Jane Fonda: filmster, activiste - Philip —Morris Lions niet diep wel leuk Jeugdherinneringen van Fellini: I Clown Films in Leiden Let it be: documentaire over de echte' Beatles Voor Indianen en burgerrechten, tegen Vietnam PIPO VERLOOR KORT GEDING nes Varda's confrontatie met Hollywood Satyricon Gruwelkamer Mash en de oorlog BRUYNZEEL - KEUKENS - KASTEN „Houtwerf-Leiden" - N.V. van de sex Woodstock VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1970 LETDSCH DAGBLAD PAGINA 21 HOLLYWOOD (AP) Ze leek op een hippie, een mooie ippie van hoge klasse, die zich prettig voelde in een van on- ie- eren wijd uitlopende broek van gekeperd katoen en een lange, aarse sporttrui met een vlek op een schouder. „Ik voel me gelukkig", zei Jane Fonda, „omdat ik bij mensen pn van wie ik houd en omdat ik gebonden ben". mensen van wie zy houdt zijn len, die zij niet wilde noemen haar bindingen betreffen de oor- g in Vietnam, waar zij tegen is. de (daten, die ertegen zijn, de india- in en de armen. De filmster, doch- t van de filmster Henry Fonda en t jaar candidate voor een Oscar tor „They shoot horses, don't ley?" was thuis na een campagne r auto door het gehele land, gedu- aande Me wellce ZÜ °P verschillende ba- alle 5 van het le£er was gearresteerd. ADVERTENTIE de luxe van I internationale goede smaak Zij zei dat zij was gearresteerd wegens het uitdelen van pamfletten ten behoeve van een demonstratie tegen de „dag van het leger" in Fort Hood in Texas. Het uitdelen van pamfletten waarin de rechten van de recruten volgens legervoorschriften in Fort Bragg in North Carolina wer den opgesomd en tijdens een poging van indianen om Fort Lewis in Washington te „bezetten." Erg druk Jane Fonda is een vrouw die het erg druk heeft met haar bemoeiin gen met sociale aangelegenheden. Een uur na dit persgesprek zou zü naar Chicago vliegen om geld bijeen te brengen teneinde tezamen met de advocaat-schryver Mark Lane in Washington een „soldatenbureau" te openen om gunstig gezinde leden van het congres in te lichten over be weerde inbreuken op de burgerlijke rechten van soldaten, die tegen de oorlog zijn. Daarna zou zij onmiddel lijk terugvliegen naar een bijeen komst in Los Angeles ten gunste van een fonds voor rechtskundige bij stand aan Zwarte Panters. Zij zat op een sofa, dronk druive- sap en sprak op zachte toon in snel le zinnen. „In deze zin (het helpen van de armen) voel ik heel sterk dat revolu tie een daad van liefde is. Zij is zeer natuurlijk en een noodzakelijk onder deel van het leven, het is alsof je groeit." „Is het niet treurig? Kinderen zijn zo ontvankelijk en wakker en zij luisteren en zien en voelen en erva ren zo volledig. Dan groeien zij op en worden ongevoelig. Zij hebben opge houden te veranderen, zy zijn tot de conclusie gekomen: „Dit ben ik" en dat is levenloosheid. De dingen moe ten in voortdurende verandering zijn." Europa Zij besloot zich in te zetten toen zij in Europa woonde. „Het werd hoe langer hoe moeilijker daar te leven, Amerikaanse te zijn en niet in staat onze buitenlandse of binnenlandse politiek te rechtvaardigen. Ik voelde dat ik terug moest gaan en proberen daar verandering in te brengen. Wij zijn in de hele wereld gehaat. Wij worden beschouwd als een fascis tisch land." Dat was in november van het vo rige jaar. Daarvoor was zij bekend als de doohter van Henry, de zuster van Peter, iemand die twee jaar op Vassar had gestudeerd, in Parijs op de linkeroever woonde, leerlinge was geweest van de Actors studio, ver volgens actrice in films zoals „Tall story," „Walk on the wild side" „The Chapman report." Haar naak te of bijna naakte figuur verscheen in de film Barbarella en een of twee tijdschriften. Zij trouwde met de Franse regis seur Roger Vadim. Zij zoekt hem en haar dochter nog elke maand op in Frankrijk, maar van een huwelijk is geen sprake meer. Zij zegt: „Dat gaat niemand iets aan. Alles wat ik kan zeggen is dat wij vrienden zijn en dat is meer dan kan worden gezegd over de meeste gehuwde mensen. Wat denkt haar vader over haar activiteiten buiten de filmindustrie? „Ik geloof niet dat het belangrijk is. Wij zijn één familie. Hij is een menselijk wezen, ik ben een mense lijk wezen, mijn broer is een mense lijk wezen. Is het van belang wat je vader denkt over wat je doet? Nee, ik houd van mijn vader en ik houd van mijn broer en het komt er geen bliksem op aan wat zij denken." Etiketten Is zy in de eerste plaats actrice of activiste? „Wel, ik houd er niet van etiketten op te plakken. Ik ben een menselijk wezen en ik werk als actrice. Acte- Activiste Jane Fonda zoekt haar weg tussen 4000 deelnemers aan een anti-oorlogsbetoging. ren doe ik heel graag. Ik heb inte ressen, ik zet me in. Ik geloof niet dat er een andere manier is om te leven." Wordt zij bekritiseerd wegens be twistbare activiteiten? „Ik ben mijn hele leven bekriti seerd. Je wordt bekritiseerd als je niet getrouwd bent en als je wel ge trouwd bent en gaat scheiden, als je niet in het huwelijk gelooft en als je er wel in gelooft." Haar activiteiten buiten het filmen hebben naar het schijnt geen nadeli ge gevolgen gehad voor haar film carrière Binnenkort gaat zy naar Parys voor de nasynchronisatie van de Franse versie van „They shoot horses" en daarna zal zij in New York beginnen aan een film getiteld „Klute" waarin zij een prostitué speelt Hoe zyn de reacties van de men sen die zij probeert te steunen? „Er bestaat alleen een probleem met de indianen Dat is me eens op de tv verteld door een indiaan, die erg kwaad was „Wij hebben geen blanke leiders nodig, blanke vrouwen om ons te leiden" en hij heeft groot gelijk Dat is het laatste in de we reld dat zy nodig hebben en het laatste dat ik zou willen zijn" Rookt zy marihuana? „Niet meer Ze zullen me grijpen als ze kunnen maar niet wegens marihuana" ROME (GPD) Op het film festival van Venetië is afgelopen weekeinde buiten mededinging de laatste film van Frederico Fellini ten doop gehouden. Het is het in opdracht van de Ita liaanse televisie en speciaal voor de beeldbuis gemaakte „I Clowns". De film was by het Venetiaanse festivalpubliek een enorm succes. Ze werd evenwel op normaal doek vertoond en in kleur, terwyi de meeste kykers het met zwartwit en de beperkte omvang van een televisiebuis moeten doen, maar voor hen is „I Clowns" Juist bestemd. Felli ni verviel dan ook kort voor de voorstelling weer in een van zyn onaangename buien, toen hy er zyn afschuw over uitsprak, dat zyn laatste pro- dukt buiten de bedoelde propor ties zou worden vertoond. Ook uitte Fellini opp de bekende ma nier zyn achterdocht jegens de mogeiyke bekwaamheden tot oordelen van het op het festival verzamelde publiek. „I Clowns" betitelt Fellini niet niet als film. Hy noemt het meestal een „dingetje", „een ex periment" of een „special". De maker van Satyr icon, van La Dolce Vita en La Strada bekent in I Clowns weer eens zyn lief de voor het circus. In een inter view verklaarde de filmmaker nog korgeleden„clowns behoren voor my tot de verst teruggaan de Jeugdherinneringen. Zy zyn byna de ambassadeurs van de roeping, die je als toneelman voelt. Zy zyn een traumatise rende verschyning voor me, die me steeds weer een gevoel van onweerstaanbare angst inboeze men". In het eerste deel van de film passeren deze traumatise rende figuren in al hun Felli- neske afschrikwekkendheid de revue: dwergen, dronken koet siers, een gemutileerde fascist, een door de Jeugd gepeste kleine stationopzichter (in Rimini waar Fellini geboren werd en zyn jeugd doorbracht) en een niet eindigende reeks van treurige maskarades. In het tweede deel van de film zoekt Fellini in Parys laatste ge tuigenissen over het uitgestorven ras van de beroemde clowns. Als slot is de begrafenis van de sym bolische grootste clown te zien. Alle clowns zyn er by elkaar en als de dode niet in de kist past, worden hem de benen af gezaagd. Maar den verrijst de overledene en in een bizarre op- Frederico Fellini tocht wordt hy weggevoerd. De laatsten laten een paar melan- cohlieke trompetstoten horen, dan wordt het voorgoed donker in de piste. RUDPOLPH BAKKER AMSTERDAM. Cor Witschege heeft het kort geding tegen de VARA, Ci- necentrum en de schryver Wim Meuldyk verloren. De president van de Amsterdamse rechtbank mr. H. W. H. Stheeman weigerde gisteren in zyn uitspraak aan de eis van Witschge tot stopzetting van de op namen voor de nieuwe Pipo-serie te voldoen. In de overeenkomst die Ci- nécentrum de oude „papa Pipo" had aangeboden zag de president geen aantasting van de fotorechten die Witschge heeft krachtens een overeenkomst met Meuldyk. Witsche werd veroordeeld tot de kosten van het geding Hy kondigde aan in hoger beroep te gaan. UTRECHT 3GPD) - Sal Tas, corres pondent in Parys voor het Parool, zal volgend jaar een politieke t.v.- rubriek krygen by de T.R.OB., Tas, die per 1 januari by Het Parool met pensioen gaat, treedt niet in vaste dienst by de T.R.O.S.. Sal Tas is reeds twee keer voor de TB.05.- camera's verschenen, geïnterviewd over politieke en actuele vraagstuk ken door TR.O.S.-voorzitter mr. Landré. CAMERA Italianen maken bVesterns en Amerikanen kopen qvant-garde regisseurs om het gat loor het wegebben van de popula- jjlteit van de spektakelstukken op te 'tullen. Nu de regionalisatie in de film- lustrie byna is opgeheven, film- tussen Europa en de Ver- Staten vervagen, filmpalei- i in Hollywood leegstaan en Be- •ley Hills bevolkt raakt met sterren en regisseurs viel verwachten dan één van hen eens zou wagen aan de confrontatie met deze drain van het witte doek. Dat het Agnes Varda is gewor- >n verbaast. Ze was naar de Ver- Staten vertrokken dat was inoegzaam bekend maar dat de van de kleurige, roman- antiekerige Le Bonheur de knappe satire op de Verenigde Sta ten en de hele Amerikaanse cul turele erfenis inclusief plastic, maar vooral het Hollywood complex en het politieke systeem zou maken is een van de dingen die binnen 's mensen bereik liggen maar die men maar zo niet zou verwachten. Lions Love zullen veel mensen een film zonder kop of staart vin den. Anderen zullen alles gezocht vinden, maar de doorbyters worden beloond met fyne geestige dialogen vol lichtvoetige ironie etc. Dat het Varda is geworden die tenslotte de klassieke filmkloof Amerika-Europa in een directe dia loog (want in Lions Love wordt veel geïmproviseerd o.a. door Hair-ac- teurs Gerome Ragni en James Rado) mag achteraf toch niet zo verwonderlyk heten. Weinigen zul len op de hoogte zyn dat ze be halve zoetgevooisd werk ook een aantal politieke documentaires maakte en o.a. mee werkte aan de collectieve prent Loin du Vietnam. Maar dat was lang na haar Le Bonheur en nog niet zo lang ge leden, zodat mag worden aange nomen dat voor enkele jaren terug zich de zaken by haar ten goede hebben gekeerd. Zoals al gezegd in de film is een hoop geïmproviseerd. Dat wordt be halve de twee al genoemde Haar mensen gedaan door Shirley Clarke (oineaste uit de New York School van o.a. The Connection) en heel even door Eddie Constatine. Viva, Andy Warhols innigste produkt is de hoeksteen van die improvisatie. Zy is het die met Gagni en Rado een experimentele driehoeksverhou ding heeft en bezoek krijgt van Clarke die met haar in Hollywood een film wil maken. Lions Love (leeuw van Para mount Pictures) is niet zo'n diep gravende film maar zo'n eentje om veel plezier om te hebben; waarin de problemen in hun elementaire fase wel raak getypeerd worden. lllllllllllllllilllill illllllllllllP"1 LEDO Fellini's machtige film werk Satyricon bhjft nog een week in Leiden. Fellini heeft in deze film uiting gegeven aan zyn gefasci neerd zyn door de menseiyke slechtheid en verdorvenheid. Geen verheven thema, maar de meester hand van Fellini staat weer borg voor een magnifiek filmwerk. Het gebruik van kleur door de Italiaan se regisseur mag in het by zonder worden vermeld. Gezegd moet nog worden dat Satyricon een uiterst moeilyke themafilm is. NON De beste oorlogsfilm oit gemaakt noemde de jury van filmfestival in Cannes „Mash" kende het de eerste prys toe. die voor deze film abso luut niet te hoog is. Of Mash nu daad de meest overtuigende nti-oorlogsfilm is blyft natuurlyk vraag, maar zeker is dat de tkers van de filmdegruwelykheid i de Oorlog op zo'n weerzinwek- wyze weergegeven hebben, af en toe onpasseiykheid zou als de film niet vol zat „komische noten". Wie oppervlakkig wil kyken zal iets anders zien dan een humo- sch verhaal dat wel speelt in de oorlog (in Korea), waar waarin geen schot valt, maar rugby ge speeld wordt en waar altyd de zon schynt. Zonder deze garnituur zou de film ook ongenietbaar zyn ge weest. Wat de filmmaker waar- schyniyk heeft gewild is dat de ky- ker zich begint te realiseren nadat hy zich naar heeft gelachen dat hy iets gruwelyks heeft gezien. Iets over 't verhaal: Twee jonge artsen komen in een medisch kamp in Korea waar zy oorlogsslachtoffers moeten opereren. Zo ruw zy zyn in hun persoonlyk leven zo ruw staan zy ook aan de snytafel. Met hen vertoont het hele kamp een langzame geesteiyke afsohuiving naar de zelfkant. ADVERTENTIE - Showroom: Nieuwe Rijn 87, telefoon 34544 (4 lijnen) Eddie Constantine: even mee improviseren STUDIO De film „Let it be" hebben de Beatles van zich laten maken, toen de groep al op het punt stond uiteen te vallen. De breuk tussen het viertal, dat byna tien jaar lang de popscene heeft beheerst en z'n sporen in de maat- schappy heeft getrokken, is nu de finitief. Op zyn boerderytje in Schotland heeft Paul McCartney aan verslaggevers laten weten, dat men niet meer op een hereniging hoeft te rekenen. Je zou daarom kunnen zeggen dat „Let it be" een soort documentaire is van de groep in haar nadagen. De opnamen zyn gemaakt in de Londense Apple-studio, waar Je de Jongens bezig ziet en hoort met muziek van „Let it be", hun laat ste elpee. Dat gaat zo een uur achter elkaar door. Daarna zyn ze voor de afwisseling op het dak van het Apple-gebouw in het hart van de stad gekropen, aldoende een ge weldige verkeersopstopping veroor zakend die de Londense bobbies pas na uren wisten te ontwarren. Maar goed, waar het om gaat is de omgang van de vier Beatles on derling. Wat dat betreft geeft „Let it be" een veel waarachtiger beeld van „Hard day's night" en „Help". In ,,Let it be" spelen de Jongens geen rol, ze zyn zich zelf. J« ziet hoe MoCartney eigenlijk de stuwende figuur is achter het muizikale werk van de Beatles. Hy is het steeds, die de anderen tot activiteit moet aanzwellen, telkens weer aanspoort om een nummer nog eens over te doen, zonder daarby irriterende leidersneigingen te kry gen. Knap hoor. In dat ene uurtje studiowerk dat je mag aanschouwen wordt door alleen maar goed te observeren duidelyk dat de groep in die dagen al op breken stond. George Har rison byvoorbeeld laat zich ken nen als de kalme figuur die de laatste jaren zyn eigen weg heeft weten te vinden. Bereidwillig om alsBeatle z'n party tje mee te spe len (tegen McCartney: ,als je wilt dat ik 't zo speel, doe ik dat. Wil je 't niet, dan laten we 't toch") maar die ook wel van zich zal laten horen, nu het Beatle-tydperk voorgoed voorby is. Dit in tegenstelling tot Ringo Starr, die altyd een beetje tragische indruk maakt met zyn zeer geringe muzikale inbreng, maar de schijn wekt daar niet onder te lyden door de droge opmerkingen die hy af en toe, langs z'n neus weg lanceert. Lennon komt eigenlijk het minst uit de verf in deze film. Misschien wel als persoonlijkheid, de vreem ds vogel van wie je nooit goed hoogte krygt, maar zyn toch waar lijk niet geringe muzikale aandeel blyft geheel onder tafel steken. En daar draait de hele beoorde ling van „Let it be" om. Wie deze week naar STUDIO trekt om vrolyke Liverpoolse knapen in kleur nog wel aan het werk te zien, zal zich zwaar bekocht voelen en zich stierlyk vervelen. .Het it be" is voor de fijnproe vers, de Beatle-kenners die de mu zikale ontwikkelingen fase na fase hebben gevolgd en belang stellen in de tostandkoming van de aller laatste langspeler. Voor deze cate gorie bioscoopbezoekers moet het Jammer zyn, dat het maandenlange studiowerk in praktisch één uur film is samengepropt. Juist de primaire voorbereidin gen, zoals het ontstaan en rijpen van een melodie, het zoeken naar een passende tekst, het overdragen van de muziek aan de andere Beatles, het bedenken van een ar rangement, het instuderen met de onvermydeiyk volgende verveling, juist die elementen mis Je helaas in „Let it be". Het blyft nu by het één of twee keer spelen in de studio van de al kant en klaar lig gende nummers, waaruit Phil Spec- tor tenslotte het af scheidsalbum van de Beatles samenstelde. REX ,De gruwelkamer van de Sex" is weer zo eentje waarvan er dertien in een dozyn gaan. De ma kers dachten twee sliegen in een klap te vangen. Een flinke portie sex en dan ook nog een beetje griezel effecten dan lok je tenminste de liefhebbers van een portie erotiek en de liefhebbers van de „suspen se". Beide categoriën zullen onge twijfeld teleurgesteld huiswaarts zyn gegaan want wat er in klem- op het doek verscheen was de moei te die de regisseur zich getroost heeft beslist niet waard. De sex- liefhebbers kwamen nog het best aan hun trek met wat sadisme, zelfbevrediging, een paar lesbiennes en nog een handvol andere ver knipte figuren, maar de griezel-ef fecten waren ronduit belacheiyk. Een bordkartonnen keldertje met wat naakten wassen beelden en een paar gros flakkerende kaarsen is nu eenmaal niet voldoende. Het verhaal is gauw verteld: een twee tal meisjes raakt verdwaald in een bos en komen terecht by een leeg staand landhuis waar een sexma- niak woont samen met zyn zuster. De rest laat zich gemakkeUjk ra den. LUXOR Het Leidse hippie volkje kan ook deze week nog zyn hart ophalen by Woodstock. Byna drie uur lang (in kleuren en in stereo) „Drie dagen van vrede, mu ziek en liefde". In de film over het (tot nog toe) „grootste popgebeuren aller tyden", dat vorig jaar in Amerika plaats vond, om. het optreden van Joan Baez, Arlo Guthrie, Sly and the Stone, Richie Havens, The Who. Country Joe and the Fish, John Sebastian, Santana en Joe Cocker. ADVERTENTIE nPH de „harde" matras met alle comfort van een „zachte"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 21