„MIJN DANSGROEP IS
KERNGEZONDE APPEL"
onU GO t Stuwesant
r
Vervelende klucht in
de Leidse schouwburg
leidse balletpedagoge Marjolein Brier:
RADIOPROGRAMMA
Nee schat, nu niet
plNSDAO 17 NOVEMBER 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
NEDERLAND I
6.45 De Woef* en de Lamaars (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 De rare vogels (AVRO)
7.30 TopPop: popshow (AVRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Peyton Place (AVRO)
9.10 De Meneertjes (AVRO)
9.11 Muziek is troef III, een kleur- en klankrijk amu
sementsprogramma (AVRO)
10.00 AVRO's Televizier-Magazine (AVRO)
10.50 Journaal (NOS)
10.55 Modelbegrip in wetenschap en techniek (herhaling
zevende les) (TELEAC)
NEDERLAND II
6.45 De Woefs en de Lamaars (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 Den Haag vandaag (NOS)
7.09 Kunstrubriek (NOS)
7.30 De dwaze wereld van Tommy Cooper (KRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 De jdood van Bill Hannaehek, aflevering 8 uit de
tv-serie Mod Squad (KRO)
9.10 Brandpunt (KRO)
9.35 De klop op de deur. deel 8 (KRO)
10.23 Zelfs het onkruid vergaat: documentaire over het
miheu-beheer (KRO)
10.55 Journaal (NOS)
(Door PIETER C. ROSIER)
LEIDEN Mijn dansgroep is een kerngezonde appel met
een pracht van een klokhuis. Schrijf dat gerust maar op. En zet
er vooral bij dat de groep helemaal los staat van de ballet
school. Want heus, het één heeft in tegenstelling tot wat som
migen misschien denken niets te maken met het ander.
MARJOLEIN BRIER
sociaal engagement
Druk aan het woord is Marjolein 'ik ben ergens achter in de
iviintig' Briër, een opvallende verschijning in Leidens artistieke
ureldje. Ze heeft een expressief gezicht met sproetenen een be-
aeeglijk lichaam, waarmee ze haar gevoelens meer dan eens pro
beert uit te drukken. 'Je lichaam, dat is toch zeker het mooiste in-
ment dat je hebt, herhaalt Marjolein keer op keer.
één danser. Ik maak er zelf deel van
uit evenals mijn assistenten Polly
Reupers en Leonie Blaas. Mijn com
pany wordt verder gevormd door een
aantal geselecteerde dus talentvolle
leerlingen van de balletschool. Het is
misschien toch wel leuk om te weten
dat Polly en ik in dit programma sa
men op meditatieve (Zent muziek zul
len dansen zonder van elkaar te we
ten wat we precies gaan doen.
De balletpedagoge Marjolein Briër
woont in een fijn ingerichte flat aan
de Schubertlaan, waar het paars van
het kamerbrede tapijt sterk contras
teert met de pasteltinten van de ge
deeltelijk uitgebroken muren en
de moderne meubels zich gemakkelijk
laten combineren met allerlei antieke
spulletjes. Het wordt iedere bezoeker
verboden om naar de rommel te kij
ken, hoewel die de gezelligheid in
Marjoleins royale appartement Juist
belangrijke mate bevordert. De
pommel" wordt bovendien nog aan
gevuld met muziekbanden en pro
grammabladen die nodig zijn voor de
avond van 20 november a.s. Op die
ENGAGEMENT
Décors en kostuums? Marjolein
Briër met een afwimpelend gebaar:
„Alsjeblieft geen toestanden met dé
cors, want die leiden toch alleen maar
datum namelijk geeft de danseres de aandacht van het publiek af. De
Marjolein Briër met haar eigen groep dans en het engagement staan voor-
In de Leidse Schouwburg een voor- op. wat de kostuums betreft, we wer-
stelling, die in Januari ook in Maas- ken wel met wat kleurcontrasten,
tricht te zien zal zijn en daarna nog 1 maar voor de rest wordt alles zo
in andere plaatsen ,yan ons land. Als strak en simpel mogelijk gehouden,
het programma vaïPvrydagavond 'n Het is uiteindelijk het lichaam, dat
succes wordt dan betekent dat in elk aan dit alles uitdrukkingskracht moet
geval voor de nieuwe geformeerde geven. Ik trek op de leerlingen uit-
Leidse dansgroep het begin van een i voeringen een nogal gemeleerd
wat uitgebreidere toernee. Marjolein publiek en het gaat er mij dan voor-
Briër maakt nu de premièredatum al om bij dat publiek een bepaalde
nadert een gespannen indruk, maar snaar te raken. En als straks mijn
ze twijfelt niet aan het succes. „Wat I eigen „echte" publiek gegrepen wordt
ze twijfelt niet aan het succes. i door wat ik met mijn dansgroep plas-
T71/"- r\iTT irvc tisch probeer uit te beelden, nou dan
EIGENTIJDS heb Kht wel
„Wat ik breng is een modern, eigen
tijds programma. Ik durf 't zelfs ge-
engageerd te noemen, sociaal geënga
geerd wel te verstaan, want het komt
een goed resultaat
geboekt".
Wat is volgens Marjolein Briër, die
op de afdeling dansacademie van het
Rotterdams Conservatorium leerlinge
voort uit een bepaalde politieke van Corry Hartong was en drie jaar
De muziek zowel van Mikis j geleden de leiding op zich nam van
als van Herbie Mann de Leidse Balletschool, ballet? Mar-
me bij het maken van de cho- i jolein Briër enigszins verrast: „Het is
geweldig geïnspireerd. Be- gewoon iets wat je niet laten kan.
de Mauthausen cyclus van Ballet is uiting geven aan je eigen
bevat het programma 'n I lichaam, om er als instrument allerlei
gebaseerd op worksongs van j dingen mee te kunnen doen. Het moet
groep gevangen genomen Ameri- I natuurlijk ook van binnenuit komen,
negers. Het gaat hier om j want zonder geest- en wilskracht
tentieke opnamen, die heel aangrij- i werkt Je lichaam hoe mooi dat ook
pend zijn en voor mij een bron van nu eenmaal niet",
inspiratie vormen. We doen als groep
trouwens nog veel meer verrassende KABOUTERS
dingen. En het kan gewoon niet ver- J
keerd gaan, want we zijn al sinds j Op welke leeftijd zou volgens de
september keihard bezig met repete- balletleidster Marjolein „Ik heb op
in". I de een of andere manier een hekel
Hoe groot is de groep en hoe is zij aan het woord directrice" Briër
samengesteld? Marjolein Briër haar een meisje of Jongen balletles moeten
(Antwerpse) vriend en huisgenoot gaan nemen? „Acht Jaar lijkt me de
Willy Sorel gelastend niet thuis te ge- beste leeftijd. Kinderen van vier of
ven als er wordt (op)gebeld: ..De vijf jaar zijn zich namelijk veel min-
groep bestaat uit tien danseressen en der bewust van wat ze aan het doen
zyn. Ik begin altyd nu: e kleintjes
te vragen wat ze zelf graag zouden
willen uitbeelden, de beelden in het
park bijvoorbeeld of de drukte op
straat of de machines van een fa
briek. Die hele aparte sfeer van ka
bouters en elfjes is op zichzelf wel
beeldig, maar daar doen ?e op de
kleuterschool al niet eens meer aan.
Er zijn toch zoveel andere, meer
eiegntijdse dingen om de fanta
sie van het kind mee op te wekken.
Wat missen jullie nou eigenlijk heel
erg, vroeg ik laatst in een klas met
kleintjes. En weet je wat één meisje
zei? Rust. groen en vredeIs dat niet
schattig en frappant tegelijk?
Naast het prikkelen van de fanta
sie en het stimuleren van eigen crea
tiviteit, Want heus beweging is de
meest directe uitingsvorm van gevoe
lens. moet ik mijn leerlingetjes zien
I te onderwerpen aan de discipline van
i de oefeningen aan de barre. De mees-
te meisjes gaan trouwens op ballet
omdat ze het graag zelf willen en
niet omdat ma dat nou per sé wil,
hoewel het natuurlijk altijd leuk is
om met je balletdansende dochtertje
te kunnen pronken. En er zfjn ook
meisjes, die op doktersadvies naar
mij toekomen ter verbetering van
hun lichaamlijke ontwikkeling bij-
voorbeeld. Wie aan ballet doet. leert
zijn of haar lichaam goed beheersen.
En vergeet niet dat ballet ook de mu
zikaliteit van het kind bevordert".
Het is een publiek geheim, dat de
danseres Marjolein Briër een voor-
letschool <aan 't Pieterskerkhof red.)
met vijfhonderd leerlingen van vijf
tot veertig jaar plus een onderaf
deling in Oegstgeest en daarnaast nu
dus ook mijn eigen dansgroep".
NOEREJEWS
Hoeveel Noerejews in de dop telt
de school van Marjolein Briër?
„Ik heb vijfendertig mannelijke leer-
liefde koestert voor het moderne bal
let. Hoe verklaart ze die speciale
voorkeur? „Ja, ik dans nu eenmaal
zelf graag primitief, het liefst op blo
te voeten. Het pointwerk vind ik nog
al geforceerd aandoen en het trekt
me misschien daarom niet zo erg aan.
Ik wil gewoon weten waar ik op sta.
Die blote voeten symboliseren eigen
lijk het contact met de aarde wat
uiteraard helemaal in tegenstelling is
met het lyrische van het klassieke
ballet. Toch kan ik iedereen die aan
modern ballet wil gaan doen aanra
den eerst te zorgen voor een klas: e-
ke basis. In dat geval wordt er een
goede bodem gelegd waaruit als van
zelf andere fijne dingen voort kunnen lingen in de jazzklassen zitten, van
komen. Ik heb zelf voordat ik naar de wie er drie ook meetralnen ln de
dansacademie in Rotterdam ging van
mun twaalfde tot mijn achttiende klassieke klas Wat Noerejew betreft
jaar les gehad van Ann ter Haar- j deze danser heeft terecht een gewei-
Pasman. die toen de balletschool dige naam maar toch zijn er naar
aan het Rapenburg leidde".
"Mi11 Idee grotere fenomenen op dit
Waarom heeft Marjolein Bner voor
het vak van balletpedagoge gekozen 8ed*ed Marjolein Briër: een Jonge,
en niet voor dat van t sterdanseres energieke vrouw die het verdient om
bij een of ander gezelschap? Marjo-
succes te hebben met haar ballet-
lein zelfverzekerd: „Omdat ik zelf
wil creëren, zelf iets wil doen. Ik voel school en met haar dansgroep. Een
er niets voor om ondergedompeld te dansgroep die de vuurproef van vrij-
worden in een grote groepsformatie
met alle narigheden van dien. Ik heb da^vond ongetwijfeld zal weten te
nu mijn eigen „ongesubsidieerde, bal- I doorstaan!
peib summit
Dynamisch. Modern. Energiek!
Vooraan bij alles wat nieuw en jong is.
Peter Stuyvesant - rijke geurige tabak,
volmaakt filter, King Size
Peter Stuyvesant,
U geniet zoveel meer!
muz. spel van Malcolm Williams
name 20.55 Hulsvredebreuk hoorspel:
22.25 Overweging 22.30 Nws. 22 40 Den
Haag Vandaag 22.50 Med. 22.52 Kon-
Voor dinsdag 17 november
Hilversum I 402 m.
KRO 17.15 Hal Jeugdprogr Politieke
Part 18.19 Ultz. van de Partij van de
Arbeid KRO 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00
Licht ens. met sol. 19 45 Evangelie zon
der masker lez. 20.00 English Eccentrlo
LEIDEN Het door Ray
Cooney en John Chapman
geschreven st.uk *Not now,
darling' beleefde gisteravond
zfin Leidse première. "Nee
schat, nu niet!' is een dolle
klucht, die als vrije produk-
tie haar weg langs de Ne-
derlandse theaters helaas wel
zal weten te vinden. Helaas
i omdat het hier om een ver-
I velend stuk gaat vol goed
kope dubbelzinnigheden. Een
1 stuk. dat bol staat van aha-
geroep en waarin de meis
jes voortdurend op de billen
worden geklopt door ondeu
gende mannetjes. En deze
mislukte pikante saus wordt
bovendien gelardeerd met
allerlei bijbeltekstjes, die het
„leuke effect" dan nog moe-
j ten verhogen. Dat een knap
acteur als John Lanting aan
dit dubieuze geval zijn talen
ten wil verspillen is een vol
komen onbegrijpelijke zaak.
De affaire, die voor een groot
J deel uit uitkleedpartijen be-
staat, echter zonder al te veel
bloot, speelt zich af in een
dure bontzaak. Iedereen
houdt het daar met een an
der en iedereen loopt elkaar
daar uiteraard op de meest
(on) gewenste ogenblikken
letterlijk tegen het lijf. Het
ls al met al een druk heen
en weer geloop van schreeu
wende meneertjes en kreet
jes slakende mevrouwtjes,
die zich voortdurend in kas
ten en kamert jes proberen te
verstoppen. De routineuze regie van
Alexander Doré de gebeurtenis
sen voltrekken zich in tomeloze
vaart en de grandioze uitbeelding
van John Lanting als de schuchtere
mede-eigenaar van de bontzaak
kunnen de voorstelling toch niet
redden. Ei- zijn zelfs momenten, dat
de opvoering het peil van een ama
teurvoorstelling maar net overtreft.
Dit laatste .«iaat bepaald niet op
Wtemlifred Boaboom, die het ate ee-
oretareaje in de bontzaak erg leuk
doet. Het Leidse schouwburgpubliek
gierde het overigen» gisteravond uit
van de pret en dat zal ook van
avond tijdens de tweede voorstelling
wel het geval z#n.
PUTTER O. ROGIER
Haag Vandaag
tekst magaz. waarin op de din
gen wordt doorgepraat, 23.15 Sticker L
pl. progr. 23.66-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m.
AVRO 18 00 Nws. 18.11 Radlojourn.
18.25 Johan Willem Frlso Kapel 18.56
Jeugd en Ritme 19.25 Paris vous Parle
19.30 Nws 19.35 Vanavond gevar,
progr. 22.10 Gonk een stlekum kri
tisch progr. 22.30 22 30 Nws 22.38 Ra
dlojourn. NOS 22.65 Zin tuig nr 29:.
kunst bulten het Nederl. taalgebied.
23.55-24.00 Nws.
Voor woensdag 18 november
Hilversum I 402 m.
NCRV 7 00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Op het eerste gehoor klas.
muz gr 7.25 Horen en zien 7.30 Nws.
7.32-7.50 Hier en Nu act. TROS 8.00
Nws. 8.11 Luister uit ...en thuis verz.
61. progr. voor de militairen 8.30-832
ws 9.00-9.10 Gymn. voor de hulsvr
9.36 Waterst. 9.40 Voor de kleuters 9 56
Vier eeuwen muz. muz lez. 10.20 Voor
de vrouw 11 00 Nws. 11.03 Akt magaz
Nws nieuwtjes report, komm. en
muz. 11.55 Med. KRO 12.00 Van 12
tot twee gevar. progr. 12.22 WIJ van
't land 12 26 Med. t b.v. land en tuin
bouw 12.30 Nws 12.41 Act. 13.00-13 05,
Raden maar 14 00 Huisbezoek pasto
raal gesprek NCRV 14.10 Moderne or
kestwerken gr. 15.00 In 't zilver progr.
voor oudere luisteraars 16.00 Nws.
16.03 Voor de kleuters 16.16 Hoorspel
voor de Jeugd 16.30 Jeugdland gevar.
Jeugdprogr. 17.30 NCRV en Bloc 17.50
voorl. Verkeerstechnische maatre
gelen bij ongevallen.
Hilversum II 298 m.
'MM .^17.11 Ochtendgymn.
Dag woensdg muz. en inform,
pim 7.33 van de voorpagina VPRO
7 54 Deze dag VARA 8.ÖO Nws 8 11
Act 8.22 Dag woensdag vervolg 9 00.
Radioweekblad voor de woensdagocht.
gevar. progr met om 9.40 Schoolra
dio om 10.45 Voor de kleuters en om
11.00 Nws 12.00 Strljkork. lichte muz.
en amusem. muz. 13.00 Nws. 13.11 Act.
13.25 Speelruimte progr. met o.a ge
sproken portret muz. hoorspel en re
port. 16.00-16.02 Nws. 17.55 Med.
Hilversum III 240 m.
NCRV 9.00 Nws. 9.02 Zing zing zing
lichte voc. muz. 10.00 Nws 10 03 Pers
Vers nieuw verschenen platen. EO.
11.00 Nws. 11.03 Oospelsound een
programma boordevol muz. speciaal vr
jonge mensen AVRO 12.00 Nws. 12 03
Zet 'm op: vrolijk pl. progr 13.00 Nws
13.03 13.06 Radlojourn. 14,00 Nws.,
14.03 Gimmick een duidelijk herken
baar pl. progr. 15.00 Nws. 15.03 Arbelds
vit am. pop. verzoekpl. progr. 16 00 Nws.
16.03-18 00 Lichte pl. 17 00 Nws 17 02-
17.05 Radlojourn.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
NOS NOT 10 46-12.00 Schooltelevisie
KRO 17.00-17 40 Kinderprogram. NOS
18 45 De Woefs en de Lamaars NOS
NOS 18.55 Joum. NOS 19.04 Den Haag
vandaag 19.09 Vrij uit progr. over re
creatieve act. binnenshuis IKOR/
CVK RKK 19.30 Kenmerk de wekelijk
se Inform, rubr. over kerk en samenle
ving NOS 20 00 Journ 20 20 Pol. Part.
Ultz. van de Christ. Htst. Unie 20.30
Ultz. Stichting Socutera NOS 20 35.
Scene Uit de dolle klucht Not Blllv de Bluffer (Bllly Lalr) speelfilm
now, darlingdie ook vanavond Rijkskeuring h jaar. 2210 studio sp.
in de Leidse Schouwburg te den
is. Van links naar rechts: Ine 23.05-23.10 Journ,
Veen als het verwarring stichten- I Nederland n.
de brok erotiekArnold Gelder- nos 18 45 De woefs en de Lamaars
man als de amoureuze avontu-\ nos 18.55 Journ kro 19 04 mik muz.
Her en John Lanting als de naie- ^"M™wpro*r N?s 20.00 Journ kro
20.20 The Outsider 6 Verzekerlngs-
ie eigenaar van de bontzaakzwendel tv serie 21.10 Zelf doen hobby
waar het ene kledingstuk na het rubr 21.50 verslag op woensdag bzn
"SSd* UU Taam WOrit ?e-iïï™°n Pv.n'Wrd"
Het journaal heeft gisteren el
ke uitzending geopend met be
richten over de ramp in Oost-
Pakistan, maar ..Achter het
Nieuws" van de VARA en ..Hier
en Nu" van de NCRV bewaar
den een plechtig stilzwijgen over
deze overstroming, die mis
schien een half miljoen slacht
offers zal eisen en daarmee de
overstromingsramp in China in
1887 van de Hwang-Ho-rivier
(900.000 doden) zal benaderen.
Er zijn natuurlijk nog geen
beelden van de ramp. maar
met een beetje improvisatie had
er toch wel iets gemaakt kunnen
worden van de persconferentie
van h et Internationale Rode
Kruis in Lopden. met iemand
van de Pakistaanse ambassade
in de studio, een kenner van het
gebied die iets over de bevol
king kon vertellen en een an
der die iets meer kon melden
over een eerdere overstroming
in 1965.
„Hier en Nu" kwam nu (en
hier) met een Noorse reportage
over het conflict tussen Noord
en Zuid-Soedan en „Achter het
Nieuws" had als belangrijkste
onderdeel een reportage over
de Duitse verkiezingscampagne
met enerzijds de socialist Hel-
muth Schmidt en anderzijds de
neo-fascist (of ga lk nu mijn
boekje te buiten?) Franz Joseph
Strauss. Interessante reportages
zowel die uit Soedan als die uit
West-Du itsland, verontrustend
ook voor zover het de atmos
feer by die meeting met Straus6
aangaat (als hij echt de demo
craat was die hij voorgaf te
zijn. zou hy niet zo gauw zijn
zelfbeheersing verliezen by te-
gendemonstraties, dat doen En
gelse politici ook niet), maar zy
konden toch niet verbloemen
dat Oost-Pakistan ontbrak.
Ik heb gisteravond laat (het
was al kwart over elf) Ed van
Westerloo even opgebeld om
hem te vragen of ..Brandpunt"
nog plannen had voor Pakistan.
„Ik vertrek morgenochtend om
half zeven van Schiphol," was
zyn antwoord. Samen met ca
meraman Piet van Strien vliegt
hy naar Dacca en hy hoopt de
eerste beelden van de overstro
ming te kunnen laten zien in
„Brandpunt" van vrydag.
Vier programma's hadden gis
teren. twee aan twee, iets met
elkaar gemeen. Het spel van de
Engelsman Tom Stoppard,
„Neutraal terrein," viel samen
met de Engelse serie „De Goud-
dieven". dus wat deed ik. Joris
Goedbloed die ik ben? Ik zette
my aan „Neutraal terrein,"
want dat werd door Nederlan
ders gespeeld, maar Ja. de na
tuur was al gauw sterker dan
de leer en na enige tyd ben ik
toch maar weer overgeswitcht
naar „De Gouddieven." want
dat is en beter toneel en er
wordt beter in gespeeld.
NICO SCHEEPMAKER