eesteszieken genezen met team verplegers in Mickery-produktie de Leidse Schouwburg Van asyl tot een revalidatiecentrum Kritiek op kritiek van muziekrecensent Leidse socioloog dr. Bambang Oetomo voorstander van ócUryven Kritiek (2) Howard Brenton s 'Fruit': Sir Stanley Rous is niet van plan om af te treden JATERDAG 12 DECEMBER 1970 LETDSCH DAGBLAD PAGINA 3 LEIDEN Dwangbuis, dwangjak, dwang- est, dwangstoel, kinderstoel, gordel, voet- peien met en zonder ketens aan de muur, handbanden, handschoenen, tortbaden, onthouding van voedsel, opslui ting in hokken, cellen of kamers. Dat waren de rechtmatige methoden waarmee geestes zieken in het begin van de vorige eeuw wer den behandeld. De dwangmiddelen staan ge noemd in een rapport uit 1842 samengesteld door de inspecteurs van het staatstoezicht O' krankzinnigen en kranzinnigengestichten. Sinds die tijd is de behandeling, toen nog opsluitingaanzienlijk eranderd. Krankzinnigen worden nu als (geestes)zieken beschouwd n men gaat er in tegenstelling tot vroeger van uit, dat zij te gene- en zijnDe behandeling is daarop gericht. Kernwoord in de tegen- o oordige behandeling is resocialiseringhet terugbrengen in de \aatschappijDe Leidse socioloog dr. R. Bambang Oetomo promo- \erde onlangs in Leiden op het proefschrift „Van asyl tot revalida- ecentrumeen studie over de opkomst en doorwerking van de re- (■xialiseringsgedachte in Nederlandse psychiatrische inrichtingen. „Vroeger werden de mensen niet shandeld, maar gedwongen", vertelt Bet waren van de duivel beze- nen of ze waren gestraft voor hun inden. Een dokter kwam er niet i& m te pas. Geesteszieken zag men niet als medische gevallen. Ze ?rden opgeborgen om er geen last b|eer van te hebben. In een later adium werd een arts aan de in- I Ichting verbonden, maar die had van ïestesziekten geen verstand. Die tam pas in actie als de patiën- n lichamelijk ziek werden". De heer unbang Oetomo spreekt dan over t eerste helft van de vorige eeuw. Zielkundig Na 1850 begonnen een paar men- u n een andere behandeling te pro- iren. Een die niet gebruikt maakte in dwangmiddelen. Men spreekt dan in morele behandeling en zielkundi- behandeling. Die was echter mees afhankelijk van één man. Als hij Jeg ging dan zakte de boel meest- weer in elkaar of het duurde lang or het denkbeeld geaccepteerd srd". Een werkelijke verbetering trad op 1870. „Men meende toen door Iddel van een microscoop bij gees- f| szieken een afwijking van het V( irsenweefsel te kunnen constateren, en onderkende toen, dat een gees- szieke patiënt was zoals andere eken. Door die ontdekking kregen ook recht op geneeskundige be- De gestichten die vroeger n stonden uit gangen en hokken wer- tn langzamerhand herbouwd tot ge- met ziekenzalen, waar de msen in bedden lagen". Overigens bood de periode van de pfcdverpleging ook niet die verbete- ng, die men verwacht had. De pa- j inten bleven onberekenbaar en ri oeilijk bedwingbaar. In die tijd erd gebruikt gemaakt van badver- II leging („patiënten" werden in een iuw bad verpleegd) en wikkelingen patiënt werd in lakens ge- ikkeld „De werkelijke verbetering kwam cjan de Duitse arts Simon, die ge- lerkt had, dat alleen als de artsen de verpleegsters actiever werden iets met de patiënten te begin - n viel. Het in bed leggen van pa- inten leidde tot gemakzucht. Die ieuwe visie leidde tot de actievere therapie, het tot werkzaamheid aan zetten van de patiënten. Vanaf '30 werd die methode langzamerhand. Door Hans Ludo van Mierlo keek hoe de onderlinge communica tie was. wat voor handelingen de ver- plegenden verrichtten tegenover d( patiënt en in een schriftelijk onder zoek probeerde hij van artsen, hoofd verpleegsters, gediplomeerden en leerlingen te weten te komen wat zij zelf eigenlijk nodig vonden te doen Door zijn onderzoek kwam dhr. Bam bang Oetomo tot de conclusie dat aan de voorwaarden voor resocialisering optimaal leiderschap op de afdeling) nog wel wat ontbreekt „De bloeitijd van de resecialisering is nog niet aangebroken", meent Bambang Oetomo. Een enkelvoudige ingevoerd maar vraag niet wat voor 9°rzaak wijst hij niet aan-, maar hij moeilijkheden dat gaf" aldus dr Bambang Oetomo Arbeid Geesteszieken verblijven sinds die tijd zo min mogelijk in bed. Groe pen patiënten gaan zich dan met min of meer volwaardige arbeid be zighouden. waarvoor ze ook met bon nen of geld betaald werden. Dr Bam bang Oetomo: „Het leven in 't ge sticht werd daardoor gekenmerkt door een rustige geordendheid". Toch is het volgens hem niet onbegrijpe lijk, dat ook dit niet tot groot succes leidde. „De voornaamste reden is dat men het oude systeem nog niet helemaal had afgezworen. Men moest de patiënten in de sociale richting drij ven en lokken, maar de verplegenden kenden daarvoor de methodiek niet. Zij waren opgeleid voor de behan deling van lichamelijke zieken". De werkelijke verbetering kwam vol gens dr. Bambang Oetomo door de revolutie in de geneesmiddelenindus trie. Door het beschikbaar komen van rust brengende medicijnen konden de verplegenden zich gaan wijden aan andere dingen dan het rustig houden van de patiënt. „Voor dien ook nog na de Tweede Wereld oorlog) was het nog zo. dat je als leerling op een nieuwe afdeling van een oudere collega de raad kreeg: zodra de patiënten onrustig of agres sief worden: zorg je eerst, dat er niets tussen je rug en de muur staat; dan sla je er meteen op los, maar kijk uit, dat geen van de andere ver plegers het ziet. Het onvoorspelbare gedrag van de patiënten verminderde door de nieu we geneesmiddelen aanzienlijk en de kans op worstelingen worden Dat vechten was ook niet goed voor de goede verstandhouding tussen patiënt en verplegende." Communicatie In zijn onderzoek heeft de Leidse socioloog willen nagaan hoe het nu met de resocialisering gaat. Hij be studeerde daartoe maanden lang de situatie in het Psychiatrisch Zie kenhuis „Vogelenzang" in Benne- broek en het Psychiatrische Centrum „St. Bavo" in Noordwijkerliout. Hij dringt wel aan op een verbetering van de organisatie en de opleiding "In een psychiatrische inrichting is geen individu hoe belangrijk hij ook is die op het terrein van de resocialisering duurzaam veel kan bereiken zonder medewerking en de onderlinge samenwerking van alle functionarissen op de afdeling". De heer Bambang Oetomo vindt het dan ook allernoodzakelijkst, dat de ver- j twintig jaar de volle last dragen van plegenden zo goed mogelijk worden i het omgaan met psychotische men- toegerust. sen" en "In psychiatrische inrichtin gen dienen doeltreffende voorzienin- stellen alsof het beroepsorkesten be trof. Zijn kritiek staaft hij met cli- ché's die hij in gepopulariseerde vorm presenteert om zo blijkbaar het „onculturel volk" (een term van hemzelf) aan te spreken. Terecht merkte hij in bovengenoem de recensie op dat het publiek te genwoordig eisen stelt. Blijkbaar is hij vergeten dat het aan hem ook eisen stelt'. Daarbij moet hij niet ver geten dat het van zijn eenzijdige te vens zeer arrogante variaties op het thema „Notenkraken" niet gediend ls. Ik zal niet trachten zijn laatste re censie te weerleggen; dat is op een dergelijk niveau onzinnig. Ik ben van mening dat het de taak is van de redactie te voorkomen dat met name de heer Harms in de ge legenheid wordt gesteld het Leidsch Dagblad met zijn geschrijf te bevui len. Zo dat was dan recht voor z'n raap! F. H. Hoegen Dijkhof Lelden Eerst met verwondering, later met groeiende verontwaardiging heb ik het verslag gelezen van uw muziek criticus de heer Harms, over het con cert van Sempre Crescendo. Mis schien rangschikt deze heer Harms mij ook onder de minder cultureel begaafde hospita's, desondanks wil ik er gerust voor uitkomen dat het ge noemde concert mij, en velen met Zwaar gen te worden getroffen om de span ningen, waaraan functionarissen worden blootgesteld bij het werken met patiënten of bij de invoering van organisatorische vernieuwingen in goede banen te leiden. Belangrijk voor de lezer (van het als boek uitgegeven proefschrift) is de stelling: "De uitbouw of ontwikkeling van het resocialiseren binnen de psy chiatrische inrichtingen vereist op Pakistan Op giro 777 voor Hulp aan Oost-Pakistan was vrijdag f5151.331 gestort. Het Nederlandse Rode Kruis maakte een nieuwe som van f50.000 over aan de Liga van Rode Kruisverenigingen te Genève voor de aankoop in de omgeving van den duur een grondige wijziging van de'houding van het grote publiek ten aanzien van de geesteszieken". Prinses Irene Fonds Per 1 januari zal de stichting Prinses Ire ne Fonds worden overgenomen door het Nederlandse Roode Kruis. Met ingang van die datum, zal het werk van het fonds dat bestaat uit het brengen van ontspanning in zieken huizen. revalidatiecentra, verpleeg- en verzorgingstehuizen en inrichtin gen voor bejaarden, worden voort gezet onder de naam Prinses Irene Fonds van het Nederlandse Roode Kruis. Krakers De Amsterdamse poli tierechter heeft zes krakers van het op bevrijdingsdag van dit jaar ge kraakte leegstaande voormalige AMRO-bankgebouw aan de Heren gracht in Amsterdam, veroordeeld tot gevangenisstraffen, variërend j ik het concert van Sempre Crescen- het rampgebied van traditionele kle- j van twee weken, waarvan één voor- do op 9 december, waarvan de re ding voor de slachtoffers. Hieraan waardelijk tot tien dagen, waarvan censie de directe aanleiding vormde bestaat nog grote behoefte in het I vijf voorwaardelijk, met een proef- tot dit schrijven meent Harms kader van de eerste hulpverlening. I tijd van drie jaar. voor zijn afnemers eisen te moeten Hij geeft toe, dat hun werk erg zwaar is en veel van de menselijke geest vraagt". Dat kun Je ook aan het verloop zien. Het is ook zo, dat er mensen onderdoor gaan. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn: Inder daad wordt hen soms het bloed on der de nagels vandaan gehaald. Als er echter voor de verplegenden een keer per week een mogelijkheid wordt geopend hun gemoed te luch ten en ervaringen met elkaar uit te wisselen en als ze elkaar ook helpen die ervaringen te verwerken dan kan dit werk zelfs een groeimogelijkheid zijn". De resocialiseringsgedachte gaat er van uit dat een geestesziekte voor 'n zeer belangrijk deel wordt veroor zaakt door de sociale omgeving van de patiënt. Men ziet de ziekte als 'n gevolg van emotionele of maatschap pelijke ontberingen, waardoor 't ver mogen bepaalde sociale rollen te ver vullen te sterk vermindert. "Een geesteszieke is dus maar voor een deel ziek. Dat zieke deel is te gene zen door het vertrouwen terug te win nen, gevoel van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid te geven. Op de verplegenden rust volgens Bam bang Oetomo de taak contact te leg gen met de patiënten en een vertrou wensrelatie te ontwikkelen met het doel de patiënt te helpen zich in het vroegere of toekomstig milieu weer passend te gedragen. Dat die taak zwaar is getuigen ook van de stellin gen 6 en 7 van het proefschrift van dr. Bambang Oetomo: "Men mag niet berusten in de tegenwoordige praktijk in de psychiatrische verple ging, waarbij jongeren beneden de LEIDEN Het Londense Port able Theatre geeft maandag avond in het kader van het Mickery-circuit een voorstelling van 'Fruit' in de Leidse Schouw burg. "Fruit" is een toneelstuk van de Jonge Engelse auteur Howard Bren- ton, die er zijn frustraties in kwijt kon over een maatschappij, waarvan de bovenlaag "zwelgt in corruptie I en machtsgebruik". Men behoeft de- ze zwarte visie van Brenton om toch I tot de conclusie te komen, dat "Fruit" een knap geschreven stuk is. Er zitten dramatische hoogte punten in op de plaatsen waar ze behoren en aan boeiende types is al evenmin gebrek: hard. pik» )t theater. Brenton laat "Fruit" van de poli tiek een misgeboorte maken, een wangedrocht. Voor hem is de poli tieke theorie zo verworden en cor- rupt, dat vergelijking met een sof- tenonkind logisch lijkt. Softenon als symbool van corruptie, manipulatie en terreur. Het eindprodukt, een to taal verminkt persoon, dat zich in societykringen binnendringt, met alr enige drijfveer wrok en destruotie drang. Het softenon gedrocht wreekt zich en grijpt de maatschappij in zijn zwakste schakels: de degener^ de outcast, de politicus. Vanuit zijn fysieke minderwaardigheid weet hij alle deuren open te krijgen, zet zich als een bloedzuiger op het slachtof fer neer en brengt hem grijzend om laag tot het laagste niveau. De acteur Paul Brooke weet vol gens het informatiebulletin van de Leidse Schouwburg op een voortref felijke wijze dit mismaakte wezen uit te beelden, compleet met dt driftbuien van een mismaakte kwak zalver. Vernedering, chantage, kwak zalverij en mishandeling, al deze af schuwelijkheden zijn verenigd in Brenton's politieke symbool: de sof- II tenonman. En die is niet langer een wordt omschreven als "kritisch en personage, maar een stuk van het hopeloos" is er een pauze. Maar na systeem, net als fruit aan verrotting de voorstelling kan er tijdens de onderhevig. Terwille van Brenton"s kofief over het stuk worden nage- WÊ/ÊÊ creatie, waari de gestelde situatie I praat. De kwaliteit van menige muziek recensie van de hand van de heer R. G. Harms doet mij deze ingezon den brief schrijven. Allereerst wil ik Sas Bunge citeren uit zijn boekje „Noten Lezen". De kritiek is een macht in het mu ziekleven en het is triest dat zij, met name in de provincie, dikwijls wordt bedreven door lieden die voor de uitoefening van hun taak niet veel anders mee brengen dan een diplo ma orgel L.O. en een scheut rancu ne. De recensent bezet een positie die vrijwel onaantastbaar, is. De eer ste de beste die kans ziet zijn me ning aan de drukpers toe te vertrou wen is gedekt door de hoofdredac tie van zijn krant en gerechtvaar digd door het morele gezag dat voor de meest lezers uitgaat van het gedrukte woord. Want de recensie beïnvloedt de mening van duizen den honderd zijn er op het con cert geweest laten we hopen dat die hun eigen mening hebben en kan een onherroepelijke bewijslast vormen tegen iemand die de euvele moed had zich bloot te stellen (leest u dit letterlijk s.v.p.) met geen an dere dekking dan een paar musice rende handen. Verder stelt Sas Bunge vijf voor waarden waaraan zijns inziens de recensent moet voldoen. 1) Een getest en bewezen minimum aan psychische gezondheid dat het mogelijk maakt er een normale fat soenscode op na te houden, zich in de optredenden te verplaatsen en geen behoefte aan compensatie te hebben.mlj tQt het elnde zeer heeft ge_ 2) Degelijke kennis van de muziekli- en dat heb genot*n van het enthousiasme musiceren van deze teratuur. Annex, een goed ontwik keld oor. stijlbesef, algemene kennis van aard en bespeling der instru menten en van de techniek van zin gen en dirigeren, theoretische en praktische oefening in contrapunt en harmonie. 3) Het vermogen het sub 2 aange leerde te vergeten (Waarom? Omdat de eeuwige vergelijking een voor waarde is tot het vormen van een oordeel en de dood ervan) 4> Meer gespecialiseerde ervaring JJ^ticus toe! op ten minste 1 instrument strekt tot aanbeveling (wat is perfectie? Een eis van de huidige concertpraktijk. Wie dit nooit beproefd heeft, weet niet voor 100 pet waar hij over oor deelt) 5» Kunnen schrijven!! Harms's kritieken geven mij de in druk dat hij aan géén van boven staande minimum eisen kan voldoen. Op evenementen die hoogstens een sociale betekenis hebben in het Leid se muziekleven als voorbeeld neem Een spelmoment uit Brenton's toneelstuk 'Fruit', dat maandag avond door het Londense Port able Theatre in de Leidse Schouwburg wordt opgevoerd amateur-musici. Bovendien vervalt de heer Harms in aperte onwaarhden (om geen an dere term te bezigen) zoals b.v. het onverstaanbaar zingen van een koor tje (30 personen!) en het 1/4 toon te laag gestemd zijn van de strijkers. Dit noem ik het kapotschrijven van een amateurs orkest, waarvoor ik geen waardering heb. Ik wens het L.D. dan ook een betere muziek- J. P. van Vliet-la Brand, Leiden. Uw muziekrecensent moet wel een nare, zure man zijn. Zijn verslag van het burgerij-concert van „Sempre" heeft als grondtoon dezelfde weer zin tegen het door hem blijkbaar ver foeide amateurisme als dat van de „Hohe Messe"-uitvoering in juli j.l., waarover nog al wat pennen in be weging kwamen. Als de motivering van zijn afbre kende kritiek dezelfde is als des tijds, kan ik deze nog minder dan toen billijken, omdat het bij „Sem pre" geenszins gaat om een uitvoe ring met de pretentie van het blijk baar door hem vereiste professio nele niveau. Velen die woensdagavond het con cert van deze studenten géén muziek-studenten) hebben bijge woond. zullen zich onder het glim lachend vaststellen van menige mu- ziek-technische en artistieke tekort koming, bovenal hebben verheugd over het enthousiasme en de speel vreugde van een zo grote groep jon geren. die zich naast hun studie sa men willen wijden aan het musice ren in orkestverband met alle pro blemen die daaraan (en dat weten zij zelf natuurlijk ook best) verbon den zijn. Afbrekende kritkek is nimmer te waarderen; in het geval van een pre tentieloze uitvoering met zoveel posi tieve elementen als deze is ze in hoge mate misplaatst en het LD on waardig. A. Koningsveld. Oegstgeest. ZURICH (ANP) Sir Stanley Rous, voorzitter van de internationa le voetbalfederatie (FIFA), heeft het kantoor van de federatie bekend la ten maken dat hij nog helemaal geen plan heeft om terug te treden. In de laatste uitgave van het FI FA-bulletin staat ojn.: In verband met verklaringen in talrijke kran ten over het aftreden van Sir Stan ley Rous en speculaties over diens mogelijke opvolger, maakt de FIFA bekend dat de heer Rous niet van plan is terug te treden. In 1974 zal de heer Rous, indien zijn gezondheid vergelijkbaar goed blijft, overwegen zich opnieuw verkiesbaar te stellen. Sir Stanley Rous heeft in 1970 de leeftijd van 75 jaar bereikt. In het FIFA-News werd verder ge meld dat Joao Havelange, die als voorzitter van de Braziliaanse voet balbond de eerste kandidaat van de Zuidamerikaanse landen zou zijn. on middellijk nadat de eerste geruch ten in de wereld kwamen, contact met Sir Stanley had gezocht. Have lange stuurde een telegram waarin hij de heer Rous meedeelde dat hij zich zeker geen kandidaat zou stel len zolang Sir Stanley in functie wil blijven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 3