ilmmuseum haalt de oude aradepaardjes van stal orsalino: de Franse „Bonnie ad Clyde" Filmrol voor Taryn Power DESIREE Films in Leiden ]ok underground komt op witte doek De Sica maakte rt documentaire over Ridders van Malta Boeiend beeld van hippiekerkin V.S. ■w«fe UYNZEEL - KEUKENS - KASTEN „Houtwerf-Leiden" - N.V. ntei VERLOVINGSRINGEN Alicés restaurant: s Iwongt its fen tot rosse leven Non van Monza Mash OPNIEUW POLANSKI IN CAMERA •AG 9 OKTOBER 1970 LETOSCW DAGBLAD PAGINA 23 .taak si, I an vóó Mek op PERDAM (GPD) Het iseum In Amsterdam, nog bi klein jaar de gast van tielijk Museum, heeft naar h laat aanzien voor het le seizoen de beste paar- i stal gehaald die de cine- jafie in de afgelopen 75 ja- eft opgeleverd. loop van deze maand \ruim twintig korte en meestal van vóór de i "Wereldoorlog worden ver- Het eigenlijke seizoen is ^peek woensdag al begon- 31 de vertoning van drie films, waarin ie misstanden in die lan- wij {buitengemeen felle wijze lak zijn gesteld. De klas vóór 1940 komen vanaf op uw scherm. ins man Jean Renoir maakte ton klassiek stuk werk met „La Chienne". De kern op een prostituee, haar die per abuis voor de dader igezien en na veroordeling ïhangen werd in die een verouderd en derhalve verwerpelijk gegeven be- Niettemin zag Renoir, zelf cinematografische cliché's een rolprent te produceren schappen die hedendaagse il eens missen. Want slechts p keer is het verhaal een •Meestal, en direct al in het het een verhaal als ware luit de gang of van midden l, door de opstelling van EDRa. het levendige spel van de de aanvaardbare entou- de shotkernen. 0| ir staat meer op het pro- ivóór het Filmmuseum het 'kpaviljoen betrekt. Woens- »ber worden „La Chienne" jidere prent van Renoir, sauvé des eaux" 1932, ge- fit het vooroorlogse Duits- en o.m. „Nosferatu" (1922) tt 3tel (0171IP ROME <GPD) De Italiaanse filmregisseur Vittorio de Sica heeft een documentaire van een uur over de ridders van Malta gemaakt. Dat is de orde die di plomatieke onschendbaarheid ge niet en die over de hele wereld menslievend werk verricht. De Sica verklaarde eergisteravond ln Rome tijdens een persconferentie voor de buitenlandse journalisten, dat hyzelf op het idee van de docu mentaire gekomen was uit nieuws gierigheid over wat de Ridders van Malta nu precies waren In plaats van een verzameling oude rijke en "nietsnutte" heren, zoals hij had verwacht, trof De Sica een organi satie aan die zonder vrees of blaam de moeilijkste opdrachten op zich neemt wanneer het erom gaat het menselijk leed te verzachten. De Sica verklaarde: "Men mag wel weten dat de regisseur van .fietsendieven" en „Umberto D" zich nog steeds allereerst voor de armen en verdrukten interesseert". De Sica liet doorschemeren dat hij beide films tot de beste uit zijn re gisseursloopbaan besohouwt. Op de vraag naar zijn politieke sympa- hieen verklaarde De Sica dat hij so cialist is. "De grootste socialist was Jezus, zo zou ik ook socialist willen zijn. Niet als een machtsfactor in een politiek streven, maar als hel per waar armoede heerst en nood gelenigd moet worden". De documentaire over de Ridders van Malta is in kleuren en is voor VITTORIO DE SICA de televisie bedoeld, hoewel geen en kele te-maatschappij een opdracht heeft verstrekt. De geldgevers zijn particulieren buiten Italië, van wie de identiteit niet werd onthuld. De film zal in december in vijf ta len frans, Duits. Engels, Spaans, en Italiaans» in roulatie komen. De regisseur maakt een vermoei de indruk. HU vertelde dat de film over de Ridders van Malta zijn eer ste documentaire was en dat het werk aan een dergelyke film uiterste Inspanning vergt, omdat het niet om "menselüke confrontatie" gaat. De Sica had het allemaal erg interes sant gevonden maar maakte niet de indruk nog eens een documentai re te zullen maken. "Ik heb gepro beerd alles zo min toogeiyk saai te maken", sprak hU in een moment van onvoorzichtigheid en minder 'nof- lykheid tegenover de Ridders. ,vo yé en „Kameradschaft" «1931», de laat ste geïnspireerd op de mynramp in het Frans-Lotharingse Courrieres van 1906, die aan meer dan 1200 mynwerkers het leven heeft gekost (Gisteren al vertoond. Ook de underground komt in beeld, op 15 oktober, met twaalf Canadese films die elk een speeltUd hebben van vier tot 26 minuten. Voor velen zyn Charly Chaplin en andere komieken van „voor de oor log" de personificatie van de film uit de oude doos. Het filmmuseum heeft er zes tevoorschijn gehaald: „Movie rrichte ADVERTENTIE na telShowroom: Nieuwe Rijn 87, telefoon 34544 v4 lijnen) y| Crazy" uit 1932 met Harold Lloyd, „The Cops" uit 1922 van Buster Kea- ton en „Eddie Cline", en vier korte films worden op 21 oktober, na de eerder genoemde, vertoond „Getting aquaunted", „The Tramp", „A Wo man" en „Police". Over de Amerikaanse spoorwegen, die voor de ontwikkeling van dat land van zo groot belang zUn geweest, twee korte en een lange film op woensdag 28 oktober. „The great train robbery", dit keer uit 1903, „The Lonedale operator" uit 1911 en „John Fords", het beroemde „The Iron Horse" uit 1924, over de aan leg van de Union Pacific-en de Cen tral Pacific-spoorlynen, waarmee in 1869 de eerste transcontinentale ver binding tot stand is gekomen. Von Stroheim Op donderdag 22 oktober wordt I Blind Husbands van Erich von Stro heim vertoond, een film waarvan het succes destyds zelfs de stoutste ver wachtingen van de zeker niet pessi mistische gestemde en zeer machtige filmproducent Carl Laemmle over trof. Von Stroheim die maar twee van de tussen 1919 en 1929 door hem geregisseerde films volledig als de zUne erkende <nl. Blind Husbands en The devil's passkey» heeft overi gens een geheel eigen stempel op de film en zijn ontwikkeling gedrukt. I Blind Kusbands een drama van vermeend overspel, dat zich in de Ty- 1 roolse bergen afspeelt en waarin Von Stroheim zelf de hielenklakken- de veroveraar speelt, werd tot een van de beste films uit 1919 uitgeroe- I pen. Om de films te zien is het lid maatschap vereist van de Stichting Nederlands Filmmuseum, dat in het algemeen voor 'n heel jaar acht gul den kost. Dit jaar concentreert het Filmmuseum zich op de afgelopen 75 jaren van de film. 1971 zal ge- wyd zyn aan de afgelopen 25 jaar dat het museum bestaat. De pro gramma's worden aangekondigd en uitvoerig toegelicht in het tydschrift „Filmmuseum-Cinematheek", waar van het eerste nummer van de eers- te Jaargang oktober 1970 is gedateerd. Een scène uit de Franse film „La Chiennevan Jean Re noir. ADVERTENTIE klassieke en moderne modellen wy hebben reeds ringen vanaf f 49,75 p. p Op het graveren kunt O wachten en zonder prysverhoging Levenslange schriftelyke garantie F. w. PLESSEN LEIDEN Z.W.: Bcvrijdingsplein 12, Telefoon 26670 OEGSTGEEST: Geversstraat 47, Telefoon 52151. ROME (AP Taryn Power, de 17- iarige dochter van wUlen Tyrone Power en de actrice Linda Chris tian. zal haar filmdebuut maken by regisseur Franco Zeffirelli in de rol van St. Clara, de oprichtster van de Clarissen. De film die over het leven van de Heilige Franciscus van Assisi gaat heet „Brother sun, sister moon". Taryn's oudere zuster Romina (19» maakte haar filmdebuut in 1965 en is in Italië populair geworden als actrice en zangeres. Na haar huwelyk op £6 juli J.l. met de Ita liaanse popzanger Al Bano heeft zU echter haar filmcarrière opge geven. Evenals Romina lükt Taryn veel op haar vader. De hoofdrol in Zeffirelli's nieuwe film zal worden gespeeld door de 23-jarige Ier Frank Grimes, die tot voor kort op Broadway de hoofd rol speelde in „Borstal Boy" van zyn landgenoot Brendan Behan. Zeffirelli heeft succesvolle films als Een foto van Taryn Power toen ze een jaar of veertien was. „Romeo en Julia en „De getemde feeks" op zyn naam staan. leden, Frankrijk heeft ook z'n Bonnie and Clyde: „Borsa- deze week te zien in Luxor met in dé hoofdrollen de lyks toaje iieveiingssterren Alain Delon en Jean-Paul Bel- ZOETf 6 uuftgQ f jijn van mannen met Jden en brede revers, oude 's, trommelgeweren en gul- inslust. Delon en Belmon- ;n elkaar als twee onbedui- jangsters in Marseille, des- «tdi Suva; „Gedwongen tot het ros- a" is een filmpje dat van lid byna uit elkaar valt. De riHrrUgt niet' de acteurspresta- derderangs en de inhoud dien aard, dat je je af- 'aarom deze film nu wel ge- moest worden. Het verhaal er een jong meisje, Jeannie, levenspad zich nogal wat htingen voordoen. Zy vlucht ffpje uit en gaat naar New >ok daar zyn weer lugubere aardig! die het op haar hebben ge- Ten einde raad wil zy zelf- plegen, wat net niet lukt izelf problematiek, waarmee si acceptabele film te maken r dan moet het wel op een Ier», hfdere manier worden behan- nin „Gedwongen tot he ros- a". Dat naïeve bakvissen- van Jeannie is op den machiitet meer om aan te horen en ist woréf. kan worden gezeed van 'hiater ,die aan het slot pro- rden ot meisje over haar inzinking helpen. HU doet dat met ie hypocriete cliché-uitdruk - waar Je oren gewoon zeer en. „Bid maar veel dan kom weer op het goede pad". Toe tUds het Chicago van Frankrijk. Nadat ze samen enkele goedbetaal de handlangersdiensten hebben op geknapt. moet de plaatselyke on derwereld snel rekening met hen houden. Naarmate zU meer in de melk te brokkelen krUgen, veran dert ook hun styl. Niet langer zUn ze de bUna sympathieke lefgozers zonder veel geld op zak. De machts- strUd wordt grimmiger en voortge zet met automatische wapens. Als zU alle touwtjes in handen hebben in Marseille, valt er plotse ling een gat tussen de twee Jonge bendeleiders. Belmondo beseft dat als eerste en kondigt aan te ver trekken. Zo snel als ze de top heb ben bereikt ,zo abrupt wordt die plaats ook weer ondermUnd. Bel mondo wordt neergeschoten door concurrerende gangsters, nog vóór hU Marseille kan verlaten. ZUn laatste gestamelde woorden „Geluk bestaat niet" zUn typerend voor de bedoeling van de filmma ker, dit kennelijk heeft getracht van „Borsalino" iets meer te maken dan een vlotte gangsterfilm. Hier en daar wordt geprobeerd de per- soonlUkheden van de twee jonge bendeleiders uit te diepen, handels wee te verklaren, maar dat komt er helaas niet uit. Jammer, omdat deze goede bedoe ling nogal afbreuk doet aan de vaart van de film. Vooral in het begin heeft dit zoeken naar diep gang een slepend effect. „Borsalino" is voor de kijker net geen vlees en geen vis. Wat een flitsend produkt in de Elliot Ness stUl had kunnen zUn, is nu uitgevallen als een half mislukt „menselyk" beeld van twee snel gekomen jonge bandieten. Alain Delon als de gangster met Corinne Marchand als de vrouw van zijn aartsvijand in Borsalino, de Franse versie van Bonnie and Clyde". LIDO De Non van Monza is de vierde week ingegaan. Het is beslist geen film voor een gezellig avondje uit. Het geeft een beeld van de harde en wrede wUze waar op de kloosterlingen in vroeger rij den werden behandeld. De Non van Monza is een regelrechte aan klacht tegen het systeem dat ener- zUds naar buiten straalt als een strevende groep maar die ander- zUds er toe komt een non die te kennen heeft gegeven het klooster te willen verlaten veroordeeld tot levenslange inmetseling in een cel aonder licht. TRIANON MASH gaat de zes de week in .Allerminst verwonder- lUk want de in Cannes bekroonde film heeft alles om een publiek an derhalf uur lang te boeien en te vermaken. Lachsalvo's schieten door de zaal, terwUl in de „beste anti-oorlogsfilm ooit gemaakt" niet geschoten wordt. De enige vecht- partU die plaatsvindt is die op een rugbyveld. Tussen alle grappige si tuaties door (die allemaal als los los zand aan elkaar hangen, maar toch allerminst storend werkt) komt de kritiek van de filmers los op de oorlog in Vietnam. Het lang zame morele aftakelingsproces van de mensen in het veldhospitaal (in Korea, maar gerelateerd aan Viet nam» levert behalve komische si tuaties ook een triest beeld STUDIO Arlo Guthrie, de ac teur-zanger ,die de hoofdrol speelt in de film Alice's Restaurant is de zoon van de alom bekende folksin- ger Woody Guthrie. De film, die is gebaseerd op een achttien minu ten durende compositie van Arlo heeft een sterk autobiografische in slag en geeft een verhelderend beeld van het hippie-dom ln de Verenigde Staten. Regisseur Arthur Penn. die u on- getwUfeld kent van de mode-pro- duktie „Bonny and Clyde" heeft de belevenissen van een non-confor mistische groep sterk verfilmd met een groepje cameralieden, die blUk hebben gegeven hun vak te verstaan. Arlo komt met zUn lan ge golvende haren in beeld wan neer hy wordt ingeschreven vooi de militaire dienst. Daarna trekt hU al liftend naar New York waar hU op bezoek gaat bU zUn onge- neeslUk zieke vader: de bekende filksinger Woody Guthrie. Als hU in die wereldstad zUn vriend Ro ger ontmoet trekken de twee vrien den verder en belanden tenslotte in Stockbridge waar twee oude vrienden Ray en Alice een kerk runnen, waar vele hippies een on derkomen hebben. Alice zorgt voor deze groep losbandigen en zo goed en zo kwaad als het gaat ook nog een klein eethuisje: Alice's restau rant. Daarna lopen twee verhalen dwars door elkaar heen. EenerzUds die van zanger Arlo en anderzUds die van Alice. Arlo een jongen die niet op een plaats kan blUven zitten en bezeten is van muziek. HU is co nu en dan gast in de kerk en komt voor de rechter nadat hU ergens een hoop vuilnis, afkomstig van een party bU Alice stort op een verboden plaats. HU knoopt vriend schap aan met een van de gasten bU Alice, wordt afgekeurd voor militaire dienst, en vertrekt ten slotte met onbekende bestemming. Alice, die getrouwd la met Ray leeft in voortdurende conflicten met haar echtgenoot. Ze loopt een paar maal weg maar keert steeds weer terug. Van een van de con flicten wordt Shelley het slachtof fer. HU overlUdt tenslotte aan een overdosis drugs. Een laatstehere niging van Alice en Ray met een geweldig feest in de kerk loopt tenslotte uit op een fiasco wanneer Ray in een dronken bui het voor stel doet de kerk te verkopen. CAMERA De Polanski-cyclus wordt in Camera voortgezet met een vierde film van de meester: .Met jouw tanden in mUn nek". Door het angstaanjagende gege ven de bloedzuigende vampiers —kan de film tot de ..horror" ge rekend worden. De felle typerin gen van de verstrooide professor (gespeeld door Jac mc Gowian) en zUn sullige leerling Alfred (een rol die Polanski zelf vervult) zorgen er op een meesterlUke wy- ze voor dat de griezels voortdurend wordt afgewisseld met lachwek kende situaties. Niet het vampierverhaal op zich dat al zo vaak als filmgegeven werd aangegrepen maakt deze film van Roman Polanski zo bU- zonder aantrekkelUk. Juist door de manier waarop de regisseur het vampierverhaal in zUn film wist uit te werken, met een goed oog voor details. stUgt „The Fear less Vampire Killers" ver boven het peil van een gewone griezel film uit. Opvallend en door haar lot allen maar frappanter, is ook het spel van Sharon Tate, Polan ski's gruwelyk afgeslachte echtge note.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 23