KLEINE PARADE
SLOKT TIJD OP
Studio
Leen Jonge waard heeft heter druk mee
Globe brengt
,De Kersentuin
Imperium komt
met „Hut Spot
nr
Weinig overtuigend
abonnementsconcert
Theater in Leiden
STOK 1
1
WRmi
'm
Residentie-Orkest
biedt meet~veel meer!
SS&
programma
WOENSDAG 28 OKTOBER 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
AMSTERDAM (GPD) „Ik sla op 't ogenblik negen van de tien aanbiedingen voor de
televisie af. Ik heb 't zo druk jongen. Ik speel iedere dag in de „Kleine Parade" de centrale
rol, dan kan ik me niet permitteren 'n avond moe te zijn. Zo'n t.v.-toestand is toch altijd
reuze enerverend waar je zo'n drie weken mee aan 't werk bent, dag in dag uit. 't Is een
baal werk hoor".
We praten met Leen Jongewaard
<"42) in zijn grachtenhuis aan de
Amsterdamse Leidsegracht. Ik ben
wat te vroeg en wacht in Leens
lichte werkkamer met de hoge ra
men. Tegenover me een fijn clean
doek van Hans van Drumpt (later
zegt Leen er over: "Is dat niet ge
weldig". Die jongen is een ontdek
king voor me. z'n werk spreekt me
enorm aan. Toen we laatst een
weekend in Maastricht speelden heb
ik 'm voor 't eerst ontmoet, 't klik
te direct tussen ons. Z'n werk is
voor my het einde. Hy gaat me
eerstdaags schilderen").
Nieuw huis
't Is goed gedaan, die inrichting
van z'n nieuwe huis, hy woont er
nog niet zo lang. Z'n vorige huis
aan 't Singel brandde volledig af,
terwijl Leen in het "Nieuwe de La
Mar theater" in "De kleine Parade"
als Heun, de zilverman zyn "lieve
Heer doe mijn 'n lol" stond te zin
gen. Nou, hij werd niet bepaald op
wenken bediend". Ze hebben 't 'm
pas na de voorstelling verteld. 't
Was een klap voor me, wezenloos
stond ik tussen de zwartgeblakerde
troep, niets helemaal niets
hebben ze kunnen redden, 't Ergste
is dat je zoveel fijne dingen kwijt
bent waar je herinneringen zo aan
vast zitten Afijn, ik ben heel
hard blijven doorwerken en héb heel
zorgvuldig de zaken voor mijn nieu
we huis bij elkaar gescharreld. Ik
ben er nog lang niet mee klaar,
maar je kan er nu tenminste echt
In wonen en 't is ergens toch ook
wel fijn om zo'n nieuw huis hele
maal naar je zin in te richten. Ik
ben nu, nu ik hier goed en wel zit
zover dat ik wat kan meelachen met
de opmerkers:
"Nou, dat is in de brand, uit de
brand."
Kwiek- voor - de- ochtendstond kom t- ie
binnen, geen "acteurs-kapsones"
"Sorry dat ik je even moest laten
wachten, eerst koffie hè, zonder dat
is 't begin van de dag 'n doffe el
lende." In kleermakershouding zit-
ie op de grote witte bank, met in z'n
ogen die uitdrukking van "Kom
maar op, wat heb je te vragen".
Schaep
Als je 'm daar zo ziet zitten met
"koppie", is dat 't vooral Lucas uit
't Schaep met de vijf pooten" die
je ziet en hoort. Dan valt 't op hoe
natuurlijk Leen in die t.v. rol was.
't Vreemde is, ik kom vrijwel
nooit in de kroeg, ik ben een huise
lijk typetje weet je. Ja, die Lucas
Zo'n gewone jongen spelen is eigen
lijk verrekte moeilijk, 't Is aanslui
ten bij je zelf en dat vraagt veel
van een acteur. Zo'n opa in "Ja zus
ter, nee zuster" of die ouwe Hein in
"De Kleine Parade" speel ik veel
gemakkelijker. De figuren bestaan
voor mij nooit als ik er aan begin,
het zijn rollen waaraan ik helemaal
blanco begin. Vanuit dat niets ga ik
zoeken en zo'n rol opbouwen en dan
ga ik het inpassen binnen 't team
van mensen waarmee ik moet sa
menwerken. Zo'n team heb ik bij
voorbeeld op 'n geweldige manier
gevonden in "Schaep,,.
Mensen als Adèle Bloemendaal en
Piet Romer zijn ouwe gabbers van
me, we kennen elkaar door en door
en dat geeft 'n enorm ontspannen
sfeer".
"Ja, die combinatie is werkelijk
fantastisch, Piet en Adèle zijn ge
woon heel goeie vakmensen en als
de werksfeer dan ook nog leuk is
dan komt zoiets natuurlijk over. We
krijgen veel waardering van 't pu
bliek. Zo'n tevreden publiek is voor
mij de belangrijkste recensie."
Loopbaan
LEIDEN Aan de rotheid
van ons toneelleven is het pu
bliek niet schuldig. Het publiek
Is altijd en overal hetzelfde; in
telligent en dom, hartelijk en
meedogenloos, al naar zijn
stemming. Het is altijd een
kudde geweest, die goede her
ders en herdershonden nodig
heeft, en het is die herders en
honden altijd achterna ge-lo
pen. bent verontwaardigd
dat het lacht om platte grap
pen en luidklinkende frasen toe
Juicht; maar datzelfde dom
me publiek vult ook de zalen
voor Othello, luistert naar de
opera Jewgeni Onegin en weent
als Tatjana haar brief schrijft.
Hoe dom het publiek ook is,
toch is het over het algemeen
intelligenter, eerlijker en zacht
moediger dan toneeldirecteur,
spelers en dramaturgen, of
schoon die zich verbeelden dat
zU intelligenter zijn. Een we
derzijds misverstand dus.
Dit (leuke) citaat is uit een
Drief die de grote Russische
luteur Anton P. Tsjechow in
1888 «aan Soeworin) heeft ge
schreven. Dom of niet, het Leid
se toneelpubliek wordt in elk ge
ral in de gelegenheid gesteld
in de Leidse Schouwburg Tsje-
ihows laatste werk. „De ker
sentuin", te gaan zien.
Het stuk, door Tsjechow zelf
•en komedie genoemd hoewel
het evenals „Oom Wanja" en
,De drie zusters" de moeheid
m moedeloosheid van de Rus
sische intelligentia laat zien,
staat sinds enkele weken op het
repertoire van het zuidelijk to
neelgezelschap Globe, dat er nu
stad en land mee afreist.
Ton Lutz, die het vorige seizoen
ioveel succes heeft geboekt
met zijn „Oom Wanja", is
nok van deze „Kersentuin" de
rappe regisseur, hetgeen we
derom een doorbreking van de
befaamde Sjarow-traditie bete
kent. De structuur van ditTSje-
chow-stuk is vry simpel. De
verkoop van een landgoed en
het liquideren van een oude
kersentuin enerzijds v oor de
voor de oudere generatie (me
vrouw Ranjewskaja, haar broer
Gajew en him oude bediende
Firs) het in eenstorten van hun
wereldje en anderzijds voor de
jongere generatie (de zakenman
Lopachin, de student Trofimow
en het meisje Anja) een pers
pectief op een nieuw leven. Wie
mompelt daar dat Tsjechow
„verouderd" is? De belangrijk
ste rollen in Globe's „Kersen
tuin" worden vertolkt door Ank
van der Moer, Petra Laseur,
Ann Hasekamp, André van den
Heuvel en Ton Lutz zelf. Eind
van deze week dus twee Tsje-
chowvoorstellingen in het Oude-
Vesttheater.
Het is wel wonderlijk gegaan met
de artistieke loopbaan van de Am
sterdamse jongen, geboren in de Ro-
j zenstraat als laat nakomertje. Hij
ging naar de grafische school, want
hij wilde boekbinder worden. Op die
school is het eigenlijk begonnen met
hec cabaret. Samen met z'n vriendje
Cor Pisuisse en later Adèle Bloemen-
daal begon hij een eigen amateurca-
j baretgroepje. Na de school was 't
werken geblazen: 'n half jaar boek-
j binder, 'n half jaar kelner, vier jaar
op kantoor, twee jaar jeugdleider in 1
de JordaanTot in 1953 Leen
zijn sprong naar 't beroeps" waag
de. We deden tien voorstellingen met
ons cabaretgroepje in Hypo-Krite-
rion in Amsterdam. De laatste voor
stelling zaten Egbert van Paridon,
Cas Baas en z'n vrouw (directie van
de toenmalige toneelgroep „Puck" i
in de zaal. We hadden dezenuwen.
Cas en z'n vrouw waren reuze ent
housiast en boden me 'n engagement
bij "Puck" aan. Toen begon 't pas.
Wat ik maken moet op het toneel
moest helemaal van mezelf komen.
Ik woonde bijna in de schouwburg.
Kan en Sonneveld waren mijn eerste
grote voorbeelden".
Puck
Jarenlang bleef Leen binnen het
vaste engagement van 'n toneel
groep: eerst "Puok" later "Cen
trum". Leen werd 'n volbloed to-
neelman die tientallen rollen speelde j
waarvan een aantal heel bijzondere.
Hij onderbrak die jaren twee keer:
eenmaal door 'n jaar bij "Lurelei",
te werken; andermaal voor de musi
cal "Heerlijk duurt het langst', An
nie M. G. Schmidt's voltreffer, waar
in Leen naast keien als Conny Stu
art en André v. d. Heuvel stond, en
zich waarmaakte. Zijn "Kom Kees
't is maar tijdelijk" en "op een
mooie pinksterdag" werden liedjes
die op de "top-tlen" stonden.
Intussen begon ook zijn radio en
tv werk. Jelle de Vries begon met
hem voor de radio in bijvoorbeeld de
cabarets 'Wilde vaart en Klatergoud',
'n Jaar of zes geleden z'n eerste Lp
j "Leen al-leen", 'n woordspeling niet
alleen knap gevonden maar waar.
Men durfde het aan geen plaat te
NEDERLAND I
5.00
Kinderprogramma (NCRV)
6.45
De Woefs en de Lamaars (NOS)
6.55
Journaal (NOS)
7.04
Den Haag vandaag (NOS)
7.09
Première: programma over filmküken en film
maken (NOS)
7.30
Kenmerk, wekelykse informatierubriek over kerk
en samenleving (IKOR/CVK/RKK)
8.00
Journaal (NOS)
8.20
Uitzending van de Volksparty voor Vryheid en
Democratie.
8.30
Uitzending Socutera.
8.35
Privéleven, speelfilm (NOS)
10.15
Studio Sport (NOS)
10.40
Wet-stryd: wedstrijdprogramma over kennis van
recht en wet (NOS)
11.10
Journaal (NOS)
NEDERLAND
II
6.45
De Woefs en de Lamaars (NOS)
6.55
Journaal (NOS)
7.04
Eddy Ready Go: licht muziekprogramma (NCRV)
8.00
Journaal (NOS)
8.20
De kleine zielen, tv-feuilleton naar het boek van
Louis Couperus (NCRV)
9.20
Tokyo, de 51ste vulkaan; filmreportage (NCRV)
10.00
Memorboek; tv-serie over de geschiedenis van
de Joden in Nederland, deel I (NCRV)
10.05
Journaal (NOS)
-< V
t> -
maken volgens beproefd recept: zijn
succesvolle repertoire en zyn be-1
roemd geworden typetjes, maar oor
spronkelijke, nieuwe liedjes waarin j
Leen gewoon Leen kon zyn. Er zijn
liedjes uit die eerste lp die 't nu nog
doen zoals bij"Ik heb jouw hand in J
de myne".
En dan nu: "De kleine parade" 'n
Nederlandse musical van producent
Wxm Sonneveld naai- het gelijknami
ge boek dat Henriëtte van Eijck
schreef in het begin van de jaren
dertig waarin zij de draak stak met
het toen heersende standsverschil,
't Werd op slag een bestseller. De
musical gaat nu al voor het tweede
seizoen.
Leen Jongewaard speelt er een
dubbele rol in: Tom Ankerblom. 't
burgermannetje dat verliefd wordt
op Therèse Wentinck en Hein, de
zilverman, oud-oom van Ankerblom
en factotum van diverse adelijke fa
milies die hem van elkaar "lenen"
voor "de bel en de bediening". Twee
juweeltjes van rollen door Leen met
groot vakmanschap op de planken
gezet, 'n Vondst is het dat Leen «als
Leen Jongewaard
Ankerblom) achter zijn eigen lijkkist
loopt «als Hein) om zijn oud-oom te
gaan begraven. Zyn liedje "Pas op
rijke rakkers" is een van de beste
uit de musicals".
"De kleine parade" loopt in ieder
geval tot begin 1971. Ondertussen is
er weinig tv voor Leen. 't Schaep is
opgehouden als je mekaar niet
meer vertrouwen kan, waar blijf je
dan.
Leen. wil daarna eerst 'ns wat va
kantie nemen, dat is er weinig van
getcomen de laatste jaren. "Misschien
dat ik daarna een eigen cabaret
groep vorm samen met o.a. Adèle
Bloemendaal en danser-acteur Bar-
rie Stevens. Maar de plannen zijn
nog niet helemaal rond. 't Lijkt me
fyn om weer eens een tijd alleen
maar cabaret te gaan doen. 't Is zo'n
zalig vak jongen en als je zo'n pro
gramma met een paar goeie colle
ga's kunt gaan doen, heb ik er reuze
zin in". Maar voorlopig voor Leen
nog avond aan avond: "Lieve Heer,
doe mijn 'n lol", en dan doet de Lie
ve Heer er Leens bewonderaars bij.
In „De klop op de deur" heb
ik gisteren Multatuli beschon
ken langs de Amsterdamse
grachten zien wankelen. De
dronkaard die Stance aansprak
(en in wie ik regisseur Peter
Holland herkende, die altijd
bereid is een klein rolletje te
vervullen, of het nu een apothe
ker of een beschonkene is, nog
afgezien van het feit of die in
één persoon kunnen samenval
len) had namelijk dezelfde stem
als Multatuli op diens voorlees
avond die we mochten bijwonen.
We kregen Multatuli alleen te
horen, niet te zien, een merk
waardige kunstgreep die deze
scène onwezenlijker maakt
dan hij al was, met dat schaar
se publiek dat voor de helft uit
familieleden van „De klop op
de deur" bestond. Waarom niet
even een acteur goed ge
schminkt (de grimeur had hem
kunnen afkijken by Madame
Tussaud in Amsterdam), die
dan op een wat fellere manier
«„publiek, ik veracht u", zei
Multatuli immers?) zyn toe
hoorders had kunnen toespre
ken dan nu gebeurde. Trouwens
als er iets is wat me moe
maakt, dan i6 het die opeensta
peling van grote namen uit die
tyd. Ik noteerde gisteren behal
ve Multatuli nog Dostojewski,
Aletta Jacobs. Sarah Bernhardt
Wagner. Marx. God en Domela-
Nieuwenhuys. Welja, toe maar!
Een beetje knullig is het ook
als we even in een courant een
close-up te zien krygen van een
aangekondigde lezing van Mul
tatuli, waarby het woordje
..maart" duidelijk overgeplakt
is. Ik geef toe. het zyn alle
maal kleine dingen die je ook
by een serie als „Mod Squad"
tegenkomt (jongen breekt even
in tydens lunchpauze, vindt
telefoonnummer, biykt als hy
huis uitkomt al nagegaan te
hebben aan welke boordtelefoon
dit nummer toebehoort), maar
ze zyn onnodig. In een serie
waarin het kleine binnenhuisre-
alisme de boventoon voert, zyn
zulke onnodige slordigheden
hinderlyk, vind ik tenminste.
Gisteravond werd overigens
cok Brandpunt-Special even ge
kraakt, ditmaal niet door my,
maar „live" door een jongeman
die iets over de Zuid-Molukkers
kwam mededelen. Aad van den
Heuvel liet hem in vredesnaam
maar even uitspreken (want du
wen en trekken staat zo onesthe
tisch op het beeldscherm), maar
de KRO heeft de NOS, die ver-
antwoordelyk is voor de gang
van zaken in de studio wel om
opheldering gevraagd. Terecht,
die jongen had wel suiker in de
microfoon kunnen strooien!
Op de andere zender was An
dré van Duin inmiddels aan
zyn show begonnen: samen
stelling en regie Rob Touber.
Vermoedelyk past Touber die
verdubbelingsbeeldtruc met An
dré van Duin in het bad ook op
zichzelf toe, want wat de regie
aangaat loopt hy de laatste
maand een op twee. Ik ben er
niet gek mee, met die André
van Duin, maar voor de duizen
den die „een appeltaart gebak
ken uit peerenboom" leuk vin
den. moet zyn show een hele
verademing zyn, na al die
shows met grappen die je te
genwoordig ziet. Dezelfde of een
andere Peerenboom wist later
in Televizier te berichten, dat
var de mannen zonder beroep
56 procent naar de Ster-recla
mes kykt, van de mannen met
middelbare school 44 procent en
van hen met hoger onderwys
32 procent. Lezers van Vry Ne
derland kyken er het minst
naar, lezers van damesbladen
het meest. En in Amsterdam
kykt 45 procent tegen 55 procent
in Den Haag, dus dan weet U
het wel. De mensen die niet
naar de ster-reclame kyken,
kunnen in ieder geval die Vi-
trazette-reclame als alibi aan
voeren: ,JDe chef moest Je ho
ren! Buitengewoon!.
NICO SC HEEPEMAK ER
LEIDEN Voor een half gevulde
Stadsgehoorzaal gaf het Residentie-
Orkest gisteravond haar tweede
abonnementsconcert Met Hiroyuki
Twaki voor het eerst in dit seizoen
als dirigent werd begonnen met de
ADVERTENTIE
LEIDEN —De Leidse chris-
teiyke toneelgroep „Imperium"
geeft de komende weken weer
een aantal voorstellingen in
haar eigen Micro-theater aan de
Vestestraat .En zy treedt daar
mee voor het eerst in haar der
tienjarig bestaan buiten de enge
begrenzing van het lysttoneel
als klassiek theatervorm. „Im
perium", dat geen steviger
steunpilaren heeft dan trouwe
vrienden en Jeugdig enthousias
me, gaat namelyk theatertech
nisch op een wat progressieve
re toer draaien. Geen stuk uit
een boekje ditmaal, maar een
collage onder de titel „Hut
Spot" en met tussen haakjes
de toevoeging „we zyn nieuws
gierig oranje" Oranje is ook de
kleur van het speels opgemaak
te Imperium krantje dat op een
al even luchtige manier infor
matie verschaft over het stuk
„een ongeordende brei van
alles en nog wat" en zyn
vertolkers. Wat het publiek op
Imperiums theaterzolder te zien
krygt is een mengeling van to
neel, zang, dans en muziek, tot
stand gekomen onder leiding
van de beroepsacteur Rein Ed-
zard. Het stuk, dat over de
Tachtigjarige Oorlog gaat en
door de spelers en speelsters
van Imperium zelf is bedacht
„we zyn zelf lekker aan het
rommelen geweest" laat bo
vendien genoeg ruimte over tot
improvisatie.
„Hut Spot" wordt hoewel het de
oorlog tot onderwerp heeft be
paald niet als probleemstuk uit
gebracht. Het belooft juist een
hele vroiyke toestand te wor
den in de trant van het beken
de „Oh what a lovely war"-
spektakel, waarby hier en daar
een parallel met het heden
wordt getrokken. Het geschiede
nisboekje is in dit geval als lei
draad gebruikt en voor wat de
tekst betreft hebben de Imperi
um-Jongeren kunnen putten zo
wel uit de rykdom van Bredero's
werk als uit die van Valerius'
Gedenckclanck. De première
van „Hut Spot" heeft zaterdag
avond plaats, waarna er nog een
reeks van voorstellingen volgt,
te weten op 5, 6. 7, 12,13,14,19,
20,21,26,27 en 28 november en
op 3, 4, 10, 11 en 12 december.
Scholieren kunnen op al deze
data tegen sterk gereduceer
de prys toegang tot het Mi
cro-theater krijgen!
PR
In elke aflevering van het
steengoeie radio/tv-magazine
Studio swingen de knetterhippe
camera- en microfoon-
nieuwtjes de pan uit!
Iedere week knalvol informaties over radio- en tv-sterren,
interviews en kleurrijke reportages. Studio biedt
meermeer popnieuws, meer sport, meer
aktualiteit! Ook kunt niet zonder
Studio. Stuur daarom nó een
kaart zonder postzegel met
nw naam en adres aan
ons antwoord-
nummer V# Jl#
te Amsterdam.
het dynamische radio/tv-magazine van de KRO
eerst Feldparthie van' Haydn voor
olazers-dubbelkwartet: hobo's, klari
netten. fagotten en hoorns. Men
moest kenneiyk even wennen aan
de nieuwe akoestiek, want het klonk
niet erg pittig, meer als een massief
geheel. In januari wordt dit stuk
herhaald voor K. en O. (leve desa
menwerking!) en wellicht krijgen we
dan een opgewekter uitvoering.
Soliste in het vyfde vioolconcert
van Mozart was Edlth Peinemann.
Een hoogst merkwaardige gewaar
wording. wanneer alle elementen
voor een goede vertolking aanwezig
zyn goede techniek, fraaie into
natie. mooie toon, prima samen
werking met het orkest en dan
toch dat ene element ontbreekt
mggegraat. By Mozart kun je nu
eenmaal niet volstaan met slechts
rie noten te spelen; óf je speelt Mo
zart en laat diens bedoelingen tot
him recht komen qua frasering, dy
namiek en contrast; óf Je voorziet
de compositie van een nieuwe dimen
sie. nl. een eigen inbreng, die niet
altyd met de intenties van de com
ponist hoeven overeen te stemmen
om aanvaardbaar te zyn. Nu werd
het een in het Noordpoolijs diepge
vroren. steriele interpretatie.
Het Residentie-Orkest heb ik zei
den zo alert zien en horen reageren
op een dirigent als onder de direc
tie van Iwaki. Dat de achtste sym
fonie van Dvorak niet overtuigde,
moet dus op diens rekening worden
geschreventemeer daar we vorig
jaar een sublieme vertolking onder
Serglu Commissiona hebben meege
maakt. Iwaki kon slechts met moei
te af en toe wat spanning in het
werk aanbrengen. Opvallend in de
laatste drie delen was, dat- hy de
muzikale zinnen eerst veel te snel
nam, om bij de herhaling pas by
het Juiste tempo terecht te komen.
Door al te veel vreemde tempowis
selingen bleef er van de constructie
weinig over: zo leek de coda van
het eerste deel aan de reprise ge
kleefd te zyn met een slechte lijm
soort; daar konden zelfs Iwaki's
gymnastiekoefeningen niets aan ver
anderen.
R G. HARMS.
Voor woensdag 28 oktober
Hilversum I 402 m.
NCRV 17.30 NCRV en Bloc act. kro
niek met muz. lllustr. overheidsvoorl.,
17.50-18.00 Samenwerken met ontwik
kelingslanden 18.30-18.41 Nws. NOS
19.00 Openbaar Kunstbezit. More
le herbewapening 19.10 Al ls de toe
stand ernstig er ls hoop lez. NOS 19.20
Leert de school leven discussie 19.50
Progr. voor blinden en slechtzienden.
20.00 Avondconc. Om 20.00 Omroepork.
Seml klas. muz. Om 21.00 Instrument.
ens„ oude muz. Om 21.30 Saxo
foon en plano mod. muz. om 22.00 muz
ln het museum muz. op authentieke
oude lnstr. 22.30 Nws. 22.38 Med. 22.43
Cosa Nostra ook uw zaak 23.55-
24.00 Nws.
Hilversum II 298 m.
VARA 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Uit
zending van do Katholieke Volksparty
18.30 Klink Klaar zonder nonsens:
19.30 Nws. i9.35 Buitenl. Weekoverzicht
19.45 Tango Rumba Ork met zangsol.
20.10 Melodieën Expres licht muz. pro
gram. 20.30 Metropole ork. amusem.-
muz. 20.55 Vragenvuur bekende Neder
lander beantwoordt vragen van Jonge
mensen 21.10 Het oproer kraalt rebel
se liedjes van altijd en overal 21.40 1.
gram. muz. 22.30 Nws. 22.38 Act. 22.50
Serenade oude en mod. muz. opn. 23.55
24.00 Nws.
Voor donderdag 29 oktober.
Hilversum I 402 m.
KRO 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Badlnerle klas. en mod.
muz. gr 7.30 Nws. 7.32 7.40 Act. 8.00-
8.10 Nws. 8.25 Overweging 8.30 Nws.,
8.32 Voor de hulsvrouw. 9.00
9.10 Oymn. voor de hulsvrouw 9.35
9.40 Waterst. NOS 10.00 Wat heeft
dat kind pedagogische kron. 10.20 Muz.
uit de Barok opn. KRO 11.00 Nws.
11.03 Voor de zieken 11.55 Med. NCRV
12.00 Los-Vast gevar. progr. 12.26 me
dedelingen t.b.v. land- en tulnb. 12.30
Nws. 12.41 Hier en Nu act. 12.50 Eng.
Hervormde kerkd. 13.15 Radio Rebus
14.00 By de tyd radiopakket met act.
Inform, over ontwikkelingen ln de sa
menleving 14.20 lichte gram. muziek
14.30 Country en western rubr. 15.00
Gereform. mlddagd. nOS 15.30 Meer
over minder De stem van de spreken
de minderheid Inform, progr. 16.00-16.0
Nws.
Hilversum II 298 m.
AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn
7.20 Stereo Dag met een plaatje lich
te gram. muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojour
naal 8.20 Dag met een plaatje vervolg
8.30-8.33 De groenteman 8.50 Mor-
genwyd. 9.00 Radlophllharm. orkest
klas. muz. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor
de kleuters 10.10 Arbeldsvlt. pop. verz.
pl. progr. 11.00 Nws. 11.30 Rondom 12
Progr. voor de vrouw 11.55 Beursber.
12.30 Mod. platteland 12.35 Sportre-
De Joost van den Vondel-prijs
is voor het jaar 1970 toegekend aan
de Duitse oud-hoogleraar professor
Franz Petri, die zich vooral door zfln
onderzoekingen op het gebied van
de Nederlandse geschiedenis be
kendheid heeft verworven.
Deze prys van 10.000 mark wordt
elk Jaar door de universiteit van
MUnster toegekend aan personen,
die zich onderscheiden hebben in het
N ederduitse - Nederland se - Vlaamse
cultuurgebied.
vue 13.00 Nws. 13.11 radlojourn. 13.30,
Scala ontmoet, met Jonge Nederlandse
kunstenaars 1. Orgelconc. mod. muz.
II. Accordeonspel mod. muz. 14.00 Do
Notedop een radloprogr. ln een Note-
dop 15.00 Voor de zieken 16 00 Nws.
16.03 Land der muzen: kunstkroniek
17.00 AVRO's Toppop licht pl. progr.
17.30 O: Jeugdprogr. 17.55 Meel.
Hilversum III 240 m
NCRV 9.00 Nws. 9.02 Flits een In
strumentaal progr. 9.30 Muz. by de kof
fie 10.00 en 11.00 Nws. NOS 12.00 Nws.
12.03 Pop-SUck KRO 13.00-18 00 KRO
op drie pop mixture 13.00- 14.00. 15.00.
16.00 en 11.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
NOS 18 45 De Woefs en de Lam aars,
NOS 18.55 Journ. TROS 19.04, Hoela-
baloe Jeugdprogr. 19.26 Met de kamera
op Jacht 2. Koningen der wouden na
tuurfilm NOS 20.00 Journ. TROS 20.20
De dief van Washington tv film 21.10
De Jerry Lewis show 21.40 Operatie Gi
raffe filmverslag van een rondreis door
Afrika 22.05 Podium presentatie van
Jong talent 22 20 Waar gaat het om?
gesprek over act problemen NOS 22.35
Journ. TELEAC 22.40-23.10 Dammen vr
beginners les 6 herh.
Nederland II.
NOS 18.45 De Woefs en de Lam aars
NOS 18.65 Journ. NOS 19.04 Den Haag
vandaag. 19.09 Van gewest tot gewest.
19.49 Tips van het Nat. bureau voor
Toerisme NOS 20.00 Journ. VPRO:
20.20 Was er nog wat op de Boeken
markt ln de RAI A'dam. 20.30 Blot
to film met Laurel en Hardy 20.55
Terug naar de RAI 21.30 Hemel of Hel
Report, over de Phlllppljnen 21.57
Bloemenschlkken en pol. op de boeken
markt CVK/ IKOR 22 20 Dublo dls-
cussleprogr. NOS 22.50 Journ. TELEAC
22.55-23.25 Onze landbouw nu en straks
les 1 herh.