Liesbeth List vecht voor internationale doorbraak Wim Ibo s cabaretbijbel is uit i-~"— Het is net of je opnieuw begint9 Geschiedenisboek met twee Ip s gisteren programma NEDERLANDS P0PDU0 IN BELGIE VEROORDEELD VRIJDAG 1« OKTOBER 1970 LEÏDSOH DAGBLAD PAGINA 5 AMSTERDAM (GPD) Eer gisteren was zij in het Amster damse Victoria-hotel nog La List. Vandaag is zij weer Liesbeth List, een Nederlandse vrouw van 29 jaar, die in Londen een plaat mag opnemen. In eigen land was een bliksemcarrière van zes jaar vol doende om een persoonlijkheid te worden, die door de minnaars van het betere lied aan het hart wordt gedrukt. De bekroning kwam woensdag met twee gouden platen (..Pastorale" en ..Liesbeth List zingt Theodorakis")Een nieuwe lp ..Victoria" werd meteen ten doop gehouden. La List was het stralende middelpunt van een huldigingsbijeenkomst. Vandaag zit zij weer in haar Lon- dense flat en in de platenstudlo als een volmaakt onbekende dame te werken aan een plaat, die haar een klein beetje op weg moet helpen bij haar streven naar internationale er kenning. Zij werkt een maand aan de plaat, waarop oa. nummers van „Blood. Sweat en Tears" en Joni Mitchell worden vastgelegd. Eén dag verlof om te proeven aan het succes dat zy in het vaderland oogst, moet nog een keer hebben duidelijk gemaakt, dat de weg die zij gaan wil nog lang zal zijn. Enkele uren na de huldiging zegt zij, thuis in Amsterdam-Zuid: „Af en toe komt het wat hard aan, maar succes als zangvedette in Nederland is relatief. Zodra Je over de grens bent. ben Je niet meer dan een meis je uit het kaas- en klompenland. Ik moet er doorheen. In het buitenland moet ik weer van de grond af aan beginnen". Het woord vechten is nog Juist niet gevallen, maar Liesbeth zal het nog een tiental keren gebruiken als zij vertelt over de kansen op een internationale carrière. Toon Hermans stelde haar zes Jaar geleden voor de beslissing: of een goedkoop kortstondig succes, of bouwen aan een duurzame car rière. Liesbeth koos voor het laatste. Ramses Shaffy leidde haar aan zijn hand. In de schaduw van Shaffy deelde zij in zijn succes. Wat Shaf fy deed was nieuw. Wat Liesbeth ging doen, zelfstandig moest ook nieuw zijn. Het betere Nederlandse lied werd voor haar geïntroduceerd. Zij zong Franse chansons. Er kwam een tour de chant met een gevarieerd repertoire. Luisterliedjes, die om uit eenlopende redenen door een uit eenlopend publiek werden gewaar deerd. Stroomversnelling De nationale vedette was snel ge maakt. Het werd een soort stroom versnelling. Bob Rooyens en Guus Verstraete zorgden voor televisie-suc cessen. En toen. toen was er een meneer en nog een meneer, en een andere meneer, die dachten en schre ven „Liesbeth is van Vlieland onder weg naar Parijs". Naar het land van Becauds. Aznavours en eigenlijk ook de Brells. Aardig gedacht en aardig geschre ven van die meneren, maar Liesbeth verloochende haar afkomst niet en bleef nuchter. „Parijs is zo vreselijk moeilijk. Men staat daar met hon derden op de stoep om te worden binnengelaten. De Fransen zijn te recht arrogant als ze iemand uit Ne derland daar tussen zien staan. Zij zitten echt niet te wachten op een chansonnière uit het buitenland". In Duitsland en België sluimert het suc ces. Twee landen die voor Liesbeth niet als springplank naar een inter nationale carrière in aanmerking komen. „De muzikale wereld leeft in En geland en Amerika. Daar moet ik zijn ik zal er voor vechten. Ik heb er nu de energie en de leeftijd voor". Waarom wil ze nu zo graag weg van haar veilige eiland in Europa waar het publiek haar kent als de dochter van de vuurtorenwachter van Vlie land en doorlopend een verterend beeld van haar vasthoudt? „Het is mijn karakter. Ik heb in Nederland succes. Ik heb een repertoire daar mee kan ik tot mijn tachtigste hier door blijven zingen. Vastroesten en zingen om het geld. Dat ligt me niet. Ik houd niet dingen, die'n sleur wor den. ik ben ambitieus en wil iets hebben om voor te vechten. Het is ook heel goed om een soort artistie ke luiheid tegen te gaan. Lekker te ren op Je succes of zo. En als het mislukt, nou dan kan ik altijd nog op die veilige basis terugvallen". Voorprogramma Liesbeth List staat met haar tour de chant vaak in het voorprogram ma by artiesten, voor wie een inter nationale carrière allang is bereikt. Zo zong zy met Amalia Roderiques en met Josephine Baker. Het vecht- element borrelt opnieuw in haar op: »Of ik dat fyn vindt? Dat is iets om tegen te vechten. Dat zy my uit kiezen om by zulke mensen in het voorprogramma te staan is toch al con erkenning. Bovendien vecht je onbewust tegen die mensen. Je wilt het publiek laten zien dat je er ook bent. Dat hebben de jongens van het trio Louis van Dyk (haar vaste be geleiders in haar tour de chant) ook zo sterk. Die willen er dan dubbel hard tegenaan". NEDERLAND I 6.45 De Woefs en de Lamaars (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Een lach en een traan, muzikaal amusements programma (VARA) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Ironside, tv-film (VARA) 9.10 Ombudsman (VARA) 9.35 Hadimassa, satirisch programma (VARA) 10.15 Een klein uur: IJ: presentatie van mensen en hun meningen (VARA) 10.55 Journaal (NOS) 11.00 Voorlichtingsprogramma school-tv (NOS/NOT) NEDERLAND II 6.45 De Woefs en de Lamaars (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Parlementair en politiek weekoverzicht (NOS) 7.30 Zo vader, zo zoon; wedstrijdprogramma (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Hier en nu (NCRV) 9.10 De regels van het spel: Een burgemeester in op spraak, tv-film (NCRV) 10.20 Farce Majeur, satirisch programma (NCRV) 10.45 Avondsluiting (NCRV) 10.50 Journaal (NOS) Het vechten zit haar kenne lijk toch in het bloed. Ze heeft het imago van de lieve, zachtaardige zangeres. Heeft het succes haar ka rakter veranderd? „Ja, maar noodzakeiyk. Succes maakt mensen jaloers. Het dwingt je tegenover bepaalde mensen een hou ding aan te nemen, die je helemaal niet wil. Er zyn dingen die ik me vroeger aan trok. waarvan ik nu zeg: zoek het maar uit. Zon houding roept meteen weer het verhaal op dat je hard bent en berekenend. Myn publiek weet goed wie ik ben en dat is voor my voldoende". Op haar nieuwe plaat komen weer klinkende namen van tekst- se hry vers voor: Lennaert Nygh, Remco Campert, Boudewyn de Groot en Cees Nooteboom. Heeft ze vol doende aanbod van goede teksten? „Het is niet zo dat ik selecteren kan, maar gelukkig krtjg ik verruk- kelyke teksten. Ik vind de nummers van Remco Campert erg fyn. Een beetje de sfeer van Jacques Brell. En het nummer van Cees „Hee ouwe man" van Cees en van Rick van der Linden (Ekseption) zing ik ook graag. Maar het leveren van teksten blyft natuurlyk in Nederland kwan titatief aan de lage kant. Lennaert Nygh is in ons land geloof ik de enige die van het maken van teks ten kan leven. In andere landen is het een beroep" Heeft ze nog contact met Theo dorakis? „Veertien dagen geleden heb ik hem in Parys ontmoet. Hy wil dat ik zo snel mogeiyk een nieuwe plaat opneem. Hy loopt een beetje hard van stapel. Hy wil alles tegelyk doen. Niet alleen liedjes in het Ne derlands, maar ook Engels, Frans en zovoort in januari beginnen we eerst maar eens aan een Nederlandse plaat". Televisieshow Zaterdag zendt de AVRO weer een televisieshow van Liesbeth uit. Ik zing er zo'n beetje alles in wat op mijn nieuwe lp staat. Er wor den filmshots in getoond van concer ten in het buitenland en een pla- tenopname in Duitsland. Een soort portret van my in het buitenland". Heeft het iets met haar karakter te maken, dat ze tydens haar tour de chant altyd een witte jurk draagt? „Nee. ik wil gewoon in het wit als ik in een zaal optreed. Het is een neutrale kleur, die niet aan mode- golven onderhevig is. Myn publiek herkent me makkelyk en het wordt tydens een optreden niet afgeleid door de gedachte: o, wat draagt ze nou weer. Dat lijkt me fyn" Tot zover La List, op weg naar en internationale doorbraak. Liesbeth List met gouden platen en de componisten en tekstdichters van haar nieuwe lp. V.l.n.r. Boudewijn de Groot. Len naert Nijgh, Liesbeth List. Rick j v, d. LindenRemco Campert en Cees Noteboom. AMSTERDAM (GPD) De schier onvermoeibare Wim lbo heeft, na zes jaar noeste arbeid, eindelijk zijn levenswerk ten doop kunnen houden-, het 723 pagina's tellende boek met twee daarbij behorende langspeelplaten, die tezamen de titel hebben „En nu de moraal van dit lied". Deze cassette bevat een uniek over zicht van 75 jaar Nederlands ca baret. Deze doop geschiedde gisteren in het Concertgebouw, plaats waar zo- velen uit de kleinkunst opgetreden hebben in de loop van de 75 Jaar, dat Nederland het cabaret kent. Wim lbo noemt zyn werkstuk, in Italië gedrukt in opdracht van de Rotogra vure en wat de platen betreft een produkt van Phonogram, „een cabaretbybel met geluiden" Het oude testament begint dan by Edu- ard Jacobs, pianist van de grondleg ger van het 'cabaret artistique' in Parys, Aristide Bruant, Speenhoff, Pisuisse en al die andere groten, het nieuwe testament begint by Wim Kan en de verbinding van oud naar nieuw vormt de onvergetelyk grote kleine man Louis Davids. Vyfenzeventig Jaar Nederlands ca baret het is geen willekeurig aan tal Jaren dat Wim lbo geschreven Toen er gisteravond tydens Je uitzending avn de kamerde batten wat al te enthousiast ge ïnterrumpeerd werd naar de zin van voorzitter Van Thiel /.ei deze dat de kamer niet ge wend was op deze manier te liscussiëren, dat hy verdere in terrupties niet zou toestaan en dat anders de televisie wat hem betreft wel kon inpakken. Met andere woorden: Jullie politici doen aan sluikreclame! Nu Jul lie de camera op Jullie gericht weten, zyn Jullie opeens ontzet tend actief en adrem, dat houdt de boel maar omiodig op, heeft weinig met de kwestie zelf te maken en veel meer met de aanstaande verkiezingen en Jul lie image by de kykers. Je kunt je afvragen of Van Thiel geiyk had. Ik twyfel er niet aan dat hy gelyk had in zoverre, dat de kamerleden zich nu daadkrachtiger toonden dan zonder camera, maar hy had ongeiyk te dreigen met het terugtrekken van de televisie. Beter had hy kunnen dreigen dat de televisie voortaan altyd zou komen filmen, zodat de ka merleden continue genoodzaakt zouden zyn op hun tenen te gaan staan wat hun improvisa tie- en interruptievermogen be treft De TROS bracht gisteren een ambitieuze Jos Brink show, ge regisseerd door Jop Pannekoek en hoewel ik er maar de helft van zag. geloof ik te mogen zeggen dat het programma er goed uitzag en dat Jos Brink wel in staat is de verschillende nummers op een soepele ma nier aan elkaar te rygen. Hy is meer intermediair dan de spil waarom alles draait, maar zo lang dat draaien maar zonder geknars geschiedt, is daar niets op tegen. Ik kon maar de helft zien, omdat ik een dief van me zelf zou zyn geweest als ik hal verwege was weggestapt uit de portretfilm die de Amerikaan Gideon Bachmann van filmre gisseur Federico Fellini had ge maakt tydens de opnamen van diens film „Satyricon." De om- roepster meende vooraf te moeten waarschuwen dat we Fellini waarschyniyk geen aar dige man zouden vinden, maar dat deze documentaire toch erg de moeite waard was. Dat laat ste klopte. Ik heb zelden een zo boeiend filmportret van iemand gezien. Fellini kwam er uit te- voorschyn als mister Satyricon zelf. Ze had echter ongelyk dat ik hem niet aardig zou vinden. Want wat heet aardig? Jos Brink ïykt me aardig, Fellini is gewoon alles tegeiyk, en iemand die alles tegelyk is, vind ik weer aardig. Het vol wassene aan deze documentaire was. dat alle onbeschaamde uit drukkingen van Fellini (die zich wat dat betreft niet came- rabewust gedroeg, of Juist wel, om te kyken of Bachmann het zou durven uitzenden) letteriyk vertaald waren, en niet veran derd in melk-, boter-, kaas-uit drukkingen die een vage inter pretatie zouden zyn geweest van het gesprokene. We zagen overigens ook heel kort nog even Roman Polanski met Sharon Tate op de set in de woestyn, pratend met Fellini over Disneyland, waar ze zulke levensechte piraten ten tonele voerden NICO SCHEEPMAKER Hilversum I 402 m. ADVERTENTIE heeft. Want 75 Jaar geleden, om ex act te zyn in de zomer van 1895, kreeg in een obscure nachtkroeg vlak by het Amsterdamse concertgebouw het Nederlandse cabaret vastere vorm door een initiatief van een Jon ge avontuuriyke Amsterdammer Eduard Jacobs, die de kunst vier Jaar lang had afgekeken van de pio niers op Montmartre. Via Jacobs, Koos Speenhoff, Jean- Louis Pisuisse, Louis Davids. Wim Kan, Martie Verdenius, Wim Sonne- veld en Sieto Hoving belandt Wim lbo by onze Jongste cabaretkunste naars. In een nawoord geeft Wim lbo een resumé van zyn bevindingen en op vattingen: Wim Kan is de invloed- rykste cabaretier na Jean Louis Pi suisse en Fien de la Mar ziet hy als de grootste cabaretière, die ons land tot nu toe heeft voortgebracht. Als belangrykste cabaret-auteurs noemt hy Koos Speenhoff. Dirk Witte. Jac ques van Tol. Annie M G. Schmidt en Guus Vleugel. Hy noemt Sieto Ho ving de pionier van de nieuwe stro ming van ons cabaret en de toekomst van Jasperina de Jong, Frans Halse- ma, Liesbeth List, Paul van Vliet en Herman van Veen ziet hy met zeer groot optimisme tegemoet. Op de druk bezochte receptie, voor afgegaan door het aanbieden van het eerste exemplaar aan burgemeester Samkalden en door een optreden van Jasperina de Jong met oud en nieuw cabaret, waren vele bekenden uit de door Wim lbo beschreven wereld aanwezig. Wim lbo presenteert hier. ge holpen door Jasperina de Jong zijn kostbare cabaretbijbel. Voorlopig zyn boek en platen, als een casette te koop voor f 59,50, in een oplage van 5.000 exemplaren uit gebracht. Geen klein bedrag welis waar. maar een uniek bezit voor de speciale liefhebber, zeker ook door de overweldigende hoeveelheid foto's, tekeningen en affiches. Voor vrydag 16 oktober NCRV 18.00 NCRV en Bloc act. kron. Pol. Party 18.19 Ultz. van de Boeren Partij 18.30-1841 Nws. 19.30 Kerkor- gelconc. klas. en mod. muz. 20.00 Pro menade Ork. en sol. amusem muziek 21.00 Kunst- en vliegwerk Inform, over act. tentoonstelt. 21.05 Met oneindige liefde hoorspel 21.30 Planorecital mod. muz. met toelichting. TROS 22.00 Akt. de trap muz. radio feuilleton 23 05 Apollo XXI een fantastisch ruimte vaartmysterie dl. 2 23.30 Toontje later licht muz. progr. 23.55-24.00 Nws. Hilversum U 298 m. 18.00 Nws. VPRO 18.10 Voortzetting VPRO progr. onderbroken door uitzen ding. ..De Vryegedachte" om 18.20 Nos 20.15 Stereo Grand Gala du Dlsque Classlque 1970 conc. gebouwork. en so. klas. en mod. muz. 22.30 Nws. 22.40 Med. VARA 22.45 Act 22.55 Stereo Pr weekend licht pl. progr. 23.55-24.00 Nws Voor zaterdag 1" oktober Hilversum 1 402 m. en FM. NCRV 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Op het eerste gehoor klas muz. In stereo 7.25 Horen en zien 7.30 Nws. 7.32-7.50 Hier en Nu act. 8.00 Nws 8.11 Muz. van het Leger des Hells 8.30 Nws. 8.32 Voor de hulsvr. 9.00 Theo logische etherleergang. 9.35 Waterstan den 9 40 Gymnastiek v. d. hulsvrouw 9.50 Tyd vry voor uz. In vrye tyd:, koorzang en accord, ork. 10.20 Grand Gala du Dlsque Classlque 1970 een keuze uit bekroonde platen 11.00 Nws. 11.03 Op zoek naar een chrlsteiyke school lez. 11.15 Solarium een hoogte- zonprogr. voor ledereen 11.55 Meaed. KRO 12.00 Zonder grenzen rubr. over missie en zend. 12.10 ült Balans een BRUSSEL i GPD) Twee leden van de Nederlandse popgroep „The Obsession" zyn in Brussel tot 2 maanden gevangenisstraf en f 210 boete veroordeeld omdat zy gedu rende enige seconden geheel naakt op het toneel hebben gestaan. De be schuldiging tegen het tweetal luidde: in het openbaar de goede zeden te hebben geschonden in aanwezigheid van minderjarigen. Een en ander deed zich voor tydens een popfestival to Wevelgem op 5 september. De twee jongens waren tydens hun optreden gekleed in lange capes, waarby ze fluoriscerende mas kers en beulskappen droegen. Aan beide zyden van het podium was Bengaals vuur aangestoken. Op een gegeven ogenblik vatten de capes van de jongens vuur. Of dit een onderdeel van het programma was, of gewoon maar een ongelukje is nog steeds niet duideiyk. In elk geval deden, de Jongens, wat ieder een in zulke omstandigheden doet. zy gooiden de brandende capes van zich af. Tableau - vi van t! Want toen bleek dat de heren vergeten waren zelfs maar een onderbroekje aan te trek ken. Op bevel van de organisatoren van heit festival werd de vertoning onmiddellijk stilgelegd. uitzend, ls.m. de KNBTB Overhelds- voorl. 12.16 Exportlvlteiten nws. wen ken en advlesen op exportgebled 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. KRO 12 41 Act. 12.50 Bultenl. comm.. NOS 13.00 Vliegende schijven platen- progr. voor de militairen KRO 14.00 8 PM een weekblad met veel plaatkes: 16.00-16.02 Nws. NOS 16.30 Inzet progr over amateuristische muz. beoefening HIRO 17.30 HIRO magaz. 17 15 Gas ten van de week KRO 17.30 Echo lood lichte muz. en act. Hilversum II 298 m. en FM. VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Stereo ZO gevar progr. met om 7.33 Van de voorpagina om 7.54 VPRO Deze dag om 8.00 Nws. 8.11 Act. 10.00 Toeristische tips, 10.10 Ombudsman). 10.30 Stereo Tango rumba ork. met zangsol. 11.00 Nws. 11.03 Een nlquw ge luld kennismaking met Jonge artiesten 11.15 Oosteuropese kron. 11.35 Stereo: Hallo volluk licht progr. met lnterv 12.30 Tussen start en finish act. sport nieuws 13.00 Nws. 13.11 VARA Varia 13.13 Act. 13.23 Stereo Dit la het begin Jongerenprogr. 14.30 Stereo radio Jazz magaz. NOS 15.00 Beethoven 200. 16.00 Nws. 16.03 Stereo Hobbyscoop po pulair progr. over electronlca VARA 16.15 De Staalkaart act. op kunstgeb.. 17.55 Med. Hilversum III 240 m. en FM KRO 9.00 Nws. 9.02 DJlnn gevar. pro gramma. 10.00 en 11.00 Nws NOS 12. Nws. 12.03 Gevolmachtigd een konlnk te rijk voor de door u gevraagde plaat NCRV 13.00 Nws. 13.03 Pop en cast nwe LP pop 14.00 Nws. 14.03 Nee, we noe men geen namen een plezierig platen- progr. voor het hele gezin met verzoek nummers 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03- 18.00 Sportshow sport van vandaag en toppers van nu 17.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland II. TELEAC 10.00 Modelbegrip in we tenschap en techniek les 3. 10 30 Blovisie les 4 11.00 11.20 The seventh key les 4 herh. EO 15.30 Klnderpro- Pam. NOS 16.00 Journ. AVRO 16.02. Klnderprogr, 16.25 Techniek van mor gen magaz. met technische 6nufjes en vondsten 16 45-17.35 8tulf es ln Jeugd- progr. NOS 18.45 De Woefs en de La- maars N08 18.56 Journ. AVRO 19.04 Poets de avonturen van een verbor- ?en camera 19.30 De Gouverneur en JJ 'he Governor and JJ tv film NOS 20.00 Journ. AVRO 20.20 De Mountlea show 21 15 Liesbeth List Victoria Nwa Nederl. Liedjes 21.55 Niet voor de wet (In Name Only) tv film NOS 23.10- 23.16 Journ. Nederland II. NOS 18 45 De Woefs en de Lam aars NOS 18.56 Journ. EO 19.04 Daad bil het woord bijbelse quiz 19.27 Bood schappen uit de ruimte message from space tv film NOS 20.00 Journ. KRO 20.20 Marcus Welby tv serie 21.10 Br - punt 21.40 Cabaretaria klelnkunstka- lender 22.25 Tot de dood ons scheldt satirische comedle 22.55 Zonder Op houden korte film ln het kader van de Wereldmissiedag 1970 NOS 23.06- 23.10 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 5