Het is somber met het lied iidio C/RAÖiD\fÊQ9&fwm\ ...en gisteren 1 ^Terwijl Astrid zingtknutselt Lennaert Nijgh rir Kunstenaarsgroot en kleinonder de diplomaten in Bonn VmorgcTi] S' fsl =4: if BEETHOVEN OP DE TV P I' V Saskia Serge gaan naar het songfestival biedt meer...veel meer! - fOENSDAO 9 DECEMBER 1970 VCroSCH DAGBLAD PAGINA 5 'ENL_. ).i5>rt. lEN HAAG (GPD) In huize Nijgh, Heemstede dreunt het bonkige ritme van 'n popsong, gehore gebracht door de contra-alt van Astrid Nijgh, echtgenote van tekstschrijver Len- rt. Eerst dreunt 'buildings' door het vertrek en vervolgens 'do it'. De commerciële popdeun- js vallen wat rauw binnen de ruimte waar de open haard een knetterend geluid verspreid waar men met een man als Lennaert in de nabijheid eerder een sereen luisterliedje zou achten. ^^strid: „Len heeft ontdekt dat ik Jcer commerciële muziek kan ma- Bovendien hebben al zoveel ^tsen tegen mij gezegd dat ik met fi gekke lage stem van mij iets est gaan doen, dat ik maar aan slag ben gegaan. Vandaar. Er is -een platenmaatschappij die het r >ben wil en het eerste singletje idt als een proefballonnetje opge- Als het wat doet gaan we ver- =t stiel van Lennaert is al zeven |r het schrijven van min of meer ifaire teksten. Zijn naam zit vast pest aan Boude wijn de Groot en het Nederlandse luisterlied in t algemeen. Lennaert schreef „Do voor zijn vrouw. Het nummer eigenlijk bestemd voor James maar die heeft er om nog on- ihelderde redenen geen gebruik gemaakt. „Buildings" is van zelf. TIJDPERK p,wVnnaert: „Je moet dit hele plaat- lelgenlijk meer zien als een grap. r,8nren jaar schrijf ik nu teksten. ids „Meneer de president" heb ik #,njtr jaar een hit gemaakt. Nu weer jtoria. dat Liesbeth List zingt. Het fnmer is eigenlijk al drie jaar oud. adewijn en ik vonden het toen niet {sen op zijn l.p. „Piknik." Sinds jidewijn ophield is er echter een Iperk afgesloten, waarvan ik had loopt dat het zou doorzetten, dat leurde niet. Daarom ben ik mij er met andere zaken gaan bezig- Kien." lennaert is somber gestemd over federlandse lied, ondanks vedet- esbeth List. „Het woord lied len wij eigenlijk helemaal niet. jj hebben het over liedje. Dat ver- ^"Tnwoord komt in andere talen he- »aal niet voor. Sinds Ernst van Al- la het woord luisterliedje introdu- jrde, op zich juist, maar door het bliek verkeerd uitgelegd, kreeg het k ridicule klank. Boudewijn, Elly 1 |man, Rikkert Zuiderveld en Mar- e Bijl werden toen plotseling de *°i|tegenwoordigers van een would- ►cultureelverschijnsel. Je kent dat J: gitaar op de buik en kaarslicht, ontstond een soort hetze tegen het kterlied. Er kwamen parodieën op Hadimassa, waarin het overdre- pretentieuze gedoe aan de kaak gesteld. Ze hadden misschien gelijk. Boudewijn, ik heb nooit n betere zanger gevonden om mee ■tien te werken, bleef optreden pr jeugdhuizen en dansavonden, ■«-i kreeg geen erkenning. Wij heb- nu eenmaal geen Olympia of J jp Bühne-traditie. België wel. J AUREOOL vafo België trad Bouwewijn op in het iwerpse sportpaleis, dat barstens vol zat van acht uur 's avonds tot, j vrijheden over laten voor de spelers. In iedere plaats waar men de musi cal speelt, moeten de eigen maat schappelijke omstandigheden naar voren kunnen komen. Het is een prachtig stuk werk. Geen equivalent voor Hair. Hair vertegenwoordigt de flower-power van enkele jaren gele den. Salvation is van nu. Moeilijk heden waren er volop. Hoe maak ie bijvoorbeeld een Nederlandse tekst geschikt voor een roek-sound? Dat valt niet mee." Een ander hoofdstuk is het boek waaraan hij bezig is en dat in fe bruari of maart verschijnt. Een ten dens dat het liedjesschrijven hem één uur 's nachts. Aan één stuk door volop aandacht. In Vlaanderen is men veel taalbewuster. Daar kon het. In Nederland was zijn publiek sterk minderjarig. Liesbeth List en Ramses slaagden wel in de zaal. Dat hangt natuurlijk samen met het ve- dette-achtige aureool. Gelukkig gaat Boudewijn weer zingen. We maken samen een auteurselpee, waarop hij een hele kant vol zinèt." Hij praat niet gejaagd. Hij denkt voortdurend na. Hij gaat diep in op het nut van literaire teksten, de on begrijpelijkheid van de tekst van Vic toria („als begrijpelijkheid een eer ste vereiste moet zijn. waar blijven i niet meer bevredigt? we dan met de kunst") en hij zegt j Lennaert: „Ik ben nu zeven jaar dat er tussen Pisuisse en Jaap i bezig. Je wilt gewoon meer. Daar Fischer een levensgroot gat gaapt. komt bij. dat Je In een tekst van Hij kreeg twee weken geleden waardering voor zijn werk voor het Nederlandse lied de „gouden harp." „Het is de hoogste en enige onder scheiding. die een tekstschrijver in dit land verdienen kan." SALVATION En daarmee is het hoofdstuk lied jesschrijver afgerond. Een hoofdstuk apart vormt de vertaling van de rockmusical „Salvation," die begin volgend jaar onder regie van de Amerikaan Paul Aaron in Amster dam in première gaat. De musical handelt over allerlei maatschappe lijke mis- en toestanden Lennaert: „Het was verschrikke lijk moeilijk. De tekst moet veel n n Vt pi oo-ij 'J..4 g< BW Adèle Bloemendaal en Leen mgewaard gaan begin volgend ar de boer op met een nieuw \eaterprogramma, waarvan de Wrbereidingen al in volle gang n. De regie is in handen van Db Touber, die u op deze foto lid het midden ziet. HILVERSUM (GPD) De NOS- televisie wijdt woensdag 16 decem ber de gehele avond aan een her denking van de componist Ludwig von Beethoven, die op die datum 200 jaar geleden werd geboren. Behalve de uit 1949 daterende Oostenrijkse speelfilm van Walter Kolm-Veltee over het leven van Beethoven on der de titel „Eroïca" zendt de NOS ook een uitvoering uit van het Concertgebouworkest onder leiding van Rafaël Kubilik. Gespeeld worden de Derde Leonore-ouverture en de Tweede Symfonie. De vele dagen durende opnamen van dit concert werden vorig jaar juni in het Concertgebouw gemaakt door een filmploeg van de Duitse televisie produktiemaatschappij Uni- tel. die zich specialiseert in het ver vaardigen (in kleur) van concertop namen van beroemde orkesten. Eer der maakte Unitel al films met de Berliner en de Wiener Philharmoni- ker. Als derde „grote" orkest nu dus het Concertgebouworkest. De produk- tie van deze opnamen werd overigens samen met de NOS tot stand ge bracht. Volgens Jan Venema, chef kunst bij de NOS-televisie en samen met Fritz Buttenstedt producent van het Concertgebouworkest-film, zullen in de toekomst nog wel meer soortge lijke programma's met het hoofdste delijke ensemble worden gemaakt. jm een liedje niet alles van jezelf kwijt kunt. In een boek wel. Het is een soort verademing om daaraan bezig te zijn. Het boek wordt een soort an ti-Jan Cremer. Een parodie op de seksmoraal, die er nu zou heersen. Een moraal waarvan de progressie ven hopen dat zij er is en de conser vatieven vrezen dat zij er is. De pa pieren tijger, die ons elke dag via al lerlei media bespringt. Ik wil aanto nen dat het wel losloopt met die nieuwe seksmoraal." CONTRA-ALT Het volgende (familie-)hoofdstuk hangt lekker lui in een stoel. Terug naar het beginpunt. De popsongs. Astrid: „Ik vind het grappig om zelf bezig te zijn met muziek schrijven. Len en ik schrijven voor het jubi leum van het lyceum van Len samen een musical. Dat is grapp.g om te doen. En het zingen? Zingen deed ik al toen ik elf jaar was en nog op Majorca woonde. Met Boudewijn en in het Shaffy-theater heb ik daarna ook nog wel wat gedaan. En na vijf jaar Bep Ogterop wil ik nu ook wel eens wat gaan doen met die contra alt van mij." BONN (GPD) In Bonn is het Zelfs Mouriks secretaresse, mej. NEDERLAND I 5.00 Kinderprogramma (VARA) 6.45 (Kleur) De Woefs en de Lamaars (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.04 Den Haag vandaag iNOS) 7.09 Première: programma over filmmaken en fibnkij- ken (NOS) 7.30 Kenmerk: informatierubriek over kerk en samen leving (CVK/IKOR/RKK) 8.00 (Kleur) Journaal 'NOS) 8.20 Uitzending van het Ger. Politiek Verbond 8.30 Uitzending Socutera 8.35 Complot met de duivel (Touch of devil). Speel film (NOS) 10.05 Studio Sport (NOS) 10.30 Zienswijze. Discussie over de zin van het leven (NOS) 11.20 (Kleur) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 (Kleur) De Woefs en de Lamaars (NOS) 6.55 (Kleur) Journaal (NOS) 7.04 Midweek: jongerenprogramma (VARA) 8.00 (Kleur) Journaal /NOS) 8.20 (Kleur) Koos Postema op woensdag: ge sprekken en amusement (VARA) 9.45 Achter het nieuws (VARA) 10.05 HIRO-magazine met o.a. informatie alcohol iHIRO) 10.25 (Kleur) Journaal (NOS) diplomatieke korps uit de keurige band gesprongen: in enkele excel lente dames en heren, dat was al bekend, schuilt een artiest. Zeer ve len, dat was een verrassing, meen den in zichzelf een artiest te heb ben ontdekt. En met het gevoel voor het eigen niveau nam het ge zelschap daarop zijn intrek in de grootste expositieruimte van het „bondshoofddorp", het Rheinisches Landesmuseum. Daar pronken twee honderdzevenen vijf tig werkstukken in de expositie „Diplomaten: kunste naars en auteurs". Het was natuurlijk geen opening met mannen in coltruien, maar niet temin ging het onder de duizend be zoekers uit diplomatieke en belen dende kringen hoogst ontspannen toe. Voor de muziek zorgde een Amsterdams draaiorgel, geen knut- selstuk van het Nederlandse ambas sadepersoneel, maar ongetwijfeld ter verdere versterking van het Neder landse accent aangevoerd. De Nederlandse ambassade in Bonn is in een krantenrecensie be schreven als „een bolwerk van cul turele activisten". Door deze gele genheid kreeg bijvoorbeeld de diplo maat J. H. Daman Willems (Jan Da- man). schrijver van „De kleine god" en „De laatste dood" de kans uit de schaduw van wijlen Robert van Gu- lik te treden. En op het hoogste ni veau: een complete virtrine is uit getrokken voor de werken van am bassadeur dr. J. G. de Beus (pseu doniem Boisot). De Beus heeft drie boeken geschreven, maar twee daar van zijn in zoveel talen verschenen, dat het geen probleem was de vitri ne met verschillende titels te vullen. „The future of the West", verscheen zelfs in het Tahili en het Telequ, wat niet iedere verdienstelijke au teur van zijn werken kan zeggen Een ander pronkstuk van de Ne derlandse inzending is het werk van de dichtende ambassaderaad Maar ten Mourik, wiens lyriek (Tene Me- ne Megaton, Van Dale en de dood, en vele andere gedichten) louter voor fijnproevers is, maar die een groot publiek bereikt met zijn visu ele poëzie. Dat is een typografisch letter- en woordspel, waarmee de „skyline" van een stad en een in dustrielandschap, maar even goed abstracte gegevens met fantasie en onmiskenbaar poëtische vindingrijk heid worden uitgebeeld. M. A. C. Zijlstra, is met eigen werk SCHAGEN (GPD.RBT) Saskia en Serge zullen op 3 april ons land aanwezig. Beschilderde stukken ny- vertegenwoordigen op het Eurovisie- Ionkous. wat materiaalrestanten en songfestival in Dublin. Er zijn dit naaigaren zijn de voornaamste attri- jaar voorrondes en er is ook buten van drie „collages auf Pappe", geen nationale finale. De werkgroep vrolijke produkten van vrljetijdsbe- amusement van de NOS (uitgebreid steding, die zeker niet alleen omdat de organisator van het geheel haar directe chef is, in het landesmuseum hangen. Mourik, alom geprezen als de ini tiatiefnemer en in de Duitse pers „de belangrijkste onder de schrij vers met internationale erkenning" genoemd exposeert nu eenmaal naast een collega die met blikjes en zon nebrilletjes gezichten knutselt, een mevrouw die aan knip- en scheur- werk doet en weer een ander die de gewoonte heeft karikaturen op een bord te plakken. met Dolf van der Linden, Piet Beis huizen en Guus Jansen) heeft 't duo aangewezen om Nederland in de Ier se hoofdstad te vertegenwoordigen. Het Nederlandse televisiepubliek beslist met welk liedje Saskia en Ser ge in Dublin op het internationale podium komen. Op 24 februari brengt het duo zes liedjes op het aoherm en het werkje dat de meeste stemmen verwierf wordt 't vertegenwoordigen de lied. Iedere Nederlander wordt in de gelegenheid gesteld zelf een eigen compositie in te sturen, die ook kans maakt bij de selcetie van de zes lied jes te komen. Als u, door de serie „Lijmen", geïnteresseerd bent geraakt in 'n moeder-overste, die een groot komen fotobiografie „Kijk, Wil lem Elsschot" aanbevelen. Ook Carmiggelt, die één van Els- schot's grootste bewonderaars is, wordt er enkele malen in geci teerd. Toen hij eens aan Els- schot vroeg waar in „Lijmen" de waarheid ophoudt en de fanta sie begint, vertelde Elsschot dat Boorman en mevrouw Lauwe- reysse (gisteravond heel overtui gend gespeeld door de 86-jarige Magda Janssens die net als Els schot in Antwerpen geboren werd) werkelijk hebben bestaan, en dat ook het wereldtijdschrift uit Elsschot's (zaken) leven is gegrepen. „De grote transactie van 100 000 exemplaren sloot Boorman niet af dat deed ik", vertelde Elsschot. ,Maar niet bij mevrouw Lauwereysse, doch bij een meder-overste, die een groot aantal internaten beheerde. Ik schreef een studie over haar arbeid en kwam die voorlezen. Toen ik gereed was viel er een korte stilte. Het vrouwtje bleek tot tranen bewogen en bestelde er meteen 100.000. Dat was ge weldig, meer dan 10.000 hadden we er nooit geplaatst Later kreeg ze spijt en zond advoca ten, die door ons werden afge handeld zoals in het boek staat. Daarna werd prompt betaald. Een moeder-overste komt na tuurlijk niet voor het gerecht. Mevrouw Lauwereysse brachten we veel minder exemplaren toe en het innen van de termijnen, die zU schuldig was. heb ik niet volgehouden. Dat was moreel toch te moeilijk". Tot zover Elsschot. zoals hij het vertelde aan Carmiggelt. De afwikkeling van het hier be schrevene hebben we dus nog te goed. Behalve Magda Jans sens zagen we ook Jan Blaaser en Herbert Joeks goed in de weer, zich in hun spel schikkend naar het gegeven. Opmerkelijk was voorts Avro's Televizier, niet alleen omdat het de primeur bracht dat bij de Dam charge van de mariniers ook een beroepsofficier van de landmacht en een majoor van de mariniers betrokken waren die niet berecht zullen worden. maar vooral om de Am bonrepor tage van Marcel de Groot. Uit interviews met Ambonezen die uit Nederland naar hun vader land waren gerepatrieerd, bleek duidelijk dat de meesten spüt hebben van hun stap En als de ouders zelf slechts met mate spijt hadden, bleek wel dat de kinderen sterk naar Nederland terugverlangden om dat zij voor zichzelf geen toe komst zien in Ambon, dat af gaand op deze reportage aan verpaupering bloot staat. Het merendeel van de geïnterview den had geen werk kunnen vin den en leefde van familieleden of van verkocht huisraad Som migen hadden een verzoek inge diend naar Nederland te mogen terugkeren, maar dat bleek door de Nederlandse autoriteiten te zijn afgewezen. Voor spijtam bonezen" is hier blijkbaar geen plaats meer. Een hard stand punt, vooral tegenover de kin deren die als minderjarigen nooit hebben kunnen weigeren mee te gaan. ook als zij niet wilden. Een tweetal gesprekken werd met grote omzichtigheid gevoerd, omdat deze aanhangers van de RMS represailles vrees den van de „Javanen" De man die de republiek in dertijd heeft uitgeroepen. Mano- hoetoe. bleek nu niets meer voor een republiek te voelen Op de vraag of hij dacht dat nog veel Ambonezen vertrouwen in hem zouden stellen, dacht hij van wel: ..familieleden, kennissen en zo Tot zover de feitelijkheden. Ik moet wel zeggen dat ik zelden een interviewer zoveel sugges tieve vragen met ingebouwd antwoord heb zien stellen als Marcel de Groot, wiens hele manier van vragenstellen de in druk wekte dat hij door Hol land-Promotion was uitgestuurd om die mensen nog eens extra in te scherpen dat zij het daar een stuk beroerder hebben dan zij het in Nederland hadden. Dat de Ambonezen zich in Ne derland ook niet zo gelukkig voelden (en voelen) zal maan dag wel blijken, als de Vara een reportage over de Ambonezen in Nederland uitzendt NICO SCHEEPMAKER ADVERTENTIE De bekende Amerikaanse carica turist en humorist Rube Goldberg is in de ouderdom van 87 jaar overle den. Hij was vooral vermaard om zijn uiterst ingewikkelde tekeningen van zogenaamde uitvindingen die nergens toe dienden. Sinds 1964 wijd de hij zich aan de beeldhouwkunst. Ieder week biedt het radio/tv-magazine Studio 14 volledige pagina's over de buitenlandse radio en tv. Ja. Studio biedt meer! Elke aflevering zit boordevol boeiende reportages en informaties over de sterren van beeld en geluid. Voor elf stuivers per weekkijkt en luistert u met meer plezier! Ook <x kunt niet zonder Studio. Stuur daarom nü een kaart zonder postzegel met uw naam en adres aan ons antwoordnummer te Amsterdam. het dynamische radio/tr-magazine van de KRO Voor woensdag 9 december Hilversum I 402 m. NCRV 17.30 NCRV en Bloc act. pro gram. met muz. Illustratie overheids voorlichting 17.50-18.00 Mens en sa menleving vraaggesprek van Cees van Maasdam met drs. J. C. Bouma van de afd. Volkaontwlk. van het ministerie van CRM Onderwerp Het openbare bi bliotheekwerk 18.30-18.41 Nws. NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit Orde van Vrijmetselaren 19.10 Ultz. van de O.V. Vrijmetselaren NOS 19.20 Géén wereld of één wereld, discussie 19.50 Prograam. voor blinden en slechtzienden 20.00 De NOS ork. en koren 25 Jaar Omroepork. en Omroepkoor met sol. Le Cld. opera van Johan Wagenaar. In de pauze: Een progr. over ht Groot Omroepkoor 22 00 Sparta-Bayern Munchen slot van deze voet bal wedstr. 22.15 Lichte gram. muz 22,30 Nws. 22.38 Cosa Nostra ook uw zaak 2355-24.00 Nws. Hilversum II 298 m. VARA 18.00 Nws. 18.11 Act. 18 20 Ultz. van de Kath. Volkspartij 1830 Klink Klaar zonder nonsens 19.30 Nws. 19 35 Bultenl. weekoverz. 19.45 Tango- Rumba-Ork. en zangsol. 20.10 Melod. Expres 20.30 Metropole ork. 20 55 Vragenvuur een bekende Nederl. be antwoordt vragen van Jonge mensen 21.10 Sex een maandelijks maga zine 21.40 Stereo pop pop- muz. 22.30 Nws. 22.38 Med. 22.43 Act. 22.55 Jonge Nederl. kunstenaars met klas. en mod. muz. opn. 23.55-24.00 Nws. Voor donderdag 10 december Hilversum I 402 m. KRO 7.00 Nws 7.11 Het levende woord 7.16 Badlnerle klas. en semiklas. muz. gr. 7.30 Nws. 7.32-7.40 Act. 8.00- 8.10 Nws. 8.25 Overweging 8.30 Nws. 8.32 Voor de hulsvr. 9.00-9.10 Gymna stiek voor de hulsvr. NOS 10.00 Wat. heeft dat kind pedagogische rubriek 10.20 Muz. uit de Barok opn. KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Med NCRV 12 00 Loe-Vast gevar. program. 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu act 12 50 Adventadlenst 13.14 Radio Rebus 14.00 BIJ de tijd act. Inform, over ont wikkelingen ln de samenleving 14.20 Lichte ork. muz. gr. 14 30 Country en Western rubr. 15.00 Gereform. mld'dag- dlenst TROS 15.30 Meer over minder De stem van de sprekende minderheid 16.00-16.02 NCRV 17.30 NCRV en Bloc Hilversum II 298 m. AVRO 7.00 Nws. 7.11 Oohtendgvm 7.20 Dag met een plaatje lichte gram. muz. 8.00 Nws 8.11 Radlojourn. 8.20 Dag met een plaatje vervolg 8.30-833 De groenteman 8.50 Morgenwijd. 9 00 Fllharm. Ork. van de ORTF met sol. klas. en mod. muz. 9.35 Waterst. 9 40 Schoolradio 10 00 Voor de kleu ters 10.10 Arbeldsvlt. pop. verzoekpla- tenprogram. 11.00 nws 11.30 Rondom: 12 12.35 Sportrevue 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal 13 30 Scala ontmoetin gen met Jonge Nederlandse kunste naars I Vlooi en Plano klas. muz. II. Alt en plano klas. lied 1400 De Notedop, gevar program 15.00 Voor de zieken 16 00 Nws 16 03 Land der mu zen kunstkron. 17 00 TopPop 17.30 O: Jeugdprogram. 17.55 Med. Hilversum II 240 m. NCRV 9.00 Nws 9 02 Zing, zing ztng lichte vok. muz. 1000 Nws. EO 11.00: Nws 11.03 Gospelsound progr boorde vol muz. speciaal voor Jonge mensen: VPRO 12.00 Nws. 12 03 Joost mag het Show KRO 14.00 Nws 14 03-18 00 KRO drie popmixture 15.00, 16.00 en 17.00 op c Nws NOS/ NOT 10.45-12 00 en 14.00-14.50: Schooltelevisie NOS 18 45 De Woefs en de Lamaaars NOS 18.55 Journ. Tros 1904 Jam muz. show voor de Jeugd 19.30 Wat een familie tv serie NOS: 20 00 Journ. TROS 20.20 Mission Im possible tv film 21.10 Wereld op Wielen autonws. 21.40 Wegwezen quiz voor autorijdende echtparen 22.10 Prljsvrag Kerstlied Anno 1970 Hum Verb. 22 40 Ontwlkk. hulp wie houdt wie voor de gek gesprekken NOS 23 05 Journ. Tele- ac 23.10-23.40 Dammen voor beginners les 12 herh Nederland II. NOS 18 45 De Woefs en de La- maars NOS 18 55 Journ. NOS 19.04 Den Haag vandaag 19.09 Van gewest tot gewest 19.49 Tips van 't nationaal bu reau voor toerisme 20.20 Was er nog wat reacties op het nws 20.30 Another Pine mess, film met Laurel en Hardy 21.00 De Chinezen bulten China docum progr. 21.40 Psychopolls progr. over de Vrije Akademle te Den Haag CVK/ IKOR 22.30-23.00 Ik zal handhaven 5. docum. progr NOS 23 00 Journ. TE- LEAC 23.05-23.35 Onze landbouw nu en straks lea 7 herh.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 5