Zarah Leander heeft greep op filmpubliek al lang verloren Philip Moins Drie „groten" in de film La sirene du Mississippi Films in Leiden rrico Mamo toont kunnen als acteur in gangsterfilm Struise ster is terug in Nederland maar Subsidies cineasten De Non uiiiiiiiiinMiiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiwiiini^ „Josefine":seks met snuifje humor VAMPIERS DOLEN NOG VRIJDAG 16 OKTOBER 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 25 (Door Reg ten Zijthoff) UTRECHT (GPD) Ze is 65+. maar je kunt haar niet onge straft ..oma" noemen. Zarah Le ander. de Zweeds-Duitse ster uit de jaren '30 en '40. die in 1958 haar theater-come-back maakte in Wenen en sindsdien met wis selend succes de internationale showbusiness bespeelt. „De vrouw met de Don-Kozakkenbas". zoals ze ooit is omschreven, is terug in Nederland, het land waar ze drie jaar geleden op uiterst agressieve wijze werd ontvangen door een pers die nu eens precies wilde we ten wat er waar was van alle ver halen over „thee drinken met Hitier" tijdens de oorlogsjaren. De toon van de journalistiek is on dertussen veranderd. Uit een Neder landse krant van mei 1936 vissen we de volgende omschrijving naar aan leiding van de Zweedse film „Hu- welUksspel": „De schoone en veelbe lovende revuester Zarah Leander kwam hier geheel tot haar recht en bleek de beste filmspeelster te zijn die de Zweedse film in eigen land be zit Anno 1967 spreeekt Simon van Collem in een verslag van perscon ferentie en interview over „de rood harige, Zweedse filmster, die tussen 1938 en 1945 zoveel zoetzinnelijke Weltschmerz in haar donkere, met fluweel beklede stem heeft gestopt". En uit de Haagsche Courant van oktober 1967 toen Zarah Leander in het Amsterdamse Concertgebouw op trad: ,De nu 65-jarige Zweedse liet in haar openingsnummer Ich bin ein Star duidelijk horen dat haar vo lume nog niet is verminderd, maar haar bijna mannelijke timbre, dat vroeger toch wel een aparte bekoring had. was nu nog slechts een harde klank, zonder veel glans. Zarah Leander bleek aanmerkelijk aan souplesse te hebben ingeboet en vaak kon zy slechts door lang en duide lijk hoorbaar ademen een strofe tot een goed einde brengen". Geen vriendelijke woorden voor de struise ster over wie de Duitse auteur Curt Riess in een omvangrijk boek over de grote UFA-filmjaren schreef dat ze tijdens de oorlogsjaren de Duitse generale staf onder de tafel dronk. In dit boek „Das gabs nur ein- mal" —worden de „ins" en ,outs" van Zarah Leander breed uitgeme ten. Zo weet Riess te melden dat Za rah de kleine gifkikker Goebbels haatte en hem altijd belachelijk probeerde te maken. Hoe haar relaties met de Nazi-lei ders precies geweest zijn, is nu niet meer na te trekken. Een feit blijft de luxe van internationale goede smaak dat ze altijd de politiek en de Nazi- ideologie in haar films heeft verme den en in 1944 overhaast Duitsland verliet onder de meest afschuwelijke bedreigingen van dr. Goebbels. Zarah Leander is een grote ster van filmdoek en show-podium ge weest. Als ze in 1938 Amsterdam be zoekt precies een jaar na haar Duitse filmdebuut in „Première" (1937) schrijft de pers talloze be wonderende kolommen over „de vamp en sympathieke vrouw Zarah Leander" .De trein uit Stockholm wordt opgewacht door een heel co mité inclusief „politieagenten, com pleet met spierwitte handschoenen" en de directeur van de grote Duitse filmmaatschappij UFA in Nederland, de heer Wolff, de oprichter van de Utrechtse bioscoop- onderneming Wolff NV. Zarah Leander kwam toen voor de AVRO zingen en werd in eerste instantie aan de grens te ruggewezen, omdat ze geen werkver gunning had. Als filmster staat Zarah Leander dan nog aan het begin van een grote carrière, maar als revuester en zan geres heeft ze internationaal reeds naam gemaakt. Een faam. die in eerste instantie berustte op toneel- imitaties van Greta Garbo, de be roemde ster waarmee ze later veel vergeleken is. In het standaardwerkje „Geschich- te der Filmidole" van Enno Patalas wordt het fenomeen Zarah Leander als volgt omschreven: „Zarah Lean der drukte de heimwee uit naar een vlucht uit de discipline van het al ledaagse leven. Donker, met manne lijke stem en hoekige contouren, was haar verschijning niet ver verwilderd van het beeld van de grote Ameri kaanse vamps uit de jaren '30-'40. Haar accent en melancholie heeft ze gemeen met Greta Garbo, haar fi guur met Mae West en net als Mae West en Mariene Dietrich speelde ze voornamelijk zangeressen en courti sanes. Maar in plaats van een vamp eindigde ze haar filmcarrière als een soldatenvrouw in „Die grosse Liebe" (1942), het grootste Europese film succes van de oorlogsjaren". Come-back i Maria" en „Der blaue Nachtfalter". Na de oorlog probeert Zarah Lean- Maar de greep op het bioscooppu- der het nog eens in de film. In 1950 bliek is verloren gegaan, maakt ze haar come-back in „Ga- Zarah Leander is reeds jeugdsen- briela" en daarna volgen nog een timent en als zodanig maakt ze in reeks films als „Cuba Cabana", „Ave 1958 een succesvolle theater-come back in Wenen. Sinds die tijd heeft ze vooral successen gevierd in Oos tenrijk. De vrouw die in 1937 door ae UFA-leiding juichend werd binnen gehaald met de woorden „U bent on ze nieuwe Dietrich", krijgt in West- Zarah Leander, een ster uit het verleden. Duitsland als commentaar dat ze tot het „Panopticum van Pappa's Kino" behoort. DEN HAAG (ANP) Minister Klompé heeft op advies van de Raad voor de Kunst over het eerste half Jaar van 1970 in totaal ruim f 550.000 aan subsidies verstrekt aan cineasten voor de realisering van filmplannen. Aan Peter Abbink, Kees Meyering, Peter Ven erna, Jacques Martens, Paul Schneider, Ernie Damen. Jaap Wolterbeek, Joep Bijl, Boud Smit en Ronald Bijlsma werden subsidies verstrekt om filmideeën tot scena rio's en'of draaiboeken uit te wer ken. Tom Tholen ontving een subsi die in de voorbereidingskosten van zijn filmplan over Jeroen Bosch. An ton Kothuys kreeg in eerste instan tie een subsidie voor de uitwerking en later voor de verfilming van zijn scenario „The End". Subsidies voor de realisering van films werden toegekend aan Frans Rasker („Winterliefde"), Max de Haas („De Jordaan") Lex de Bruijn („Wat is vrijheid"). Paul Verhoeven („De worstelaar") .George Sluizer (documentaires over Brazilië), .J W. van den Brink (film over de opvoe ding van kinderen op basis van an ti-autoritaire crèches). Frans Zwart jes („Through the garden into the living"), Geoffrey van den Heuvel („In between"), Otto Jongerius (.Rare liefde"), en René Coelho (film over de filmmaker Frans Zwartjes). In samenwerking met de gemeente Amsterdam werd voorts een subsidie verstrekt als bijdrage in de produktiekosten van Johan van der Keukens film „De snelheid 40-70." ADVERTENTIE Oktobermaand, wijn-met- kaasmaand. niet vergeten.. Mco eten STUDIO Drie groten van de hedendaagse filmindustrie hebben hun aandeel geleverd in „La sire ne du Mississippi". Dat zijn in.de eerste plaats twee topacteurs uit de Franse filmwereld Catherine De- neuve en Jean-Paul Belmondo. De regie van de film is in handen van de befaamde Francois Truffaut. Onderwerp van de film is de gril lige liefde van een man en een vrouw, die beproeft wordt op alle mogelijke manieren. Wat in de film duidelijk wordt is dat de stijl en inhoud van Truf- fauts films sterk gewijzigd zijn. In „La sirene" is weinig meer terug te vinden van de nou veile-vague- stijl, waarin hij nu ongeveer tien Jaar geleden Les Quatre Cent Coups maken. La Sirene begint uiterst traag maar loopt tenslotte uit in een sterke climax. Het ver haal begint wanneer de fabrieksdi recteur Louis Mahé (Jean- Paul Belmondo) op het eiland Reunion zijn correspondentievriendin uit nodigt om met hem te trouwen. Wanneer ze per schip arriveert blijkt het meisje Julie Roussel (Catherine Deneuve) helemaal niet te lijken op de foto die hij eerder kreeg. Ze beweert uit schuchterheid een foto van een buurmeisje te hebben gestuurd. Na hun huwelijk ontstaan direct al vreemde situaties. In haar kof fer blijken vreemde kleren te zit ten, terwijl de zuster van Julie op belt dat Julie haar nog nooit ge schreven heeft. De situatie wordt nog gecompliceerder wanneer Louis ontdekt dat zijn vrouw al het geld van de bank heeft opgenomen en is verdwenen. Samen met Julies zuster, die ontdekt dat haar hand schrift niet klopt neemt Louis een detectieve in de hand, terwijl Louis zelf ook op speurtocht gaat. Na veel omzwervingen ontdekt Louis dat Julie werkt in een nieu we nachtclub in Antibes. In een ge sprek op haar kamer biecht Julie op dat ze de echte Julie samen met een zekere Richard aan boord van het schip vermoord heeft en vervolgens haar plaats heeft inge nomen. Het geld blijkt inmiddels Catherine Deneuve en Jean- Paul Belmondo in Trufjauts ,,La sirene du Mississippi te zijn verdwenen in de handen van Richard. Louis en Julie besluiten bij el kaar te blijven, maar de detective steekt een spaak in het wiel. Hij ontdekt Julie en wil haar bij de politie aangeven omdat het lichaam van de werkelijke Julie inmiddels is gevonden. Louis schiet de detec tive dood en vlucht met Julie. Nieuwe problemen dagen wanneer het lijk wordt gevonden. Louis en Julie willen naar Zwitserland uit wijken maar stranden onderweg. Jullie blijkt daar niet langer tegen de problemen opgewassen en pro beert Louis langzaam te vergifti gen. De liefde wint het echter bij Julie en dat is de waarborg voor een „happy end". LIDO „De non van Monza" blijft veel belangstelling trek ken ondanks het feit dat het be slist geen „gezellig avondje uit" is. De film is een regelrechte aan klacht tegen het keiharde systeem, dat wordt gehandhaafd in de Ita liaanse kloosters van vroeger da gen. Anne Heywood is de non die het klooster wil verlaten. Ze onder gaat hevige martelingen en wordt tenslotte veroordeeld tot een eeuwig verblijf in een dichtgemetselde - cel waarin het daglicht niet kan door dringen. TRIANON De zevende week voor Mash. Niet helemaal een ver rassing, want de film heeft er kwa liteiten voor. Niet voor niets werd hij in Cannes onderscheiden en kreeg hij de eervolle omschrijving van „beste anti-oorlogsfilm" mee. In de meeste grotse steden .waar Mash eerder in roulatie kwam dan in Leiden, wordt de film nog steeds geprolongeerd. Een zevende week is echter voor Leidse begrippen een hele prestatie, zodat we nu gaan kijken of Mash in Leiden nog een spectaculair aantal prolongaties gaat krijgen. Het zit er in: want al is de mond-tot-mond reclame soms lamgzaam ze is meestal ef fectief. REX De meeste seksfilms zijn behalve met het nodige bloot ge vuld met een loodzware ernst. Weinige slechts zijn gekruid met een tikje speelsheid en de meeste dóarvan liepen uit op hart verscheurende mislukkingen. „Jose- fine. das liebestolle Katzchen" valt in dit opzicht nu eens mee. Het kost ook hier weinig moeite een se rie flauwigheden o.a. (het commen taar) en cliché' aan te wij zen, maar het geheel heeft toch iets lichtvoetigs en volkomen ab surds. Josefine zit op een meisjes- hbs, waar de gymnastieklessen wor den gegeven door een schuinsmar cheerder-eerste-klas. De man wordt door de directeur van de school en Josefines pa voor de rechter ge- sléefct op'de beschuldiging dat hij de jpijge deerne eep zedenbeder vende bewegingsleer heeft pogen bij te brengen En inderdaad, zijn borstzwaaioefeningen, zijn ring- ?>waa.ieti en zijn vrije oefeningen m het open veld kunnen niet door de beugel'. 'Jb&effne, die Zelf ook vah wanten weet, moet tegen hem ge tuigen. Het gaat haar niet best af cn langzamerhand is zij het die in moeilijkheden komt. Er is maar één oplossing: de zaak moet gese poneerd worden. Nou, dat fikst Jo sefine wel even. De gehele rechter lijke macht ziet zich in korte tijd door haar gecompromitteerd en moet verder wel zwijgen. Pedago gisch gezien een hoogst afkeurens waardige film en voor moeders met opgroeiende dochters om wanhopig van te worden, maar toch.....af en toe wel mooi gek. LUXOR Dat gevangenisboe ven niet altijd keiharde onderwe reldfiguren zijn, bewijst de film (al doet de titel anders vermoeden) „De onderwereld rekent altijd af," die deze week in het Luxor-thea- ter draait. Eigenlijk komt deze rol prent als gangsterfilm niet zo goed uit de verf. Samenkomsten in donkere „holen" zijn er niet, want de brandkastkraak, die op touw wordt gezet, wordt al in de gevan genis uitgedokterd. Toch heeft deze film wel iets en kan daarom niet als „matig" wor den betiteld. De acteurs spelen hun rollen zodanig, dat de film met kop en schouders boven de middel maat uitsteekt. Het is een actie film, soms keihard en on verbloe mend, maar ook humorvol en men selijk: een film waarin de gerech tigheid tenslotte zegeviert. Adamo, het zangidool van vele vrouwen, laat in „De onderwereld rekent altijd af" zien. dat hij ook nog iets anders kan dan zingen en ontpopt zich als een zeer verdien stelijk acteur. Als student Philippe wordt hij veroordeeld voor mishandeling van de compagnon van zijn vader en belandt in de cel waar hij deze ruimte moet delen met twee onder wereldfiguren. Met zijn beschaafde taal en algemene ontwikkeling valt hij wel uit de toon tussen de „boeven." Zoals begrijpelijk blij ven de moeilijkheden niet uit en worden er rake klappen uitge deeld. Theo en Bob, zijn celgeno ten verdedigen hem echter en er groeit vriendschap tussen de drie mannen. Philippe's vader, een diamant handelaar, die kortgeleden was overleden, was het slachtoffer van de chantage van zijn compagnon. Deze bezit een document dat hij bésllst in zijn bezit wil krijgen om zijn vader te wreken. De plannen worden gesmeed en direct na hun vrijlating slaan de mannen hun slag. Ze worden echter ontdekt, maar na een wilde achtervolging slaagt Philippe er toch in de poli tie van zich af te schudden. De vriendschap, die op dramatische wyze eindigt, lijdt schipbreuk, als er een misverstand ontstaat. Al leen Philippe komt levend uit de strijd tevoorschijn en gaat verder door het leven met een meisje, dat hij na de diefstal heeft leren ken nen. CAMERA „Met jouw tanden in mijn nek", is een film, die het zeker waard is meer malen gepro longeerd te worden. Voor dit mees terwerk van Polanski gaat in Ca mera de tweede week in. Tussen de gruwelijke tafere len van moordende vampiers door zijn tal van grappige momenten. Vooral de manier waarop deze twee aspecten worden afgewisseld is knap geregisseerd. De vampiers van Polanski zijn geen eenvoudige geesten, zij zijn behept met menselijke zwakheden. Hierdoor ontstaat er een vreemde relatie tussen de vampiers en de nog levende mensen aan de ene kant en tussen de vampiers on derling aan de andere kant. De on verstoorbare professor Abronsius wordt uitstekend geypeerd door Jack Mc. Gowran. Verder spelen Polanski zelf en zijn onlangs ver moorde echtgenote Sharon Tate belangrijke rollen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 25