MALAISE IN ITALIË heeft sterke sociale achtergrond argo wereld oorlog de tweede Een huisja! Een krotneen U kunt nog meedoen met Geschiedenis van kom de eerste hand bekijken bij het LEIDSCH DAGBLAD ZATERDAG 18 JULI 1970 LEHMICH DAGBLAD ROME (GPD) Sommige waarnemers gaan zover, dat zij kinderen" zijn te vinden, die zich verzetten tegen de industriële Italië ,.de zieke man van Europa" noemen. Maar dat is over- consumptie-maatschappij, zo zijn er ook mensen die hun maat dreven. Want tegenwoordig kent elke moderne samenleving, schappij willen veranderen, die haar willen hervormen of die in het oosten zowel als in het westen, malaises of crises. Net alles van haar verwachten, zoals dat het geval is met de on- zo goed als er in Italië, de V.S. of elders in Europa „rijkelui's geveer 20 miljoen misdeelden uit het zuiden. In dit land. waar men in het noorden alle kenmerken vindt van een sterk ontwikkeld land en in het zuiden Juist het omgekeerde aantreft, of zoals men nu zou zeggen ..een ont wikkelingsland". zorgen de verschil lende stromingen die uit deze am bivalente samenleving zijn voortge sproten er voor dat de Italiaanse maatschappij tegelijkertijd gecompli ceerd en positief is Het is bovendien de vraag of Ita lië. zoals ze op het ogenblik wordt ge confronteerd met de grootste tegen stelling die men zich in Europa kan voorstellen, niet bezig is* een nieuw soort samenleving te ontwikkelen. ..Men moet de Christenen een soort mensen dat zich overgeeft aan een nieuw en gevaarlijk bijgeloof de doodstraf geven", meende de Romein Sueton in zijn ..Leven van de twaalf Cesars". sprekend over de ze den en gewoonte uit Nero's tijd. Maar Sueton vergiste zich. Dit bijgeloof was namelijk gevaarlijk, Juist doordat het geen bijgeloof was. maar een re volutionaire godsdienst, die de gelijk heid onder de mensen predikte Dit Lama fcommunist hervormingen geloof zou dan ook tenslotte, dankzij de geweldige moed van haar marte laren. dankzij de drift tot bekeren, het Romeinse heldendom vernieti gen En tegenwoordig blijft Rome, te midden van de grootste ruïnes van het keizerrijk symbolen van de eeuwigheid de geestelijke hoofd stad van 'n half miljard katholieken. ..Weet u", zo bekende de Italiaanse filmregisseur Fellini tijdens een wandeling door het Forum. „Rome is een stad die Je nooit kunt verlaten. Haar godsdienstige omhelzingen heb ben ons sinds eeuwen gevormd. Het Is voor een Italiaan bijna ondenk baar om niet-katholiek te zijn. Er zit in elk van ons van uiterst links tot exstreem rechts een onbewuste gebondenheid aan het katholicisme Een bewijs daarvan: in de straten van Rome. Napels en Milaan worden herhaaldelijk gewelddadige demon straties gehouden, maar de Maoisten. anarchisten of fascisten halen het niet in hun hoofd om naar het Pie tersplein te trekken om daar het Va- ticaan of de Paus te gaan provoceren" Echtscheiding De Italiaanse hoofdstad "3.3 mil joen inwoners' ligt misschien te ver van het noorden en zuiden vandaan Paietta communist beloften om de woede te kunnen registreren van de Lombardische en Piemonti- sche arbeiders. In Rome kan men en dan in het bijzonder het Vati- kaan en een deel van de Christen- Democraten zich alleen opwinden over het ontwerp van de echtschei- dingswet. die door enkele socialisten, gesteund door de communisten, is voorgesteld. Het ontwerp wordt na melijk door vele katholieken gezien als een ontoelaatbare inmenging van politici in religieuze zaken, terwijl omgekeerd het verzet in de Ka mer tegen deze wet door de commu nisten en socialisten beschouwd wordt als een onduldbare inmenging door de kerk in zaken van algemeen be lang In werkelijkheid is dit echt scheidingsprobleem slechts een gerin ge aanleiding tot de huidige Ita liaanse malaise. Volgens pater Lucas, directeur van de Franse sectie van Radio Vatikaan, is dit probleem bovendien niet het zelfde voor de Christenen en de niet- Christenen ..Voor de Christenen", verduidelijkte hij, is een huwelijk onontbindbaar" Althans, zo den ken de meeste katholieken erover Maar zelfs de priesters hebben hun standpunt nog niet kunnen bepalen ten opzichte van dit netelige pro bleem. Kerk en staat Onlangs publiceerden drie Jezuïe ten op de voorpagina van „Mes- sagero" een artikel, waarin zij het Vatikaan verweten ten aanzien van het echtscheidingsprobleem een te politieke houding aan te nemen. Het betoog werd in de buitenlandse pers veelvuldig geciteerd. In Italië ont stond er een schandaal over dit ar tikel. Pater Pin. één van de drie schrijvers, vertelde ons: ..De aanlei ding voor dit artikel ligt op hetzelfde niveau als de strijdvraag, die ons al len bezig houdt. En wel de mening, dat velen het standpunt van de kerk als te werelds veroordelen" u vindt dat de kerk zich teveel mengt in de zaken van de Italiaan se staat? „Ja. zo kunt u het zien. Hoewel ik over dit onderwerp graag nog een op merking wil maken. Het was voor ons niet gemakkelijk onze houding te be palen. Want de kerk is sterk verwe ven in het dagelijks leven De grote invloed van de kerk op het dagelijks leven, deze godsdienstige verbonden heid. hebben de gewoonten en het denken van de mensen bepaald. Maar tegenwoordig ziet men, vooral bij de jongeren, een zekere moeheid tot ui ting komen over de kerkelijke bevoog ding. Niet dat zij minder godsdienstig zijn. Maar ze voelen zich volwassen en wensen vrij te zijn in handelen en denken Het feit dat de kerk haar zienswijzen tracht op te dringen, kan slechts schade aanrichten". Maar bent u nu voor of tegen echtscheiding? „Als Christen ben ik er zeker te gen Maar ik vind dat een staat vrij moet zyn een wet voor de echtschei ding uit te vaardigen als zij dit in het belang vindt van het algemeen welzijn". Deze godsdienstige verbondenheid, waar pater Pin over sprak, werden wij ons bewust toen we op een dag in een restaurant in Bari zaten. Op de eerste verdieping hoorden wij ge lach en gerinkel van glazen. Toen we er gingen kijken bleek er een familie feest gevierd te worden. Drie pries ters en vier echtparen van middelba re leeftijd zaten samen met een do zijn kinderen rondom een grote ta fel. Eén van de priesters nodigde ons uit aan tafel. „Hier. In Zuid-Italië, draait alles om de familie. We vroe gen wat hij van de echtscheiding dacht. „Die bestaat hier niet. meneer, en we hopen dat ons familie-leven daar nooit last van zal krijgen". De filmregisseur Fellini had over deze kwestie het laatste woord, toen hij tegen ons opmerkte: „Het pro bleem speelt eigenlijk alleen onder de gegoede families. Bij de armen werkt men. of zoekt' men naar werk Daar heeft mep geen tijd om aan iets an ders te denken. Het is dan ook een schijn-probleem". Vreemde wereld Het zuiden van Italië begint aan de voet van de Vesuvius, bij Napels, een levendige stad met 2.8 miljoen inwoners. Maar het achte zuiden ligt meer naar beneden, in Calabrië, in Lucanië of Apulië, in het hart van de dorpen, gebouwd tegen de berg rotsen. waar vroegere kustbewoners uit vrees voor piraten hun toevlucht zochten. In de oude stad Matera komt men terecht in een vreemde stille wereld met verblindend licht. Hier vindt men de Napolltaanse levendigheid niet meer. De mensen schuifelen hier dicht langs de muren en slaan op de vlucht voor vreemdelingen De kinde ren spelen zwijgend, zonder te glim lachen of te huilen, alsof zij nu reeds het gewicht van het noodlot torsen Nog maar kort geleden woonde een deel van de bevolking van Matera in holen. De autoriteiten moeeten hen soms met geweld dwingen de nieuwe i huizen te betrekken, omdat velen de voorkeur gaven aan hun pre-histori- sche grotten boven de moderne wo ningen. Op het grote marktplein van Matera staan de „desoccupati". de i werklozen sommigen wachten al twintig jaar op werk samenge schoold. Het zijn kleine mannen, die er uit zien alsof zij allemaal uit de zelfde vorm zyn gegoten, met door de /on gegroefde gezichten, gekleed in verstelde pakken met vilten hoeden en een grote zwarte cape Op de 200.000 inwoners telt men 26.000 werklozen. Zij komen samen in de plaatselijke café's en brengen hun dagen door met kaarten en drinken. Eén van hen roept, na de gebruikelijke be groeting ..Er is geen werk in Mate ra De regering weet dat. maar doet niets". —Maar er zijn plannen om nieuwe fabrieken te bouwen. Door .Jcan Bertolino Problematiek In ons gezelschap bevindt zich pa ter Pin, ditmaal niet als geestelijke, die de discussie over echtscheiding wil volgen, maar als socioloog, die zich j in de problematiek van het zuiden j wil verdiepen. Op onze vraag wat i hij hier precies zocht, antwoordde de pater: „Wij. mijn teamgenoten en ik. zijn hier voor een grote weefindustrie uit het noorden, die zich hier wil vestigen. Wij zijn nu met de laatste fase van ons onderzoek bezig en wel met de vraag, of er genoeg meisies te vinden zijn. van wie de ouders het goed vinden dat zy in de fabriek gaan werken Dat betekent immers. c!at die meisjes 's avonds laat thuis komen. door hun eigen verdiensten meer zelfstandig worden en dat dit alles leidt tot het vormen van nieuwe gewoonten" Gaat liet om de grootgrondbezit ters en het conservatisme in deze streek? „Nee. Door de agrarische hervor' ming is het grootste deel van het grootgrondbezit verdeeld. De gezeten burgerij vormt het probleemzij remt de ontwikkeling af Is er dan enige hoop op ontwik- keling? .Vor.g jaar had ik deze vraag niet kunnen beantwoorden. Maar nü is er i „Nee. niet voor ons. Voor de jonge ren misschien. Bovendien is er dan nog de crisis in de regering. Ze pra ten maar. ze praten maar En voor ons blijft dan niets anders over dan de communistische party. Dat is onze enige hoop". Leegte Alrnirante tneo fascist) bestrijder communisten al veel veranderd. De ..bank van het zuiden" heeft honderden miljarden lires uitgegeven voor het vormen van de onderbouw voor dit gebied. Zo is bijvoorbeeld de infra-structuur radi caal veranderd". De grootindustrie in het noorden heeft op tijd ingezien dat het zuiden rijk is aan delfstoffen en mankracht. Maar deze rijkdom is alleen te ex ploiteren door investeringen. Van daar de oprichting van een associa tie van industrieën, gesubsidieerd door de staat, met als opdracht de streek voor te bereiden voor vestiging. Dr. Mateo afkomstig van d e Pozzi-fa briek uit het noorden, zegt: „De hele politiek van het zuiden berust op het zoeken naar werk voor de werklozen Onze associatie heeft allerlei infra structuren gecreëerd, die nodig zijn voor de vestiging van industrieën. Ons doel is werkgelegenheid te scheppen. We zitten hier Mn een ge bied, waar reeds voor 3000 Jonge mensen, die onze opleidingsscholen hebben bezocht, werk is. Er zijn nu al twee grote petro-chemische fabrie ken gevestigd Maar dit alles is al leen bestemd voor de jongeren. De mannen van boven de 35 kun nen zich niet meer aanpassen en zijn gedoemd tot eeuwige werkloosheid. Zuid-Italië wordt niet alleen be volkt door norslijkende werklozen. Men ziet er ook jongeren, die ty- delijk uit het noorden of uit het buitenland zijn teruggekeerd Als zy weer wegtrekken dan blijft er een grote leegte achter. Ieder jaar vindt die arbeidsmigratie piaats. Bij hon derden trekken dan de Zuiditaliaan- sc pubers over de grenzen naar Frankryk. België. Duitsland en Ne derland. Op de vraag of deze ont wortelden zich ooit weer op hun ge boortegrond zullen vestigen, ant woordde pater Pin: „Dat spreekt van zelf. Ze gaan met tegenzin. Boven dien komen ze altijd met de feest dagen terug en houden zo contact met thuis. Bovendien leren ze werken en bestaat er voor hen het probleem van arbeidsscholing niet. Zodra er een onderneming gevestigd wordt na- 1 bij hun dorp, zijn zij de eersten die zich daar melden". De malaise in het zuiden spaart de boeren evenmin Ondanks de agrari sche hervormingen gebruiken de boe ren namelijk nog de traditionele landbouwmethoden Terwijl men in het noorden van Italië 12 tractoren telt op 1000 ha bouwgrond, beschikt men in het zuiden slechts over twee tractoren. Extreme partijen De eerste grote rustplaats op zoek naar werk is de badplaats Bari. waar de zuidelijke ontevredenheid zich dan ook duideiyk kristalliseert De extreme partijen slaan daar munt uit. Op het laatste agrarische congres sprak de communist Paietta. direc teur van het dagblad „Unita" en tevens lid van het centraal comité voor de agrarische hervormingen en regionalisatie. Tydens zijn redevoe ringen hingen de hongerigen. de werklozen en de wanhopigen aan zyn lippen in de ban van zyn woorden stroom. die één grote belofte voor een beter bestaan inhield. Geen vijfhonderd meter verder be speelde de neo-fascist Alrnirante zijn gehoor. In tegenstelling tot de opge wonden volksredenaar Paietta sprak hij langzaam en weloverwogen. De middenstanders, die naar hem luis terden. dromen van werk en disci pline en zijn wars van iedere vorm van geweld Alrnirante. leider van de Italiaan se sociale beweging, dit wil zeg gen een neo-fascist, gaf toe dat hij fascist is. „Maar dan in de zin van 1970. als een man die zijn hersens gebruikt. Als Musolini nog leefde, dan zou hij in zyn tijd leven. Hy zou dan een fascist zyn van 1970 en niet één van 1922" Deze neo-fascist, wiens beweging bij de verkiezingen van 1968 1 miljoen stemmen wist te winnen ideze party beschikt op dit ogenblik over 24 kamerzetels en 11 senatorzetelsj, geeft volmondig toe dat hij met de Griekse kolonels sympathiseert, „omdat wij alle mid delen aangrijpen om het communis me te bestrijden". Maar is hij dan zó bevreesd voor het communisme die hy denkt dat de C P naar de macht zal grijpen zodra zy de kans schoon krygt? „Ze zyn bezig die te grypen". Milaan „De boeren in deze streken strU- den alleen maar tegen de oude tra dities". zei de communist Paietta „We zyn bezig mee te beschikken over het lot van ons land. Want er gebeurt nu al niets meer zonder dat de mas sa daar een stem in heeft. Als we aan een regering gaan deelnemen, weet iedereen dat die regering niet zo maar een regering zal syn". (Mi laan. viersprong van tegenstellin gen». Milaan is een ryke, welgestel de en burgerlyke stad. Maar het is ook het kruispunt van alle politie ke stromingen Het wemelt er van de communisten en fascisten. Waarom vindt men zoveel geweld onder het oppervlak van deze zo rustige stad. Het antwoord is eenvou- In Rome wandelden wij op een namiddag over het Mar cus Aureliusplein, waar wij tot onze verbazing een troep bedelaars aantroffen. Ieder, een schreeuwde door elkaar grijsaards, invaliden, vrou wen en kinderen Jé kreeg de indruk alsof ze daarmee hun angst wilden verbergen. In een hoek zat een man op de grond Achter hem lag een vrouw, die aanhoudend hoestte en weinig belangstel, ling toonde voor haar twee kinderen. De man bleek Gio vanni te heten. Hij vertelde ons dit relaas: ..Ons huis is onbetcoonbaar het plafond komt naar beneden. Het lekt er. Bovendien hebben we geen elektriciteit, noch gas of verwarming. Daardoor heeft mijn vrouw t.b.c. ge kregen Mijn jongste twee kinderen hebben we bij ons gehouden, maar de oudsten moeten we voorlopig in een kindertehuis onderbrengen We kunnen niet langer in 'n krot leven. Daarom hebben we het Marcus Aureliusplein bezet in de hoop dat de rege. ring nu eindelijk iets voor ons zal doen" We geloofden hem niet. waarop Giovanni ons uitno digde mee te gaan. Na een eindeloze tocht door kronke lige straatjes, langs stinken, de modderpoelen en uitge. woonde woonkazernes, kwa men ivij bij een straat die veel op een vuilnisbelt leek. We liepen een binnenplaats on en Giovanni wees ons het yrotje nan. „Daar is het", zei hij. Het dak was vermolmd en in de muren zaten grote scheuren. „Nu ziet u het zelf ik overdrijf niet. Ik hoop dat onze demonstratie iets zal opleveren. Want zo kan het niet langer duren".. Als het avond wordt groeit de onrust onder de bezetters van 't Marcus Aureliusplein. Plotseling staat een grijsaard op en schreeuwt iets onverm staanbaars naar zijn lotge. noten, .die traag rraar als één man opstaan en hem volgen De demonstranten trekken het plein over in de richting van het bureau van de prefect. Carabinieri, ge helmd. met plexi.glas voor het gezicht, vormen 'n haag. Casa si. baraca no!", roept een kind. Onmiddellijk wordt de kreet overgenomen: „Een huis, ja! Een krot, neen!". dig: door de voorstad Sesto San Gio- vanno. waar in gryze flatgebouwen 100 000 mensen samenleven In het zuiden van Italië bedraagt het jaar inkomen nauwelyks meer dan 300.000 lires. De arme bevolking wacht daar op #de komst van de in dustrie uit het noorden. Maar in het noorden van Italië, waar de lonen vyf maal hoger liggen, stellen de ar beiders eisen, vechten op straat en demonstreren ze voor een beter be staan. Door de agressiviteit van de vak bonden worden de politieke nuances opgeheven. De C.I.S.L. 2.1 miljoen leden», in Rome de vakbond van de Christen-Democraten, is bij de me taalarbeiders van Sesto San Gio- vanno bijna radicaler dan de com munistische vakvereniging De alge meen secretaris Pierre Carniti zei te gen ons: „We hebben in de maanden oktober, november en december veel gestaakt. Maar al onze eisen zijn ook ingewilligd. Zo hebben we 75 lires per uur loonsverhoging gekregen, een veertigurige werkweek die als een 48-urige wordt betaald Beschouwt u zich als een christe- ïyke vakvereniging? „In de metaalindustrie niet Natuurlyk hebben we er Christenen by. maar ook marxisten, communis ten en a-politieken. De Italiaanse vakbonden zyn dan ook minder dogmatisch dan de buitenlandse. De beslissingen worden dan ook niet aan de top genomen. Ze worden aan de basis voorgelegd. Bij ons zijn er dan ook veel meer georganiseerden dan in het buitenland". Eén van de metaalarbeiders uit Mi laan heet Francesco Boscardin. Hy woont in Sesto San Giovanno, met vrouw, vier kinderen en zyn schoon moeder Ziin huis bestaat uit een kleine leefruimte, een keuken met gasfornuis, koelkast en wasmachine en twee slaapkamers. „Ik verdien 110 000 lires «ongeveer f 660 waar van ik 35 000 voor huur afsta Daar komen dan nog eens 10 000 lires voor onderhoudskosten by. Dan blyft er nog 65 000 over voor kleding en voedsel. En dat is niet genoeg". Hij vertelt dat hij daarom iedere avond tot elf uur overwerkt, omdat zyn gezin anders honger moet ly- den. Hij staat elke morgen om 7 uur op en komt 's avonds om half ze ven weer thuis om na het nuttigen van een karige maaltyd direct weer aan de slag te gaan. „Ik moet wel Bovendien is het huis eigenlyk al weer te klein Sociale crisis Emilio Gabaglio, voorzitter van de Christelyke vereniging van Italiaan se arbeiders, is met zijn 33 jaar de jongste leider van de arbeidersbewe gingen in Italië Zyn organisatie telt 800000 leden. „Ik geloof", zo vertel de hy. „dat de wortel van de politie ke crisis, die we nu meemaken, heel diep ligt. Vóór alles is het een socia le crisis. Vandaar dat men door mid del van de arbeiders de protesten van de jeugd en zo. vragen heeft voorgelegd aan de oude politieke par tyen, de regering en de oppositie, waarop tot nu toe echter geen ant woord is gegeven". Gabaglio jongste sociale crisis Luciano Lama muest indertyd van zyn mandaat als communistisch af gevaardigde afzien, omdat hy de lei ding op zich moest nemen van de .Algemene confederatie van Ita liaanse arbeiders", de C.G.I.L., een communistische vakbeweging met 4,5 miljoen leden. „De werknemers", zo vertrouwde hy ons toe. „willen aan de resulta ten van de loonsverhogingen, aan hun rechten, resultaten toevoegen, die leiden tot belangryke hervormin gen in ons land. Op sociaal terrein by voorbeeld willen we een systeem van gezondheidszorg in Italië reali seren Dat moet een eenheid zijn op nationale schaal, die voor iedereen zorgt, voor alles werknemers en bur gers We willen vooral voor de arbei ders een flinke belastingverlaging. Verder willen we hen redelijke woon ruimte garanderen, want deze garan tie bestaat op het ogenblik nauwe lijks, vooral niet in de grote indus trie-steden" De malaise van Italië vindt na tuurlyk ook haar terugslag in de po litiek. De ene regeringscrisis is nog niet opgelost of de volgende dient zich al weer aan. En deze crises heb ben de uitbreiding van de extreme bewegingen weer bevorderd. Zo is by- voorbeeld de ICP, de grootste com munistische party in het westen, weer verdeeld in een rechtervleugel die wél aan een regering wil deelne- entegen niet eenvoudig daar ook conclusies uit te trekken. Vyfenti tig eeuwen grootheid en verval teveel om daar zomaar een ooré op te vormen De consuls, de keü C de pausen, steden als Florence, Vi tië en Napels, de Byzantynse. Ar sche of Spaanse nederzettingen, alles vermengt zich met elkaar, verleden, heden Maar elk I men en een linker die de revolutie j heeft het land duidelijk veria t predikt. En al deze stromingen ma- en in deze mallemolen wordt i ken het moeilyk een land te regeren. 1 schien een nieuw Italië geboren Pater Pin hoop voor het zuiden dat schreeuwt om rust en ordt dat het toch al voortdurend aan vormingen bloot staat. Nieuw Italië Het is makkelyk van Italië beeld te schetsen, maar het is 4 m 'Ir ADVERTENTIE een uniek standaardwerk in 96 rijk geïllustreerde week-uitgaven a f 1.25 p.nr. Witte Singel 1, Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 10