SPANJE VERWACHT
ZIJN HEIL NU VAN
SUPERPRODUKTIE
Mode najaar '70
SHOE POST
Fonda schittert
Morris
Films
Jean Gabin de „grote
ster in drug-affaire
Zieke film moet op de been geholpen
25-1.75
Onderzoek naar
vissterfte
rnK'tsa
crushlak en reptiel
't is altijd voordeliger bij..
IN THEY SHOOT HORSES
iiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiii
nl J/i
Een man, paard
genaamd
Beroeps
moordenaar
Vampiers
Mash
VRIJDAG 30 OKTOBER 1070
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 21
BARCELONA <GPD) „Het
licht aan het eind van de wereld"
zal Spanje de weg naar het we
reldsucces tonen. Deze vaste over
tuiging van de 170 personen, me
rendeels Spanjaarden, die mo
menteel een rolprent aan het
draaien zijn in Cadaques aan de
Costa Brava, klinkt misschien wel
erg pompeus. Maar dat is dan ge
heel in overeenstemming met
een recept van 280 miljoen pese
tas (14 miljoen gulden) om een
ziekelijke filmindustrie (de
Spaanse) weer op de been te hel
pen.
De vurtoren op Cap Creus
met, op de voorgrond, de toch-
ook-wel-goede Kfrk Douglas.
mmmmrjsr m nmmm
Met andere woorden: hoewel Hol
lywood de ..superprodukties" de rug
heeft toegekeerd, probeert Spanje
met een hier ongehoord budget en
met een spektaculair scenario, geba
seerd op Jules Verne's roman ..Het
licht aan het eind van de wereld",
de sleutel tot het succes te ontdek
ken.
Voordelen
Een tiental jaren geleden begon
nen de Amerikaanse filmreuzen de
voordelen van Spanje uit te buiten:
goedkope materialen en arbeiders,
bijna honderd procent zekerheid van
goed weer en goed licht voor bui
tenopnamen, en een ongelooflijke va
riatie van landschappen, waar men
van een hete Amerikaanse „Western"
tot een Russisch drama in de bevro
ren steppe kan filmen.
Nu in 1970 wil Spanje zelf van
die voordelen gaan profiteren. Een
Madrileense filmorganisatie besloot
drie Amerikaanse wereldnamen aan
te trekken om met zuiver eigenheims
kapitaal een rolprent te vervaardi
gen waarvan de opbrengst voor de
verandering eens niet naar Hollywood
zou verdwijnen. Zelfs de distributie
over 's werelds bioscopen werd zorg
vuldig uit Amerikaanse handen ge
houden en verdeeld onder een
Spaanse, een Franse en een Ita
liaanse onderneming.
ADVERTENTIE
de luxe van
intf-nationale goede smaak
In één van de wildste landschap
pen van de Costra Brava (letter
lijk de woest kust), een feit dat ove
rigens bevestigd wordt doordat nie
mand minder dan Salvador Da li
al jaren geleden hier zijn woonoord
vestigde, laten de Spanjaarden nu
„het licht aan het eind van de we
reld" schijnen.
Het kostte hun Engelse regisseur
maandenlange reizen om tot het be
sluit te komen de miljoenenfilm juist
op deze plek te draaien. De plaats
moet namelijk een van de meest on
herbergzame oorden op God's aarde
voorstellen: de uiterste punt van
Zuiö-Amerika, Kaap Hoorn, waar de
Argentijnse regering op paasdag 1865
tenslotte een vuurtoren in werking
stelde om schipbreuken te voorko
men. Dit reddende lichtpuntje werd
onder de bijgelovige zeelieden bekend
als „het licht aan het eind van de
wereld".
De uitverkoren plek op de Kata-
laanse kust is Kaap Creus, de punt
waarmee Spanje het verst in de
Middellandse Zee dringt. De Madri
leense filmers lieten verscheidene
tonnen rots springen om zich een
weg naar de punt van Kaap Creus te
banen en daar een levensgrote vuur
toren op te trekken
Toen alles klaar was kwam de
drievoudige klap op ae vuurpijl:
Yul Brynner, Kirk Douglas en Sa-
mantha Eggar. Zij vormen samen
met Spanje's topacteur Fernando
HEERLEN (ANP) In verband
met massaler; vissterfte, die zich cp
31 augustus en 1 september in de
Maas heeft voorgedaan, heeft de pro
cureur des konings van Belgisch-
Limburg op aandringen van Belgi
sche lijnvissers aan de Limburgse
autoriteiten gevraagd, alsnog een on
derzoek te willen laten instellen naar
de oorzaak van de visramp, waaraan
toen duizenden vissen ten offer vie
len.
De Gei een se recherche heeft thans
opdracht gekregen, een nader onder
zoek in te stellen. Een onderzoek,
destijds ingesteld door rijks- en pro
vinciale waterstaat in Limburg en
door DSM na de visramp heeft toen
geen schuldige opgeleverd, daar de
oorzaak van de vissterfte niet meer
te achterhalen bleek.
Rey en Italië's Renato Salvatore de
sterren aan het firmament waar „het
Ucht aan het eind van de wereld"
de klok terugzet naar de vorige eeuw.
De meest spreekzame van de drie
Amerikaanse kasstukken is Kirk
Douglas, misschien omdat hij behal
ve als acteur ook als producer op
treedt met verantwoordelijkheid voor
de organisatie van de verfilming. Hij
verzekerde ons: „Het is voor mij een
nlezier om voor deze Spaanse orga
nisatie te werken. Zy laten mij vol
komen vrij, zowel als producer als
In mijn ïol. Het draaiboek is bijzon
der interessant, dat kon ook moeilijk
anders met een zo goede basis als
een roman van Jules Verne. Het is
meer dan alleen een verhaaltje
waar veel beweging in zit: het is een
allegorie van de stryd tussen goed en
kwaad".
T weedehands-goed
Kirk kan het weten, want hij is
het goed dat het kwaad (in dit geval
Yul Brynne' bestrijdt. Hoewel, ei
genlijk is hy een tweedehands-goed.
Het originele goed wordt uitgebeeld
door Fernando Rey: een gepensio
neerde zeekapitein die van de Ar
gentijnse regering de opdracht krijgt
ervoor te zorgen dat zyn toren, met
het licht aan het eind van de we
reld. onafgebroken de scheepvaart zal
beletten om van de rand van de
wereld af te glijden. Het personage
van Rey is overtuigd van het goed
van zijn eenzame, moeilijke taak,
heel wat meer dan zijn helper (Kirk
Douglas), oie er maar met de pet
naar gooit. Pas wanneer het kwaad
ten tonele verschijnt in de vorm van
een pirantenkapitein (Yul Brynner)
aan boord van een driemaster, en
Fernando Rey afslacht om met val
se lichtsignalen schipbreuken te kun
nen veroorzaken, brengt het licht
aan het eind van de wereld ook
k;aarheid in de tot dan toe verwar
de geest van helper Kirk Douglas.
Een duivelse poging van slechte
\ul Brynner om (na verscheidene
mislukte moordpogingen) goede Kirk
I Douglas uit de weg te ruimen met de
eeuwige verleiding (lees: Samantha
Eggar» van het vrouwelijke schoon,
rondt de benodigde ingrediënten
voor een financieel succes af. Het
einde zullen wij niet verklappen, al
1.
Een zwart piratenschip
brengt het Jcivaad.
willen we wel zeggen dat de pessi
misten bedrogen uit zullen komen.
Eind goed. al goed. Moge het licht
van het eind van de wereld over de
kas van de Spaanse filmindustrie
schijnen.
ROBBERT BOSSCHART.
ADVERT EN TIE
Grote keus bij Shoepost
Dit fijne modelletje
in finish crushlak
met chroomgesp
HAARLEMMERSTRAAT 46
W. v^» W:
Jane Fonda, beste actrice
REX De Indianen schieten
gaten in de lucht in de film „A
man called Horse" (Een man
paard genaamd). Dat heeft dan
niets met Bonanza te maken. Het
gaat om een man (Richard Har-
ris) die met Sioux-Indianen in
contact komt. Voor de Indianen is
hij de eerste blanke, die zy ooit
zien. In een schilderachtig gefilm
de Indianen-stijl wordt hij „paard"
gedoopt, waarbij hij ook als zoda
nig een rondje moet lopen. Het
paard is echter geboren in een
goed gesternte en ziet kans na
veel (vreemde) verwikkelingen
een amoureus avontuur te begin
nen met een Indiaanse prinses.
Ook speelt hij de rol van stam
hoofd in de strijd tussen twee In
dianenstammen. waarbij heel wat
pijltjes door het luchtruim klieven.
Voor liefhebbers van de Indianen
verhalen een prachtige kans ken
nis te maken met kleurrijke India
nen in een kleurrijke omgeving.
STUDIO Er zijn films, die him
roem te danken hebben aan de
grootse opzet, weer andere aan de
uitstekende regie en cameravoe
ring en nog weer andere aan bril
jante acteertalenten. „They shoot
horses, don't they" behoort zeker
tot die laatste categorie, want wat
actrice Jane Fonda presteert is
werkelijk razendknap. De Acade-
demy Award, die ze nu al weer
enige tijd geleden ontving als bes
te actrice van het Jaar heeft ze
dan ook dubbel en dwars ver
diend.
Maar het is niet de enige ver
dienste, die deze film uittilt boven
het gros van de middelmatige pro-
dukties. Een andere belangrijke bij
drage daartoe wordt geleverd door
regisseur Sidney Pollack die een
werkelijk sohokkend contrast in de
film weet op te bouwen.
Aan de ene kant staaat de pracht
en praal rond de wereldkampioen
schappen record-dansen in een zaal
vol glittergoud, schijnwerpers en
een schreeuwerige Amerikaanse
speaker. Aan de andere kant een
groepje wanhopige mensen, dat in
de crisisjaren door hun deelneming
aan de dansmarathon hoopt een
deel van de pure ellende te kun
nen oplossen door de 1500 dollar te
winnen die beschikbaar zijn ge
steld voor het laatst overblijvende
echtpaar.
De honderd paren op de dans
vloer vormen een zeer gemeleerd
gezelschap. Zo is er de oude mari
neman Sailor, gespeeld door Red
Buttons, die ondanks de serie gra
naatsplinters in zijn lichaam deel
neemt aan deze krachttoer. Ver
der is er Alice (Susannah York),
een beeldschone blondine wier eni
ge doel het is op te vallen bij de
filmmensen, die zo nu en dan de
dansmarathon volgen.
Tot de deelnemers behoort ook Ja
mes met zijn zwangere vrouw en
„last but not least" Gloria Beatty
(Jane Fonda) die Robert als gele
genheidspartner krijgt omdat haar
oorspronkelijke partner wordt ai-
gekeurd bij de inschrijving. Gloria
is een cynisch meisje met een heel
scherpe tong die tot nu toe nog
LIDO Wreed gaat het eraan
toe tijdens de Mexicaanse revolu
tie (nou ja, een poging daartoe)
tussen 1912 en 1914. Het begint
met de mijnarbeider Paco Roman
(Tony Musante) die met anderen
gewelddadig een zilvermijn over
neemt. Daarmee is de revolutie
geboren. Het brein van Paco is al
lerminst voldoende om een revolu
tie te leiden en daarom wordt de
Pool Sergei Kowalki (Franco Ne
ro). een beroepsmoordenaar, in
dienst genomen. Die dienstbetrek
king is meer een herenbaan voor
Kowalki. Met zijn snelle hand van
schieten en zijn sluwe geest maakt
hij alles en iedereen aan zichzelf
ondergeschikt. Of uiteindelijk de
revolutie slaagt, wordt niet duide
lijk door de film. Een happy-en-
ding is er wel. Beide aanvoerders
van de groep opstandige Mexica
nen overleven alle gevaren in te
genstelling tot hun medestrijders.
Vandaar ook de titel: „A profes
sional gun." Het past helemaal in
de film, dat vriendelijke slot. Ten
slotte gaat het om een alleszins
amusante show. met kostelijke
Mexicaanse muziek (van Morrico-
nc en Nicolai; alleen al de moeite
waard) prachtige landschappen en
mooie kleuren. Niet helemaal ver
wonderlijk, want de producent
(Sergio Corbucci) van deze film
heeft meer grote produkties op
zyn naam staan, zoals „A fistful
of dollars," „For a few dollars
more" en „The good, the bad and
the ugly."
LUXOR Regisseur Pierre
Granier-Deferre heeft met de film
„De zwijgende heerser," die deze
week in Luxor draait, midden in
de roos geschoten. Ruim anderhalf
uur ziet hij kans de bioscoopbe
zoekers te boeien en mee te sle
pen in een spannende „drug" af
faire. BU de keuze van de acteurs
voor deze film heeft Deferre met
Jean Gabin een bijzonder goede
greep gedaan. Zyn spel reikt tot
zeer grote hoogte waardoor de
naast hem spelende sterren eigen
lijk in het niet vallen.
De rolprent geeft een duidelijk
beeld hoe bezeten de onderwereld
figuren op heroïne zijn. Er hoeft
ook maar iets mis te gaan en ze
verklaren de oorlog. Zo gaat het
ook in „De zwijgende heerser."
Een hoeveelheid narcotica, ter
waarde van twee miljoen gulden,
verdwijnt. Dit is voor de gangsters
net sein om tot actie over te gaan.
Als Auguste, Jean Gabin, er dan
achter komt dat een kleinkind van
hem bij de „drug"-smokkel is be
trokken. bindt hij, zonder hierin de
politie te kennen, de stryd tegen
de uit vijf leden bestaande bende
aan.
Hij krijgt „het spul" in handen
en vernietigt het. Uit angst dat de
gangsters zijn kleinzoon iets zou-
CAMERA Voor de vierde week
aan de Hogewoerd Polanski's Met
Jouw tanden in de nek. De Poolse
regisseur, zelf acteur in deze film.
zet zijn verkenningen in het gebied
dat grenst aan de magie voort met
een uiteenzetting over de vampier.
In Met jouw tanden schittert nog
Tate, de door Manson c.s. zo ver
schrikkelijk vermoorde echtgenote.
In de nachtvoorstelling van Ca
mera vanavond en morgenavond
De wurger van Boston (met o.a.
Tony Curtis en Henry Fonda) de
verfilming van een reeks moorden
die werkelijk hebben plaatsgevon
den.
Jean Gabin
den doen. verbergt hy hem in een
kelder. Als een van de smokke
laars poolshoogte komt nemen en
daarna begint te dreigen, kent
Auguste geen pardon en schiet
hem zonder meer dood. Dit is voor
zijn broer aanleiding om wratik te
nemen.
Eerst steekt deze een hooischuur
van de herenboer in brand. Daar
na wordt nog een aantal koeien ge
dood. Als de politie er aan te pas
komt wenst Auguste niets te ver
tellen en alleen maar zijn eigen
boontjes te doppen. Wanneer de
mannen op het land zijn wordt
zijn huis doorzocht en zijn klein
dochter aangerand. De hereboer
lijkt verslagen. Hij maakt een af
spraak met de drie resterende
bendeleden. Ztl denken echter niet
verder dan hun neus lang is en
lopen regelrecht hun dood tege
moet Nu gaat de politie de zaak
degelijk aanpakken. De bewijzen
rijn zo miniem dat hij wordt vrij
gesproken.
niet veel geluk heeft gehad in haar
leven.
Evenals de andere deelnemers
danst ze steeds opnieuw twee uur
om daarna tien minuten te rusten,
Wat aanvankelijk als een leuk ver
maak wordt gezien verandert lang
zamerhand wanneer de deelnemers
steeds meer vermoeid raken, in
een kwelling terwyl de speaker in
de grote zaal opzweept, is het tij
dens de rustpauzes een aaneenscha
keling van ellende. Hysterie, men
tale inzinkingen, woedeuitbarstin
gen, hevige ruzies en bar slechte
lichamelijke conditie zijn de gevolgen
van de te grote lichamelijke in
spanningen. Alles is echter nog niet
sensationeel genoeg. Op bepaalde
tijden wordt er een parcours uitge
zet en moeten de deelnemers ren
nen .voor him leven. De drie laat
ste paren worden uitgeschakeld.
Men gaat zelfs zover met de show
dat Robert en Gloria worden ge
dwongen te trouwen in de danszaal.
Als Gloria er achter komt, dat de
winnaars ook geen cent overhou-
Susannah York, uitrustend
van de vermoeienissen door de
marathon-dans.
den omdat allerlei rekeningen moe
ten worden betaald geeft ze verbit
terd de strijd op. Robert bewyst
haar een „laatste vriendendienst"
door de trekker van een op haar
gericht pistool over te halen.
TRIANON De Gouden-palm-
film van Cannes, Mash, blijft nog
een weekje in het theater aan de'
Breestraat. In de hoofdrollen schit
teren Donald Sutherland. Elliot
Hould en Tom Skerrit. Mash is
geen goedkope satire op de oorlog
misschien een karikaturale weer
gave van een bizarre werkelijkheid,
waarbij humor en sex de weinige
ontsnappingsmogelijkheden blijken
te zijn.