Toekomst van de film is aan de jeugd Aanklacht in avonturen verpakt Films Leiden Een sprankelend niemendalletje Cannesde cinema en t generatiecon flict Auto speelt hoofdrol in nieuwe Tati-fim Kostelijke western Drink louter Kabouter Alle echte kabouters doen 't ook. Belangstelling van Ajax voor Groenendijk (UVS) geslaagd? naareen nieuwe school... natuurlijk op een nieuwe fiets! IT einig verheffend filmbeeld van Amerikaanse politie yerder stoeien in de lusthof „Driemaaldaags een andere bruid" KOGELS VOOR GRINGO SEKS IN GROEPS VERBAND Meisjes- internaa(h)t niet bijster origineel VRETDACJ 29 MEI 1970 ISIDSOB DAGBLAD PAGINA 27 /"Drwr Rört fan viiH. kji Robert Kramer is tijdloos bezig zyn de camera te ontdekken, rikaanse cinema Maar overal ter (Door Reg ten Zijthoff) U,. ,R ~,n vwImizp cir- de stukjes van de menselijke puzzel wereld vindt dezelfde beweging (Door Reg ten Zijthoff) CANNES (GPD) Remco Cam pert schreef in 1965 al van uit de Cote d'Azur: „Beste Gerrit, het stikt hier van de oude mensen, hoera" (bundel „Hoera, hoera"). Scherper kon het moeilijk worden geformuleerd want Camperts dichtregel is net zo sterk van toepassing op de mensen als op de cinema. Cannes heeft er dit jaar dubbel en dwars van getuigd. En het is niet zo zeer een kwestie van leeftijd als wel van mentaliteit. Het generatie- of mentaliteitsconflict in de film, dat juist op zo'n breed opgezet festival als Cannes naar buiten openbarst. Zelfs in de conventioneel opgezettedezelfde reden genegeerd. Deze Pool- eompetitie was het conflict al zicht baar. Een oompetitie van oudere mannen als Otto Preminger, Robert Altman. Claude Sautet, Mare Alle- grat, Robert Ellis Miller. Cineasten, die het allemaal grandioos afleggen tegen een onvervreemdbaar talent als Luis Bunuel. Cineasten, die ook te genover de jongeren ver achter blij ven in inventiviteit en eerlijkheid. Het festival is voorzichtig. Wat ge beurt er dus? De debuutprijs gaat niet naar Peter Liliënthal voor zijn boeiend anarchistisch portret „Ma latesta" met Eddie Constantine) maar naar cameraman-regisseur Ra- oul Coutard voor „Hoa-Blnh", een fantasieloze en sentimentele blik over Cambodja. Andrej Wajda wordt om ADVERTENTIE Jonge Oude jenever se cineast mag dan misschien de laatste zijn uit de eens zo bloeiende Poolse cinema, hij is elke keer weer jong en verrassend. Juist buiten de competitie blijkt hoe anders de jonge cinema denkt en filmt. In de week van de kritiek en de veertiendaagse van de cineasten, maar ook op de commercieel gerichte filmmarkt stikte het van de jonge mensen. Hoera! Ondanks de enorme handicap van produktiemogelykhe- den en distributie blijft de cinema evolueren. In West-Duitsland hebben de ci neasten zich evenals in Frankrijk verenigd in een „Societé des realisa- teurs" (vereniging van filmers), met de bedoeling om makkelijker te pro duceren en een eigen distributienet te creëren voor films die anders niet of nauwelijks de bioscopen zouden bereiken. Neem bijvoorbeeld ..Malatesta". Een film zonder enige commerciële mogelijkheid. Een bijzonder authen tiek portret van tegenstellingen bin nen de anarchistische beweging waarvan Malatesta in het begin van de 20ste eeuw het ideologisch mid delpunt vormde. Peter Liliënthal kon die film alleen maken dank zij de medewerking van de Duitse televisie en het belange loze optreden van een top-acteur als Eddie Constantine in de titelrol. De film is deze week op de Duitse tv vertoond, maar wie gaat hem in de bioscooptheaters draaien? Wie durft het aan om een weinig spec taculaire opstand van anarchisten in het Engeland van rond 1910 te bren gen? Voor „Malatesta" is die nieuwe Duitse club van cineasten dan ook een uitkomst. Hetzelfde geldt voor „Eikka Katappa" van Werner Schröter, die een low-budget-orgie van opera, travestie en pathetiek maakte met christelijke symboliek en komische lyriek, dat alles volgens het „vertrouwde" procédé van de Un derground. Geen dure film, maar wie vertoont hem? Werner Herzog was In Can- hitie by Robert. Kramer is tijdloos en eindeloos. Het is een vicieuze cir kel: er is geen to taalver 11 es en geen totaaloverwinning. Ondanks deze duideiyke twyfel is „Ice" by het Amerikaanse „esta blishment" hard aangekomen. Een film die laat zien hoe de politie een anarchist castreert (bijzonder sug gestief). kan ook moeiiyk populair worden by een groot publiek. Nieuwe trend nee met syn film „Auch Zwerge haben klein angefangen". Een angst aanjagende film met echte (opstan dige» dwergen. Geweld binnen een karikaturale maatschappij. Duidelijk symbolisch en duideiyk talentvol. Niet commercieel De commercie heeft (nog) geen greep op de nieuwe generatie van cineasten, die zich in Cannes heeft gepresenteerd. Ze maken films over geweld, protest, sociale ellende, on recht. Ook over „kleine" dingen als de re latie binnen het huweiyk, zoals in ,.A Married couple" van Allen King: tien weken een echtpaar met een camera volgen en het resultaat is een portret van alledaagse mensen waar je ademloos naar blijft kyken. In „Kes" van Kenneth Loach is er ook al sprake van minor-cinema: een klein jongetje en een valk. Zoals Al bee in „The zoo story" zegt: je moet ergens beginnen met de com municatie. Als is het maar een spiegel, een hond. een valk. Andere cineasten pakken het gro- A married Couple': het Ca nadese echtpaar Billy en Antoi nette Edwards en hun drie-jarig zoontje Bogart en hond Merton als onderwerp van Allan Kings film. ter. dreigender aan. maar met even weinig geld. Robert Kramer ver woordt in „Ice" een film die ty- dens het Holland Festival wordt ge draaid het geweld van terreur en protest. zyn film is een totaalbeeld van een big brother-toekomst. waarin nieuwe, goedgetrainde revolutionaire groepen de stryd aanbinden met een meedo genloze politiemacht, die al even ille gaal (en ondergronds) gevecht als zyzelf. Evenals in zyn vorige film „The edge", die in 1968 in Cannes draaide in de week van de kritiek, spreekt Kramer zyn twyfel uit over het al ternatief. De revolutionaire groepen aarze len niet in de actie, maar hebben geen helder beeld van datgene wat de huidige terroristische machts structuur moet vervangen. De revo- De nieuwe trend in de cinema on derscheidt strijdbare, pessimistische en hoopvolle cineasten. Allan King en Kenneth Loach behorendulde- ïyk tot de groep die 'n sterk geloof in de mens en de kracht van de menselykheid heeft. Een film als „Kameraden" van de Fransman Martin Karmitz laat een zeer strijdbaar, agressief socialisme zien. Het knappe van de film is ech ter dat het engagement verpakt zit in een nergens vervelende, flexibele cinema-vorm. Karmitz stelt zich op tegenover God ar d. Hij houdt bewust rekening met zyn publiek: „Juist omdat ik een boodschap breng, een overtui ging". Uit Zweden komt de filmcriticus Lars Forsberg met zyn speelfilmde buut „The Yankee". Een uiterst sombere film over de toekomstmo gelijkheden van de jeugd. Byna een film zonder seks. desondanks een on verwacht groot succes by het Zweed se publiek. „The Yankee" is het verhaal van een Zweeds meisje dat door een Amerikaanse Zweed zwanger wordt gemaakt. Ze zwijgt en krygt het kind. Een vroeger vriendje, dat zich met helen en stelen in leven houdt, zorgt voor haar en het kind (de yankee) Forsberg laat de relaties van deze jonge mensen aan de zelfkant zien. Him hang naar geborgenheid, hun haat-liefde-verhouding ten opzichte van elkaar, met het kind als centrale katalysator. Belangrijkste personage is Ingrid (eerste hoofdrol van Nanita Ekström een prachtige actrice), de moeder van de yankee, die zich ook aan het eind wanneer de jeugdbende is op gerold, niet aan het milieu kan ont trekken. Sociale emoties Al deze films een ry die ge makkelijk met dertig titels kan wor den uitgebreid laten het beeld zien van een zich afzettende jonge film generatie. Cineasten die Vader Cine ma overboord hebben gezet, opnieuw bezig zyn de camera te ontdekken, de stukjes van de menselijke puzzel in elkaar te passen en de sociale emoties te rangschikken. Het Holland Festival laat binnen kort een fractie van dit „nieuwe" filmen zien, al is hier dan alleen sprake van „de onafhankeiyke Ame rikaanse cinema". Maar wereld vindt dezelfde plaats. De camera is een wapen geworden of een wapen met een nieuwe ge slepen punt. Het stikt hier van de oude mensen, hoera, maar de jeugd zoekt haar eigen weg, hoera! PARIJS (GPD) De Frans-Rus sische cineast Jacques Tati heeft naast zyn jongste ontdekking, de cover-girl Maria Kimberley, die als een jongere druppel water op Vivien Leigh lijkt, de hoofdrol in zyn vol gende film aan een hypermoderne en van alle gemakken voorziene auto gegeven. Een auto die, naar behoefte, een meter lager of korter kan wor den. uit of in geschoven, waarvan de motor tevens als keukenfornuis fun geert en die met opklap- en opblaas bare bedden is uitgerust en waarin tenslotte nog een elektrische koffle- flilter is ingebouwd dat ook als si garettenaansteker dienst doet. De titel van de film „Yes, monsieur Hulot", welk personage natuuriyk weer door Tati zelf zal worden uitge beeld. Ten dele gefinancierd door Nederlands geld, wordt de film voor het grootste deel ook in ons land op genomen. In het scenario is voorzien dat de wagen, die in Frankryk werd gebouwd, zich naar Amsterdam be geeft om aan de autotentoonstelling In het RAI-gebouw deel te kunnen nemen. Maar de tocht wordt door zoveel avonturen en incidenten doorkruist, dat het wondervoertulg pas in Amsterdam arriveert als de expositie haar deuren Juist weer ge sloten heeft. Uit de beschrijving van zyn gemo toriseerde vedette, waarnaast alle technische snufjes van James Bond's legendarische limousine in het niets verzinken, kan men afleiden dat Jacques Tati met zyn stunts weer een nieuw offensief op onze veel ver smade en toch al zo omstreden wel vaartsbeschaving beraamt. LEIDEN Ajax heeft belangstel ling voor Wil Groenendyk, speler van het regionale jeugdteam van UVS. Secretaris Polane van de blauwwitten daarover: „Er is inder daad contact geweest tussen Ajax en Groenendijk. Maar officieel is er nog niets, want dan hadden wy, als bestuur, ook moeten tekenen. Dat is de normale procedure. Bovendien hebben wy het de betrokken Jeugd speler afgeraden om te tekenen. Wy vinden dat hy daarmee beter nog een jaartje kan wachten". Zoals bekend hebben ook de on derhandelingen tussen Ajax en de talentvolle Noordwyk-aanvaller Al- bert Spaanderman (18) geen resul taat opgeleverd. De belangrijkste overschrijving is verder die van LDWS'er Koos Wes- selman naar „buurtclub" VNL. ADVERTENTIE U kunt er ook een winnen. Hoe? Vraag dat aan uw fietsen-handelaar of lees de advertentie in uw damesblad. STUDIO Het beeld, dat de cineast Charles Martin op hangt van de Amerikaanse justitie en politie is verre van ver heffend. Een van moord beschuldigde neger wordt bij herha ling in elkaar geslagen. Niet in de eerste plaats omdat alle aanwijzingen tegen hem zijn, maar meer nog omdat zijn huid donker is. Het hemeltergende onderscheid tn behandeling tussen blank en bruin loopt als 'n rode draad door in beeld gebrachte geschiedenis, waarvoor Charles Martin ook het scenario schreef. Hy begint zyn verhaal op het moment, dat de on schuldig veroordeelde kleurling uit de staatsgevangenis ontsnapt. Hy wordt opgepikt door een man, in wie we onmiddeUyk de Philip Hastings uit de televisieserie „The Survivors" herkennen. Ook hier speelt deze een louche figuur, die «fa veroordeelde neger wil misbrui ken om zich van zyn ryke vrouw te ontdoen. Deze poging tot moord mislukte echter en we zien verder de meedogenloze jacht van de po litie op de ontsnapte gevangene. Te hooi en te gras vlecht regisseur Martin dan een aantal terugblik ken in sommige nogal langdra dig waardoor wy te weten ko men hoe deze neger het slachtoffer kon worden van de omstandighe den, die tegen hem waren. Als we eenmaal door die vele flash-backs heen zyn ontwikkelt het verhaal zich verder als een spannende avon turenfilm, volop actie en volop ge weld. Hoe het mogelyk is, dat de vluchteling aan die talloze als bloedhonden jagende politieman- TRIANON Rob, Carol, Ted en Alice biyven nog een weekje in het theater aan de Breestraat hun amoureuze avontuurtjes beleven. Ze hebben alle vier een erg royaal hart, waarin plaats is voor meer dan één man of één vrouw. En ze vinden het helemaal niet erg bij elkaar leentjebuur te spelen. Enfin, het moet op het vlak van de liefde allemaal erg luchthartig lyken. maar voor een gewoon mens is het niet te snappen, dat iedereen in dit filmpje alles maar zo gemak kelijk accepteert. Maar dat komt misschien omdat wy Rob, nooh Ca rol noch Ted noch Alice zyn. Die stoeien lustig met fatsoensnormen in wat zy als een lusthof aanzien, nen ontkomt, willen we hier niet uit de doeken doen, zo het trou wens te verklaren zou zijn. Maar het lukt de opgejaagde neger terug te keren naar zyn woonplaats, waar hy het zaakje dan zelf maar op knapt. Omdat hy als kleurling moeiiyk geloof kan vinden voor zyn beweringen. Men kan bezwaar maken tegen de onwaarschijniykheden in Mar tins verhaal, het is toch boeiend om te zien hoe hy zyn aanklacht te gen de discriminatie formuleert: de blanke vertelt a priori de waar heid, de kleurling is een leugenaar van huis uit en moet de bewijzen voor het tegendeel by scheepsla dingen tegelyk aandragen. Het te kent een mentaliteit, waarin he laas tn het Amerika van nu nog volop ruimte Is. De automonteur Raymond St. Jacques) met zijn vriendin (Barbara Mchain). Even later zal hun samenzijn hardhandig worden verstoord. Hij wordt ge arresteerd wegens moord. Het begin van een lange ellende. Hun liefde zal zich nooit kun nen ontplooien. CAMERA In het theater aan de Hogewoerd is George (.Bengel tje") Weisborn deze week dè man, die als een glamour boy al jaren zoveel vrouwtjes in zyn bed .stopt". Maar dat steecte weer harten bre ken met één (oogop) slagje gaat hem en vooral zyn naaste om geving toch teveel hoofdbrekens kosten. Als wijrtver+egenwoordiger be zoekt Bengeltje by voorkeur zyn klanten als zy naar hun werk zyn, om thuis, de „bestellingen" met hun echtgenoten niet zozeer letteriyk, maar vooral „figuuriyk" af te handelen. Maar wanneer .kracht patser" George (Haraid Leipnitz) eens na een hoogst vermoeiend en Inspannend dagje thuis ineen stort en in een ziekenhuis moet worden opgenomen, is zyn familie het er toch over eens dat er aan het vro lijke leven maar eens een einde dient te komen: George moet maar zo vlug mogeiyk trouwen. En daar toe wordt het mooie nichtje-van - buiten, Irene (Sybille Maar) te lo geren gevraagd. Eén dagje „ziekenhuis" is voor Mooie George echter voldoende om van hem weer dè man te maken. En verwonderiyk is het niet., dat hy op slag zyn belofte (.nooit meer dan één vrouw tegelyk per dag. vergeet als een charman te verpleegster zijn kussen wat komt opschudden. Van dat ogenblik af vormen de „problemen" van George een vrolij ke aaneenschakeling van doldwaze momenten „Driemaal daags een andere bruid" is de titel van de film en dat recept wordt door Ben geltje zeer stipt (in) genomen. By zyn familie introduceert hy ach tereenvolgen vier kandidaat-ean- staandes: zijn verpleegstertje, de taxi-chauffeuse die hem uit het zie kenhuis naar huis rijdt, een hippie van amper 17 ende moeder van dat meiske. Hoe het sprankelende niemendal letje afloopt en wie hem tenslotte uit de (huweiykz) nesten haalt, valt te raden. Maar het is het ken wèl meer dan waard. LIDO Clint Eastwood is weer terug op het witte doek in Leiden. Deze week in Lido als Hogan. de Amerikaanse avonturier in Kogels voor Gringo (Two mules for sister Sara), een wat „achtere" Western, die echter des te verrukkeiyker is. Want zuster Sara. de verdwaalde non, is niemand minder dan Shir ley Maclaine. Regisseur Don Siegel heeft van het scenario van Albert Maltz naar een oorspronkelijk ver haal van Bud Boetticher een ge slaagde (kleuren) produktie ge maakt. Goed geslaagd. want de .keiharde" Hogan en de (lange tyd) zeer devote zuster Sara, voe ren de film die speelt tydens de Franse overheersing van Mexico in 1865, ongemerkt naar de Grote Fi nale. Na de gebruikeiyke „uiteen zettingen", maar ook verrassend èn amusante verwikkelingen van het REX In de Haarlemmerstraat- bioscoop draait deze week het zo veelste seksfilmpje. Een Duits pro- dukt ditmaal met als onderwerp de commune. Het geeft tameiyk veel bloot te zien maar ook een vol komen vertekend beeld van het le ven in een dergelyke vrije gemeen aohap. En bovendien is het ver haal nogal slap uitgewerkt Het gaat. in dit geval om een in de sleur van het huweiyk vastgeraakt huisvrouwtje dat onder de beko ring komt van een groepje arties ten, waarvan de leden rich meer aan de liefde dan aan het schilder- kumt wyden. Er wordt echter tus sen alle liefdesbedryven door druk met het vrouwtje, dat niet onbe middeld blijkt te zyn, gemanipu leerd. Tot zy daar genoeg van krygt en zich op onverklaarbare wyze in de armen werpt van een keurige heer, notabene de echtgenote van haar vriendin. Het zal wel zyn be doeld als een soort wraakoefening op deze vriendin, die haar in het „verderf" heeft helpen storten. Wat er aan talent in dit filmpje ronddartelt is niet de moeite van het bespreken waard. En wat de erotische scènes betreft, die stellen, afgezien van een enkele stevige vryparty ook teleur. Kortom, ..Seks in groepsverband' 'is een weinig op windende seksfUm vol on waar- schljnly heden. span-tegen-wil-en-dank, slupen de opstandelingen tenslotte Chihuahua binnen, om daar het garnizoen in te nemen. Huurling Hogan en de steeds charmanter en steeds min der non-achtiger blykende Sara ne men in de overval uiteraard de draadjes stevig in handen. Maar in de kosteiyke slotscène kost het avonturier Hogan toch nog heel veel moeite (en een nat pak) om de Franse krygskas èn zijn .zus ter" stevig in handen te kunnen nemen LUXOR „Meisjesin ternaa(k)t een titel die heel veel belooft, maar na kennismaking een licht 'gevoel van teleurstelling achterlaat. Het stuk wordt aangediend als een „erotische komedie", wat het nau- weiyks is. Het komische moet rit ten in het feit dat een jongeman met zyn voor straf naar het inter naat gezonden vriendinnetje mee reist en zich vervolgens, als meisje verkleed, eveneens in die schoolge meenschap dringt. Wat dat alle maal voor verwikkelingen met zich meebrengt tussen al die meisjes, valt gemakkeiyk te raden. Daar hoef je geen wilde fantasie voor te hebben. Het komische berust dus op het travesti-idee. Dat is verre van origineel, maar daar kun je dan nog vrede mee hebben als de cllché's die op dit terrein liggen opgehoopt waren vermeden. Maar dat ls niet gebeurd. Na een echt wel aardig begin, zakt het verhaaltje weg en kabbelt wat zeurderig door. In feite wordt het dan niet veel meer dan kyken naar aardige, zo nu en dan halfblote wichtjes die maar wat af giechelen. En wachten op de ontmaskering van de als meisje vermomde jongeman. Geprobeerd is wel een grappig ele ment toe te voegen in de persoon van de gepensioneerde directeur van het internaat een armzalige oude bok, die zich nog gaarne van een Jong blaadje bedient. Maar leuk nee. dat ls het nauweiyks. Voor wie geïnteresseerd ls ln enke le ronddartelende Jonge dames is de film misschien wel de moeite waard, wie komt voor een „lucht hartige, erotische komedie" zal niet aan zijn trekken komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 27