Terug van Azie-tournee met Blazersensemble Nederlander stimuleert Balinese schilders Vernedering van 'n Vlaming „Na het concert in het Osaka- paviljoen kregen we een anjer" Boeren beoefenen kunst in vrije tijd jj Politie leert kunstgeschiedenis LITERAIRE KRONIEK VAN CLARA EGGINK ^TERDAG 8 JUNI 1970 LEIDSCH DAGBLAD flflHHj jjSjp (OPD) Ham Mossel is (fltavervangend eerste klarinettist o het Gelders Orkest. Bovendien hij deel uit van het inmiddels aamde Nederlands Blazers- ble dat in muziekkringen af wordt aangeduid als de ip", „het neusje van de en de „crème de la crème" Jjjft selecte korps van jonge blazers It verschillende symfonie-orkes- a heeft zich in korte tyd, mede ink zij enkele jubelend ontvangen jjnimofoonopnamen tot ver buiten 02C grenzen een naam weten te ver erven, die *n bevestiging is van onze Iflaers-cultuur. Het blazers-ensemble erft op uitnodiging van het Neder- yxlse paviljoen op de Osaka-Expo SD tournee van veertien dagen ge pakt, waarbij behalve in Japan ook og geconcerteerd werd in Pakistan d Thailand. Bet belangrijkste vindt Hans Mos- de indrukken, die je tijdens zo'n opdoet. Het is bijvoorbeeld een ittzing, te denken, dat je voor de van het land waar je op- ook werkelijk speelt. De inwo- van Pakistan en Thailand heb- nauwelijks notie van klassieke muziek en het zijn dan voornamelijk de Europeanen in landen, die naar hen kwamen De reacties waren heel gunstig. Het meest geliefd was de Serenade van Dvorak hoewel ook de Petite Sym- phonie van Gounod, het Rondino van Beethoven en de grote Mozart- serenades, te weten KV 388 en KV 361 (gran partita) erg goed vielen. Processie „Contacten met de bevolking zijn er niet of op een heel bijzondere ma nier. Ze zien Je vooral in het zeer arme Pakistan als de rijke toerist. Overigens was Pakistan verreweg het meest indrukwekkende land, dat we bezocht hebben. Het heeft prak tisch geen dollarinvloeden ondergaan, met alle gevolgen van dien. Daar door is het echter wel het meest on bedorven en zichzelf gebleven. Wij zagen er onder meer een pro cessie ter ere van een honderden ja ren geleden omgekomen vrijheids held. Zoiets begint 's morgens vroeg en eindigt als het donker wordt. Het was angstig, bizar en eigenlijk door onze Europese bril gezien afschuwe lijk. Zo'n stoet groeit in de loop van de dag uit tot een geweldige manifes tatie met woeste dansen en taferelen van zelfkastijding. Het is een woedende menigte, die door de straten trekt. Wij waren ge waarschuwd, dat vreemdelingen als pottekijkers in dit sacrale gebeuren worden beschouwd. Je wilt het na tuurlijk toch zien en inderdaad ging er een geweldige dreiging van uit. Een Europese vrouw in onze nabij heid werd zonder dat wij daar aan vankelijk iets van in de gaten had- Hans Mossel den ingesloten en gemolesteerd. Het lukte ons niet, haar te ontzetten. Een Pakistani, die bij Philips werkt wist gelukkig hoe je zoiets aanpakt en heeft haar kunnen losrukken. Het Is maar gelukkig, dat de in onze ogen vreselijke en schrijnende armoede door die mensen zelf niet als bijzon der wordt ervaren omdat men er van generatie op generatie mee vertrouwd Zijn er nog andere opmerkelijke dingen gebeurd? „Ja, maar er is heel wat bil waar over je in een krant niet zo gede tailleerd kan uitweiden. Door het snelle Jet-vervoer is het frappant hoe anders de wereld er na een paar uur vliegen uitziet. Op het vliegveld van Karachi werden we ontvangen met bloemenkransen. Daar stond ook een fotograaf met zo'n kist op poot jes en een zwarte doek plaatjes van ons te schieten. Vooral vogels en planten geven direct aan, dat het anders is dan thuis. Direct al op het vliegveld zagen we allerlei soorten roofvogels. Ondanks de goede sani taire voorzieningen in het hotel waar we zaten, was het binnen de kortste keren mis met- de spijsvertering als gevolg van de afwijkend gekrulde spijzen". Hebben jullie daar geen concer ten voor moeten laten lopen? „Nee, dat niet, maar omdat we wel degelijk zonder uitzondering steeds moesten lopen waren het wel erg spannende concerten. Bij krachtige inzetten zaten we hem in de letter lijke zin des woords te knijpen. Ja. die lichamelijke oonditie tijdens zo'n Azië-reisje is niet denderend. Behal ve het interne gerommel, dat ons fre quent plaagde, kwam er van gewoon rusten ook weinig terecht. Je loopt met een springveer in je lijf rond omdat je in korte tijd alles wilt zien en meemaken". °i DEN PASSAR (ANP) De Balinese schilderkunst heeft n fcds 1^56 een opleving gehad, dank zij de activiteiten van twee ïetlederlandse schilders, Hans Snel en Arie Smit, van wie vooral er|e laatste veel heeft gedaan om jonge Balinezen een technische jpleiding te geven. Hij heeft ongeveer 40 schilders om zich heen ferzameld, die de naam „Young artists" kregen en als zodanig grote bekendheid, niet alleen op Bali, verwierven. rie Smit vertelde in een gesprek i onze verslaggever, dat hij hen vormde, maar volkomen j liet in het kiezen van hun stijl onderwerpen. Het werk van deze schilders ken- zich door hun kleurenrijkdom, bij de keuze van hun onder- sloten zij zich niet zelden an bij de oudere garde, die vaak ligieuze onderwerpen voor hun fsrlc kozen. Ook dat vindt men dus de moderne Balinese schilder- gt terug. Deze schilders zijn voor- geconcentreerd in de plaat- Oeboe-Batoean, terwijl men de sJoutsnyders en beeldhouwers vooral ïmi ndt in Mas en de zilversmeden in sir |eloek, alle gelegen in het noord- smjestelijk deel van het centrum van Bt eiland. In totaal telt Bali meer dan 500 schilders, die men het beste zou kunnen plaatsen onder de naam zondagsschilders of moderne pri mitieven. Het zijn nl. allen boeren, evenals de beeldhouwers en zilver smeden, die in hun vrije tijd de kunst beoefenen. Slechts een en keling wordt door zijn dorpsgenoten van het gemeenschappelijk werk vrijgesteld en kan zich geheel aan zijn kunst wijden. Maar dit geldt ook voor de danseressen en musici. Bali is nu eenmaal een ladbouwgemeen - schap en die eist een regelmatige en gezamenlijke inspanning. Religie, kunst en het sociale leven zijn in de Balinese gemeenschap nauw verbonden, feitelijk onverbre kelijk verbonden. Het gevolg is dat de Balinese kunstenaar vrij is van commerciële overwegingen, ook nu nog. nu het eiland steeds meer een toeristische attractie wordt. Mis schien geldt dit minder voor de beeldhouwers en houtbewerkers dan voor de schilders, maar het verko pen van een kunstwerk Is tot nu toe aldus de heer Smit een „mee vallertje". waarvan de opbrengst heel vaak gebruikt wordt voor de aankoop van meer land. Massage jer De ongeveer 1000 politie- lordeg'enten in de oude Westduitse er. itad Neurenberg moeten tot het wd volgende jaar hard studeren Ze ■ie: moeten dan zoveel mogelijk ive- itifften over de meest beroemde Neu- iei renberger, de schilder en graveur n rAlbrecht Dürer, wiens 500ste ge- owloortedag in 1971 feestelijk wordt wdacht. De vriendelijke geüni formeerde ordebewaarderstot wie de vreemdeling zich door gaans wendt, moeten onder vak kundige leiding trachten zoveel mogelijk te leren van de kunst geschiedenis van hun stad om hun kennis aan het publiek door te geven. De foto is genomen voor het Dürerhuis. Het Banjar clubgebouw is een cen trum voor de .Young - artists", aar in Den Passar wordt-nu een cultureel centrum gebouwd dat mo gelijk te zyner tijd als tentoonstel lingsruimte kan worden gebruikt, 'verigens hebben de „Young ar tists" verscheidene malen buiten Ball geëxposeerd in Djakarta, maar ook in Utrecht, Laren, Amsterdam, Een merkwaardige eigenschap van de Balinese kunstenaar is, dat hy als boer zo dicht staat bjj de onder werpen die hij uitbeeldt, dat kennis van de anatomie voor hem een na tuurlijke zaak is. Dieren en mensen in de merkwaardigste standen wor den feilloos uitgebeeld. En zoals uit de kleine meisjes rond vijf jaar oud de danseressen door een natuurlijke selectie worden gekozen, zo komen ook de musici uit de gemeenschap voort, omdat het de kleine jongens vrij staat na schooltijd met de instrumenten te oefenen die in het gemeenschapshuis staan opgesteld. Degenen die talent hebben komen dan vanzelf wel naar voren. Dit geldt ook voor de schilders en houtsnijders. Het aantal werkelij ke creatieve schilders en beeldhou wers is ook op Bali beperkt en er bestaat zo vertelde de heer Smit wel een neiging tot het produce ren van herhalingen. Als dat zich be perkt tot het bekende Balinese meis jeskopje of de buste van een Bali nese jongeman noemt men dit op Bali „pasfoto". Maar ook dan uit zich in het werk de liefde voor het materiaal en het vak. Arie Smit volgde de lessen aan de Rotterdamse Academie en werd daarna als beroepsmilitair van het KNIL ingedeeld bij de topografische dienst. Hfj werd in 1950 bU de op heffing van het KNIL eervol gede mobiliseerd en nam toen de Indone sische nationaliteit aan. Dit stelde hem in staat in Indonesië te blUven, aanvankelyk als docent aan de Aca demie Bandoeng en sinds 1956 als onafhankeiyk schilder op Bali. Op Bali heet lange tijd een grote schaarste aan schildersmateriaal ge heerst Met name goede verf was heel moeilUk te krygen. Maar daar is sinds enige tUd verbetering ln ge komen. Oeboet heeft behalve tal van win keltjes waar kunst te koop is ook een klein heel mooi gelegen museum van de moderne Balinese kunst, waarvan de vorst van Oeboet, TJo- korda Agoeng, de leiding heeft. Het is destijds ontworpen en ge bouwd door de Nederlander Henry Bonet, die nu in het Gooi woont. Zowel Arie Smit als vorst Tjokor- da Agoeng menen dat meer belang stelling van Nederlandse zUde en be scheiden financiële hulp een gro te stimulans zouden kunnen zUn voor de verdere ontwikkeling van de Ba linese kunstuitingen. Aangezien hierbij met moeite een lachje wordt onderdrukt, dringen we aan op wat er dan mee te maken viel. „Ja kijk eens, ik kan er wel over vertellen, maar Je moet er gewoon zelf heen. Zo is Bangkok bU voorbeeld een stad voor vrijgezellen. Als man word Je daar in alle opzichten ver troeteld. Na een concert hebben we om de chronische vermoeidheid wat te verlichten besloten tot het onder gaan van een echt Thaise massage, die naar we ons hadden laten ver tellen van een uitgelezen kwaliteit is. Dat klopte inderdaad. Het gaat met de grootste toewyding en ondertus sen worden er lieflyke Thaise liedjes bU gezongen. Erg ontspannend moet ik zeggen. Na afloop heb je het ge voel dat je helemaal ben* losgemaakt: geen wonder want elk botje en ge- wrichtje heeft tüdens de behandeling gekraakt. Aldus gesterkt togen we dan het nachtleven van Bangkok in. Wat bU ons in Europa een floor- show is, ziet er bi Bangkok wel even anders uit. Nogmaals, je moet dat zelf maar eens gaan zien. Dat doet het ndet in nuchtere krantenregels". Hebben jullie nog iets van de Osa ka-Ex po gezien? „Nauweiyks omdat voor elk pavil joen dikke rUen wachtende stonden. Af en toe lukte het ons met speciale pasjes via een achterdeurtje binnen te komen. Het paviljoen van Cuba Hans Mossel in zijn serre op een stenen tuinbank aan het stu deren: „Van Dvorak krijgen we nog altijd koude rillingen". trok speciaal onze aandacht. Op de stoep speelde een Cubaans orkestje: twee violen, luit. cello, bongos en zangeres. Die lui zagen er uit as gang sters, maar ze musiceerden als raven. Geweldig werkelijk Toen wy in het Nederlandse paviljoen ons concert hadden gegeven, kregen we na afloop allemaal een anjer omdat Prins Bern- hard zich onder het publiek be vond. Als dat niet gevoelig is. Geen ophouden zyn er nog meer uitstapjes in ensemble? „Ja zeker, dit jaar nog tweemaal Engeland. Dan nog Spanje, Zwitser land en België in 1971 terwyi han gende een subsidieaanvraag in 1972 een toernee door Amerika is ge pland. Laat ik meteen even wat recht zetten. Er is hier en daar ge publiceerd, dat het Nederlandse Bla zersensemble zou ophouden te be staan als die subsidie niet afkomt. Dit is pure waanzin. We zUn stuk voor stuk zo gegrepen door het sa men muziek maken, dat daar geen sprake van is. Als we voor de zoveel ste maal die goddelyke Dvoraksere- nade spelen, hebben we nog alt yd koude rillingen. Een dergeiyke prik keling is door wel of geen subsidie niet uit te roeien". LEO VROMANS 1. Houd je camera stil Hj - dens de opname. Het zorgt dat de opnamen scherp worde; 2. Fotografeer ie vriend of vriendin tegen een rustige achtergrond, een mmr b.v. Bij voorkeur geen bómen of struiken,die maken de foto druk door het bladergewemeL Laat haar eens cp een hek gaan ziften en fotografeer vanuit een laag standpunt.zodat ze leuk tegen de lucht afsteekt. 3. Als je binnen fotografeert gok dan niefl maar gebruik een flirsje. Ooe datook bijl slecht en somber weer. Gebruik blauwe I fhtsblokjes als je kleurenfoto's maakt. I Denk aan je turfjes Roger van de Velde: Recht op antwoord, Nijgh en Van Dit mar (Den Haag) Dit is een interessant ge schrift, niet alleen omdat het zeer goed geschreven is en zeer overtuigend van toon, maar ook om het geval. De pas geleden «vei leden Roger van de Velde Galgen aas, De slaapkamer, De knet terende schedels) is een Vla ming die zes jaar in de gevan genis en ln psychiatrische afde lingen daarvan heeft vertoefd. Toch is dit boek niet het zo veelste gevangenisverhaal ge worden. Het is een theoretisch protest tegen de vryheidsbero- ving veroorzaakt door psychia trische onverschilligheid en ju ridisch onbegrip. Men kan het ook andersom zeggen. Het is geen jammerklacht, maar een militant protest. De straf van zes jaar opsluiting werd h em opgelegd in zyn 1 and België. Roger van de Velde had Iets gedaan dat wettel yk niet door de beugel kon. Het was begon nen met een ziekte waarby zyn huisarts hem het pUnstil- lende middel genaamd pallium had voorgeschreven. Ik weet van dit middel alleen af dat het een tydlang vry verkocht kon worden tot bleek dat het. ondanks de reclame, wel dege- ïyk een toxische werking had. Ook schynt het een geliefkoosd pepmiddel van de wielrenners te zyn. Na zyn genezing bleek dat Van de Velde aan dit mid del verslaafd was geraakt. Aan gezien hem dit op medische gronden niet meer verschaft Werd, paste hy de taktiek toe om op recepten voor medicUnen die hy wel kreeg, dit middel eigenhandig toe te voegen. Dit ging een tyd uitstekend. Maar overmoedig geworden zoals by- na iedereen die succes heeft met bedrog, paste hy zyn me thode net te veel toe en boven dien altyd by dezelfde apothe ker. Het gevolg was dat hy te gen de lamp liep en officieel veroordeeld werd wegens vals heid in geschrifte, maar offi cieus wegens zyn verslaafdheid. Toen Van de Velde in het ge vang zat „wegens het illegaal verwerven en het medisch niet verantwoord gebruik van ver dovende middelen," diende hy als schrijver een verzoek in om een schryfmachlne te mogen hebben in zyn cel en om zyn arbeid aan een uitgever te mo gen sturen. Nee, zeiden de of ficiële machthebbers en ze ver klaarden hem na een minimaal onderzoek van een gerechtely- ke psychiater geesteiyk ge stoord. Een zesjarig verbiyf in Die testen werden door een as sistent uitgevoerd. By een la ter .gewoon" gesprek beweer de genoemde psychiater os. dat alle moderne auteurs „zo niet criminele dan toch poten tiële gekken waren" en vervol gens dat hy zyn „tyd niet ver spilde aan het lezen van derge lijke rammeL" Zo verdween Van de Velde (die een rustig getrouwd persoon met kinderen was» volgens de wet van Sociaal Verweer voor onbepaalde ter- myn in een penitentiair krank zinnigengesticht vanwege ern stige geestesstoornissen en ter bescherming van de maat schappij De instituten voor manneiyke meestal debiele de linquenten in België staan in Doornik, Kerkplas en Turnhout. de psychiatrische afdeling van een gevangenis bleek het ge volg. Men mag dus aannemen dat men in België beter een kind kan doodrUden. zo'n schep sel uithongeren of martelen zonder dronkenschap, een roof moord plegen of zelfs maar zyn vrouw wurgen dan dat men er een schrijver kan zyn die aan palfium verslaafd Is door medische onwetendheid Deze beide verschijnselen in één per soon verenigd, komen Je daar te staan op zes jaar opsluiting, waarvan het grootste gedeelte voor rekening kwam van een z.g. psychiatrisch onderzoek van vijfentwintig minuten, waarby voornameiyk het fysiek betrokken was. Toen Van de Velde nl. niet wenste te ant woorden op de vraag of zyn hu- wel yk hem sexuele voldoening gaf, was na een Rorschachtest em de Sondi-test de kous af. In deze drie gestichten heeft Van de Velde zyn jaren doorge bracht in een opeengepakt ge zelschap variërend tussen moordenaars en kruimeldieven. Ik geef u hier een beschrijving van zyn ervaringen. „Samen met de debielen heb ik aan den ïyve de behandeling gekregen van een debiel, en dat merkteken zit in myn huid gebrand. L'homme est un étre qui se souvient. Als ik metter - tyd afgeleerd heb te braken by het zien van de verdieriyking der anderen, dan biyft de won de van het eigen litteken schroeien by elke aanraking. Dat men my heeft laten eten met een houten lepel omdat vork en mes als gevaariyke in strumenten beschouwd werden. Dat men my op de meest onge legen ogenblikken van de dag en de nacht door het kykgat van myn celdeur beloerd heeft als een onbetrouwbare curiosi teit. Dat ik elke keer aan de bewaker van dienst de permis sie heb moeten vragen om naar het toilet te gaan en ook in dat toilet nog werd opgeslo ten. Dat men my na elk bezoek onder de blikken van twee po tige cerberissen, poedelnaakt heeft gezet voor het Ujfonder- zoek. Dat men de schamele persooniyke bezittingen in mijn cel, al dan niet in myn aanwe zigheid, heeft doorsnuffeld naar „verboden voorwerpen." Dat ik de brieven niet heb mo gen schrUven die ik wilde schrU- ven aan de weinige mensen van wie ik wist dat zy my met een onverwoestbare vriend schap trouw bleven. Dat ik de boeken niet heb mogen lezen die ik wilde lezen. Dat ik ach ter een met kippedraad door vlochten glazen wand in een afgegrendeld hokje met myn moeder heb moeten spreken. Dat een censurerende ambte naar telkens zyn neus heeft ge stoken in de broze intimiteiten die ik schrifteiyk mocht uit wisselen met myn vrouw en kinderen. Dat ik jarenlang met die vrouw niet naar bed heb kunnen gaan en die kinderen groot heb weten worden zon der dat ik deel had aan of zelfs maar getuige was van het groeiproces van myn eigen vlee6. Om het kort te maken: dat men my gedurende meer dan tweeduizend dagen en nachten in myn meest elemen taire menselyke waardigheid doelbewust heeft vernederd en uitgehold. Dit alles omdat ik my pilletjes heb aangeschaft met vervalste doktersvoor schriften." Dit citaat geef ik tevens als voorbeeld van de rustige, be heerste wyze waarop Van de Velde zich uitdrukt. Bepaald niet het werk van een geeste- iyk gestoorde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 23