Iedere cabaretier krijgt publiek dat hij verdient MULTIBONT SS» Flying Dutchman in de Amerikaanse popwereld Sieto Hoving (bang voor de televisie) Australisch Lam Persia nerPattes Bisam Buik Nerts BisamX Russ. Persianer Nerts Delen Standaard Nerts 345,- 390,- 585,- 865,- 1350, 1480, 2750, Royal Pastel Mink 2975,- REISKOSTEN1 voor\2 \perso- GARANTIE Schriftelijk garan tiebewijs, tevens certificaat van echtheid, bij iedere bontmantel NIEUWSTE modellen MATEN 38 tot 50 WAARSCHUWING! MULTIBONT AMSTERDAM BOB THIELE: Uw DONDERDAG 29 OKTOBER 1970 LETDSCH DAGBLAD PAGINA 5 GRONINGEN Als je voor de vijfde keer op een einde loos landweggetje links af bent geslagen, je op een modderig zandpad staat en het vage vermoeden zich opdringt dat ver derop alleen nog verdwaalde koeien wonen, dan ben je bijna op het boerderijtje van Sieto en Marijke Hoving. Het laatste zandpad heet Catsreed, genoemd naar de oude Cats, ditmaal es geen dichter maar een bejaarde koeienmelker. De Hovings wonen in een uithoek van Friesland, aan een vennetje, op de hei, aan de rand van een donker bos. "Vertel in godsnaam niet waar het. precies is. want dan komen al- ierlei mensen hier de reed op. auto keren en even naar cabaretier Ho ving kijken. Ach, en wie ben ik ei genlijk? We zitten hier altijd de hele zomer en in de winter ai en toe een week end. In een stad als Amsterdam kun je nik6 meer doen. We zitten trou wens ver boven Amsterdams peil, bij de volgende overstroming kom ik snel vanuit Amsterdam hier naar toe". "Ons nieuwe programma, "bur gers op de Bres" loopt geweldig. We spelen elke avond in Amsterdam. Vaak binnen twintig minuten uitver kocht. Ik ben er dit jaar es in ge slaagd om niet één kritiek te lezen, ik wens 's avonds blank op te gaan, zonder het idee: die schreef over nummer dat. Daar pik je automa tisch iets van over, het is veel beter om je eigen thermometer in de zaal te leggen en daar op af te gaan "Allerlei mensen komen je dan wel vertellen: je had een geweldig goeie pers. en dan zeg ik: nou, wat heer lijk. Maar ik ben zelf als een onbe schreven blad. De dag na de pre mière heb ik geen krant gelezen, daarna ben ik weer begonnen, de we reld ging gewoon verder, maar in de kranten stond gelukkig niks meer over Sieto Hoving. PUBLIEK "We hebben een fijn publiek moet ik zeggen, iedere cabaretier krijgt het. publiek dat hij verdient. Met mijn publiek ben ik erg blij. de helft komt van buiten Amsterdam. We trekken mensen die de relativiteit van hun hele arbeid en streven ook goed inzien. Ik vraag me af of men sen bij ons nog gekwetst worden, we hebben geen last van weglopers. Die mensen komen vrijwillig, dan kun je al nauwelijks meer gekwetst raken. De gekwetsten worden tegenwoordig uiterst zeldzaam "Het is moeilijk om over je pu bliek te praten, ik vind mensen die da: doen gauw vervelend. Je vindt je eigen publiek gauw geweldig en een ander z'n publiek maar nou nou. Je bent dan snel etiketten aan het plakken". "Na vijftien jaar weten de men sen wat ze by ons kunnen verwach ten: een uitgebalanceerd, goed ver zorgd stuk vakwerk. Anders kan het toch ook niet dat ik vijftig voorstel lingen buiten Amsterdam afsluit van een programma dat nog niet eens op papier staat. Ook buiten Amster dam hebben wij een yzersterke repu tatie. Daarom hoef ik gelukkig de dag na de première niet te hollen om de kranten te lezen, en daarmee is een blok van me afgevallen". "We gaan een programma ook niet uitproberen in de provincie. Veel cabaretiers doen dat, maar ik vind het zo onvriendeiyk tegenover de mensen in de provincie. Een pro gramma moet op hen worden uitge probeerd of het goed genoeg is voor Amsterdam. Ons eigen zaakje Tin gel Tangel is voor ons het laborato rium'. Er zyn ook maai" weinig cabare tiers die net als wy elk jaar een nieuw programma, brengen, dat doe je niet meer. We doen alles zelf, de hele zomer werken we op de boerde- ry aan het nieuwe programma, we werken hard. s-winters ook. elke avond weer. ik heb gewoon geen tyd voor veel andere dingen. Ze verwa ten ons wel dat we weinig aan recla me doen. maar fk heb er geen tijd voor en het ligt me niet. Er zyn men sen die allerlei dingen goed uitbui ten, intervieuws ook, dat wil by my niet". AFSTAND ,Jk heb het imago om me heen dat ik een beetje op een afstand ben, een beetje moeilyk. Ik wordt ook nooit gevraagd voor de televisie. Misschien vraag ik teveel geld. ik denk alleen: zoveel mensen zitten er te kyken en dan maak ik een bere ken ingetje." „Ik ben bang voor de televisie, het is bijna nooit een succes. Ik geloof in een groot verschil tussen een zaalartiest en een televisie-artiest, die twee hebben weinig met elkaar te maken Er zyn mensen die ge weldig kunnen repeteren, de eerste voorstelling geweldig doen en daar na zakt het steeds verder af. Dat zyn televisie-mensen. Ik moet een ADVERTENTIE NEDERLANDS GROOTSTE BONTMAGAZIJN AMSTERDAM - KEIZERSGRACHT 510 TEL. 020 - 62693 ARNHEM- RIJNSTRAAT 16 TEL. 085 -423147 Enkele prijsnoteringen uit onze kollektie van duizenden bontmantels, bontjasjes, stola's enz. JmdX .'AAI 'tt imtwi/MseMA- famtoe,! nen door geheel Nederland (2 dag retours) worden bij aankoop vergoed mode 1970-71 UITSLUITEND NR. 510 NAAST SCHOENENZAAK nummer vyftig keer wil ik het beheersen. Maar dan kun nen ze me ook op m'n kop zetten, en dan maak ik het nummer nog." „Van m'n vyftien programma's is er nooit eentje uitgezonden. Op de televisie ben je eigenlyk je eigen concurrent. In de zaal weet je pre cies wat je de mensen aandoet. Maar als het een keer op de buis komt. kun je er niks meer aan doen. je bent machteloos, het programma is vaak maanden geleden al inge blikt. Als het dan eindeiyk op de tv is. komt het vaak niet over." ..Misschien vragen ze me ook niet, omdat ik een enge blik heb. Inter views vind ik minstens zo vreselijk als televisie. Ik denk steeds: wat zal ik nou zeggen, maar je kunt veel beter zon interview niet doen en naar de voorstelling komen. Daar doe ik m'n werk." „Laatst, vroeg iemand die geykte vraag: stelt u zich links of rechts op? Nou. dat vind ik niks. Een beet je cabaretier laat zich nooit als boodschappenjongen gebruiken, noch voor rechts, noch voor links." ..Nogmaals ik ben niet Iemand voor in het nieuws. Toen koningin Juliana een kwart eeuw getrouwd was. trad ik op als gastheer voor de stad Amsterdam. De televisie wilde dat uitzenden, maar ik zet: helemaal niet. Ik spreek de koningin toe en niet het Nederlandse volk." „Op zichzelf erg dom van me: als je op de televisie bent en allerlei ky- kers merken: zeg. wat is die man leuk voor de koningin, dan kryg je veel mensen tn Je theatertje." „Maar de koningin was toen vyf- entwintig jaar getrouwd en niet het Nederlandse volk. Als het Neder landse volk vyfentwintlg jaar ge trouwd is. zal ik een heel ander pro gramma maken." UIT HET LOOD „Ik hou ontzettend van zelfbeper king. Ik ben gauw uit het lood ge slagen, door lioht, geluld en al dat soort dingen. Ben je voor de tv, dan is één zo'n camera duizenden men sen en dat kan ik niet waarmaken op een camera. Dus denk je: ik speel gewoon, laat die camera maar doodvallen. Maar dan laat je al die SIETO HOVING duizenden mensen in de huiskamers doodvallen en dat is niet goed." ..Weet je trouwens wel dat wy in het laatste boek van Wim lbo een geheel nieuwe cabaretperiode inlui den? Met ons begon vyftien jaar ge leden een nieuwe periode in het Ne derlandse cabaret. Dat staat erin. Wil je dat wel even goed onthouden, want ik vind dat nog al wat." „Wat wy doen is aan de marge van de maalschappy, wy plaatsen enkele kanttekeningen, meestal zyn dat vraagtekens. Veel mensen willen geen vraagtekens gezet zien achter hun belangryke zaken, zy willen probleemloos verstrooid worden en dat mogen ze. Maar er zyn ook an dere mensen. Wim Kan heeft die groep heel mooi getypeerd: mensen die tussen acht en elf lachen om waar ze tussen elf en acht mee be zig zyn geweest." WILLY „Ik ben lid geweest van een raad voor de kunst en die raad had be dacht dat er een cabaretschool moest komen. De raad kwam by een en de voorzitter heette Willy. Hy was een hele tyd ziek geweest, iedereen in formeerde even hoe het nu met Wil ly was. Toen zei Willy: hierby open lk de vergadering. En toen begon een mevrouw met: ja. meneer de voorzitter, terwijl ze zo net nog Wil ly had gezegd Zoiets vind ik be- lachelyk. Ze zei we zyn byzonder verheugd met uw herstel, terwyi ze van te voren had gezegd: Willy fyn dat je er weer boven op bent. Ik vroeg: zyn jullie nou krankzinnig ge worden. maar dat schynt een verga dertechniek te zyn die ik niet be heers. Als mijn mening over de ca baretschool vertelde lk dat voor een cabaretier een toneelschool erg nut tig is en die was er al, punt uit. Ook in tweede instantie had lk daar niks aan toe te voegen, en dat vond ieder een maar raar." „Grappen vertel ik alleen op t to neel. aan myn vrouw vertel lk nooit grappen, in een interview kan dat ook niet. dat hoort 's avonds op het toneel. Kom maar kyken. dat gaat veel beter." HAARLEM (GPD1 Behalve de 8hocklng Blue is er nog een Neder lander die erin geslaagd is het chau vinistische bolwerk dat Amerikaan se pop-wereld heet te doorbreken Met dit verschil dan dat Bob Thiele de sprong aJ dertig jaar geleden waagde en dat hy zich ging wyden aan platen produceren in plaats van platen maken. In 1950 was Thiele al zover dat sterren als Duke Ellington en John Ooltrain de techniek graag aan hem over lieten. Voor de dit jaar over leden beatnik-schryver Jack Kerouac produceerde hy zeer geëngageerde poëzie. Sinds die tyd is Bob Thiele al tyd actief geweest in de jazz. new black music, avant garde en progres sieve rock. De Amerikaanse Nederlander acht te ziah dit Jaar rijp voor het grote wecrk. Hy kwam met een eigen label op de markt, uiteraard "Flying Dutch man' geheten. Daarop wordt voorna melijk jazz uitgebracht en geënga^ geerde gesproken platen met voorlo pig als ..geruchtmakende klapper" een reportage van de massamoord in My Lai. Groepen en zangers die Bob nu on der contract heeft zyn om.: Plastic Penny. Gato. Nite People, de groep Aum, Otis Spann, T-Bone Walken Joe Turner en Eddy „Cleanheod" Vinson. Geen namen die hier grote bekend heid genieten maar daar kan binnen kort verandering in komen. Philips gaat namelijk de Europese distribu tie voor Thiele verzorgen en als wy de Amerikaanse pop-pers moeten ge loven komt daarmee progressieve muziek van hoge kwaliteit binnen handbereik. De Woef s en de La ma ars (NOS) Journaal (NOS) Hoelabaloe; jeugdprogramma (TROS) Met de camera op jacht. Deel 2: Koningin der wouden, natuurfilm (TROS) Journaal (NOS) De dief van Washington, tv-film (TROS) De Jerry Lewis-show (TROS) Operatie Giraffe: filmverslag van een rondreis door Afrika (TROS) Podium: Presentatie van jong talent (TROS) Waar gaat het om? Gesprek over actuele pro blemen (TROS) Journaal (NOS) Dammers voor beginners, herhaling 6 (TELEAC) NEDERLAND II 6.45 6.55 7.49 8.00 8.20 8.30 8.55 9.30 9.57 - 10.25 10.50 10.55 De Woefs en de Lamaars (NOS) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Van gewest tot gewest (NOS) Tips van het Nationaal Bureau voor toerisme (NOS) Journaal (NOS) Was er nog wat op de Boekenmarkt In de RAI (VPRO) Blotto, film met Laurel en Hardy (VPRO) Terug naar de RAI (VPRO) Hemel of Hel, reportage over de Philippünen (VPRO) Bloemenschikken en politiek op de Boekenmarkt (VPRO) Dublo: discussieprogramma (CVK/IKOR) Journaal (NOS) Onze landbouw nu en straks, herhaling eerste les (TELEAC) en gioteren „Vie privé" van Louis Malle is een verhaal (of beter een aaneenschakeling van beelden) over een filmster van het type Brigitte Bardot, gespeeld door Brigitte Bardot. Omdat het ty- pe-BB natuuriyk veel overeen komst vertoont met BB zelf heeft het de schyn alsof zy in deze film zichzelf speelt, maar dat is natuuriyk niet zo. Daar voor zyn er toch teveel feiteiy- ke verschillen. Het bleef dus een rol die Brigitte speelde, met het gevolg dat we nu nog steeds niet weten hoe ze is, be halve heel aantrekkeiyk natuur iyk. Want ik zou niet graag de gedachte met me mee willen dragen dat ze behalve fraai ook zo zenuwslopend, pruilend en onhandelbaar is als de Jill In de film. Ik vraag me overigens wel af of ik niet enkele secon den afgeleid ben geweest ty- dens het kyken, want ik heb haar niet een keer bloot gezien. Vandaag acht ik dan eindeiyk het ogenblik aangebroken om iets over de Woefs en de La maars te zeggen. Ik vond ze, na de Interim periode met de oude Pi po, geen schaduw ver geleken met de Fabeltjeskrant, maar ik wantrouwde mijn eer ste indruk omdat de Woefs en de Lamaars vrij kort op de Fa beltjeskrant volgden en qua ulteriyk en aanpak wel erg op deze succesvolle serie leken. Vergeiyklng ls dan onvermyde- lyk en automatisch ls men dan geneigd het eerdere en vooral: bekendere te prefereren boven de „nieuwlichterij" Hetzelfde zagen we byvoorbeeld gebeuren toen in „De Wrekers" Emma Peel vervangen werd door Ta- ra King en iedereen moord en brand schreeuwde, hoewel scherpe observatie en een on bevangen blik konden leren dat Tara King eigenlyk levendi ger acteerde en daarom beter was. Zo meteen zullen we mis schien hetzelfde verschynsel waarnemen by Pipo. In het be gin zal iedereen roepen dat de oude Pipo veruit te prefereren viel, maar als men eenmaal ge wend zal zyn geraakt aan de nieuwe Pip», zal men waar- schijniyk niet anders meer wil len. Goed. ik wantrouwde dus myn eerste indrukken, maar ik geloof toch dat ik myn aanvan- kelyke afkeuring handhaaf, ook al had de aflevering van giste ren al wat meer contuor dan de afleveringen in het begin. Mis schien schuilt de fout hierin, dat we nu. na het aanleren van twaalf stemmen in de Fabel tjeskrant. weer moeten wennen aan soortgeiyke stemmen van de Woefs en de Lamaars. die maar een fractie verschillen. Misschien was de aan v ank el y- ke fout ook dat we geen dieren per stuk kregen aangeboden, maar twee groeperingen van dieren, zonder al te duideiyke typering per persoon. Ik kreeg ook het idee dat de tekst „highbrower" was. vooral in het begin, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik som mige dieren van nu slechter versta dan die ouwe dieren uit het buitenbos. Hoe dan ook en wat er verder ook verbeterd wordt, ik geloof dat het buiten kyf is dat de Woefs en de La maars de aloude Fabeltjes krant niet zullen kunnen doen vergeten. Nog even een ding. Kenmerk liet Brandpuntkraker Reitsma aan het woord, samen met zyn meesterstrydster Maryke. Jour nalistiek gezien was dit heel Juist van Kenmerk, want al die genen die in de krant moe6ten lezen wat zy op het scherm ge mist hadden, wilden die vry- buiter natuuriyk wel eens zien. Aan de andere kant verdienen wy, kykers, dan wel dat zo'n Jongen geen onzin uitkraamt. Hy zei dat de Zuid-Molukkers hun overval van destyds open ly k besproken hadden (onzin), dus dat de regering ervan af wist onzin i en dat de doodge schoten agent derhalve door de regering geofferd was (onzin». By alle nabeschouwingen over die coup van de Zuld-Moluk- kere wordt al tyd gesproken over een agent die per ongeluk om het leven kwam. maar schoten de Zuid-Molukkers niet de rest van de dag op alles wat bewoog? Van ons mag alle be grip worden geëist, maar wel op basis van de feiten, s.v.p. NICO SCHEEPMAKER programma Voor donderdag 29 oktober Hilversum I 402 m. NCRV: 17.30 NCRV en Bloc. act. kron. met. muz. Illustratie 18.30-18.41 Nws. 19 00 Zingen met Cecilia volks- muz. 19.15 Kerkorgelconc. klas. muz. 19 45 Muz. van het Leger des Hells gr 20.00 Radio Actief gevar progr. 22.20 Avondoverdenk. 22.30 Nws. 22 38 Den Hilversum (I 298 m. AVRO 18.00 Nws. 18.11 Radlojourn. 18.20 Ultz. van D'66 18.30 Liedjes by de vleet mannenkoor met lnstr kwart 18.55 Jazz spectrum oude en mod. Jazz 19.25 Gesproken brief 19 30 Nws Ikor 19 35 Men en Bybel radlocatecheee 19 45 Avondgebed AVRO 20.05 Die Ent- fUhrung ausdem Serail opera van Mo zart door Wiener Phllharm. koor van de Weense staatsopera en sol le en 2e acte 22.00 Hilversum tien Interviews en lichte muz. 22.30 Nws. 22 38 Ra diojournaal. 23.55 Die Entfuhrung a us dem Serail opera van Mozart 3e acte 23.36 Tout a tol Inform, progr. uit Parys 23.68-34.00 Nws. Voor vrydag 30 oktober Hilversum 402 m. KRO 7 00 Nws 7.11 Het levende woord 7.16 Badlnerte klas en moderne muz. gr 7.30 Nws 7.32 7 40 Act 8 00 810 Nws. 835 Overweging 8 30 Nws. 832 Voor de hulsvr. 900-810 Gymna stiek voor de hulsvr. 9 35 Waterst. 9.40 Schoolradio 10.00 Aubade mod. muz gr. 11.00 Nw s 11.03 Voor de zieken 11.5 12.00 Van twaalf tot twee gevar. aulz 14 06 Schoolradio 1430 Mualèsta cht gevar. muz. progr. opn. TROS: 14.65 Cone a la Carte verzoekpl. pro gram. 16.00 Nws. 16.03 Disco Drive In de showbusiness op de korrel genomen 17.00 Act.ua Sportkompas sport nieuws report, comm. en muz. Hilversum II 298 m. AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym nastiek 7.20 Dag met een gaatje licht S-am. muz. en report ll 00 Nws. 11.30 orleplep volksmuz uit Noord Amerika 11.66 Beursber. NOS 12.00 Blik op de wereld Inform progr. 12.30 overhelds- voorl. ultz. voor de landbouw 12 40 ste reo lichte gram. muz. 12.50 Recht en slecht praatje 13 00 Nws. VARA 18.10 Act. 13.20 Voor de middenstand 13.25 Claveclmbelrecltal oude muz 13 40 s collegium muslcum Amstelodamense Italiaanse madrigalen EO 14 00 Ruim te radlomagaz met gew muz lez. en een korte overdenking NOS 15.00 As- pekten van de kamermuz hedendaag se kamermuz. 15 40 Toerlsmo toeristi sche Inform, uit binnen- en bultenl. VPRO 16.00 VPRO Vrydag muz. com mentaren report lnterv bericht, en telefonische reacties 16 00 Nws. 17.65 Med. Hilversum III 240 m. VARA 9.00 Nws 9.02 De Eddy Bec ker Show 10 00 Nws NOS 11 00 Nws. 11.03 De Felix Meurders Show VPRO 12.00 Nws 12.03 Top 30 13.00 Nws TROS 14 00 Nws. 14.03 Suzle Cream Cheese licht pl. progr AVRO 15.00 Nws 15.03 Muz. Boet. 16 00 Nws 1700 Nws 17.02 Radlojourn. 17.05 18.00 Zingen de Bougie gevar pl. progr. voor auto mobilisten TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NOS 18 45 De Woefs en de Lamaars NOS 18.55 Journ NCRV 19 04 De avonturen van Tom Sawyer, tv serie, 19.30 Zo vader, zo zoon wedstrijdpro- gramma. NOS 20.00 Journ NCRV 20 20 Hier en Nu act. rubr. 20 45 Lang le ve de operette operette melodleèn 21 35 Vakantie in de winter H (Noorwe gen). Inform, progr. 22.20 Farce Ma jeure satirisch progr 22.46 Geduld of ongeduld? gesprekken over De Reformatie NOS 22.55 Journ. TELEAC 23.00-23.30 Vergadertechniek les 1 (herb.) Nederland II NOS 18.45 De Woefs en de Lamaars NOS 18,55 Journ NOS 19 04 Ter Visie Parlementair en politiek weekoverzicht VARA 19.30 Het intieme leven van de Fuut fllmreport. NOS 20.00 Journaal. VARA 20.20 Ironside tv film 21.10 De Ombudsman 21 35 Kort en Klein amu- sementsprogr. 22.15 Een klein uur: U. mensen en hun meningen NOS 22.56- 23.00 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 5