TWEE WERELDEN: NEGER JOOD Beide dezelfde bittere ervaringen en hetzelfde streven naar vrijheid El Hl vvoë&Éis VOOR, OVER EN iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHii VAN VROUWEN LEID SCH DAOBULB WTf .ISSfi.-i WK Harriet Beecher-Stout ER ZTJN in de wereldgeschiedenis eigenlijk maar twee boe ken verschenen, zo u wilt: romans, die een internationale betekenis en gevolg ten goede hebben gehad als geen ander, n.l. „Uncle Tom's Cabin" - ,De negerhut van Oom Tom" - van Har- riet Beecher-Stowe en „Altneuland" van Theodor Herzl. Immers „de Negerhut** heeft alle volkeren ter wereld wakker geschud voor de ergste mensonwaardige toe standen in de samenlevingde s 1 a - r e r n y. Als een felle vlam en laaiend vuur heeft „De Negerhut" het mensdom wakker geschud en het is dat aangrij pende boek geweest, dat te begin nen in Amerika en vervolgens over de gehele wereld de slavernij heeft doen afschaffen. Zeker, in Engeland en de Engelse bezittingen was de slavernij al sinds 1833 afgeschaft, waarbij de eigenaars 3 7 der marktwaarde van hun ..han del" door de regering met 20 miljoen pond was vergoed, maar toen in 1852 „De Negerhut" verscheen, was deze handel in Zuid-Amerika. de grootste slavenmarkt ter wereld, nog een bloeiend (en bloedend!) bedrijf. Maar door Beecher-Stowe werd toch eindelijk de publieke opinie in bewe- ging gebracht, waaruit de befaamde „underground railroad" ontstond, de landelijke organisatie om de gevluch te slaven bij hun ontsnapping verder te helpen. Deze vrijheidsbeweging verbreidde zich al meer en meer, wat de slaveneigenaars er ook tegen de den, tot eindelijk in 1865, na de Bur geroorlog. in de Verenigde Staten pas) by het „13de amendement" de j slavernij ook in het Zuiden werd af- j geschaft. Beecher-Stowe had getriomfeerd! Het zou te ver voeren door een op somming te geven, hoe ln andere lan den de afschaffing voortgang had. Alleen nog even „de hand in eigen boezem gestoken": pas in1910 verden de laatste slaven en „pande- 1 lingen" in Ned. Oost-Indië 'op Soem- bawa) bevrijd, wat toch al in 1863 in „onze West" had plaats gehad. Een lange lijdensweg voor de betrokkenen n& 1852 waarin Harriet Beecher-Sto- *e, 'evenals trouwens haar broer de .predikant Henry Ward Beecher) de grote trom roerde Wie was deze moedige strijdster? Een Jonge vrouw, brandende van ontwaardiging èn daadkracht! Zij [werd geboren ln 1812 als dochter van (en Presbyteriaanse predikant in itfield-Connecticut en trouwde op j •Jarige leeftijd met Calvin E. Sto- hoogleraar aan een seminarium st te Cincinnati en later in Massa- lusetts, twee broedplaatsen van •litioniatiache «afschaft mg der ivernij propaganda. Al direct na haar huwelijk stelde zij huis open voor gevluchte neger den, wat later gecoördineerd zou den in de „ondergrondse weg". Nadat haar .Negerhut' eerst als [feuilleton in de „National Era" was [lepubliceerd, verscheen haar roman boekvorm, waarmee zij direct al |een enorm succes oogstte vooral in [bgeland en Noord-Amerika. Van de druk werden er alleen al in En 1*4 miljoen exemplaren ver- iht, om van Zuid-Amerika maar te gen, aangezien zij daór al dade- van de zijde der slavenhande ls en -bezitters fel werd bestre- Ja, werd zy (natuurlijk» be- khuldigd van vervalsing der waar heid, waartegen zij direct in het krijt trad met een geschrift „Key to Uncle Tom's Cabin" 'sleutel tot „de Hut"), *aarin zij met omstandige documen tatie en onweerlegbare bewijzen de volle waarheid van haar „Hut" aan toonde! Maar zy rustte niet aan haar schrijf tafel. doch reisde «1853» naar Euro pa waar zij overal als heldin met laaiend enthousiasme werd verwel komd. Zo bracht zij de internationale strijd tegen de slavenhandel op gang met steeds groeiend succes. Zij overleed als 84-jarige militante strijdster in woord en vooral daad in 1896. Doch nu Theodor Herzl. diens boek en vrijheidsbeweging. Zeker, de Jo den waren geen slaven, doch alom ln Europa om by Europa te blij ven werd toch hun vrijheid als mens beknot, zoals ghetto's met ket tingen afgesloten, het verplicht dra gen van herkenningstekens, voor hen verboden beroepen en allerlei andere sociale remmingen. Wie was deze Herzl? Hij werd als zoon van een onbe middelde middenstander geboren in 1860 en overleed in 1904 Na zijn Juridische studie en afge studeerd in 1884, was hy korte tijd bij de rechterlijke macht in Wenen en Salzburg, hing echter al gauw de to ga aan de kapstok en werd om betere financiële redenen Journalist en to neelschrijver. In „Altneuland" geeft hij eigenlijk een beeld van zichzélf waarin hij de hoofdpersoon laat zeggen: „Manche wurden aus Not Journalisten und handelten mit öffentlicher Meinung. Noch andere tummelten sich in Volks versammlungen herum, hausierten mit wertlosen Schlagworten. um be- kannt zu werden und parteiliche Be- ziehungen zu ergattern, die spater Nutzen bringen mochten". (Van 1891—'95 verbleef hy in Parijs als correspondent van de „Neue Freie Presse", het toonaangevende blad in het Oostenrijks-Hongaarse Keizerrijk ln welke kwaliteit hij zich mengde in de wereldschokkende ..Dreyfuss- affaire", U weet wel dat deze Joodse officier beschuldigd werd van spiona ge en na degradatie veroordeeld werd tot levenslange verbanning naar het Duivelseiland. Natuurlijk kwam ook Herzl hiertegen in verzet, ook al was het Emile Zola, die door zijn „J'accu- se!" (ik beschuldig) de grote stoot gaf tot revisie van het vonnis met al gehele rehabilitatie van Dreyfuse en veroordeling van de wérkelijke mis dadigers uit de hoogste militaire kringen! Hierna keerde Herzl weer terug naar Wenen, dat in het laatst der 19e eeuw het centrum van artistici teit was van Joodse schrijvers en dichters, musici en schilders, zoals Arthur Schnitzler, Gustav Mahler en Max Reinhardt, de schepper van de nieuwe toneelkunst. Als filosoof was Herzi een adept van Plato «„Politeia"), van Spinoza („Etliioa ordine geometrioo demon- strata") en Schopenhauer („Uber die Freiheit des menschlichen Willens") Terug in Wenen begon zijn levens werk om van Palestina een vrije autonome Joodse staat te maken en het land te cultiveren. Het zou te ver voeren Herzl's fait.es et gestes op de voet te volgen. Daarom een sprong naar 1902 toen zijn boek ..Altneuland' verscheen. En nu is het wonderbaarlijke, dat hU in 1902 een beeld gaf van Palesti- na Ln 1923, dus een „toekomstroman" i een science fiction. Wat was de inhoud van dit boek. dat j zo n heerlijke vrijheid en erkenning der menselijke waardigheid voor alle verdrukte Joden over de gehele we- reld bracht: dat honderdduizenden i Joden naar het Beloofde Land deed gaan? Het land van de verwezenlyk- j te idealen. Hy laat daarin als hoofdpersoon op treden een zekere Dr. Friedrich Lo< - wenberg. een werkloos en verarmde jurist ten gevolge van een toen heer sende wereld-malaise en -werkloos heidhet beeld van Herzl-zèlf i Ten einde raad neemt Loewenberg j een aanbod aan van de niet-Joodse j Duits-Amerikaanse miljonair Kings- court (Köningshoffom „de wereld vaarwel te zeggen" en met hem te emigreren naar een vrijwel onbe- woond eiland in de Stille Zuidzee met het jacht van Kingscourt en de be- I manning daarvan. Zij blijven daar 20 Jaren tot Kingscourt er ineens zin in krijgt een kykje te gaan nemen hoé de wereld in al die Jaren veranderd is en zó belanden zy samen ln Pa lestina. Doch hoe verbaasd kijken zij op. toen zij dat land. dat in 1902 nog een dorre woestenij nog zonder enige cul tuur was. zagen veranderd in het bloeiend en groeiend Eretz Israël En nu treedt de visionaire blik van Herzl op: in 1902 voorspelde hij dat het land in 1923 zou veranderd zijn en hoéI Visionair want daarin voorspelt hy de sociale, culturele en structure le veranderingen die in 1902 nog niet bestonden, zoals b.v. een telefonische nieuwsdienst waarbij men alleen maar even de microfoon had op te nemen, een nummer te raaien en men vernam de laatste wereld- nleuwsmededelingen. Elektrische koel kasten bedenkt u. dat die in 1902 nog niet bestonden! Elektrische trei nen doorkruisen het land 'voorspeld in een tyd toen er alleen nog maar stóómtreinen waren!), het land dat vruchtbaar is gemaakt door toepas singen van mechanische en land bouwkundige middelen en sociale voorzieningen, waarover men in 1902 nog niet eens dróómde! Alle dingen die toén nog een utopia waren! Kort om veranderingen die zO verbluffend logisch en aannemelijk waren, dat de Joden door de gehele wereld hier over vol enthousiasme raakten, Ja zó, dat honderdduizenden verdrukte Jo den (hier heeft u weer het raakpunt met de negers!) over de gehele we reld naar het land van de vrijheid wilden gaan en daar druppelsgewijs arriveerden „om het land weer te be- erven waar Yerushala (Jerusa lem) ligt", of zoals het Joodse Volks lied „Hatikwah" luidt Onze hoop is nog niet verloren De hoop van duizenden jaren Te zijn een vrij volk in ons land Het land van Zion en Jeresalem Het is te begrijpen, dat de Israëli's deze grote nationale figuur in hun Theodor Herzl wederopstanding eren als een daad werkelijke profeet! Te zijner ere werd een berg in de periferie van Jerusalem naar hem vernoemd: de Har-Herzl. Op deze Herzl-berg is een museum van internationale bekendheid ge- j sticht, natuurlijk het Herzl-museum. i wereld hun vrijheid in Eretz Israël waarin zich het materiaal over leven bracht, ondanks alle tegenkanting, al j en werken van deze pionier der vrij- le strijd zelfs tot op heden toel heid en ook andere schatten uit het Beecher Stowe en Herzl: twee strij- verleden bevinden. j ders voor de vrijheid van twee ver- Een diep-eerbiedige en dankbare drukte volkeren. En hun bevrijders! I hulde aan hem, die alle Joden ter l Twee werelden. Dolf Schnaar „2c rangs burger" ,Jn Amerika kun je beter zwart zijn dan een vrouw" Dat is de me ning van ShiiieyChrisholm.de eerste negerin die in het Amerikaanse Con gres is gekozen. In McCall's zegt ze dat iedereen wel weet dat in Amerika vooroordelen tegen zwarte mensen bestaan, maar dat vrijwel alle man nen (en helaas ook de meeste vrou wen» hogelijk verbaasd zijn wanneer over de discriminatie van vrouwen wordt gesproken. Shirley Chisholm zegt te hebben ervaren dat haar vrouw-zijn bij haar verkiezingscam pagne een veel grotere handicap bleek dan haar zwarte huid. Eén van de problemen ls volgens haar dat de Amerikaanse vrouwen hun rol als „tweederangs burgers" veel gemakke lijker accepteren dan de negers ooit hebben gedaan. Shirley Chisholm is al meer dan twintig jaar actief op po litiek gebied. In die tijd heeft ze al het vervelende en saaie werk gedaan dat op verkiezingsdag het verschil tussen overwinning en nederlaag kan betekenen, terwijl mannen met de re sultaten gingen strijken: ..Het onver anderlijk lot' van vrouwen in de po- i litiek". I Vrouwen hebben volgens liaar zelfs nog niet het niveau van waardering kunnen bereiken dat negers tegen woordig bereiken. „Ze spelen alleen maar een rol in lager-betaalde, on dergeschikte banen die op dood spoor j eindigen. En als ze erin slagen betere posities te bereiken, worden ze altijd slechter betaald dan de man die de zelfde baan krijgt". Eten om te leven Van de bekende diëtist Gayelord Hauser is 'volgens Paris Match.» de volgende uitspraak: „De moderne I mens neemt veel te veel voedsel tot wassen) zes weken gegarandeerd terwijl de fabrikant ook nog een ..conditioner" voor het haar in hei schuim stopt. Vrijgezellen maal tijd Wat eten mannen als hun vrouwen met de kinders op vakantie zijn? Elle vroeg het aan acht bekende acteurs, regisseurs en tv-presentatoren. De culinaire fantasie blijkt bepaald niet te worden geïnspireerd door het ge dwongen celibaat: de heren komen tijdtgis hun vrygezellenweken niet. verder dan elke dag weer bakken pa tates frites, een tartaartje, een IIIIIIIIIIIUIIIIIIII advertentie DAMESMODE in exclusief jonge stijl» BREESTRAAT I08°H2 LEIDEN zioh. Een derde deel van wat wij te genwoordig eten zou voldoende zijn om ons in leven te houden". Deson danks heeft het overtollige tweederde deel van ons voedsel een functie. „Dat dient om de artsen in leven te hou den", zegt Hauser. Klcursthuini Haarverven wordt steeds gemakke lijker: in Amerika ls een nieuw soort „kleurschuim" op de markt gekomen 1 dat 'volgens de fabrikant) in een kwartier tijds grijze haren camou fleert en de natuurlijke haarkleur dieper maakt. Het schuim zit verpakt in plastic knijpflessen, wordt recht streeks op de haren gespoten en na een kwartier met water uitgespoeld. De kleur wordt 'ook by veelvuldig aardappelkoek, stapels sandwiches, soep-uit-bllk, een ootelet, spiegeleie ren met een glas rode wyn, of een gegrilleerde biefstuk. „Hondejaar" Volgens Ladies' Home Journal bele ven we dit jaar (althans naar ooster se astrologische begrippen» het jaar van-de-hond. Dat zou betekenen dat mensen die in dit jaar geboren zijn j een helboel goede eigenschappen hebben en vóór alles trouw en aan hankelijk zijn. Zo'n jaar-van-de- hond komt elke twaalf jaar terug; de overige elf zijn gewijd aan de koe. het paard, het konijn en nog een aantal andere dieren die volgens de legende hebben gerouwd aan de baai van de overleden Boeddha. Ladle* Home Journal noemt in dit verband ook even de hond-van-het-jaar. Dat is de Akita, een stevig gebouwde Ja panse hond, die de laatste tijd in Amerika zeer populair is geworden. De Amerikanen noemen hem een „com pact dog"goed uit de kluiten gewas sen. met stevige beenderen en een gewicht dat de vyftig kilo kan bena deren. Hij heeft rechtopstaande oren. een sierlijke krulstaart en een dikke vacht die diverse kleuren kan hebben, van bijna zwart tot rood, grijs, wit of lichtbruin. Maaltijd naar maat Mensen die wat klein zijn uitgeval len kunnen voordelig eten in het Zwitserse platasje Herisau. Elke zon dag tussen tien en twee uur wordt daar in een van de hotels een menu geserveerd waarvoor de gasten „naar lichaamslengte" betalen. Maandblad Hotel Revue vertelt dat grote gasten in het betreffende etablissement voor hun maaltijd 1*4 maal de prijs beta len die aan kleine gasten wordt be rekend. Onder die laatste categorie vallen de eters die niet langer zijn dan 1.26 meter. Bezoekertjes die nog rechtop onder de tafel door kunnen lopen mogen helemaal gratis eten Drie mogelijkheden: de patron houdt veel van kinderen, hy heeft een zwak voor kleine mensen, of hy gaat dood gewoon uit van de veronderstelling dat lange mensen meer eten. Knoopjes om de nek De ontwerpers van mode-acce' res zoeken hun ideeën soms zo dicht by huis dat we ze zelf hadden kun nen bedenken. Hier in zo'n vondst van dit najaar: halsbandjes van doodgewone benen knoopjes, aan een koordje geregen. Voor het benodigde materiaal hoeft alleen maar een greep te worden gedaan in de kno- pendoos die moeders en groot moeders nog wel in ere houden. An dere grappen uit deze sector van de mode: brede leren corselet-ceintuurs met grote bewerkte koperen gespen. Veelkleurige afghaanse sjaals die in turbanmodel om het hoofd worden gedrapeerd. Witte kralenbandjes met een enkele margriet die om hals of chignon worden gedragen. Ouderwet se schildpard haarspelden om vlak achter het oor in de haren te steken. Ringen en armbanden van fluweel, helemaal volgeborduurd mm kleine kleurige kraaltjes en steentje®. Brede pythonceintuurs zyn er oo* nog steeds, maar dan wel geverfd in spre kende kleuren. Zachte vrouwen Guy Beart, componist, chansonnier en maker van t.v.-programma's ver klaart in Marie France dat hy een „volmaakte solitair" is en behoefte heeft aan alleen leven, zonder vrouw en zonder kinderen. Hy wil wel ver tellen welke eigenschappen hy van "n vrouw verlangt: ze moet zacht zyn (en dat geldt zowel voor haar huid als voor de blik van haar ogen en haar karakter) en ze moet gevoel voor humor hebben. Het oordeel van vrygezel Beart schynt wel gewicht in de schaal te leggen, want een ander Frans tyd- schrift wilde van hem weten wie voor hem het ideale type vrouw is. En op die vraag antwoordde Beart dat vol gens hem „een ideale vrouw" niet te vinden is. zelfs al gaat men in de his torie terug tot de vrouwen van het Oude Testament.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19