de Bee Gees Altona-interview over SOUL AWAY Hel succes-verhaal van een vergane popgroep S HET DE PLICHT VAN lED'RE JONGEN? door: Hans v. d. Wereld Kerkstraat 24 Hoogmade Op mijn droomeiland Tveede leven J&DAG 23 MEI 1970 LEID8CH DAGBLAD PAGINA 28 THE BEE GEES hebben het helaas niet zo erg lang uitgehou den. Deze topgroep kwam op jammerlijke manier,aan zijn eind: de een na de ander stopte er mee. Jammer, want de Bee Gees tel den vele fans en konden voor optredens, waar ook ter wereld, astronomische gages verdienen, die de gages van de Beatles toen die nog regelmatig optraden, weinig ontliepen. Momenteel bestaan de Bee Gees nog uit de broers Barry en Maurice Gibb. maar het schijnt dat ook deze samen werking op losse schroeven staat. Er lig gen nog stapels opnamen van dit duo Üaar en een selectie daaruit kwam op een nieuwe elpee („Cucumber Castle"». Maurice maakte helemaal in zijn een tje ook een solosingle. „Railroad". Intus sen bracht Polydor twee nummers van hun (naar onze mening) beste elpee „Idea" op single uit: „Let there be love" itaat al weer op de hitparade! Mag de groep The Bee Gees dan niet meer be staan. hun platen gaan nog grif van de hand! In anderhalf Jaar tyd groeiden de Bee Gees uit tot één van de meest popu laire groepen ter wereld. In een poll in Engeland werden ze zelfs tweede, na de Beatles! In achttien maanden tijd werden er van hen tien miljoen singles en drie miljoen elpees verkocht. De sin gles kwamen in welhaast alle landen ter wereld hoog op de hitparade. Geen en kele groep buiten de Beatles en de Rol ling Stones behaalden zo'n internationa le faam als de broers Barry. Maurice en Robin Gibb, Colin Petersen en Vince Malouney. In 1960, toen de gemiddelde leeftijd ran de Bee Gees ongeveer tien jaar was. startte de groep haar eigen wekelijkse dertig minuten durende TV-show, die vanuit Brisbane (Australië) werd uitge- londen. Zij begonnen in 1956 als een 3-mans amateurgroepje in hun toenma lige woonplaats Manchester. Hun eerste optreden was in het plaatselijke Gau- mont Theater, waar zij op een zaterdag morgen jeugdige deelnemers aan een ta lentenjacht mochten begeleiden. Een trio zijn de Bee Gees lang geble- yen. Dat trio werd gevormd door de drie broers Gibb: de tweeling Robin en Mau rice en hun twee jaar oudere broer Bar ry. In februari 1967 al gauw nadat re in Londen gearriveerd waren voeg de zich Colin Peterson, een Australische drummer, zich bij hen en in mei werd de groep uitgebreid met gitarist Vince Malouney. eveneens een Australiër. Poly dor bracht hun eerste single in Enge land. .Spicks and Specks", uit, op de zelfde datum dat Rob. Stigwood met de Bee Gees overeen kwam dat zij vijf jaar bij hem onder contract zouden staan en in die periode voor Polydor platen zou den opnemen. De familie Gibb verliet Manchester in 1958 om te emigreren naar Australië. In de volgende acht jaren wisten de Bee Gees zich op te werken tot een groep die vaak in de publiciteit kwam, een aanzienlijke reeks trofeeën won en tal rijke hits scoorde. In maart 1960 maak ten zij hun TV-debuut en nog in het zelfde jaar startten zij met een eigen we- kelijke TV-show „We startten onze carrière een beetje laat", zegt Barry. Hij was 14 jaar. en de tweeling 12. toen Festival Record in januari 1963 de eerste Bee Geesplaat in Australië uitbracht. Titel: „Three kisses of love", zélf geschreven! Het plaatje werd echter niet zo goed verkocht. Maar .de drie volgende singles: „Timber" (1963), ..Peace of mind" (1964) en „Claustrophobia" (1964) kwamen alle maal in de top-20. In de jaren 1965 en 1966 kwamen de Bee Gees steeds meer in de popscene terecht, want hun platen werden steeds grotere hits. Nummer één kwamen: „Wine and woman", „I was a lover and a leader of man" en „Spicks and specks" Zij werden onderscheiden voor de bes te oompositie van het jaar en aangewe zen als de beste Australische beatgroep van 1966. Het is onmogelijk om het talent van de Bee Gees te omschrijven. De drie Gibb-broers hebben een magnifiek in zicht om originele nummers te schrij ven. Zij weten teksten te combineren met een hoogste commerciële melodie. Hun schrijven, zingen en spelen heeft beslist een eigen stijl. Zegt Robin: „We schrijven over alles en iedereen. Persoonlijke belevenissen, gewone dagelijkse dingen en sommige dingen die we in de kranten lezen. Soms baseren we een liedje op eigen gedach ten en meningen. Vroeger schreven we vaak los van elkaar een liedje maar te genwoordig doen we het meer en meer gezamenlijk. Hoeveel we er al hebben geschreven? Ik overdrijf niet als ik zeg dat het er honderden zijn". Maurice: „Liedjes komen niet zomaar uit de lucht vallen. Je moet er de tijd voor nemen om ze te maken. Aldus com poneren is voor ons een hobby. Als we wat vrije tijd hebben gaan we een nieuw liedje maken". De Bee Gees kwamen in februari '67 in Southampton aan met slechts f2000 aan spaarcenten bij zich. Hun einddoel was Londen om vandaaruit te proberen naam temaken in de Engelse popmuziek. Toen zij Sydney verlieten, stond „Spicks en specks" juist op de eerste plaats van de Australische hitparade. Toen zij op de 24ste van die maand het vijfjarig contract met hun manager Robert Stigwood tekenden, zei deze: „The Eee Gees hebben één van de beste bühne- optreden die ik ooit heb gezien. Zij w e ten hoe zij hun publiek moeten boeien. Het is «onmogelijk om hun internationale mogelijkheden als componisten en zan gers te omschrijven". Het eerste optreden van de Bee Gees op Engelse bodem was een week lang iedere avond samen met Fats Domino en Gerry and the Pacemakers in het Savil- le Theater in het Londense West End. Hun „Spicks and specks" deed in En geland niet zo veel stof opwaaien. Alleen in Nederland behaalde het enige note ring en hier traden de Bee Gees dan ook al gauw op in het TV-program ma „Moef Ga Ga", zij het dan nog in de viermansbezetting, zonder Vince Malou ney. Het daarna uitgebrachte „New York mining disaster 1941" werd een hele grote hit, tot zelfs in Amerika toe; daar bereikte de plaat een 20ste plaats. In ons land kwam het ongeveer gelijk met ..Snick and Specks" in de top-10. De volgende plaat was „To love some body". die weer beter werd verkocht dan de voorgaande singles. Alles wat daarna uitgebracht werd. werd vooral in Nederland enorm gewaardeerd door de tieners. „Massachusetts" „.World" en „Words" werden allemaal nummer-één- liits. Evenzo „Holiday", dat ook werd op genomen door de Hollandse zangeres Bo- joura. „Jumbo" was in Engeland een misstap, maar niet in Holland. Het haalde wel geen eerste plaats, maar wist toch in de top-10 door te dringen. Het zelfde ging het met „I've gotta get a message to you". In die tijd gingen er stemmen op die beweerden dat de Bee Gees op hun re tour waren. Inderdaad waren er wat moeilijkheden tussen de jongens onder ling. Korte tijd later deed Barry Gibb uitlatingen over zijn uittrede uit de Bee Gees. Hü deed dit naar aanleiding van een reis naar Amerika, waar hij enkele aanbiedingen had gekregen om rol len in films te spelen. Contractueel was hij echter nog aan de Bee Gees verbon den. Ook Colin Petersen en Vince Malouney verklaarden er mee te willen stoppen. Vince voegde echter al gauw de daad bij het woord en besloot een eigen groep te vormen, wat hem overigens niet zo best is gelukt; hij is totaal in de ano nimiteit ondergedoken. Het is altijd opvallend geweest dat de drie broers Gibb duidelijk op de voor grond traden; de andere twee hingen er maar zo'n beetje bij. Het is ook zo, dat de drie gebroeders het grootste aan deel in de successen hebben gehad, want zij zijn verantwoordelijk voor het schrij ven van de songs .Maar zonder de ande re twee groepsleden zouden zij waar schijnlijk niet tot dergelijke hoge pres taties zijn gekomen Na het vertrek van Vince kreeg de één na de ander er genoeg van en keerde de groep de rug toe. Na Vince vertrok na enige hevige ruzies zanger Robin, die een solocarrière als zanger op wilde touwen, iets wat hem goed is gelukt. Denk maar aan zijn ..Saved by the bell" en zijn onlangs uitgebrachte elpee „Ro bin's Reigh". De volgende werd vol gens zijn zeggen „weggestuurd" :Co- lin Petersen. „Hij heeft er nooit bij ge hoord", verklaarden de nu nog uit twee man bestaande Bee Gees Maurice en Barry Gibb. Recentelijk schijnt ook de laatste het bijltje er by te hebben neer gelegd. zodat Maurice de enige is, die de Bee Gees „overleefd" heeft. Hij nam ook al een soloplaat op: „Railrod". De ruzie met zijn tweelingbioer Robin schijnt weer bijgelegd te zijn, want Robin was de producer van Maurice's eerste solo plaat. Wat er nu in de toekomst met de Bee Gees gaat gebeuren is op dit mo ment allemaal nog erg vaag. Er is een kans dat er een nieuwe bezetting komt onder leiding van Maurice, maar dat is nog allerminst zeker. Overal waar de Bee Gees optraden wis ten zij het publiek in extase te brengen. Wat enige jaren onmogelijk was. kan nu wel: een rustig verlopende voorstelling in een grote ruimte. We hebben de Bee Gees in de Houtrusthallen in Den Haag kunnen zien. begeleid door een 22 man sterk orkest o.l.v. Billy Stewart. Dat gaf hen de mogelijkheid om al hun platen waarop vrijwel altijd een groot strijk orkest medewerking verleende precies na te spelen. Het was opvallend stil wan neer de Bee Gees hun nummers ten gehore brachten, maar wanneer Robin een song aankondigde ging er een ge- Juich op. Aan dit concert bewaren de de Bee Gees-fans de kostelijkste her inneringen. The Bee Gees bestaan niet meer. Ieder groepslid heeft zijn eigen richting gekozen. De car rière van de succesvolle vijf zal echter met gouden letters worden geschreven in de geschiedenis van de showbizz. In de zachte wind in de weeë geur van de ochtend verdwaast het land in een blauwe damp, waar ik jou gevonden heb. Ik wil de herkomst van de dag weten, de adem van het gras het roepen van een dier een vogel wordt echt op een tak, waar jij zit te wachten. De ochtend is wijd: de zon lekt haar blonde stralen op het gras rusten engelen van dauw kuilen als bescherming gebruiken en spelen in het licht, waar jij begon. Ik wil varen in de glazen ochtend een wolk snijden het blauw van de lucht drinken de gouden koepel van zonlicht bestelen en met jou dromen op het strand van de fantasie. TON JANSEN Wandelend in een satijnen wolkendek, breekt de geest van dag en nacht. De slaap af in nuchtere helderheid. Men denkt na over de droom die ze niet begrijpen Beleef je hem terug, onderbewustzijn is onaantastbaar. KEES BEEN trouwe Altona-lezers (zo die er zijn Bste) zullen vorige week tevergeefs een aflevering van deze UNIEKE hebben gezocht. Klopt. De erva- leert namelijk, dat als de bomen be- o te botten en lammetjes gelijk veulens door de wei gaan darte- kortom: als het begint te zomeren, lan de animo afneemt om ook nog artikelen voor de ALTON A-pagina net Leidsch Dagblad te schrijven, deze lange zin nu op neer komt t Altona de komende maanden om weken gaat verschijnen, i.p.v. lijks. idaag hebben we naast twee bekenden één schrijver die nieuw de Altona-pagina. Het is Herman Wijngaard, die Fred van Duuren en Hans Christiaanse heeft geïnterviewd over de SOUL. Herman nodigt iedereen uit die gespecialiseerd is in de één of an dere muziekstroming, om zijn/haar naam op te geven bij de redactie van Altona (Witte Singel 1). Hij komt dan langs om een interview af te nemen. Ook deze ALTONA is weer één en al pop. Hans van der Wereld (welbekend inmiddels) verblijdde ons met de succes story van de Bee Gees, terwijl Fred Vos een opruiend vers schreef. Maar nog eens zeggen we erbij, dat Altona voor IEDEREEN is bestemd, als uitlaatklep van gedachten, wensen en ideeën. inhoud van de herdenkingskrant, bracht mij van de kook. 'is toch vechten voor Koningin en Vaderland God natuurlijk ook? tmit uns en God bless you? at geen begrensd hiep-hiep-hoera gedoe? heb je aan een bikkelharde knaap? 0 in wezen niet een aap, rvan je alleen kunt hopen hij eens zal leren uit de pas te lopen? 1 heb je aan het preken van al die Nationale Heldenleer sneuvelen op het Veld van Eer? tkom je daar nou eigenlijk verder mee? pen we zo geen stomme kudden bloeddorstig vee? Fred Vos Haarlemmerstraat 301 Leiden Als het woord SOUL valt gaan mijn gedachten onmiddellijk uit naar Fred van Duuren en Hans Christiaanse. Twee grote voor standers van deze gospel-rhythm en blues, jazzy-achtig met een beetje spirituale getinte muziek. Deze twee jongens (achterneven als ik goed ben ingelicht) schrij ven een serie artikelen over de soul voor Altona. Het is eigenlijk allemaal begonnen toen zij op de mulo zaten' (in dezelfde kies». Fred: „In de zomer van '65 ben ik soul-minded gemaakt door Wilson Pickett's ..Midnight Hour". Hans: „Bij my gebeurde het door Lloyd Price met „Stagger Lee" (allebei zeer goede pla ten). Sindsdien zijn ze niet meer van de ze muziek weg te slaan geweest en heb ben hun kennis op dit gebied steeds ver der uitgebreid. Wat is het bijzondere van de soul-muziek? Hans: „Dat soul zoveel inhoudt, zoals menselijke emoties, liefde, verdriet, wan hoop. geloof en tevredenheid, blijkt duidlijk uit de songteksten, die het pu- bwanhoop, geloof en tevredenheid, blijkt duidelijk uit de songteksten, die het pu bliek op een soulshow worden toegezon gen. Het publiek raakt hiervan geestelijk en visueel in de ban (eigen ervaring)". Fred: „In deze muziek zit iets. dat in andere muzieksoorten ontbreekt. Iets dat diep van binnen komt en dat je moet aanvoelen. Luister b.v. eens naar een el pee van Percy Sledge. Ben je gevoelig voor soul. dan raakt deze zanger je diep in je binnenste". Waaruit is deze muziek ontstaan? Fred: „Soul is een mengsel van gos pel, rhythm and blues, jazz en een beet je spiritual. Het is ontstaan in de neger- wijken van de grote steden van Amerika naar aanleiding van de gospels, die in de kerken werden gezongen. Zij noemen het dan ook buitenkerkelijke muziek, maar de kerkelijke invloeden komen er nog steeds duidelijk in uit". Hans: „Het is afkomstig uit de kerk en een mengeling van diverse soorten muziek. Het is zelfs zo dat tegenwoordig een dancing of een concertzaal in Ame rika een soort kerk is. de zanger de voor ganger en het publiek de kerkgangers. Ik bedoel dit natuurlijk wel symbolisch" Wie heeft de soul geintroduceerd in Nederland en daarbuiten? Gezamenlijk antwoord: „Voor ons zijn het de piratenzenders geweest, zoals Radio Caroline. London en England, die in '64 en '65 de soul-platen zoveel draai den. dat je op het laatst de achterkant door de voorkant heen hoorde. In Frank rijk was het „Ie Président Rosko". Nederland kon niet achterblijven en nam de aftreksels over van Engeland en Amerika. Ook de Haagse platenfirma die in die tijd Atlantic. Stax en Volt uit bracht. heeft ontzettend veel gedaan aan de promotion van soul-artisten, zodat wij in korte tijd kennis maakten met arties ten zoals, Wilson Pickett. Percy Sledge. Sam en Dave. Aretha Franklin enz. Wie zijn je favouriete sterren op het gebied van soul Hans: „In Nederland zijn dat voor mij The Edwin Hawkin Singers. Dit kan is echter zo vreselijk commercieel ge worden dat het nog maar weinig te ma ken heeft met gospel zingen. Verder de koren van The Baptisten kerk van New Yersey. The Colestone kerkkoor. Blind Gary Davis en Louis Amstrong, die ook verscheidene gospels heeft gezongen. Fred: „Wilson Pickett, omdat hij al les soul-achtig by elkaar schreeuwt. Joa Simon schreeuwt en zingt alles met een elastieke backing. Isaac Hayes brengt soul. wat niemand anders kan". Waarom is gospel soul geworden? Gezamenlijk antwoord: „Aangezien de platen met spirituals al geruime tijd be hoorlijk verkocht werden, zijn er een paar linke jongens geweest die dach ten: waarom kunnen wij de lofzang voor Jezus ook niet commercieel maken? Di verse figuren die uit kerkkoren kwamen en het geld niet konden weerstaan, zijn gecontracteerd voor een platenmaat schappij en daar was de SOUL" Waar vind je de meeste soul en toot is daarvan de reden Fred: In Amerika vind Je natuurlijk de meeste soul, omdat daar de oor sprong ligt, dan volgt Engeland, Frank rijk, Zuid-Afrika. Duitsland enz. enz. Hans: „Ja. wat moet ik daar nog aan toevoegen, alles over de herkomst van soul is al gezegd. Ik weet dat een der de deel van de Amerikaanse top 100 uit soul bestaat Dat zegt voor mij al ge noeg". Hoe is het op dit ogenblik met de soul in Nederland? Gezamenlijk antwoord: „Het is be slist» niet gedaan met de soul in Hol land, al is het wel wat teruggelopen en draait Radio Veronica minder soul dan vroeger. Het hele Nederlandse hitwezen wordt gedirigeerd door Veronica. Iedere discjockey dient deze zender beelist te eerbiedigen, terwijl de invloed die van de top 40 uitgaat maar overduidelijk is. De Hilversumse zuilen nemen alles klak keloos over en durven zich ook niet aan andere platen te vergrijpen In Engeland is dat heel anders. Daar krijgen de disc-jockeys een hele goede scholing en training van deejays op pi raten stations. Deze mensen die nu opge nomen zijn in het Radio One concern, zijn hitbewust, hebben een eigen stijl van presenteren die door een eigen smaak wordt geaccentueerd. De Four Tops vieren in Engeland nog steeds hoogtij en staan op de top tien met „I can't help myself". Het wordt dan ook geplugt door figuren als Mike Raven en Johnny Walker. Wie hebben we hier?' Hoeveel soul-platen hebben jullie? Hans: „380 singles en elpees" Fred: „Ik heb er niet zoveel als Hans. maar tellen doe ik ze niet meer en het wordt hoog tijd dat ik een twee de stellage ga bouwen om ze op te ber gen". Hoe krijg je de gegevens voor de Altona-artikelen? Gezamenlijk antwoord: „Wij krijgen van een heleboel grote platenbazen in de wereld gegevens In Nederland hebben wij veel te maken gehad met Pete Fellaman en Harry Knipschild (heeft op maandagavond op Veronica een R en B programma) De ene platenmaat schappij geeft wel vlot informatie, ter wijl een andere over diverse artiesten helemaal geen gegevens heeft, ze weten af en toe niet eens dat ze zo'n artiest op hun label hebben. Voor wat betreft de artikelen in het Leidsch Dagblad neemt ieder een deel voor zyn rekening. Hoe is het met fanclubs gesteld in Nederland van soul-artiesten? ..Deze clubs (Fred neemt het antwoord voor zijn rekening) zijn er in Neder land weinig, maar de tijd van fanclubs is eigenlijk een beetje over. In de Jaren '58 t/m '65 vierden de fanclubs hoogtij en diverse clubs had den meer als 500 leden, maar er werd toen van de contributie van de leden ook misbruik gemaakt en dat heeft di- diverse mensen gewaarschuwd. Voor zo ver ik weet bestaat er alleen een fan club van Fats Domino. De echte clubs zijn natuurlijk in Engeland en Ame rika". Geven jullie eens een opsomming van de populaire soulartiesten? Fred: „Isaac Hayes (I stand Accu sed), Wilson Pickett (Cole Cook and Redding), Joe Simon (The chockun kind). Rufus Thomas (Funky Ckicken), Jackson Five (A.B.C.)", Hans: „Etta James (I got you baby), James Brown (I got you). The Ronet- tes (Walking in the rain) .Otis Redding (Fa Fa Fa (sad song). Ike and Tina Turner (A love like yours)". Hoe denken jullie over de muziek situatie in Leiden? Gezamenlijk antwoord: „Ook in Lei den is de invloed van de top 40 van Ve ronica onder de disc-jockeys terug te vinden in de weinige discotheeks die in de studentenstad te vinden zyn. Het is een zeer bedroevende zaak te moeten be denken, dat veel disc-jockeys platen ko pen zonder ze ooit gehoord te hebben en dan denken dat er wel op te dansen is omdat hy op de één of andere hitlijst voorkomt. Persoonlijke smaak is er niet meer te vinden Er is één discotheek in Leiden (vlakbij het station) die be slist geen enkele soul-plaat draait, maar waarschijnlijk een degelijke zaak is en platen van Heintje, de Heikrekels en Johnny en Rijk draait. Verder is er een zaak die een ledenstop heeft, doch nog steeds niet erin is geslaagd om de Juiste muziek te vinden om voor het publiek te draalen. De enige goede discotheek is de stu- dentenbar Hifi, waar niet alleen soul ge draaid wordt maar waar men ook de fee ling voor muziek heeft die in andere za ken niet te vinden is. Er is gewoonweg geen hoogte te krijgen van de disc- jockeys, ze draaien maar lukraak alle platen die ze in hun handen krij gen, zonder zich maar een ogenblik te bekommeren om de smaak van het pu bliek of de wensen daarvan. Er zouden in de binnenstad van Lei den een paar goede discotheeks geopend moeten worden met een paar onafhan kelijke disc-jockeys. die alle platen draaien, die door het publiek gevraagd worden. Tevens zou men b.v. een selec tie moeten maken van de aanvragen van het publiek, zodat alle soorten en sma ken in één avond aan de beurt komen". Tot slot van dit vraaggesprek met de jongens, hun prognoses van ar tiesten die zij voor de toekomst tip pen. Hans: ..Temptations. Sly and the Fa mily Stone. Thelma Houston. Rare Earth en Jackson Five. Fred: ..Booker T and the M. G. Joe Simon, Jackson Five, Brook Ben ton en the Meeters. Eigenlijk zouden de oudere artiesten met hits als: My Spe cial Prayer. Dock of the Bay, Hold on I'm coming .When I'm walking, ook In aanmerking kunnen komen, omdat de ze sterren al tientallen jaren meelopen. HERMAN WIJNGAARD LEIDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 23