)ali - tentoonstellingParadoxale getuigenis van bizarre levenskunst OEDIPUS VANDAAG Fascinerende belevenis in Boymans-Rotterdam LITERAIRE KRONIEK VAN CLARA EGGINK IRDAG 12 DECEMBER 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 13 SALVADOR DALI ROTTERDAM (GPD) Salvador Dali is tegelijkertijd een van de meest bekende en meest onbekende kunstenaars van deze tijd. Zijn naam is over de hele wereld befaamdwant hij zorgt er zelf wel voor voortdurend in het nieuws te zijn door het zorgvuldig aankweken van een bizarre persoon lijkheid. die er steeds op uit is de goegemeente te verbazen. Aan de andere kant zijn er betrekkelijk weinig mensen die zijn schilderijen in werkelijk heid gezien hebben. Daartoe is dan nu de gelegenheid in het Museum Boymans Van Beunin- gen waar voor het eerst een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk wordt gehouden: 88 schilderijen70 tekeningen, aquarellen en gouaches, een aantal objecten en sculpturen en bovendien de volledige collectie (36 suks) juwelen van de Owen Cheartham Foundation, die naar ontwerp van Dali gemaakt zijn, werden voor deze gelegenheid uit bijna WO musea, stich ting en particuliere verzamelingen in Europa en Amerika bij elkaar ge bracht. De expositie blijft tot 10 januari geopend. Toegangsprijs f 3(voor twee bezoeken 5,De zeer fraaie en uitvoerige catalogus met 244 afbeeldin gen en 400 pagina's kost 25,maar er is ook een beknopte handleiding verkrijgbaar voor 3, „Het raadsel van Wilhelm Teil". (Door Hein Steehouwer) AARLEM (GPD) Salvador Dali: herkenning en lphok der vervreemding. Herkenning op deze mon- ppositie in Museum Boymans-Van Beuningen in Rot- m op grond van de bekendheid met het werk via iducties. Ze zijn immers al jaren en jaren in omloop tistieke rariteiten. Vervreemding, omdat het werk, als iroor staat, ook op onverklaarbare wijze aan die repro- es ontsnapt Elke verwachting wordt gelogenstraft bij ien van de kunstuitingen van dit merkwaardige genie rte Is qen belangrijk deel van het van een man, die van zijn to- Jen een symbolische happening alsof het zijn.taak is een vlees- en paradox te zijn: een schrij- schilderende, dichtende en fil- sfinx. Een raadsel van tegen- heden. een menselijk vat vol. Tijdigheden die binnen de van dat vat toch tot een worden, een eenheid die lar aan het begrip schijnt te ipen maar waarvan men toch at het een waardevol getuige- van een mens. die een heilige ls geworden als hij zegt: „ik |n persoonlijkheid voor geen rillen ruilen voor die van een god" «positie de omvangrijkste |n werk. ooit gehouden is chkreet en angstschreeuw tege- som van het aanwezige werk wlisch en surrealistisch, gnos- agnostisch. meer dan religi- ysttek wordt geschreven, eer- het werk magisch-bezwerend, door de tijd reeds achterhaal- toaal verdorde doeken. Die dergegaan in het, epigorisme h eerdere vondsten. Er zijn ook van picturale beleving. Daliverworvenheden uit de Schilderkunst vanaf de Renais- tot de pop-art samenvat in een lord knappe synthese, gloei- to kleur en verbluffend van Iding. zoals in zijn glorieuze r,ii Ien der in Rotterdam geëx- on Nfe werken van Salvador „Tonijnvangst", dat een hoogtepunt binnen de Europese cultuur is. Beangstigend eigenlijk, tegenstellin gen binnen zon levenswerk, zoals Dali's neurose beangstigend is. maar tegelijk verblijdend en bevrijdend als de sublimering van zijn geestelijke onderstromen tot een groot aantai geniale eigenschappen. Ze zijn de ver worvenheden van een man, die zijn eigen kosmogonie in het leven heeft geroepen en daarmee verrukt blijft spelen, ook als het onweer van de verstandsverbijstering zich dreigend boven hem samenpakt. Bij het licht van de bliksemschichten zal hij blij ven schilderen, terwijl zijn vrouw Ga la, aan wie hij alles zegt te danken te hebben, over zijn schouder mee kijkt naar wat er op het doek ver schijnt. Het werk van Dali ls nooit geheel verklaarbaar, maar toch wel veel be grijpelijker, dan men meestal meent. Men moet echter de moeite nemen ook zijn geschriften te lezen (en te weten hoe hij bijvoorbeeld heeft gefilmd, balletten ontworpen, etalages gemaakt, sieraden getekend, happenings heeft geleid, lezingen heeft gehouden, kortom hoe hij tot nu toe heeft geleefd. Deze recensie is dan ook niet al leen geschreven op grond van wat de expositie biedt, maar ze geldt tevens als een bespreking van het pas uit gekomen „Zelfportret van Salvador Daji". Het zijn geschriften van zijn I hand, verzameld en van commen- j taar voorzien door Gerrit Komrij. Het J is een uitgave van de Arbeiderspers in Amsterdam, onmisbaar voor meer I inzicht in Dali. Het is een uitsteken- de uitgave. Komrij heeft in de al even uitstekende exposititiecatalogus ook geschreven. Wil men nóg meer weten, probeer dan op de kop tikken „Mijn leven als genie" van Dali. enige laren geleden bij de Arbeiderspers versche nen, toen ook ingeleid door Gerrit Komrij. Citaten op deze pagina ko- j men uit die twee boeken, beide waard om te worden gelezen, omdat Dali I een voortreffelijk commentator van zijn eigen leven is. Zijn taalvondsten. I zijn inzicht in tal van verschijnse- j len zijn even briljant als zijn fan- I tastische oeelden, doch zijn niet sur- I realistisch. Het zijn leesbare ver- I klaringen, die veel verduidelijken omdat hij er de methode van zijn I beeldvorming in verklaart vanuit zijn i persoonlijke levensgeschiedenis. Bewogen leven Op die levensgeschiedenis zal ik hier niet te diep ingaan De catalogus er is ook een goedkope tekstversie van vertelt er veel over. Een paar achtergronden moeten wel worden toegelicht in verband met zijn werk. Salvador Hyacinthe Dali is in 1904 in Pigueras aan de Costa Brava gebo ren. Hij woonde daar als kind van een niet onbemiddelde familie. De zo mers bracht hij door in Cadaques, waar hij nog woont Hij is bijzonder gehecht aan zijn geboortegrond, on danks verblijven elders. Tijdens de Spaanse burgeroorlog leefde hij als vluchteling in Italië. Tijdens de we reldoorlog in Amerika. Hij bracht als belangrijkste figuur in de groep sur realistische schilders geruime tijd in Parijs door. Salvadors vader was een sterk auto ritaire figuur, niettemin vol vaderlij ke zorg om zijn moeilijke zoontje. De vaderbinding heeft voor een groot deel de levensloop van Dali bepaald, zoals hij zelf herhaaldelijk schrijft Om de aandacht te trekken kwelde hij zijn omgeving, maar evenzeer zich zelf. Al jong was hij zich van zijn „roeping" bewust en even Jong was hij reeds een begaafd tekenaar. Na mislukkingen op Spaanse acade mies komt hij in 1929 in Parijs te recht in de groep van André Breton en Aragon. Hij ontplooit zich daar tot een der meest verontrustende surre alisten van zijn tijd. Hij vindt daar zijn kritisch-paranoide methode uit, de „grondwet" van zijn verdere werk. Hij krijgt ruzie met de groep, die nogal vrijbuiterig doet, inderdaad belang w ekkende figuren voortbrengt, maar zich stoot aan het met enige voorliefde uitbeelden van poep en anuasen op de toenmalige schilderij en van Dali. Jaloezie is eveneens vreemd aan ae verwijdering en Dali wordt uit de groep gestoten. Zijn de surrealisten in die tijd the oretisch communistisch. Dali wordt monarchist en keert terug tot het sterk Spaans getinte katholicisme met neiging tot u.ystiek met een nog al schokkende inslag. Daarin staat Dali niet op zichzelf. Hij was bevriend met de beroemde dichter Garcia Lorca, tijdens de bur geroorlog vermoord. Zelf vlucht hij op tijd. Inmiddels gaat hij al jaren om met zijn vrouw Gala, eerder de vrouw van de dichter Eluard. Dali en Gala hebben elkaar de eerste keer ontmoet tijdens een ernstige zenuwin zinking van de eerste, die krankzin nigheid als gevolg had kunnen heb ben, haar invloed geneest hem en sindsdien is zij zün godin. Hij onder tekent sinds jaren als „Gala Salva dor Dali" zijn werken. Een ontmoeting met Freud is voor hem van het grootste belang. Het be tekende voor hem een bevestiging van de juistheid van zijn „gecontro leerde waanzin". Door al de jaren heen ontwikkelt hij zich tenslotte tot de wereldberoem de schilder van doeken als „De Chris tus van St. Jan van het kruis". „Het laatste avondmaal". ,X)e tonijnen vangst". na in zijn surrealistische tijd vooral te zijn opgeval1 door zijn „Slappe horloges" en satirische por- tretwerken in surrealistische context van Hitler. Lenin en andere figuren. Natuüflijk zijn er meer stijlperioden aan te wijzen, want hij begon natu ralistisch. was korte tijd kubist en maakte sindsdien gebruik van alle voorhanden zijnde teenniekpn, echter met een uitgesproken voorkeur voor de Renaissance. Zoals bekend is, noemt hij Vermeer de grootste schil der, daarnaast acht hij zich beïnvloed door Rafael, maar evenzeer Meison- nier en zelfs Picasso. Een alleseter in stijlhistorisch opzicht, maar even zeer de meest persoonlijke interpre tator van zowat alles wat er in die genoemde eeuwen voor hem is ge daan. Gecontroleerde waanbeelden Nu zijn befaamde kritisch-paranoi de methode, waarvoor het korte weer geven van zijn levensloop nodig was. Paranoia is zo ongeveer het lijden aan waandenkbeelden, meestal op basis van de angst, waarbij waan en werkelijkheid onafscheidelijk worden Ze kan tot krankzinnigheid leiden Een der kenmerken is. dat een lij- dei aan paranoia zijn denkvermogen niet behoeft te verliezen. Zijn nieuw verworven waanwereld kan op het- zlefdeverstandelijke peil staan als een„normaal" wereldbeeld. Er kan dus een waarneembaar patroon in de waanideeen aanwezig zijn, maar het is van een logica die alleen voor de patiënt geldend is. Paranoi is een ziekte van de geest. Iedereen zal ervan willen genezen. Toen Dali reeds jong bij hem ervan de tekenen ervan bespeurde heeft hij de ideeën niet van zich af gezet, maar is hij ze kritisch gaan bezien. Hij is erin gedoken, en heeft ze als inspiratiebron benut. Gala heeft hem daarbij gehulpen en het gevolg is ge weest. dat hij nu zijn visionaire be levingen, zijn waandenkbeelden vol komen in de hand heeft. Hij heeft ze betrokken in een immens spel met de werkelijkheid, met zijn kunst, met zijn omgeving. Zijn leven is een door hem met preciSiegecontroleerd spel geworden, een Don Quichotterie op het hoogste niveau. Waaraan is die kritische paranoia kenbaar? Waan en werkelijkheid spe len bij hem altijd een dubbel spel. Een lichaam wordt van steen, steen I wordt vlees. Hij schildert een ruiter- gevecht, maar bij nader inzien vor- men de lege plekken binnen het tournooiveld het portret van een vrouw. Hij ontwaakt uit de slaap met een laatste droombeeld, dat on middellijk een verbinding aangaat met het eerste „dagbeeld", een leg- j puzzel dus met fragmenten droom en fragmenten werkelijkheid, i Hij gebruikt symbolen, verklaart die wel eens in izjn teksten, maar vaak blijven die verklaringen raadsels. Soms ook is het verstaanbaar. De tijd stroomt voorbij en dus schildert j hij horloges en klokken die uitvloei- en. Een lodderig „portret" van een slapend gezicht, wordt door stutten ondersteund. De laatste besprekin gen voor de wereldoorlog tussen Hit- Ier en Mussolini werden voornamelijk telefonisch gevoerd. Als een obsessie verschijnen telefoonhoorns ln zijn doeken van die jaren, als technische monstertjes in verstilde landschap pen. De oorlog is bij hem een frag mentarisch menselijk wezen, waar van armen en benen elkaar als een vleesmaaltijd aansnijden, een vorm van auto-kannibalisme. Dali is een bezeten exhibitionist, met de opzet de wereld met zijn verschij ning te schokken. Het is de brutali teit van een verlegen mens die geen grenzen kent. omdat het een opstand tegen zichzelf is. Het is een explosie j tot de uiterste grens, maar even koelbloedig gecontroleerd door het scherpe verstand van een zeer be lezen en enorm hard werkend men*. Alchemist Nog een ander punt: in de Middel eeuwen werkten de alchemisten met de stof, of deze van goddelijke na tuur is. Het werken met die natuur zou hen tevens het diepste inzicht ge ven in htm zieleieven en tenslotte tot mystieke aanschouwing leiden. Dali verklaart van zichzelf, dat hij tot hen behoort in dit opzicht, dat hij in zijn afbeeldingen de geest en stof tot aan schouwingsbelevenissen maakt. Hij is dus een „illustratieve alchemist", met, net als zij, een voorkeur voor raadselachtige symbolen. Hij voegt er spottend aan toe dat het maken van goud een der doeleinden van de alchemisten, hem al evenzeer ver trouwd is. Jk klop het uit ieders zak ken", zegt hij, Is Dali daarmee een mysticus naar middeleeuws model? Nee, dat niet, hij reikt ernaar en veracht tevens de ascese, die andere mystici noodzake lijk achten. Hij is een zeer aardse mysticus, eerder een magiër, die met bezwerende praktijken tracht te be reiken wat hij in uiterste instantie nog niet is. Wel heeft hij naar middeleeuw* voorbeeld een leidster. Zoals Dan te zijn Beatrice had, is Gala de anima- figuur van Dali. Hij dankt haar daar voor in een oneindige reeks portret ten. waarin ze vaak als engel ver schijnt. In feite is het tot haar verheerlij king, dat hij zijn serie juwelen heeft ontworpen, ook in Boymans te vin den. Uitzonderlijke juwelen natuur lijk barok, barbaars, kitscherig soms en dan weer uitzonderlijk estetisch. Verwarrend werk, even bewonderens waardig als de maker ervan bij nader inzien is gebleken te zijn. WILLEM O. VAN MAANEN: Helse Steen. Querido. Amsterdam. Het raffinement waarmee Wil lem van Maanen (Droom is 't leven. De Onrustzaaier, De Die renhater, Een Onderscheiding o.a.» deze nieuwe novelle van zijn hand heeft opgebouwd, is zeer bijzonder. Dat blijkt al uit de complexe en toch heldere sa menstelling van dit keiharde, maar intens boeiende verhaal dat hij zelf een "Vertelling' noemt. Het is inderdaad gecom pliceerd, maar op den duur past zich alles aan alles aan en men blijft waarachtig niet zitten met stukken die ergens niet passen Globaal bekeken kan men zien dat het geheel uit zeker vijf de len is opgebouwd. Daar is ten eerste de bekentenis. Een man genaamd Bruno, biecht aan zijn geliefde zijn verleden op. Deze geliefde is een vrouw vol be grip en met een groot hart, want anders zou zij deze barre zaken niet kunnen aanvaarden en er ook zeker niet bij in slaap val len. Van tijd tot tijd corrigeert zij hem met een blik als de ver teller de neiging krijgt al te li terair te worden. Ten tweede bevat de vertel ling elementen die regelrecht ln een ouderwets melodrama zou den kunnen staan: moorden en zelfmoorden, 'n land in een hu welijk dat een andere vader heeft, dramatische wraaknemin gen van een vader en een broer, letterlijk ingeslikte bekentenis sen die evenwel door de patho loog voor de dag worden ge haald. kastelen ln Frankrijk, een christelijke dienstbode die banvloeken rondzaait e.d. Het merkwaardige, beter gezegd, het bewonderenswaardige is dat de schrijver deze romantische zaken heeft teruggebracht tot een realiteit die totaal past in dit moderne verhaal. Ten derde spreekt de schrijver zelf over de moeilijkheden, de tekortkomingen, de resultaten van een boek geschreven ln de ik-vorm. Hij zegt daarbij nadruk kelijk dat "ik" en schrijver niet samenvallen". Maar het is nog altijd beter dan de vorm waar in de ik de schrijver zelf is. niet alleen omdat in dat geval de lezer wordt verveeld met al lerlei leugens of verzinsels over de kunst van 't schrijven, maar zijn er de imago-verhalen. Het zijn er drie waarvan één onvol tooid wordt genoemd. Nu is Imago het tijdschrift dat door Bruno's moeder is opgericht en dat 'n succes is. Bruno is mede werker, evenwel geen schrijver maar een fotograaf Het eerste imago-verhaal is een intermez zo van een Jongen van tien Jaar, die de dood van zijn onderwij zeres veroorzaakt, buiten zijn schuld overigens. Het tweede is de geschiedenis met de onder duikster Ruth het geheel speelt tijdens en na de tweede wereldoorlog die door de vrouw van "ik" verraden wordt aan de Duitsers omdat zij een vooral omdat er geen oninteres santere mensen bestaan dan Juist schrijvers. Die beleven nu juist helemaal niets; dat zijn al waarnemers van geboorte; dat is nog in staat dronken te wor den en er zelf bij toe te kijken" Hier zou wel iets tegenin te brengen zijn, maar ln dit spe ciale verband heeft de auteur selljk. Ten vierde is er het omineu ze onderwerp nJ. de incest, de Oedlpuskwestie, echter niet de ongeweten Incest zoals in de ou de Griekse tragedie, maar een welbewuste moeder-zoon verhou ding. Aan het eind blijkt deze incest ook nog voort te komen uit een soort erfelijke belasting. Bruno Wijkt het kind te zijn van zijn moeder en haar broer. Dan verhouding heeft met haar man Het derde behandelt een geper verteerd familiedrama van een vader, een broer, een zuster en de hond. Hoewel deze verhalen even de Indruk maken los te staan, blijken ze toch verbon den met 't totaal. Dat is o.a. dui delijk uit de opmerking van Minnie Ockx, die Bruno als kind in de erotiek heeft ingewijd. Hij ontmoet haar Jaren later als Jon ge vrouw ln Parijs Zij ls de be vestiging van de Juistheid van Bruno's 'eugdherinneringen. Op dat moment is Bruno ln Frankrijk om een combinatie tot stand te brengen tussen Imago en een Frans concern. Tevens wil hij een poging doen om het spoor te volgen van zijn aan het begin van de oorlog verdwenen vader. Ook wil hij zijn oom Bru no opzoeken, die hij bij de dood van zijn moeder voor de eerste maal ontmoet heeft en die op een kasteeltje in Frankrijk woont. Oom is niet thuis, maar de huisbewaarders geven hem en zijn vriendin Minnie een ka mer. Op dat kasteel vindt Bru no, de Jonge, de hele waarheid over zijn afkomst en over zijn moeder ln een bureau dat het evenbeeld ls van dat waaraan zijn moeder werkte en dat een zelfde geheim vak heeft. Wat dat geheime vak betreft, het ls bijna niet te geloven maar als lezer aanvaard je deze en ande re romantische bijzonderheden als natuurlijk. Bruno, zijn ervaringen, zijn manke been, zijn moederliefde, zijn gemeenheid de manier waarop hij zijn vaderlijke vriend Osenfant te grazen neemt, die hem dan ook een hyena noemt. Wat is dit eigenlijk voor een we zen? Een roekeloze zelf aankla ger, een met loodzware schuld gevoelens belaste, een maso chist? Heeft hij één eigenschap waardoor hij een medemens voor zich in kan nemen? Dat lijkt van niet, maar het moet toch zo zijn, want zowel de toe hoorster van de hele vertelling als Minnie, die hem "gekke lie ve Bruun" noemt sympatlseren met hem. Of ls hij een eenza me, een verlatene op zoek ge weest naar wraak voor zijn een zaamheid totdat hij zijn toe hoorster vond? Hierop kan het slot van de vertelling wijzen Maar is hij eigenlijk wel een mens? Op de laetste vraag is ook 'n antwoord -mogelijk: u no heeft een menselijke relatie HIJ ls iemands nachtmerrie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 13