'Niet met grof geschut op molshopen schieten' Fraaie Fauré bij Con Amore Studio HIER EN NU" ONDERZOEKT PRUSVERLOOP OCCASIONS Dimitri Frenkel Frank houdt van satire maar ANNETTE DE LA BIJE WAS HOOGTEPUNT VAN DE AVOND T> biedt meer...veel meer! en cjióteren KOREVAARGARAGEn.v. VRIJDAG 30 OKTOBER 1970 PAGINA 5 BEEMSTER (GPD) Als het ten tijde van „Zo is het gebruik was geweest bij de televisiekijker om met rotte toma ten naar het scherm te gooien om zijn afkeuring over het vertoonde kenbaar te maken, dan zou het strakke profiel van Dimitri Frenkel Frank de volle laag hebben gekregen. Maar tijden veranderen. Na drie seizoenen overleed „Zo is het en daarmee verdween tevens de harde satire van het scherm. In de winter van 1967 diende zich, alweer via de Vara, opnieuw een satirisch programma aan, dat de adspirant-tomatengooiers van wel eer dikwijls tot uitbundig schaterlachen dwong. In Hadimassa werd de satire in een amusementsformule opgediend en er was niemand die er zich aan stoorde. Het programma werd een succes en de succesformule ging onlangs voor het vierde jaar in première. Achter de vrolijke satire in Hadi massa steekt voor vijftig procent het nog steeds strakke profiel van Dimi tri Frenkel Frank, grootproducent van blijspelen, romans, reclametek sten en wat dies meer zij. Frenkel Frank kan de satire niet loslaten. "Het wordt langzamerhand je vak", zegt hij. Het succes van "Hadimas sa" is voor hem begrijpelijk. Hij zegt: "Het is in de eerste plaats amusement, wy hebben het woord satire voor "Hadimassa" nooit wil len gebruiken. Dat woord is sinds "Zo is het" enorm besmet. "Zo is het" is een norm voor satire ge worden. Wat wij nu doen is een zachte, bescheiden vorm". De hardheid het "recht voor z'n raap", bruut, grof, met de botte byl hoeft voor Frenkel Frank ook niet meer. "Nee. ik heb het gevoel dat ik in drie jaar ,.Zo is het" heb gezegd wat ik kwijt wilde. Je hebt nu het idee dat je iets geweldigó hebt verricht door die harde dingen allemaal te roepen. En de felle reac ties er op, dat was begrijpelijk. We leefden toen in een pre-actie-tydperk Er waren nog geen acties die zich tegen iets richten. Alles wat er toen te zeggen viel over taboes en gla zen huisjes is toen gezegd. Het heeft geen zin om met dat roepen door te gaan. Nederland is toch een paradij selijk land. We hebben kabouters. Er gebeuren allemaal hele kleine din gen. Je kimt vandaag niet meer binnen je eigen grenzen kij ken. Er gebeurt in de wereld zoveel belangrijkere waar wat over te zeg gen valt. Het heeft geen zin met grof geschut te schieten op molsho pen. Ik vind dat bovendien onzinde lijk". Het is overigens een kleine moei te, volgens Frenkel Frank, om de adspirant tomatengooiere weer op hun achterste benen te krijgen met een hard satirisch programma. "Aan de tolerantie is in dat opzicht niets veranderd". Hij jammert niet om het verlies van de harde humor in de televisie. Hij zegt: "Je zou het misschien nog wel kunnen brengen, maar dan vanuit een ideologische hoek, maar dan zou ik niet weten bij welke zuil dat ondergebracht moet worden. Er zijn in Nederland ook geen mensen te vinden die dit soort humor op hoog niveau vanuit een ideologische hoek zouden willen maken. Er zijn maar weinig hoeken, waarin die mensen zich thuis zouden voelen". TAALGEVOELIG De televisiecritici, die hebben ge schreven dat met "Hadimassa" een nieuwe vorm van satire is geboren, krijgen van de schrijver uit Beem- ster een minzame glimlach toege worpen. Wat het dan wel is wat hij en Wim de Bie en Kees van Kooten in dit programma maken, laat zich zelfs voor een makkelijk prater als hij is, niet met enkele woorden ver klaren. "Het is satirisch gekleurd amu sement. Aanvankelijk schreven we "Hadimassa" voor een iets intelec- tualistischer publiek dan de gemid delde televisiekijker. Maar uit de waarderingscijfer blijkt dat "Hadi massa" vaste kijkers heeft door al le lagen heen. Je staat er versteld van hoe taal gevoelig men in Neder land eigenlijk is. Taalgrappen slaan bij meer mensen aan dan je zou denken". "Hadimassa" is dus een veredelde Mounty-show? Frenkel Frank: "Je zou het zo kunnen noemen. Wij zit ten zo vastgebakken aan die vorm van humor, dat wij geen Mounty- sketch in het genre van de onhandi ge tandarts of iets dergelijks zouden kunnen maken". NEDERLAND I 6.45 De Woefs en de Lamaars (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 De avonturen van Tom Sawyer, tv-serie (NCRV) 7.30 Zo vader, zo zoon; wedstrijdprogramma (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Hier en Nu (NCRV) 8.45 Lang leve de operette; operette-melodieen (NCRV) 9.35 Vakantie in de winter deel II Noorwegen, informatief progTamma (NCRV) 10.20 Farce Majeure, satirisch programma (NCRV) 10.45 Geduld of ongeduld? Gesprekken over de Refor matie (NCRV) 10.55 Journaal (NOS) 11.00 Vergadertechniek; herhaling eerste les (TELEAC) NEDERLAND II 6.45 6.55 7.04 7.30 AGRESSIE „Door de grollen heen moet toch wel iets gezegd worden, zonder dat direct een statement (lees bood- schap) wordt afgegeven. „Je moet Je wel bij iedere sketch realiseren wat Je ermee zegt. Ik heb bijvoorbeeld het idee in te haken op het verlagen van de lichamelijke eisen voor de aanko mend politie-agentVroeger zou Je wellicht zeggen: ha, een mooie ge legenheid om de politie een kat te ge ven. Dat ligt voor de hand, maar dat hoeft niet meer, want die jongens hebben het ?.l zo moeilijk. Je zou nu iets maken over de agressie die een stenengooier van de Dam kwijt wil. Dus het niet alleen op de agressie van de politie ophangen. Een paar jaar geleden wist de Amsterdamse politie nog niet dat ze agressief op trad. Nu wel. Je maakt een nummer niet alleen om een lach te krijgen. Er moet een zinnige uitspraak inzit ten". Ziedaar het succes van „Hadimas sa" subtiel benaderd door de man, die de helft van de ideeën en tek sten aandraagt. Het succes deelt hij met de intelligente Mounty-uitgave Wim de Bie en Kees van Kooten. „Het is fijn werken met die Jongens. Twee inventieve schrijvers. Daarom hebben we het zo lang vol kunnen houden. Of je nog lang op dit ni veau kunt doorgaan is natuurlijk twijfelachtig. Op een onvoorspelbaar moment moet je ophouden. Dat mo ment is voor mij gekomen, zodra ik in het programma geen opgaande lijn meer zie zitten. Dan wacht ik weer op een andere vorm. Je blijft er toch mee bezg. Het is Je vak ge worden". SUCCES De satire laat hem niet los door zijn aangeboren ontevredenheid, zin om agressie te uiten en het ver mogen om gebeurtenissen in het ridicule te trekken. „Wat is succes op de televisie", klinkt het bijna hoog hartig. „Mijn televisiespel „Kind van de Tsaar" werd door het publiek nauwelijks goed ontvangen. Anderen, vrienden en kennissen vonden het geweldig. Ik ook. Dan blijft het voor mij toch een successtuk. Ik streef na- DIMITRI FRENKEL FRANK grootproducent turn-lijk naar een publiek suc ces. Waarom niet? Iedereen doet het. Als iets. een televisiestuk of een pro gramma als „Hadimassa" by een groot publiek aanslaat dan is dat een vorm van succes". Hij heeft iets tegen mensen, die alsmaar blijven roepen om de terug keer van de harde satire. „Ik heb een hekel aan mensen die maar blijven zeuren: kwam „Zo is het" maar te rug. Dat is de groep, die by zo'n pro gramma handenwrijvend aan de buis gaat zitten, zich verkneuterend bij de gedachte van: wie gaan we van avond weer een opdonder verkopen. Dat is de laffe kant van de consu ment. Dat is het soort dat de knop omdraait, de slaapmuts opzet en rus tig gaat slapen, maar verder geen hand uitsteekt naar het veranderen van de situaties, die aan de kaak zijn gesteld". LEIDEN De Chr. Oratorium- vereniging Con Amore gaf voor een matig bezette Stadsgehoor zaal gisteravond een uitvoering van werken van Janacek, Pou- lenc en Fauré. Dirigent Jan Pas- ADVERTENTIE In elke aflevering van het steengoeie radio/tv-magazine Studio swingen de knetterhippe camera- en microfoon nieuwtjes de pan uit! Iedere week knalvol informaties over radio- en tv-sterrr interviews en kleurrijke reportages. Studio biedt meermeer popnieuws, meer sport, meer aktualiteit! Ook kunt niet zonder Studio. Stuur daarom nü een kaart zonder postzegel met uw naam en adres aan «v$\V ons antwoord- - pveer had het koor hiermee be paald geen gemakkelijke taak opgelegd, maar de resultaten wa ren alleszins bevredigend. Zo klonken de tongbrekende Tsje chische woorden van het Onze Vader van Janacek authentiek. Hoewel de forte-passages af en toe niet hele maal uit de verf kwamen, werden de zachtere gedeelten evenwichting en genuanceerd gezongen. De grote miskleun bleek de tenor Charles Hof land: ten eerste had men een tenor met een hogere tessituur moeten aanzoeken, ten tweede had Holland genoeg zelfkennis moeten hebben om het verzoek af te wijzen. Hij heeft dat dus niet gedaan, zodat we kon den horen hoe hij een driemaal her haald motief in hoge ligging poogde te overmeesteren: de eerste maal ging het nog net, de tweede maal niet meer, de derde keer probeerde hij het in falset en kwam veel te hoog uit. De wat lagere regionen van zijn stem waren ook al niet om over naar huis te schrijven. Veel werd echter goed gemaakt door de harpis te Hanneke Slegt, organist Simon C. Jansen en niet te vergeten het koor. Ook het Gloria van Francis Pou- lenc zal men amateurs niet vaak ho ren uitvoeren: de moeilijkheden lig gen hier op muzikaal gebied. Vocale soliste was hier de sopraan Annette de la Bije. Waarom zij nog steeds niet een internationaal gevierd ar tieste is, is mij een raadsel. Haar prachtige timbre, haar grote en per soonlijke expressie gevoegd bij het feit dat ze goed articuleert (weinig sopranen kunnen dat!) vond ik het hoogtepunt van deze avond. Het Ge westelijk Orkest voor Zuid-Holland speelde hier wel wat beter dan on langs bij het Alma-Materkoor. maar het. koper blijft tooh huiveringwek kend. Het Requiem van Gabriel Fauré is naar ik meen al vaker door Con Amore gezongen. Naast Annette de la Bije solieerde de bas Ruud van der Meer zeer bevredigend. Ook het or kest was hier voor zijn doen rede lijk. Het koor beheerste het werk goed en het is bewonderenswaardig hoe Pasveer een goed evenwicht heeft weten te verkrijgen met zo veel vrouwen tegenover zo weinig mannen. Organist Jansen zat intus sen met het probleem van de regis- terkeuze, daar het Fentrop-orgel niet geschikt is voor Franse werken. Hy koos van alle kwade de minste. R. G. HARMS nummer te Amsterdam. •t dynamische radio/tv-magazine van de KRD HILVERSUM (GPD) „Hier en nu", de tv-actualiteitenrubiek van de NCRV gaat vanavond (Nederland 1, 20.20 uur) de kijkers hulp vragen voor een uitgebreid prijzenonderzoek. Gevraagd wordt de komende weken telefonisch of schriftelijk alle prijs verhogingen te melden die als opval lend, onbegrijpelijk of onjuist wor den ervaren. „Hier en nu" zal die prijsstijgingen met de fabrikanten en handela ren bespreken en nagaan of ze bi) het ministerie van Economische Za ken zijn aangemeld, zoals verplicht is. Eind november worden de resul taten uitgezonden, vergezeld van een analyse van het prijsverloop. „Hier en nu" werkt in dit geval nauw samen met het Consumenten Contact Orgaan, dat al eerder plan nen had om de hele prijsontwikke ling door te lichten, maar daarvoor het directe contact met het publiek miste. P.S. Achteraf is gebleken dat de tenor Charles Holland zeer veel last van zijn keel heeft gehad en pas op het laatste moment door artsen van allerlei medicamenten is voorzien. Dat Holland zich bewust was van zijn egen mislukking blijkt wel uit het feit dat hij lichtelijk overstuur het concertpodium heeft verla ten. (Red.) Het mooie van televisie is, dat je dingen direct kunt uit zenden. De gedachte: wat ik op dit moment zie. wordt op dit zelfde moment ook gedaan, geeft de ware televisiekijker een kick van jewelste. Maar soms is die directheid een handicap. Gister avond bijvoorbeeld, toen we om 10 uur verbonden werden met de nieuwe RAI. waar een discus sie werd gehouden over de ko mende volkstelling. We kwamen binnen toen Sandberg, de ,,ex" van het Stedelijk het podium betrad, om een historisch over zicht te geven van de overval op het bevolkingsregister (hij nam daar de tyd voor, wat op een hele avond geen kwaad kan maar wij mochten maar een half uur meekijken). Daarna hield de heer De Jonge van de CPN een betoog dat ook heel redelijk klonk, maar geen ap plaus verwierf, in tegenstelling tot wat dr. Constandse zei. die zich afvroeg of de industriële en militaire machten geen pro fijt zouden trekken van al die gegevens. Toen was het helaas de beurt aan warhoofd Max Le- win, een optreden dat getrainde discussiebezoekers muisstil even aa.n zich voorbij laten gaan, maar dat door anderen altyd onderbroken wordt door handge klap en geroep (neo-fascist!) waardoor hij veel langer in de schijnwerper staat dan nodig is. „Ik zeg toch ook geen neger", riep Lewin tegen de man die neo-fascist geroepen had en geen neger was. Wel verhief de broer van Otto Sterman zich toen even van zijn zetel. Met al dat geharrewar mee was de tijd wel weer om. Een mevrouw van comité waakzaamheid moest halverwege worden afgebroken, want het was al weer tyd voor de vier minuten vooruitblik op het VPRO - program ma van vol gende week. In feite dus een verloren half uur. dank zy het directe van de uitzending. Ik heb dan wel net zo lief dat ze de hele discussie opnemen en de aardigste, zinnigste en leven digste gedeelten eruit de vol gende dag uitzenden, of des noods een week later. Daarvoor waren we ook nog op de boekenmarkt geweest. Aan het woord kwamenuitgever Bloemena. hoofdredacteur Fer- dinandusse van Vrij Nederland, Karei van het Reve. Guus Gan- dalf, schrijfster Margreet van Hoorn, uitgever Rob van Gen nep en vertaler Peter Verstegen, van wie alleen de laatste een De Woefs eo de Lamaars (NOS) Journaal (NOS) Parlementair en politiek weekoverzicht (NOS) Het intieme leven van de fuut, filmreportage (VARA) 8.30 Journaal (NOS) 8.20 Ironside (VARA) 9.10 De ombudsman (VARA) 9.35 Kort en klein: amusementsprogramma (VARA) 10.15 Een klein uur; U, mensen en hun meningen (VARA) 10.55 Journaal (NOS) royale voorstander van de schrij versboycot blee kte zijn. Slechts één op de zeven ge- interviewden dus. de VPRO koos duidelijk voor de uitgevers en tegen de schrijversactie, een in teressant fenomeen waaruit weer eens blijkt dat je by de VPRO altyd voor verrassingen komt te staan. En niet alleen ik, ook de schryvers neem ik aan. By de Tros kwam Sal Tas weer aan het woord. Ditmaal nam hy de toestand in het Mid den-Oosten onder de loep. Wat my in hem vertedert is, dat hy het alsmaar over de Russen heeft, maar hun namen altyd verkeerd uitspreekt. En als hy het over de Palestynse verzets lieden heeft, noemt hy ze fel- lage (de Algerynse term, dacht ik, voor de toenmalige verzets strijders)en de sympathie van de Nederlandse salonbolsjewiki voor de Palestynen is. zegt hy te wyten aan dezelfde romantiek waarmee zy sympathie voor de damslapers hebben. Handgrana ten is nu eenmaal romantischer dan landontginnen, zei Sal Tas, waarna hy er op wees dat het kleine landje Israël dan toch maar eens zes dagen al die Ara bische landen had overmeesterd. Zo heeft iedereen zyn eigen ro mantiek. Het interessantst wat zyn vergel y king tussen de Pa lestynen in Jordanië en de Am bonezen in Nederland. Hoes sein moest wel ingrypen tegen de Palestynen, die een meerder heid zyn geworden in Jordanië en de macht willen grypen. Stel dat er geen 30.000 maar 30 mil joen Ambonezen in Nederland waren, die stemrecht eisten en kregen, een overwinning zouden behalen en een regering zouden vormen, dat zou toch een on houdbare situatie zyn! En pre cies dezelfde situatie was er in Jordanië! Sal Tas vergeet één ding. De Hmbonezen hier wil len geen Nederlander zyn, heb ben daarom geen stemrecht. De Palestynen. die 60 tot 70 procent van de bevolking in Jordanië uitmaken (in Amman zelfs 75 pet.) hebben daar wel de bur gerrechten, Jordaans staatsbur gerschap en een Jordaans pas poort. Stel dat de Ambonezen inderdaad in diezelfde positie verkeerden en ze waren hier met 30 miljoen, waarom zou dat een onhoudbare situatie zyn? We leven toch in een demo cratie? NICO SCHEEPMAKER Voor vrydag 30 oktober Hilversum I 402 m. NCRV 18.00 NCRV en Bloc act. kro niek met muz. Illustratie Pol Partijen 18.19 Ultz. van de Boeren Partij 18.30 ADVERTENTIE Koop NU een goede, gebruikte auto voor DE LAGE PRIJS. FIAT 6(H) bwj. '64-'67-'68-'70 FIAT 850 bwj. '66- 68- 69 FIAT 850 Coupé bwj. '68 FIAT 1100 R bwj. '67 FIAT 124 bwj. '67-'68 FIAT 125 bwj. '67-'68 FIAT 1500 C bwj. '66-'67 RENAULT R 10 bwj. '67 FIAT 600 bestel bwj. '67 FIAT 238 bestel bwj. '68 Speciale aanbieding FIAT 124 SPIDER bwj. '68 Financiering mogelijk. Korevaarstraat 19-27, Leiden - Tel. 01710—42146* 18.41 Nwr. 19.00-19.10 Wereldpanorama NCRV 19.30 Veel gevraagde gew. muz. opn. 20.00 Promenade Ork. met zangsol amusem muz. 21.00 Kunst- en vlieg werk Inform, over act.tentoonstellingen 21 05 De laatste reis van dr. Falcon, hoorspel 21.53 Lichte gram. muz. Tros 22.00 Aktua magaz. report, komm. en muz. 22.30 Nws 22.40 Med 22.45 Hul len op de trap muz radio feuilleton: 23.05 Apollo AXI (4) een fantastisch ruimtevaart-mysterie 23.30 Toontje la ter licht muz. progr. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 298 m. VPRO 18.00 Nws. 18.11 Vervolk VPRO progr. van 18.20-18 30 Onderbroken dr. een uitzend, van de Vrije Gedachte met lez. over Humanisme en demo cratie. VARA 21.00 Amati kwart. Ardl- to kwintet, en 6o1 opn. mod. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 2250 Prettig weekend, licht pl progr. 23.55-24.00 Nws. Voor zaterdag 31 oktober Hilversum I 402 m. NCRV 7 00 Nws 7.11 Het levende woord 7.16 Op het, eerste gehoor klass. muz. In 6tereo 7.26 Horen en zien 7.30 Nws. 7.32-7.50 Hier en Nu act. 8 00 Nws 8.11 Te Deum laudamus gew. muziek, gr 8 30 Nws. 8 32 Voor de hulsvrouw 9.00 Theologische etherleergang 9.35, Waterst. 9 40 Gymn. voor de hulsvr. 9.50 Tyd vrU voor muz. In vrije tij koorzang en accordeonmuz. 10.20 grand fala du Dlsque Classlque 1970 een euze uit bekroonde platen. 11.00 Nws. 11.03 Met een onrustig geweten op de hervorm, dag lez. 11.15 Solarium een hoogtezonprogr. voor ledereen 11.55 KRO 12.00 Zonder grenzen rubr. over missie en zend. 12.10 Uit balans ultz. In samenwerk, met het NKOV 12.14 Marktbericht. Overhe.idsvoorl. 12.16 Werk en welzfjn een progr. van Cees van Maasdam over omscholing 12.26 Med. t.b.v. land en tulnb. 12.30 Nws. KRO 12 41 Act 12.50 Buitenl. comm.. NOS 1300 Vliegende schijven gram pl. progr. voor de militairen KRO 14 00 PM een weekblad met veel plaatjes. 16.00-16.02 Nws. NOS 16.30 Inzet: progr. over amateuristische muz. be oefening HIRO 17,00 HIRO magazine 17.16 Gasten van de week. KRO 17.30 Echolood lichte muz. en act. Hllvesrum II 298 m. VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 ZO gevar. progr. 7.33 Van de voor pagina VPRO 7.54 Deze dag VARA 8.00 Nws. 8 11 ZO vervolg met om 8.13 Act. om 10.00 Toeristische tips en om 10.10 Voor nu en later lez. 10 30 Wie ls de man die de heer A. H Kloos bH het NVV opvolgt? gesprekken 10.50 Lich te gram. muz. 11.00 Nws. 11.03 Een nieuw geluid kennismaking met Jonge artiesten 11.15 Oosteuropese kron. 11.35 Hallo volluk licht progr. met lnterv. 12.30 Tussen start en finish act. sport nieuws 13 00 Nws 13.11 VARA Varia, 13 13 Act. 13.23 Dit ls het begin Jonge- renprogr 14.30 Radio Jazz Magazine. NOS 15.00 Frans Duits Engels een lul- sterprogr. 16.00 Nws. 16 03 Hobbycoop een pop. progr over elektronica VARA 16.15 De Staalkaart act. op kunstge bied 17.55 Med. Hilversum II 240 m. KRO 9.00 Nws. 9.02 DJinn gevar. pro gram. 10.00 en 11.00 Nws. NOS 12.00 Nws. 1203 Gevolgmachtlgd een konlnk te rijk voor de door u gevraagde pl NCRV 13 00 Nws. 13.03 Pop en cast nwe LP pop 14 00 Nws. 14.03 Nee. we noe men geen namen een plezierig pl. pro gram. voor het hele gezin met verz - nummers 15.00 Nws. 16 00 Nws. 16.03 18 00 Sporfshow sport van vandaag en toppers van nu 17.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I. TELEAC 10.00 Modelbegrip ln weten schap en techn les 5 10.30-11.00 Ver- gadertechn. les 2 EO 15.30 Klnderpro- gram. NOS 16 00 Journ KRO 16 02 lasse werk wedstrijd tussen scholen 16.50-17.30 Oebele in volle zee klnder- progr. NOS 18 45 De Woefs en de La- maar NOS 18.55 Journ. KRO 19.04 Voor een briefkaart op de eerste rang fllm- rubrlek. NOS 20.00 Journ. KRO 20.20 Marcus Welby tv serie 21.10 Brandp. 21.40 En nu de moraal van dit lied; een overzicht van 75 Jaar Nederlands cabaret 23.10 Epiloog NOS 23 15 Journ 23.20-24 00 Paardensport Jumping Amsterdam Nederland II. NOS 18 45 De Woefs en de Lamaars NOS 18.55 Journ. EO 19.05 De btraat die de rechte heet. docum. film NOS: 20.00 Journ. AVRO 20 20 De zaak Max Tailleur showprogr. 21.10 AVRO's sportpanorama De Spaanse Rijschool 21.55 Avroskoop fllmrubr. 22.35 De Meneertjes 22.36 AVRO's Sportpanora ma Braziliaans voetbal NOS 23 20- 23.25 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 5