Picasso's testament desillusie voor Frankrijl Wim Odébrein99 van het amateurtoneel Psychedelische ervaring Ga eens op de theatertoer ZATERDAG 30 MEI 1970 PAGINA 21 BARCELONA (GPD) De opzienbarende schenking van 900 werken waarmee de beroemde schilder Pablo Picasso de stad Barcelona en de internationale kunstwereld verraste, lijkt een gevolg te zijn van een nog veel belangrijker gebeurtenis: de 88-jarige Picasso heeft uiteindelijk besloten zijn testament op te stellen. Voor honderden miljonairs en museumdirecties in de hele wereld, die steeds weer nachtmerries hadden van de plotse linge overstroming van Picasso's op de kunstmarkt na de dood van de schilder, die zelf het merendeel van zijn werk bewaarde, »al dit een enorme opluchting zijn. se republiek, die door de opstand van de nationalisten van generaal Franco ten onder ging. Voor Picas so is het een werk dat hij wegen* een opdracht maakte en dat dus niet van hem ls. Want na het bombarde ment van het Baskische stadje Guer nica door de Duitse vliegtuigen die Hitier ter beschikking had gesteld, kreeg Picasso bezoek van een ont stelde minister van de republiek, die hem de toestand schetste en hem zei: Pablo, daar moet JU een schil derij van maken. Hoewel Picasso nooit een cent betaald kreeg voor dit doek, dat misschien één van zUn grootste meesterwerken is. be schouwt hU het als eigendom van de Spaanse republiek. Dona Pilar ver telde dat Picasso haar meermalen had gezegd: Je kunt me voor Je mu seum in Barcelona bUna alles vra gen wat Je wilt. maar vraag me als jeblieft nooit om Guernica. ander huis moesten overbrengen, hadden wU in een kamer waar hy tientallen jaren niet was geweest drie maanden nodig om van de deur naar het balkon te komen, zoveel schilderijen lagen daar opgestapeld. Bijgelovig Dona Pilar vertelde Picasso ook van de verwikkelingen die zij had gehad met de erfenis van Dan Jaime, ondanks het feit dat deze een testa ment had gemaakt. ..Picasso luister de met intense belangstelling en ik herinnerde mU, dat hij. die net als alle Andalusiërs ontstellend bUgelo- vig ls. nooit een testament had wil len maken omdat hU niet van zUn dood wilde horen spreken. Op een goed moment onderbrak hU mU en vroeg me of ik meende dat hy ten minste, zoals Don Jaime, een testa ment zou moeten maken. Ik wees hem op zUn nogal ingewikkelde fa milietoestand (het is toch een schan de zoals zUn zoon Claude nu een pro ces tegen hem houdt, terwUl Picas so altijd financieel voor hem zorg de) en op de complicaties die zUn uitgebreide collectie ongetwUfeld zal meebrengen als hy zou komen te sterven. Picasso vroeg me de naam van Don Jaime's notaris, een Bar- celonees. met wie die zeer bevriend was geweest en in wie hy absoluut vertrouwen stelde. Korte tyd nadien nodigde Picasso deze Spaanse nota ris uit in Mougins, waar hU ander halve week doorbracht. Dit belang- ryke bezoek kwam aan het licht om dat hU de man was die de schen king van de 900 werken aan de »ad Barcelona regelde. Maar de ware reden van het lange notariële verbiyf in Mougins was ongetwUfeld de testamentaire inventaris van Pi casso's enorme oollectie. Picasso graag als „een der onzen" voorstelt, was het geschenk aan Bar celona reeds een teleurstelling. Het testament van Picasso zou dit nog wel eens kunnen verhogen. Men her innert zich een van zyn uitspraken: „Wanneer ik sterf zal men vracht wagens uit Spanje moeten laten ko men". Sinds De Gaulle's cultuurmi nister André Malraux vergeefs Pi casso een Frans paspoort wilde op dringen en later zUn toorn uitlokte door zyn atelier in ParUs als „natio naal kunstmonument" te onteigenen, voelt Picasso zich steeds sterker weer naar Spanje getrokken Met zUn laatste schenking is het Picassomu- seum van Barcelona, met een col lectie van meer dan tweeduizend Picasso's beroemdste schilde rij La Guernica. stukken, reeds het belangrykse Pi- cassocentrum van de wereld. Na Pi casso's dood zal dit hoogst waarschyniyk nog meer m zUn, want een van Picasso's dierbaarste herin neringen is zUn vriendschap met Jaime Sabartes. Dona Pilar merkte op: „Het ls ontroerend hoe hy nog steeds talrijke werken biyft opdra gen aan Sabartes en met hoeveel zorg hy de krullen van de P. en da S. tekent in de woorden Pour Sa bartes". Het museum dat de vriend schap van Sabartes en Pclasso ver enigt, is op weg een uniek kunstcen trum in de hele wereld te worden. Ontroerend •^CScH«OSaH»OScK»CScH»CSaK»OS<«SC6cK»<r8c«»c8a<»CSa<aK»cM^ ZOMER 1970. Ga eens op de theatertoer met vakantie. Of zoals het Nederlands Centrum voor amateurtoneel het zelf propageert: Zeven mogelijkheden om je vakantie of een deel ervan te „verspelen". 27 JUNI—4 JULI in het Oolgaardthuis te Arnhem. Een week moderne theatertraining met docenten uit België. En geland, Duitsland, VS en Nederland. Leeftijd deelnemers 16 tot 23 'jaar. Kosten f 85,-. 11 JULI—8 AUGUSTUS: Boottheatergroep. Vier toeken toer- ken aan een moderne produktie, die eventueel in het boot theater op enkele watersportcentra zal worden opgevoerd. 1625 jaar. Kosten f 285.-. 18 JULI1 AUGUSTUS ook op Drakenburgh te Baam. Twee toeken korte straattheaterprodukties maken en even tueel opvoeren. 16 tot 25 jaar. f 150,- per persoon. 25 JULI—15 AUGUSTUS Campingtheatergroep op Dra- kenburgh te Baarn. Drie weken spelen en improviseren. Even tueel voorstellingen geven op campings. Leeftijd 16 tot 25 jaar. Kosten f 285,-. 1 AUGUSTUS8 AUGUSTUS Speelweken op Drakenburgh te Baarn. Een week samen-spelen en samen-leven met me dewerking van docenten van het Centrum voor Amateurto neel en vormingsleiders van de Volkshogeschool Draken burgh. Kosten f 100,- per persoon. Inlichtingen en opgaven bii Jeugd en Toneel. Zandpad 28, Maarssen, of bel even naar V^im Odé. tel. 034652543. In Franse kunstkringen waar men PICASSO Goed geheugen Don a Pilar bezocht Picasso verle den zomer meermalen op zUn land goed te Mougins in Zuid-FrankrUk Ze spraken natuuriyk vooral over hun verloren vriend Jaime Sabartes. Ondanks zUn hoge leeftyd heeft Pi casso nog een ongemeen goed ge heugen. Toen Don a Pilar hem ver telde dat zy tussen de oudste boe ken van Don Jaime een portret had gevonden dat Picasso aan het begin van deze eeuw in Barcelona van hem had gemaakt, viel Picasso haar in de rede: Je bedoelt zeker dat portret waar hy op staat met een rode hoed en drie gekleurde veren? En dat terwyi Picasso's produktie sinds die dagen reeds in de duizen den schilderyen, tekeningen enz. loopt en dat hy nog steeds gemakke- ïyk een vyf tien tal werken per maand maakt. Het merendeel van deze miljoenen kunstschat bewaart Picasso zelf in zUn verschillende hui zen in Frankryk. Dona Pilar merkte glimlachend op: zyn eigen creativiteit dwingt hem voort. Hy is een man de in een ka mer begint te werken, de ene schep ping op de andere stapelt en wan neer de hele kamer vol is de deur dicht trekt, de sleutel in zyn zak steekt en in een andere kamer be gint. Toen de Franse regering hem een van zyn ateliers in Parijs ont- j eigende een ontzettend dom besluit waar zy nog lang spUt van zal heb- ben) en wy de schilderyen naar een wy danken deae onthulling aan •en van de voornaamste Picasso-ex- perts en persooniyke vriendin van de schilder: Dona Pilar Solano, con servatrice van het Barcelonese Pl- casso-museum. Zy was jarenlang de Intieme medewerkster van Picasso's beste vriend, de Barcelonees Jaime Sabartes. wiens overlyden nu twee Jaar geleden er toe leidde dat Bar celona het voornaamste Picasso-cen- trum van de hele wereld is gewor den. Dona Pilar legde dit tydens ons Interview uit met twee anecdotes, die Picasso ten voeten uit tekenen: een van Picasso's grootste zorgen was altyd er op toe te zien, dat het Don Jaime, die de laatste tyd erg riek was, aan niets zou ontbreken. Maar om zyn gevoelens n iet te krenken, schonk hy hem vooral eigen werken, waarschyniyk in de mening dat Don Jaime die zo nodig wel zou verkopen. Don Jaime dacht daar echter niet aan. zodat hy uiteinde lijk een grote collectie had. Kort voor Don Jaimes dood vroeg Picas so hem wat hy daarmee dacht te doen. Don Jaime antwoordde dat hy de collectie aan Picasso's geboorte stad Malaga wilde schenken voor het Groot Picassomuseum. De reactie van Picasso was: Maar Jaime, ben JU soms in Malaga geboren? Zo komt het dat Barcelona, wegens Pi casso's diepe vriendschap voor Don Jaime, als erebewUs aan Sabartes de voornaamste Picasso-stad van de wereld wordt. De tweede anecdote van Don a Pi lar verklaart haar huidige betrek king in Barcelona: Picasso voelt zich sterk verbonden aan zyn eigen verleden en zyn scheppingen waar hy moeilUk afstand van doet. Het museum in Barcelona is het enige dat uitsluitend aan zyn werk is gewyd en hy had graag een ver trouwenspersoon hier om het zuive re karakter van het museum te be waren. Toen Don Jaime gestorven was, dacht hy meteen aan my en paste zo een soort kleine „chanta ge" toe om mUn benoeming te ver krijgen. Hy lichtte de burgemeester van Barcelona in, dat hy zyn we reldberoemde serie „Las Meninas", waarin hy het bekende schildery van Velasques deel voor deel analy seert, aan de stad wilde schenken. Tegeiykertyd duidde hy aan dat ik de beste persoon zou zUn om de lei ding van het museum op me te ne men. Ik was toen nog in Parijs van wege de verwikkelingen rond Don Jaime's erfenis en kreeg bezoek van een vertegenwoordiger van de stad Barcelona, die mU mUn benoeming bracht. HU belde Picasso in zyn huis naby Nice op, maar hy liet zich niet opjagen en verzekerde dat hy ons wegens de slechte telefoonlyn van mU verwachtte. Pas toen hy een tuatie hier niet verandert. Het re- handen had. nam hy de telefoon op. belde naar Barcelona en vertelde de burgemeester dat hU „Las Meninas" kon laten afhalen Verontwaardigd Picasso gaat in zyn contacten met de overheid van het hedendaagse Spaanse regime zeker niet over één nacht Us. HU laat zich niet van zyn stuk brengen. Sinds 1935 heeft hy geen voet meer in Spanje gezet en zal dat ook niet doen zolang de si tuatie hier niet veranderd. Het re gime heeft om prestigeredenen ge probeerd deze houding van Picasso te wijzigen of tenminste te verdoe zelen, maar tevergeefs. Zo probeer de Spanje's nieuwe directeur-gene raal voor schone kunsten onlangs weer Picasso's politiek meest gela den schildery, „Guernica", dat mo menteel in New York is. naar Ma drid te krygen. Picasso weigerde verontwaardigd. Voor hem is de kwestie heel duideiyk: het doek hoort niet hem toe, maar de Spaan- ADVERTENTIE MAARSSEN (GPD) Wim Odé (geboren en getogen Schiedam mer, inmiddels burger van de stad Breukelenis een van de „brei nen" in het Nederlands Centrum voor amateurtoneel in Maarssen. Zijn taak is het „begeleiden, opzetten van jeugdactiviteiten op to neelgebied". maar het ligt beslist niet op ons ter- HU vergoeiykt meteen: „In wezen is het niet alleen jeugdamateurto- neel. Er zyn vooral de laatste Jaren veel open activiteiten bijgekomen zo als speeldagen, festivallen, speelwe ken". Wim Odé is 28 Jaar. Meteen na zyn tyd als dienaar voor het vaderland in het leger dat ons boter, kaas en eierenland verdedigt, kwam hy by Jeugd en toneel terecht. HU zit er nu 6 Jaar. „Ik ben er ingerold na anderhalve maand studie sociologie. Door allerlei omstandigheden ben ik toen niet doorgegaan. Nu doe ik naast dit werk sociale academie" De failliete inboedel van Jeugd- amateurtoneel leven inblazen? Odé: „De jeugdsectie heeft wei binding met het amateurtoneel, rein om verenigingen te begeleiden. De hele tendens in het Centrum voor amateurtoneel is op het ogen blik steeds minder richten op de verenigingen en steeds meer doen in cursussen. Wy zUn geen club die be langen moet behartigen, maar een club die moet vormen". En het bestaande amateurtoneel dan? Odé: „Ja, het is niet altyd hele maal in overeenstemming met de waarheid. Maar het is wel t« begrij pen dat ze beschouwd werden als het „knullerige" toneel. Ze zyn soms weinig kritisch op artistiek gebied. Daarom ook hebben ze hun naam niet mee En nog wat: sinds 1955 neemt het verenigingsleven steeds meer af. Vooral by de jonge genera tie zie Je dat de rryetijdsbestedlng zich heel anders ontwikkelt". Vandaar Jullie toneel weken, boottheatergroepen en andere expe rimenten? Odé: „Er blijkt grote behoefte aan te bestaan. Alles wat wU in dat op zicht doen slaat aan. Speeldagen, theater-nu-produkties biyken altyd en eeuwig te lopen. Ik geloof dat het belangrijkste het karakter is. Ze zUn vriJblyvend. Er wordt gespeeld op bet raakvlak van het theates. De mensen houden zich ook bezig met beweging decor, geluld, licht. Dat rotzooien is de behoefte". Waar het verenigingsleven steeds minder wordt, komen Jullie dan niet financieel in de knel te zit ten? Odé: „Door dat vrijbiyvemde kry gen we Inderdaad steeds minder geld. We worden gesubsidieerd voor 55 pot. Maar van die 1.2 miljoen die omgaat moeten we 45 pet. zelf opbrengen. Tot nog toe is het gelukt, maar we zUn wel bezig ons te be zinnen op een beetje meer grip op de lossere groepen We zoeken naar een andere lldmaatschapsformule". Jullie zyn wel plooibaar dus? Odé: „We zUn nu een beetje be zig om byvoorbeeld het straatthea ter te bekyken. We hebben al ge hoord van 50 groepen. En dat is maar een deel. Misschien de helft van wat er totaal bezig ls Dan heb ben wy contracten met actiegroepen. BUv. Dolle Mina, Tomaat. Maar ook met het beroepstoneel. Zy zitten in dezelfde hoek als wy. De hele crisis draait toch om hoe wil je de men sen toneel brengen en wat voor to neel dan? Het actief element wordt by beroepsgezelschappen ook steeds essentiëler. Breng jongeren met een speelsituatie In aanraking en kyk dan of Je een behoefte creëert. Een parallel die je in de hele maatschap- pU aantreft: alles wordt steeds speelser. Men wil toneellaboratoria waardoor Je mensen aan het spelen zet". Jouw mening? Odé: „Dit zUn credo's van mezelf Het klinkt allemaal wel erg abso luut, maar lk heb depraktyk om me heen. De roep van alle groepen naar identiteit. Iedereen wil duideiyk la ten zien waar ze staan, laten zien welk gezicht ze hebben We raken steeds verder los van de „schoon heid" en komen steeds meer terecht by het functionalisme. De invloed van de subcultuur wordt zó groot dat de gevestigde instellingen dingen gaan overnemen. Zo vreet de sub- amateurtoneel-cultuur zich in". Speel Je zelf toneel? Odé: „Als er toneeldag en of we ken rijn. doe ik mee. Zonder me te bedenken. Ik vind het erg fyn en j daarby geloof lk dat Je dit gewoon aan den ïyve moet ondervinden. Nou j Ja. toneelspelen is een groot woord. Ut do» gewoon mee, begrijp Je wei"-. Timothy Leary, Ralph Metz- ner, Richard Alpert: De psychedelische ervaring (ver taling), De Bezige Bij (Am sterdam). Dtt boek draagt als ondertitel „Een handboek gebaseerd op het Tibetaanse Dodenboek". Er zyn desondanks vyf lieden aan te pas gekomen om het op de we reld te helpen, te weten drie schrUvers en twee vertalers. By de laatst en Is Simon Vinkenoog, die er wel vanaf weet. Dat is nog niet alles. Vooraf gaat een citaat van Aldous Huxley uit zyn „The Doors of Perception". In de al gemene inleiding worden eerbe wijzen uitgereikt aan W Y. Evans-Wentz, die de redactie had voor de Engelse uitgave van het Dodenboek, aan C. G. Jung, welbekend en aan Lama Anaga- rika Govinda die een commen taar heeft geschreven by het Dodenboek Om van dit boek alles te snappen en deelachtig te worden Jammer dat er geen begrip pen index by is moet men zorgvuldig en aandachtig lezen. Het Tibetaanse dodenboek be staat. als lk wel begrUp uit drie gedeelten, de drie Bardo's. die drie handeleidingen rijn tot het bereiken van inneriyke bevrU- ding en verlichting Er achynt n.l ln leder mens een onpeilba re hoeveelheid herinnering tan oerbegin, aan voorgaande dood hergeboorte (incarnatie) ver borgen te liggen en het doel van de leer van de Ti be tan en is de mens via een bepaalde toe stand van onthechting te bren gen tot erkenning van deze oer- gebondenheld die aeer in atrfyd is met de daagss stoffelijke ge bondenheid. Hy of zy die een maal deae verheldering heeft ondergaan, schynt van oude plagen zoals Jaloezie, reesenti ment, angst verloet te zfyn en in deae staat, ook by terugkeer tot het heden, te bltjven to ver lichting Want dit ik-verlies, be werkt door psychedelica of wat ook de yogaooncentratle ïykt me overigens een wel moeilijkere maar minder gevaarlijke metho de schynt een vorm van stre ven in te houden vóór de ïyfeiy- ke dood, die degene die deze er varing deelachtig is geworden de .reiziger" wordt hy genoemd in staat stelt het proces van dood en wedergeboorte te beheer sen. Het Tibetaanse Dodenboek zegt de bevrijding te kunnen verschaffen tussen leven en we dergeboorte de toestand die de mensen dood noemen gevat in symbolische taal. Het boek is verzegeld geweest met de zeven zegels van het zwygen. Het mag Literaire kroniek door Clara Eggink nu echter geopend worden om dat 't mensenras op de splitsing staat waar het moet beslissen of tevreden te *Un met de onder werping aan de stoffeiyke we reld of te streven naar de ver overing van de geesteiyke we reld door te ontstygen aan zyn zelfzuchtige wensen en door over de grenzen heen te stappen, die de mens om zichzelf heen heeft getrokken. Om tot dit mystieke doel, het bereiken van het Boeddha-bewustzijn, te komen en om te ontkomen aan de be- wustrij nsvernauwing van de da- geiyksheid, de spelletjessfeer. Teneinde de geroepene een flink eind op weg te helpen naar die staat van diepe meditatie en van verlichting, het ze nuwstelsel volkomen ln rust, waakzaam en wakker maar vooral niet actief, geeft dit boek behalve de drie Bardo's, die men doorleven moet, enige tech nische uiteenzettingen over psy chedelische sessies. Ten eerste moet men dit boek lezen als voorbereiding op de sessie, zodat men vertrouwd raakt met de teksten en voorschriften van het Tibetaanse Dodenboek, dat overigens evenzeer een boek voor de levenden is, waar herhaalde- lUk op gewezen wordt. Drie che micaliën die gebruikt kun nen worden. zUn genoemd met hun dosering erby. Desnoods kan men voor de sessie iets in nemen ter kalmering zoals li brium en nog enige andere mid delen die met name genoemd worden. Dan volgt de zorgvuldi ge voorbereiding voor de sessie. Er moet een goeroe of meester of gids aanwezig zyn om de „rei zigers" geesteiyke leiding te ge ven. Er moet een goede omge ving worden opgebolwd die „bui ten iemands gewone sociale en interpersooniyke spelen ligt", er moeten bedden en rustbanken zyn en eten en drinken en voorts de mogeiykheid om zich in een ander vertrek af te zon deren. Over de gedwongen af zondering om te voldoen aan een bepaalde aandrang van het lichaam, wordt totaal niet ge sproken en die ïykt my nu Juist fnuikend voor een goede oonoentratle. Dit gehele werk is zeer interes sant om te lezen en om wat op de hoogte te komen van een be zigheid die op het moment zo zeer „in" is. Dat my persoon- ïyk een zekere vrees bekruipt komt niet voort uit 'n angst voor „slikken" maar uit sommige teksten uit de drie Bardo's, zo als b.v. „Ais je ook maar een seconde besluiteloosheid (de der de Bardo» gelegenheid geeft, zul je een lange, lange tyd el lende hebben te verduren, ge vangen in de oude gewoonten en spelen". Myn ..oude gewoonten en spelen" berokkenen my voor lopig niet bepaald veel genoegen, maar van een „lange, lange tyd ellende" ls ook weer geen sprake.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 21