Westerse boeddhisten gaan in
Bangkok met de bedelnap rond
„Paradijselijke" sfe^
op tal van kerst-inig
Kerkdiensten Leiden en omgeving
NS Mhitnps
in eigen land
BARREVOE'lS DOOR DE STRATEN EN TAN DE STAD
GEZAG
If oord van
bezinning
KERKEN STAAN
VOOR GROTE
PROBLEMEN
V
,:»i:
mm/gr
lLbr
Volledig verzorgds
voordelig
uit met NS
PAGINA 10
LEIDSCH DAGBLAD
ZATERDAG 10 OKTO
TER
BANGKOK (AP) Elke morgen om vijf uur trekken een
Zweedse diepzeeduiker en twee Engelsen van wie de één jour
nalist en de ander een lifter is, het saffraankleurige gewaad
der boeddhistische monniken aan en nemen hun bedelnappen
om de straten van Bangkok „te doen".
Gevolgd door een vriendelijke door
vlooien geplaagde hond uit de boed
dhistische tempel waar zij leven,
wandelen z(J barrevoets langs het pa
leis van de koning van Thailand,
Bhoemibol en door de straten en ste
gen van de stad.
Voor vele huizen zowel rijke als
nederige hebben Thaise gezinnen
kleine tafels geplaatst, beladen met
rijst, kerrie vis en noedels. De drie
monniken wier hoofden en wenk
brauwen zijn geschoren, blijven
staan en houden hun bedelnappen
voor zich uit en deze worden tot de
rand toe gevuld.
Soms geven de bewoners van het
huis hun geschenken, gewikkeld in
geel cellofaan en bestaand uit tand
pasta, toiletpapier, zoete lekkernijen,
zeeppoeder en soms een enveloppe
met geld.
Het gebruik wil, dat de monniken
voor de geschenken niet bedanken,
zelfs niet met een glimlach. De daad
van het geven, dat volgens het geloof
der boeddhisten de gever verdien
sten doet verwerven, is voldoende be
loning.
,,Het ware leven"
„Dit is het enige ware leven", zegt
Kitti Subho. voorheen bekend als de
I 26-jarige Chris Timuss uit Londen.
Chris, wiens boeddhistische naam
j „roemruchte faam" betekent heeft
i vijf jaar gewerkt voor „The Univer
se" een r.-katholieke krant. H(j deel
de mee voornemens te zijn de rest
van zijn leven te slijten als een
boeddhistische monnik met studeren
en mediteren.
Dat is eveneens het plan van zijn
j medemonniken, de 27-jarige Rolf Pe-
I tersson uit Bofors in Zweden en de
24-jarige Christopher Cook uit Ilford
in Engeland. Petersson, die thans
„Pitti Santo" (kalme vreugde) heet,
I is een stoere gewezen zeeman van de
I koopvaardij.
„Toen ik zeeman was. maakte ik op
een schip kennis met een Amerikaan,
die mij inleidde in de filosofie", zei
j Petersson, die als protestant is groot-
j gebracht. „In Australië -zette ik mijn
studie voort en deze boezemde mü
steeds meer belang in. In februari
besloot ik naar Thailand te komen.
Ik had geluk. Ik maakte de eerste
dag kennis met een Indische mon
nik. die de antwoorden op de levens
vragen scheen te bezitten. Na drie
weken werd ik gewijd".
Christopher Cook thans „Dham-
ma Ghutto" (beschermer van de
Dhamma) zo als hij door de boed
dhisten wordt genoemd, komt uit een
Anglikaans gezin te Ilford in Enge
land. Hij heeft het grootste gedeelte
van de zeven jaar sinds hij de school
verliet, doorgebracht met door de we
reld te liften. Toen hij drie jaar ge
leden langs de veelbereisde weg van
Europa naar Afghanistan en Nepal
afzakte, kwam hij in Indië waar hij
in Dharmha Sama het ballingsoord
van de Dalai Lama het Boeddhisme
begon te bestuderen.
„Mijn belangstelling groeide en ik
begon te lezen Vervolgens ging ik te
rug naar Engeland en sloot mij als
lekebroeder aan bij de Thaise-tem-
pel in Londen", vertelde hij.
„Ik keerde het vorige jaar terug
naar Indië om bij enkele Tibetaanse
monniken te studeren. Daarna ging
Ik in maart naar Thailand met de
bedoeling monnik te worden. Zolang
als ik ervan overtuigd ben. dat ik
wijzer word. zal ik dat blijven".
De drie mannen maken deel uit
van ongeveer 30 buitenlandse mon
niken hoofdzakelijk Engelsen maar
ook enkele Amerikanen. Australiërs,
één Duitser en één Fransman die
zich hebben aangesloten bij de boed
dhistische priesterschap welke in
Thailand 200.000 monniken telt, ver
deeld over 23.000 tempels.
Buitenlanders zijn welkom
De Thailander* zien de buitenlan
ders gaarne komen en zij zijn bereid
uitzonderingen te maken op de gewo
ne gang van zi'ien om hen t" h°'-
pen. Zo wordt voor hen op de terrei
nen van Bcnjamapopit beter be
kend als de marmeren tempel een
speciaal huis voor hen gebouwd.
Evenals alle boeddhistische monni
ken rijden zij in wagens van het
openbaar vervoer hetzij gratis hetzij
tegen half tarief en vaak kri'sen zij
een vrije rit in een taxi omdat de
chauffeur verdiensten wil vergaren
Voor de drie jongemannen, die nog
novicen onder de boeddhistische
priesters zijn, is het leven een da
gelijkse regelmaat van persoonlijke
discipline en meditatie.
Om monnik teworden moeten zij
In staat zijn tien hoofdvoorschriften
op te sommen en ernaar te leven.
Deze komen in grote trekken over
een met de Tien Gunden ui' 'l« vj-
bel en enkele regels van christelijke
monnikenorden.
Wanneer Je eenmaal de vrij
heid gezien hebt en beleeft, zal
het duidelijk zijn, dat vrijheid
alleen maar kan bestaan als er
gezag is en erkend wordt.
Nu zitten we met het gezag in
het slop en het schijnt voor heel
wat mensen erg moeilijk te zijn
om het gezag te erkennen. Het
woordje gezag lijkt soms erger
te zijn dan een vloek. Voor be
paalde mensen schijnt gezag on
geveer hetzelfde te zijn als
macht, die op willekeurige wij-
je en meestal om het bestaan
de te handhaven, wordt uitge
oefend.
Het is- eigenlijk triest, dat
mensen, die tegen een bestaan
de orde menen te moeten optor
nen en dat doen door demon
straties op touw te zetten,
meestal niet verder komen dan
=en gebruiken van (machts-)
middelen, waarmee zij hün
idealen en hun orde willen ver
werkelijken. Het is tragisch, dat
sommigen menen het gezag te
kunnen (moeten) bestrijden met
macht en zo tot tirannie komen.
Helaas moet men tot de ont
dekking komen, dat op een
dergelijke manier de vrijheid
vaak de nek wordt omgedraaid
en dat nog wel in naam van
diezelfde vrijheid!
Nu begrijp ik, dat de bestaan
de orde niet zonder meer ge
handhaafd behoeft te worden.
3oms kan het gewoonweg ook
niet. Elke keer opnieuw moet
de samenleving bezien of er
voldoende vrijheid is voor de
mens om zich te kunnen ont
plooien. En steeds opnieuw zal
de mens creatief moeten zijn
om vormen te vinden, waardoor
de vrijheid en het leven in de
eigen tijd gegarandeerd worden.
Het is duidelijk dat in „over
gangsfasen," bij het omschake
len van normen en regels, er
bedrijfsongelukken gebeuren.
En ik meen, dat wij ons in zo'n
overgangsfase bevinden. Dat
het daarom niet zonder wrij
vingen kan. Ik neem maar weer
het verkeer tot voorbeeld. Als
men in Nederland zou besluiten
links te gaan rijden en links de
voorrang te verlenen, dan zal
dat de eerste tijd ongetwijfeld
meer ongelukken veroorzaken.
Dat is nü eenmaal het risico,
dat een samenleving moet ne
men, wanneer het de regels
verandert en andere normen
gaat stellen. Maar het wordt
natuurlijk anders en zeer kwa
lijk, wanneer iedereen op zijn
eigen houtje zou gaan beslissen
of hij rechts of wel links gaat
rijden en al dan niet rechts de
voorrang verleent. Dan wordt
het doodgevaariyk op de weg en
dan is er geen sprake meer van
„ver-keer."
Vrijheid vraagt om regels.
En degene, die regels moeten
opstellen, moeten wijs zijn en
op het leven in de verantwoor
delijke vrijheid bedacht zyn.
Om de vrijheid te garanderen
is gezag de noodzakelijke voor
waarde.
De vraag kan nu gesteld wor
den: wat is gezag? Gezag heeft
iets te maken met en wil zo on
geveer betekenen: iets te zeg
gen hebben Maar deze woorden
zijn dubbelzinnig. Iets te zeggen
hebben is heel wat anders dan
Je mening van de daken laten
klinken en door de straten uit
schreeuwen. Het is niet iemand
dwingen te luisteren naar wat
gezegd wordt en te laten ge
hoorzamen omdat „het gezegd"
wordt.
We kunnen constateren, dat
er heel wat gesold is met het
gezag. Soms is het gezag ge
handhaafd om het gezag, veel
al door mensen en groepen, die
het voor het zeggen hadden, de
macht bezaten. Ik denk hierbij
bijv. aan «vroegere?) toestan
den in het leger en wat plaats
vond in de kloosters.
Iets te zeggen hebben is wat
anders dan macht bezitten en
uitoefenen. Iemand, die gezag
heeft, heeft doorgaans geen be
hoefte aan het gebruiken van
macht en iemand, die al gauw
naar machtsmiddelen grijpt,
heeft meestal geen gezag, niets
te zeggen: dat moet dan de
macht doen. En m feit is 't de
laatste, die de vrijheid bedreigt
en het gezag wezenlijk onder
mijnt. Hem moet en het woord
en de macht ontnomen worden.
Gezag is- iets te zéggen heb
ben en tegelijk iets te zeggen
hébben. Met verantwoordelijk
heid een opgelegde taak vervul
len: op een „waardige manier
„iets zeggen" wat de moeite
waard is „aan te horen" en dan
zo. dat de vrijheid gewaarborgd
blijft en het leven zich kan ont
plooien.
Gelukkig de mens, die met
gezag bekleed wordt en die het
gezag als het ware in de toppen
van zijn vingers heeft.
Dr. W. v. d. Zwaan
Geref. predikant. Leiden.
Plef.OrclrArlr IA 11 He V Dn„k.„,. i
Pieterskerk 10 u ds K. Bouhuys.
Hooglandse kerk 10 u dr P. ju.
Schoonheim.
Marekerk 10.30 u ds H. W. Hemmes.
5 u ds J. v. d. Heuvel te Waddlnxveen.
Maranathakerk Lage Morsweg 10
u ds Joh. Poort.
Konlngskerk Koningstraat 10 u ds
E. M. Pannekoek.
Bethlehemkerk Drlftstr. 10 u dr
K. E. H. Oppenhelmer.
Bevrijdingskerk Montgomerystraat
9 u ds A. J. Lamping.
Vredeskerk Burggravenlaan 10 u
ds W. G. Meyering te Voorschoten 7
u ds A. J. Lamping en dr. W. v. d.
Zwaan (gespreksdlenst)(Jeugdkapel
10 u mei. R. Brandenburg).
Ver. Vrljz. Hervormden - Aula As-
serstr. 1 10.30 u mr. A. W. Kist te
Oegstgeest.
Egllse Wallone Breestraat 10.30
Pasteur A. E. Malaise.
Academisch ziekenhuis 10 u. ds P
J. D. van Malssen
Dlaconesscnhul8 - Houtlaan 55 10.30
u dr I. H. Enklaar te Oegstgeest.
Oecumenische werkplaats Leven
daal 101 10.30 u Voorbereidingsbijeen
komst.
Geref. Kerk Zulderkerk 10 en 5 u
dr v. d. Zwaan.
Petrakerk 10 en 5 u ds Hortenslus.
Oude Vestkerk 10 en 5 u dr Dron-
kert.
Beloftekerk 10 en 5 u ds Kronemeijer
Bevrijdingskerk 10.30 en 5 u ds
Bovenberg.
Groenhoven 10 u ds Moolhulzen. In
alle diensten H.A.; nam. bovendien
dankz.
Gezinsdiensten „De Jeugdhaven"- 10
u „De Mirt" dhr. Witte 10 u „Het
Mierennest": dhr. Verheul.
Geref. Jeugdhuis 9.45 u ds A. Ver
doorn, Heerlen. (Jeugddienst).
Geref. Kerk vrljgem. 10 en 5 ds J.
v. d. Haar.
R.K. Kerk H. Antonlus: 7.30
P.30, 11. 12.15 Haagse Schouw (zat.
av. 7 u.) 9.30, 11.30 en 6.30 u. Harte-
brug (zatav. 7.30 u) 8. 9, 1045. 12
en 7 u. Herensingel (zat av. 7 u) 8.30.
9.30 11, 6.30 u. Bijkerk Tlmorstr. 9.30
en 11 u. H. Leonardus (zat. av. 7 u)
9. 10.30 en 12 u Studentenparochie
(zat. av. 7 u in de Lodewijkskerk)
Lodewijksparochle (zat. av. 7 u) 9.45
11. 12.15 en 6 u.
Petrusparochie (zal. av. 7 u Jonge
renmis) 9. 10.30 12 en 6 u
Geref. Gem. 10 en 4.30 u ds Boo
gaard.
Baptlstengem. Oude Rijn 3. 10 u
doop en H.A. ds R. Relling
Oud Kath. Kerk; Cronestelnkade 9.46
U HM.
Leger des Hells 10 u helllglngsdlenst
7.30 u verlossingssamenkomst.
Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds ear
lier.
Doopsgezinde Rem. Gem. 10 u dr. A.
W. Cramer.
Evang. Chr. Gemeenschap (Middel
stegracht 8) 10 en 5 u dhr. Dlkkes.
Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstra at)
10.30 u gezongen H M.
Nieuw Apostolische Kerk (Hoge R.-
dljk 24) 9.45 u dienst
Evang. Luth. Kerk 10.15 u de J. Hap
pee.
Christian Science (Steenschuur 6)
10.30 u Ned. dienst.
Alphen aan den Ri|n Herv Gem.
Advent6kerk Julianastr. 10 u ds J. H.
Bogers 6.30 u ds M. Fokkema. Kruis
kerk Gouwsluls j.0 u ds M. Hanemaaij-
er m. m. v. kerkkoor Opstandlngs-
kerk 10 uur ds M. Fokkema.
6.30 u ds J. H. Bogers. Zaal Opstan-
dlngskerk 10 u Jeugdkapel de heer G.
Samplemon. Martha-stlchting „Rijn
stroom" 10 u ds I. J. Walpot m.m.v.
het koor „Spirit" te Amstelveen o.l.v.
Louis van Dijk. Oudshoornseweg 10 u
ds G. Cadée. Herv. Slonskerk 9.30 u ds
S. W. Verploeg. 6.30 u ln kerk Ouds
hoornseweg de heer Van der Kamp.
Gebouw Onderweg 10.30 u ln de Goe
de Herderkerk d6 N. J. M. Hoogendljk
Rldderveld. Aula Morgensterschool Pa-
relstr. 11 u ds C. Cadée. Het Kasteel
Veldbloemweg 9 u ds N J. M. Hoogen-
dijk. Geref. Kerk Maranathakerk
Raadhuisstraat 10 u ds Fr. de Jong.
6.30 u ds Fr. de Jong. Salvatorlkerk
W. de Zwijgerlaan 10 er- 6.30 u ds
A. Borman. De Goede Herderkerk 10
u ds A. Brink te Hazerswoude. 6.30 u
ds G. O. N. Veenhulzen m.m.v. kerk
koor Kasteel Rldderveld 10.15 uur en
5 u ds J. Vo6. Geref. Kerk (vrijgem.)
r
Chr.
seref.
ds G. van Hoegee. Geref Kerk 9.30
en 6.30 u ds J. E. Brederveld te Lei
den. Chr. Geref. Kerk 9,30 u dienst
des woords. 2.30 u ds G. de Vries te
Rijnsburg. R.K. kerk (zat. 7 u) 7.30 en
10.30 u. Dorpshuls Ter Aar Aardam
9 en 12 u.
Benthuizen Geref. Gem. 9.30 en
6 u. leesdlenst (dinsdag 7.30 u ds Hoo-
gerland te Werkendam).
Bodegraven Herv. Gem. t Anker
9.30 ds B. van Glnkel Utrecht (HA).
6.30 u ds B v Glnkel (Ha en Dankz
Salvatorkerk 10 en 6.30 u ds W. Bal-
ke (HA en dankz.) Bethlehemkerk 9.30
en 6.30 u ds J. H. Cirkel (ha en dankz.)
Geref. Kerk 10 u en 6.30 u ds Schope
(HA) Nieuwerbrug 9.30 u ds Schoep
(HA) 6.30 u d6 Buitenhuis (HA en
dankz.) Geref. Kerk (vrljgem.) 10.30
en 4.15 u ds E. Koop Geref. Gem 10
en 6.30 u leesdlenst. Evang. Luth. kerk
9 u ds C. B. Roos. Gouda. Evangelisa
tiekring 10 u eredienst. 6.45 u A. Ra
ker te Rotterdam.
Boskoop Herv. Gem. 9.30 u ds
W. L. Heijmans, 6.30 u ds A. de Leeuw;
Maranatha-mavo (Snijdelwijk). 11 u
ds W. L. Heijmans; Geref Kerk 9.30
en 5 u ds H Dijkstra; Chr. Geref
kerk 9.30 en 4.30 u ds J. Manni; Ge
ref. Gem. 9.30 u leesdlenst 3.30 u ds A
F. Honkoop; Evangellecentrum. 9.30 u
In Concordia, onbekend. Verg. van ge
lovigen 9.30 en 5 u samenkomst in lo-
kaar Nleuwstr. 27 Kapel Bethel (vol
le evangelie). 9.30 u de heer J. Mod
derkolk: Vrljz. Prot. 7 u ln Rem. Kerk
de heer P v d. Laarse; R.K. (Reijers-
koop) (zatav. 7 u) 7.30 9, en 11 u.;
in Ontmoetingscentrum Snijdelwijk
(zat.av. 5.30 u) 10 u H.M
Hazerswoude Herv Gem. 9 30 u en
6.30 u ds L. Boer Geref. Kerk 9.30 en 5
u ds Brink (HA). R.K. Kerk St. Ber-
nardus Rijndijk (zat. 7 u) 8 9.30 u en
11 u. R.K. kerk St. Michael (zat. 7 u)
9 en 11 u. R.K. kerk Dorp (zat. 7
uur) 8. 10 en 11.30 u.
Hlllegoni Hen'. Gem. 10 u ds J
Bronsgeest Jr (H.D. en Gezlnsdlenst).
7 u ds Van Hunnlk uit Katwijk aan
Zee. 10 u in huize ..Weltevreden" jeugd
ds E. Koop
Kerk Jeruzalemkerk GriJpensteinstr.
9.30 u en 5 u ds P. Sneep Oud Geref
Gem Kerkgebouw Hooftstr. 240 9.30 u
en 4 u leeBdienst. Rem. Geref Gem.
Geen dienst Baptisten Rem 10 en 6.30 kapel. Geref Kerk 10 en 5
u dhr J. Pasman. R.K. Bonlfacluskerk P. H. Pouwels (Nevendienst voor kin
(zat. 7 u) 8.30. 10 11.30 en 6 u. R.K. deren van 8-11 jr.) Chr. Geref. Kerk
Pius X Kerk (zat. 7 u) 7.30. 9. 10.30. i 10 en 5 u dienst des woords.
11 45 en 6.30 u i KattvUk aan den Rjjn Herv Gem.
Aarlanderveen - Herv. Gem. 10 u Dorpskerk 9.30 en 6 u ds Makkenze
Z1FRIKZEE (GPD) „Ik ben er
van overtuigd, dat de kerken de ko
mende tien jaar grote problemen
zullen krijgen. Er zullen beslissin
gen van ethische aard worden ge
vraagd van kerken en genootschap
pen op geestelijke grondslag, die niet
ln de eerste plaats de taak van de
overheid betreffen.
De kerken moeten vanuit het
evangelie en de liefde tot de naaste
een profetisch woord sprekenof
het verantwoord is nog langer door
Ce gaan met het opvoeren van de ma
teriële welvaart, niet alleen ten koste
van het eigen gebied maar ook van
de overige wereld".
..Het tmepo va.n onze welvaarts
groei zullen wij moeten afzwakken
op grond niet alleen van het niet-
materiële welzijn hier maar ook om
de bevolking in de andere wereld
delen een kans te geven, anders is al
het praten over ontwikkelingshulp
alleen maar een lippendienst. In de
ontwikkelingslanden is de technische
ontwikkeling nog maar in een be
ginstadlum. maar cultureel is men
verder. Het gevaar bestaat dat van'
onze eigen samenleving belangrijke
culturele en sociale waarden ver
schralen".
Aldus in Zierikzee de minister van
cultuur, recreatie en maatschappelijk
werk, mej.Klompé. De minister sprak
bij het officiële begin van het inter
kerkelijke discussie- en bezinnings
project „Mens in de Delta" van de
Hervormde. Gereformeerde en R.K.-
Kerk in Zuid-Holland. Zeeland en
Brabant. De kerken zullen een zeer
grote verantwoordelijkheid krijgen
voor mens en gebied, aldus de be
windsvrouwe die zich gelukkig toon
de met het interkerkelijke initiatief.
Zij hoopte, dat de zelfwerkzaamheid
die daarmee aan de dag wordt gelegd
ook buiten het Deltagebied zal door
werken.
(HA) Ontmoetingskerk 10 ds Ter
Haar Romeny 6.30 u ds Van Beek (O-
pen Deurdleiist) School Narclsstr. 10.30
u heer Vink Katwijk a. Zee Geref.
Kerk 9.30 u ds T> Vries Katwijk a.
Zee. 6 u ds Elderman. R.K. Kerk (zat.
av. 7 u) 8. 9.30 en 11.15 u De Wilbert
(zat. av. 6.30 u) 6.30 u.
Koudekerk" a. d. Ri)n - Herv. Gem.
10 u ds J. Irlk. Oegstgeest. 7 u ds J
Th. Quak. Geref. Kerk 10 u ds J. Th.
Heemskerk te Oegstgeest. 7 u ds J. Bo
venberg te Lelden.
Leiderdorp Herv. Gem. (Geref
kerk Hoofdstr.) 1.30 u ds J P Hon-
nef. (Scheppingskerk) 11 u. ds A.
Geense. Geref Kerk Hoofdstraatkerk)
9 u ds J. A. van Netten. 6 30 u ds G
van Loenen. (Schepplngske/k) 9.30 u
ds G. van Loenen. 7 u ds A J. van
Netten. Oec. Gebedsdienst Avondgebed
R.K. Kerk Menswording (zat 7.30). 9,
j 10.30 en 12 uur. Meerburg (zat 7) 8 30
10. 12 en 6 u.
I.eimiilden Herv. Gem 9.30 u ds
J H de Vere Geref. Kerk 9.30 u ds
M. van Harmeien te Alphen aan den
Rijn. 7 u ds A. P. Helner te Ter Aar
R.K Kerk (zat. 7 u) 7.30. 9.30 en 11.15
u.
Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 10
u ds J van der Velde. bed. H.A. 7 u
d6 H G. Oostlnga, bed. H.A. en Dank
zegging Helvetlakapel 10 u ds H G.
Oostlnga. bed H.A Geref. Kerk 10
en 5 u Drs. A E. van der Woude; Chr
Geref. Kerk 10 en 4 30 u ds D. H
Biesma; Geref. Gem 10 en 4 u ds W
Suijker. Geref Kerk (Vrijgem.) 10 en
4.30 u ds J. J. Verleur; Oud Geref.
I Gem. 9.30 en 3 u leesdlenst (donder-
dagnv 7.30 u leesdlenst) Ned. Prot.
1 Bond geen dienst. Aktie Kruistochten
i Nederland: Maandagav, 8 u ds J. Gra
vendeel. ln Gasthuis „Welkom". Bond-
straat 4 u Kinderdlenst ln Gasthuis
Welkom. R. K Kerk SI Agathnkerk
(zat. 7) 10.15. 11.45 en 7 u. Poelpolder
(zat. 7. 8.30. 10.30 12 en 5.30 uur. En
gelbewaarder (Zat. 7) 7.30. 8.45 10.45
en 5.30 uur.
Nieuwkoop Herv. Gem 10 u ds
G. Bouman te Katwijk. 6.30 u ds G.
van Doorn. Geref. Kerk 10 u en 6.30
u ds D. J. Modderaar te Waddlnxveen.
Chr. Geref. Kerk 9.30 u en 6.30 u de
lieer J. van Leeuwen. Rm. Grf. Gm.
10 u ds G. Bloemendaal te Delft. R.K.
Krk tzat 7 u) 7.30. 9. 10.45 n 7 u.
Xieuwveen Herv. Gem. 9.30 u en
7.30 u ds J. Gebraad (HA.). Geref.
Kerk 9.30 u en 6.30 u dhr. P Knot-
ters te Oudewater R.K. Kerk (zat. 7 u)
9. 10.45 n 5 u.
Noordw l)k-Blnnen Herv. Gem.
De strengste regel is, dat de mon
niken geen contact mogen heobcn
met vrouwen. Dit betekent, dat een
monnik zelfs in een overvolle bus of
trein nooit op een zitplaats naast een
vrouw mag zitten. Als hij'een vrouw
ontmoet mag hij haar geen hand ge
ven en moet hij vermijden haar aan
te zien. Dit gaat uit van de overwe
ging. dat zelfs het zich bevinden in
de tegenwoordigheid van een vrouw
de concentratie op verheven gedach
ten belemmert.
Verwacht wordt, dat boeddhistische
monniken tijdens het streven naar
de volmaaktheid zich onthouden van
het doden, stelen, seksueel verkeer,
liegen, het drinken van bedwelmen
de dranken, eten na het middaguur,
het bijwonen van vermakelijkheden,
het gebruik van lichaamsversierselen
en het slapen of liggen op een com
fortabele matras.
In het geheel zijn er 227 regels die
de jongemannen inostcn le om
de werken van Boeddha doeltreffen
der te bestuderen zullen de drie mon
niken het. regenseizoen doorbrengen
in afzonderlijke in het binnenland
gelegen kloosters, verwijderd van de
verstrooiingen van de stad. Daar zul
len zij onder leiding van beroemde
leraren een leven leiden van strenge
I discipline, vasten en telkens uren
lang alleen zitten in een kale kamer
om te mediteren over boeddhistische
geschriften. Het doel van deze medi-
tatie is. te komen tot het nirwana,
het laatste stadium van tevreden
heid. Dit betekent het erkennen van
de vier edele waarheden en het vol-
j gen van het achtvoudige pad van het 1
Boeddhisme.
■tkl
Iry
nei
rk
m
rkz
alk
en'
dst
jks
ti
•en
vis
/[a<
si
te£
»la
lil,'
«KSsSte*! s
ati
-•>,
•1!
00 i
t,
>re«
oo
Ier
^pez
sp
ve:
ige
n t
imt
all-
Toi
Alle leven is lijden j
De vier edele waarheden zijn dat
alle leven lijden is en lijden het ge
volg van verlangen. Ophouden te
verlangen betekent ophouden te lij
den en overwinning van het verlan
gen bereikt men door het achtvou
dige pad van het Boeddhisme te vol
gen of een middenweg.
Dit pad omvat een juist begrip, het
juiste doel, het juiste woord, de juiste
daad, het juiste levensonderhoud, de
juiste doel. het juiste w oord, de juiste
en de juiste concentratie.
ADVERTENTIE
Boeddhabeeld van Sarnath uit de vierde eeuw na Chrif
-
die
HILVERSUM Kerstherbergen, kerst-inn's en hoe
verder mogen heten, lijken een succesvol antwoord te! m
de eenzaamheid die velen in de kerstdagen overvalt, km
Van 1 oktober af
2 dagen Amsterdam f 37.-
3 dagen Zuid-Limburg f 45.-
3 dagen Twente f 49.-
3 dagen Bergen N.H. f 49.-
3 dagen Montferland f 60.-
3 dagen Friesland f 62.-
3 dagen Brabant f 64.-
5 dagen Terschelling f 75.-
Prijzen van elk station
in Nederland.
Vertrek dagelijks.
Inlichtingen in de
NS-reiskrant op de stations.
(in Ger. Kerk, Vinkenlaan) 10.30 u d
J. G B. Jansen (H.D.). 7 u ds A L,
Lapré. Geref. Kerk 9.15 u ds H. Lije-
sen. 5 u ds H. Lijesen. (Van den
Berghstichtlng) li u ds H. Lyesen
Ned. Prot. Bond geen dienst.
Noordwyk aan Ze<* Herv gem.
Hoofdstr. 10 u ds A. L. Lapré. De
Rank 7 u dr J. B. G. Jansen. Geref.
Kerk 10 u ds H. van Berg (Sassen-
heim) 7 u ds A. G. Baayen (Rijns
burg). Sole Mio 9.30 u ds C. Warner.
Herv. Ger. Evangelisatie (oude Mulo.
Schoolstr.) 10 u ds C. van den Bergh
(Katwijk aan Zee). 3 30 u ds A van
Eyk (Gouda).
Noordwykerhout Herv Gem, 10
u ds J. Streefland 10 u Klnderkerk in
„Open Hause" 7 u ds H. Leysen uit
Noordwyk (hervormd Geref. dienst).
R.K Kerk St. Jozef (zat av. 7 u(
7.30. 8.45. 10.15. 11.30 en 7 u. St Vik
tor (zat. av 7 u) 8. 9.30 11 en 6. H.
Hart van Jezus in de Zilk (zal. av. 7
uur) 8.30, 10 en 11.30 u.
Herv. Gem (Groene
inn's het vorig Jaar hebb^ h
daan. zwart op wit te stellige
ringen, die bestemd zijn f f
die met plannen rondlopei m'
eigen omgeving een kersti#1
ganiseren. Opvallend war(ee*
Amsterdamse ervaringen. 1w
m. bleek dat de kerst-
Dit blijkt uit een landelijk over
zicht. dat het Radiopastoraat in Hil
versum heeft samengesfcslW van de vo
rig jaar gehouden kerstinn's. Nog en
kele maanden en dan zal ook dit
jaar de kerst filantropie wel weer los
barsten. Het zal dan veelal te laat
zijn voor het maken en het uitvoe
ren van goede plannen. Mensen van meer eenzaamheid aan het
goede wille raken vaak teleurgesteld I gebracht dan men ooit
omdat er geen „eenzamen" te vinden achtte. Dit gold niet alleen nc*i
zijn.. Voorts moet er voor op wor- i leenstaanden, doch ook voa»
den gepast, dat men in de kersttijd nen. Daklozen zeiden het f(
van het goede niet te veel krijgt, den zichzelf te kunnen b
Zo herinnert ds. A. Klamer van het werden niet „verzorgd" of i51"^
Radiopastoraat zich een oude dame. genoten ergens „gepaj"ke?rdrTe
die hem het vorig jaar vertelde, dat i was van een „paradijselijke
ze in de week voor kerst iedere dag houding". Vele mensen,
wel drie keet „gewijd" kon worden, Amsterdamse conclusie, h( r
maar dat zij op Kerstmis bij pie- nieuw zicht op het ka ra kt
mand terecht kon. Ook zijn er de kerk gekregen Door de k1111
alleenstaanden, die zich bekocht voe- de kerkgemeente pas echt
len met het aangeboden kerstbakje J worden,
namens de een of andere groep of Deze en vele ervaring ld
kerk. Er zijn gezinnen waar Jonge- 27) staan de organisatorei
ren de sfeer niet langer kunnen ver- I mende kerst-inn's ter be
dragen en die uitlopen op zoek naar Ze kunnen worden aangeiele
de anderen, die nergens te vinden I het Radiopastoraat in Hili
zUn. ranjelaan 8). Aan hetzel
Teneinde in de komende kersttijd kan men initiatieven kwijt
enigszins coördinerend te kunnen plaatselijke kerst-inn. Via ew
werken heeft het Radiopastoraat een n de kerstnacht en via d<lst
aantal mensen gevraagd om de er- de kerstmorgen aandacht bi 1 1
varingen, die zij met de zgn. kerst- activiteiten worden geschon"
Ocg>-tgee
Cerk) 10.3
7 u. J. Irik (Paulus kerk) 10 u ds
W. E. Verdonk. (Zendingskapel) 10 u
dr F. A. Kamma Jeugdkapel Vryz.
herv. (Gemeentecentrum) 10.30 u oe
cumenische dienst voor Jongeren Ge
ref. Kerk 10 en 7 u dr J M Vlijm
studentenpredikant ln Leiden. Geref.
Kerk (vrijgem 8.30 en 3 u ds I. d
Wolff. R.K. Kerk )7,at. av. 7.30 u) 9.
10.30, 12 en 7.30 u Bonaventurakapel
(zat. av. 6.30) 8. 10 en 11 u
Geref Gem. 1
te Delft. R.K. Kerk (zat. 6.30 u) 8. 9 15
10.30 en 12 u.
RiJnsaterwiMKle Herv. Gem. 9.30
u en 7 u ds T. H. Oostenbrug. Chr.
Geref. Kerk 9.30 u dienst des woords.
2.15 u ds G. Bouw te Schevenlngen.
R.K. Kerk (zat. 7 u.) 7.30. 9.30 en
11.15 u.
Rijnsburg Herv. Gem. (Grote
Kerk) 9.30 u ds H. van Go6liga. 5 u
drs. W Balke ln Bodegraven (Bethel-
kerk) 9.30 u ds J. C. van Hunnlk te
Katwjjijk. 5 uur ds Van Gos-
Uga. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 u ds
Bijleveld. 5 u ds Hulsman. Immanucl
lerl 9.30 u ds Hulsman 5 u ds Warner
Maranathakerk 9.30 u ds Baayen. 5 u
ds Bijleveld Geref. Kerk (vrijgem.) 10
en 5.15 u ds K. Deddens. Chr Geref.
Kerk 9.30 en 5 u ds De Vries. R.K
Kerk tuinbouwschool (zat. av. 7 u)
10.30 u.
I Sassenheim Herv. Gem 10 en
6.30 vi ds A. Westra (HA). Geref. Kerk
I 9.30 en 5 u. dr IJ. Feenstra. Chr.
I Geref. Kerk 10 en 5 u. ds L. S. Den
Boer. Ned. Prot. Bond. 10.30 u mej. L
A. v. d. Voort (Heemstede) R.K.
Kerk (zat. av. 7 u) 8, 9.30, 11 en 5.30 u.
Valkenburg Herv. Gem. 10 u en
6.30 u ds G Zonneveld (H.A. en Dank
zegging). Geref. Kerk '9.30 en 6.30 u
ds J. Hartkamp. Geref. Kerk (vrij
gemaakt) 8.30 en 3 u ds G. Mulders.
Voorhout Herv. Gem 10 u ds A
Vink te Katwijk R.K. Kerk (zat. 8
en 19.00 uur) 7.30, 9. 10.30, 11.46 en
5.30 u.
Voorscholen Herv. Gem. Dorps
kerk 10 u ds Saraber (Oostdlenst)7
u ds Meljerlng. Rijndijk 10 u ds Ca-
zemier. Hulp en Heil 10 u ds A. van
Buuren. Geref. Kerk Diensten om 8.30
u ds De Zeeuw. H.A. 10.30 u ds Ree
dijk H.A. 5 u Ds De Zeeuw. Aula Noord
Hofland 9.45 u ds A C. van Beek, uit
Den Haag. Geref. kerk (vrijgem.) 10
u 5 u ds Bos. uit Lelden. Rem Doops
gezinde aring (hal Cult. Centrum).
10.30 u ds H. van Bllderbeek, uit Lel
den.
Waddlnxveen Herv. Gem. Brug-
kerk 9.30 u ds D. van Vliet, 6.30 u ds
L A. Klootwijk. Ede. Bethelkerk 9.30
u ds T. van 't Veld: Ds. D. van Vliet
Wijkgebouw 9.30 u ds B Eyzlnga te
Leusden; 6.30 u ds T. van 't Veld. Im-
manuelkerk 9.30 ds N. J. Flink. 7 u
ds Lenderink te Rotterdam. Geref
Kerk Kruiskerk 9.30 u ds B. Koek
koek; 5 u ds D. J. Modderaar. Onl-
moetingskerk 10 u ds D. J. Modderaar.
5 u ds B. Koekkoek. Chr. Afgesch. Ge
meente 9.30 en 5 u ds A P Verloop
Rem. Geref. Gem. 10 u ds Knoppers
te Utrecht. Oud Geref. Gem. (Zuidka-
de 158) 10 u en 6.30 u leesdlenst.
Warmond Herv gemeente 10 uui
Hervormd-gereformeerde dienst ds.
J. D. ten winkel uit Sassenheim en ds.
J. M. Snijders. 7 uur ds. J. Poort uit
Leiden, r.k. kerk (zat. av. 7 uur). 8.
10 en 11.30 uur.
Wouhrugge Herv. gemeente 9.30 u
en 6.30 u ds Franken (HA) Geref.
kerk 9.30 en 6.30 uur ds. Vos Alphen
a/d Rijn (HA)
Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u
ds Reijenga H.A. 7 u ds Reijenga H.A.
en Dankz. Geref Kerk 9.30 li en 7 u
ds P. Boes te Hilversum. R.K. Kerk
(zat. 7 u) 7.45 9 en 10.45 u.
Zoeterwoude Herv. Gem 10 u ds
11 u. R.K. Kerk St. Alisius
7 u) 7.30. 9. 10.30 en 11.
kerk Meerburg (zat. 7 u) 8'
en 6 u.
Hoogmade Herv Gem.
Schoonenboom R.K. Kerk (I
en 11 u
Ztvanunerdam Herv Gf
ds D. Goudzwaard. 6.30 u
Griffioen te Woerden. Geref
ds SJ. Tiemersma. 6.30 u
zwaard Rem Geref. Gem.
R.K. Kerk (zat. 7 u) 8. 10, 11
uur.
IV lot
cl
ten
n i
an
r-h
;lke;
dfWki
aft
Aoeierwouoe nen'. uem iu u as i i-,
S L. Schoch. R.K Kerk St. Jan van Jollll R00171S071 0<
Zuldbuurtseweg (zat. 7.30 u) 7.30, 9 en