Op het gebied van de ihowbiz zijn wij vrij tneuterig' udio Gestolen schilderijen gevonden in metro penk Elsink streeft geen tv-carrière na Studio is overzichtelijk! ,.Ardens varkens dreiging weggespeeld 99. Rembrandt en zijn eeuw" in de Franse hoofdstad Radioprogramma's biedt meer...veel meer! 1 en qióteren jEN HAAG (GPD) Onder het motto humor maakt dor- Ien hongerig vlinderen in jumpsuits gestoken meisjes langs 'dicht opeen geschoven tafeltjes in De Koopermooien. Het ,liek verkeert in opperbeste stemming en zit na te gnui- over de laatste grap die Henk Elsink in de kaarslicht-sfeer i zijn cabaret heeft laten vallen. De cabaretier/entertainer ft voor de Nederlandse amusementswereld wat weggedoken de Amsterdamse Warmoesstraat, waar hij het negen maan- ivan het jaar stelt met de gulle lach van dagjesmensen uit en streek. Jen toe mag Elsink wat voller in Uynwerper staan wanneer bij- irbeeld "Harm met de harp" een Jevoelige vondst blijkt te zijn. Re- Ier is hem dat overkomen met ("Voetbalsupporter". Contact met grote publiek had hij gedurende i jaar in zyn radioprogramma p, entree", een periode waarin hij Cerd uitzendingen voltooide, hn die honderd uitzendingen komt inkort een dubbel lp op de markt lp "Een avond te gast bij Henk t" wordt deze week ten doop [juden. Elsink, eerst stug. later vriendelijker pratend, is „een jvan het grote-zalenwerk of te- fee-shows waarin hij het Neder- volk de ene dijenkletser na de Pt verkoopt. Elsink leeft in zijn wereldje. "Ik werk negen maan- jran het jaar. Ik heb mede daar- weinig contact met collega-ar- ■cJ. Ik houd bovendien niet van ben en hoe gek het ook moge ben, ik drink niet", pnk is geen man die het gesprek p gang helpt brengen. Hij doet omstandig uit de doeken, dat helemaal niet van publiciteit at. En zegt vervolgens, dat hij "zwarte lijst van journalisten" it aangelegd. Hij is behalve ar- iook zakenman, vandaar waar- jjnlijk die voorzichtigheid. Hij is leed ln een paars truitje en een te-kleurig pak. Het gaat hem jfl, zegt men. VICTORIAANS [enk Elsink: "Het gaat goed ja. Ik succesvol in mijn vak en dan t het je materieel ook goed. Ik een Victoriaans huisje in Baarn. i kast hoor. maar een gezellig ik ben geen bezetene van geld, als je het hebt, geniet je er vooral als je er hard voor ge- hebt, zoals ik. Twee jaar gele ik na een enorm debacle met Koopermoolen volledig aan de Ik zat zover in de schulden ieder ander mens waarschijnlijk was uitgeweken naar Zuid- Ik ben keihard gaan wer- verschrikkelijk hard en je ziet resultaat. Het cabaret loopt fijn. mijn eigen stekkie opgebouwd' is een laatbloeier. Zelf re- hij het begin van zijn grote suc- zijn tweeendertigste terwijl achttienjarige leeftijd al in het kwam. Hij is nu vijfendertig jaar. itekkie van Elsink in de War- is niet zijn einddoel, maar een belangrijke periode in zijn ADVERTENTIE Meer dan twee miljoen lezers vinden Studio het meest overzichtelijke en plezierigste radio/tv- magazine in Nederland. Boordevol uitgebreide toelich tingen en boeiende reportages. Studio biedt meer meer informatie over wat zich voor en achter de camera's en microfoons afspeelt. Ook kunt niet zonder Studio. Stuur daarom nü een kaart zonder postzegel mot uw naam en adres aan ons antwoord- nummer te Amsterdam. 03/ carrière. "Je moet ln Nederland voor jezelf mogelijkheden scheppen om op het toneel te komen. Er zijn voor een uitvoerend artiest erg weinig kansen. Hier heb ik veel geleerd. Elke avond op het toneel. Voor honderd man pu bliek, dag-in, dag-uit. In vijf jaar tijd heb ik hier net zoveel mensen gehad als Sonne veld, Kan of Hermans in hun grote zalen". ENTERTAINER De hese stem van Elsink heeft nooit mee mogen zingen in het koor van de "Grote Drie", hij valt er een beet je buiten. Ook buiten de sfeer van de omhoog geschoten Herman van Veen. 'Ik ben geen cabaretier, maar enter tainer. Dat vak is in ons landje nooit zo gewaardeerd. Dat wordt de laat ste tijd wel wat beter. Er zijn steeds meer mensen die zich er voor inte resseren. De grote middenmoot krijg ik hier in de Koopermoolen. Dat is een positief punt van de televisie. De mensen zien wat er op dit gebied al lemaal te doen is in het buitenland. Niet dat wij artiesten ons daarmee kunnen meten hoor. Op het gebied van de showbiz zijn we een beetje kneuterig. Wij stellen veel minder voor dan veel dames en heren van arties ten denken. Als we in Amerika had den geleefd dan was dat misschien anders gegaan, maar nu is er inter nationaal voor ons weinig eer te be halen. Wat wil je ook. Als wij maan den achtereen in Amsterdam redelijk succes hebben moeten we toch na verloop van tijd weer naar Stadska naal. Zo'n talent als Herman van Veen zou eigenlijk hier zijn boeltje moeten verkopen en zomaar naar Amerika gaan. Als ober of weet ik wat voor baantje. En dan nog eens beginnen met de ervaringen die hij dan heeft opgedaan. Ik ben er zelf te oud voor geworden, maar het zou voor ons allemaal wed eens goed zijn. We moeten ook wel, want over tien jaar hebben we zeven netten op de televisie, dan kunnen we alles in on ze luie stoel zien wat de wereld aan geweldig show- en cabaretwerk te le veren heeft". TELEVISIE Een televisie-carrière ambieert hij niet. Ten eerste omdat ik doodze nuwachtig wordt van televisiewerk en ten tweede wordt in Nederland iemand wel bekend door televisie maar nooit beroemd. Ik ben de man van de komische schetsjes voor één heer. Privé ben ik wel hevig geïnteresseerd in wat PARIJS DPA) In het Parijse Petit Palais is gisteren een tentoon stelling Rembrandt en zijn eeuw ge opend. Er zijn ruim 200 werken te zien uit het Louvre en andere Fran se musea, variërend van het manie risme tot de decoratieve schilder kunst aan het einde van de 17e eeuw. Aanleiding tot de expositie is het feit dat Rembrandt 300 Jaar geleden is overleden. Van zijn hand zijn 21 werken te zien, waaronder de Em maüsgangers. Mattheus en de engel en twee zelfportretten, resp achter de schildersezel en met fluwen hoed en gouden ketting. Voorts zyn er verscheidene schilderijen van Frans Hals, waaronder de Zigeune rin. Na 15 februari a.s. komt de ten toonstelling naar Nederland. Wo«*nsdag 18 november Hilversum I 402 m. NCRV 17.30 NCRV en Bloc: actue le kron. met muz. Illustratie 17.50-18.00 Ovcrheldsvoorl. Onderweg Verke^rs technische maatregelen by ongevallen. Samenstelling en presentatie Cees van Maasdam 18130-18 41 Nws. NOS 19.00 Openbaar Kunstbezit 19.30 Lichte gr muz. 19.50 Progr. voor blinden en slechtzienden 20.00 Harprecital mod. muz. 20.15 De NOS Ork. en Koren 25 Jaar rp.dlo Kamerork. Omroep Ka merkoor en sol. mod. muz. In de pau ze 21.00-21.25 lez. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.53 Cosa Nostra ook uw zaak 23.55-24.00 Nws Hilversum 11 298 m. er in deze wereld gebeurt. De voet balsupporter heeft dan ook wel iets diepers. Ik vind dat er in de afge lopen maanden een soort voetbal waanzin woedde. Ik ben met Ajax een keer meegeweest naar Madrid. Het is eigenlyk wel een beetje te gek". Maar evenals „Harm met de harp" is de „Voetbalsupporter" een num mer dat de entertainer Elsink nodig heeft als uitsmijter voor zijn show. Een nummer waarover men ook bui ten de Koopermoolen praat en dat desnoods via Willem Duys' Vuist in breder verband de naam Elsink on der de aandacht brengt. „Als zo'n nummer het eenmaal doet, dan wil ik ook het onderste uit de kan. Ten- HENK ELSINK slotte ben je ook een beetje zaken man", SMULPAUZE De anderhalf uur durende .^mui- pauze" is om. Elsink betreedt het zaaltje weer en deelt handtekeningen uit. Men maakt zich op voor nog eens driekwartier lachen. De gezich ten staan op zonnig en Henk Elsink geeft wat men nodig heeft voor een aangename spijsvertering. Via de schets voor één heer. komt men toe aan het onvermijdelijke dessert de „Voetbalsupporter". Met de mede deling „U was een fijn publiek", ver dwijnt de komiek achter de coulis sen. het dynamische radio/tvmagazine van de KRO BREDA (GPD) Het vroege, twaalf jaar oude toneelstuk „Live like pigs" van John Arden, gister avond door ht zuidelijke toneel Glo be" als „varkens" voor het eerst ge speeld is niet zijn sterkste, maar het is wel kenmerkend voor zijn visie en werkwijze. Visie, of liever het bewust weglaten daarvan hij zet een zi geunerachtige familie in een Coro nation-street en kijkt wat er gebeurt. Moord en doodslag, want zo dicht bij elkaar dringen die twee leeefklima- ten in eikaars intiemste gebieden vooral sex door. De ongebonden levende familie of commune reageert als een dier, zoals zij zelf zeggen, en de zich bedreigd voelende burgers reageren niet anders. De mens is zo oud als de zondeval, en een dier dat zich bedreigt voelt, gaat bijten. Die dreiging is de kern van het stuk. Arden koelt haar nu en dan om theater-redenen met wat humor af. maar de eb en vloed van die dreiging bepalen het ritme van het stuk. Dat kwam er in deze voorstelling, die op het individuele vlak soms heel bijzondere dingen te zien gaf, niet helemaal uit. Arden maakt het niet gemakkelijk door zijn woordenvloed, die niettemin toch die grote span ningsbogen te voelen geeft. De ver leiding voor de acteurs is bovendien groot om hun „lekkere" rollen com pleet uit te spelen. Dat gebeurde dan ook, en tot schade van het geheel. ,De zwarte" van Hugo Met sers werd Inderdaad een oversexte vetkuif, maar een Spaans overda dig levenslustige, zonder het sinistere dat dit mensensoort in noordelijker klimaten heeft. Het wulpse tulpje van Edda Barends was een overver hit grietje, maar miste het giftige, I dat deze meiskes zo gevaarlijk maakt. Kort samengevat; algemene overaoting. Een hoogst beweeglijke regie van de Brit Derek Goldby. die zijn acteurs het beschaafdste platte Nederlands laat spreken ooit op de planken ge hoord «iedereen zegt „heeft") en een simpel effectief decor van Hans van Norden. Het stuk beleeft, vandaag zijn Haagse première. J JOPPE Klink Klaar zonder nonsens 19.30 Nws 19.35 Buitenlands Weekoverz. 19.45 S VARA dansork. en sol. 20.10 Promena de ork. amusem. muz. 20,45 Confronta- j tie dlscussieprogr. 21.15 Nou. en; sati- rlsch progr. 21.40 Pop-Eye Popmuziek, 22.30 Nws. 22.38 Act. 22.50 Radio Jazz Magaz. 23.25 Mod. ork. muz. 23.55- 24.00 Nws. Voor donderdag 19 november I Hilversum I 402 m. KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Badlnerle klas. en amu sem. muz. gr. 7.30 Nws. 7.32-7.40 Act. 8.00-8.10 Nws. 8.25 Overweging 8.30 Nws 8.32 Voor de hulsvrouw 9.00- 9.10 Gymn. voor de hulsvr. 9.35-9.40 wa verstanden) NOS 10.00 Wat heeft dat kind pedagogische kron. 10.20 Mu ziek uit de Barok opn. KRO 11.00 Nws 11.03 Voor de zieken 11.55 Med. NCRV 12.00 Los-Vast gtvar. program. 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 1 Nws. 12.41 Hier en Nu act. 12.58 Radio Rebus 14.05 Schoolradio 14.30 Coun- try en Western rubr. 15.00 Hervormde middagd NOS 15.30 Meer over minder I De stem van de sprekende minderheid I 16.00-16.02 Nws. 17.30 NCRV en Etoc. i Hilversum II 298 ni. AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymna- 1 stlek 7.20 Dag met een plaatje gr. 8.00 Nws. 8.11 Radlojourn. 8 20 Dag met 'n plaatje gr. vervolg 8.30-8.33 De groen teman 850 Morgenwijd. 9.00 Festival van Chlmay 1970. Harp en zang mod. muz. en volkslied. 9.40 Schoolradio 10 00 Voor de kleuters 10.10 Arbeldsvlt. pop. verzoekpl. progr. 11.00 Nws. 11.30 Rond tan 12; progr. voor de vrouw. Om 11.55 Beursber. 12.30 Sportrevue 13.00 Nws., 13.11 Radlojourn. 13.30 De componist Hugo Godron 70 Jaar: huldigingscon cert en toespraak 14.30 't Is histo risch: program, over geschied. 15.00 Pa- ~rogr. voor de zieken 16.00 Nws. Land der Muzen kungtkon. 17.00 AVRO's Toppop 17.30 O: Jeugdprogram 17.55 Med. Hilversum III 240 m. NCRV 9.00 Nws. 9.02 Flits: een lnstr. progr. 9.30 Muz. bij de koffie 10.00 en 11.00 Nws. NOS 12.00 Nws. 12.03 Pop- Sllck KRO 13.00 Nws. 13.03-18.00 KRO op Drie pop mixture 14.00 15.00. 16.00 en 17.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I. NOS/ NOT 10.45-12.00 en 14.00-14.50 Schooltelvlsle NOS 1845 De Woefs en de Lamaars NOS 18.66 Journ. VPRO 19.04 Betty Boop tekenfilm 19.10 Na mens Louis Andriessen inform, progr. over Beethoven NOS 20.00 Journ. Vpro 20.20 Was er nog wat. reacties op net nws. 20.30 Below Zero film met Laurel en Hardy 20.50 America the Beauti ful. docum. film 2145 Twee en een half miljoen vruchtbare vrouwen In form. progr. over legale abortus NOS 22.30 Journ. TELEAC 22.35-23.06 Dam men voor beginners les 9 herh. Nederland II. NOS 18.46 De Woefs en de Lamaars NOS 18.56 Journ. NOS 19.04 Den Haag vandaag 19.09 van gewest tot gewest 19.49 Tips van het Nat Bureau voor Toerisme NOS 20.00 Journ. TROS 20 20 Mission Impossible tv serie 21.10 ABC van de Accordeon (3) serie over popu laire Nederl. accordeonisten 21.30 De zeven Zeeén De Stille Oceaan, tv film 22.20 Waar gaat het om?: visie op en kele act. problemen IKOR CVK 22.35 lk zal handhaven: Het gezin ls geen torpedojager serie over de gezagscri sis ln Nederland NOS 23.05 Journaal TELEAC 23 10-23.40 Onze landbouw nu en straks les 4 herh. PARIJS «GPD» Zeventien schil derijen van Franse impressionistische meesters, die in augustus van dit jaar uit het Paryse appartement I van hun eigenares de 80-jarige me vrouw Chardeau waren gestolen, zyn teruggevonden op de trappen van een metrostation dat sedert jaren voor het publiek gesloten was. Een I telefoontje van een voorbijganger die zelf tot dusver onbekend is gebleven aan het politiebureau, heeft de I vondst aan het licht gebracht. Een kwartier later was de hele collectie, waarvan de waarde op minstens 1 miljoen franc wordt geschat, op het centrale politiebureau in Parijs ge deponeerd. Enige uren later kon de eigenaresse, die haar onschatbare be zittingen, nooit verzekerd had en ze daarom al had menen af te moeten schrijven, weer in onbeschadigde staat komen afhalen. Onder de verzameling bevonden zich wereldberoemde doeken als het meisje aan de piano van Renlor, het station Lazare van Monet. gezicht op de Seine van Sisley. plus schilderijen van diezelfde meesters alsmede van Manet. Pissaro en Corot. Al die kunstschatten waren nog keurig in dezelfde hoezen verpakt, waarin de dieven ze vier maanden eeedrr in het appartement van mevrouw Chardeau die toen met vakantie was. hadden meegenomen. De huidige eigenaresse had de col lectie van een oom geërfd, die als amateur zelf ook schilderde en die de vriend was van de toen nog on bekende impressionistische meesters. Hy had. bij zijn dood. de verzame ling eerst aan het Louvre-museum willen vermaken dat het geschenk echter, om allerlei duistere redenen, van de hand wees. Zoals na alle diefstallen van be roemde kunstwerken hebben ook dit keer de dieven moeten ervaren dat hun buit trots de onschatbare waar de praktifioh onverkoopbaar bleek. NEDERLAND I 5.00 Kinderprogramma (KRO) 6.45 De Woefs en de Lamaars (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Den Haag vandaag (NOS) 7.09 Vry-uit, programma over recreatieve activiteiten binnenshuis (NOS) 7.30 Kenmerk, informatierubriek over kerk en samen leving (IKOR/CVK/RKK) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Uitzending Chr. Historische Unie 8.30 Uitzending Socutera 8.35 Billy de Bluffer (Billy Liar) speelfilm (NOS) 10.10 Studio Sport (NOS) 10.35 Jubileumconcert: Radio Kamerorkest en Omroep koor: moderne muziek (NOS) 11.05 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 De Woefs en de Lamaars (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 MIK: muzikaal amusementsprogramma (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 The outsider. Deel 6: Verzeker!ngszwendel (KRO) 9.10 Zelf doen: hobby-rubriek (KRO) 9.50 Verslag op woensdag (KRO) 10.30 Minder protesteren, meer presteren (Bond zonder naam) 10.50 Journaal (NOS) Het interessantste program- i ma vond ik Brandpunt Special, waarin aandacht werd besteed aan de activiteiten van Theater Studio. Kunst is geen afge graasd terrein voor de actuali teitenrubrieken, zei Aad van den Heuvel terecht. daarom deed het deugd dat de kunst nu ook eens als actualiteit bekeken werd. Je kan je daarbij wel af vragen in hoeverre de experi menten van Studio actueel zijn. De acteurs willen (om met Guus Rekers te s preken, de grootste „over-actor" onder de niet-acteurs, die ik ken» de rou tine doorbreken om belangrij ker dingen te vinden. Belangrij ker dan wat? „De acteur moet laten zien wat er ls achter het weten." zei Rekers ook nog. En dan vraag ik weer: wat is er dan achter het weten? Is het weten niet al het achterste be schot in onze persoonlijkheid, zit het weten niet eigenlijk ach ter (bijvoorbeeld) het voelen en het ervaren? Ik weet het niet, ik vraag het maar. Broes Hartman., een der ac teurs. verklaarde: ,.Wy willen ons niet in de eerste plaats als mensen uiten." Ook daar kan je weer een vraagteken bij zetten. Acteur-zijn is een vak en dat het een vak is als ieder ander vak zou vernieuwers die modern denken, moeten aanspreken. Waarom dan moeten acteurs zich als mensen en niet als ac teurs uiten, waar het toch hun taak is de personages van de schrijver tot leven te wekken? Bestaat niet het gevaar, dat we de ene keer Broes Hartman te zien krijgen en de andere keer weer Broes Hartman, in plaats van de ene keer Hamlet en de andere keer Willy Loman? Ik weet het niet. ik vraag het maar en ik vraag het daarom, omdat ik zulke vragen deerlijk miste in deze Brandpunt Special. Want zulk soort toneel (openba re repetities eigenlijk) roept by de onvoorbereide kijkers natuur lijk vele, soms geprikkelde vra gen op. Enkele van die oefeningen herkende ik trouwens nog. toen hetzelfde Studio het stuk Gan zenborden speelde, drieënhalf jaar geleden, maar dan lngebet in een geheel. Zo erg nieuw is het dus niet, en ik vraag me dan ook af of 't zn heeft open bare voorstellingen te geven van deze repetities, zonder ech- I ter het nut ervan te willen aan vechten. Maar dat nut had ik dan wel eens voor de kijkers verduidelijkt willen zien, zonder de hoempa-teksten van Guus Rekers. Ik zou als ik Brandpunt was geweest bijvoorbeeld ook enkele minuten training van Ajax hebben laten zien. waar uit de kijkers duidelijk zou zijn geworden dat ook voetballers al lerlei oefeningen verrichten (el kaar optillen, met halters wer ken, met medicijnballen gooien, op de rug liggend fietsen met de benen) die je tydens een wedstrijd nooit ziet doen. maar die toch noodzakelijk zijn om tot goed voetbal te komen. Ik zou ook even een exercitie heb ben gefilmd op een kazerneplein waarbij de recruten de op dracht krijgen hardop te tellen, hun keel schor te schreeuwen zelfs by dat tellen, wat ln de eerste plaats bedoeld zal zijn om tot gelijkheid te komen bij het marcheren, maar ook om de recruten hun schuchterheid af te leren, om hen Anders te doen zijn dan zij tot dusver wa ren" (om de actrice Karin Meerman te citeren). Daarom zyn al die oefeningen inderdaad erg nuttig voor een acteur, misschien ook omdat zij dan meer mogelijkheden in zich zelf leren ontdekken, maar mijns inziens in de eerste plaats omdat zij op die manier hun uit drukkingsmogelijkheden vergro ten. In feite niets bijzonders. Vooral ook voor televisietoneel kan een vergroting van het ac- teerarsenaal der acteurs van belang zijn. omdat de camera's zoveel scherper waarnemen dan de toeschouwers in de zaal. Voor de tv-kykers was deze Brandpunt Special daarom van belang, alleen was het jammer dat men zich bepaalde tot re gistratie van het onderwerp en elke verduidelijking uit de weg ging. NICO De beroemde roman van voor de Italiaanse televisie. In de Alexander Dumas ,£.a dame aux hoofdrol Rossella Falk als Mar- jcamélias" wordt ditmaal verfilmd ffherite Gauthier. LgfjAG 18 !TOVF!MBE"? 1ÜT9 LETDSCH DAGBLJO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 21