'TRANEN VAN GELUK
GOOI NAAR SUCCES
a
berini
Roeien naar studio van
77
Veronica" enorme klus
Stokowski dirigeert
Radio Philh. Orkest
Ellen Wills:
]D. C. Lewis
t
Prof. Schonstedts
perfecte techniek
op Katwijks orgel
m
VAN GAZELLE
Geen kwaacl woord over pop
Pgt programma f
Ledental AVRO
blijft stabiel
WOENSDAG 12 AUGUSTUS 1970
LEEDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
j ARNHEM (GPD) Hoe voel
i je nu? „Zalig", klinkt de opge-
onden stem van Ellen Wills.
:h het laat me eigenlijk koud.
wil één keer eerste worden bij
>n echt groot festival", zegt D.
t Lewis kalm en weloverwogen.
lie twee komen ze uit Arnhem.
lHle twee gingen ze naar Split
O Joegoslavië) en alle twee kiva-
en ze terug met een prijs. Ellen
Tills won de eerste prijs (500
won de
War en een plastiek) in de
nigdaf deling „A star to he horn"
in het songfestival in Split. D.
Lewis eindigde als derde in de
'ote internationale afdeling
oor het verplichte Joegoslavi
sche lieddat hij met een Engelse
kst zong. Zondag kwamen de
vee succesvolle Nederlanders
rugEllen bleef in Amsterdam,
ze op kamers woont. D. C.
oswis zoekt zijn huis in Arnhem
-ler op.
IToor Ellen Wills (23) kwam er
de vermoeiende festivaldagen in
egoslavië beslist geen rust. Gisteren
eft ze vrijwel de gehele dag niets
ders gedaan dan de televisie-, ra-
j- en krantenmensen te woord
an. Maar onvermoeibaar vertelde
.iedereen hoe het allemaal gegaan
ie| van de piano die er niet was,
wijl ze zichzelf gedurende het eers-
[lldeel van haar liedje op de piano
£»de begeleiden. En van de tranen,
ze niet kon tegenhouden, toen ze
>rde dat ze de eerste prijs gewon-
i had. Maar ondanks de feestroes
ii%t ze heel goed dat ze er nog niet
„Ik blijf eindeloos doorwerken
bekend te worden. Het gaat niet
één klap. Ik wil een eigen styi
)ben, iets origineels brengen".
In welke richting ze werkt? „Ne-
'landse liedjes. Maar ik zing
j<? veel Engels. Ik hou van de grote
songs, zoals van Tom Jones. Liedjes
met een climax. Begeleid worden
door grote orkesten".
Het was de vierde keer dat Ellen
aan een songfestival meedeed. Eerder
was ze in Innsbrück, waar ze met
een groep waarin o.a. Ben Cramer
een eerste prijs haalde. Op de Ca-
narische Eilanden won Arnhemse El
len een persprijs. In Bulgarije heeft
ze ook eens een keer niets gewonnen
en nu in Split sleepte ze voor de
eerste keer op eigen houtje de eerste
prijs in de wacht.
De toekomstplannen van Ellen
Wills: in november een twintig mi
nuten durende eigen show voor de
Poolse radio. In januari een optre
den voor de Poolse televisie. In no
vember de Spaanse t.v. en van 30
september tot en met 4 oktober op
namen voor het in Rostock aan de
Oostzee zeer populaire t.v.-program-
ma „Havenbar". Verder heeft de
Franse televisie Ellen uitgenodigd,
maar waarschijnlijk zal ze met dit
optreden nog even moeten wachten
in verband met haar overvolle agen
da. Verder blijven er de zanglessen
van Bep Ogterop, de bewegingsles-
sen van Jack Bow en nog veel meer
lessen.
Nuchter
D.C. Lewis oordeelt wat nuchter
der over het behaalde succes. Voor
hem heeft Split nog te weinig naam,
alhoewel het natuurlijk altijd leuk is
een derde prijs te winnen als er me
dedingers zijn als Dave Berry, Solo
mon King, Jimmy Cliff, Elaine Del-
mar en Frida Bocara. Het verplichte
Joegoslavische liedje, dat de Arnhem
mer zong, was bewerkt door Bert Pai
ge. „Een fijn liedje", zegt D.C. „Ik
heb ook geluk gehad. Er waren col
lega's die veel minder goede liedjes
moesten brengen".
De organisatie van het festival was
i
w ÏATWLJK Bij verdubbelde be-
gstelling concerteerde prof. Schön-
it in Katwijks Nieuwe Kerk. In
jhs Thomaskirohe in Leipzig is
"organist geweest, maar in 1947
^wisselde hij Oost- met West-
Jtsland en nu is hij cantor-orga-
t in Herford in Westfalen. Dat
e concertgever een programma
9 (bood van uitsluitend Bach-wer-
i, ligt dus meer dan bij wie ook
r de hand en hem heeft het na-
rlijk ook meer dan wie ook be-
gehouden, hoe Bach zelf zijn
■n-e speelde en registreerde.
te toegepaste soberheid in de re-
ratie leek daarvan een van de
loeisels. Door bespiegelingen en
door vergelijkingen en af
ingen van mogelijkheden en on-
elijkheden is het wel een vast-
.nde zaak, hoe het eenmaal was.
losstaand werk beschouwd, is het
lekend om dat als leiddraad te
vaarden en dus aan het gewon-
inzicht analoge verklanking te
;n. Consequent doorgevoerd, is
gevolg dat een welgevuld Bach-
tal in een vrij uniforme registra-
moet verlopen en te veel vergt
de eenvoudige luisteraar, wan-
niet de maximale en redelijke
isseling in het programma zit. Er
ook iets algemeen bekends
lopen om de wat abstracte situa
te breken en daar heeft Schön-
t niet naar gestreefd. Hij heeft
Ser het positieve aan zijn zijde,
hij een fabelachtige technicus is
dus toch de bewondering weg-
«t.
et programma zag er als volgt
l. Toccata, Adagio und Fuga in
3. Sonate VI in G. - 4. Prae-
m et Fuga in A. - 6. Praelu-
h et Fuga in D. Tussen in twee
J drie koraalbewerkingen. In het
ter van dit geheel maakte de A
een wat academische indruk,
fojl dit werk geïsoleerd die in-
Bk niet behoeft na te laten. Lang-
Hie delen speelde Schönstedt zo
ag als nog net kon zonder span-
'erlies, uit overweging wellicht
zo het devote of liturgisch ka-
versterkt wordt,
triosonate-registrering laat ge-
jker verschil van mening toe.
lusicoloog in Schönstedt kan ge-
hebben: Bach schreef die
ates voor zijn zoon Friedemann
hem thuis „orgelles" te geven
jen klavecimbel met aangehangen
Dat klavecimbel had een
gister, dat de snaren dempen
Dat hoog gedempte geluid, zy
l niet glansloos, is er eigenlijk het
concert door geweest. Dat le-
sublieme episodes, maar een
f*onate is toch meer gebaat met
®e rechtstreeks toesprekende ma-
palstemmen in een beetje gelijke
maar wel andere ge-
eurd.
We laten t hierbij om nog eens
op de volmaakte technicus Schön-
feldt te wijzen, die we niet helemaal
een vrij. oorspronkelijk kunstenaar
hebben gevonden, maar wel een fe
nomenaal organist.
KEES VERHOEF
volgens D C. Lewis wat rommelig
„Zeker nu het voor de tiende keer
werd gehouden. Het kon echt beter.
Maar ik heb wel een fijne week ge
had". Ook voor D.C. Lewis was
Split het vierde festival. Twee keer
deed hy een gooi naar het succes in
Spanje en dit jaar deed hy mee aan
het Eurovisie-songfestival. Het is nu
de eerste keer dat hy een prys ge
wonnen heeft. Wat hy graag wil is
één keer eerste worden op een groot
festival, zoals in Rio de Janeiro. Over
het optreden van Ellen Wills laat D.
C. zich lovend uit. De toekomst ziet
er voor hem rooskleurig uit. Over
veertien dagen gaat hy naar een
songfestival in Polen, in september
gaat hy vakantie houden. Dan staat
er nog een t.v.-show in Zweden op he
programma en er moeten plaatopna
men gemaakt worden in Engeland en
Frankryk. Zyn nieuwe single „Tes
tament" loopt „lekker" en binnenkort
komt zyn eerste langspeelplaat uit.
Betekent dat laatste, dat D. C. Le
wis langzamerhand van het genre
„Myn gebed" afstapt?
„Langzamerhand? Vol gas! Ik wil
veel werken. In het genre dat ik nu
vertolk gaat dat niet". En als het dan
toch over werken en toekomst gaat
wil de jonge zanger wel loslaten, dat
hy het in Nederland niet meer zo
ziet. „Als het in het buitenland een
beetje wil' lukken, ben ik hier zo
weg".
NEDERLAND I
5.0»
6.45
6.55
7.04
7.30
8.00
8.20
8.25
10.05
10.45
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.04
7.30
8.00
8.20
ADVERTENTIE
BHOMMEN
OPZ'.X'BEST!
Mensen van nu op brommers van nu!
De Berini van Gazelle is verrassend
goed en duidelijk van deze tijd.
Hij is sportief, is modieus, hoort bij
jong-zijn, snel-zijn en overal bij zijn.
Ga eens kijken bij uw Gazelle dealer.
ELLEN WILLS
D. C. LEWIS
(Van onze rtv-redactrice)
HILVERSUM (GPD) Na een
afwezigheid van bijna twintig
jaar is de beroemde dirigent
Leopold Stokoivski weer in ons
land. Hij komt hier tivee con-
I certen van het Radio Philhar-
I monisch Orkest met medewerking
j van het Groot Omroepkoor diri-
geren. Het ene vindt plaats in de
RAI in Amsterdam op 20 augus-
tus, het andere op 22 augustus in
De Doelen in Rotterdam.
De AVRO zendt het eerste conecrt
rechtstreeks via de radio stereofo-
nisch uit. De tv-registratie van dit
concert zal op een nader te bepalen
datum worden vertoond. Stokow
ski zal na de concerten nog een
kleine week in Nederland biyven om
er nieuwe opnamen voor Decca te
maken en om een bezoek te brengen
aan het internationale muziekcen
trum Queekhoven in Breukelen, waar
hy zal spreken met een nieuwe lich
ting violisten-cursisten.
De 88-jarige Leopold Stokowski,
mm
ALPHEN AAN DEN RIJN/HAZERS-
WOUDE „Tegengevallen? Wel
nee! Het was wel een enorme klus.
Maar we wisten van tevoren waar
aan we begonnen toen we in de
boot stapten om van Alphen aan
den Ryn naar Hilversum te roeien.
Ik moet toegeven dat we de af
stand, ongeveer honderdzestig kilo
meter heen en terug, in het begin
hadden onderschat".
Dit vertelt de achttienjarige Aad
Verby uit Alphen aan den Ryn
die samen met zyn Hazerswoudse
vriend Bert van Dorp, eveneens
achttien Jaar, met een roeiboot (ge
leend van de vader van Bert) naar
de studio van radio „Veronica" voer
Het roeien was voor de Jongens niet
zo'n groot karwei. In het water-
ryke Rietveld worden dagelyks de
nodige meters per boot afgelegd.
Via de radio hadden zy gehoord dat
zy, die op de meest originele wyze
naar de studio in Hilversum zou
den komen, in de Lex Harding-show
mochten „optreden". Hier voelden
de Jongens wel wat voor.
„Eerst", vervolgt Aad zyn verhaal,
„waren we van plan om met de
fiets te gaan. Later werd dit ver
worpen omdat het toch niet zo ori
gineel was. Toen kwam ik, zonder
me zelf op de borst te willen slaan,
op het idee om de afstand over het
water af te leggen",
„Een boot was echter het grootste
knelpunt. Dit probleem werd geluk
kig snel uit de wereld geholpen toen
de vader van Bert zyn boot spon
taan aanbood. Voordat we aan de
onderneming begonnen zyn we eerst
op de bromfiets gestapt en over de
weg naar Hilversum gereden. Op
deze manier konden we ongeveer de
afstand bepalen die we over het
water moesten aflggen. Enkele
dagen later zyn we vertrokken".
„In totaal hebben we vier dagen over
de reis gedaan. Twee dagen heen
en twee dagen terug. Nee, van bla
ren op onze handen hebben we geen
van beiden last gehad. Daarvoor
hadden we dan ook voorzorgsmaat
regelen getroffen. We hadden alle
bei een paar handschoenen aan".
„Dit ontlokte by verscheidene schip
pers, die ons passeerden, de vraag
of wy soms naar de Noordpool
gingen. We lachten dan maar eens
wat en maakten een grap terug".
Verlossing
„Waar we sliepen? Niet in de boot
want daarvoor was de ruimte veel
te klein. Deze legden we tegen de
avond aan de wal en zochten el
ders een slaapplaats. Twee nach
ten hebben we by boeren in hooi
bergen geslapen en één in een fiet
senstalling. Tot deze laatste plaats
werden we min of meer „gedwon
gen" toen er in het politiebureau
van het dorp. waar we die avond
waren, geen plaats meer was".
„By één van de boeren, waar we
een slaapplaats kregen aangeboden,
heb ik nog geholpen by de verlos
sing van een koe, die een kalf moest
werpen. De vierde nacht sliepen we
weer in onze eigen kooi".
„Om de beurt hebben we geroeid
(zie foto Leidsch Dagblad). In Al
phen begonnen we met ieder an
derhalf uur aan de riemen. Op de
terugweg, in de omgevingvanhuis,
terugweg, in de omgeving van huis,
wisselden we al om het kwartier.
Dat is wel begrypelyk want de
spieren hadden de afgelopen dagen
heel wat te verduren gehad".
„De ervaring die we in Hilversum
hebben opgedaan was heel erg
leuk", besluit Aad zyn verhaal. Dit
wordt door heftig knikken van
Bert bevestigd. „Toen we hier aan
kwamen was Lex Harding Juist be
zig met de opnamen voor zyn pro
gramma. Direct kwam hy naar ons
toe en loodste ons door de studio
naar de ruimte waar zyn program
ma werd opgenomen. We moch
ten hier vyf platen uitkiezen en zelf
aankondigen. Later in de week
hoorden we onze eigen stemmen
door de radio terug en dat was toch
wel leuk",
STOKOWSKI
kleinkind van Poolse boeren, werd
in Londen geboren. Zyn muziekstu
die begon hy aan het Royal College
of Music in Londen. Daarna bezocht
hy de conservatoria van Parys, Mün-
cen en Berlyn. Stokowski begon zyn
muzikale loopbaan als organist in
Londen en New York.
Zyn debuut als dirigent had plaats
in Londen in 1908. Het Jaar daarop
vestigde Strokowski zich in Ameri
ka en in 1912 kreeg hy, inmiddels
tot Amerikaans staatsburger gena
turaliseerd, de leiding van het Phi
ladelphia Orchestra.
Buiten de concertzaal is Stokowski
zeer bekend geworden door zyn me
dewerking aan vier films, waaron
der Walt Disney's Fantasia. Hy
heeft voorts een groot aantal trans
cripties voor orkest gemaakt van or
gelcomposities van Bach, die welis
waar nogal wat weerstand veroor
zaakten in vakkringen, maar waar
mee hy een nieuw publiek wist te
bereiken, hetgeen in sterke mate
heeft bygedragen tot de populari
teit die het werk van Bach nu ge
niet.
Een lyfelyk wat breekbaar, maar
geesteiyk nog ongebroken man bleek
Stokowski te zyn op de persconfe
rentie, die Phonogram, de AVRO en
de NOS gisteren te gelegenheid van
zyn verbiyf in ons land rondom hem
hadden georganiseerd.
Stokowski is een man die niet be
paald door zyn hoge leeftyd vast
zit aan het verleden.
„Ik houd van experimenten. Het
hele leven is er vol van en waarop
berust byvoorbeeld de wetenschappe-
ïyke vooruitgang anders dan op ex
perimenten? Natuuriyk, er kunnen
goede en slechte experimenten zyn,
ook in de muziek, of wat breder ge
zien in de kunst in haar algemeen
heid. Maar het innen van nieuw
land, zoals U dat in Nederland
doet, is in zekere zin toch ook ex
perimenteel".
Over popmuziek wil hy eigenlyk
geen kwaad horen. „Volgens my is
deze muziek de vertolking van het
wezen van de jeugd van vandaag,
die de toekomst van morgen eens
zal bepalen. Het is nuttig om naar
deze muziek te luisteren, wil men in
zekere zin eruit kunnen opmaken
hoe de wereld er van morgen zal
uit komen te zien".
Waarom tenslotte is Stokowski van
plan deze keer met een ander or
kest dan het Concertgebouw-orkest
te gaan optreden? „Ik vind het wei
eens plezierig om met een my onbe
kend orkest te werken. Het Radio
Philharmonisch Orkest ken ik van
horen zeggen. Het moet erg goed
zyn, is my verteld. Per slot van
rekening: wat verandering op zyn
tyd kan toch zo uiterst charmant
zyn.
Voor de kinderen (AVRO)
Pipo de Clown (NOS)
Journaal (NOS)
Puffenstuf, tv-serie, voor de jeugd, in kleur (NOS)
Kenmerk: wekelykse informatierubriek over kerk
en samenleving (CVK/IKOR/RKK)
Journaal (NOS)
Uitzending Stichting Socutera (NOS)
De vrouwen van de generaal, speelfilm (NOS)
Studio Sport, waarin o.a. wereldkamp. wielrennen
in Leicester, in kleur (NOS)
Journaal (NOS)
Pipo de Clown (NOS)
Journaal (NOS)
Trompet-Karnaval: Ogenluchtconcert met orkest
Willy Schobben, in kleur (AVRO)
Nationaal Philippyns Ballet, in kleur (AVRO)
Journaal (NOS)
15 augustus 1945: Slot zonder einde: documen
taire over de Nederlanders in de Japanse kampen
(AVRO)
De wonderlijke wereld van reptielen en amphibi-
sche wezens, film, in kleur (AVRO)
Affiche II: chansons-programma in samenwerking
met de ORTF, in kleur (AVRO)
Berlijn. Berlyn, filmimpressie van Berlyn, in
kleur (AVRO)
Journaal (NOS)
Brandpunt bleek gisteren een
nieuw hongergebied te hebben
„aangeboord": Jemen, waar de
toestand in weinig opzichten
leek te verschillen met India en
Biafra. Andere mensen, zelfde
honger. Eén verschil is de oor
zaak van de honger in Jemen:
niet oorlog maar droogte, al
drie jaar lang heeft het er niet
geregend. Ed van Westerloo
was er. waarby het opviel dat
de slachtoffers van de honger
zelf eigenlyk maar één ding
wisten te zeggen: we lyden
honger, we hebben niets te eten,
help ons, heb medelyden.
Als pragmaticus weet je, dat
zo'n reportage veel goed kan
doen. hulp kan stimuleren, geld
kan binnenbrengen, maar als je
de auto dan ziet stoppen langs
de weg waar enkele kinderen
hun hand uitsteken in de hoop
iets eetbaars te krygen, heb je
toch de neiging te denken dat
de KRO zyn cameraploeg beter
met mariabiscuitjes inplaats
van met de televisie-apparatuur
zou kunnen toerusten.
Later op de avond werden op
verzoek van de kykers twee gi
ronummers ten behoeve van Je
men opgegeven. Giro 22000, Ro
de Kruis. Den Haag, t.b.v. Je
men en giro 1111222. Stichting
Mensen in Nood, Den Bosch,
t.b.v. Jemen.
Brandpunt was ook op bezoek
geweest by de slachtoffers van
de busramp in Spanje. Inter
viewtjes met onder meer een
vrouw wier man by het onge
luk was omgekomen, en een
man wiens vrouw in het zieken
huis was overleden. De vraag is
altyd of dit ethisch is: mag Je
zoiets doen? De geïnterviewden
zelf hadden er blykbaar geen
bezwaar tegen, zy antwoordden
heel beheerst, maakten ons dui
delijk hoe plotseling zo'n onge
luk plaats grypt. hoe je voor Je
leven vecht zonder te beseffen
wat er eigenlyk gebeurd is. Het
leek me een heel verantwoorde
reportage.
We mochten gisteren niet kla
gen over onze actualiteitenru
brieken. want AVRO's Televi-
zier sneed later op de avond
liefst negen onderwerpen aan:
bouwschandaal in Uithoorn,
Neuman over Palestina. on-
deugdeiyke abattoirs, Cornfeld
en de IOS (eerste interview
door hem toegestaan, werd ons
verzekerd) en onder meer nog
een monoloog van de stokoude
Stokowski waar ik het fyne niet
van begreep, al deed ik ontzet
tend myn best want tenslotte
heb ik sinds dc film „Fantasia"
nog steeds een zwak voor de
oude baas. Hy had het over de
ouderen en de Jongeren, de do
den en de levenden en de oude
ren deugden geloof ik niet. maar
heel wat jongeren deugden ook
niet, of Juist wel. ik zou het u
echt niet kunnen zeggen. Laat
ik daarom maar besluiten met
een aanmerking op de verta
ling van de Japanse serie
„Naakt door de hel." Niet dat
ik wil beweren dat die niet Juist
is, want daarvoor reikt myn Ja
pans niet toe. maar wel durf ik
te beweren dat soldaten, kamp
bewakers en dat soort lieden in
oorlogstyd nooit „Je hoeft niet
tegen me uit te varen" zeggen,
of „kapittel me niet." Dat is
tadhuistaal.
NICO SCHEEPMAKER
VOOR WOENSDAG 12 AUGUSTUS
Hilversum I 402 m.
VARA 18.00 Nw3. 18.11 Act. 18.20
Stereo Klink Klaar zonder nonsens
19.30 Nws. 19.35 Buitenl. weekoverzicht
19.45 Stereo Melodieën Expres licht
muz. progr. 20.10 Stereo Tango Rum
ba ork. met zangsol. 20.40 Gesprek m.
kunsthistoricus 21.00 Stereo Promena
de ork. Omroepkoor en zangsol. operet-
teconc. 21.35 Nou. en sat. progr. 22.00
Lit. herin. 32.30 Nws. 22.38 Med. 22.43
Act. 2255 Stereo Keuls Radio Symfo
nie ork mod. muz. gr. 23.20 Radio Jazz
magaz. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m.
NCRV 18.00 Strictly country sty
le country and western rubr. 18.30,
Nws. 18.41 Aot. NOS 19.00 Stereo lich
te pianomuz. gr. 19.10 Massacommu
nicatiemedia discussie 19.35 Geen on
derdaan maar burger reeks ultz. over
de staatkundige vorm. van de Neder
lander 19.50 Progr. voor blinden en
slechtzienden 20.00 Wereldkamp. schap
wielrennen te Leicester 22.30 Nws. 22.38
Cosa NOStra ook uw zaak. In dit pro
gram. Wereldkampioenschap wielren
nen te Leicester 22.30 Nws. 22.38 Cosa
HILVERSUM (ANP) De heer
L. H. Slotemaker. voorzitter van de
AVRO. ia van mening, dat niet moet
worden uitgegaan van een zendtyd-
toewyzing van 40 procent aan de
NOS om daarna te bepalen, hoe die
40 procent het best kan worden ge
vuld, maar van de vraag, hoeveel
tyd de NOS nodig heeft om haar
taak te kunnen vervullen. „Met het
antwoord daarop als uitgangspunt
dient het benodigde aantal zenduren
voor de NOS bepaald te worden.
Dan pas gaat men uit van de wette-
ïyke beginselen en wordt de zendtyd
van de andere omroepen niet meer
een sluitpost, zoals thans het geval
is", aldus mr. Slotemaker in het
Jaarverslag van de AVRO over 1969.
Tot de meest gewaardeerde amu
sementsprogramma's van de AVRO
in het afgelopen Jaar behoorden
„Voor de vuist weg," „The Saint,"
de Mounties Show, „High Chapar
ral," „Strange Report" en de Seth
Gaaikema oudejaarsavondshow. Het
ledental van de AVRO schommelt
nog steeds rond de 835.000.
Nostra ook uw zaak ln dit progr. We.
reldkamploenschap wllrennen te Lei.
cester 23.55-24.00 Nws.
VOOR DONDERDAG 19 AUGUSTUS
Hilversum I 402 m.
AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.30 Stereo Lichte gram. muz. 8.00 Nws
8.11 Radlojourn. 8.20 Stereo Lichte gr.
gr. muz. 8.30-8.33 De groenteman.
8.50 Morgenwijd. 9.00 Klas. kamermuz.
opn. 9.35 Waterst. 9.40 Waar z(Jn onze
kind gebleven progr. rondom Jonge
ren en hun vakantie 10.00 Voor de
kleuters 10.10 Arbeldsvlt. gr. 11.00-11.10
Nws. 11.30 Rondom 12 progr. voor de
vrouw 11.55 Beursber. 12.30 Sportre-
vue 13.00 Nws. 13.11 Radlojourn. 13.30
Stereo 't Muz. uur I. Intern. Belaar-
conc. 1970 Hilversum mod. muz.. II In
ternationaal Gitaarfestival Beverwijk:
klas. muz. III Harmonie St. Michael
lilt Thorn klas. en mod. muz. 14.30
't Is Historisch progr. over geschiede
nis 15.00 Voor de zieken 16.00 Nws.
16.03 Land der muzen kunstkroniek:
17.00 Sans Rancune
Jeugdprogr. 17.55 Mei
Hilversum n 298 m.
KRO 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo Badlnerle klas. en
mod. muz. gr. 8.30 Nws. 8.32 Tourlng-
club vakantletlps en Inform. 8.45 Voor
de hulsvr. 9.00 Gymn. voor de hulsvr.
NOS 10.00 Wat heeft dat kind peda-
golsche rubr. 10.20 Sterreo Muz. uit de
Barok KRO 11.00 Nws. 11.03 Voor
de zieken 11.55 Med. NCRV 12.00 Los-
vst gevar. progr. 12.26 Med. t.b.v. land
en tulnb. 12.30 Nws. 1241 Act 14.00
Stereo The Killma Hawallans Show
14.30 Stereo Folklore en vantgarde.
mod. kamermuz. door viool duo 15 00
Hervormde mlddagd. NOS 15.30 Ski-
vatoon Inform, over nwe langspeel-
schyven 16.00-16.02 Nws. 16.15 Meer
over minder een progr. met meer In
form. over mensen en dingen die min
der op de voorgrond treden. Hierin
van !/a.aa-17.10 Wereldkamploensch.
wielrennen ln lelcester ncrv 17.45,
Hier en nu sportact. met NOS Wereld
kampioenschap wielrennen in Leices
ter.
Hilversum III 240 m.
NCRV 9.00 Nws. 9.02 Terug van weg
geweest muz. van toen voor luisteraars
van nu 10.00 Nws. 10.03 Muz. bit de
koffie 11.00 Nws. NOS 12.00 Nws.
12.03 Radio Nordrlng Helgoland pop
muz. KRO 13.00 Nws. 13.0"
niet ontspannen lunchpi
14.03 Holster pop en couni
Nws. 16.00 Nws. 16.03 10R
mgaz. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Draaljfj-
ofdraallk vereoekpl.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
NCRV 15.30-16.40 Vakantieprogram.
NOS 18.45 Pipo de Clown NOS 18.55
Journ. VPRO 19.04 VPRO PI knik live
?rogr. met o.m. Betty Boop teken -
llm inform, akts en popmuz. 20.00
NOS Journ. NOS 22.30 Journ. 22.35-
22.45 WK. wielrennen te Leicester.
Nederland II.
NOS 18.45 Pipo de Clown NOS 18.55
Journ. NOS 19.04 Van gewest tot ge
west 19.49 Tips van het nationaal bu
reau voor Toerisme NOS 20.00 Journ.
TROS 20.20 De cpaltualtle van Japan
docum. produktle NBC 21.10 De da
der oj> het spoor Schroot dectlvfllmi
Journ.
Waarom.
14.00 Nws
iUZ. 15.00
pop-