;ORSTIAAN DE, VRIES oudt van antieke en moderne kunst Griezels die geen griezels zijn LUXE DORP VOOR Europese miljonairs A. LITERAIRE KRONIEK VAN CLARA EGGINK Port la Galère aan de Cote d'Azur taOAG 13 JTNT 1970 T,PTD*CTT DAGBLAD PAGINA I RHENEN (GPD) Revolutie, revolutie, overal, tn de stad ten plattelande, ter zee en in de lucht. In alle geledingen van het maatschappelijk bestel is men zich diep bewust van de waarschuwend op geheven vinger van Kabouters en Dolle Mina's. Er moet iets gebeuren. Er moet snel verbeterd, ver anderd, omgewenteld, anders En verbijsterd ziet de burger toe hoe hem elk heilig huisje ontnomen wordt, hoe zijn dierbare taboe's verdwijnen, de inspraak hem plotseling ge gund wordt. Er zijn nog maar zeer weinige gebie den des levens waar rust en stilte heersen en het de mens vergund wordt zich terug te trekken en te relaxen. b, ran deze gebieden was de itbandel. Hier geen slogans en jdoeken, maar rustige transac- jn een stijlvolle omgeving, waar ,ne zaken uit heden of verleden dgen streelden. De oudheden wa- en zijn ondergebracht bij de an- 5. de modernen vindt men in ries of in plaatselijke en re- cultuurcentra en boekhandels warenhuizen, ziellier, ook hier worden de van de revolutie omhoog en begint zich een vernieu- tendens te ontwikkelen, waar- as de uitkomst nog niet valt te voor- r b Pionier h ran de pioniers van deze ont- eltng is de Nederlandse kunste- Corstiaan de Vries, behalve een ogewoon begaafd tekenaar ook groot kerrnei- van antiek. En dus llantiquairs. Zo is hij kind aan bij de gebroeders Ciancimino. be lt antiquairs van King's Road, enden. Zy vinden dat antiek en trn heel best samen kunnen gaan lillen een soort symbiose tussen twee extremen bewerkstelligen. ia* [toe willen zy deze zomer een Bitie openen van werken van tftan de Vries in oombinatie I* hun antiquiteiten in een nieuw V» penen zaak in Mayfair. Zij vin- dat zy geen goed antiek meer ien vinden en gaan nu over tot L mi. Dat wil zeggen, ze prepa id a een soort tijdloos meubel Irstiaan: „Dat is precies wat ik wil. Ik wil geen dingen maken, bü een bepaalde periode horen, over een jaar „uit" zijn. Als and portretteer, werk ik ook mogelijk naakt. Niet dat ie- Ien nou meteen helemaal bloot poseren., hoewel ik dat vaak mooi vind, maar ik werk vaak vreemde lappen en slierten, rdoor je niet meer kunt zien, ls dat hemdje of dót truitje, bt moet mogelijk zijn een Cor- in te oombineren met een Em- ■kast, Biedermeier-tafel of een aissancemeubel. Het is veel «ijker om dingen uit verschillen- ijden samen te brengen, dan dat en boek pakt en een stijlkamer gaat maken. En het heeft regel- t te maken met het feit dat ik wnstenaars van nu teveel mu- idingen vind maken. Er zijn mis- 3 of 4 grote collectioneurs die j-art- en -popartdingen in hun icties opnemen. Er is verder geen sterveling die zo"n wonder lijke balk neerzet of daar ruimte voor heeft". Gezegd moet. worden dat Corstiaan de Vries zichzelf hier een beetje te genspreekt. Wie bij hem door het on derdeurtje zijn boerderij betreedt, zal. overrompeld door de schoonheid van het interieur en de klanken van het spinet die uit een kunstig achter Franse Louvredeurtjes weggewerkte stereo-installatie tot hem komen, zich het eerste ogenblik in een 18de eeuwse omgeving wanen, maar al gauw valt hem een zeer twintigste- eeuws werkstuk van Carlo Andreoli op. Een oude gevlekte spiegel zon der glas, met daarop gelijmd, recht de kamer instekend, de twee helften van een gebroken glazen kruik. Zeer decoratief en wer „op-art". Voor het overige bewijst de inrich ting het volledige gelijk van Cor stiaan De Vries. In hetzelfde vertrek een antieke zwaar-eiken Franse ta fel met op het donkere glanzende hout twee Italiaanse boeren barok- engelen naast een wand met werken van Jacques Frencke, Leonor Fini, Henkes en Pat Andrea. Een moder ne ronde witmarmeren salontafel met daarachter een grote open schouw bekleed met antieke tegels, een zwarte vleugel tussen twee Spaanse processielantaarns met daar naast een zeer oud Afrikaans beeld van de Fendestam en ga zo maar door. In de heer J. G. Nieuwenhuyaen. antiquair uit Laren heeft hij een me- destapdèr gevonden inzake zijn ideeën ov«f kunst. Twee weken heeft hij bij deze antiquair een expositie gehad van zyn tekeningen in combinatie met antiek. Tekenen WKANTIETIP GAATU MAAR DUITSLAND PLAATSEN MET EEN STADSWEGENWACHT 0__ ^StadLponnendiensL) JnisAg i Brejien C Gflsw.kircl*'» Osnabnick MuUjjjV' toAVwT T.«MM IM&SÏÏ V.'SXM Jjundwg DlK&kloxf •H4«,n «Go^irgen •Keulen KaTsel Folds' De vakantie nadert. Een zeer gro te stroom Nederlanders gaat zijn weg weer zoeken via Duitsland. Het kaartje geeft nuttige informatie wel ke steden een stadswegenwacht be zitten. De telefoonnummers van de stadswegenwacht van de ADAC staan hl de telefoonboeken onder „Stadt- pannendienst". De ADAC is de Duit se automobielclub. Op de belangrijke Duitse autowegen is er wegenwacht hulp. ..Corstiaan is een buitengewoon knap tekenaar", zegt de heer Nieu- wenhuyzen. „Wij persoonlijk houden niet zo van moderne kunst, maar zo als Corstiaan het doet, fantastisch knap en dan natuurlijk de innerlijke drang om in symbolen dat vakman schap uit te werekn". Hierbij doelt de heer Nieuwenhuy- zen op het surrealisme ln de teke ningen van De Vries. Zijn werk is niet helemaal surrealistisch. „Het kent alleen surrealistische momenten" zelf zegt. Bollen, veren, vogels en eieren keren voortdurend sinds hij in 1965 zijn eerste tekening ver kocht aan Peggy Gyggenheim heeft hij zich volledig toegelegd op het te kenen. De techniek is kleurpotlood. Iets wat hij aanvankelijk, met het schaamrood op zijn wangen, mom pelend bekende. Hij heeft ziin opleiding gehad aan de Rotterdamse Academie voor beeldende kunsten, afdeling monu mentaal. <„Het was na de oorlog, je zag zoveel steigers en bouwactivitei ten om je heen. Dat heeft me beïn vloed. Er werden in die tijd ook- verschrikkelijk veel wandschilderin gen gemaakt: daar waren wel mo gelijkheden voor"). Hij ontwierpt de cors en kostuums, buitte zijn pianis tische kwaliteiten uit by Lurelei en in het begeleiden van o.a .Georgette Hagendoorn, had een eigen televi sieprogramma '„Maar dat weet heel Nederland en de Antillen") en geeft twee dagen per week les aan een Amsterdamse modevakschool. „Bo vendien", zegt hij, „ben ik mijn hele leven gek geweest op interieurs. Als mensen zeggen, we hebben een ruim te. wil jij die inrichten, dan ben ik staat om te zeggen: je krijgt geld toe. Zo zalig vind ik dat". Tegenwoordig tekent De Vries meest portretten maar als hy even kans ziet, maakt hij weer een van komt zijn vaak fabelachtige techniek tot uiting in de ingenieuze Esser- achtige constructies waar de kikkers op steunen of waarmee ze zijn toe gerust. Een kwakende kikker op een felgekleurde opengewerkte bal uit 1965 is hiervan wel een uniek voor beeld. Zijn eerste portret maakte hy in 1967. De vrouw van een vriend in spireerde hem zo. dat hy zei: „Het is dat ik het nog nooit heb gedaan, maar anders zou ik een tekening van je maken", zy kwam echter naar zyn huis en wilde het wel proberen. Het lukte zó schitterend, dat hy een half jaar wachtte, voor hy het vol gende portret maakte, want hy dacht dat lukt me geen tweede keer meer. „Ik ben erg geïnteresseerd in mensen", zegt hy. „Soms vraag ik gewoon mensen om te poseren, die ik erg mooi vind of erg boeiend. Ik hou niet van dikke mensen en ik teken nooit mensen met brillen". In zijn werkkamer itwee wanden met boeken, een wand „behangen" met aluminium folie, een gryswitte. enorme kuipstoel ervoor) laat hy ver schillende werkstukken zien. Mensen met wonderiyke uitgroeisels op hun hoofd, een ei in hun hand houdend, een narrenkap van uitwaaierende ve ren op. Fascinerende verzinnebeel ding van het décor waartegen hun leven zich afspeelt. Dikwyis zyn zy omgeven door een grote witte leeg te. „Ik hou van ruimteiykheid", zegt de maker. „Ik breng ze in een soort close-up. Ik vind dat er een reuze spanning uitgaat van dat wit. Hier <hy zet het portret van een blonde jongen met sluik haar. wiens hoofd ongeveer tot het midden van de bladruimte reikt, op de grond „Deze jongen is klein. Hy kykt naar je op en dan. kykt hy je door dringend aan. Dat is mUn indruk van hem. En hier <een man en profil, omgeven door artikelen uit een feest winkel. maskers, serpentines) Daar heb ik eerst een portret van gemaakt. Dat was te goed. Die figuur vond ik een beetje zielig. Nu is het nog veel zieliger. Het heet nu „Démasqué". Hy houdt nog steeds z'n feestneus op". ..Dn dit «nog in het beginstadium verkerend werkstuk) wordt het por tret van twee antiquairs, de heren Smit en Van Oss. waar ik in de cember hetzelfde ga doen als hier in Laren en in Londen. Op de achter grond komt een heel langwerpig land schap met stukken Amsterdam en stukken die misschien erotisch zyn". Op één van de boekenplanken in zyn werkkamer staat een bordje: „I like my job, it's the work I hate". Hy zegt: „Ik doe wat ik leuk vind". Is zyn werk zyn hobby? Corstiaan schaterlacht by het idee. „Het komt ge\won niet in m*n gedachtenwe- reld Ik zit de hele week over de pa piertjes gebogen en als het weekend aanbreekt, ga ik als een gek uit. Dan sen en films zien en naar balletten en zo. Ik ben erg druk altyd. Al m'n uren zyn gevuld. Of je zou hobby moeten vinden. Maar nee. dat is gewoon een voortzetting van mijn bezig-zijn met vorm en kleur. Ik leef in een voortdurende onrust, als ik ergens mee bezig ben, maar ik zou niet andere meer willen". Voetballen niet En sport? „Ik had vroeger een minderwaardigheidscomplex, omdat myn vriendjes zo goed konden voet ballen en ik kón het gewoonweg niet. Het enige dat ik altyd leuk vind, is paardrijden, maar daar krijg je een ontzettend dik achterwerk van, dus dat vind ik nou ook weer niet zo verfynd". Hy schenkt koffie in wit aarde werken kelkjes, informeert hoeveel klontjes iedereen wil en zegt: „Het is natuurlyk volkomen krankzinnig, dat gedoe met die suikertang. ik doe ze er in de keuken ook gewoon met m'n jatten in". DahibergSlechts Vlees, uaburo Oë: Het eigen Lot, Beide Meulenhoff (Amsterdam). uitgeverij Meulenhoff schynt voorkeur te hebben voor het ver en van zyn boekbanden met af- van het abattoir. Ik heb hier e exemplaren voor my liggen, zodanig bedrukt zyn dat by my (en maar de gedachte opkomt als ze zie liggen: wat een geluk dat e niet ruiken kan. Een tweede ge- overigens is dat de auteurs van i vertaalde boeken met hun resp. lerwerpen niet zyn omgesprongen de tekenaars met hun illustra- l Noch de Amerikaan Edward hlberg noch de Japanner Kenza- xi Oë, zyn met de griezel verdeT dan noodzakelyk is. In geen beide boeken wordt er een hoe- iheid darmafval met de pen zicht- gemaakt, zodat het mogelyk Ier zou zyn geweest als de teke ns zich aan de opdracht, hun de auteurs gegeven, hadden ge ltoen. Overigens zyn het interes se boeken, dus laat U niet van de li brengen door de min of meer Hukte ingewanden op de buiten st. idward heeft zyn roman „Slechts Ks", die kennelyk voor een groot S autobiografisch is, twee citaten de bybel als motto meegegeven. eerste is uit Psalm 78, vers 39 bet tweede uit Genesis, uit de ge- tedenis van Hagar en haar zoon Mei. Het is daarom niet verwon- dat in de hele roman verge- togen met bybelse verhalen Ofkomen en voorts ook vergeiy- iec met klassieke verhalen en p met Shakespeare. De toon heeft to het gedrag ene van de by beltaal: toon van een gelovig Joods mens z»jn boek baseert op oudtesta- ®tische wysheden. Het is een ver- 141 dat triest is maar tevens grote tote heeft. Het is de zoon die het "to van zyn moeder vertelt. Hy dit even onverbiddeiyk en iro- als teder. Deze combinatie maakt dat een lezer van deze ge schiedenis die m wezen realistisch is een verhaal van verdriet, energie en een onuitblusbare hoop op een goedaardig lot er respect voor gaat voelen. De moeder Lizzy is een afstam meling van Poolse emigranten. Zy is met haar broer naar Amerika ge gaan waar deze haar zal uithuwely- ken (versjacheren, zegt de auteur» aan een oude bonthandelaar. Zy loopt weg met Saul, de kapper. Uit deze laatste combinatie is de ik-fi- guur ontstaan. Alleen gelaten met Het is duidelyk links georiënteerd en wordt in zyn land beschouwd als een voorganger van de na-oorlog se generatie. Een westerse invloed geeft een eigenaardig effect aan het boek dat overigens nog Japans genoeg is om ons een goede indruk van dit land en het leven daar te geven. De hoofdfiguur van deze roman. Vogel genaamd, schynt ook in zyn vorige romans al een voorname rol gespeeld te hebben. Deze Vogel dan is een jonge, ge trouwde man die traoht een oplossing te vinden voor de leegte van het da- haar kind en zonder een cent. tracht zy brood te verdienen met kappen. Op de duur verwerft zy zich op afbe taling een eigen scheersalon in Kan- sis City. Het leven van moeder en zoon ls intens naargeestig, maar het vuur waarmee Lizzy haar hoop op een be ter leven blyft koesteren, verlicht de somberheid. Men vindt er een goed en treffend beeld in van Amerikaans leven in het begin van deze eeuw. Zo moeten duizenden en nog eens duizenden geleefd hebben, in afslo ven en ziekte, maar met de vergeef se overtuiging dat het eens beter zal gaan. Een indrukwekkend geschreven herinnering, die door de kwaliteiten die ik al genoemd heb, iets groots heeft gekregen. De roman van de Japanner Ken- zaburo Oë heeft duidelyk de invloed van het existentialisme ondergaan; men zou kunnen zeggen, in positieve zin. De auteur schynt een jonge zeer produktieve schryver te zyn en zyn verzamelde werken in zes delen zyn in 900.000 exemplaren verkocht. gelyks bestaan in avontuur en ge vaar: een oplossing die zich voorlo pig uit in dromen over Afrika en een hartstocht voor landkaarten. Hy is leraar. Zyn „mal de vivre" tracht hy te overwinnen in drank en dro men. Hy is bang en zegt van zich zelf dat hy altyd voor Iets op de vlucht is. Deze hedendaagse mens vindt na veel worsteling en ellende, de weg naar zichzelf als hem een kind met een schedelbreuk geboren wordt, zyn afkeer stuurt hem op de weg naar de moord en naar de vlucht voor zichzelf. Hy weet zyn afschuw te overwinnen en laat het kind toch opereren. Dan blykt de baby geen hersenuitstulping maar een veel min der gevaarlyk gezwel aan het hoofd te hebben. Hy aanvaardt het kind en is via zyn lange stryd met het eigen ik een ander mens geworden. Dit procédé is zo duidelyk en zonder ophef te boek gesteld, dat men zal wensen te lezen hoe het leven van deze Vogel zich verder ontwik kelt. RANGORDE NAN Dt HULP KAPfTAALVERSWEKWNG AAN DE ONTWK- t€UWSUHDÈN((N 'kW (#1IUT. INK0HEM) Rond het jaar 200 na chr. i bij Trier. Ook thans wordt zij nog bouwden de Romeinen deze 350 voor het verkeer gebruikt. Zowel meter lange brug over de Moezel J technisch als architectonisch is deze brug met haar zeven door vaarten een meesterwerk. Van onze correspondent Frank Onnen) CANNES (GPD) Tussen Cannes en Saint-Tropez heeft in een baai van de Middellandse Zee de Parijse aannemer promotor Tiffen, samen met urbanist Jacques Conelle en de Frans-Armeense architect Abro Kandjian een gloednieuw dorp uit de goudgele rotsen gestampt. Het is. naar een galeischip dat hier vlak voor de kust in de der tiende eeuw is vergaan, Port-la-Ga- lère geheten, waaraan nu de aller laatste metselaars-, tuiniers- en beeldhouwershand wordt Drie jaar geleden zijn de bulldo zers op deze kuststrook van twintig hectares die fifty-fifty uit naaldbo men en woest gesteente bestond, in actie getreden en van de vierhon derd appartementen en paviljoens is ongeveer een kwart al verkocht. De speciale haven voor jachten en andere pleziervaartuigen moet deze zomer klaar zyn, al lykt die voor spelling voorlopig dan wel uit een zéér optimistisch brein te ziin ont sproten. Op invitatie van de voor zodat balkons, loggia's, daktuinen en ook kamers in de rotsen zelf schynen te zyn uitgehouwen. Maar die vormgeving die dus nooit vloekt met het eigen gegeven van de na tuur. heeft zich geiyktydig met een oneindig raffinement toegespitst op een comfort dat aan de modernste J, eisen van air-conditioning, keuken- hier bovendien met om een enkel gerief, sportbeoefening en andere nntvole in mnn* 1 tydverdryven voldoet. Men kan optrekje, maar om een heel nieuwe nederzetting met parkeerterreinen, winkels, havens, zwembaden, 'n res taurant en een clubgebouw ging. gelegd. kan men begrypen. dat ook od het administratieve front eerst een vin nige slag geleverd moest worden. Die veldslag is financieel mis schien nog maar ten dele. maar esthetisch zeker al voor de volle honderd procent gewonnen. Vanuit de zee. of de lucht of vanaf de weg. vertoont Port-la-Galère zich qua vorm. karakter en kleur aan het oog als een oud vissersdorp of een roversnest, dat zich tussen de rot sen heeft geviyd. Maar zodra ge het -Ir "."luin. mil UC »wi- trekkers van dit even exclusieve als eigen grondgebied, dat door twee revolutionaire project heb ik dezer cerberussen dag en nacht v-ordt be- wat pryzig zyn, ofschoon ook die zwemmen op het eigen strand in de zee. of in het verwarmde col lectieve zwembad, waterekieën. brufnbranden. aan t water of op het dakterras. Lunchen thuis of in het gemeenschappelyke restaurant. Er is een discotheek, een bar en een club. In dat clubhuis zyn ook nog logeerkamers voor de eigen gasten disponibel. En ge kunt er in derdaad wel donder op zeggen dat de toekomstige bewoners zich na hun vestiging over een onvermoed uitgebreide kring van vrienden zul len mogen verheugen. Het is natuurlyk alleen maar weer jammer, dat de pry zen wel dagen een bezoek aan Port-la-Ga lère in status nascendi gebracht en afgezien nog van de zon die hier niet alleen meer in de herinnerin gen bestaat en van de Middel landse Zee (zo blauw, zei Paul Va- léry, als alleen bloed rood kan zyn) ls de trip ook voor die kennismaking de moeite stellig wèl waard ge weest De plaatselijke vreemdelingenin dustrie en de toeristenhorden heb- waak*, eenmaal betreden hebt, be seft ge op slag dat de architecten en urbanisten in hun conceptie toch nog iets heel anders dan alleen een letterlyke en getrouwe kopie van Saint Tropez of Saint Raphael 'van andere driehonderd miljonairs als aspirant-bewoners in Europa en el ders nog wel te vinden zullen zyn. Uit Nederland heeft de heer Drees- man de tweelingbroer van Vroom al zo*n flatwoning aangekocht en vóór de toeristieke zondvloed) op ook uit andere landen zyn de eerste het oog hadden. De kunstenaars- kopers al op komen dagen. De aan- hand had hier de taak van het toe- kooppryzen variëren tussen de 65 en val overgenomen en, geïnspireerd de 600.000 Franse franken (ca. 40 k door de grilligheid van de natuur 400.000 gulden» en mocht ge voor lopen in de architectuur van het ge- die spaarduitjes dus nóg geen ande- heel en van de individuele apparte- re bestemming weten, dan weet De kapitaalverstrekking van de ge- industrialiseerde landen aan de ont wikkelingslanden bedroeg vorig jaar totaal ca. 9,9 miljard dollar. In ab solute getallen gaven de Ver. Staten het grootste bedrag nJ. 4,6 miljard dollar, hetgeen 0.76 Tc van hun na tionaal inkomen is. De kapitaalver strekking van de diverse landen ge zien als percentage van het nationaal inkomen, doet de juiste inspan ning zien in verhouding tot de ryk- dom van het land. De grafiek doet weten dat dan Frankryk de grooste kapitalen aan de ontwikkelingslan den uitgeeft (gerekend over 1969». Dit land komt nummer 1 met een hulpverlening van 1,7 van het na tionaal inkomen. Het tweede land is Nederland en derde is België. Scan dinavische landen biyken het ge ringste percentage te geven. Dene marken sluit de ry met 0.28 Van invloed op de hulp is ook of een land nog bindingen heeft met vroegere ko loniën. ben. zoals helaas bekend, gebrëë- menten geen twee lynen parallel. I nu hoe en waar ze te besteden deriyk tezamen de laatste decennia van Frankryks azuren kusten wel een erbarmeiyk ratjetoe van ten tenkampen. skyscrapers, flatkazer- casino's. weekend, huisjes en protserige villa's gemaakt, in welk conglomeraat je van jaar tot jaar het paradys dat God hier eens ge schapen had, gedurig wat moeily- ker terug herkent. Met dat algeme ne en deprimante aanzien van het woord, zodat men achteraf begrypen kan. dat indertyd de minister van Constructie de hand over het hart had gestreken om aan dit project zyn toestemming nu eens niet te onthouden. Pas wanneer het kalf verdronken is, wordt, gelyk bekend, de put gedempt en nu er aan de Franse Rivièra niet zo heel veel meer te verknoeien valt. is 't byna onmogelyk geworden van het minis terie in Parys nog een bouwvergun ning lo6 te peuteren. En aangezien t Port la Galère aan de kust van de Middellandse Zee. Kaartje van de Middellandse Zeekust. Het rondje geelt aan waar het luxe dorp voor miljo nairs wordt gebouwd tegen de rotsen aan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19