jan Tromp
de „fluiter"
Mozart in al zijn verscheidenheid
Uit in
de
Randstad
LD-uit - LD-uit - Lü-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit - LD-uit LD-uit - LD-uit
AANGESTIPT
VRIJDAG 20 NOVEMBER 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA SI
,,Ik wist het van te voren, je kunt niet je hele leven met je
vingers in je mond blijven staan. Eens moest het afgelopen zijn.
Toch had ik het heel moeilijk toen ik niet meer werd gevraagd.
Ik kon toch niet naar het arbeidsbureau lopen en vragen: heb
ben jullie een kantoorbaantje voor me? Dat zou een afgang zijn
geweest. Daarom vluchtte ik min of meer naar Duitsland, daar
kenden ze Jan de fluiter niet".
Jan Tromp de kunstfluiter die, in
1947 als 15-jarige jongen ontdekt, in
korte tijd een van de bekendste ar
tiesten van Nederland werd, raakte
rond 1959 in de vergetelheid Jan
moest nu maar eens ophouden met
dat fluiten, vond Nederland. Dat hij
pas 26 was en eigenlijk steeds beter
ging fluiten deed daar niets aan af.
Jan Trompe. zoals zijn werkelijke
naam luidt, is nu 36 en heeft "een
goede job" by Fiat-Amsterdam, af
deling retouren. Een come-back hoeft
van hem niet: 'Ik zou best wel weer
eens willen optreden, niet op een
feestje of zo want die heb ik genoeg
gehad. Maar een tv-optreden by voor
beeld, dat wel. al zou ik er, als het
weer inslaat, nooit myn baan voor
opgeven".
Van de 21 78-toerenplaten die van
Jan Tromp vroeger
I hem werden uitgebracht, heeft hy er
nog drie. "Ik heb alles weggemieterd.
I ook de krantenknipsels en foto's uit
die tyd. Voorby is voorby".
I Niet helemaal: Hü kunstfluit nog
af en toe, gewoon privé, soms ook
op de vingers van Dini (27). met wie
hy op 28 december trouwt. Dini: "Ik
trouw met Jan Trompe en niet met
Jan Tromp want die heb ik nauwe-
lyks gekend. Toen hy op het toppunt
van zyn populariteit stond, was ik
amper dertien".
Populair is Jan Tromp geweest.
Een op de een of andere manier toch
bewaard gebleven vergeelde brief
kan daarvan nog een indruk geven.
Een brief van een meisje: "Ik lig
op de divan naar een plaat van jou
te luisteren. Ik wou je schrijven dat
ik helemaal warm word".
De kunstfluitende zoon van een
smid die ook een aardig deuntje kon
fluiten heeft #an zyn elf-jarige ar
tiestencarrière zakelyk gezien niet
byster veel .overgehouden".
"Wat wil je, ik was vrije jongen
en allesbehalve zakelyk. Willy Alber-
ti aan wie ik overigens veel te dan
ken heb schryf dat maar eens
want hy heeft veel, heel veel beken
de artiesten geholpen en hy helpt ze
nog kon me om die onzakelykheid
wel verscheuren. Ik zat in de toernees
van Wil, hü heeft verschrikkeiyk veel
voor me gedaan, 't Is een rare drift
kikker maar als hy je mag is het een
hele fyne jongen".
Voor de ontdekking van kunstflui
tende Jan moeten we terug naar
Hartjesdag '47. Toen Hartjesdag (een
typisch Amsterdams Jordaanfeest
waarby, ik citeer Jan Tromp, "het
goede gewoonte was om agenten de
schedel in te slaan en fikkies te sto
ken") nog Hartjesdag was. "Er was
een amateurconcours en ze daagden
me uit. Dat durf jy niet. zeiden ze.
Toen ben ik op dat podium geklom
men. Een week later stond ik in de
Bontedinsdagavondtrein'. Een jaar
later reisde hy het land door met na
men als Lou Bandy, Willy Vervoort
en Corry Brokken.
Bekendste nummers van Jan Tromp
Schenkt man sich rosen aus Tirol. La
Golondrna, Tristesse, Droomland.
Nederland, van slagersjongens tot
bankdirecteuren, floot mee. "Als ik
thuis kwam stonden er tien tot vyf-
tien jongens voor m'n deur te flui
ten, in de hoop dat ze door Jan Trom
ontdekt zouden worden".
Exclusief voor ons wil Jan Trom
pe laten horen dat hy morgen weer
Jan Tromp zou kunnen zyn. Wysvin-
ger en pink van de rechterhand ver-
dwynen in z'n mond. zyn linker ha n;
gaat er, voor de vibratie, half om
heen. Terug in de tyd. Waai* zit 'm
dat nou in. dat zoiets ruim tien jaar
goed is voor stampvolle zalen en dar
ineens niets meer?
I Het antwoord is. als je het weet
j niet zo moeilyk: "Een kunstfluiter
heeft de handicap dat hij niet zoals
een zanger van tyd tot tyd met een
nieuwe hit kan komen. Het is een
i genre dat op een gegeven moment
gewoon gaat vervelen". Jan Tromp:
"Neem myn bekendste nummer.
Droomland. Ik werd er doodziek van.
Steeds maar weer Droomland". Hy
heeft zyn vaste begeleiders (Tom
Erich, Guus Jansen) wel eens voor-
gesteld om het maar eens van ach-
I teren naar voren te fluiten.Je wil
wel eens wat anders,
j Achteraf is Jan Tromp bly dat hü
nu de heer J. Trompe is: „Zo'n ar
tiestenleven is leuk als je vrygezel
bent, maar getrouwd is het niks. Ne
gen van de tien zyn gescheiden. M'n
auto is op, ik neem een ander, zo
gaat dat ongeveer. Nee, ik ben bly i
I met wat ik nu heb".
Blyft de wens om, liefst voor de tv.
te bewyzen dat hij het nog steeds
kan. "Het moet met de huidige appa-
Jan Tromp nu
ratuur en die moderne studio's mo-
geiyk zyn om nog beter voor de dag
te komen". Misschien dat er nog eens
een schnabbel komt. Waaraan ik dan
misschien wel meer overhoud dan
toen het myn werk was. want die ga
ges zyn er in de laatste tien jaar wel
beter op geworden", en: "Ik zou wel
een plaat willen maken met een lek-
i ker koortje erachter. Dat kon in myn
1 tyd allemaal niet".
Dini vindt het fijn dat haar aan
staande man goed kan fluiten: „Ik
hoor hem altyd aankomen"
De afgelopen weken zyn uit di
verse uithoeken van de wereld schil
derijen naar Nederland gebracht
voor de grote Salvador Dali-tentoon-
stelling, die tot 10 januari in het mu
seum Boymans-Van-Beuningen in
Rotterdam wordt gehouden. Zelfs
uit Amerika werden 40 doeken over
gevlogen.
Volgens Boymans-directeur de
heer J. E. Ebbinge Wubben, is dit
de eerste en waarschynlyk ook de
laatste grote Dali-tentoonstelling die
in Europa zal worden gehouden.
"Het is namelijk byzonder moeilyk
overal de stukken los te krijgen, ge
zien de grote kwetsbaarheid.
De Stichting "Danscontact" zal
onder de titel "Zesmaal beweging
in opdracht" voor de derde maal in
successie een jaarlykse choreogra
fie-manifestatie geven. Er zyn drie
voorstellingen en wel op, zondag
middag 22 november in het Hofplein
theater in Rotterdam, donderdag
avond 26 november in de toneelzaal
van het Nederlands Congresgebouw
in Den Haag en zondagmiddag 29
november in het Nieuwe de la Mar-
theater in Amsterdam.
In het RAI-gebouw in Amster
dam wordt donderdagavond 26 o-
vember een "beat-in" voor Artis
I gehouden, waarvan de opbrengst be
stemd is voor de actie "Artis moet
biyven". De "beat-in" voor Artis is
een initiatief van de jeugdsocië-
teit Smurf-in. waaraan belangeloos
wordt meegewerkt door Radio e-
ronica en de groepen The Bintangs,
The Cats, Dizzy Mans Band. Eksep-
tion en Tee Set. Bovendien is er een
drive-in-show met de disc-jockeys
Rob Out en Lex Harding.
Toegangskaarten f5 zyn ver-
krygbaar aan de kassa van het RAI-
gebouw.
In het gebouw van de Haagse
kunstkring aan de Denneweg zal van
vrijdag 27 november op zaterdag
28 november een 24-uurs manifesta
tie wordn gehouden. Er zal een
verkooptentoonstelling worden gehou
den gelardeerd met vele evenemen
ten. Er zal o.a. een zogenaamde 24-
uurs-prent worden uitgegeven. De
ze prent is alleen tydens deze mani
festatie te koop.
De bekende groep, de Edwin
Hawkins Singers zullen zaterdag
avond 28 november een concert geven
ln het Concertgebouw in Amster
dam. Ook 4 april waren ze al in de
hoofdstad.
Tot 22 november kunt u nog
terecht in galerie het Kunstcentrum
in Den Haag voor de expositie van
schilderijen. aquarellen en tekenin
gen van Hans Engelman.
De tentoonstelling met als on
derwerp de reconstructie en het be
houd van de Boroboedoer, de groot
ste Hindoe-javaanse tempel op Java.
in het museum voor het onderwys
in Den Haag geniet zoveel belang
stelling, dat de expositie is verlengd
tot 15 januari 1971.
Noteert u ook even in de agen
da dat 26, 27. 28. en 30 november
De Kleine Parade in de Leidse
Schouwburg komt. Het is een musi
cal geschreven door Wim Sonneveld
naar een boek van Henriette van
Eyk, en speelt in de tyd dat er nog
een duidelyk verschil in rangen en
standen was. De grote ster van de
ze revue is Leen Jongewaard.
Met het Radio-Symfonie-Orkest
van Berlyn heeft Lorin Maazel twee
symfonieën van de 17-jarige Mozart
op de plaat gezet voor MMS. Het
minst bekend hiervan is wel nr. 25.
KI83 in g, hoewel men het werk te- i
recht vergelykt met de ..grote" g- i
symfonie K 550 van 15 jaar later.
Deze toonsoort resulteert by Mozart
altyd in een uiting van hartstocht en
geladenheid men denke aan de
aria van Pamina (Zauberflöte, 2 de
acte). De 29ste symfonie, K.201 in A
heeft een heel ander karakter: een
aaneenschakeling van welluidende
motieven in een strakke, wat gladde
opbouw. Van de 9 Salzburgse symfo
nieën in een strakke, wat gladde op
bouw. Van de 9 Salzburgse symfonie-
en van 1773/74 hebben slechts deze
twee vier delen; ze vormen het eer
ste bewys van Mozarts muzikale vol
wassenheid. Maazel neemt een wat
langzamer tempo dan men gewoon
lijk hoort; de luisteraar kan elk in
strument afzonderlyk volgen en be
merkt dat allegro (opgewekt) niet
hetzelfde hoeft te zyn als presto
(snel). Dat men de werken volledig
kan doorlichten is mede te daneken
aan de droge, by .K201 zelfs al te
droge akoestiek. Verder valt op de ge
luidskwaliteit niets aan te merken.
Twee jaar later schreef Mozart
zjjn vyf vioolconcerten (K.207, 211,
216.218 en 219). Hoewel Mozart zich
meer tot het klavier voelde aange
trokken, was hy terdege op de hoog
te van de kneepjes van het viool
spel (de Violinschule van zyn vader
Leopold is beroemd geworden). Of
deze Salzburgse concerten geschre
ven zyn voor de violist Brunetti of
als repertoire voor zyn voorgenomen
concertreis is niet met zekerhied te
zeggen. K.216 en 219 zün op MMS
uitgebracht met als solist Franco
Gulli. die Mozart volledig in zyn
eigen waarde laat en ons geen op
vallende visie opdringt. Zyn fraaie
toon, de uitstekende begeleiding on
der Armin Jordan en de heldere
klank van deze plaat verdienen veel
lof
Voor wie op zoek is naar een uit
voering van alle werken van Mozart
voor viool en orkest heeft Philips
een album uitgebracht. Behalve de
vyf vioolconcerten zyn het pas in
1907 gepubliceerde vioolconcerto K
271a, het Concertone K.190 voor
twee violen, de Sinfonia concertante
K.364, de twee rondo's en het ada
gio in dit album opgenomen. De gro
te solist is hier Henryk Szeryng. be
geleid door het New Philharmonia
Orchestra onder directie van Alex
ander Gibson. Alleen al om de wei
nig bekende werken is deze plaat
het aanschaffen waard. Szering heeft
in tegenstelling tot Gulli wel een
eigen opvatting, zo speelt hy nogal
legato, dus niet zo puntig. Een klein
bezwaar is dat de samenwerking
Gibson en Szering niet altyd even
goed is, maar nu leg ik wel op alle
slakken zout. Dus toch warm aanbe
volen.
Toen Mozart in 1777 eindelyk zyn vu
rig gewenste ontslag kreeg uit zyn
onbezoldigde functie by de Aartsbis
schop van Salzburg, zou hy enkele
moeiiyke jaren tegemoet gaan. Con
certreizen naar Mannheim en Parijs
brachten niet het verwachte succes.
zodat hy elke opdracht met beide
handen aangreep. Zo is het Concert
voor fluit en harp K.299 geschreven
voor de Hertog van Guisnes, en de
twee fluitconcerten voor de eveneens
in Parys levende Hollander Van der
Velde, oftewel De Jean (Dechamps).
Het schryven voor de fluit vond Mo
zart niet gemakkelyk, maar hy had
een reputatie op te houden, dus
werd het geen knoeiwerk. De flui
tist Christian Lardé speelde K.299
samen met het 2de fluitconcert K.
314 voor MMS. Lardé pryzen is wa
ter naar zee dragen. Hy wordt op
de harp voortreffelyk bygestaan
door zyn vrouw Marie-Claire Jamet.
Het kamerorkest van Paul Kuentz
begeleidt niet altyd even precies, zo-
I dat U gezien ook de doffe klank van
de plaat maar wat op de prijs moet
afdingen.
Schreef Mozart betrekkelyk wei
nig voor de viool, des te meer deed
hy dat voor het klavier. Twee van
I de bekendste concerten zyn in de in
terpretatie van de 10 jaar geleden
overleden pianiste Clara Haskil op
nieuw uitgebracht op Heliodor. Het
betreft hier K. 459 in F (1784), dat
Mozart in 1790 heeft gespeeld by de
kroning van Leopold II, en X 695 in
Bes, het laatste pianoconcert, enke
le maanden voor zyn dood gecompo
neerd. Deze .historische" opnamen
tonen aan, hoezeer de orkesten zich
j in het afgelopen decennium hebber
I geperfectioneerdde Berliner Phil-
harmoniker zou zich nu voor een
dergeiyke begeleiding schamen
Maar het gaat hier natuuriyk om
Clara Haskil, die biykens deze opna
men haai tyd ver vooruit is geweest
zü kan nu nog gelden als het lich
tend voorbeeld voor alle Mozartver-
tolkers. De DGG-technici hebben de
geluidskwaliteit weten op te schroe
ven 'tot een zeer aanvaardbaar ni
veau. waarby het stereo-effect niet
vergeten is.
„Elly Ameling singt Mozart" is de
titel van twee onlangs verschenen
platen. Op Electrola zyn dat liede
ren, op Philips geesteiyke werken
en concert-aria's. De liederen geven
een fraai overzicht van Mozarts styi-
ontwikkeling vanaf 1773 tot zyn dood.
Slechts by K. 579 (Un moto di gioia)
wordt een sopraanstem voorgeschre
ven. de andere 18 vragen een „Sing-
stimme", behalve K. 433 (Warming)
dat eigenlyk geschreven is voor een
basstem Jörg Demus tekent voor
ELLY AMELING
zingt Mozart
de pianobegeleiding, helaas niet op
zyn eigen hamerklavier, en hy doet
dat zeer verzorgd. Op de Philips-
plaat staan o.a. het motet Exsultate
Jubilate K165>. Psalm 116 uit de
Vesperes de Domenica (K. 321) en
drie concert-aria's, dus Mozart tus
sen 1773 en '79. Het Engels Kamer
orkest onder Raymond Leppard
staat borg voor een uitstekende be
geleiding. Elly Ameling bewyst op
deze platen, dat men haar naam niet
altyd hoeft te verbinden aan Bach:
ook Mozart geeft zy een welhaast
ideale vertolking.
MOZART: Symfonieën K. 183 en
201. Radio-Symfonie-Orkest Berlijn
olv. Lorin Maazel. MMS—SMS 2626,
f 15,50.
MOZART: Vioolconcerten K. 216
219. Franco Gulli, viool; Kameror
kest van Lausanne olv Armin Jor
dan. MMS—SMS 2649, f 15,50.
MOZART: Samtliche Werke für
Vioiine und Orchester. Henryk Sze
ring. viool; New Philharmonia Or
chestra olv Alexander Gibson. Phi
lips 6707011, f66, na 1/2/71 f98, (4
LP's)
MOZART: Concert v. fluit en harp
K. 299 en Fluitconcert K. 314. Chris
tian Lardé, fluit; Marie-Claire Ja-
met, harp; Kamerorkest Paul Ku
entz. MMS—SMS 2657, f 15,50.
MOZART: Klavierconcerten K.459
en 595. Clara Haskil, piano; Berli
ner Phitharmoniker en Bayerisches
Staatsorchester olv Ferenc Fricsay.
Heliodor 2548032, f 9,90.
ELLY AMELING SINGT MOZART
LIEDER, Jörg Demus, plano; Wil
li Rosenthal, mandoline. Electrola
C 063—29024. f 19,90.
ELLY AMELING SINGS MOZART.
English Chamber Orchestra olv Ray
mond Leppard. Philips 6500006, fit.
50.
AMSTERDAM
Rijksmuseum: tm. 17 jan. „De grafiek van Goya", een over
zicht van het geëtste en gelithografeerde werk. Geopend dage
lyks 10=17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur.
RAI: 21, 22 nov. Cynophilia, hondententoonstelllng. Geopend
van 9-17 uur, 26 tm. 29 nov. Savoa, kleindierententoonstelling.
Geopend dagelyks van 9 tot 22 uur, 26 nov. 20-22 uur.
Stadsschouwburg: 21. 22 nov. 20.15 uur Ned. Comedie ..Het le
ven en de werken van Leopold III van Hugo Claus, 23 nov. 20.15
uur. Nw. Rotterd. Toneel „De zelfmoordenaars" van Nikolai
Robertowitsj Erdman, 25 tm. 28 nov. 20.15 uur Ned. Comedie
„Hotel't Paradys" van Georges Feydeau
Carré: t.m. 12 dec. 20 uur Toon Hermans. Dagelyks beh. zo.
en ma.
De Kleine Komedie: t.m. 30 nov. 20.15 uur Zuideiyk Toneel
Globe „De kersentuin" van Anton Tsjechow.
Nieuwe de la Mar-theater: Dagelyks beh. ma. en di. 20.15 uur
Wim Kan Show (21, 26, 29 nov. besl. voorst.)
Theater Tingel Tangel: dagelyks beh. ma. 20.30 uur Cabaret
„Burgers op de bres" met Maryke en Sieto Hoving.
Shaffv Theater: t.m. 12 dec <beh. ma.) 20.30 uur Cabaret Fiet
en Frans Koster „Vooral Fiet", 21 nov. 24 uur La Mama-Am
sterdam, 27 en 28 nov. 24 uur Cabaret „Neerlands hoop in
bange dagen" met Freek de Jonge en Bram ^Vermeulen.
Theater „De Koopermolen": dagelyks (beh. ma.' 19 uur Henk
Elsink.
Concertgebouw: 27 nov. 20.15 uur Albert Vogel „Van en over
Couperus".
DELFT
Stadsdoelen: 27 nov. 20 uur Herman van Veen met medewerking
van het Gew. Orkest voor Zuid-Holland, 28 nov. 20 uur Am
sterdams Volkstoneel van Beppie Nooy met „De Jantjes" o.a.
Johnny Jordaan. (Zie foto).
DE JANTJES
DEN HAAG
Kon. Schouwburg: 19 t'm 22 nóv. 20.15 uur Haagse Comedie,
De Meeuw. 22 nov 14 uur Haagse Comedie Je weet het nooit.
23 nov. 20.15 uur Galas Karsenty Herbert „On ne sait jamais".
24 nov. 20.15 uur Toneelgroep Centrum .Hees. de jongen",
25 nov. 20.15 uur Ned. Comedie, 26 t/m 29 nov. 20.15 uur Haagse
Comedie.
Ned. Congresgebouw: 21 nov. 20.20 uur Residentie Orkest oJ.v.
Willem van Otterloo mm.v. Mischa Dichter, piano. 23 nov.
20.30 uur Ned. Kamer Orkest. 25 nov. 20.30 uur Residentie Or
kest o.l.v. Bernard Haitink, 28 nov. 20.30 uur Brabants Orkest
o.l.v. Hein Jordans mm.v. Klesy Killi, sopraan.
Diligentia: 21, 24 t/m 28 nov. 20.15 uur Cabaret van Fons Jan
sen „Driemaal andermaal", 22 nov. 14.30 uur Jean Decroos,
cello en Danielle Dechene, piano.
Kurhaus: 26 nov. 20.15 uur Omroeporkest en Groot Omroepkoor
oJ.v. Henk Spruit mm.v. o.a. Güs Karten, klarinet.
LEIDEN
Leidse Schouwburg: 21 nov. 20.15 uur Litterus Sacrum „Veertig
karaat", 24, 25 nov. 20.15 uur Nieuwe Komedie „Dag stoel naast
tafel", 26 t.e.m. 28 nov. Musical „De kleine Parade" mmv Leen
Jongewaard.
Stadsgehoorzaal: 26 nov. 20 uur Jeugdconcert, 27 nov. 2030 uur
optreden van popgroep Golden Earring. (Zie fotoi
GOLDEN EARRING
Galerie v. d. Vlist: t.e.m. 1 dec. di t.em. za 9-18 uur Herfst-
tentoonstelling, wandkleden, aquarellen, keramiek en poppen.-
ROTTERDAM
Grote of St. Laurentskerk: 21 nov. 14 uur Beiaardconcert door
Leen 't Hart. 27 nov. 12.45 uur Lunchconcert door Arie Goud.
Breepleinkerk: 21 nov. 20 uur Orgelconcert door Dirk Janz.
Zwart mmv van Deo Cantemus.
De Doelen: 21 nov. 20.15 uur Tien miljoen geboden. Cabaret
Seth Gaaikema mmv The Blue Diamonds, Sylvia Alberts, Riet
Henius en begeleiding van Henk van Dyk. 20.15 uur Orgelcon
cert door Ferdinand Klinda, 22 nov. 14.30 uur Nederlands Ka
merorkest olv Szymon Goldberg, 22 nov. Tien miljoen geboden.
Cabaret Seth Gaaikema, 24 nov. 20.15 uur Nederlands Kamer
orkest onder leiding van Szymo» Goldberg. 20.15 uur Stem des
Volks. 25 nov. 20.15 uur Tien miljoen geboden. Cabaret van
Seth Gaaikema. 26 nov. 20.15 uur Tien miljoen geboden. Caba
ret van Seth Gaaikema, 20.15 uur Rotterdams Philharmonisch
Orkest olv Edo de Waart. 27 nov. 20.15 uur Tien miljoen ge
boden. 20.15 uur Rotterd. Philharm. Orkest olv Edo de Waart.
Hofplein Theater: 21 t.e.m. 28 nov. 20.15 uur Knollentuin, caba-
baret van Rients Gratama.
Groote Schouwburg: 21 nov. 20.15 uur „De opgaande zon"
van Herman Heyermans door het Nederlands Toneel 22 nov.
20.15 uur .De opgaande zon" van Herman Heyermans door
het Ned. Toneel.
Rotterdamse Schouwburg: 21 nov. 20.15 uur Nieuw Rotterdams
Toneel. 22 nov. 20.15 uur Nieuw Rotterdams Toneel, 23 nov.
20.15 uur Nederlands Danstheater, 25- nov. 20.15 uur Nieuw
Rotterdams Toneel. 26 nov. 20 uur „La Boheme" van Puclni
door de Nederlandse Operastichting. 27 nov. 20.15 uur Nieuw
Rotterdams Toneel.
Feijenoord-stadion: 22 nov. 14 uur Voetbalwedstryd Feyenoord-
FC Twente.
FILMS IN DE GROTE STEDEN
Amsterdam Alhambra aan de Weteringschans gaat door met
de nieuwe Ingmar Bergman: A Passion. Een film van de meester,
met oude bekenden en nieuwe sterren. Voor de fans een „must"!
In Cinetol gaat draaien Une Histoire Immortelle van Orson Welles
met hemzelf en Jeanne Moreau in de hoofdrollen. Enkele oude
bekenden: Laurel en Hardy 's ochtends en 's middags in Cineac
aan de Reg. Breestraat, La Belle Americaine (eerste succes van
Louis de Funès) in Bio aan de Middenweg en de klasleker Hlros-
jima mon amour in Ciné D aan de Plantage Middenlaan.
Rotterdam Let it be van de Beatles ln Studio '62 aan de Nieuwe
Binnenweg.
Den Haag Dokter ZJivago draait weer, en wel ln Olympia. Prins
Hendrikplein. Andere sterke reprises in Studio 2000 (Hitchcocks
Psycho) en In Metropole (Funny Girl).