„De papa van de spaghetti-western
Rol „Cuckoo" lijkt
Liza Minelli op
't lijf geschreven
SERGIO LEONE,
BEGONNEN MET
v TWEEDEHANDS,
WIL NU NAAR
GANGSTERGENRE
goeie tip -
voor 'n dagtrip
De DZH bust u er heeo. Dagelijks
O
Judy Garlands dochter op grote hoogte
Sex-zoekers
„Remmen los"
helemaal in
hillbillystijl
Cable Hoque
Laatste week
'West Side"
VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA li
Sergio Leone
Opnamen voor een van z'n films.
(Van onze speciale verslaggever)
Almaria/Talavera (GPD) „Een kind, dat zich vermaakt
iet western-dromen" (James Coburn). „De enige Italiaan, die
lerkelijk wat heeft bijgedragen tot de geschiedenis van de
estern" (Yul Brynner). „Een ongelooflijk harde werker en
ter intelligent" (Rod Steiger). „Een man, die ons Amerikaanse
gisseurs te denken heeft gegeven" (regisseur Don Medford).
Dat zijn een paar kwalificaties van
lisseur Sergio Leone. Een gezette
in met een baard, vriendelijk, zeer
illst en algemeen gezien als de
ipa van de spaghetti-western",
ten vijftal Jaren geleden ontdekte
de woestenij nabij Almaria en na
ai hebben velen gebruik gemaakt
a deze locaties. Films als „Patton",
loctor ZJivago", „Lawrence of Ara-
i" en talrijke westerns van Ame-
aansce en Italiaans-Spaanse ma-
werden er geschoten.
Sigaartjes
d de heuvels en dalen, de scherp
neden canyons en barre steen- en
idvlakten in de schaduw van die
rra Nevada vindt men talrijke
Kstadjes, forten en coralls, die zijn
j itergelaten na wekenlange opna-
Jigenlijk was ik bezig met „Once
on a time there was America". Dat
jest de laatste western worden.
kwam „Duck, you sucker",
irvoor ik als producer zou optre-
Het is film, die 4*4 miljoen dol-
gaat kosten. Op aandrang van
der anderen de acteurs heb ik me
en overhalen om „Duck, you suc-
te gaan regisseren".
ver Reed en Gene Hackman („ma
rooned") de voornaamste rollen spe
len. Ergens aan" de Taag filmde hij
ook in de gloeiende hitte, maar be
steedde duidelijk meer aandacht aan
zyn dure materiaal. Candice Bergen,
die haar carrière begon in „the
group" van Sydney Lumet, stond op
instorten. De hitte en het zware li
chamelijke werk hadden haar spaar
zame krachten gesloopt. „Ik doe dit
omdat ik geld nodig heb. En geld
maakt, dat ik mijn leven van nu kan
voortzetten. Ik ben niet zo'n western
fan, maar misschien kan men geweld
bestrijden door geweld te demonstre
ren".
Koelte
Don Medford liet voortdurend zak
ken met ijs aanrukken om Candice
Bergen koelte te verschaffen, riep om
de twee minuten „Schat, het gaat
geweldig. Je bent uniek". Ook Oliver
Reed, de acteur, die onder meer in
de musical „Oliver" schitterde, on
derging een soortgelijke, zij het aan
gepaste behandeling.
Van dat alles niets bij Leone vele
honderden kilometers zuidelijker. Op
een gegeven moment bleef Rod Stei-
bouwd uit micahoudend erte en fel
schittert in de schrijnende zon van
Andaluslë.
Vrouwen
Waarom gebruikt hij weinig vrou
wen in zijn westerns?
„Voorop gesteld ik ben geen „mi-
sogono", geen vrouwenhater, maar
mijn stories zijn in feite simpele ver
halen van mensen, die maar een ding
willen: overleven. Vrouwen remmen
het tempo.
Ik heb eens „gunfight at the OK-
corall" gezien (film van John Stur-
ges over de strijd tussen Doc Holiday
en Wyatt Earp. '57)„Op het moment
dat Rhonda Fleming het doek op
kwam, viel die hele film aan stukken.
Het was een ramp. Dat was weer ty
pisch Hollywood, er moest weer een
held met bijbehorende vrouw zijn".
Heeft u de zwakke plekken in de
Amerikaanse western opgezocht,
voordat u begon met uw cyclus?
„Als ik ze niet had gezien, was ik
nooit begonnen met westerns".
„Het oog raakt eraan gewend be
paalde dingen te zien. Wie temidden
van een niet veranderende omgeving
leeft, roest vast. Ik ga nu de gang
ster-films maken. Dat kan alleen een
buitenlander, omdat hij fris tegen die
verhalen aankijkt. Ongetwijfeld zal
er een „Italiaans" element insluipen,
zoals in mijn cowboy-films. Een
nieuw oog, is 'n enthousiast oog. Dat
zag Je aan Midnight cowboy. Een
film vol frisheid en nieuwe ideeën.
Net als mijn westerns zullen die
gangster-verhalen mengsels zijn van
fabels en realiteiten.
ergio Leone is op dit moment een
best betaalde regisseurs ter
'eld. Misschien wel de best betaal-
Hjj krijgt 750.000 dollar per film.
huwelijks vijf Jaar geleden maak-
t furore met „for a fistfull of
met Clint Eastwood (Rowdy
ICI™ les uit „Rawhide") „ik zag hem op
Vla Veneto. Hij had een goed ge
il. Dat is belangrijk", aldus Leo-
;n M
stale kosten? 200.000 dollar. Een
chelyk schijntje vergeleken bij
dollar vretende produkties uit
erika. De rolprent bracht zeker
pi alf miljoen terug in het laatje en
mythe van Leone was geboren,
g leen leerde de dunne sigaartjes
ode, slecht gesahoren, in poncho
poken helden kennen. De mannen
de lange gele leren jassen, de
ltelI1l ddurende huilende wind over ka-
ittrt 'kkten met verlaten uitziende
derii toiJen. „Voor een handvol dol-
'werd gemaakt met kostuums en
ipment, die van andere films wa-
overgebleven. Sergio Leone, ja-
tog onbekend als assistent-re-
,k 0 sur van spektakelfilms, was op
I wereldberoemd.
Sterren
«gio Leone is een verkwikkende
Hy behandelt zijn sterren (in
•atere films heeft hij gebruik ge-
W van erkend Amerikaans ta-
Henry Fonda, Jason Roberts,
'Steiger) naar hun waarde, maar
op de set komt, vindt niets dat
op een sterrenbehandeling,
gebruikelijke linnen stoelen met
staan er, en een parasol te-
de vernietigende zon. Voor het
d|e moeten „de goden" de ellen-
iedereen delen. Ze drinken
uit honderden flesjes gedistil-
d water, die elke dag in grote
nt bakken met ijs naar de woes-
'orden gesleept en waarvan er
'genoeg zijn. Ze moeten rennen
bet gloeiende zand en ademen
dikke waas van paardezweet.
wat werkt die man", zei Rod
OOR
°or mij was de manier van wer-
dle Leone aanhoudt nog duide-
omdat ik een dag eerder de
"n Don Medford had bezocht,
regisseur (hij maakte ook de te-
Me Big Valley) is momenteel
Ie bezig met „the hunting
waarin Candice Bergen, OM
ger in zijn klapstoeltje zitten, om een
gesprek met zyn masseur af te ma
ken. Leone: „Rod, kom hier. Als ik
je roep moet je er zijn. Laten we dat
afspreken". En Steiger protesteerde
niet.
De Italiaan beschouwt zijn western
cyclus als geëindigd.
,Ik heb plannen voor een aantal
gangsterfilms. Ik wil verhalen ma
ken over het Amerika tijdens de
drooglegging. Voordat de Italia
nen de misdaad in New York en de
andere grote steden controleerden,
waren de Ieren en de Joden in een
fel gevecht gewikkeld om de mis
daadhegemonie. Dat wordt mijn on
derwerp".
Enkele uren later zitten we aan de
voet van een heuvel, die is opge
Fabel
„Duck, you sucker". „Wordt de zo
veelste film, die als achtergrond de
Mexicaanse revolutie heeft.
„JA, zeker. Dat is gevaarlijk. Eigen
lijk wilde ik „Onze upon a time there
was America" maken, maar ze heb
ben me voor deze film overgehaald.
Ik accepteerde mede, omdat al die
verhalen over de Mexicaanse revolu
tie zo overdreven zijn gefilmd, dat ik
me er aan ergerde. Ik wilde iets an
ders. Iets Ironisch. Een moderne fa
bel. Het is in zekere zin een pacifis
tisch verhaal. De meeste revoluties
beginnen op straat en eindigen aan
tafel, waar geen plaats is voor het
gewone volk.
U creëerde een nieuw type western
ADVERTENTIE
Een vakantiedag naar het dierenpark is
een welbestede dag. Laat uw kinderen
genieten van wat dit park hun te
bieden heeft. Stap op: NZH-
tyn 43, Oegstgeest jLeidse-
buurt), Rtjnsburgtrweg. welke
vanaf het Station doorgaat
als NZH-lijn 45, Station,
Rapenburg! Noordeinde,<MHrk
Voorschoten,elk halfuur.
Overstappen: Wassenaar,
Lange Keriüfam op NZH-
Hjn90, richting Den Haag.
Stap uit: Wassenaar,
Dierenpark.
held. Nauwelijks te onderschei
den van de „schurk", stelde u zich
zo de „cowboy" voor?
„Ja.Misschien zijn ze niet echt,
maar in elk geval komen ze mij
reëler voor dan de helden van Holly
wood. Ik heb een „vermoeden", dat
ik bij me droeg, oneindig versterkt
De gebruikelijke karakters van Hol
lywood heb ik vele malen overdreven
voorgesteld, waardoor ze weer werke
lijk werden
Het zwart en wit van de Ameri
kaanse films (de tegenstelling -tussen
slecht en goed, die bijvoorbeeld tot
uitdrukking 'kwam in de kleding van
de western-hoofdfiguren) heb ik
weggekrabt. Om uit te vinden hoe de
mensen werkelijk zijn in deze verha
len.
Demystificatie. Ik maak grappen
over de manier, waarop de Holly-
woodhelden werden voorgesteld. Ik
benader mijn western-helden iro
nisch, op Cwaplinesqae manier. Om
dat ze toch al reëel naar voren ko
men, merkt het publiek vaak niets
van mijn benadering en ziet myn
films en mijn karakters als een vol
komen reële waarheid. Echter nog
dan in de meeste Hollywood-
westerns.
CAMERA— In het begin van
haar carrière was Liza Minelli
alleen maar de dochter van de
te vroeg gestorven Judy Gar
land, zelfs nadat zij in 1963 de
prijs voor de meest belovende
actrice kreeg. Via optreden in
veel shows, waarin ze bewees
het zangtalent van haar moe
der geërfd te hebben wist ze in
de belangstelling te blijven. Na
een rol in „Charlie Bubbles"
werd zij gevraagd voor „The
sterile cuckoo", waarin zij tot
grote hoogte stijgt.
Wellicht heeft Liza aangevoeld dat
de rol van „Pookie" in de film haar
op het lijf is geschreven, want een
lucratieve aanbieding voor de vrou
welijke hoofdrol in de Broadway
hit-musical „Promises, promises
sloeg zij af. Terecht misschien,
want haar rol in deze film leverde
haar een Oscar-nominatie op. Over
de film zelf is weinig te vertellen.
Misschien alleen, dat het verhaal
de eerste liefde betreft van twee
Jonge mensen, die voor het eerste
Jaar de universiteit bezoeken. Het
vreemde meisje „Pookie" Adams
(„Iedereen is verknipt") ontmoet in
een bus Jerry Payne, die zich aan
vankelijk alleen voor insekten inte
resseert. Uit deze eerste ontmoeting
volgen er meer en via vele vreemde
situaties ontstaat een sterke band,
die helaas niet tegen alles bestand
is. De „rake" verfilming van
dit hele proces maakt de film meer
dan de moeite waard.
BEX De sex-soekeM ie een
filmwerk met tal van ontblote bo
venlijven, even zovele, maar wat
eenzijdige vrijpartijen, dat allee ge
lardeerd met een aantal psychede
lische toestanden.
Het verhaal (nou Ja, verhaal» ia
gebouwd rondom een wufte, lang
harige Juffrouw die op kantoor
wordt aangerand en dan de wijk
neemt naar een vriendin. Zy ge
raakt in een semi-kunstenaarswe-
reldje en kruipt van bed naar bed.
Maar het eind ia afschuwelijk
netjea. Zy beëindigt haar woel4ge.
ongeremde bestaantje met een, zo
op het oog, zeer burgerlijk engage
ment.
Van de film valt weinig te genie
ten. Er is een hoop warrigheid by.
Aleeen die ene situatie, waarin een
heel gezelschap woest over de vloer
kronkelt la erg aardig. De acteur6-
praatAtles z*n ronduit (tefdatefes.
TRIANON .Remmen lo6 in
Mississippi" is eigenlijk een wat
luxueus uitgevoerde aflevering van
de Beverly Hillbillies, u weet wel
die televisieserie die enkele Jaren
geleden grote bekendheid genoot.
Ook ln deze film is er een groepje
mensen van het platteland dat in
de stad de boel op stelten gaat zet
ten.
Dat gebeurt met een geleende
automobiel uit de beginjaren van
het gemotoriseerd vervoer. Het
drietal belandt aanvankelijk ln een
Liza Minell
luxueus bordeel, waar Steve Mc
Queen en een elfjarig jongetje,
waar hy op moet passen, achter
blijven. Het jongetje weet het
vriendinnetje van Steve zo te ver
tederen dat ze besluit haar twyfel-
achtige beroep op te geven.
Inmiddels heeft de derde man in
het gezelschap de auto verkwan
seld voor een renpaard. Het jon
getje slaagt er na een eindeloze
serie verwikkelingen in de dure
auto terug te winnen dank zy een
zege ln een paardenrace. De film
is over het geheel genomen wat
warrig en er zitten zwakke stukjes
in. Maar wie dit op de koop toe
neemt, houdt toch een alleszins
aanvaardbaar filmprodukt over.
De film wordt aangekondigd als
een hilarische komedie; een beetje
t» veel van het goede UJkt ons.
LUXOR De heimwee naar het
Wilde Westen heeft „Wild Bunch"
Sam Peckinpah in zyn nieuwe film
De stryd van Cable Hogue voor-
treffelyk verfilmd. Het verhaal van
„trapper" Cable Hogue die een
fortuin gaat verdienen door in de
woestyn van het Verre Westen wa
ter te ontdekken tussen twee stad
jes, heeft alles om onderhoudend
te zyn. Goed camerawerk, een
scheut sex, humor, nostalgie en
patriottisme.
De acteurs die Peckinpah tot
zyn beschikking had, doen hun best
en weten het nodige over te bren
gen. Naast Jason Robards als de
„ruwe bolster, blanke pit" Cable,
mogen vooral worden genoemd
Stella Stevens als Cables grote
liefde uit het rosse leven en David
Warner als dominee Joshua, „voor
ganger" van een uit hem zelf be
staande secte, die verder slechts
fraaie jonge vrouweiyke aanhan
gers kent. Het begin, waarin een
verlaten Cable Hogue door de
woeste woestyn dwaalt, op zoek
naar water, is byzonder sugges
tief verfilmd. De rest van het ver
haal is onderhoudend genoeg om te
zorgen voor enkele uren plezierige
verstrooiing.
Prolongaties
STUDIO/LIDO Het grote aan
tal prolongaties van de laatste we
ken is wat weggeëbd. Wat deze week
resteert ls een tweetal kassuccessen
van formaat.
Wat moeten we eigeniyk nog zeg
gen over Samen uit. Samen thuis
in Studio. Voor de derde maal in
Lelden en al weer vier weken ln
roulatie. Het is één van de beste De
Funes-produkties met in de andere
hoofdrollen de flegmatieke Brit
Terry Thomas en de andere Fran
se komiek Bourvil. Onderwerp van
de film is een groep Engelse piloten
die boven Frankrijk uit hun vlieg
tuig moeten springen omdat de
Duitsers het toestel hebben geraakt.
West Side Story in LIDO gaat de
zesde en volgens de directie de laat
ste week in. Wie kennis wil maken
of de kennismaking wil hernieuwen
met de onvergeteiyke composities
van Leonard Bernstein kan deze
week nog terecht ln het theater aan
de Stationsweg.