een en Bert schreven neusomdraaiend toneelspel MEER GELD NODIG Voor het lustrumfeest van de Leidse Universiteit en gioteren NOS en regionale omroep: Chris Hinze kreeg prijs Duke Ellington in Amsterdam programma MASSALE VISSTERFTE IN DE HOLLANDSE IJSSEL LIKDOORNS! I DINSDAG 23 JUNI 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 NEDERLAND I 6.45 PI po de Clown (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Daktari. tv-serie (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Wy, heren van Zichem, tv-feuilleton van de Vlaamse televisie (KRO) 10.30 Journaal (NOS) NEDERLAND II (Door PIETER C. ROSIER) LEIDEN *W W, of voor moeders is het altijd het ergste'. Zo luidt de mysterieuze titel van het toneelstuk dat in de ko mende lustrumweek van de Leidse Universiteit tenminste tien maal zal worden opgevoerd. Het Leids Universitair Toneelakkoord bewaart rond dit door Cees Buddingh en Bert Schierbeek geschreven lustrumstuk een opvallend grote zwijgzaamheid. De vertolkers van het stuk werken al een kwar taal lang 'ondergronds' aan de totstandkoming van het toneelpro ject, dat door Shireen Strooker en Peter Faber wordt geleid. Dit tweetal komt er bijna dagelijks voor naar het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest, waar straks ook de lustrumvoorstellingen zullen ivorden gegeven. 6.45 Pi po de Clown (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Den Haai; vandaag (NOS) 7.09 Holland Festival 1970: Informatief programma (NOS) 7.30 Wat nu, mr. Deeds! tv-film (AVRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Peyton Place, tv-feuilleton (AVRO) 9.10 De Opstanding (Resurrection), filmfeullleton (I) 10.00 Internationale Zwemmarathon Utrecht 1970; laat ste nieuws over wedstryd op zaterdag (AVRO) 10.05 AVRO's Tele vizier (AVRO) 10.55 Journaal (NOS) Hoepel ..alles tot het laatste ogen blik geheim moet blijven", kost het niet veel moeite de repetitieruimte binnen te stappen en een groep van negentien jongens en meisjes bezig te zien. De oefeningen in beweeglijk heid en stemtechniek worden gehou den op een vierkant vlak in het mid den van de uitstekend geoutilleerde schoolaula, want het stuk wordt ge heel in de styi van het moderne theater Jn het rond" gespeeld. Flarden tekst maken duidelijk dat ook in dit geval de gevestigde orde het zwaar te verduren krijgt. De oorlog, het rassenprobleem, de poli tie, Amerika en Peyton Place. ze komen één voor één aan de beurt. Het. toneelspel heeft zijn (soe pele) vorm al gevonden, het komt nu nog op wat accentverschuivingen aan De jonge acteurs en actrices volgen de aanwijzingen van de regie al im proviserende op. Ze willen met de eorgvuldig voorbereide serie op voeringen bewijzen dat studen ten niet alleen kunnen protesteren maar ook een „positief alternatief" kunnen stellen. De repetities vergen vooral fysiy-c?» veel van de toneelspe lende studenten, die het stuk in één ritmische beweging naar zijn climax whijnen voort te stuwen. Shireen Strooker en Peter Faber laten zich zo kort voor de première door niets en niemand meer storen. Ze volgen in opperste concentratie de verrich tingen van de spelers en onderbre ken de gebeurtenissen op het vier kante vlak slechts voor het geven van een laatste advies. De schrijvers van W en W, of voor moeders is het altijd het ergste" daarentegen vin den wel even gelegenheid om wat informatie over hun gezamenlij ke werkstuk te verschaffen. Bert Schierbeek houdt zijn han den nonchalant in de broekzak en Cees „Poets" Buddingh trekt tevreden aan zijn pijp. De twee vijf tigers beiden zijn van 1918 ver tellen om beurten wat over het met een waas van geheimzinnigheid om geven toneelstuk, dat zU in opdracht van de Universitaire Lustrumcom- misssie '70 hebben geschreven. Cees Buddingh: „Na de opdracht te hebben gekregen hebben we eerst in grote lijnen een schema opgesteld. Toen we aan het begin van dit jaar met schrijven begonnen waren er dus al bepaalde ideeën. Bij de eerste opzet zijn we er van uitgegaan dat het stuk zou worden gespeeld op het L-vormige toneel van dit Rijnlands Lyceum. Op dat stramien zijn we gaan voortborduren, waardoor de scènes zich afwisselend of ook wel geiyktydig kunnen afspelen op een plein en in een huiskamer. Het plein met al zyn mogelijkheden fungeert hier als een soort verplicht commu nicatiecentrum en de huiskamer .in clusief de beeldbuis, als symbool van de huidige consumpitiemaatschap- Pij. Voor elke scène hebben we een bepaald motief gekozen en vanuit dat motief zijn we het spel gaan schrijven mét de figuren die we daarvoor hadden bedacht" Stimulerend Bert Schierbeek over de werkwij ze: „Cees kwam twee dagen in de week bij mij thuis in Amsterdam en ik ging twee keer in de week naar hem in Dordrecht toe. Die vorm van samenwerking bleek erg stimulerend Cees Buddingh enthousiast: „Het zou best leuk zijn om nog eens sa men een stuk te schrijven". Waar gaat het nieuwe Nederlandse to neelstuk nu precies over? Cees Bud dingh voorzichtig: „Ach, het gaat ei genlijk over alles wat er op het ogen blik aan de hand is. over damslapers en demonstranten bijvoorbeeld. Het stuk moest namelijk corresponderen met het universitaire congresthema, Wetenschap en Welzijn. Dat zijn zeer ruime begrippen, waar we erg veel in hebben kunnen onderbren gen. Overigens hebben we voor het toneelstuk een grondtekst geschre ven, daarby ruimte biedend aan de fantasie van regisseurs en spelers. Van de aanvang af was het de be doeling dat we een stuk zouden le veren. dat niet strak geregisseerd be hoeft te worden met een tekst, die niet nauwkeurig moet worden opge zegd. Shireen en Peter en ook het to neelspelende gezelschap hebben som mige scènes zelf kunnen veranderen en kreten die ze kwijt wilden er in kunnen verwerken. Het is echt een stuk dat gemaakt is door schrijvers, regisseurs en acteurs". Improvisatie Bert Schierbeek toelichtend: „We hebben per se geen kant en klare, tekst willen leveren. Ons werkstuk biedt daarom veel ruimte voor im provisatie. Toch zal het toneelstuk tegelijk met de eerste opvoering in boekvorm verschijnen. <By de Bezige By. red Als u het leest zult u er wel een paar merkwaardige dingen in tegenkomen? In hoeverre is er spra ke van een experimenteel toneel stuk? Cees Buddingh geduldig: „W. en W. is een collage van zestien on derling verwisselbare scènes die geen direct verband met elkaar houden, maar die desalniettemin logisch in elkaar overvloeien. Elke scène be licht een aspect van wat er nu over al gaande is. Er loop dus geen rode draad van een verhaal door het hele stuk. Is het stuk vóór alles maat schappijkritisch? Bert Schierbeek glimlachend: „Het is maatschappij kritisch, het is absurdistisch, het is humoristisch, het is satirisch en het is zelfs neusomdraaiend". Cees Bud- dingh buikschuddend: „Ja dat is het vooral, geloof ik! Het stuk is ook se rieus, maar het serieuze en het neus- omdraaiende zyn zelden van elkaar gescheiden". Zal het publiek het stuk misschien als schokkend erva ren? Bert Schierbeek schouderop halend: „Ja gut, sommige mensen zijn nogal schokkerig van aard". Cees Buddingh ernstig: „Er wordt wel wat in gezegd ja. maar dan toch wel weer op die neusomdraaierige manier. Er worden als het ware vele vingers op vele zere plekken tegelijk gelegd". Einrlj e mee Waarom is het voor moeders altijd het ergste? Bert Schierbeek olijk knipogend: „Voor moeders is het nu éénmaal alijd het ergste, vaders voe len meestal alleen maar een eindje mee ADVERTENTIE 4 mode. en n «iskoker Verkrijgbaar bij de erkende Drogist- en Parfumeriezaken Ramses Shaffy die nog steeds een rol in de Jantjes vervult) heeft gisteren in Amsterdam zijn nieuwste lp gepresenteerd. De plaat Sunset-SunJciss' gaat over het leefklimaat van deze tijd en komt volgens Ramses voor som migen hard aan. Cees Budding (links) en Bert Schierbeek (rechts) tijdens de re petities van 'W W. of voor moe ders is het altijd het ergste' in het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest. (Foto LD/Holvast) AMSTERDAM <GPD» Het be stuur van de NOS heeft aan de mi nister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk. dr. Klompé, een brief gezonden over de regionale omroep in Nederland. Het bestuur van de NOS komt tot een duidelijke standpuntbepaling: indien de mi nister aan de NOS nieuwe taken met betrekking tot de regionale omroep gaat opdragen, dan zal de NOS het ook meer dan wenselijk vinden, als de minister dan tevens de financiële middelen zal aangeven via welke de verwezenlijking van een goed func tionerende regionale omroep zal kun nen geschieden. Het bestuur van de NOS is op het ogenblik van mening dat vooral drie criteria de mogelijkheid geven tot uitzending van een regionaal programma, namelijk: 1. De culturele eigenheid, voor ge westen waar een eigen specifieke le vensstijl de basis vormt voor een re gelmatig uit te zenden regionaal programma en waar te verwachten is dat ondanks schaalvergroting en de inwerking van andere invloeden die eigen levensstijl gehandhaafd zal moeten blijven., 2. De maatschappij opbouw, voor gewesten, streken of steden, waar een regionaal programma een be langrijk hulpmiddel kam zijn bij de realisering daarvan., 3. De communicatie voor gewes ten. streken of steden waar een re gionaal programma het aangewe zen middel is om in het kader van infrastructurele voorzieningen com municatie tussen en informaties van inwoners en de maatschappelijke en bestuurlijke instituties te bevorderen. Op jazz-festival HILVERSUM (ANP. Op het concours van het vierde jazz-festi val van Montreux ls do solistenprijs toegekend aan de Nederlandse flui tist Chris Hinze. Aan dit concours, dat de afgelopen dagen is gehouden, namen vele jazz musici en jazz-ensembles uit vele Europese landen deel. De solistenprijs werd toegekend door een persjury, waarin voor Ne derland zitting had de jazz-deskun dige Mie hiel A. de Ruyter. De NOS-radlo zal te zijner tijd op namen van dit festival uitzenden in haar veertiendaagse jBKvrubrtefe „Jazz in aotie' Het bestuur van de NOS is van mening, dat nu (nog) niet overge gaan kan worden tot uitzending van meer regionale of locale program ma's Een oplossing kan gevonden wor den door uitzending via de lande lijke zenders met schakelmogelijk heid voor de verschillende regio's. Wellicht kan een begin gemaakt worden door te onderzoeken, zo schrijft men aan de minister, binnen welke termijn de zenders Irnsum en Roermond voor uitzending van voor de regio bestemde programma's, zo wel wat radio als televisie betreft, uitgerust kunnen worden en de om vang van de kosten daarvan. AMSTERDAM De bezetting waarmee het orkest van Duke El lington as. zondagavond 28 juni, in de Zuidhal van het RAI-gebouw in Amsterdam zijn Europese tournee begint, is nu bekend geworden: Duke Ellington (piano), Cat An derson, Mercer Elington en Cootie Williams (trompet), Chuok Conners Julian Priester en Mitchel Wood (trombone), Harold Ashby, Harry Carney, Paul Gonsalves, Russell Procope en Norris Turnev (sax) Wild Bill Davis (orgel), Rufus Jones (drums), Joseph Benjanim (bas) en Tony Watkins (zang). Tijdens het twee uur durende con cert-. dat niet door televisie of radio wordt opgenomen, presenteert- Duke Ellington o.a. de Europese première van de 35 minuten durende „New Oreans Jazz Suite" in 5 delen en 4 portretten van Sidney Bechet. Ma- halia Jackson. Louis Armstrong en Wellman Braud. Elk genre heeft zyn eigen ma nier van acteren. Dat konden we gisteren weer eens observeren aan de hand van achtereenvol gens: .Please sir!" „Coronation- street", „Hier is Lucy", „de on grijpbare Pimpernel" en „Ana lyse van een moord". De laat ste film, van Otto Preminger. en Coronation street hebben met elkaar gemeen dat er „naturel" in geacteerd wordt. Iedereen doet net alsof het echt is. net echte mensen uit een achter buurt en een net echte advo caat, een net echte getuige en een net echte rechter Dat laat ste was trouwens niet zo moei lijk want Josph N. Welch, die de befaamde rol van de allesbegrij- pende rechter speelde, was in dertijd zelf een bekende rechter in Boston. Je blijft natuurlijk voelen dat het niet echt is. daar voor wordt er te weinig gestot terd en wordt er te glad ge praat in van te voren bedach te zinnen, maar de illusie wordt toch alleraardigst gehandhaaft. „Hier is Lucy" en Please sir!" hebben ook iets met elkaar ge meen. het feit namelijk dat zij als komedies bedoedl zyn. Ei- zijn twee manieren om leuk te zUn, nameiyk door het fabrice ren van leuke dialogen in leuke situaties die voor het overige „uit het leven gegrepen" zouden kun nen zUn (series als de Dick van Dyke-show en Hij en Zij vie len daar min of meer .onder, al is er toch sprake van een soort ingedikte dialogen waaruit al het niet leuke was weggelaten), of door het creëren van onzinnige, sterk aangedikte situaties, die iets herkenbaars zouden hebben als je alle bombast er van af pelde. Lucy en Please sir zyn daar weer duidelyk voorbeelden van. Blyft over, de ongrijpbare Pimpernel. Die valt onder het hoofdstukje „historische series" waarin de mensen anders ge kleed gaan dan vandaag en in een andere omgeving verkeren, waardoor zy het idee hebben dat zy ook anders moeten pra ten. Alle Dickens' bewerkingen vallen daaronder en ook menig riddersverhaal zoals „Ivanhoe". De betere series in dat genre, zoals „Forsyte sage", weten zich er aardig aan te ontwortelen, maar zelden helemaal. Men spreekt meestal ao dui delyk mogeiyk. ondanks een he te aardappel in de mond, waar door de ietwat gezwollen taal ook inderdaad met een zekere zwelling over de lippen komt. Ik mag er altijd graag naar kij ken. „de ongrijpbare Pimper nel" was er weer een schoolvoor beeld van en ik vraag me soms af of het gewoon eon traditie van het Engelse toneel is, dat spraakje. of dat er moedwil bij komt. Ik bedoel dit barones Orczy schreef natuuriyk in haar tyd geen Peyton Place-dialogen, maar je zou de taal die zU in haar boeken gebruikte kunnen vertalen in hedendaagse spraak gebruik die direkter is en ver- moelijk ook meer verwantschap vertoont met de taal die om streeks 1900 gesproken werd, dan met het Pimpernel-taaltje uit de boeken. De regissur kan er ech ter ook van uit gaan dat juist die ietwat opgeprikte taak een zekere charme aan de verhalen verleent, reden waarom hy zyn acteurs opdracht geeft het er een beetje dik op te leggen. Zo als je ook „De drie wezen" be ter in de oude styi, dan in een moderne versie kan laten opvoe ren. wil het hededaagse publiek er nog enige aardigheid aan be leven. Veel van die series moeten het overigens hebben van wisseling van scenes en drukte en gedoe, maar „analyse van een moord" (uit 1959) met James Stewart in de hoofdril bewees weer eens, dat een film van tweeën eenhalf uur die vrywel alleen uit dialogen bestaat ook de aan dacht kan biyven vasthouden, als de story maar goed in eik kaar zit en als de dialogen maar hecht in elkaar passen. NICO SCHEEPMAKER Gewichtheffen Dankzij zijn we reldrecord drukken, dat bij nawegen 133 kilogram bleek te bedragen, is de Bulgaar Mladen Koetsjer in Szom- bathely europees kampioen in de veder gewicht klasse geworden. Voetbal Lambert Kreekels. een voorhoedespeler van Helmond Sport, heeft gisteren een eenjarig contract getekend met de eerste di visieclub FC Den Bosch. DEN HAAG (ANP) Sedert zaterdag drijven duizenden dode vis sen in de Hollandse IJssel. Het water van deze rivier is gewoonlijk reeds niet al te fris, maar nu moeten er, zo neemt de politie aan, giftige stoffen in terecht zijn gekomen, die deze massale sterfte ver oorzaken. Het voor de visstand zo funeste vergif kan geloosd zijn door een tankei- of door een chemische fabriek, de waterpolitie te Gouda, die het onderzoek in handen heeft, tast nog in het duister. Ook is nog niet bekend welke stof de vissterfte heeft veroorzaakt, maandagavond was de analyse van het IJssel water nog niet voltooid. ADVERTENTIE VOOR DINSDAG 23 JUNI Hilversum I 402 m. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo El- gen Fabrikaat lichte muz. opn. 19.45 Wie Is in Godsnaam Jezus Christus?, lez. 20 00 Mixtuur mod. en oude muz. opn. 21.00 Charles Dickens, documen taire 22.00 Mod. gram muz. 22.25 Over weging 22 30 Nws. 22.40 Parletnente- overzlcht 22.50 De zingende kerk. muz. lez. 23.00 25 Jaar Verenigde Natle6 do- cument. 23.00 Stereo Lichte gram - l muz. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 298 m. 18 00 Nws. 18.11 Radlojoura. 18.25 Stereo Promenade Ork. met zangsol. amusem. muz. 18.56 Paris vou6 parle 19.00 Jazz Spectrum Louis Armstrong 70 Jaar IV 19.30 Nws. 19.35 Vanavond gevar. progr. 22.00 „O" een rondje radio 22.30 Nws. 22.38 Med. 22.40 Ra- dlojourn. NOS 22.65 Stereo Muz. van deze eeuw opn. 23.35 Horizon muz. uit India 23.65-24.00 Nws. VOOR WOENSDAG 34 JUNI Hilversum I 492 m. VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Stereo Lichte- gram. muz. 7.33-7 38 Van de voorpagi na VPRO 7.54 Deze dag VARA 8.00 Nws. 8 11 Act. 8 22 Stereo Lichte gram. muz. 8.36-8.40 Van alle markten thuis Sraat Je voor de hulsvrouw 9.05 Stereo lt eigen huls Studio opnamen 9.35 wa terstanden 9.40 Schoolradio 10.00 Lich te gram. muz. 10.50 Voor de kleu ters 11.00 Nws. 11.03 Voor de vrouw 12.00 Stereo Hallo Volluk licht amu sem. progr. met muz. 12.54 Voor het platteland 13.00 Nws. 13.11 Act, 13.25 Stereo Klas. planoconc, gr. 13 45 Gesproken portret 14.00 Stereo Lich te gram. muz. 14.10 Een spelletje voor speurders, hoorsp. 15 15 In de Toonzaal muz. door en voor de Jeugd 16.00 Nws 16.03 Sociëteit Zestig minuten voor bo ven de zestig NOS 17.02 Onder de groe ne linde oude liedjes 17.20 Toerlsmo: toeristische Inform, uit binnen- en buitenland VAR.A 17.40 Stereo Radio Mannenkoor: klas. en volkslied. 17.65 Med. Hilversum II 298 m. NVRV 7.00 Nws. 7.11 Het levende Nederlands Henk van Strtprtaan ln gesprek met drs. A. J. A. van Zoest. lel der van de zomercursus voor Jonge buitenlanders. Hilversum III 240 m. gelmuze nwe langspeelpl. met crttlsch comm. E O. 11.00 Nws. 11.03 Go6pel- sound muz. progr. voor Jonge men sen AVRO 12.00 Nws 12 03 Zet 'm op vrolijk pl. progr. 13.00 Nws. 13.03 Ra- dlojourn. 14.00 Nws. 14.03 Glmmlc pl. progr. 15.00 Nws. 15 03 Arbeidsvitami nen 16.00 Nws. 16.03-1800 Licht pl. progr. 17.00 Nws. 17.02-17.05 Radiourn. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I. VARA 17.00-17.36 Voorde kinderen NOS 1845 Plpo de Clown NOS 18.56 Journ. NOS 19.04 Den Haag Vandaag 19.09 Puffenstuf tv-serle voor de Jeugd IKOR CVK/RKK 19 30 Kenmerk de wekelijkse Inform, rubr. over kerk en samenleving NOS 20.00 Journ. Politie ke Partijen 20.20 Ultz. van de CHU NOS 2030 Holland Festival 1970 dans groep De Merce Cunningham Compa ny uit New York 21.10 Dorp aan de ri vier. Ned speelfilm van Fona Rade makers Rijkskeuring 14 Jaar 22.40 UI tg Stichtl Soc. 22 56 Studio Sport 22.30- 23.26 Journ. Nederland II. NOS 18 45 Plpo de Clown NOS 18.66 woord 7 16 Stereo. Op het eerste hoor klas muz. gr. 7.30 Nws. 7.32 1 en Nu act. TROS 8.00 Nws. 8 11 Als dat zou kunnen verzoekpl. program. 8.30-8.32 Nws. 9.00-9.10 Gymn. voor de vrouw 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Stereo Geschikt voor u prome nade ork. pop. klas. muz. 10.16 Voor de vrouw 11.00 Nws. 11.03 Aktua magazln. met nws. report, kom. en veel muz. 11.56 Med. KRO 12.00 Stereo Van 12 tot twee gevar. progr. 12.22 WIJ van het land 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin bouw 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Raden maar quiz NCRV 14.10 Stereo Radio- Kamer ork. sernl klas. en klas. muz. 15.00 In t zilver progr. voor oudere luisteraars 16.00 Nws. 16.03 Stereo Voor de Jeugd 17.00 Stereo Twlen-Popra- dlo voor t(w) leners Overheldsvoorllch- I ting 17.60 O mx W Zeg t maar ln bet Journ. VARA 19.04 Midweek longeren- Rrogr. NOS 20.00 Journ VARA 20.20 and show van de Belgische televisie 20.55 Slmon Carmlggelt leest uit ei gen werk 21.00 Signalement program, rond de Italiaanse componist Lulgl No- no 21.40 Verkenning ln wetenschap le ven op dood spoor docum. HIRO 22.05 Magaz NOS 22.25-22 30 Journ. Telcac 22^30-23.00 Spaanse les les 20 herh. ADVERTENTIE o( eelt? voor slechts f285 I weer lopen zonder pjrt g .1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 5