„Up with People": zingend en communicerend de wereld door GOUDEN PLAAT VOOR HET .SCHAEP-SCHAP" DESIREE Amerikaanse show komt naar ons land kamsteeg Stiifli ie Boodschap VERLOVINGSRINGEN Constantijn Huygensprijs voor de Belg M. Gilliams ew qiótereii BRUYNZEEL - KEUKENS - KASTEN „Houtwerf-Leiden" - N.V. VRIJDAG 22 MEI 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA wamt gedurende het gesprek gaan een aantal leden van „Up with People" op de grond zitten en leve ren ook commentaar. Het is voorstelbaar, dat bijvoor beeld de studenten van Berkeley niet zo erg enthousiast zouden zijn over een show van dit brokje „non-vio- lence-establishment", dat door de wereld trekt. Hebben zij ooit nare reacties gekregen? ..Natuurlijk niet", Prank Fields is wat verontwaardigd. „Wij zijn jonge studenten, broeders" Even latei- blijkt „Up with People" altijd op uitnodiging te komen, waarmee ne gatieve reacties dus op automatische afstand blijven. (Van onze correspondent) LONDEN (GPD) Iedereen veegt op zijn manier het vuil van deze aarde. 'Up with People' doet het zingend. Driftig communicerend met nog koersloze tieners en enthousiaste moeders in de herfst van hun leven, trekken vier edities van 'Up with People' over deze wereld. Blije, cleane, kortharige Amerikaantjes, die 'het'(?) positief zien en de uren buiten het theater vullen met studie, goede gesprekken en musea-bezoek. In deze tijd, waarin Dylan's boodschap 'Don't follow the leaders', misschien tot *s mensen redding, meer is geworden dan een schreeuw in een song, reist 'Up with People' rond met rotsvast vertrouwen in de heersende orde. Deze Amerikaanse jongeren komen begin juni naar ons land. Een van de voorstanders van de komst naar Nederland was Frilts Philips, sedert jaar en dag belangrijk man onder de Morele herbewapening. Zestig meis jes en jongens zullen dan vertellen, dat verschillende klem-en geen ver schillende mensen maken en dat een open mind meer uithaalt dan een gesloten portemonnee. „Up with People" is in 1965 ont staan uit een beatbandje (de Col- wells). Het was d© tijd van begin nende onrust op de universiteiten. Jonge mensen protesteerden tegen alles, gingen op d:e grond zitten en werden onhandelbaar. De leden van de huidige zanggroep wilden dat niet. Zij wilden de groeiende moeilijkheden positief benaderen, him hart open stellen voor iedereen, praten. Zoals de naam zegt: „Up with People". De groep groeide, want er waren wel meer mensen, die door zang en dans de wereld iets van haar oor- oorspronkelijke pracht wilden terug geven. Ontkoppeld van godsdienstige of politieke ideeën trok de in '65 al honderdzestig man sterke „Up with People"-formati© door de V.S. Ter wijl jong-Amerika met zijn ketens rammelde, het groen van de cam- pusvelden verdween onder mokkend neergestreken studenten en veel don ker bloed vloeide in Watts, vlecht „Up with People" melodieuze frasen ineen. Wij zijn een week na de schiet partij in Watt geweest. De straten waren nog gekleurd van het bloed. Heel erg. We hebben er gezongen op een juist geïntegreerde school. Ieder een zong ons lied ..Up with People" mee. Heel indrukwekkend. De verteller is Frank Fields, 24 jaar. tot in de boordpuntjes ver zorgd, clean als een ontschaald ei. Franks vrouw, bij voortduring blij glimlachend (elke dag is een nieu we dag) luistert als manlief voor de zoveel duizendste keer van „het wonder" rept. In de ruim twee uur durende (Lon- dense) show is een speciale schijn werper gereserveerd voor Frank, die ontegenzeggelijk over een voortref felijke stem beschikt. Diverse keren ben ik benaderd voor een solo-car rière, maar mijn leven ligt bij „Up with People". Om via hem door te stoten naar de inhoud van „Up with People" is moeilijk. Wij hebben geen politieke bin ding. We veroordelen niets. Wij voe len, dat we op dJeze manier een bij drage kunnen leveren. Maar wat is dan de manier? Zingen, bij mensen thuis logeren, communiceren, studeren. Wat vindt hij van de vier doden in Kent? Vreselijk. Ik ben het niet eens met ie manier van protesteren, die veel jongeren tegenwoordig doorvoeren. Agressie roept agressie op. Zelfs al zouden bijvoorbeeld de Black Pan thers er In slagen de regering omver te werpen, dan nog zou Amerika niet verbeteren. Hun overheersing zou nog meer terreur los maken. Het gespreksthema valt kennelijk buiten de dagelijkse conversatie, Enkele jaren geleden vroeg „Up with People" aan de universiteit van Hartford, Connecticut, een leerpro gramma uit te stippelen om de lees honger van de diverse groepsleden ook „on the road1" te kunnen stil len. Uit dat verzoek is een unieke situatie gegroeid. De enkele honder den leden van „Up with People", verdeeld in vier groepen, volgen nu overdag lessen en kunnen afstude ren. Voornamelijk afkomstig uit de Amerikaans emiddenaklsse betalen de ouders vijftig gulden per week om hun kinderen in een groep geplaatst tc krijgen. Tijdens de tournees door de hele wereld slapen de jongens en meisjes bij particulieren. De show is een verknipt geheel van honderd en één muziekstijlen en voorzien van een choreografie, die op de beste momenten doet denken aan een Staphorsteruitvoering van hair. Frank, die zich duidelijk aange vallen voelt: „Al die stijlen zijn ver klaarbaar. Iedereen is vrij om te schrijven en alle mensen hebben een verschillend karakter. Dus krijg je uiteenlopende muziek". Dan: „Er zitten in deze groep van „Up with People" dertien echte mu- cisi, die niet studeren, alleen maar muziek maken. De rest is amateur". Een snelle correctie volgt: „Ik haat het woord. In feite Is iedereen in dit leven amateur, het gaat om de gedachte achter alles. Gewoon „Up with People". Voor Nederland hebben ze een verrassing. De dia's die op een groot doek achter de groep worden ver toond, krijgen een speciale onder titeling in het Nederlands. De grote boodschap van „Up with People" zal aan de hand van vertaalde song teksten duidelijk worden gemaakt". Waarom heeft niemand lang haar bij „Up with People"? Frank: „Daar zijn we overheen. Lang haai- zegt niets over het hart. Dat verschil tussen lang- en kort- harigen wordt in Amerika niet ge maakt. In Nederland wel, dat heb ik gehoord. Dat is jammer". Dan ver trekt hij met zijn blije vrouw naar het gastvrije gezin, dat hun die nacht, onderdak verschaft. Om te communiceren uit roeping. „Up with People" tijdens de shoiv. (Van onze R.T.V.-medewerkster). AMSTERDAM (GPD) Sombere geluiden doen op het ogenblik de ronde: de serie ,,'t Schaep met de 5 Pooten" gaat ophouden na één seizoen zo succesvol te hebben ge werkt. Gistermiddag was er in elk geval toch nog wel een feestelijke receptie in het oafé bij het Olym pisch Stadion want daar werd nJ. een gouden plaat uitgereikt voor de eerste langspeelplaat van 't Schaep En tevens werd op dat moment een nieuwe tweede langspeelplaat over- nandigd aan de aanwezigen. Wat het Schaep je zei betreft: wat er zal gebeuren is op het moment nog niet geheel duidelijk. Eli Asser is met vakantie in Spanje en pro ducer Joes Odufré hoopt er eigen lijk het beste van. Het hoofd van de televisiedienst van de KRO, de heer Ben Schmitz zegt: „We hoopten op een wonder in 1969 en dat is in derdaad gebeurd, maar we hopen ook voor het seizoen 1970/'71 nog steeds op een wonder. Of dat won der inderdaad zal geschieden, na melijk dat de serie hervat zal wor den, is hu nog een open vraag. De tijd die er zit tussen nu en de eerste opname is toch inderdaad wel De succesvolle ploeg van 't Schaep: v.l.n.r. Harry Bannink, Adèle Bloemendaal, Leen Jonge- waard, Piet Röaer en Jos Odufré. wat erg klein. Die enorme kijkdicht heid van deze serie was toch altijd nog zes miljoen, wat ongeveer het zelfde Is als de wedstrijd Arsenal Ajax. Verkoopsters en verkopers, die op de vrijdagavond dienst hadden, hebben herhaaldelijk de KRO opge beld of het niet mogelijk zou zijn de serie na negenen uit te zenden. ADVERTENTIE Daar zit u goed in. In een KAMSTEEG-occasion. Omdat de naam KAMSTEEG jaren en jaren met u meerijdt. Een naam met tien VW- bedrijven erachter. Een naam om hoog te houden. Vandaar die uitgebreide keuring, die alles-garanderende V-garantie. Vandaar die attractieve inruil- en financieringsvoorwaarden. We horen 't dagelijks: „een kennis adviseerde me, beslist hier eens te gaan kijken". Een advies, dat bijna altijd raak is. Ons devies: gewoon 'ns gaan kijken. Vrijblijvend bij OCCASION-CENTRUM - OEGSTGEEST Geversstraat 30, telefoon 0171051940. Geopend tot 21 uur, zaterdag 1018, zondag 1418 uur. ADVERTENTIE klassieke en moderne modellen, wh hebben reeds ringen vanaf f 49,75 p. p. Op het graveren kunt U wachten en zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. W. PLESSEN BEVRIJDINGSPLEIN 12 LEIDEN Z.-W. TEL. 26670 DEN HAAG (GPD) Aan de 69-jarige Belgisohe schrijver Maurice Gilliams te Antwerpen is de Constan tijn Huygensprijs 1970 toegekend voor zijn gehele oeuvre. Deze door de Jan Campertstichting uitgeloofde prijs groot f 5000,zal hem op donder dag 11 juni door de burgemeester van Den Haag, mr. V. G. M. Ma- rijnen, worden uitgereikt. De overige prijzen van de Johan Campert-sticihting zijn dit jaar als volgt toegekend: Rutger Kopland uit Glimmen (Gr) en Hans Vlek uit 's-Hertogenbosch krijgen elk een Jan Campert-prijs. groot f2500.— voor hun dichtbundels .Alles op de fiets' en Een warm hemd voor de zomer*. Er zijn ook twee Vijverberg-prijzen, eveneens elk f 2500.—. Deze zijn toe gekend aan Geert van Beek, Veghel (N.-Br.) voor zijn prozawerk De steek van een schorpioen' en aan Ivo MldhieLs, Witrijk (Antwerpen), voor zijn prozawerk „orchis militaris". Twee essayprijzen, elk f 2500.—, zijn toegekend aan Jacques den Haan uit Voorburg (Z.-H.) voor zijn bundel „Een leven als een oordeel" en aan J. J. Oversteegen voor zajn bundel ,Vonn of venit'. NEDERLAND I 6.45 6.55 7.04 8.00 8.20 8.30 9.10 10.50 NEDERLAND II 6.45 6.55 7.04 7.30 8.00 8.20 De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Doebiedoe. muzikaal showprogramma voor de jeugd, in kleur (AVRO) Journaal (NOS) AVRO's Televizier (AVRO) Sportpanorama (AVRO) Hartelief, tv-spel (AVRO) Journaal (NOS) De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Scala: informatief programma (NOS) Geen zee te hoogin kleur (KRO) Journaal (NOS) Tour de chant met Charles Aznavour, in kleur (KRO) 9.10 Brandpunt (KRO) 9.50 Bonanza, tv-western, in kleur (KRO) 10.40 Riskante Kerk: magazine over een kerk-in-ont- wikkeling KRO/RKK) 11.05 Journaal (NOS) ♦Ur i— Carl Dreyer, de Deense filmer, had het geluk dat hij al in de begintijd van de cinematografie een „klassieke film" maakte, want dank zij „La passion de Jeanne d'Arc" zal hij nu voor eeuwig bij alle cinefielen bekend blijven. Dit klinkt enigszins iro nisch. v. aar dat is niet bedoeld voor Dreyer en diens indrukwek kende film. maar voor het insti tuut van de „klassieke film", dat de b g njaren van de film een grotere „klassiek dichtheid" toe schrijft dan de latere jaren, de jaren"40, '50 en '60. hoewel er toen in feite veel meer „klassie ke films", ook verhoudingsge wijs. zijn gemaakt dan in de ja ren twintig. Was Dreyer een ééndagsvlieg, wiens Jeanne d'Arc een toe valstreffer was? Dat zeker niet. Jeanne d'Arc was zijn negende film. en er zouden nog een aan tal volgen, waarvan „Gertrud" die de VPRO gisteren uitzond, de laatste was. Kon je in „Ger trud" de man van de klassieke film herkennen? Ik vond van niet. Je kon er wel Dreyer in herkennen, want nog altijd zocht hij in zijn beelden de essentie van het drama, nu niet zo zeer in close-ups maar met veel stil le beelden, van mensen die te gen elkaar praatten, zoals dat zo In het leven, ondertussen maar hopend dat het drama van de ontrouw, de driehoeksverhou ding, voldoende voor zichzelf zou spreken. Dat deed het maar ten dele. Met Lngmar Bergman de klas sieke filmer van het heden, had Dreyer gemeen dat hij zijn per sonages de directe confrontatie met de mislukking van hun le ven niet bespaarde, maar Berg man is directer, meedogenlozer „filmischer" dan de toen blijk baar uitgebluste 75-jarige Deen, die bovendien met Deense en niet met Zweedse acteurs moest werken, wat toch ook een paar procent gescheeld zou hebben. Op de andere zender zond de Tros een eigen documentaire over Göbbels uit. Ik heb vroe ger al eens gewezen op die oor logscartoon van David Low. vaarin de kenmerken van het Germaanse rat werden opge somd: blond slank en groot. Met als voorbeelden respectieve lijk Hitler, Göring en Göbbrls. Göbbels was een klein, onoog lijk mannetje, maar we kregen nu te horen dat hij wel erg in telligent was, en een fluidum be zat waarmee hij crouwen char meerde, dat wat ze in „Amerika „It" noemen. Halverwege leek het eerder een documentaire te zijn over de Tsjechische actri ce Lida Baarova. die van 1934 tot 1936 Göbbels minnares was en voor wie hij zijn baan bij het Reich wilde opzeggen. Dat ge doogde Hitier echter niet. die het imago van het volmaakte gezin-Göbbels niet wilde missen. Lida werd weggerangeerd en dankt daar wellicht haar leven aan, want Göbbels pleegde kort voor de capitulatie zelfmoord met zijn vrouw en sleepte zijn zes kinderen mee de dood in, zodat hU toch ook nog als moordenaar de geschiedenis inging en niet alleen als oorlogsmisdadiger. Hij werd verder gekenschets (onder meer door dominee Niemöller) als dynamisch en demonisch en een Duitser op straat weet zijn meeslepende betoogtrant aan het fel dat hij een schorpioen was. net als Billy Graham en ondergetekende). Interessant vond ik Niemöllers opvatting, dat er geen oorlog binnen Eu ropa te vrezen valt, omdat zo'n oorlog tussen Oost en West ogenblikkelijk her en der bur geroorlogen tengevolge zou heb ben. Ik had wel iets meer wil len horen over de gevolgen van de door Göbbels geinspireerde boekverbrandingen in moreel op zicht voor het Duitse volk (ook nu nog), en desnoods wat min der ude herinneringen van een schoolvriendje. NICO SCHEEPMAKER. VOOR VRIJDAG 22 MEI Hilversum I 402 m. VPRO 18.00 Nws. 18.20 Ultz. van de Vrije Gedachte 19.30 Nws. VARA 21.00 Stereo Radio Fllharm. Ork. en sol. hedendaagse muz. opn. 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Act. 22.55 Stereo: Prettig weekend lioht gevar. pl. progr. 23.55- 24.00 Nws. Hilversum II 298 m. NCRV 18.00 Lichte koorz. 18.19 Ultz. van de Anti Revolutionaire Partij 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu act. 19.00 We reldpanorama 19.10 Veel gevraagde gew. muz. gr. 19.40 Wijd als de wereld we- kelykse Intern, oriëntatie in kerk. zend en oecumene 19.50 Koor met lnstrum. groep volksmuz. 20.05 Herhalingsoefe ningen 1970 Klankbeeld 20.30Stereo: Musical fragm. 21.10 De orde van de nacht hoorspel TROS 22.00 Stereo licht ork. met zangsol. en vocal group 22 tentoonstellingen 11.00 Nws. 11.03 Visie lez. 11.15 Solarium Hoogt ezonprogram. voor ledereen 11.45 Algemene Vergade ring van de CHU samenvatting ope ningsrede 11.55 Med. KRO 12.00 Zon der grenzen rubr. over missie en zend. 12.10 Uit balans ultz. In samenwerk, m. het NKOV 12.14 Marktberichten 12.16 Overheldsvoorl. Vast en zeker een pro gram van het Ministerie van Soc Za ken en Volksgezondheid met Inform, over de soc. verzekeringen Redactie: Calude Bellonl en Ton Marseille KRO 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50 Buitenlands com. NOS 13.00 Vliegende schijven verzoek pl. progr. voor de militairen KRO 14.00 Stereo PM een weekblad met veel pl. 16.00-16.02 Nws. NOS 16.30 Inzet pro gram. voor amateuristische muz. beoe fening HIRO 17.00 Hlro-Magaz. 17.15 Gasten van de week KRO 17.30 Ste reo Zesnegenplus licht pl program. Hilversum III 240 m. VOOR ZATERDAG 23 MEI Hilversum I 402 m. VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Soc. strljdl. 7.23 Weekeind Jeugd- progr. VPRO 7.54 Deze dag VARA 8.00 Nws. 8.11 Van de voorpagina 8.15 Ste reo ZO 135 Gevar. progr. 9.35-9.40 Wa- terst. 10.30 Werkgeven en nemen progr. over arbeid en arbeldsverhoud. 10.50 Voor nu en later problemen van de soc. wetgeving 11.00 Nws. 11.03 Wegwijs tips voor trips en vakantie 11.10 Goe de wijn behoeft geen kras: nwe opna men van Jazz- en amusem. muz. 11.25 Afrikaanse kroniek 11.45 Met naald en 6llnger oude gram. pl. 12.05 Nou. en. satirisch progr. 12.30 Tussen start en finish act. sportnws. 13.00 Nws. 13.11 VARA-Varia 13.13 Act. 13.23 Stereo Dit ls het begin Jongerenprogr. 14.35 Radio Jazz Magaz. NOS 15.00 Beethoeven 200 muz. lez. 16.00 Nws. 1603 Scan: pop progr. over electronlca. VARA: 16.15 Israëlische kamerkoor opn. 16.35 Artistieke staalkaart 17.10 Stereo: Feest der herkenning concertgebouwork. mod muz opn. 17.65 Med. Hilversum II 298 m. NCRV 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord 7.16 Stereo: Op het eerste ge hoor klas. seml-klas. en mod muz.gr. 7.25 Horen en zien 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu, act. 8.00 Nws 8.11 Stereo Gew. muz. gr. 8.30 Nws. 8.32 Stereo voor de hulsvr. 9.00 Theologische Etherleergang 9.35 Gymn. voor de hulsvr. 9.45 Stereo Klas. en seml-klas. muz. gr. 10.54 Kunst- en vliegwerk Inform, over act. gevar. pro- KRO 9.00 Nws. 9.02 DJlnn a gram. 10.00 en 11.00 Nws. NOS 12.00 Nws. 12.03 Muz. voor Surinamers en Antlllianen NCRV 13.00 Nws. 13.03 Nee. we noemen geen namen licht pl. pro gram. met verzoek num. om 14.00-15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Four o'clock tea licht muz. progr. 17.00 Nws. 17.02-18 00 Hier en Nu wekelijkse sportshow met lichte pl. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I. TELE AC 08.45 Nascholing hulsartsen les 4 herh. 09.15 Spaanse les les 16 10.00 Van molecuul tot mens les 18 10.30 Bij leven en welzijn —les 18. 11.00 Methodiek van de burgerschaps- vorm. les 11 11.30 Ruimtelijke ordening les 12 12.00-12.30 Kosmovlsle les 5 NOS 16.00 Journ. NCRV 16.02 De waaier van Sevllla familiefeuilleton 16.42-17.30 Vr de kind. NOS 18.45 De Fabeltjeskrant NOS 18.55 Journ. NCRV 19.04 Schecps- ens van Bontekoe vervolgverhaal, ia.i3 De Zeskamp show NOS 20.00 Journ. NCRV 20.20 Dubbel-Zesknmp finale 21.35 Met speciale opdracht met ongelijke munt tv-flim 22.25 Hier en Nu 22.50 Evangelie NOS 23.00-23.05 Journ. Nederland II. NOS 18.45 De Fabeltjeskrant NOS 18.55 Journ. E.O. 19.04 De eerste aan spraak. wetenschappelijke film 19 30 Close Up, van zomaar een christen 19.40 Muz. progr NOS 20.00 Journ. VARA 20.20 Ironside het Alibi tv-fllm 21.10 Achter het Nws 21.35 VARA-Sp. tribune 22.40 Toneel-Improvisaties Va- ra 23.20-23.25 VARA-Sporttrlbune H NOS 23.35-23.40 Journ. (ADVERTENTIE) Showroom: Nieuws Rijn 87, telefoon 23748 (3 lijnen).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 5