erste vrouwelijke districts- stuurder bij de vakbeweging .iron von Munchhausen oor de Nederlandse tv De caprice van het tragisch bewustzijn 123-jarige mevrouw Van der Heem-Wagemakers J VOOR OVER EN VAN w ttel- VROUWEN LITERAIRE KRONIEK VAN CLARA EGGINK 10 OKTOBER 1B7# LEIDSm DAGBLAD PAGINA 19 Ruim een maand geleden kreeg het NW in Rotterdam zijn eerste vrouwelijke dis trictbestuurder. Het was een jonge gehuwde vrouw, Dilia van der Heem-Wagemakers (zie fotoiMet haar hadden wij een gesprek. !)AM (GPD) In onze maatschappij, waarin de lancipeerd heet te zijn, valt het op als een vrouw e terecht is gekomen die door de jaren heen altijd 3 is bezet. Daarom zijn we gaan praten met me- van der Heem-Wagemakers (23), een pittige (inds ruim een maand de eerste vrouwelijke dis der van de vakbeweging is. ouw die van aanpak- blykt al als ik haar in Rotterdam bin- ail^ afgesproken tijd het - de trap zie komen en loodzware schrijf- fa van de vakbeweging fniet nieuw. Als voor- &sse van NKV-voorzit- jen adjunct-secretaris en hoger perso- ,die van nabij meege- aairstap van NKV naar laar zodoende slechts grote overgang ge- in tegenstelling tot het NKV ,nu bij meer zichtbare eigen kheid draagt- ijkheden heeft de over stap van de ene naar de andere vak bond haar niet opgeleverd. Zij heeft die niet als een principiële over gang ervaren omdat ze. zoals ze zegt „met bepaalde ideeën, zowel in het NKV als nu in het NW uit de voe ten kan". Met deze mentaliteit zou ze echter niet in het CNV thuisvoel- len. Wat haar het meest in het NW aanspreekt, is de hardere mentali teit. Eén van haar ideeën is, dat het in de huidige verhoudingen noodza kelijk is. dat er een „stevige werk- nemersclub" komt te staan tegenover de „kracht van de ondernemingen", wil er iets van het hooggeprezen wel zijn voor de mensen terechtkomen. Na een korte overpeinzing vervolgt ze: „Een organisatie tegen de ten- dens de economische groei steeds steeds voorop te stellen". De vakbe weging, zo zegt ze later, heeft de werkgelegenheid al iets laten zakken ten gunste van het onderwijs. Het steekt haar-dat vooral in Rot terdam de economie altyd voorop 6taat en dat té weinig informatie wordt gegeven over het leefmilieu; over het leven, wonen en werken. „Hoeveel mensen weten hoe gevaar lijk het is in Hoogvliet te wonen? De overheid zegt wel dat ze genoeg in formatie leeft, maar naar mijn me ning wordt jammer genoeg niet vol doende geprobeerd die informa tie echt over te brengen. De werke lijkheid is bepaald anders dan wat vaak wordt beweerd, dat Rotterdam mers mensen zijn, die niets meer zou den willen dan een aardig loon en een autootje en die zich verder voor niets behalve voetbal, zouden inte resseren". Democratisering Welke andere wensen hebt u nog? „Jabelangrijk vind ik ook de democratisering. Iemand heeft eens gezegd dat. zolang vader of moeder op het werk nog niets te zeggen heb- ai krlt!" "'V id 9 oktober werd de tv-serie „Baron von Miinch- de KRO voor het eerst op het scherm gebracht. Is er [ntischer figuur denkbaar, die zó tot de verbeelding zó bekend is bij iedereen van Timboektoe tot de .ls de Baron von Münchhausen? Was hij een fictieve wordt dit vaak gedacht. Hij heeft wel degelijk be veel fantasie om hem heen geweven. 3,91 Freiherr) Karl (nymus von Münch- Bn 11 mei 1720 tot 22 joofdzakelyk op zyn rerder bij Hannover, een geslacht dat eeuw in Saksen hij al van zijn 1de hij geen rustig ijonker leiden, maar in Russische krijgs- i de Turken te vech- fer levend afbracht, kter keerde hij naar iterug. Hij had er ge lid open hof voor zijn Ie hij zijn ongeloof lij- ie hij in de oorlog, op i zou hebben beleefd, (beurde dan 's avonds diner, wanneer onder wijn het „tabakscol- en de lange pijpen ten. Y lat deze fictieve roter en groter be- rven en zo kwam de boekhandelaar en itoph Friedrich Nico- ijn „Vademecum für 1781 deze verhalen aan I no ti mei! aar, n,d kte. ng gil (denkt u. er bestond luteurswet! kwam yg en archeoloog Ru- >e, die wegens dief- tenkabinet te Kassei, de benen had geno- uit met „Baron Narrative of his reis and Campains in ondertitel „Gulliver 't oog gericht op stuvinisme. Dit werk uit om de lui in Kas- poor te zetten! div cke was, dat er van mh* «Mie weer een ling in 1788 ver- spe's oorspronkelijke ïaduw stelde! ..Münchhausen" zijn erf01 ederlandse ver pas in 1859, dus 78 Vademecum," van de eekjs Cornelius „tot ver oud." Alzo nu geleden, een boekje zou zeggen een „mi- 'Vi bij 12 cm. n afofdstuk vertelt al da- vr ij heer Von Münch- ird verloor en weer- door eenen wolf „Ik begon mijn ICEmd midden in den ld, dat, als paard en n. de beste manier Want men heeft het noch met den eenen e eefden postmeester honneur te krijgen, i dorstigen postillon 1 gesleept te worden. I een stikdonkere nacht DM ergens was een dorp i te zien. Het geheele de sneeuw en ik bond i een soort van spit- die boven de sneeuw terheid nam ik mijne te den arm, legde my mijn paard af in de zóo vast in, dat mij weder open gingen, leider lichte dag was. iter mijne verbazing, P*. dat ik midden in iS Ofat kerkhof lag! Mijn paard was in het begin nergens te zien; eindelijk hoorde ik het ergens boven mij. Toen ik nu in de hoogte zag, werd ik gewaar, dat het aan het windvaantje van den kerktoren ge bonden was en zoo naar beneden hing. Nu begreep ik meteen, hoe het er mee gesteld was. Het dorp was namelijk gedurende den nacht ge heel en al toegesneeuwd geweest, het weder was eensklaps omgeslagen; ik was in den slaap hoe langer zoo meer, naarmate de sneeuw gesmol ten was. zeer zacht gedaald en wat ik in den donker voor een boomstam gehouden had, die boven de sneeuw uitstak en waaraan ik myn paard vastgebonden had, dat was of het kruis of de weerhaan van den kerk toren geweest. Zonder mij lang te bedenken, nam ik een myner pisto len. schoot naar den halster, kwam gelukkig op deze wijze weder aan mijn paard en vervolgde mijne reis." Zo gaat hij verder naai- Rusland, na zijn paard voor een slee te heb ben gespannen doch „te midden van een vreeselyk bosch ontmoette ik eenen ontzettenden wolf. die achter mij aankwam, doch hij bekommerde zich niet om mijn gering persoontjen, maar sprong over mij heen, viel woedend op het paard aan. en ver slond in eens het geheele achterste gehele wereld bekende schrijver Erich Kastner) aan wiens anti-nazi gezindheid niemand twijfelde en wiens boeken door de Hitler-benden vóórdien nog wel in het openbaar waren verbrand! Bovendien was Hans Albers. de hoofdrolspeler, ook een felle anti-nazi! Maar alles goed-en-wel: vanwege de miljoenen-deviezen die deze film internationaal binnen bracht, tsja daarvoor ging zelfs Göbbels door de knieën, zo u ziet! Doch ook van recenter datum in 1967 werd een Tsjechische tv- speelfilm van Karl Zeman uitge bracht. waarin Milos Kopecky en Jane Brechova de hoofdrollen ver tolkten. Déze film ging op 17 augus tus 1969 in première bij de Duitse tv, over Duitsland I. Men ziet dus, dat evenals van de legendarische Henri de la Gardère van Baron von Münchhausen gezegd kan worden: „hij lééft, hy is niet «jood!" Want zolang de wereld bestaat zal door ètlle generaties von Münchhau sen verteld, gespeeld en gefilmd wor den! DOLF SCHNAAR ben, het met de democratie voor de kinderen thuis niet zo best kan zyn. Met deze stelling ben ik het roe rend eens. want de ouders kunnen in zo'n situatie niet begrijpen dat kin deren iets te zeggen willen hebben. Het belangrijkste stuk van het le ven van de mens ligt in zijn arbeids taken. Het werk drukt een zo sterke stempel op iemand, dat het ook de andere tweemaal acht uur door dringt. Zolang arbeid nog wordt er varen als dwang om een inkomen te verwerven, dan blijft dat sterk in tegenspraak met vrye tijd, waarin men zichzelf waar kan maken". En verder? „Ik zou graag een beter communi catie binnen de vakbeweging villen zien. Daarmee zouden we bereiken dat er enerzijds meer contacten ont staan en anderzijds voorkomen worden dat men uit elkaar groeit. Het is zo'n grote en complexe orga nisatie. dat de communicatie moei lijk zit, waardoor té veel goede Ideeën tussen wal een schip vallen. Met dit contact bedoel ik overigens niet alleen de communicatie tussen de bonden onderling, maar ook en vooral het contact met de aangeslo ten leden. Nu komt het voor dat de vakbeweging compromissen sluit, ter wijl niet precies bekend is wat er on der de mensen aan denkbeelden leef" Dat wordt de vakbeweging nog al eens verweten. „Dat is een gemakkelijk verwijt; dat kun je iedereen in de schoenen schuiven. Alle groepen hebben zich tot dusver geconformeerd. Maar nu is de hele maatschappijstructuur weer in discussie. Het is daarom zaak dat we onderhand gaan praten over de vraag welke maatschappij we moeten krijgen en waar we heen gaan; naar meer welvaart of beter welzyn". En daarvoor die „stevige club?" „Ja. om een sterkere vuist te ma ken. In het verleden was er wel plaats voor algemene en confessio nele bonden, maar ik heb het ge vóel dat verschillen in levensbeschou wing in dit opzicht niet zo belang rijk meer zyn. Het is niet alleen meer een confessioneel verschil, maar ook een generatie-verschil. De ouderen hechten in het algemeen nog waarde aan bijvoorbeeld de christelijke groet of een bijbeltekst by de opening van een vergadering, maar de jongeren veelal toch niet meer. Het verschil tussen de vakcentra les wordt overigens niet alleen door al-dan-geen confessie bepaald, maar j ook door de regio's die het sterkst in de vakcentrales zijn vertegen woordigd. De mentaliteit van een zui derling verschilt bijvoorbeeld sterk by die van een westerling": Hoe zijn de reacties geweest op uw benoeming? „Die waren uiteenlopend. Er werd door sommigen wel even met de ogen geknipperd, maar dan kwam de reac tie van: waarom ook niet. Je zelf waar maken ligt voor een man en een vrouw gelyk. al besef ik dat lk een stuk natuurlijk gezag mis, omdat ik nog jong en geen man ben. Wat me irriteert is. dat vaak wordt gevraagd hoe ik mijn werk als ge trouwde vrouw kan doen. Tussen haakjes, mijn man staat er helemaal •achter en ik mag wel zeggen dat hy erg enthousiast is. Maar om mijn antwoord af te maken, wel wordt ge vraagd hoe je je werk als getrouwde «touw doet. maar niemand breekt zich ooit het hoofd over de vraag hoe je, je soms onregelmatig, werk als getrouwde man doet. Dit komt voort uit een bepaald patroon, dat je ook nog vaak ziet, bijvoorbeeld een jongen mag niet met de pop spe len en een meisje mag niet timme ren". Milos Kopeck als Baron von Münchhausen. gedeelte van het arme dier, het welk van schrik en pijn slechts des te sneller liep. De wolf vrat zich al meer en meer in het paard. Te nau wer nood echter, had hij zich er zoo knap ingevoegd, of ik nam mijn kans waar. en ranselde hem geducht met mijn zweep op de huid. Zulk een on verwachte aanval in dit foudraal deed hem niet weinig schrikken; hy ging met alle magt voor uit; het lijk van het paard viel op den grond, en ziet! in zyne plaats steekt myn wolf in het span. Ik begon er nu duchtig op te ranselen en wij kwamen in vol len galop, gezond en wel te St. Pe tersburg aan. geheel tegen ons bei der verwachting en tot niet geringe verbazing van alle toeschouwers." Begrijpelijk dat de filmindustrie zich „als eenen ontzettenden wolf" wierp op deze alom befaamde fi guur! De populaire meester van de tv- „oude draaidoos" S i m on van Collum deelde voor dit arti kel uit zijn filmarchief mee: „In 1943 speelde Hans Albers de o ude- ren onder ons zullen zich hem nog heel goed herinneren de hoofdrol in de jubileumfilm van de Ufa (25 jaar Ufa) Baron von Münchhausen, onder regie van Josef von Baky. Een filmproduktie waarbij Josef Göbbels een oogje dicht deed. wat betreft de regisseur, spelers en draaiboekschrij ver «niemand minder dan de over de PIERRE H DUBOIS Zomeravond in een kleine stad. Uitg.: Nijgh en Van Ditmar. Den Haag. ..En tenslotte en vooral om dat wat iedere werkelyke schrijver uit wil drukken datge ne in hem is wat niet ge zegd kan w or den en toch allen de moeite van beschrij ven waard is." Dit heeft Pierre Dubois ge schreven in zyn toelichting tot zyn essaybundel „Het geheim van Antaios." Dat is voor hem zonder twijfel een diepe waar heid, mogelijk de diepste en houdt ten nauwste verband met wat hy „het tragisch bewust zijn" noemt. De waarheid ech ter van de essayist Dubois: want in <üt boek zegt de ro manschrijver en misschien wel als antwoord op dat „wat niet gezegd kan worden": ..Men jaagt iets na dat pas bestaat op het ogenblik waarop men het najaagt, dat in het najagen zelf bestaat. Ik ben de spin. die de draad afscheidt welke hem ver der draagt." Er moge dan iets zijn dat niet gezegd kan worden, er is iets dat gedaan kan worden in de richting van het onzegbare; dat is de draad van de spin die Dubois zegt te zijn. Dit spinnen van de draad op weg naar het onzegbare is het geen waar Dubois altyd mee bezig is en wat volgens zijn op vatting ook het werk van de schrijver moet zijn. In wezen is dit spinnen van zyn roman vorm en inhoud tegelijk. Want „hy zou een roman willen schrijven, waarin zyn onder werp voortdurend wordt gerela tiveerd en ook zelf geobjecti veerd door een doorlopende on dervraging van zichzelf over wat hy bezig is te doen." Een door lopende ondervraging van zich zelf over wat hy bezig is te doen is het te verwonderen dat een auteur die zich voor een dergelijke opgave plaatst Brazilië ontdekte Duitse oor logsmisdadiger. Cascol is een schrijver, die zich heeft terug getrokken om zijn boek te schrijven. Merkwaardig is dat we deze Cascol. althans iemand die dezelfde naam draagt, ont moet hebben in een vroegere roman van Dubois en wel in „De ontmoeting." In dit boek echter was Cascol tevens „ik," schrijver en ervarend mens te- Sophia dc bezetenen ..Sophia de bezetene" noemt Ma rie France de Italiaanse filmster Sophia Loren omdat ze alles wat ze bezit (carrière, huwelijksgeluk, moe derschap) met wilskracht en grote moed heeft bevochten. Sinds haar jeugdjaren, gemarkeerd door oorlog, bombardementen en honger, vocht ze zich een weg door achtereenvol gens het milieu van de schoonheids concoursen en de fotowe<istrijden en het stadium waarin ze de weelderig- gebouwde vamp in middelmatige films speelde. Ze leerde op eigen krachten Engels, Frans en Spaans, ontwikkelde een zekere smaak voor goede schilderijen, muziek en lite ratuur, maakte zevenenveertig films en werd met een Oscar onderschei den. Intussen veranderde ze haar oorspronkelijke achternaam Scicolo- ne in Lazzaro, vervolgens in Loren en uiteindelijk in die van echtgenoot PontL Ze leeft, zegt ze, volgens een heel eenvoudige formule. „Ik leid het leven van een vrouw, niet dat van een ster. Ik geloof in simpele dingen omdat het echte leven door die «iingen wordt bespeeld". Ze zoekt graag „het moeilyke" op, om dat dingen die geen enkele inspan ning kosten, haar vervelen. Voor de rest is Sophia vóór alles nog steeds de trotse moeder van zoontje Cipi (twintig maanden) die al woordjes in drie talen verstaat en in zijn kin derkamertje een enorme uitstalkast vol cadeautjes heeft die hij bij zijn geboorte kreeg. Er zijn bekers en bordjes by van massief goud, iko- nen uit Rusland, poppen uit Austra lië en een ingelijste felicitatiebrief van president Nixon. Cipi heeft in tussen ook zijn filmdebuut gemaakt in een van mama's nieuwste films. En wie moeder Sophia nog altijd ge weldig sexy vindt, moet wel weten dat ze dit over sex zegt: „Ik geloof niet dat men met sex moet spelen. Sex is als het geloof: de mensen praten er teveel over, in plaats van het te beleven". Laarzen Voor midi-draagsters dit laarzen- I nieuws: bekende Franse ontwerpers i hebben bij hun midi-kleding laarzen i laten maken in jaguar-dessing in twee-kleurige leersoorten en in gril lig gestreepte bontpatroontjes. Bont- I randen langs bovenkant en sluiting van de laarzen zijn ook al gesigna- leerd. Courrèges en maxi Modeontwerper André Courrèges geloQft niet dat „de lange mode" een lang leven zal hebben. Tegen Elle zei hij dat dit seizoen, in afwachting van iets beters, alleen maar heeft willen bewijzen dat men ook lange kleren met moderne allure kan maken. Voor de 47-jarlge Courrèges betekent de overwinning van de lange mode wei nig minder dan een persoonlijke nederlaag. „Als ik met de roltrappen omhoog ga in de Galeries Lafayette en op elke etage de waarschuwing zie „pas op uw maxim an tel" en dat in een tijdperk waarin de vrouw bijzon der dynamisch en vrij is, dan geloof ik niet dat de lange mode de ideale oplossing voor haar problemen is". ADVERTENTIE DAMESMODE in exclusief jonge stijl... 'gpraz-o BREESTRAATKea-112 LEIDEN er toe komt niets onbeproefd te laten en zyn lezers een roman voorzet die als een vlecht uit drie strengen bestaat die ten slotte weer tot een bosje ik houd het beeld van de vlecht even aan bij elkaar gebun deld worden. Gaat men na wie de drie hechtpunten zyn van de drie strengen, dan ontmoet men drie figuren, drie opsplitsingen. Daar is ten eerste Hugo. Met hem begint het boek als hij te zamen met vele anderen een bezoek brengt aan een kasteel aan de Loire. In het tweede hoofdstuk komt men te staan tegenover „ik," die spreekt over zyn geboorte en zyn aller eerste jeugdervaringen. Ten derde ontmoet men iemand die Cascol heet. HU zit in een ka mer van zyn gehuurde appar tement met de ochtendbladen, waarin hij leest over een in gelijk. De splitsing tussen Cas col en „ik" zoals Dubois die in „Een zomeravond" gemaakt heeft, wyst m.i. niet zozeer op ïen werkelijke persoonssplitsing ils wel op een poging om de Cascol-in-zich de plaats te ge ven apart van „ik." Men zou kunnen zeggen, het in factoren ontleden van de Cascolfiguur uit „De ontmoeting" ten einde uog dichter te komen bU de op lossing van de onoplosbaarheid die de schryver erkent. Een er kenning die hem evenwel niet af zal houden van zUn hardnek kige poging te trachten tot op het uiterste te naderen. Hugo, ik. Cascol, om en om en om wentelen zij zich met him onderdeel van het geheel met evenveel raakpunten als er wentelingen zijn. Hugo, die door een raam van het kasteel sta rend siohzelf ziet lopen toen hij nog jong en vrij was. Hij herin nert zich zijn verliefdheid. Hij ziet een kleine jongen onder het gezelschap toeristen en ziet zichzelf in de tuin met een vaag gevoel van geheimzinnigheid omtrent de moeder van een buurjongen „Ik" is zich bewust van zijn depersonalisaties, zijn dromen, zijn angsten, zijn pro blemen. Cascol. de roman schrijver. zyn ontmoeting met het Duitse meisje en zUn nacht met haar als een poging tot katharsis. De hoofdstukken, die beurte lings Hugo, Ik en Cascol voor uitschuiven, zyn gemerkt met kleine cursiefjes resp. a. b, en c. Het curieuze is. dat dat een humoristische indruk maakt, terwijl men tegelijk de indruk krygt dat de algebra en de li teratuur elkaar onverwacht gaar naderen. In het laatste hoofdstuk blijkt dat a plus b plus c toch geen d(ubois) is en dat om twee redenen. Ten eer ste omdat „de tijd, het gebruik van de tijd, blijft een onoverko melijke hinderpaal in de litera tuur". Er is geen gelUktijdig- heid. En ten tweede omdat er zodoende nooit anders zal ko men dan „brokstukken van vi sioenen, ruïnes van dromen." „Zomeravond in een kleine stad" is zeker geen gemakkelUk boek al heeft Dubois het een „cappriccio" genoemd. Gemak verwacht een lezer van de ze uitnemende en diepzinnige auteur ook niet, wel verhelde ring, uitzichten en een fraaie schriftuur. Mode-allegaartjes In de wintermode 1970 zit van al les wat. Grote Schotse ruiten bU- voorbeeld, royaal gegarneerd met franjes en verwerkt tot capes, maxi- mantels en midi-trench-coats. Be drukte katoenen matelassestoffen voor halflange jassen met bijpassende capuchons, gebreide houtje-touwtje- jassen met bijpassende gebreide tas jes. truitjes, shorts, kniekousen. On metelijk lange en brede sjaals, waar in repen tricot en suède elkaar af wisselen. Pro-pil, contra-drugs Belgische Jongeren denken „progres sief", waarderen de hippies, keuren 't gebruik van de pil goed en staan po sitief tegenover echtscheiding. Ze voelen zich echter niet geroepen om tegen onderwijs en ouders ten strUde te trekken. Dit valt. volgens Paris Match, te leren uit de steekproe ven die genomen zUn onder groepen Belgen tussen 18 en 24 jaar. Wel is meer dan de helft van de onder vraagden tegen militaire dienstplicht. Verdovende middelen vallen evenmin in de smaakzeventig procent van de ondervraagde jongeren zou het ge bruik ervan willen verbieden. Staartjes „Staartjes", de stijve vlechtjes uit de kinderjaren, spelen een (beschei den) rolletje in de haarmode van ko mend seizoen. Langharigen vlech ten ze uit het eigen haar, korthari- gen kunnen valse vlechtjes kopen, maar in beide gevallen dient het re sultaat a-symmetrisch te zUn: twee vlechtjes aan één kant van het hoofd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19