let lustig literatum van David Levine „Je verdoet veel tijd met zangles op conservatorium" Bertrand Russell en zijn levensloop „De verboden muze Kunst in ballingschap OPERAZANGERES MARIA BOENDER rERDAG 23 MEI 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19 (Van onze correspondent A, Glavimans) jRUSSEL (GPD) De schrijverskarikaturen van David rine krijgen de laatste jaren steeds meer bekendheid. In 3 is hij ermee in de New York Review of books begonnen. er werden de tekeningen ook door andere bladen overge- aen, onder andere door Le Monde. genre, dat Levine beoefent, is maar toen hy begon bestond er de Verenigde Staten eigen geen goede tekenaar van potret- jaturen. De toneelcartoons van fuchs in de New Yorker en die Al Hirschfeld in het zondags- j van de New York Times ver een niet meer en William Auer- s-Levy had Juist zün carrière pcbgd met een indrukwekkend i verzamelde tekeningen onder teelzeggende titel „Is that me?"? Deze karikaturisten hadden de tra ditie van voorgangers als Ralph Barton en Max Beerbohm gevolgd. Hoe het ook zij, Levine Is een vry unieke figuur en dat niet alleen in de Ver. Staten. Ook in het Europa van onze dagen vindt men weinig goede karikaturisten van letterkun- gen. Tim van l'Express staat wel bovenaan met zün wat visionnaire verbeeldingen. Zün varianten op Malraux en op Mauriac zyn eigen- ïyk onnavolgbaar. In de Sunday Ti mes vindt men af en toe ook wel eens een schrijver „overtrokken" ge tekend maar het is allemaal niet veel. David Levine is eigenlyk kunst schilder. Hij is in 1926 in Brooklyn geboren en hy woont er nog steeds. Van zichzelf heeft hij eens gezegd dat hy een kunstschilder is. die leeft van zijn liefhebbery, het maken van karikaturen. Ik heb nog nooit een schilderij van hem gezien. Hij zou realist zyn. John Updike citeert in een Duits bundeltje met reproduktjes van Levine's portretten de kunstcri ticus John Canaday. Die heeft ge schreven dat Levine als kunstschil der het „legitiem anachronisme" is. Met de kennis van zyn tekeningen kan men het zich dan wel zo'n beetje voorstellen. Wat nu de karikaturen van schry- vers aangaat, het merkwaardige moet zyn dat Levine alleen maar naar foto's schynt te werken. Ook al kent hy verscheidene auteurs en al heeft hy wel eens een krabbel van hen gemaakt. Hy gaat dus uit van foto's. By sommige tekeningen ziet men dat duidelijk zoals by voor beeld die van Charles Baudelaire, die naar de bekende foto van Nadar moet zyn gemaakt of die van Colet te naar een persfoto, waarin zy in haar rolstoel zittend uit een hotel in Nice komt. Levine tekende haar als v tw Hv. *fl tv7 Norman Mailer een van haar geliefde katten, maar Proust. Waugh of Virginia Woolf of hü vergat niet het kleine detail: de Sartre kan het wel byna niet a ders muilen met dikke zolen, welke zy Hy heeft een geniale trefzekerheid de laatste jaren van haar leven al- voor het kleine gebaar of detail, tyd heeft gedragen. dat een figuur volkomen uit een an- Het zou wel aardig zijn 4e weten derr hoek doet zien. Zyn Shekesreire of Levine ook boeken leest van de- met een lorgnetje en Simone Beau- gens, die hy tekent. By figuren als voir met haar boodschappen o .der Sigmund Freud de arm, Tennessee Williams met turen gekenmerkt. Niet het gTote v. stippellij r.tje ..told here" dwars j overdrijven, maar eerder het gete- over zyn buik. Benjamin Franklin kende understatement Levine ls met een hoela-hoepelt.ie en nog an- daarin zoals het by Rowohlt uit ge- dere zijn er om te laten zien dat geven boekje met 125 reprodukties Levine er meer van weet dan hij i naar zyn tekeningen en een inlei- d'rsct verteld. Fn dat heeft al- ding van John Updike, de man van t d de goede tekenaars van karika- de echtparen, laat zien. een meester. Honoré de Balzac UTRECHT (GPD) „Het is een precair onderwerp om over te praten, het zangonderwijs in Nederland. Temeer daar iedereen toch echt wel het goede wil en, geloof ik, maar één doel voor ogen heeft, nl. goed les te geven. Maar juist daarom is 't niet gemakkelijk om erover te praten". AUTOBIOGRAFIE. Tweede deel, 1914-1944 (verta ling). Uitg.: De Bezige By, Amster dam. Het tweede deel van de auto biografie van Bertrand Russell bespeelt de tijd van twee wereld oorlogen. Voor hen die van Ber- strand Russell, de oudste provo van de wereld kunnen we wel zeggen, niet veel meer weten dat hy op zijn oude dag hy is geboren in 1872 en kort gele den gestorven nog metter daad meedeed aan de demon straties tegen de oorlog in Viet nam o.a. waarby hy met de an deren rustig op straat ging zitten en zich even rustig door de politie liet opsluiten, het volgende. Ber trand Russell was een Engel se wiskundige en filosoof, die zich ook verdiept heeft in taal analyse en daarmee belangryk werk verricht heeft. Hij is afge studeerd in Cambridge, van wel ke universiteit hy later „fellow" (iemand die afgestudeerd is en daarna van zyn universiteit een beurs ontvangt om zich aan on derzoek te wijden) werd. Hy heeft vele boeken geschreven waarvan ik op wil noemen: An Introduction to Mathematical Philosophy. The Practice and Theory of Bolshevism. Edu cation and the Social Order. A History of Western Philosophy. Authority and the Individuel, New Hopes for a Changing World. In 1944 ontving hy de Order of Merit en in 1950 de Nobelprys voor letterkunde. In de liefde heeft hij zich niet onbetuigd gelaten. Hy is vier maal getrouwd en had daarby ook nog enige vriendinnen Eni ge jaren (1927-1932) leidde hy een progressieve school, maar dat heeft hy principieel en fi nancieel hii nam de kinderen op in zyn huis en vroeg geen betaling) niet vol kunnen hou den. Hij was even wys en ge leerd als opstandig, zyn boude uitspraken brachten hem her haaldelijk in een netelige posi tie. Hü was zün tijd ver vooruit en was een eroot vechter voor de vrede. Van 1938 tot 1944 woonde Russel in de VS, doceerde daar aan verschillende univer siteiten en hield lezingen. Maar al spoedig ontstond er in dat hypocriete land een ware heksenjacht op Russell vanwe ge zyn vooruitstrevende ideeën over opvoeding en zyn rond- uite taal. Men beschuldigde hem van wanordelyk zedelijk ge drag. men verweet zyn gedege nereerde voorouders kleinzoon van de historicus John Russell note bene), zün kritiek op de verhouding tussen kerk en staat in de VS. Hy is voor het ge recht moeten verschünen en heeft daar de eigenaardigste aanty gingen moeten aanhoren waaronder, dat hij in Engeland een nudistenkolonie leidde, dat zyn vrouw en hy in het open baar naakt liepen en dat hy obscene verzen schreef De rech terlijke macht had hem overi gens al eerder lastig gevallen en hem tydens de eerste wereld oorlog achter slot en grendel la ten zetten o.a. om een brief die hy bij het uitbreken van die oorlog publiceerde in de „Na tion" Ik geloof dat ik niet be ter kan doen dan u gedeelten van die brief als voorproef aan te bieden. Hy dateert uit 1914 maar hy had vandaa" geschre ven kunnen zijn en de protest- marsers zouden die brief zo op hun spandoeken kunnen af drukken. Aan de Londense Nation voor 15 augustus 1914. Mijne heren In tegenstelling tot de grote meerderheid van myn landge noten protesteer ik, zelfs op dit ogenblik, uit naam van mense- lykheid en beschaving tegen ons aandeel in de vernietiging van Duitsland. Een maand geleden leefden de Europese landen in een sfeer van hoffelyke erkenning van elkanders wetten en gebruiken; als een Engelsman een Duitser vermoordde, werd hy opgehan gen Als op het ogenblik een En gelsman een Duitser vermoordt, of een Duitser een Engelsman, is hy een patriot die zich ver- diensteiyk heeft gemaakt jegens zyn land. Met gretige ogen zoe ken wy in de krant naar nieuws over de slachting en wy juichen als wy lezen hoe on schuldige jonge mannen, blin delings commando's gehoor zamend, by duizenden zyn neer gemaaid door de machine geweren van Luik. Diegene die de mensenmassa's van Londen hebben gezien op de avonden voorafgaande aan de Oorlogs verklaring. zagen een hele, tot dusver vredige en menseiyke be volking binnen enkele dagen de steile helling afglijden naar een primitief barbarendom, en het losbreken in één ogenblik van de instincten van haat en bloed dorstigheid waartegen de hele structuur van de maatschappy is opgericht. „Patriotten" in al le landen juichen deze beestach tige orgie toe en beweren dat het een edele vastberadenheid is om het recht te verdedigen; ver stand en barmhartigheid worden weggevaagd door een grote golf van haat. vage abstracties van onvoorstelbare slechtheid Duitsland voor ons en de Fransen, Rusland voor de Duit sers verbergen het eenvoudige feit dat de vyand bestaat uit mannen zoals wyzelf. beter noch slechter mannen die houden van hun huis en de zon- neschyn en alle eenvoudige ge noegens van ieder leven, man nen die nu krankzinig va angst zijn by de gedachte aan hun vrouwen, hun zusters, hun kinderen die. met onze hulp. nu zyn overgeleverd aan de teerge voelige genade van de overwin nende kozakken. En al deze waanzin, al deze razerny. dit op gaan in vlammen van onze be schaving en onze verwach tingen is teweeggebracht doordal een stel officiële heren, die luxe levens leiden en merendeels stommelingen zyn en geen van allen enige fantasie of gevoel hebben, vonden dat dit een be ter alternatief was dan dat een van hen een minieme belediging jegens de trots van hun land zou ondervinden „En achter de diplomaten staan, vaag hoorbaar in de officiële do cumenten, machtige krachten van nationale hebzucht en na tionale haat atavistische in stincten. schadelyk voor de mensheid op haar tegenwoordige niveau, maar geërfd van wil de en half-dierlijke voorvade ren. geconcentreerd en geleid door regeringen en de pers. ge voed door de bovenlaag als af leiding van maatschappelyke ontevredenheid, kunstmatig in stand gehouden door de sinis tere invloed van wapenfabrikan ten, aangemoedigd door de hele smerige literatuur over ..roem" en door elk geschiedenisboek waarmee de geesten van kinde ren worden bezoedeld". Er komt nog veel meer. maar ik durf niet meer plaats in te nemen. CLARA EGOINK Aldus de Utrechtse opera-zangeres Maria Boender, die zich op 't ogen blik aan het voorbereiden is voor haar nieuwste rol die van Carmela in Menotti's Saint of Bleekerstreet. Deze opera is het debuut van Edo de Waart als opera-dirigent en zal ge regisseerd worden door Menotti zelf. Maria Boender zegt hardop, wat velen slechts denken of fluiste ren in de zangwereld. „Er is in Ne derland een hele hoop goed zangers- materiaal. maar als je ziet wat er uitkomt, blykt 't haast niets te we zen. En hoe komt dat Het antwoord is. dat het met het zangonderwys op de conservatoria niet best ls gesteld. Ik heb geboft met myn leraren. Die hebben me altyd ontspannen la ten zingen, ik heb altijd mezelf kun nen zyn. Maar over 't algemeen is men op de conservatoria te slap voor de leerlingen en wordt er geen disci pline bygebracht. 't Rotzooit maar wat aan op zo'n conservatorium. Neem nou m'n eigen opleiding. Ik haalde eerst onderwijsakte B. Dan ben je gereed om les te geven. Ik kende een hele reeks methodes, maar ik wist niet hoe je les moest geven. Pas de laatste jaren heb ik leren in zien, hoeveel tyd je eigenlijk verdoet op een conservatorium Ze leren je d'r van alles, maar ze besteden veel te weinig aandacht aan de pure tech niek van het werkelyke zingen". ..Dat is waar. Elke goede zangle raar zegt hoe je je toon precies moet piaatsen. Maar de fout hier is. dat ze je niet kunnen corrigeren. Ze we ten je b v. niet te vertellen of de toon iets verder naar voren of naar ach teren moet En dat kun je niet zelf bepalen, dat moet de leraar voor je J doen. En die kan dat alleen, als-ie hele preciese oren heeft. 1 Dat die ontbreken blykt b.v. uit het I feit, dat er door de deskundigen zo verschillend geoordeeld wordt. Toen ik m'n solist en-examen deed. gaf de ene zangdeskundige me een vyf en de andere een tien. Dat moet toch onmogelyk zyn. En het gekke is. dat toen er gestemd werd over de vraag of ik ..met onderscheiding" zou sla gen. degene die me een onvoldoende gaf. voor stemde. haal en zeg dat ook. 't Lükt er een beetje op of die man wonderen ver- richt. Door je neus Bino Maria Boender lacht begrypend. Zingen is een lichamelijk bedryf. dat echter geleerd moet worden met zeer abstracte aanwijzingen, zoals, aldus Maria Boender: „Zing door je ogen of door je neus. Je zingt natuurlijk niet door je ogen of door je neus, maar als je 't aanvoelt, heb je heel veel aan die aanwijzingen. En Bino kan die geven. Ook al heeft-ie er de opleiding niet voor gehad. En ik. die er de opleiding wèl voor gehad heb. tors slechts een ballast aan metho dieken. Ik heb ook geen lespraktyk' Maria Boender behoort, samen met Ans Philippo en Emmy Greger tot de belangrykste zangeressen van de jongste, afgestudeerde generatie Al le drie zyn ze leerlingen van Bino. alle drie hebben ze succes. Met nadruk waarschuwt Maria Boender, dat zangpedagogen yselyk lange tenen hebben ..Dat komt om dat ze zo kwetsbaar zijn door de wei nige resultaten die ze behalen Ze kunnen dus in het geweer ko men. Want Maria Boender, getrouwd met een bioloog en moeder van twee kinderen, heeft de moed gehad kri tiek te uiten op het zangonderwys in Nederland Hardop, zonder te fluis teren. Zy heeft geen beslag op haar keel. iets, wat in de zangerswereld nogal eens wil voorkomen, letteriyk en figuuriyk. Maria Boender en haar hond Divar. Goed horen Maar wat mankeert er precies aan de opleidingen? Is 't onkunde0 Maria Boender: „Wat ontbreekt is de kunst van het goed horen. Een le raar moet uitstekende oren hebben om de leerling te kunnen vertel len wat-ie moet doen om z'n stem goed te laten zitten". Ik meen toch te weten, dat iede re goede zangleraar, afgezien van al le methodiek, vrywel dezelfde dingen tegen z'n leerlingen zegt. Toch neemt Maria Boender nog steeds zangles. By een man, die. voor zover haar kennis reikt, de eni ge in Nederland is, die goed zangles kan geven. Zy leerde hem kennen dankzij haar collega Ans Philippo. die eveneens by hem studeert. „Een collegiale hulp. die je in dit vak niet voor mogelyk zou houden". Deze zangleraar woont in Utrecht, maar geniet meer bekendheid als grammo- foonplatenliandelaarBino. ..Bino is een vreemde man. Hy is eigenlyk helemaal geen zangleraar. Op zanggebied noemt hy zich soms schertsend een kwakzalver. Als-ie wat ziet in je stem, dan helpt-ie. Bi no is een man met gouden oren. Deze man hoort een fractie van het ver plaatsen van de toon. al is-ie maar een millimeter verschoven. Vele le raren kunnen 'n puntje zuigen aan wat deze man allemaal zegt. Hy kent de oerprincipes van het zangonder wys. Ik vind 't maar een vreemd ver- AMSTERDAM (GPD) In het Waaggebouw op de Nieuw- markt in Amsterdam wordt een tentoonstelling gehouden over de onderdrukking van kunst en cultuur in de jaren 1933 tot 1945. Zij duurt tot 15 juni a.s. Met deze tentoonstelling „De ver boden muze", herdenkt het Joods Historisch Museum dat 25 jaar gele den ook „de muze" werd bevryd. Heinrich Heine schreef in 1820: „Het was nog maar een voorspel, daar waar men boeken verbrandt, verbrandt men tenslotte ook men sen" De tentoonstelling toont met foto's, drukwerken, een film en ge luidsbanden hoe dit een goede 120 jaar later werkelykheid werd, gesti muleerd van Duitsland uit. De openbare verbranding van „volksvreemde en ontaarde" boeken door de nazi's in 1933 in Berlün was al niet eens het voorspel meer. Al eerder hadden zij hun verboden uit gevaardigd: in Thiiringen, waar zy in 1930 de meerderheid verwierven, werd nog in datzelfde jaar het „Bau- huis" verboden. Kort nadat zy in mei 1940 Neder land waren binnengevallen, poogden zy met alle machtsmiddelen de kunst om te vormen tot propaganda middel voor hun politieke en racis tische ideologie. Iedere vrye kunst vorm ward als volksvreemd en ont aard verworpen. Op de boekenverbranding in 1933 volgde in Duitsland en later hier, de musea, zy werden vernield of ver- verwydering van kunstwerken uit de kocht. Kunstenaars werden uit hun functies ontslagen of kregen zelfs 'n werkverbod opgelegd. Wie zich niet wilde aanpassen, moest vluchten of onderduiken. Er ontstond een kunst in ballingschap en later, in bezette gebieden, een kunstenaarsverzet. In de geïsoleerde Joodse gemeenschap werden, voor de aleehele vernietiging. Joodse kun stenaars gedwongen uitsluitend voor Joods publiek op te treden: het cul tuurgetto. De tentoonstelling geeft een beeld van deze verderfelyke „kulturpoli- fcik" door, in een omiysting van rele vant documentair materiaal, enige representatieve voorbeelden van de verboden „ontaarde" kunst te tonen. In de afdeling beeldende kunst Duits land worden werken getoond die ver boden werden om hetzy de Joodse afkomst van de maker Chagall. Lie- bermann hetzy om de strekking, "t antl-militarisme van ondr meer Dix. Kathe, Kollwitz, Gross, hetzy om de nlet-naturalistische of abstracte werkwyze «Kokoschka, Nolde. Baumeister. Klee en anderen. Uit Nederland wordt werk getoond van kunstenaars, die hetzy om hun Joodse afkomst werden gedeporteerd Mommie Schwarz, Else Berg. Samuel Jesserun de Mesquita. hetzy hun actieve deelneming in het ver zet die zy moesten bekopen met de dood Gerrit van der Veen. Joh an Limpers, Henk Henriet. By de afdeling literatuur, pers en radio valt de nadruk op de onder drukking van elke vorm van vrye meningsuiting in de bezetting. Des ondanks lieten schryvers, drukkers, uitgevers en journalisten onder gronds hun werk verschynen Het pronkstuk van de afdeling mu ziek is een manuscript van de twee de symfonie van Mahler, de man die dcor het Concertgebouworkest in Amsterdam was groot geworden, maar wiens werk niet meer mocht worden gespeeld, omdat hy van Joodse afkomst was. In de afdeling toneel is een pro- gramma te zien van een illegale culturele by eenkomst en het proces verbaal dat de politie opmaakte na dat een inval was gedaan. Voorts ligt er een exemplaar van „Het gryze boekje", waarvan er in de oorlog 25 zyn gedrukt Het is het rapport van een commissie van niet bij de „Nederlandse Kultuurkamer" aangesloten acteurs en actrices, over de situatie van het Nederlandse to neel van vóór de oorlog, en hoe haar na de oorlog te verbeteren Nog in de huidige bewegingen aan het Nederlandse toneel worden id. n naar voren gebracht die in dit boek je zyn geopperd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19