schooltelevisie
BEEMSTER (GPD) Paul Roll-
man, "Baron van Beemsterle". gaat
na het succes van zijn boek „Mag fc
effe ademhalen" en zijn optreden
in Duys' Vuist,, een langspeelplaat
volpraten met anecdotes uit zijn
veelbewogen leven. De opnamen zijn
vrijdag in café "Rooie Nelis' mid
denin de Jordaan (Amsterdam) ge
maakt. Van zijn boek zijn reeds
16 000 ex^tnplajs. verkocht.