„Alternatieve" speelfilm
van Hans Geissendörfer
Nachtegaal Heintje
zingt zijn liedjes
Waarom guldens méér
betalen en
nog geen
natuurlijke
Orwo-kleuren
og ORWOU.T.18
Toestand
Salazar
kritiek
Vijf prolongaties in
de Leidse bioscopen
TjEine Rose fur Jane
a T
Filmc
ensuur
in India
Lichaam ran
Aramburu in
huis gevonden
36 dia's slechts f 12,50 in cl. ontwikkelen
UIJD\0 17 JULI 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 11
jns W. Geissendörfer is een Duitse filmer van negenen-
9, tig jaar. Hij heeft lang haar en ziet er verder zeer „alter
if' uit. Hij maakt op het ogenblik in Nederland in de
tone-studio's in Duivendrecht een film voor de Duitse
isie. „Eine rose für Jane" heet zijn film en daarin wordt
zeer eigentijds verhaal uitgebeeld. Hans Geissendörfer
zelf dat hij niet gek is. maar dat een heleboel toestanden
lize Westerse beschaving faliekant verkeerd zijn. Daar-
D wil hij protesteren. Niet met spandoeken, maar met films,
'oor zichzelf spreken. De Duitse televisie geeft hem daartoe
ans. „Niet van ganser harte", zegt hij, „maar meer als
alibi: de jeugd wil gehoord worden, welnu, laat maar zien
3II jullie te zeggen hebben". ..Eine Rose für Jane" zal na
>ning op de televisie naar de bioscopen gaan en wellicht
Nederland worden vertoond.
lendörfer heeft al twee speel- j nooit op een academie of zo ge-
op zijn naam staan, maar dat weest". zegt hij, „ik heb alles zelf
hy geen verdienste. ..Ik bengeleerd. Gewoon, omdat ik vond. dat
Regisseur Geissendörfer
flinks) legt een scène uit aan
Hammie de Beukelaar en Eddie
Constantine voor de film ..Eine
Rose für Jane".
ik het moest doen. Ik maak under
ground- films, niet commercieel".
Vóór zijn filmavonturen studeer
de Geissendörfer filosofie en thea
terwetenschappen aan de universitei
ten van München. Wenen en Zürich.
Maar hy zag het toch meer zitten in
in de communicatie met langha
rige jongeren. Als die er zoveel zijn
moeten ze iets te zeggen hebben En
wat is dat? Wat willen ze met hun
links georiënteerd socialisme'1
,Jk ben ook lange tijd een hippie
geweest", zegt hij. „Make love not
war en Peace en zo. Allemaal lief en
aardig, maar wat schiet je ermee op?
Wat verander je daadwerkelijk met
zo'n levenshouding? Bij mij is het
allemaal anders geworden, toen ik
vier jaar geleden een enorme slach
ting onder de Koerden in het grens
gebied van Turkije en Irak heb mee
gemaakt. Die mensen werden en
worden daar nog uitgemoord, zoals
de Joden hier Zes maanden heb ik
temidden van de Partizanen geleefd
en dat heeft zo'n geweldige indruk
op me gemaakt, dat ik de mensen
hier er iets van wilde, wel moest ver
tellen.
Hoe doe je dat? Ik wilde een soort
documentaire maken, ook al had ik
er helemaal geen verstand van hoe
zoiets moet Het is min of meer toe
vallig een film geworden".
Erkenning
„Vanaf die tijd ben ik me intensief
met film gaan bezighouden en ik heb
ik geprobeerd mezelf de techniek er
van een beetje bij te brengen. Na
een film voor kinderen mocht ik
van de televisie een soort gruwelfilm
maken over de vampier Jonathan.
Hierin wilde ik tot uiting brengen
de onderdrukking, die overal nog
heerst en de escalatie van het ge
weld. Voor „Jonathan" heb ik een
prijs gekregen, de „Bundesfilmpreis"
die op zichzelf niet zoveel voorstelt.
Maar de erkenning is wel fijn"
„Belangrijk is", zegt Hans Geissen
dörfer. „films te maken, waar alle
mensen iets aan hebben Vooral een
voudige mensen En het moet niet
iets onbenulligs zijn. maar een the
ma vervatten, wat de mensen wak
ker schudt, politiek bewust maakt. Ik
benut het commerciële apparaat van
de film en geld en establishment om
dingen in de bioscoop te laten zien.
die van werkelijk belang zijn. Tot nu
toe is me dat min of meer gelukt,
hoop ik".
Cliché's
„Eine Rose für Jane", is volgens
Geissendörfer een film. waarin zeer
bewust alle cliche s van de gangster
films worden gebruikt Alle figuren,
die erin meespelen, ziln in de bio
scoop geboren De mensen herkennen
de figuren uit andere füms. De film
gaat over een eenzame man, die met
niemand communicatie heeft. Hij
leeft zoals hij vindt, dat hij dat
moet doen. Hij overtuigt andere
mensen van zijn zienswijze met ge
weld. Hij praat niet. hij schiet al
leen maar Deze figuur wordt in het
verhaal langzaam maar zeker ge
dood. En Jane helpt daarin een
handje mee
„Het is een tragisch, maar juist
verhaal", zegt Geissendörfer. „Het in
dividuele genie kennen we niet meer
en dat mag ook niet meer. Er wordt
in de hele film nauwelijks een
woord gesproken: er is geen commu
nicatie. En dat is het probleem, wat
zeer veel mensen in deze tijd hebben
De film nemen we grotendeels in
Amsterdam en omgeving op. omdat
deze achtergrond erg internationaal
is. In de film zie je niet. dat we
hier werken 't Zou net zo goed in
Londen of Kopenhagen kunnen zijn.
En dat is ook de bedoeling. Niet
vastleggen op één bepaald punt of
land. maar internationaal".
„Denk nu niet. dat ik Amsterdam
zelf niet mooi vind. Amsterdam is
prachtig, ook al kan ik die typische
elementen er van juist niet gebrui
ken. Wat ik minder prachtig vind
in Holland, is dat de regering zo wei
nig geld aan filmers geeft. Deze stu
dio's hier zijn in geen tien jaar ver
anderd. Verder is iedereen vriende
lijk en je kunt hier goed werken,
maar alle jonge fümers hier zeggen
dat ze geen geld hebben. In Duits
land is dat een beetje beter. Voor
slechte films krijg je daar altijd
geld. En voor goede soms een beetje.
Maar ik vind het jammer, dat hier
zoveel goede vakmensen zijn, die
geen poot kunnen verzetten Ver
schillende Nederlandse filmers zijn
al naar Duitsland gegaan, waar ze
beroemd zijn geworden. Hier kent
niemand hen"
Televisie
..Eine Rose für Jane" zal eind
augustus opgenomen zijn. Eind ok
tober wordt de film voor het eerst
op televisie vertoond. „En dan maar
afwachten of de bioscopen hem over
nemen". zegt Geissendörfer. „Voor
Nederland is het interessant, dat Ton
Lensink er een grote en heel moei
lijke rol in speelt. Van televisie in
het algemeen kan ik verder weinig
zeggen Wel weet ik dat dit medium
in Duitsland wordt gebruikt om de
mensen voor de regeringspolitiek te
winnen. En dat is. dacht ik. niet de
bedoeling er van. De mensen bij de
tv doen. wat van hen gevraagd wordt
Als je eens een goeie regisseur hebt.
wordt hij na twee maanden wegge
werkt. Datzelfde zie je bij weekbla
den. Als iemand daar te kritisch is
ingesteld, verdwijnt hij ook gauw
Waarom is iedereen zo bang voor
jonge mensen? Als we eens de ge
legenheid krijgen op tv iets van ons
te laten horen, gebeurt dat altijd
op een tijdstip, dat bijna niemand
meer kijkt Toch blijf ik doorgaan
met het maken van films, die iets
kunnen bijdragen tot een rechtvaar
diger leven voor iedereen. Er is nog
erg veel onrecht. Niet alleen in
Duitsland. Ook hier. En daarop hoop
ik in mijn films te wijzen. By de
Koerden ben ik politiek bewust gaan
denken en dat wil ik nu op myn me
demensen overdragen".
Neemt u nog een satellietje De
NASA, het Amerikaanse bureau
voor lucht- en ruimtevaart, is be
reid zes satellieten die al geruime
tyd een baan om de aarde beschry-
ven en die hun opdrachten reeds
lang hebben vervuld, ter beschikking
te stellen van andere landen. Ge
leerden kunnen tot 20 augustus voor
stellen doen voor nieuwe taken voor
deze satellieten, waarvan de oudste,
de „Ogo 1". op 5 september 1964 van
Kaap Kennedy werd gelanceerd.
Martine Brochard speelt in
Geissendörfers film de rol van
Jane. Ze kreeg de rol in plaats
van Jane Birkin.
LISSABON <AFP> De ge
zondheid van de 81-jarige oud
president Salazar van Portugal,
die zich in september 1968 na een
hersenbloeding moest terugtrek
ken. is weer achteruitgegaan.
Volgens een in Lissabon gepu
bliceerd communiqué lijdt hij aan
een longontsteking.
«UXOR Heintje recruteert zijn aanhang voornamelijk
de wat oudere jaargangen. Dat wordt weer eens haar-
erp duidelijk gemaakt in „Ik zing mijn lied". Heel zijn
«e bijna al zijn liedjes zijn afgestemd op het (groot)
ederhart. Maar er is meer. De Limburgse nachtegaal met
intens lief en goedig hoofdje en zijn aardige kleertjes,
keJet de oudere generatie ongetwijfeld vol nostalgie terug-
mJ iken aan de tijden van weleer toen kinderen nog gezegge-
en dankbaar waren, met twee woorden spraken en ontzag
Iden voor de ouderdom, kortom toen de wereld nog kalm
overzichtelijk was. En kom daar nu eens om, bij al die rot-
Igens met hun lange haren.
itjes succes berust op het
bespelen van dit senti-
M. In „Ik zing myn lied" (een
itamme vertaling van de zwie-
Duitse titel „Heintje Ein
geht auf Reisen") worden al-
registers openges jord om de
'oelige aren in het moeder-
'iderhart op gepaste wyze te
Hen
Qtje krijgt in deze film de rol
meten van weeskind. Hij
op by een goeiige, maar
J karaktervaste tante, die
laat domineren door een
hondsvot van een verloofde. Deze
bepaalt dat Heintje maar in een
weeshuis moet. Intussen heeft ons
zangwonder de vriendschap ver
worven van de manegehouder
Teichmann. Heintje is daar vaak
om de paarden wortelen te voeren
De paardeman lykt een geduchte
vrouwenjager te zyn. maar als hy
Heintje eenmaal goed heeft leren
kennen, heeft hy nauwelyks nog
aandacht voor zyn „liefhebberij
Toch kan Teichmann niet verhin
deren dat Heintje naar dat tehuis
gaat. Geen nood, want Heintje ont
snapt en voegt zich weer by zyn
in Zwitserland vakantiehoudende
vriend. Teichmann is daar zo ka
pot van dat hy zyn bepaald niet
onverdiensteiyke vriendin voor
hem aan de kant zet. Ach. het
doet er elgeniyk niet toe. wat er
allemaal gebeurt. Het belangryk-
ste is dat Heintje, met zyn onver
woestbare jongenssopraan. met
zyn stem als een gong. het ene
lied aan het andere rygt „Schel
den tut so weh," „Ich sing' ein
Lied für dich," „Heldschi Bum-
beidschi," „Mama, schenk mlr ein
Pferdchen" enz., Heintje zingt zyn
versjes overal waar dat maar even
kan: in de paardestal. in de auto.
op de boot. in de keuken, in de
kerk.
Voor de aanhang van Heintje is
„Ik zing myn lied" iets waar nog
avonden over gesproken kan wor
den.
Heintje
Niet minder dan vyf Leidse
bioscopen prolongeerden deze
week hun films of brachten een
reprise van een film. die al eer
der in de Sleutelstad draaide Voor
de zoveelste keer keerde Westside
Story terug naar Leiden. Commen
taar by dit filmwerk waar zoveel
over te doen is geweest, lykt ons
nu wel overbodig. Wie nog één
keer wil genieten van de markan
te vormgeving van het verhaal en
de grandioze muzikale prestaties
van Leonard Bernstein, kan zich
vervoegen by het Lido-theater aan
de Steenstraat
„Jungle Boek" is in Camera
aan de tweede week bezig. De
jeugd schynt niet genoeg te kry-
gen van het verhaal van Mowgli,
het mensenkind dat door de wol
ven is opgèvoed. Walt Disney heeft
de stof voor deze tekenfilm ont
leend aan „The Jungle Books"
van de Victoriaanse schrijver en
India-kenner Kipling. Hier en daar
heeft het verhaal een nieuw jasje
gekregen, b.v. de leuke swingendp
muziek, die het hele oerwoud aan
het dansen zet. maar dat doet be
slist geen afbreuk aan het grappi
ge verhaal.
In de avonduren vertoont Came
ra de film „In de doodsgreep van
het rode masker" naar een ver
haal van Edgar Allan Poe. griezel
roman-schrijver van de eerste or
de. Heel wat vriendelyker gaat
het toe in Rex waar de middag
voorstellingen zyn gereserveerd
voor de figuren van de Fabeltjes
krant, terwyi 's avonds een oudje
van Louis de Funèe wordt ver
toond.
Le Grand Restaurant is ondanks
zyn tameiyk hoge leeftyd nog best
te verteren, want de humor van
deze Franse komiek is in de loop
der jaren slechts weinig veran
derd.
De derde kinderfilm die in deze
vakantieweken werd geprolongeerd
is Kuifje en de Zonnetempel in het
Studio-theater. De bekende stripfi
guren zyn er allemaal zoals Kuif
je, kapitein Haddock. professor
Zonnebloem. Jansen en Jansens en
natuuriyk het hondje Bebbie.
In de ochtenduren geeft dit thea
ter bovendien speciale jeugdvoor
stellingen van de Nederlandse
stripfiguren Sjors en SJlmmie. De
uitsmyter van deze week ls zeker
„John and Mary" in het Trianon-
theater. Het ls een uitstekend ver
filmd en ragfyn liefdsverhaal met
in de hoofdrollen Mia Farrow (be
kend va nde televisie-serie Peyton
Place) en Dustin Hofman, die al
eerder successen oogstte met The
Graduate. Regisseur Peter Yates
heeft zich by deze film zelf over
troffen.
BOMBAY i Reuter i De censors
in India hebben instructie gekregen,
scènes met seks en geweld uit Indi
sche film te knippen. Dit heeft de
Indische minister van Voorlichting
Satya Narayan Sinha. op een byeen-
komst van leden van het parlement
meegedeeld.
Volgens de Indische regering stro
ken dergelyke scènes niet met de cul
tuur van India en zyn realiteit.
BUENOS AIRES (Reuter) In
een leeg landhuis op 400 km van
Buenos Aires is een lichaam gevon
den dat, aldus een mededeling van
het Argentynse ministerie van Bin
nenlandse Zaken, zeer waarschyn-
ïyk dat van oud president Pedro
Aramburu is. Aramburu. die presi
dent was van 1955 tot 1957 (na de
omverwerping van het regime van
Peron) werd op 29 mei door twee in
legeruniformen geklede mannen ont
voerd. Een peronistische groep deel
de mee dat hy op 1 Juni was terecht
gesteld voor het laten doodschieten
van 27 personen, die by een mis
lukte staatsgreep waren betrokken,
veertien jaar geleden. Het politie
onderzoek naar de ontvoering maak
te nauwelyks enige voortgang tot vo
rige week, toen een dodelijk gewond
lid van een linkse verzetsgroep be
kende dat hy een van de twee man
nen was die Aramburu hadden ont
voerd. Daarop werden zeven perso
nen. onder wie een priester en een
fotograaf, gearresteerd. Het li
chaam werd aangetroffen in een
twee meter diep graf in de kelder
van het landhuis. De stoffeiyke ree
ten lagen onder kalk. Op het lichaam
i werden een ring en een dasspeld aan-
getroffen, die waarschyniyk van
1 Aramburu waren.
ADVERTENTIE
Vranv uw fntnhnndplnnr
Vraag uw fotohandelaar
Qtero Foto N.V. - Postbus 127 Hilversum