Dat 'love' moest in de titel SiSi Sinas Films in Leiden Hamsteren hij meneer de Uil Waarom guldens méér betalen en nog geen natuurlijke^ lo Orwo kleuren Reprises Hier ony mus: gekke one-manshow II oodstock-regisseur MichaelWad ■rr ^>1 Gevangeniskomedie Uit met K5 O* Ben van Rooy halve eeuw boekhandelaar 'Wat zien ik' wordt verfilmd UT 36 dia's slechts f 12,50incl.ontwikkelen ORWOU.T.18 Tarzan vecht alsmaar door STERKE IU)L VAN ELVIS FABELTJESKRANT OP GROTER FORMAAT VRIJDAG 26 JUNI 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA IT ADVERTENTIE AMSTERDAM (GPD) 'Woodstock, three days of peace and music'. Zo noemde Michael Wadleigh zijn wereldverove- rende brok 'Cinema verité' over het popfestival van Bethel. ,J2n geen 'Woodstock, three days of lovepeace and music'. Dat heeft Warner Brothers er van gemaakt. Dat love moest in de titel, een verwijzing naar seks en aanverwante zaken. Dat ging er com mercieel heter in. Ik zou kunnen procederen, maar ik ben te moe". te gaan staan, die ze op de studio- vloer hebben getekend. Smile, miss Franklin. De televisie in myn land is misdadig". Michael Wadleigh is één van die spaarzaam over deze aarde gestrooi de mensen, die je binnen een uur overtuigen van hun absolute integri teit. H« is 28 jaar en maker van onder meer „Woodstock", „No Vietnamese ever called me nigger", „David Holz- man's diary" en „My girlfriend's wedding". Zfjn „Woodstock" gaat deze week ln Amsterdamse en volgende week in Haagse première .De ruim drie uur durende registratie van Amerika's ..new generation" is een wereldsuc ces. „Direct na de bekendmaking dat Woodstock zou doorgaan, heb ik bij de organisatie de rechten om te fil men bedongen. Afspraak was dat de Woodstock-mensen zich nergens mee zouden bemoeien. Ik kreeg de volle dige artistieke vrijheid. Ook van de artiesten. Er zitten shots in deze film die verbazingwekkend zijn. Ik heb gefilmd op een halve meter afstand van Jimi Hendrix's gezicht en vlak voor Ritchie Havens. Normaal trap pen ze je dan als filmer van het po dium. Mij kenden ze. Onder meer van een serie portretten". „Ik heb eens een optreden van Are tha Franklin vastgelegd. Dat was een paar jaar geleden op Rhode Island Ze zong voor 5000 mensen, allemaal zwart. Er gebeurden ongelooflij ke dingen. Ze stond daar. dik en uit gezakt zoals ze is, zwetend over haar hele lichaam, maar met een soul, die ik nooit zal vergeten. „We shall overcome" is toch een af gesleten song, maar toen zij het zong, laaide het vuur weer op. Ze huilden allemaal. Aretha is groter dan welke artiest, die ik in Woodstock heb ge zien. En vat doet de Amerikaanse televi sie met deze godin? Ze persen haar in een corset, wissen om de drie mi nuten het zweet van haar gezicht en dwingen haar op een krijtstreep Kloof „Het gaat mij om de bewustmaking van mensen. De kloof tussen twee soorten mensen, die in de VS leven, moet verdwijnen. In Bethel «Woodstock) werd de hoofdmoot gevormd door de stude rende Amerikaan uit de middenklas se. De jongens en meisjes, die later verantwoordelijke posities zullen in- nemen. Als het zover is. zullen ze zich herinneren wat Woodstock was .Ik ben ervan overtuigd, dat mensen met een „open mind" voetje voor voetje terrein zullen winnen. Ik heb zelf gestudeerd. Geneeskun de aan de Columbia University, die op dat punt een faam heeft te verdedi gen in mijn land. We begonnen in mijn jaar met 120 mensen. Maar 85 studeerden af. De overigen kozen tij dens de studie iets anders, gingen fil men, schrijven of wat dan ook. Dat zou enkele jaren geleden nog ondenk baar zijn geweest. Als je eenmaal tot de selectie groep van Columbia behoorde, stu deerde je af en verdiende later tonnen geld Mijn vriend behaalde zijn graad, maar wilde zich niet speciali seren. Hij werd gewoon huisarts in 'n arm dorp in New Mexico. Een gil ler in de ogen van het establishment, maar hij heeft daar een heel dorp „bevrijd" en „verlicht". Michael Wadleigh onderbreekt zijn gesprek. Er is telefoon uit Amerika Even later: „Dit is niet te geloven De filmkeuring in Australië heeft be kendgemaakt. dat woorden als „fuck", „God". „Jezus Christus", „pot", „speed" en „acid" uit de film moeten worden gehaald. Dat er geen schaamhaar mag worden gezien en geen beelden van „rokende" jongens Years After (een van de groepen, die in Woodstock was te zien en ook uit gebreid in de film zit) speelde in de Fillmore East. Nu had Warner Bros iets krankzinnig versletens uit gedacht: Buttons en hoofdban den met „love from Woodstock". Goed. Al vin Lee speelt en ineens komt er zo'n klein mannetje van de filmmaatschappij het toneel opren nen en zegt tegen Lee: Waarom draag jij geen hoofdband? wy showen jou toch in de film. Zoiets kan. ADVERTENTIE Geslaagd? 8 dagen treinen op de tiener- f5 toer voor V li:s - J NS-Identiteitsbewijs of pasfoto meenemen. Extra plus, half geld op de bus. Al dat geduvel heeft me zo moe gemaakt, dat ik helemaal geen plan nen heb. En het Holland Popfestival? „Die jongens belden mij laatst op. Ze vroegen of ik een film wilde ma ken van het festival in Rotterdam. Zo maar. terwijl ze njets voor el kaar hebben, geen planning hebben gemaakt en alleen maar denken aan het geld dat er uit kan komen. Daar aan werk ik niet mee. Woodstock is half documentaire, half film. In heb bij de keuze van de 120 uur ruw materiaal reke ning gehouden met twee dingen. In de eerste plaats of het optreden van de betreffende groep goed was, of ze ietó losmaakte bij het publiek. Er waren artiesten met een off-day: The Band, Credence Clearwater Revival. Johnny Winter. In de tweede plaats heb ik gelet op wat ze brachten. Of er politiek in de teksten zat. die pas te by myn filosofie en die achter Woodstock. Country Joe krygt veel ruimte met zijn anti-Vietnamsongs. Hy krijgt by de televisie geen kans. Aan die 400.000 mensen, die in Bethel byeenkwamen is natuurlyk veel aandacht besteed aan hun leven, dat ze enkele dagen leiden". Interviews en meisjes zyn toegelaten. De moti- vering? „Omdat Woodstock een do cumentaire is en juist door de naak te registratie de jeugd tot „dat scort dingen" zou kunnen aanzetten' In Nederland is de film vrygege- ven voor alle leeftyden en cultureel aangemerkt. ADVERTENTIE 3 bekertjes of driekantjes voor 99. MICHAEL WADLEIGH Wadleigh heeft in het verleden moei'?k- «rvari pgfedaon et de distribu e van zijn succesvolle films. Woodstock maakte h aar de verspreiding kon hy niet aan. De organisatie van het festival verkocht de hele zaak aan Warner Brothers. „Te vlug, ze hadden moeten wach ten. dan hadden ze er veel meer geld vcor kunnen krijgen" Ook heb ik interviews met boeren, «die het festival niet leuk vonden, omdat hun velden werden platge trapt), met zakenlieden «die het wel aardig vonden, omdat ze er geld aan verdienden» en politici «die het ook goed vonden, omdat er peace was). Het was een prachtige demon stratie van de geweldige mogelijkhe den. die deze maatschap py heeft". Albert Mol: HILVERSUM (GPD) „Wat zien ik" wordt een film. De boeken die Albert Mol schreef over de meisjes uit het rose leven „Wat zien ik" en „Haar van boven" worden het onder werp van een nieuwe Nederlandse film. die waarschijnlijk begin vol gend jaar wordt gemaakt onder lei ding van Rob Houwer. Deze werkt al enkele jaren als filmproducer in Duitsland. J Volgens Albert Mol is deze verfil- j mlng al voor 98 procent in kannen en kruiken en wordt er nu hard ge werkt om van de boeken een ge schikt filmscenario te maken. Als Blonde Greet heeft Albert Mol daarby direct aan de actrice Adèle Bloemendaal gedacht terwyi voor „Haar van boven" zyn keus is ge vallen op Carry Tefsen, die zovel ln de „Man van La Mancha" als in „De Jantjes" opnieuw bewezen heeft over uitzonderlyke talenten te be- scchikken. „Het zyn twee gekke mei den. die ik voor die rollen uitstekend kan gebruiken Met deze actrices lykt het my een ideale bezetting" aldus Albert Mol En heel waarschynlyk speelt Al- bert Mol zelf nog de rol van reislei der. De film wordt in Amsterdam j gemaakt, waar ook de boeken van I Albert Mol spelen. ADVERTENTIE Doodmoe De artistieke vrijheid van Wad leigh lag vast op papier „Zy had den de film totaal anders gemaakt. Het einde byvoorbeeld, in hun ogen vreselyk, maar ik vind het goed. Je wordt doodmoe van al het gechi caneer. Maar bedenk dat Warner Bros, eigendom van Kinney Natio- national Company. groot is ge worden door parkeergarages en be grafenissen. Wat wil je dan? Zy zien een bioscoopstoel als een garage: als je maar droog staat. Dat is de mentaliteit van de mensen. Alvin Lee en zyn „Ten LEIDEN Vrydag 6 Juli gedenkt de heer Ben van Rooy het feit, dat hy vyftig jaar boekhandelaar ls in Leiden. Dat gebeurt oa. met een re ceptie in Het Karrewiel van half vyf tot zes uur. Als 13-jarige kwam Ben van Roov in juli 1920 als Jongste bediende in de Templum Saiomonis. waar de fir ma Burgersyk en Niermans toen al huisde. Hii bleef er byna 25 jaar. de langste tyd in het antiquariaat. In 1937 werd hij chef van de afdeling Nieuwe Boekhandel en later ook van de uitgeverü. In 1945 werd de zaak voortgezet onder de firmanaam Bey- en en Van Rooy. De heer Van Rooy is voorzitter van de afdeling Leiden van de NBB Ook is hy voorzitter van de Leidse afdeling van de NRV geweest. -Ö' OR WOj Vraag uw fotohandelaar Orwo Foto N.V. - Postbus 127 - Hilversum LIDO Zeven gevangenisboeven banen zich deze week in Lido een weg naar een ryke toekomst in „De zeven krakers". Het ryk-worden van zes gevangenisboeven is door de leider, Brein, zorgvuldig uitgewerkt en het mirakel zal plaats hebben tydens de Engelse Cup-finale. De zes kunnen ontsnappen, omdat heel Engeland, cipiers incluis, aan het tv-toestel gekluisterd zit. Per onge luk gaat een oude gevangene mee die telkens de boel byna in de war laat open. In 'n rode dubbedekker toert het gezelschap naar Londen en komt via een papierfabriek met autenthiek bankpapier in de Lon- dense Munt terecht waar zy het geld drukken op de zwaar bewaakte persen Met veel moeite en tegen werpingen van de oude boef, Sam, belandt het zevental terug in de gevangenis, «een alibi was nodig voor deze roof), waar dankzy de verlenging van de wedstryd zy vóór de inspectie van de cipiers weer present zyn. Na hun bevry. ding halen zy het geld op, hoewel er dan een verrassende wending in de film komt, die zelfs Brein niet had kunnen voorspellen. .De zeven krakers" zit vol humor en grappi ge gebeurtenissen, zoals byvoor beeld de insluiping in de Munt: CAMERA Enkele belangwek kende reprises in het theater aan de Hogewoerd. Richard Brooks' wel. haast klassieke verfilming van Ten- nesee Williams' stuk Kat op 'n heet zinken dak zal zeker een aantal ci nefielen kunnen trekken. Williams schildert ln deze film opnieuw het leven in het zuldeiyk deel van de Verenigde Staten, de regio waar aan hy zo verknocht is. Voor de hoofdrollen tekenden een nog Jon ge en nog bloedmooie Elisabeth Taylor, Paul Newman en Burl Ives. Camen die instaan voor een formi dabele vertolking van Brooks' en Wiliams' bedoelingen. Deze film draait 's avonds. In de middaguren een avonturen film van Walt Disney: Schurken streken van Bull Whip. Vrijdag en zaterdag gaan nachtvoorstellingen van In koelen bloede. Het beroem de boek van Truman Capote werd eveneens door Riohard Brooks ver filmd. Sam neemt een cassetterecorder van een gids mee die.hy afdraait tydens hun tocht door het gebouw naar de persen en waarby hij vol verbazing merkt dat elke hinder nis, die de gids opnoemt, door de zes krakers vakkundig verwyderd wordt. Regisseur Michèle Lupo heeft van deze Engels-Italiaanse co-pro- duktie een prachtige vakantie ko medie gemaakt met geraffineerde opnamen en een zeer verrassende ontknoping. LUXOR Niet de originele Tar zan de 65-jarige Johnny Wels- muller is in „Tarzan contra de Barcuna krygers" te zien. maar Mike Henry, de Tarzan in deze film, staat wel op geiyke voet met hem wat de staaltjes van boven- menselyke kracht betreft. Met een snelheid van 60 km per uur en een dusdanig gespierde body. dat vier woeste krygers met gemak worden geveld, struint hy door de ondoor dringbare wouden van het Ama zonegebied in Brazilië Tarzan is in deze film op zoek naar een wrede stam. Barcuna zyn ge zicht is beschilderd met glanzende «Flexa?) verf is het opperhoofd van deze stam, die Indianendorpen platbrandt en de manlyke bevol king wegvoert in slaverny. Tarzan vertoefde normaal in Afrika, maar omdat een vriend zyn hulp inroept by het opsporen en vernietigen van Barcuna vertrekt hy naar Rio. Als hy by zyn vriend aankomt zien we hem in een keurig op maat gesneden kostuum. Hy ziet er goed. zo niet uitstekend verzorgd uit. Van deze verschyning is eigen- lyk moeiiyk los te komen ln de re6t van de film. Zy maakt de toeren, die Tarzan uithaalt des te onge loofwaardiger. Aan het eind, wan neer Tarzan tegen de wreedaard Barcuna knokt op een wankele hangbrug, lykt het er even op, dat hy de stryd dit keer niet zal win nen. Dit is eigeniyk het aardigste moment van de hele film, die een aaneenschakeling is van beelden van het Amazonegebied (op den duur nogal slaapwekkend), en het tonen van T&rzans enorme kracht en goedheid. REX Liefhebbers van een kei harde cowboy-film kunnen deze week hun hart ophalen in het theater aan de Haarlemmerstraat. Elvis Presley «Charro), die het bendeleven zat is, besluit om in het vervolg op een eeriyke manier te gaan verdienen. Maar de baas van de boeven denkt hier anders over. Als hy rus tig in een café een borrel drinkt, wordt hy door een aantal bandie ten overvallen en naar hun kamp ontvoerd. Hier krygt hy te horen dat hem een moord ln de schoenen is geschoven. By de diefstal van een gouden kanon ls een van de dieven herkend die aan het signalement van „Charro" beantwoordt. Dit ls ech ter onmogeiyk want Elvis weet niets van de roof af. Tevens zou den de getuigen van deze overval een groot litteken in de nek van één van de bandieten hebben ge zien. Hierin ziet de bendeleider een mo- geiykheid om zich van „Charro" te ontdoen. Hy brandt een groot lit teken ln de nek van Elvis en laat hem dan vry. Maar „Carro". op wraak belust, laat het hier niet by. Hy biyft schieten en vechten tot hy van alle blaam is gezuiverd. Elvis speelt ln deze film een by- zonder sterke rol waarin hy tevens de nodige liedjes zingt. TRIANON Alle televisiever slaafdendie het leven de laat ste weken moeten trachten door te komen zonder de wederwaar digheden van Meneer de Uil, voorgelezen uit de fabeltjes krant, kunnen nu gaan ham steren. De vaste artiest van kwart voor zeven heeft zich na melijk laten scheiden van de te levisie en is nu een huwelijk aangegaan met de film. „On kruidzaaiers iii Fabeltjesland" heet de film, die van gisteren af in niet minder dan 21 biosco pen in oris land is te zien. Het is een superaflevering gewor den van niet zo maar een paar mi nuten. Juffrouw pardon mevrouw Ooievaar kan ruim de vleugels uit slaan. Chanowski en Leen Valkenier zyn op dezeifde golflengte doorge gaan voor dit grotere avontuur, de kleuren (voor wie thuis nog zwart wit kykt) en het mooiere beeld vor men een extraatje. Natuurlyk moest er terwille van de lengte van de film 'n nieuw element worden ingevoegd. Het is het drieste invasieleger van de torren, die onkruid zaaien ter wijl elders de bekende band van paard, bevers, haas, ooievaar en nog wat fauna argeloos zitten te buffelen aan 'n picknick.. Voor kin deren kan er by dit avontuur geen vuiltje meer aan de lucht zyn Te meer daar de voorzegde huiver er niet helemaal uit komt door een achterwege biy ven van dramatiek in de opbouw van 't scenario, zy kun nen vaste punten herkennen in hun verhaal, de liedjes, welke inmiddels al op een Philipsplaat zyn versche nen op muziek van Ruud Bos heb ben hier en daar kenmerken, die kunnen aanslaan. De simpele poppentechniek, die zich ideaal verstaat met het kleine scherm mist de finesse voor de bios coop, de noodzakeiyke aanvulling door byvoorbeeld ruimtelyk came rawerk is niet aangegrepen. De voorstelling biyft statisch en zo wordt ten onrechte de indruk ge wekt dat de hele wereld of althans het grote dierenbos één grcot praat huis is. Maar dat neemt niet weg: „on kruid zaaien in fabeltjesland" ls een zonning en bont stukje avontuur waarover de aanhangers zeker geen kw aad woord zullen willen horen. Een scène uit de film ..On kruidzaaiers in Fabeltjesland" STUDIO De hartstochten van Hieronymus is ondanks de wat na- drukkeiyke symboliek een byzonder verrukkelyke film. De op- en neer gang van de held van dit werk van regisseur-schry ver-componist- acteur Antony Newley is met grote verve, fantasie en vakmanschap weergegeven. Een film die speelt in het milieu van de music-hall en waarvan sommige scenes herrin- - neringen oproepen aan het onver- geteiyke en heerlyk krankzinnige „Hellzapoppin". Maar dan een Hell- zapoppin van nu, overgebracht ln deze tyd. Het verhaal is niet na te vertellen, Hieronymus liefjes niet te tellen. Een uiterst dwaas geheel, byzonder geschikt, om er enkele vakantie achtige uren aan te spenderen. Be kwaam acteren kan men allerwegen zien, en ook het vakmanschap van de Engelse vaudeville. Genoemd moeten worden de rollen van Sas- ha Newley als de byna alles incas serende echtgenote van Hierony mus etn van Milton Berle as Pret- broek Eddie Vuil. Maar boven dit alles biyft deze film een superbe one-man-show van de talenten van Anthony Newley»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 17