Monsterproduktie
met 90 acteurs
in 590 rollen
MODESHOWS
KIJKEVEN
I want er liggen weer
'EDE BANEN
in uw brievenbus!
SATERDAG 26 SEPTEMBER J07T»
PAGINA f
De klop op de deur
INA BOUD1ER-BAKKER
ton
(Volenti jn O uw ens)
Van onze rtv-redactie
„Op de avond van de 29ste september zullen miljoenen Ne-
erlanders er in hun huiskamers getuige van zijn hoe Jan
Rulings, nu niet meer als commissaris Maigret maar als vader
Joldeweijn en Mary Smitshuizen het glas heffen en hun gasten
beroepen: „Dat 1858 een goed jaar moge worden!"
Met dit oudejaarsavondtafereel
lat dan een nieutfe tv-serie van
art in de traditie van de Forsyte
tga en de Boeken der Kleine Zie-
„De klop op de deur" wordt een
die van vijftien afleveringen, elk
an 50 60 minuten, telkens op dins-
agavond. Het slot valt derhalve op
jan. 1971. De voorbereidingen van
leze monsterproduktie hebben een
aar in beslag genomen, daarna is
e KRO-televisie onder leiding van
egisseur Peter Holland een half jaar
bende geweest met de opnamen.
De totale kosten belopen f450.000
a de KRO zegt: „Dat is niet eens
weel als men bedenkt, dat in deze
trie negentig acteurs liefst 590 rol-
tn vervullen".
Hoofdfiguur, in de rol van Annette
ioldeweijn, later mevrouw Craetz. is
lieke Bos, die via de Selvera's, The
wind of music en Max Tailleur haar
reg naar de televisie heeft gevonden.
>e rol van haar echtgenoot Frederik
Iraetz speelt Ton Kuyl.
Frederiks ongetrouwde zusters, die
Is schikgodinnen mede de draad van
*t verhaal spinnen, worden gespeeld
4or Anta Menist, Elisabeth Ver-
lyus en IJda Andrea. De bewerking
het boek is gemaakt door Jan
Itaal, die zelf ook meespeelt.
Wie deze serie opvoeringen niet
neer heeft mogen beleven is de
chnjfster, Ina Boudier-Bakker. Zij
is tweede kerstdag 1966 overleden. 91
jaar oud. Op de deur van haar huis
Oudgracht 333 in Utrecht staat nog
altijd „Boudier". Dit is ook het huis
waar zij veertig jaar geleden „De
klop op de deur" heeft voltooid.
Het Is haar bekendste boek gewor
den en het is zoals zij in interviews
vaak heeft verteld, ook het boek ge
bleven dat haar het liefste was. Er
moet iets van haarzelf zitten in An-
netje Goldeweijn, het kleine meisje
dat iö het begin van het boek aan de
hand van haar vader door het oude
Amsterdam drentelt, daarna opgroeit,
trouwt, kinderen krijgt, haar man
verliest en als zeer oud dametje
schoorvoetend de laatste drempel
nadert.
De schrijfster heeft deze Annette
omringd met tientallen personages,
familie en kennissen. Zij heeft de
levensroman van dit dametje ge
plaatst tegen de ontwikkeling van
de tijd. een breed opgezet achter
doek. een beeld van wat er in Ne
derland en de wereld gebeurde van
het midden van de negentiende eeuw
tot in de jaren '20 van de onze.
Het valt dus best te begrijpen dat
de televisie brood heeft gezien in dit
boek van een schrijfster, die trou
wens het grote voorbeeld dat Louis
Couperus haar heeft gegeven, nooit
heeft ontkend. Curieus genoeg heeft
zy weinig vertrouwen gehad in dit
boek. waar zij jaren aan heeft ge
werkt en waarvan het manuscript
ten slotte zo dik was geworden, dat
zij het niet meer kon tillen.
„De klop" leest toch niemand, dat
is een veel te dik boek geworden",
verzuchtte zij op 13 mei 1930, toen zij
de laatste bladzijden had geschreven:
het naderend einde van Annette, met
de poes op haar schoot. Zo zou de
schrijfster zelf, 36 jaar later te mid
den van haar katten haar einde
vinden.
Maar haar uitgever J. W. van
Kampen meldde haar: „Als dit boek
niet inslaat, weet ik van uitgeven
niets meer". En de oude heer Van
Kampen wist het natuurlijk wel. On
danks de niet geringe prijs voor die
dagen f7,50 voor een boek van
meer dan duizend bladzijden vloog
ADVERTENTIE
het de winkels uit. Met zo'n vaart
dat in december, traditioneel de
drukste maand voor de boekhandel,
weken lang geen exemplaar te krij
gen was. In een jaar tijd haalde het
boek negen drukken. Nu is de 21ste
uit en het zal waarschijnlijk de laat
ste niet zijn.
„De klop op de deur" de tatel
is een vondst van Ina's man Henri
Boudier, want de schrijfster kon zelf
nooit titels verzinnen werd het
best verkochte „mevrouwenboek" van
de jaren '30. Mevrouwenboek? Men
zal de heren de kost moeten geven
die het ook hebben verzwolgen.
En dat alles zonder dat de kritiek
iets deed om die geweldige stormloop
op het boek te stimuleren. Want
eigenlijk had Ina Boudier-Bakker
met dit reuzenwerk helemaal niet
zo'n juichende pers.
De voornaamste kritiek en die
is ook nu van kracht was wel dat
er te weinig verband bestond tussen
het leven van Annette met haar uit
gebreide familie en het breeduit ge
penseelde tijdsgebeuren.
Het is natuurlijk wel aardig te ver
nemen dat tijdens Annettes huwelijk
de tachtigers aan het woord kwamen,
het Concertgebouw werd geopend, de
automobielen begonnen te rijden en
de eerste wereldoorlog werd uitge
vochten. Maar het staat allemaal wel
erg los van het verhaal en we had
den het er zelf bij kunnen bedenken,
als we daar behoefte aan hadden.
De televisiemakers zullen van dit
weelderig decor wel dankbaar gebruik
hebben gemaakt-
Hoe zou Ina Boudier-Bakker zelf
hebben gereageerd op deze produk-
Vader Aden
(Bob Goedhart)
tie? We kunnen er alleen maar naar
gissen. Zij was al diep in de tachtig,
toen vrienden haar een tv-toestel be
zorgden. „Erg lief", vertelde zij eèn
bezoekster. „Hij staat in de voorka-
ADVERTENTIE
*1 middags en avond»
doorlopende
moke-upen kapdemonstratiec
HOUTRUST DEN HAAG
mer en daar kom ik haast nooit".
Maar later verhuisde het apparaat
naar de tuinkamer waar zij haar
laatste levensdagen doorbracht, en
daar keek ze dagelijks met intense
belangstelling.
In de jaren 1931-*32 is een toneel
bewerking (van A. Defresne) van
„De klop op de deur" met succes
opgevoerd door „Het Nederlandsch
Tooneel", met Charlotte Kohier in de
hoofdrol en daarnaast Cees Laseur,
Cruys Voorbergh Sara Heyblom, Ben
Roy aards en talloze anderen. De
schrijfster was bij de première in de
Amsterdamse stadsschouwburg aan
wezig en zij gruwde.
Maar wie weet hoe verrukt Ina
Boudier-Bakker geweest zou zijn van
de tv-bewerking. De illusie die de ca
mera kan geven gaat immers iets
verder dan de toneeltechniek van
1931 vermocht. Ook hier is, aanhou
dend en steeds luider op de deur ge
klopt.
ADVERTENTIE