Rosewall
geelt
T ay lor
stijllesje
Sterren „stralen
ifilmkomedie
Films
in
Leiden
Ir
KALLENBERG GAF
WINST TEGEN
DE MEUERE WEG
Weer een stripheld
op het wittedoek
SCHUVEL'
CITROEN
Plezierigste huisheerlijke persiflage
AUSTRALISCHE FINALE OP WIMBLEDON: NEWCOMBE-ROSEWALL
Toernooi 'De Munnik
HIET GEHEIM YAN SANTA VITTORIA
>rl LIDO 'The secret of Santa Vittoria' is een kostelijke film.
3, POP EN SEX
BIN CAMERA
Lachen en
griezelen
Elvis blijft
nog 'n week
vrijdag 3 juli 1970
LETDSCH DAGBLAD
PAGINA II
LONDEN (GPD) De 35-jarige Ken Rosewall, die lange
tijd alleenheerser in het wereldtoptennis der profs was, heeft
gistermiddag op een koud en stormachtig Wimbledon voor de
derde maal in zijn glorieuze carrière de finale bereikt. Een
[eeftijd waarop dat niet meer mogelijk leek. De kleine, tanige
fneester uit Sydney baande zich binnen twee uur tijd een weg
fiaar de laatste ronde tegen de Britse prof Roger Taylor. Hij
(rersloeg de arbeiderszoon uit Sheffield, die negen jaar jonger
|s, zelfs nog fraai uitzichtloos met 6-3, 4-6, 6-3, 6-3.
(door Frank Bonte)
LEIDERDORP Wie m een tenniswedstrijd met 0-6, 2-4
en 0-40 achterstaat zal waarschijnlijk niet zo bar veel illusie»
meer koesteren over een alsnog gunstige afloop. Toch zijn er
van die spelers en speelsters die zich ook bij een dergelijke
I stand nog niet verslagen voelen. Dat zijn doorgaans ook die
I spelers en speelsters die, afhankelijk van hun mogelijkheden,
..eruit halen wat er inzit".
Gisteren gaf T.E.A.N.S. no. 1 Rein
de Meyere op „De Munnik'1 in zijn
partij tegen Lodewijk Kallenberg
duidelijk aan dat hij zonder enige
twijfel tot de bovengenoemde cate
gorie tennissers behoort. Van 06,
24 en 40—0 op de service van Kal
lenberg kwam hQ terug en won!, 06
6—4. 6—4!
„Ik heb een gruwelijke fout ge
maakt" zei Unicums vechtjas Kal
lenberg. in dit toernooi vanwege zijn
Zaterdagmiddag zal de Austra-
ische virtuoos in de eindstrijd
\og in oog komen te staan met
fajn stadgenoot John Newcombe
'26)die ook vorig jaar zover
twam en toen in vier sets zijn
\laats werd gewezen door landge-
ioot Rod Laver. Newcombe ivan-
lelde nu vrij comfortabel de eind-
trijd binnen door de 32-jarige
\panjaard Andres Gimeno hard-
ïandig op te ruimen met 6-3. 8-6.
1°
Men kan niet anders dan verheugd
Ijn over het feit, dat een verrukke-
jjke tennis-artiest als Ken Rosewall
p zijn ,oude dag" 't nog zover heeft
ebracht. En iedereen gunt het deze
^•ote vertegenwoordiger uit de klas-
feke school van harte. Maar het
ëeft natuurlijk wel te denken, dat zo-
Its kon gebeuren temidden van rit
en jonge spelers zoals Arthur Ashe
'ony Roche, Dennis Ralston, Stan
onith, Bob Lutz, en niet te vergeten
ïize Tom Okker.
Men is dan wel geneigd zich af te
fagen of we met dat moderne ten-
lis van kick-and-rush wel op de goe
ie weg zijn. Waarschijnlijk niet voor
pver dat het artistieke tennis volle-
ftg uitsluit, maar het zou er ook op
kunnen wijzen, dat de spelers toch
zo tegen de dertig moeten lopen voor
dat zij in het veeleisende toptennis
volkomen "rijp" zijn. Vooral nu
sinds enkele Jaren de doorknede
profs, gevormd in het befaamde
Amerikaanse tenniscircus van Jack
Kramer, zich meer met "amateurs"
zijn mogen gaan bemoeien.
In ieder geval, Ken Rosewall heeft
Roger Taylor, die het laatste jaar
veel sterker is gaan spelen, voor ei
gen publiek duidelijk uit de doeken
gedaan, dat het kunstig hanteren van
het racket het tomeloze slaan nog
makkelijk kan overvleugelen.
Geleerd
Taylor mocht dan van te voren een
bepaalde tactiek door Yareslov Drob-
ny zijn ingefluisterd de man die
zestien jaar geleden daarmee ten kos
te van Rosewall de Wimbledon-ti-
tel op zyn naam bracht de Austra
liër "negeerde" dit souffleren en
won toch. Want in die zestien Jaar
is Rosewall met tennissen niet alleen
schatrijk geworden, maar hij heeft
er ook nog wel wat bijgeleerd.
Die tactiek van Drobny bestond, in
het kort gezegd, hierin: Rosewall niet
te hard en niet te diep trachten te
passeren, waardoor hij dan met de
volley in moeilijkheden moest komen
Inderdaad werd de kleine Australiër
nog al eens verrast door de geslicede
duikende ballen, maar de snel en
prachtig balans lopende Rosewall
herstelde zich meestal op tijd en
sloeg dan toch nog rechtstreekse
winners. Misschien is Taylor door de
ze tactiek ook wel enigszins afgeleid
waardoor hij bijvoorbeeld op de vol
ley en de drive, vooral op de fore
hand. meer fouten maakte dan tegen
deze geroutineerde tegenstander ver
antwoord was. Hij vermeed ook,
vreemd genoeg, evenals Roche, te
weinig de geweldige backhand van
Rosewall, die een wereldfaam heeft
verworven. Waarschijnlijk omdat
men togen de meeste spelers gewend
is op die zijde aan te vallen
De dubbele fouten zaten Rosewall,
evenals in zyn vorige partij tegen
Roche, nog aleens dwars. In de eer
ste set veroverde hij Taylors servi
ce na 4-3 en besloot de eerste set
met een service-ace.
De nodige deining betekende het
plotselinge verlies van de tweede set
door de "oude meester", toen hem
na 4-5 zijn service ontglipte door sla
gen in het net. En vervolgens meteen
een doorbraak van de Brit na 0-1,
dankzij weer die listige halfcourt-bal-
len. Maar Rosewall counterde ogen
blikkelijk en overrompelde zijn te
genstander na 3-3 op zijn beurt met
vlijmscherp gesneden back-hands.
De beste strijd van de hele partij
ontbrandde nu, maar Rosewall had
steeds het laatste woord en verover
de ook nog met veel elan Taylors
opslag tot slot. teneinde met eigen
service de vierde set te kunnen be
ginnen.
De dreiging van de snelle neder
laag tekende zich steeds duidelijker
af. want de Brit maakte jammerlijke
fouten op de drive en de volley en
werd tenslotte overweldigd door Ro-
sewall's sterke wapen, de back
hand. De Australiër had na veertien
jaar opnieuw de finale van Wimble
don bereikt. „Ik ben niet bang voor
Newcombe", bekende de doodnuch-
tere Aussie na afloop, door zijn dikke
donkere haar strijkend.
Newcombe
Over de andere halve finalp kunnen
we zeer kort zijn. Andres Gimeno
was al veel verder gekomen dan hij
ooit had gedacht op het snelle gras.
hy had aanvankelijk niet eens wil
len meedoen. Tegen Newcombe ge-
Roger Taylor
kansloos
loofde hy klaarblijkelijk niet genoeg
in zichzelf, hoewel hü de onstuitbare
Australiër in de tweede set nog een
lange tüd kon temmen. Na een on
derbreking van drie kwartier wegens
regen ging de Spanjaard in de derde
set echter binnen het kwartier kans
loos ten onder met 6-0, hetgeen wel
een droevig afscheid betekende.
HERENENKELSPEL, halve fina
les:
John Newcombe A us i -Andreas Gi
meno «Spa» 6-3 8-6 6-0.
Ken Rosewall «Aus» - Roger Taylor
<Gb» 6-3 4-6 6-3 6-3
DAMESDUBBELSPEL, halve fina
les:
Rosemary Casals Billie Jean King
(VS»-Karen Krantzcke'Kerry Melvil
le Aus» 6-2 8-6.
Francoise Durr Virginia Wade <Fra/
Gb) - Helen Gourlay Pat Walkden
Aus/Z Af» 6-4 0-6 6-3
GEMENGD DUBBELSPEL, vierde
ronde
Bowrey/Stouve (Aus Ned» - Nastase/
Oasals «Roe VS» 2-6 4-6
Mc Millan/Dalton 'Z Af Aus) -
Graebner/Graebner (VS) 6-3 6-3.
I LONDEN (AP» De nieuwe Brit
se regering heeft gisteren in de
troonrede aangekondigd dat zij van
rJan is de bepalingen voor de Im
migratie van niet-blanken te ver
scherpen. Later deelde premier Ed
ward Heath in het Lagerhuis mee:
Dit land zal niet meer permanent
op grote schaal immigranten toela
ten". Oud-premier Harold Wilson
ueschuldigde Heath onmiddellijk ..te
proberen een nieuwe klasse van
staatsburgerschap in te voeren waar-
bij de inwoners van de oude en nieu
we landen van het Gemeenebest als
vreemdelingen worden behandeld".
Hoewel hij beperkingen op de im
migratie aankondigde legde Heath
e- de nadruk op dat ..zijn regering
recht wil doen aan allen die reeds
n het land zijn. onverschillig hun
ras. geloof of kleur"
KWARTFINALES:
Mc MillanDalton(Z AfAus) - ÏHWI/
Harter <Chi/VS> 6-1 6-3
Irvine'Gourlay (Rho Aus» - Stfl-
well/Truman (GB» 7-5 6-2
Metreveli/Morozova (Rus) - Ruffels
Krantzcke 6-4 5-7 7-5.
HERENDUBBELSPEL, halve fina
les.
Ken Rosewall'Fred Stolle (Aus) -
Ilie NastasCIon Tirlac (Roe) 6-4
3-6 10-8 0-6, wegens duisternis afge
broken.
prima prestaties op de distrtcteteam-
pioenschappen en vooral het toernood
van de Leidsche Hout no. 4 ge
plaatst in het enkelspel B. .Jk dacht
aat ik het me bij die stand wel kon
veroorloven wat vriendelüker te spe
len. Ik ben gaan meetennissen met
de Meyere. Hij ging beter spelen en
ik slechter. Op gegeven moment luk-
be my vrijwel niets meer. geen drop-
shot, geen drives. Ik doe het nooit
meer zoiets. Voortaan. "en Kal
lenberg liet er geen twijfel over be
staan wat hy zal aanvangen wan-
I neer hy weer eens in zo'n situatie
I belandt.
De regen voorkwam gisteren dat
Paul Klever ook exit ging uit het
|herenspel B na als geplaatste speler
al uit C te zijn gewipt. Frans Enge
lenburg stond na Pluvius' tussen-
I komst met 61. 10 stevig aan de
leiding.
De hervatting van de partü Enge
lenburgKlever leverde eerstgenoem
de de wine*. op. 61, 64. Jaap
Temminck, met de districtskampioen
Hans Keizer gedoodverfde finalist,
i had met Piet Vroegop geen enkele
J moeite. 61. 62. „Piet is qua spel-
I kracht teruggelopen" vond Room-
j burgs hard-Litter .hij mist de no-
|dige vastheid op zyn drives. Vong
jjaar zou ik niet zo eenvoudig als nu
I hebben gewonnen".
I Ton Crépin liep gisteren tevreden
(lachend rond. In het herenenkelspel
C had hy zich weten te handhaven.
[Morshuis moest capituleren voor de
ditmaal op de kritieke momenten
(risico's vermydende Crépin (62,
4—6, 6—2»
I De no. 1 geplaatste speelster in
:het damesenkelspel B. district «kam -
j pioene Milou Penseel, kwam gisteren
ook nog even in actie. Een spel maar.
dat zij overigens snel won. Toen viel
jde regen met zulke bakken uit de
hemel dat er aan verder tennissen
j niet meer behoefde te worden ge-
I dacht.
remaakt door de befaamde Amerikaanse producer-regisseur
p Itanley Kramer. Hij is de man die het heeft aangedurfd om
Üobet Crichtons gelijknamige boek tot een soort tragi-komisch
TAXijkspel te maken met in de hoofdrollen sterren als Anthony
Anna Magnani, Virna Lisi en Hardy Kruger. Hoewel
JGy Engels in wordt gesproken ademt de film een typisch Ita-
Mijaanse sfeer.
Het heeft Kramer meer dan vier
G'^jmaanden gekost om voor zyn film-
GAjverhaal de juiste lokatie te vin-
gjden. Het werd tenslotte een dorpje
ARjniet ver van Rome waar deze spek-
CAMERA „Montery Pop"
grabaant de weg naar een 'nieuw soort
{musical. De film werd opgenomen
itydens het internationale popfes
tival, dat op een zonnig weekeinde
'op het schiereiland van Montery
(uitbarstte als één van de veelvul
dige aardbevingen van Californië
Het festival was een mengeling
'van popmuziek. Oosterse ritme en
'blues. In het overvolle park traden
onder meer op de Mamas en Papas.
aOtls Redding, Scott McKenzie, Si
mon en Garfunkel, The Animals en
«•vele andere sterren.
De film, die alleen 's middags
iwordt vertoond, kan worden ge
zien als een voorloper van „Wood-
stock". Niet alleen het festival op
zich werd verfilmd. Ook laat men
de bioscoopbezoekers een kykje
achter de schermen zien. Zo krijgt
men een idee wat er voor komt
kyken om een dergelyk evenement
op te zetten.
Pop-liefhebbers, die geen gele-
hadden het festival in het
Kralingsebos by te wonen, hebben
de kans om iets van de sfeer te
(proeven.
Lliefhebbers van sex-films kun-
nlajnen in de avonduren hun hart in
het theater aan de Hogewoerd op-
__^halën. „Met myn lippen op jouw
^mond" is een verhaal van een „ge-
y ((lukkige familie". Clara, de echtge
note van een ambitieus man, vindt
lin een jonge badmeester, alles wat
ze in haar huweiyk niet heeft on-
idervonden. De verhouding met de
Ijongen brengt haar tot rypheid.
Als ze alles aan haar man ver
telt beschuldigt deze haar en dreigt
met een scheiding. In een ogenblik
van neerslachtigheid neemt zij een
grote dosis slaaptabletten in die
haar noodlottig wordt.
taculaire geschiedenis zich «op
nieuw» afspeelt. Met deze sterbe
zetting en met die lokatie kon het
by na niet anders of er moest een
aanvaardbaar filmprodukt tot
stand komen. „The secret of Santa
Vittoria" is het verhaal van de
pantoffelheld Bombolini (Anthony
Quinn) die na de val van Musso
lini min of meer door een toeval tot
burgemeester van het dorp wordt
verheven. Hy is een soort clowns-
figuur die door zyn hielenükkery
de minachting heeft verworven van
zyn vrouw Rosa (Anna Magnani).
De pantoffelheld wordt pas held
op het moment dat een Duitse le
gereenheid de uit ruim één mil
joen flessen bestaande wynvoor-
raad van Santa. Vittoria weg wil
komen halen. De wyn is het bloed
van de bevolking en de domme
Bombolini wil dat voor geen prys
door de kelen van de bezetters la
ten vloeien. Hü komt daarom op
het idee om die gigantische voor
raad met behulp van alle dorpsbe-
LUXOR Het programma in het
theater aan de Stationsweg is deze
week tweeledig. In de middaguren
een vrohjk fimpje voor de jeugd,
in de avonduren griezelen voor de
ouderen.
Het speciale jeugdprogramma
brengt een film van Stan Laurel
en Oliver Hardy. Na de televisie
serie „Comedy Capers" behoeft men
zelfs de jongeren van vandaag niet
meer te vertellen wie Oliver en
Hardy waren. Twee komieken uit
een nog niet zo ver verleden, die
het met hun dikopgelegde grollen
en grappen ook nu nog wel doen.
In de avonduren (ook op zon
dag) kan men heerlijk griezelen
aan de Stationsweg bü „Bloed van
de vampier" Niets is te gek, geen
effect is te dol. Donald Wolfit en
Barbara Shelly vertolken de hoofd
rollen in dit lugubere verhaal, dat
voor de liefhebbers een kleurrijk
lievelingsgerecht is.
woners in een naby het dorp gele
gen grot te verbergen. De flessen
worden inderdaad uit de wynkel-
ders gehaald en door middel van
een levende ketting van mannen
en vrouwen een filmisch hoog
tepunt!,stuk voor stuk naar de
bergplaats getransporteerd. Deze
magistrale flessenscène schynt ove
rigens tot stand te zün gekomen
dank zy de medewerking van de
Cinzano-fabrieken. Waar haal je
als filmmaker anders zoveel duizen
den wijnflessen vandaan? De film
wordt overigens heel spannend als
REX Dat Elvis Presley nog
steeds in de gunst is, bewyst wel de
prolongatie van de keiharde cow
boy-film. waarin hy als „Charro"
de hoofdrol vertolt. Elvis, een ex-
bandiet, heeft de bende de rug toe
gekeerd en wil in het vervolg de
kost op een eerlyke manier ver
dienen. De leider van de boeven
denkt hier echter anders over Hy
„verminkt" Charro dusdanig dat hy
beantwoordt aan het signalement
van een dief waarop de politie reeds
lang Jacht maakt.
de bevelvoerend officier. Hardy Kru
ger. achter de geheime voorraad
plaats probeert te komen. Op het
moment echter dat Bombolini bü-
na een kogel door zün hoofd ge
jaagd krygt, wint hy de liefde van
zyn vrouw terug. Door dit hele ver
haal speelt nog een liefdesaffaire
tussen een adellyk juffertje (Virna
Lisi) en een gedeserteerde Itali
aanse soldaat (Sergio Franchi».
maar dit moet tl echt voor lief
nemen. De film biedt plezierige
ontspanning en is een gang naar
de Steenstraat zeker waard.
Drie sterren uit Het ge
heim van Santa Vittoria".
V.l.n.r. Anna Magnani, Virna
Lisi en Anthony Quinn.
STUDIO Stripfiguren verfil
men is een modieus verse hynsel. Al
tweemaal heben we in het kleine
theatertje aan de Steenstraat films
kunnen zien van de stripheld As-
terix en zyn kornuiten. Vorige week
kon de jeugd kennis maken met de
fabeltjesfilm en deze week ls Kuif
je aan de beurt.
Op een regenachtige middag in
de zomervakantie betekent dat een
„uitverkocht huis". Spytig voor de
allerjongsten, die nog niet lezen
kunnen was het dat het filmver
huurkantoor de moeite niet heeft
genomen om de film na te synchro
niseren. Voor een film, die toch
afgestemd is op een zeer jeugdig
publiek, hoorden we nu vlotte moe
ders verklaringen geven by de
film.
Omdat „Kuifje en de zonnetem
pel" ook als boek is uitgebracht in
Nederland bood het aardig verge
lijkingsmateriaal. En met dat. boek
voor ogen is het ons eigeniyk een
beetje tegengevallen. We misten
een beetje de actie die uit de strip
boeken zo naar voren komt. Twee
figuren, de gebroeders tweeling ko
men bijvoorbeeld lang niet zo goed
uit de verf als in het boek.
Misschien was het voor een be
langrijk deel te wyten aan de vrü
toonloze stemmen, die de stripfigu
ren tot leven brachten. De Frans
talige Belgen hebben daar met de
Gallische pet naar gegooid. Ook een
onderbreking van het. verhaal aan
het slot om een van de figuren en
kele minuten een liedje te laten
zingen haalde de vaart er een beet
je uit.
Getuige de reacties van de jeugd
zaten er echter toch wel voldoen
de spannende en grappige ogen
blikken in, er werd tenminste
flink meegeleefd met de gebeurte
nissen op het witte doek. We had
den overigens wel venvacht dat het
voorprogramma ook een beetje af
gestemd zou zyn op de jeugd. Een
reclamefilmpje over vakantie in
Marokko is nu niet bepaald dat
gene. waarop de jeugd zit te wach
ten.
ADVERTENTIE
0 UBBEl
GESTOOKTE
NV. DE CONDOR - DISTILLEERDERIJ - LEIDEN
TRIANON „Het plezierigste
huis in Londen' is heerlyke, dolge-
draafde persiflage van een soort
dat helaas veel te weinig in de
bioscopen wordt aangetroffen. Er
wordt in dit werk van regisseur
Philip Saville heel wat op de korrel
genomen: de dolle mina's van 1900.
de kuise meisjes, de zeer onkuise
meisjes, de prostitutie, het vroegere
Britse superioriteitsgevoel en nog
zo het een en ander. Niet alle grap
jes en vondstjes zyn leuk of-
boeiend, maar er is alles büeen vol
doende om het hart op te halen.
„Het plezierigste huis in Londen"
büjkt inderdaad een heeriyk huis
te zyn.
Het kolderverhaal is geplant in
het Londen van 1900, waar de suf
fragettes voor het eerst van zich
doen spreken. Een vrouw moet op
behoorlyke wyze haar geld kunnen
verdienen als zy alleen staat en
niet via een bordeel, zo vindt de
aanvoerster. Zy richt, samen met
een schuchtere jongeman, een pro
per tehuis voor gevallen meisjes in.
Maar op hetzelfde moment, zet een
neef van haar met grote bekwaam
heid en originaliteit n schitterend
bordeel in elkaar, waarin aan elke
wens van de cliëntèle. hoe buite
nissig ook. voldaan kan worden.
Het mooie daarby is dat hy zyn
beste krachten voor een groot deel
recruteert uit het onberispelijke te
huis van zyn nicht. De gevolgen
zyn uiteraard tamelyk gek, daar
voor heeft regisseur Saville wel alle
kansen aangegrepen.
David Hemmings speelt zowel de
rol van de schuchtere helper als
de geraffineerde bordeelchef. Het
laatste gaat hem wat beter af dan
het eerste. In een byrolletje is nog
te zien Sharon', die ook in da tv-
•erle „Please Sir" speelde.