Van qeuenrek tot zweefvliegtuig
Trix uit Leiden is wég van Heavy Stuff
AWAY
Underground
Dat woord gebruiken
de musici zelf
Leidenaar bedenkt aardigheidjes
Amerika en de Dutch Sound
>AG 19 AUGUSTUS 1970
LETDSCH DAGBLAD
PAGINA 17
Leidse uitvinders zitten weer
til. De heer Pardon uit de
raat kwam onlangs naar de
n van het Leidsch Dagblad
laten zien dat hij werkelijk
rindingen heeft gedaan, waar
nkele weken geleden over
f op de Altona-pagina.
is wilde deze Leidenaar een
kwestie aan de orde stellen.
iad een manier bedacht om
kte spoorwegovergangen ex-
beveiligen. Helaas is zijn idee
de Nederlandse Spoorwegen
iraktijk niet uitvoerbaar,
eze pagina verder bijdragen
van Herman Wijngaard (een ge
sprek met een liefhebber van pro
gressieve pop». Trix Eckhardt (voor
wie er op het ogenblik maar één
groep bestaat: Heavy Stuff) en van
Jan Meeuwis. wiens (eerste) Altona-
artiked handelt over het binnen
dringen van Nederlandse popgelui
den in Amerika.
We hebben voor de volgende keer
thans nog een soul-artikel in petto,
maar de voorraad gedichten is in
middels tot. nul geslonken. Voor
mensen met dicht-aderen in hun
lijf geldt: kopij graag vóór volgende
week vrijdag opsturen.
De foto die hiernaast staat afgedrukt,
kregen wij enige tijd geleden van de
heer J. Pardon uit de Driftstraat 5 te
Leiden. Voor de trouwe lezers van de
Altona-pagina is dit geen onbekende
naam. Een paar weken terug schreef
de heer Pardon op deze plaats over en
kele uitvindingen, die hij in de loop der
tijden heeft gedaan.
„Aardigheidjes," noemt hij z'n uitvin
dingen zelf. Eén van die „aardigheid
jes" was een zelf gemaakt qeuenrek t en
geen keukenrek. zoals in de krant
stond i. Een rek dus. om biljartqeuen na
gedane arbeid in weg te hangen.
Als bij zoveel geniale vondsten geldt
ook hier: in wezen dóódsimpel, maar
je moet er maar óp komen. De heer
Pardon heeft een ingesneden stukje rub
ber gevoegd tussen twee houten ringen
en voila: om de biljartqeu op te bergen
hoeft men het boveneind slechts erdoor
te steken. De rubberlipjes klemmen
zich dan om de stok vast, die niet meer
naar beneden kan glijden en kaars
recht blijft hangen (.zie de foto).
Pommerans
Dit is de enige uitvinding van de heer
Pardon waar hij wel eens munt uit
heeft willen slaan. De industrie toonde
echter geen belangstelling. „Ze beweer
den dat de pommerans er in een om
mezien af zou breken, maar dat is niet
waar. Ik gebruik dit rek nu al twintig
jaar. Het is mij nog nooit overkomen
dat een pommerans afbrak."
De heer Pardon gelooft eerder, dat
de industrie zijn idee niet wilde overne
men. omdat dit het geijkte produktie-
proces zou verstoren. En zo'n grote
omzet is er nu ook weer niet in qeuen-
rekken.
Behalve de foto van het qeuenrek.
kwam de heer Pardon ons ook nog
enkele vergeelde schriften brengen,
waarin hij van kindsbeen af zijn uitvin-
dingen heeft opgetekend. Sommige da
teren nog van vóór 1930, zoals het mo
del van een zweefvliegtuig (1927), dat
als twee druppels water gelijkt op mo
dellen van vandaag de dag.
4
an de mensen die direct met
terdams popfestival te ma-
is de 25-jarige Ko Kooyman
itig in Zandvoort en werk-
ls publiciteitsman bij CBS-
te Haarlem. Deze maat-
vertegenwoordigt in Ne-
The Byrds, Santana, Chi-
itoi en The Flock namen, die
lere liefhebber van under-
fn progressieve pop overbe-
mulo-opleiding is Ko naar
ol voor de detailhandel ge-
Amsterdam. Het was ook
prekend dat hij in aanra-
am met diverse platenfa-
t) en de verkoopafdelingen
'adat hij een jaar platen
kocht, wilde hij wel eens
j*at er alzo gebeurde bij de
van diezelfde platen en
ook solliciteren bij Artone
op de verkoop-afdeling
Nu, ruim vier jaar verder,
jtj I de publiciteit met Leo
*er.
1 je met de muziek in aanra-
omtn en op welke leeftijd?
vroeg, namelijk op 14-jarige
«t *n ik gitaarlessen had. daar
in eigen band gehad. Ik ben
'ik altijd mee bezig geweest,
eerde mij gewoonweg. Mu
iten zijn mijn werk en ook
je van underground en van
dat heavy rock de nieuwe
is van een nieuw soort mu
lls we de zogenaamde heavy
iken met de rock en roll
[aantal jaren geleden, dan zijn
kchnieken en het vrije bespe
len instrument veranderd,
sis begrip is eigenlijk moei-
leggen. Voor mij blijft het
rock. Het woord under-
hd ik alweer ouderwets. Dit is
woord dat veel mensen ge-
*ben. De musici die de pro-
®uziek maken, gebruiken dit
niet meer."
Waarom trekken deze soorten muziek
je aan?
„Aantrekken niet in het bijzonder,
doch het doet mij denken aan iets wat
alleen maar goed is. Het zijn meesters
op het instrument en de muziek die zij
maken is vakmanschap en alleen daar
om doet het me wat. B.v. de groep „lts
a beautiful day. een Amerikaanse groep
uit San Francisco, die hier nog tame
lijk onbekend is. Dit zal wel verande
ren na het optreden op het Pop Festi
val in Rotterdam en het tv-optreden
voor de AVRO."
Vertel eens iets van Santana en The
Flock?
„Santana bestaat uit zanger Carlos
Gregg Rolie speelt keyboards en zingt.
José Areas conga, drums, trompet.
Mike Shrieve zingt en Mike Carrabello
speelt ook conga. Santana heeft een
eigen stijl ontwikkeld, die ook wel Mexi
caanse blues wordt genoemd. Carlos is
van afkomst Mexicaans-Amerikaans,
terwijl drie andere leden Latijns-amen-
kaans zijn. De laatste drie jaar heeft
Santana hun eigen sound gedemon
streerd langs de gehele Amerikaanse
west coast. Hits: Jin-go-lo-ba en Evils
Ways."
„The Flock is een groep tussen alle
anderen die je nooit gehoord hebt en
ooit gezien hebt, in het verleden moei
lijk te catalogiseren en te beschrijven.
Als je hen vraagt de muziek te klassi-
ficeren zeggen ze allemaal .Flock Mu
sic." Wij maken geen muziek van de
één of ander, maar we spelen op onze
eigen manier in een vrije vorm en het
wordt nog vrijer. The Flock bestaat uit
7 man: 2 tenor saxen, een bas, drum,
trompet, een guitarist die tevens lead
zanger is en dan natuurlijk Jerry Good
man. gitaar en viool in ontbloot boven
lijf. Recente hit: Tired of waiting
Hij heeft enkele jaren conservatorium
gehad, evenals de meeste jongens en
je kunt het ook wel merken. The Flock
krijgt in Nederland wel vaste grond on
der de voeten denk ik. aangezien ze al
een bepaalde reputatie hebben opge
bouwd. Het wachten is nu op de nieu-
wp elpee. Het Grand Gala optreden
was zonder meer een succes, doordat
zij de enige groep in het programma
waren die een zogenaamd shock effect
hadden.
Wie heeft de underground geïntrodu
ceerd?
„Ik weet niet of underground (ik
zeg liever contemporary music of pro
gressieve pop) speciaal geïntroduceerd
is. Deze veranderingen in de muziek ko
men vanzelf als het uit Amerika komt.
Dat is gewoon in het verleden al diver
se malen bewezen. Wel moet ik zeggen
dat Nederland als één van de eerste
landen in Europa de progressieve mu
ziek aanvaardde en ontdekte. Duits
land kwam bijvoorbeeld veel later. In
Nederland vind ik toch wel dat de jon
gens van Aloha (vroeger Hitweek)
lueraan het meest gedaan hebben. Een
heel bekende groep uit die eerste tijd
was ongetwijfeld „Moby Grape."
YcMel eens iets over de heavy rock
en daarvan afgeleide „swamp rock"?
„Tijden:, mijn eerste bezoek aan Ame
rika in 1967 merkte ik al in de studio's
tijdens itrording-sessions dat bestaande
Amerikaanse groepen en nieuwe groe
pen steeds naar nieuwe vormen zoeken
-m hun muziek duidelijk te maken. De
ze trend zal zich voort blijven zetten.
Hieruit is de swamp rock ontstaan, die
meer lijkt op de oude rock en roll mu
ziek uit de tijd van Elvis Presley en
Little Richard."
Is de underground niet op zijn re-
tour?
„Volgens mijn mening zeker niet. Je
zult zeker zien in de toekomst, dat deze
muziek nog lang gehandhaafd zal blij
ven. De belangstelling voor de nieuwe
elpee van Blood Sweat en Tears is al
erg groot. Er komen ook steeds weer
nieuwe groepen bij die door de under
ground geinspireerd worden.
Hoe zie je dan de toekomst van un
derground en heavy rock?
„Een zeer moeilijke vraag om te be
antwoorden als je het mij vraagt. Ik
heb dus wel veel kontakt met het pu
bliek. maar toch kan ik niet zo maar
zeggen, wat zij in de toekomst gaan ko
pen. Want dat is natuurlijk één van de
belangrijkste punten: de smaak van het
publiek. Je kunt alles op de markt
brengen, maar als het niet in de smaak
van het publiek valt, dan haalt het de
toekomst niet."
Welke artiesten geef je de meeste
kans voor de toekomst?
„Bob Dylan, Blood Sweat en Tears.
Chicago, The Flock. Creedence. The
Band en The Incredeble String Band."
HERMAN WIJNGAARD, LEIDEN
De heer Pardon liet ons ook zien, dat
hy reeds 45 jaar geleden uitgewerkte
plannen had voor een automatische pi
loot in vliegtuigen. Legertanks gaf hij
al rupsbanden, lang vóórdat men er
daadwerkelijk toe overging In de oor
logsjaren maakte hij voor zijn accor
deon spelende dochter van eigenlijk
niets, een uiterst doeltreffende muziek
standaard.
„Niet bruikbaar'
De laatste „vondst" van de heer Par
don is naar aanleiding van het tragische
ongeluk, dat enkele weken geleden ge
beurde op de bewaakte spoorwegover
gang bij Zevenbergschen Hoek. Het be
vreemdt hem, dat niemand eerder op
de gedachte is gekomen om in de
draagholte waarin de spoorwegboom bij
gesloten toestand rust, een elektrisch
contact aan te brengen. Dit wordt dan
ingeschakeld, als de spoorwegboom in
de draagholte rust. Pas dan gaat er
een elektrisch signaal naar de seinpaal
vóór de spoorwegovergang, dat het
licht op groen kan.
„Technisch helaas niet mogelijk," zei
men bij de Nederlandse Spoorwegen in
Utrecht, waar wij het idee van de heer
Pardon voorlegden. Men was wel dank
baar voor de suggestie („het is fijn als
de mensen meedenken") maar men op
perde té veel bezwaren.
Zo staat bijvoorbeeld niet voor elke
met de hand bediende spoorwegover
gang een seinpaal. In die gevallen zou
dus een extra paal moeten worden
neergezet, en dat zou van grote invloed
zijn op de snelheid waarmee de trein
op het betreffende traject kan rijden.
En ook al is een mensenleven onbe
taalbaar. zo zei men bij de Spoorwegen,
de kosten zouden niet tegen het rende
ment opwegen. Temeer niet, daar alle
met mankracht bediende spoorwegover
gangen geleidelijk worden vervangen
door ahob's, automatische halve over
wegbomen. Tien Jaar geleden telde ons
land nog 650 bewaakte spoorwegover
gangen. Vorig Jaar was dit aantal ge
daald tot 350 stuks. Het aantal ahob's
steeg in gelijke mate.
De Amerikaanse hitparade is al
jaren lang samengesteld uit Ame
rikaanse en Engelse platen, met
af en toe een paar Canadese. Ar
tiesten van het Europese vaste
land dringen slechts zeer zelden
door tot in de Billboard Hot 100.
Dit jaar behaalden tot nu toe ne
gen platen van het continent een
notering.
Na de ware sensatie die de plaat
„Je t'aime moi non plus" in
Europa veroorzaakte, luisterden
de Amerikanen ook naar het sex-
spelletje van Jane Berkin. Het re
sultaat was een 58e plaats in de
Billboard Hot 100 voor deze Fran
se plaat.
Spanje heeft thans ook een troef:
„A song of joy". De prachtige
popbewerking van Beethovens 9e.
gezongen door Miguel Rios heeft
in 5 weken de 15e plaats bereikt
en stijgt nog verder.
De zeven resterende platen kwa
men allemaal uit ons eigen land
je. De platenmaatschappij Colos
sus bracht al deze Hollandse hits
uit en is er flink rijk aan gewor
den. De direkteur van deze maat
schappij, Jerry Ross, hoorde in
Europa een paar platen, die hij in
Amerika wilde uitbrengen. Hij
kocht ze en vertrok naar Ameri
ka.
Overigens zal het echt niet lang
duren, voor er weer een plaat uit
Holland in de Top 100 staat. Co
lossus gaat weer hoge ogen gooien
met „Never marry a rock and
roll man", zoals de 4e Amerikaan
se Shocking Blue hit gaat heten.
Verder hebben Fred Haayer en
Joost de Draayer 'n contract ge
sloten met 'n Amerikaanse maat
schappij, die op 2 labels Red
Bullet en Dwarf Ned. platen
gaat uitbrengen. Zeer sterke
kanshebbers zijn hier: Osaka
Shoes; Let us pray together
Sandra en Andress; She was na
ked Super Sister; Back home
Golden Earring; Ruby is the
one Earth and Fire.
Net als Colossus is dit een kleine
maatschappij; de grotere zijn niet
zo erg hongerig.
Overigens zijn er nog wel meer
groepen, die vroeg of laat een hit
in Amerika kunnen gaan scoren.
Brainbox móet het op een gege
ven moment gewoon maken. En
vergeet onze „jeugdige zangwon
deren" niet. In Engeland hebben
ze allebei een plaatje uitgebracht
en het is heus niet onmogelijk dat
ook de Amerikanen .vallen' voor
„Lavender blue" van Wilma of
„Jam your little boy" van Hein
tje. Want ze zijn nog steeds gek
op de Dutch sound!
Jan Meeuwis,
A. van Heusdenstraat 27,
Ter Aar Z.H
(In verband met ruimtegebrek be
kort, red.).
De Haagse popgroep Heavy Stuff
was van 20 juli tot en met 5 augustus
in Spanje en wist de harten van de
Spanjaarden en de toeristen te verove
ren. wat de welbekende Shocking Blue
niet zo best lukte.
De band bestaat uit vyf leden: Riet
van Eynsbergen, de enige vrouwelijke
organist in Nederland. Carol Brand,
zang. Hans Morman, bas. John van
Vliet, solo en Peter Renes. drums.
Nederlandse toeristen die in Barcelo
na. Sitges Casteldafells of in de bars
van Los Panotces, Silvi's of op cam
ping Torro Bravo zijn geweest, zullen
waarschijnlijk zich deze groep nog wel
herinneren, omdat zij hier haast elke
avond speelden.
Heavy Stuff bestaat al enkele jaren
en speelt voornamelijk in Den Haag en
omstreken, 's Zomers zit de groep in
het buitenland. De muziek die de groep
speelt bestaat voor het merendeel uit
nummers van Led Zeppelin. Ides of
March en Frank Zappa en eigen num
mers.
De Nederlandse jeugd was blij deze
groep in Spanje aan te treffen, zodat
voor een paar peseta's naar goede mu
ziek kon worden geluisterd en niet elke
avond die zoete Spaanse muziek hoefde
te worden opgesnoven.
De groep heeft plannen voor optre
dens in Denemarken, Duitsland en Bel
gië. Omstreeks kerstmis gaan ze weer
naar Spanje terug voor een optreden
De jongens maakten eerst zelf publi
citeit, door eigen affiches uit te delen
langs hets trand, de wegen en door ze
op te hangen in toiletten. Later liep de
publiciteit vanzelf.
Terug in Nederland gaat Heavy Stuff
zich Papervirgin noemen. De naam
werd namelijk nogal eens verkeerd uit
gelegd, zodat de bandleden steeds werd
gevraagd of ze nog wat te koop hadden.
Het nieuwe seizoen zal worden ge
opend met een nieuwe naam, en nieu
we stijl en een nieuwe show. Wie weet
zal dit in Leiden worden geopend, zo-
HEAVY STUFF. Van links naar
rechts: John, Rietje, Peter, Hans en
Carol.
dat u uw Spaanse vakantie weer kan
ophalen.
Trix Eckhardt
Boshuizerkade 70
Leiden