•ianstra werkt aan nieuw project 1B< itch en Kid: moeite waard Maar n kiem heiietje Films Leiden Urag bij mens en dier Doldwaze party Fascinerend stukje geschiedenis films naar landse tival van Berlijn PRUIK SPECIAAL Dit kan ook uw pruik zijnl de elitepruik voor modieus Nederland! ,ware verhaal van twee spitsboeven „Five for hell NDIGE WESTERN De weg naar de hel ,55 DAGEN IN PEKING' JUNI 1970 LTfDSCH DAGBLAD PAGINA It °°\AG (GPD) Sinds enkele 00Bert Haanstra's even efficient ,00'als fraai in het Gooise groen 00studio-bunker weer hoofdkwar- -ooJn grote filmproduktie van de Larense cineast zelf. Daar zijn namelijk officieel de voorbereidingen begonnen voor een nieuwe, lange film, die voorlopig als werktitel heeft gekregen „Gedrag bij mens en dier". nt Bert Haanstra liep broeden op een plan, oogeleden aan het brein rooolhaas ontsproot. Met rooiryver, auteur van dierenverhalen en di- '00ï Nederlandse Film- 'oqarenlang vriend van ook medewerker aan het water" heeft hij :epraat. Daarna heeft /ocknschappelijke boeken voq,gspatroon van mens zooezen en tenslotte, sa men met Koolhaas, de eerste plan nen voor de nieuwe film op papier gezet. Waarbij het tweetal geas sisteerd werd door de bloloog-schriJ- ver dr. Dick Hillenius. „Zet één ding voorop alsjeblieft." zegt Bert in de studio waar Franse dames bezig zijn Tati's nieuwe Hulot- film te monteren. „Ik ga geen we tenschappelijke film maken. Wel een wetenschappelijk verantwoorde. Daarom is Dick er ook van het be gin af aan bij geweest. Daarom ook ben ik zo blij met de medewerking ADVERTENTIE ANP) In overleg dding heeft minister de korte films „de i" van Nouchka van andt vogelvrij" van „She is lika a rain- .Kosthuys, intezen- ternationale filmfes- da!t van 26 juni tot gehouden. Van deze drie films van jonge Ne derlandse regisseurs zullen de eerste twee in de competitie van dit film evenement worden vertoond. Door de omstandigheid dat „She is like a rainbow" reeds aan andere festivals heeft deelgenomen, kan deze film in Berlijn alleen buiten mededin ging worden vertoond. van de Groningse hoogleraar pro fessor Baerends, onze belangrijkste adviseur." Prof. dr. G. P. Baerends, hoogle raar in de ethologie, in de leer dus, die het gedrag van de dieren als on derwerp heeft, is niet de enige hooggeleerde adviseur van de fil mer. Deskundigen als de Leidse hoogleraar Van Iersel, de Amster damse professor Voous en verschei dene andere zoölogen, ethologen en ornithologen hebben positief gerea geerd op Haanstra's verzoek of zij incidenteel met adviezen terzijde willen staan. Want het maken van een film, waarin parallellen worden getrokken tussen het gedrag van mensen en dieren mag een even ambitieuze als voorlopig nog op papier aantrekkelijke onderne ming zijn, de kans om ondeskundig uit te glijden of omwille van het ef fect tot spectaculaire maar weinig- verantwoorde beeldenreeksen te ko men, is niet gering. Om die werkelijkheid te betrap pen zullen regisseur Bert Haanstra, cameraman Anton van Munster en geluidstechnicus Eduard Pelster in de komende maanden veel moeten reizen. Naar midden- en oost-Afrika, naar de Verenigde Staten naar het Zuidpoolgebied en wellicht ook naar India. Soms zal er wel eens met een lokale opnameploeg gewerkt wor den om de samenwerking vlot te laten verlopen is Rolf Orthel aange steld als second-unit-regisseur en produktie-coördinator maar Bert wil toch zoveel mogelijk zelf draai en. In het begin zullen, als om warm te draaien, wat losse opnamen ge maakt worden, die te zijner tijd wel van pas zullen komen, maar nog dit jaar staat een reis van enkele maanden naar Afrika op het pro gramma. „Want daar zijn nog een heleboel dieren in het wild, die wij elders niet meer voor de camera kunnen krijgen. Daar ook hebben wij al een groot aantal contacten met leiders van dierenreservaten gehad. Zo zullen wij bij onze opna men van chimpansees worden bij gestaan door het in Nairobi wonen de echtpaar Jane en Hugo van La- wick-Goodall ja, hij is van origi ne Nederlander die grote bekend heid hebben gekregen door hun ja renlange studies van het gedrag van deze apensoort in Afrika." De nieuwe Haanstra-film, die op 35 mm-kleurenmateriaal zal worden geschoten, zal voor het grootste deel uit Nederlandse middelen en met steun van het produktiefonds worden gefinancierd Maar er is ook belangstelling buiten ons land: een Amerikaanse maatschappij, die filmdocumentaires produceert, heeft zich al enthousiast garant gesteld voor een deel van de produktiekos- ten en ook nu reeds, voor de tyd, ADVERTENTIE dat Haanstra c.s. in de Verenigde Staten gaan filmen, haar uitrusting aangeboden. Wanneer de film klaar zal zfjn? „Voorlopig gaan wij er van uit dat wij twee jaar nodig zullen hebben voor de opnamen." Bert Haanstra zegt het op de toon van iemand, die weet, dat twee jaar een hele tyd is. Maar in zijn stem klinkt ook de zelfverzekerdheid door van de ci neast die weet, dat hij aan het be gin van de verwezenlijking van een ambitieus plan staat, maar dat hij het aan kan. „Het is een geweldig terrein, waarop wij ons wagen," zegt Bert geestdriftig, „maar je moet het na tuurlijk wel van de juiste kant be naderen. Want wij kunnen nu wel stellen, dat wij geen wetenschappe lijke film willen maken, dat er geen belerend toontje uit zal mogen klin ken, dat wij ons zeker niet aan de story-building, van Walt Disney's natuurfilms zullen bezondigen, maar daar moet dan wel wat anders te genover staan. Welnu, wij geloven dat het boeiende, het verbazingwek- BERT HAANSTRA kende materiaal voor het opschep pen ligt." „Als je even aanneemt, dat wij als mensen van een bepaalde apen soort afstammen, dat wij ons door ontelbare Jaren heen geëvolueerd hebben tot wat wij nu zijn, dan ligt daar toch levensgroot de vraag op tafel, wat wij in ons gedrag nu nog altijd met de dieren gemeen heb ben. Want wij mogen nu de meest gecompliceerde van alle diersoorten zijn geworden, niet te ontkennen valt toch, dat wij ons eigen plaatsje hebben in dat geweldige mechanis me, dat het leven heet, het samen spel, dat door allerlei aanpassing, door de werking van ontelbare ba lansen is geworden tot wat wij nu om ons heen zien. Denk Je de ge dragsparallellen eens in op het stuk van de agressiviteit, van de angst, van de bescherming van het eigen territoir, van het sexueel gedrag. Heus je hoeft niets te vervalsen, de werkelijkheid is minstens zo interes sant als het meestbedachte succes- verzeker d - verh aal.' ADVERTENTIE i PS (Pruik Speciaal) is de kwaliteitspruik van 100% écht haar. Keus uit vele modellen, ook gemêleerd, in maar liefst 24 kleuren I Saskia 39.95 Gina 89.95 Tara 59.95 Sophia 99.95 Marina 69.95 Lolita 119.95 Nu ook synthetische pruiken prachtig met garantie 29.95 Uw altijd-klare tweede kapsel Om 'pst' tegen te zeggen Uitsluitend verkrijgbaar bij on derstaande, deskundige PS- agentes. Bel voor 'n afspraak; óók 's avonds en in 't weekend. LEIDEN: Mevrouw Ka paan. woonboot Mirabelle Galge water t.o. no. 16, tel. 01710— 40092; LEIDERDORP: Mevr. Ro- heyn, Anna van Burenstraat 21. tel. 0171024258. BOSKOOP: mevr. Merbis, P. v. d. Oudestraat 40, tel. 01717 —3398. ZOET ERM EER. Mevr. van Dijk, Karei Doormanlaan 217 tel. 01790—6114. HAZERSWOUDE: Mevrouw Beijnders, Alb. Verweystr. 6, (Rijndijk) tel. 01714—2593. LUXOR „Five for heil" is een nen veilig achter de geallieerde iL. I „4- nw, T/v^nvtir noinlr DAT1 je wilt leven, schiet irn die deze week in QIC Ir aan de Haarlem- P bevat alle ingrediën- m uit dat genre be tten: stoere helden, lurken, mooie vrou- fGADtijen enz., het is al- loots voorhanden. In ot vele westerns is 1 „Als je wilt leven eker wel aanvaard- n. eeifg opgebouwd rond om Johnny Dark, een cowboy die tijdens een partijtje pokeren in een café in een val loopt. Hij wordt ten onrechte van vals spel beschuldigd en is genoodzaakt een man neer te schieten. Vervolgens slaat hij op de vlucht. Er wordt een losprijs op zijn hoofd gezet en de .schurk" Stack zet de achtervolging in. De twee ontmoeten elkaar pas weer aan het eind van de film. Voordat die ontmoeting plaats vindt raakt Johnny Dark in heel Butch Cassidy (Paid New man) en de Kid (Robert Red- fort). wat moeilijkheden verzeild waarbij een, goed in het pak gestoken, me neer Donovan een voorname (duis tere) rol speelt. In ieder geval Dark met het pistool, en met zyn vuisten heel wat mans te zijn. En u raadt het al, alles loopt goed af. de gerechtigheid zegeviert. Aangezien er door de acteurs, en met name door de hoofdrolspelers Sean Todd en Ken Wood nog aar dig wordt geacteerd is ook de film voor de toeschouwer een alleszins «.verteer bae=,~ geheel g&esrdeix TRIANON „Het ware verhaal" van twee spitsboeven uit de Ame rikaanse folklore, Butch Cassidy en de Sundance Kid, heeft nieuwe glans verleend aan het Amerikaanse fil men van nu. Want de faam van deze film, met zyn vleugje wee moed van het Amerikaanse westen, in een modern ritme gezet, is niet gering. Dat ls in de eerste plaats te dan ken aan het acteren van Paul Newman en Robert Redfort, die twee helden met anti-heroïse trek ken verrukkelijk spelen. Het is het verhaal van twee bendeleiders, die rond de eeuwwisseling in het Verre Westen het beroven van banken en treinen met geld niet kunnen laten. Totdat zij, achterna gezeten door een ploeg superspeurdersprak tisch geen kant meer uitkunnen Ze besluiten met hun vriendin Etta te emigreren naar Bolivia, waarvan ze echter een te rooskleurige voor stelling hebben. Niettemin zien ze kans het oude roversberoep weer op te nemen. Wel pogen ze zefs nog het eerlijke pad op te gaan, maar ook dat levert kommer en verdriet. Dus roven ze door. Dan komt het STUDIO Peter Sellers was met The Party ad eerder in Leiden te zien. In deze dolkoddige film die op het laatst gebruik maakt van het echte slapstick-werk is de En gelse droogkomiek een Indiase ac teur wiens zachtaardig maar on praktisch gemoed voortxiuend botst met de Hollywoodse „way of life'. Dit botsing heeft de totale afgang van de Amerikaanse levensstijl tot gevolg tijdens een feestje dat één van de „filmfoosses" voor de groten uit het vak geeft en waarvoor de Indiase Sellers per ongeluk een uitnodiging krijgt. Zijn aanwezig heid is catastrofaal en de zaken lopen volledig uit de hand. The Party is een uitermate on derhoudende film, waarin met een beetje goede wil zelfs diepgravers nog een beetje „filmmaatschappij- kritiek kunnen terugvinden Zoals al gezegd Sellers is de grote dol dwaze man, maar er zitten nog wel meer rake typetjes ln dit uitermate dokiwa^ "gsarkètulL einde: ze sterven de heldendood in een dorpje, omsingeld door wat zo ongeveer het gehele Boliviaanse leger zal zijn geweest. Slechts de herinnering blijft.. Regisseur George Roy Hill neeft dit legendarische verhaal vanaf de eerste meters uitermate attent en oorspronkelijk verfilmd. Hy doet grepen in het grote arsenaal dat de hedendaagse filmer ten dienste staat. Oude techniekjes worden „beeldschoon" gebruikt. De ver schillende klopjachten werden adembenemend goed gefilmd en gespeeld. Hierbij speelt ook het landschap een grote rol. Kortom, Butoh Cassidy en de Sundance Kid zyn het bijzonder waard om gezien te worden. typisch Amerikaanse oorlogsfilm zoals er in de loop van de Jaren tientallen uit de Hollywood studio's zijn gerold. Een lekkere film om te ontspannen en dan eens te zeggen, wait een flinke jongens waren die Amerikanen toch. De tragiek van een oorlog en alles wat daarmee samenhangt heeft de regisseur ge makshalve maar opzij geschoven. Het is bovendien ook moeilijk voor te stellen dat een operatie zo als het hoofdkwartier van de nazi's in Zuid-Italië binnendringen, zo'n betrekkelijk eenvoudig karwei ge weest zou zijn. De aanplakbiljetten mogen dan wel spreken van een brutale levensgevaarlijke overval. In feite werd hier in beeld gebracht wat iedere Jongen van een jaar of twaalf in zijn indianenboek ook leest. Alleen de technieken zijn wat anders geworden. Gelukkig ls wel gezorgd voor «nige grappige momenten. In de groep van vijf zit bijvoorbeeld een circusartiest. Grote hindernissen neemt hij per trampoline. Dit klei ne toestel sjouwt de groep overal naar toe. Tot echt oorlogshande lingen komt men aan het eind van van het verhaal. Het Duitse plan dat gestolen moet worden, is ge- fotocopieerd. Natuurlijk komen dan pas de brokken. De commando's moeten zwaar slag leveren met de bewaking van het nazi-bolwerk. Twee blijven er achter om de plan linies te brengen. LIDO In het grote theater aan de Steenstraat vechten deze week drie Amerikaanse soldaten te gen een overmacht van Duitse troe pen en winnen uiteraard dit ge vecht. „De weg naar de hel" is het verhaal van deze drie soldaten. Twee zijn door de kygsraad ter dood veroordeeld en de derde is een jong uitenantje, die voor het eerst de oorlog ingaat. Wanneer de ter dood veroordeelden voor het vuurpeloton staan, wodt dit door Duitsers ovevallen. Alleen onze drie Amerikanen ontkomen. Ze ar riveren na hun vlucht in een klein dorpje, waar zij door de Italiaanse bevolking als bevrijders worden ontvangen. In dit dorpj evindt de ene soldaat zijn grote liefde en de andere wordt goede maatjes met een klein Jongetje. Tijdens een aanval van enkele dagen later worden de twee solda ten gedood, alleen de luitenant overleeft. Voor hun dood weten de twee nog een overmacht aan Duit sers van zich af te slaan. De sol daten woden posthuum onderschei den. evenals de luitenant. Deze Ita liaanse film heeft een eenvoudig verhaal dat regisseur Teodoro Ried beter had kunnen uitwerken. De slachtpartijen en onverwachte liefde vielen nogal eens ln een vacuüm. CAMERA Deze film van regis seur Nicholas Ray is de meeslepen de uitbeelding van wat in de ge schiedenis bekend staat als de „Boxer-opstand" De twintigste eeuw was nauwelijks begonnen of uiterst-conservatieve elementen in het toenmaals-keizerlijke China deden een poging de Westerse in vloed tegen te houden en zelfs uit te bannen. Een wilde golf van vreemdelingenhaat sloeg over het reusachtige land en in Peking za ten de buitenlanders, ook de gezan- spoedig algossedMü t"*** tact met de Westerse vloot voor de kust. Een armzalig groepje van vijfhonderd soldaten stond voor de onmogelijke taak de zo goed moge lijk versterkte buitenlandse wijk tegen de telkens aanvallende ben den der Boxers te verdedigen. Vijf envijftig dagen duurde het beleg en deze boeiende kleurenfilm schil dert op grandioze wijze en vaak in grootse massascènes de op en neer gaande strijd, die tenslotte, na een dooit>raak van de Westerse mari niers naar Peking, eindigde ln het ontraet van de bijna tot ondergang gedoemde blanken in de hoofdste delijke wijk. De film „55 dagen in Peking" brengt de dreigende en uiterst hachelijke episode van de Boxer-opstand m vaak Indrukwek kende taferelen tot leven, vanzelf sprekend niet zonder de onontbeer lijke romantiek. Spelers als Charl ton Heston, Ava Gardner en David Niven «laatstgenoemde in de voor treffelijke rol van de Britse gezant) droegen er niet weinig toe bU om deze film tot een fascinerend schouwspel te maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19