s. J. A. G. van Zanten: /ertrouwen in toekomst Denkend leven Dominees-echtpaar in Gereformeerde Kerk te Krimpen a. d. IJssel rkdiensten Leiden en omgeving esprek met praeses Generale Synode in de Nederlands Hervormde Kerk 'emperatuur Woord ran bezinning [)AG 8 JUNI 1970 ZCID9CH DAGBLAD PAGINA 13 eej (Van onze correspondent) v JjSENAAR (GPD) „De gedachten dominee te worden ;oeJjch al vroeg bij mij vastgezet. Toen ik vier, vijf jaar oud eelde ik kerkdienst je in de keuken. De kansel werd ge- door de openstaande deurtjes van twee keukenkastjes hobbelpaard. Ik had uit karton een bef geknipt en ,n witte jas van mijn vader. In mijn hand hield ik de sch-Lutherse cathechismus, een Duitse uitgave. Zo or- „e ik een eenmansdienst. Ik vervulde de rol van voor organist want ik neuriede erbij en toehoorder, een gemeente op z'n smalst". een crisis blijft de dominee, die nu praeses is van de Generale Synode van de Nederlands Hervormde Kerk, optimistisch gestemd. Hij juicht het toe, dat de mogelijkheid ten aanzien van de kerk afstand te nemen binnen het kader van de sociale wet geving is verruimd. Aan de an dere kant valt het hem op. dat, of schoon er sprake is van ontkerkelij king, zulks niet betekent een per definitie loslaten van de diepste vra gen, waarover het in het. geloof gaat. Hü zou in dit verband de leuze wil len gebruiken: ..de kerk is „uit". God Is „in". De vraag of de kerken dit proces niet te laat hebben ingezien kan, volgens hem. gelden voor de ker ken in het algemeen. Binnen de kerken ziin er mensen geweest, die in een betrekkelijk vroeg stadium de veranderingen hebben zien aanko men. Zij hebben ook pogingen ge daan op de problematiek in te gaan. De stemmen van deze mensen wor- c'en. aldus ds. Van Zanten, steeds duidelijker gehoord. ..Maar wat heet", zo zegt hij, ..te laat? Ik zoek het nu even in een andere dimensie. Voor mij staat vast dat het Christus is. d:e de kerk in stand houdt. Dat betekent niet dat ik het besinsel van laat-maar-waaien huldig. Ik put er voor mijzelf de kracht uit samen met anderen op de geloofsvragen in te gaan. In onze wijkkerkeraad, hier in Wassenaar, waarin ouderen en jongeren ver tegenwoordigd zijn. vinden over dit soort zaken intensieve besprekin gen plaats. Het. is mij opgevallen dat dit bijzonder indringend gebeurt met d* uitdrukkelijke bedoeling om bij alle verschillen die er bestaan el kaar vast te houden' - A. G. van Zanten spreekt erend over. Merkwaardig is ia zijn eindexamen gyrrrna- get i ideaal van predikant plot- 'oa iet meer zag. Wat hij wel e was de functie van offi- administratie bij de Ko- Marine. De keuring le- a a. ovankelijk geen problemen fcter constateerde een ijzer- izondheid, maar wilde hem laten gaan zonder de tem- te hebben opgenomen. ii Zanten: „Wat denkt u? 59 9. De dokter riep: „man, nek. Ik mag je niet goed- leffj Nou, daar zat ik. Ik vroeg puring aan en consulteerde rts en de specialist, den niets vinden, ook geen uurverhoging. Maar de her- leverde weer een tempera van 39/5. Ik kon dus geen forden. Nog gaf ik de moed r p besloot de opleiding voor Fficier te gaan volgen. Op- oest ik gekeurd worden en taat was gunstig. Helaas viel de termen. Vijfennegentig m. vijfenzestig plaatsen. Ik (uis en dacht: wat nu? lar theologie studeren, maar j a het oogmerk om dominee Ti. Ook om die reden ging de theologie tevens Neder - deren. Daar was ik altijd [eweest. De moet er nog bij dat ik mij van de Evange- lerse Kerk had losgemaakt nis had gedaan voor de Is Hervormde Kerk. jaar studeren liet ik het la los, al heb ik altijd een v mgstelling voor de Neder- Vatuur behouden. Het is elkaar een heel proces ge- »chi was verschrikkelijk jong, ld student van 17 jaar, dus fom om-ij p. Maar wat mij het roffen heeft is. dat ik ken- cht iets anders mocht worden Be inee De temperatuursver- hebben op mij en mijn ipe indruk gemaakt. Juist ooffcemand ze heeft kunnen te geloof ik, dat 1 et een be- mn wi hogerhand is geweest". Boeiend i dit tijdsgewricht, waarin issief bevonden peilers van ucturen diepe scheuren ver- eJu er voor ds. Van Zanten wa" keuze zijn geweest. „Ik eer voor kiezen", zegt hij. et is een bijzonder ver- Hmaar ook boeiende zaak", onkerkelijkheidsproces een h karakter heeft gekregen ndi Bchien zelfs sprake is van I lijken van moslims en communisten op elkaar gestapeld lagen, waren het de kleine christelijke gemeenschap- pen die ervoor zorgden dat die doden begraven werden. Dat heeft in brede kring diepe indruk gemaakt. Men i vroeg ach af: ..hé, wat hebben die mensen voor een geheim?" Het ge- olg was dat men het aantal doop- k^ndidaten nauwelijks kon op van- j gen!" „Is dat fatsoensbeeef of schuld - oomplex? Ik denk aan Israël". ..Ik begrijp u, maar hangt dat fat- j soensbesef of dat schuldcomplex in de lucht, of komt het ergens van- aaan? Naar mijn gevoel liggen de wortels daarvan in de bodem van i het christelijk geloof. En ook in die vorm van christelijk geloof zoals die gestalte heeft gekregen in het bijbels humanisme van Erasmus". De discussie schuift in de rich ting van begrippen als verdraag zaamheid en gezag. Ds. Van Zanten meent dat de interpretatie van het oegrip gezag achterhaald is. Volgens hem worden in alle kringen gezag en macht door elkaar gehaald. ..Dat hangt samen met de vraag: Wie heeft gezag? Iemand di^ werkeliik iets te zeggen heeft, iets wat het innerlijk van de mens raakt". Vindt u dat de wereld er aardig uitziet? „Nee. verschrikkelijk, vooral door haar complexiteit". „Hoe staat u tegenover de ge dachte dat het fascisme, de dicta tuur en het geweld bijna het han delsmerk zijn van het christendom? Geeft het christendom daarmee niet een verontrustend beeld van zich zelf?" „Ik kan het met u eens zijn, al moet u er wel bij noteren, dat in die landen en daarbuiten ook christenen zijn die corrigerend optreden. Ik denk aan de National Council of Chur ches in Amerika, te vergelijken met de Raad van Kerken in Nederland, die zich op breedliggende terreinen wel degelijk kritisch opstelt. Uit een geregelde briefwisseling is dat wel gebleken. Een benauwende zaak is het. dat de tros achterblijft. De pioniers zijn niet in staat de com municatie met dat grondvlak tot stand te brengen. De dialoog dr'nvrt niet door tot de achterban". Het 1b vaak geen voorrecht adt we als mensen niet alleen leven maar ook kunnen denken. Leven zonder meer zou zonder plan vooraf en ook zonder be zinning achteraf kunnen ge beuren. Juist de mogelijkheid om kritisch te beoordelen wat Zich rondom ons voltrekt en welke omstandigheden en erva ringen wij zelf hebben, maakt het niet gemakkelijk om te le ven. Via ons denken komen wij telkens in botsing met het le ven. met feiten in de wereld, met anderen en met ons zelf. Naast deze controlerende en kritische functie heeft het den ken ook een besturende of re gulerende taak We kunnen ons als mensen die kunnen denken, vooral kunnen né-denken, niet uit gemakzucht of wegens te leurstellingen aan de opdracht om verantwoord te leven, ont trekken. Leven om te leven en verder niet. wekt over het alge meen weerstand of onbehagen. Wie met chronische zieken en zwaar gehandicapten in aan raking komt. kent de klacht: .jnfjn leven is zo doelloos; waarvoor ben ik eigenlijk op de wereld?; ik kan niets en ik be keken niets". De tegenstelling tussen denken en leven is hier wel heel pijnlijk Konden zulke zieken of gehandicapten maar leven zonder te denken! Maar dat is voor velen volslagen on mogelijk. Hun denken is sterker geworden dan hun leven. De gedachten gaan door. hun leven is zo gezegd tot stilstand geko men. Daardoor ontstaan heel I diepe spanningen. Alles het ge volg van denkend leven. Nog één van de vele kanten van dit onderwerp is de moei te die zieken maar ook gezon den hebben om het tempo van denken en leven gelijk te hou den. Zo vaak komen we ach- ter af tot de ontdekking dat we op een vroeger moment of in een voorbije periode anders had den moeten handelen of an dere gedachten hadden moeten hebben. Leven is voor een groot gedeelte corrigeren, bij sturen. een nieuwe koers kiezen. Het kan betekenen: vernieu wing of verandering van den ken. Het is ook: beslissende om keer in levenspraktijk. Beide zijn niet los te maken van elkaar. Denken, in welke graad of om vang en diepte èn leven, met of zonder veel wisselingen, zijn één. Steeds meer wordt ons dui delijk dat theorie en praktijk, op allerlei terrein, welbewust samen gevoegd moeten worden. Omdat de gehele mens, samen met de miljoenen anderen be horen tot de ene wereld van denkend leven. Dr. P. L. SCHOONHEIM. hervormd predikant te Leiden „Taal" Vrijzinnig Ds. Van Zanten <49> bezit het ver mogen onmiddellijk een goed men selijk contact tot stand te brengen. Zijn woorden klinken oprecht zonder de plichtmatige toon van de dag sluiter. Hij gaat niet met een boog om de kernvragen heen, maar ant woordt regelrecht zonder zichzelf of de kerk te sparen. Als er gevraagd wordt of de Nederlands Hervormde Kerk een vrijzinnige ontwikkeling doormaakt, kijkt hü even bedenke lijk. „Ik ben niet zo gelukkig met de termen vryzinnig en rechtzinnig omdat ze nu in een heel ander ver band staan dan vroeger. Ze zijn er felijk belast met de tegenstellingen die er in vorige eeuwen bestonden, terwijl er nu verschuivingen mee worden aangeduid. Vroeger zag men Jezus Christus niet als de verlosser, de bevrijder, maar als de verhevene, het grote voorbeeld. Ik zou daar nu niet meer zo het accent op willen leggen". U bedoelt dat Jezus Christus tegen de achtergrond van deze wereld moeilijk meer als het grote voor beeld kan worden aangemerkt?" ,.Ik zou willen zeggen dat het al te optimistische optimisme heel dui delijk een deuk heeft gekregen". Dat betekent dat er van de men sen meer eigen verantwoordelijkheid wordt verwacht. „Ja, dat zeker". Dat vraagt veel strijd. Byna dagelyks". Het bevordert ook toeneming van de onkerkelijkheid. „Misschien mag ik het antwoord met een voorbeeld illustreren. Direct na de oorlog vinden de Amerikanen in een in puim geschoten stad in Duitsland een Christusbeeld. Het beeld heeft geen handen meer. De Amerikanen plaatsen het beeld op nieuw op zijn sokkel en voorzien het van dit. bijschrift: „Voortaan heb ik geen andere handen meer dan die van u". In de Petrusbrief en dat is van toepassing op de Nederlandse ge loofsbelijdenis wordt gezegd dat Christus geroepen is te allen tijde rekening en verantwoording af te leggen van de hoop die in Hem is. Die uitleg krijgt nu een duidelijk accent, geeft een richting aan de toekomst". Veel bereikt Bent u van mening dat het chris tendom. gezien tegen de achter grond van de huidige wereld, veel bereikt heeft? Of bent u van me ning dat het in feite bedroevend wei nig is?" „Ik kan het daar mee eens zijn. éan de andere kant: verliest men, uitsluitend op dit spoor rijdend, niet een aantal zaken uit het oog? Er zijn wel degelyk ook positieve kanten te ontdekken. Ik ben geen optimis tisch evolutionist, maar er zyn zaken die wij zo vanzelfsprekend vinden dat we ze niet meer als positief aan merken. Ik denk aam de zorg voor de naaste dae zich door alle eeuwen heen heeft gedemonstreerd. Toen na een mislukte coup in Indonesië de Ds. Van Zanten moet even glim- lachen wanneer wij om. de galmende toon en de theologische onverstaan baarheid van de predikant in het gpdine brengen. „De problemat'ek". zegt hij, „ligt in een veel breder ka der. in de hele ma af schappij. Er is een aantal taalvelden ontstaan dat op zichzelf boeiend is. maar dat ook de zekerheid geeft dat er zoiets als een gemeenschappelijke taal nauwe lijks meer bestaat. Maar binnen het kader van de kerk zal er toch iets aan moeten worden gedaan. Prof Van dei' Leeuw zegt in zijn boek „l iturgie", dat op het moment dat de liturgie in de kerk werd inge krompen de liturgische toon via een achterdeur in de galm van de do minee is teruggekeerd. Daarom moe ten we terug naar een fundamenteler liturgisch besef waar dan een nuch tere preek tegenover staat". Tenslotte Rome en de Reformatie Ds. Van Zanten praat over de toe nemende mate van zakelijke bespre kingen en de wil tot grotere mate van eenheid. Reeds werden er met betrekking tot het gemengde huwe lijk, de doop en de kwestie van de intercommunie vruchtbare resulta ten bereikt. En hoe stalt ds Van Zanten zich de toekomst voor? „Juist omdat we teruggeworpen worden op de meest fundamentele vragen zoals de vraag naar God en de orisis waarm het geloof verkeert, ben ik geneigd te zeggen dat ik ver trouwen heb". (Van onze correspondent» ROTTERDAM «GPD) „Wij zijn nu nog een unicum. Ik hoop dat dit snel navolging krijgt en men het gewoon gaat vinden". Dit zegt ds. S. van der Veen. die sa men met zijn echtgenote een ambt zal aanvaarden, waarin zij beiden als predikant werkzaam zullen zijn, in één gemeente. Het wordt voor het eerst in de Ne derlandse kerkgeschiedenis dat dit voorkomt. In september zul len ds. Van der Veen (41) en ds. Van der Veen-Schenkeveld (42) hun gemeente in Krimpen aan de IJssel gaan dienen. De Gereformeerde kerk is de laat ste tyd zeer sterk gegroeid en zal de eerstvolgende Jaren nog verder uit groeien: zü telt in Krimpen a/d IJssel een goede duizend leden. Dit ls te weinig voor twee predikanten, maar teveel voor een. Daarom heeft het kerkelük bestuur van de Gere formeerde Kerk van Krimpen a/d IJssel deze stap genomen en een predikantenechtpaar verzocht dit ambt te bekleden. De heer Berger, lid van de kerkeraad van de Gere formeerde Kerk. verzekerde dat het kerkelyk bestuur volkomen achter het predikantenechtpaar staat Dat dit een uitzondering is vindt hü bü- zaak. „Dit is de meest ideale oplos sing, omdat de financiële lasten minder zwaar zün". De gemeente heeft nog maar pas een nieuwe kerk gebouwd, waartoe een kindercrèche en een sociëteit behoren. Iiemand die erg bly is met de keuze van de kerkeraad. is dominee Van der Veen zelf. „Nu kunnen we opnieuw beginnen", vertelt hü- Zün vrouw, met wie hü 15 jaar getrouwd ls en die zich 15 Jaar bü zün werk betrokken voelt, kan hem nu als collega terzüde staan Voor beiden is het de verwezenlüking van een ideaal Ds Van der Veen verwacht geen moeilükheden met het aanvaarden van hun opmerkelüke combinatie door de gemeente, omdat Krimpen aan de IJssel een Jonge gemeente heeft, in tegenstelling tot de ge meente Delfshaven, waar hü nu werkzaam is. Daar heeft men min der begrip voor zulke zaken: het voorstel namelük om ds. Van der Veen in Delfshaven door zün legale eega als predikant te doen onder steunen. werd door het kerkelyk be stuur afgewezen. Ds. Van der Veen: „Vroeger had de kerkeraad de lei ding in de gemeente. Deze leiding wordt tegenwoordig min of meer door de dominee overgenomen. Twee predikanten in één gemeente zou te veel dominees betekenen." Mevrouw M. J. C. van der Veen- Schenkeveld wilde reeds op twaalf- Jarige leeftyd dominee worden. Toen de Generale Synode van de Gere formeerde Kerken tenslotte het ambt openstelde voor de vrouw, was zü een van de eerste vrouwelüke kan didaten, die het klassikale examen aflegde. Ds. Van der Veen vindt een vrouw op de preekstoel directer en minder theoretisch dan hü zelf is. Hprc n <inA Herv. Gein., srk 10.30 u ds C. H. dienst. dse Kerk 10.30 u dr P. leim. 10.30 u ds G C. Post. idic '-Post. oakerk Lage Morsweg Smit. Winkel. kerk Koningstraat 10 Ie Jong. tmi Igskerk Montgomerystr. L. Schoonheim. k Burggravenlaan 10 1. Oppenheimer. iz. Hervormden Aula As- n: l 10.30 u ds M. Wa- [allone Breestraat 10.30 D. Ribs. pch Ziekenhuis 10 u ds Malssen. «enhuis Houtlaan 55 Ch. De Beus. Voorschoten, fk L.H.J.-gebouw Leven- Hgddienst in de Pieterskerk. Pel Vredeskerk 10 u mei TWerf. *rlc: erk - io u ds Bovenberg, L. Ruben. ft 10 u ds B. Bouma, aan Zee. 5 u ds Boven kerk 10 u mevr. Geen- jein, Leiderdorp 6.50 u de terk 10 u ds Ruben, 5 u »eld. Pgskerk 10.30 u ds Breder- le Kronemeijer. oven io ds Kronemeijer. na 10 u ds Post. lerennest" 10 u de heer Kk H. Antonius 9.30. 11, 12.15 mouw (zat.av. 7 u) 9.30. 6.30 u. Hartebrug (zat. 7.30 10.45 12 en 7 u Herensingel 830. 930, 11, 6.30 u Bij- Wstr. 9.30 en 11 u H. Leo- »Uv. 7 u) 9. 10.45, 12.45 Ijk (zat.av. 7 u) 9, 10.45. H.Lodewijk (zat.av. 7 u), 2.15 en 7 u H. Petr. zat. av. Htn 12 u. Kerk (Vreewijkstraat) toef. Gem.: 10 en 5 ds Heils; 10 u Heiligingssa- 7.30 u verlossingssamen- Vrügem. 10 en 5 u ds [Ap. Kerk, Hoge Rijndyk 24 9 30 en 4 u dienst. Doopsgez. Rem. Gem. 10 u ds M. v. Bilderbeek. Evang. Chr. Gem. 10 u dhr. Dlk- kes. Geref. Gem. 10 en 4.30 u dienst. Christian Science (Steenschuur 6) 10.30 Ned. dienst. Baptisten gem (Oude Rijn) dienst. Oud Kath. Kerk (Cronesteinkade 9.45 HM. English and American Episcopal Church (Oud Kath. kerk Zoetenv. sin gel) 7.30. Evensong met rev. J. Lewis. Alphen aan den R(jn Herv. Gem Adventskerk Julianastraat9.30 u ds J. Kruyt te Hillegersberg voor de G. J. H. Bogers Kruiskerk Gouwsluls: 9.30 u ds P A. Lefeber. Opstanding6kerk: 9.30 ds J. H. Bogers. 6.30 u ds M. Pokkema. Gebouw Nabij 9.30 u Jeugdkapel de heer Hogeweg. Zaal Opstandingskerk 9.30 u jeugdkapel de heer J. B. H. Lefeber. Martha-Stichting ..Rijn stroom" 10.30 u Wlka E. Kandel Noord-Holland. Oudshoorn. Ouds- hoornseweg: 10 U ds G. Cadée Ge- zln6- en bloemendienst. Sionskerk: 9.30 u ds H. Koudstal te Bolnes, 6.30 u ds J. Th. W. Quak te Koudekerk aan den Rijn. Gebouw Onderweg 9 u ds M. Fokkema te Alphen aan den Rijn. Ridderveld, Parelstraat, Aula Morgen- sterschool Parelstraat: 10 u ds M. Fokkema. Aula Mgr. Bekkerschool Polluxstraat. Geen dienst. Geref. Kerk Maranathakerk Raadhuisstraat: 10 u ds A. Borman. 6.30 u ds A. P. Helner te Ter Aar. Salvatorikerk Willem de Zwijgerlaan: 10 u ds G. O. N. Veen- hulzen. 6.30 u ds A. Borman. Alphen aan den Rijn-Noord: De Goede Her derkerk: 10 u ds F. Pijlman te Kat wijk aan Zee. 6.30 u ds Fr. de Jong m.m.v. Geref. Kerkkoor. Kasteel Rid derveld: 10 u ds D Braam te Haar lemmermeer, 6.30 u ds F. Pijlman te Katwijk aan Zee. Geref Kerk (Vrij gemaakt) Gebouw „de Binnenhaven" 10.30 en 6.30 u ds Chato. Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk. Grijpemsteln- 6tr. 9.30 en 5 u ds P. Sneep. Oud Geref. Gem.: Kerkgebouw Hooftstr. 240: 9.30 u en 4 u Leesdiensten. Rem. Geref. Gem.: Van Mandersloostraat: 10.30 u Streekdlenst te Waddlnxveen. Baptisten Gemeente Kerkgebouw Mo- lenvlietlaan10 en 6.30 u ds Koek koek. RK. St. Bonifacluskerk (zat. 7 u) 8.30. 10. 11.30 en 6 u. R.K. Plus X Kerk (Zat. 7 u) 7.30. 9. 10.30, 11.45 en 5.30 uur. Aarlanderveen Herv. Gem.: 10 u en 7 u ds G. van Hoegee. Geref. Kerk: 10 en 6.30 u dr Th. Struys te Amsterdam. Chr. Geref Kerk: 9.30 en 6.30 u ds S. van de Molen em. pred. te Middelburg. R.K. Kerk (zat. 7) 7.30 en 10.30 uur. Dorpshuls Ter Aar Aardam: 9 en 12 uur Abbenes Herv. Gem. dienst. Bodegraven Ned. Herv Gem 't Anker: 9 en 10.30 u ds J. H. Cirkel. 6.30 u ds W. Balke. Salvatorkerk10 u ds W. Balke. 6.30 u ds Molenaar te Schevenlngen. Bethlehemkerk: 9.30 u ds C A. van Harten, 6.30 u ds J. H Cirkel. Geref. Kerk: 10 u ds Buitenhuls. 6.30 u ds. Schoep. Geref. Kerk (vrügem.) 9 en 16 15 u ds Y. B. Chah. Geref. Gem.: 10 en 6 u dienst. Evang. Luth. Kerk: 9 u dr G. huls, Gouda. Evangelisatiekring: 10 u eredienst. 645 u Jb. Klein. Hane- veld. Boskoop Herv. Gem. dienst. Ge ref. Kerk 9 u ds T. W. Penning te Zoetermeer. 5 u ds H J. Swiets te Koudekerk. Mavoschool11 u ds Heymans. Hazerswoude Herv. Gem.: 9.30 u en 6.30 u ds L. Boer. Geref. Kerk: 9.30 en 5 u ds Brink. R.K. Kerk St. Bernardus RUndük (zat. 7 u) 8. 9.30 en 11 uur. R.K. Kerk St. Michael RUndijk (zat. 7 uur) 8. 9 en 11 uur. R.K. Kerk Dorp (zat. 7 uur) 8, 10 en 11.30 uur. Ifoogmade Herv. Gem 10 u ds P. Schoonenboom. R.K. Kerk :zat 7) zo 9 en 11 uur. Hillegom Herv. Gem.: 10 u ds J. Bronsgeest Ir., 7 u ds F. van der Zee te Heemstede. Geref. Kerk: 10 u ds J. Hartkamp, 7. u ds J. Hartkamp. Chr. Geref Kerk: 9 u ds H. Blesma te Llsse, 7 u ds L. S. den Boer te Sassenhelm. Aktie Kruistochten. Woensdagmiddag 10 Juni n.m. 4 u. Kinderbijoelstudleclub ten huize van de famlle Scheffers. Parallelweg 17. Hillegom. R.K. Kerk St. Martinus (zat. 7) zon. 7, 8.30. 10. 11.30, 12.45. R.K. Kerk St. Jozef izat. 7) zon. Beirsdorp 8.30. 10. 11.30 uur. Katw(jk a. d. R(jn Herv. Gem.: Dorpskerk; 9.30 u ds A. Vink te Kat wijk aan Zee (HD). 6 u ds A. Baas: Ontmoetingskerk: 10 u ds A. Baas; 6.30 u dr F. C. Kamma te Oegst- geest. Gymnastieklokaal Otto Baron v. Wassenaer van Catwückschool10.30 u dr C. Bezemer te Schevenlngen: Geref. Kerk: 9.30 u ds H. de Valk te Mlddelharnis: 7 u de R. de Vries te Katwük aan Zeet R.K. Kerk (eat. av. 7) zon. 8, 9.30 en 11.15 u; De Wilbert: izat.v. 6.30) zonav. 6.30 u. Katwijk aan Zee Nieuwe Kerk: 10 u ds Jac de Vos. 6 u ds J. de Vreugd. Oude Kerk: 10 u ds W. Vroeglndewev. 6 u ds J. P. van Roon, Ichtuskerk: 10 u ds C. van den Bergh. 5 u kandidaat J. H. van Hunnlk te Leersum. Pnlëlkerk: 9.30 u ds J. P. van Roon. 6 u ds W. Vroeg lndewev. Groen van Prlnstererschool 10 u ds W. Chr. Hovius. Ziekenhuis Overduln": 2 u Ds. J. G. van Ie peren. Zeehospotlum8.30 ds. W. Chr. Hovius. Ziekenhuis „Over- duin": 2 u ds J. G. van Ieperen. Zee hospitium: 8.30 u ds W. Chr. Hovius. Wijkgebouw ..De Hoeksteen"; 10 u do- vendienst. Geref. Kerk: Vredeskerk: 30 u ds D. H. Elderman, 5 u ds H de Valk Trlumfatorkerk9.30 u ds R. DE Vries. 5 u ds D. H. Elder man. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds H. C. va nder Ent. Geref. Kerk (vrügem.): 9 en 7 u prof. C. Veen- hof. van Kampen. 10.30 en 5 u Lees diensten. Geref. Gem.: Remisestraat: 10 en 5 u ds Van der BQ1. R.K. Kerk 6 u ln de kantine N.C.I. Hoorneslaan. Koudekerk aan den R(|n Herv. Gem.: 10 u ds Quak m.m.v. kinder koor. 7 u ds Llndenburg te Ter Aar. m.m.v. koor. Geref. Kerk: 10 u en 7 u ds R. Hassefras te Mus6elkanaaJ. 9 u. 6.30 u ds J. van Drie, Delft. Scheppingskerk: 9.30 u, 5 ti ds G. van Loenen. R.K. Kerk Meerburg: zat. 7.30) zon. 8.45, 9. 10. 10.30. 12 u R.K. Kerk Menswording (zat. 7) zon. 8.45. 10. 12 uur. Lelmulden Herv. Gem.: 9.30 u ds J. H. de Vree H.A.. 7 u ds H. C. van Iterson t« Gouda. Geref. Kerk: 9.30 en 7 u ds H. J. Koffrie te Spü- keuisse. R.K. Kerk (zat. 7) 7.30. 9.30 en 11.15 uur. Llsse Herv. Gem Grote Kerk: 10.30 u ds H. G. Oostinga. 7 u ds A. L. Lapré te Noord wijk aan Zee. Helv. kapel: 9 u ds H. G. Oostinga. Geref. Kerk: 10 en 7 u drs A. E. van der Woude; Chr. Geref. Kerk: 10 en 4.30 u ds D. H. Blesma. Geref. Gem.: 10 en 4 u ds W. Suyker. Ge ref. Kerk. Vrljgem. 11 u ds G. Mul der. Den Haag. 4.30 u Leesdienst. Oud Geref. Gem.: 9.30 en 3 u Leesdiens ten. Ned. Prot. Bond geen dienst. Ak tie Kruistochten Nederland Maan dagavond 8 u Evangelisatledleinst ln gebouw ..Welkom". Bondstr., ds J. Gravendeel. 4 u Jeugdbijbelclub. R.K. Kerk Agathakerk (zat. 7) zon. 8 30, 10.15. hoogmis 11.45. Agatha Dep. Poelpolder* aula 8.30 en U2 u (Kt. 7 Manakerk (eat. 7) zon. 8.30. 1030, 12 u 17.30 u H.H. Engelbewaarders (»at. 7) zon. 7.30. 8.45. 10.45. Nieuwkoop Herv. Gem.: 9.30 u ds G. van Doorn. 6.30 u ds M Hane- maaller te Alphen aan den Rijn. Ge ref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds L. IJkel te Vrouwenpolder. Chr. Geref Kerk: 9.30 u Dienst. 2 u ds P. Sneep te Alphen aan den Rijn. Rem Geref. Gem.: 10.30 u Streekdlenst te Wad- dinxveen. R.K. kerk (zat- 7 u.) zon. 7.30, 9. 10.45 en 7 uur. Nleuwveen Herv. Qem.: 9.30. 6.30 ds J. Gebraad. Geref. Kerk: 9 30 en 6.30 u ds H. J. Zwlerts te Koude kerk aan den Rün R.K. Kerk (zat. 7 u) zon. 9. 10.45 en 5 uur. Noordwükerhout Herv. Gem 10 dhr. J Vink te Katwijk. 10 u kln- derkerk ln „Open Hause Herenweg 2. R.K. St. Joeef (zat. 7) zon. 7.30, 8.45. 10.15. 11.30 en 7 uur. R.K. ST. Viktor (zat. 7) 8. 9.30. 11.00 en 6 uur. R.K. H. Hart taat. 7) zond. 8. 9.30 en 11 uur. \oor<lw(jk-Binnen Herv. Gem. 10 u ds J. van Zanten te Wassenaar u ds D. Keuning Geref Kerk: 9 30 u ds W. Dekker. 7 u 4s E. T de Haan te Den Helder) Van den Bergh- stichtlng: 11 u ds C. Warner RX kerk (zat. 7) zon. 8. 9.30, 11.15, 5.30. Noordwijk aan Zee Herv. Gem 10 u ds D. Keuning. Kapel, Hoofd- str.7 u ds A. J. de Jong te Lelden. Geref. Kerk: 10 u ds H. Lijeeen. 7 u ds W. Dekker. Sole Mlo: 9.30 u ds C. Warner. Herv. Ger. Evangelisatie: 10 u ds G. van der Kamp te Den Haag. 5 u ds G. H. van Kooten te Delft (VGLO-school, Schoolstr. 2) R.K.k. (zat. 7) zon. 7.30, 9, 10.30, 12 uur Oegst geest Groene of Wllllbrord- kerk: 9 u prof. dr. H. J. Heerlng te Lelden. Pauluskerk: 10 u ds J. Irlk. Gemeentecentrum: 10.30 u ds D. Oosten te Utrecht, 7.30 u dr H. D. de Car. (ingang Wljttenbachweg) Zendingskapel: 4 u mevr. M. B. Ellon Wafelbakker. Vrijz. Herv. Gemeente centrum: 10.30 ds D. Oosten. Geref. Kerk: 10 en 7 u ds Heemskerk Geref. Kerk Vrügem.: 8.30 ds J. v. d. Haar. 2.30 ds D. Los R.K Kerk (zat. 7.30) zon. 7.45. 9. 10.30. 12, 7.30. Bonaven- turakapel (zat. 6.30) zon 8, 10, 11. Oude Wetering Herv. Gem. dienst. Geref. Kerk: 9.80 u ds Ka tel) n te Reeuwljk, 5 u ds H. J. Koffrie van Spükenisse. Rem. Geref. Gem.: 10 u ds J. P. Hulsbos te Sassenhelm. R.K. Kerk (zat. 6.30 u) son. 8. 9.15, 10.30 •n 12 uur. R(jnsaterwoude Herv. Gem 9.30 u ds T. H. Oostenbrug. 7 u ds A. de Leeuw. Chr. Oeref. Kerk: 9.30 u Dienst, 2.15 u ds G. Bouw te Sche venlngen. R.K. Kerk (sat. Z) son. 7.80, 9 30 en M-M vu* naarsgraaf. Geref Kerk 9.30 en 6.30 ds Dronkert te Lelden. Zevenhoven Herv. Gem 9 30 u ds Reljenga. De Hoef 7 u ds Reijenga. Geref. Kerk: 9.30 u en 7 u ds J E. BoolJ te Llnschoten. R.K. Kerk (z*t. 7) zon. 7.45. 9 en 10.45 Zoet era oude Herv Gem 10 u ds Joh. Stehouwer te Alphen aan den Rijn. 7 u ds N. J. M. Hoogendljk te Oudshoorn. R.K. Kerk Zuidbuurtse- weg St. Janskerk (7.30 u) zon. 7.30. 9. en 11 uur. R.K Kerk St Aliclus kapel (zat. 7) zon. 7.30. 9. 10.30 en 11.30 uur. R.K. Kerk Meerburg (zat. 7) zon. 8 45, 10.30. 12 uur en 6 uur. Zwammenlam Herv Gem. 10 en 6 30 u ds D. Goudzwaard Geref Kerk 10 en 5 u ds W. Tom te Harderwük. Rem. Geref. Gem: 10.30 u Streek dlenst te Waddlnxveen R.K. Kerk (zat. 7 u) zon. 8. 10, 11.30 en 5.30 uur. Rijnshurg Herv Gem Grote Kerk: 9.30 u ds I. J Wisse, 5 u ds H. V. Gosllga. Bethelkerk: 9.30 u d6 H. v. Goslinga. 5 u ds I. J, Wisse. Petrakerk: 9.30 u ds Baayen 5 u ds Bijleveld. Immanuelkerk9.30 u ds Büleveld. 5 u cand. J P Verheul. Maranathakerk: 9.30 u cand. J. P. Verheul. 5 u ds Baaven. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 u 'ds G. de Vries. Greref Kerk Vrijgem. 9.30 ds W. Wierlnga. 5 15 leesdienst R.K. Kerk (Tuinbouwschool) (zat. 7) zon. 10.30. Sassenhelm Herv Gem.: 9 en 10.30 ds A. West ra. 7 u Opendeur- dienst. dhr. S. v. d Land. Geref. Kerk: 9 30 ds J. D. te Winkel. 5 u ds H. Lüsch te Noordwljk. Chr. Gerei. Kerk: 10 en 5 u ds L. S. de Boer. Ned. Prot. Bond. dienst. Aktte Kruis tochten Nederland woensdagmid. 4 u .leugdmijbelclub kerk Ned. Prot Bond R.K. Kerk H. Panera tl us (zat. 7) zon 8. 9.30. 11 u. Voorschoten Herv. Gem. Dorps kerk 10 u ds Meverlng, 7 u ds Saraber. Hulp en Heil: 10 u de heer A. van Buuren. Rijndijk: 10 u ds Sa raber. Geref. Kerk: 9. 10.30 en 5 u ds J. R Zijlstra te Duurswoude. Aula Noord-Hofland: 9.45 u ds De Zeeuw. Geref. Kerk Vrijgem.: 10 en 5 u ds F. de Vries. R.K. Kerk Laurentlus (zat. 7) zon 7 30. 10.30. 12.30. R.K. Kerk Moeder Gods (zat. 7) zon. 8. 10. 11.30 6 uur. Voorhout Herv. Gent.: 10 u ds A. Oskamp. 7 u ds H. Lijss te Noord- wijk. R.K Kerk (zat. 7) zon. 7.30. 9. 10.30. 11.45, 5.30 uur. Valkenburg Herv. Gem 10 en 6.30 u ds G. Zonneveld. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds H. Hortensius te Leiden. Geref. Kerk Vrijgem. 9.30 d 7 u ds C. J. Breen. Wassenaar Herv. Gem.: dorps kerk 9 u toeriatendienat. 10 u dr Th. C. Frederlkse 16.30 u da. D. J. van Dük te Woudenberg. 19 u dr Th. C. Frederlkse. Klevletkerk; 9 u Jeugdkerk 10 u ds H. Beker te Den Haag. Mes- slaskerk: 10 u kand. H. J. Bodlsco Massink te Utrecht. Dorpscentrum 9.30 u ds DJ van Dük te Wouden berg. 10 u klnderdlenst. Geref. Kerk: Bloemcamplaan10 en 19 u ds L. Bech. zyilaan 10 en 10 u ds D. van van der Meulen. Ned. Prot. Bond. Lange Kerkdam; 10.30 u dr. H. Fa- ber Johannahuis, geen dienst. R.K. kerk (Goede Herder) (zat. 5) zon. 8.30 10, 11.30. R.K. Kerk H. Joseph (zat. 7) non. 8. 9. 10.30. 12. H. WUllbror- dus (zat. 7, 8, 9) zon. 8. 9.30, 11 12.15, 5 uur. Warmom. Ned Herv. Kerk. 10 u ds J. M. Snüders. 7 uur ds H B. v. t Hof uit De Kaag sint Victorkerk in Noordwij- Woubrugge Herv Gem.: 9 30 en Ir ar hm it 6.80 da Van Harten te e Mole- K0rnoui.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 13