DU zou meer succes hebben dan links Herhaling a.u.b Zelftestin cle Leidse Lakenhal LEIDSE HOOGLERAAR H. DAALDER OVER DE DOORBRAAK VAN 1946 EN 1966 J Antithese geldige reactie Eigen groep Doorbraak Afkaveling Labourregering tegen Springboks Alexander Lascae en Peter Visser Overschot Britse betalingsbalans Controle op de lucht ver ruiling via de If .H.O. VERKIEZING NADERT... Broeder Silvius in het zilver Begrafenis zonder graf IgjDAO 22 MEI 1970 LETDSCB DAGBLAD PAGINA IS door Drs. J. Th. J. van den Berg [et meest opvallende breukpunt in de geschiedenis van het gedrag der katholieken na de oorlog, is naar mijn mening oprichting geweest van de Boerenpartij. Deze groep maakte [voor katholieken denkbaar om 'op een ander' te stemmen, gjjl men op de gevestigds politieke partijen niet kon stern- li, omdat het dè ander was. floerenpartij heeft in '63 voor oerst katholieken gelegitimeerd pp een andere partij te stemmen „p de KVP. Dat D'66 dat proces legitimering heeft voortgezet, 1 bewerkt, dat de oude vanzelf- kendheid dat de katholiek op een olieke party moest stemmen de- lef werd ondergraven. Tevens kte het de katholieken los van jedachte, dat de enig mogelijke fraak die naar de PvdA was". J zegt professor Hans Daalder, leraar in de politieke weten- p aan de Rijksuniversiteit te Lei- Met hem zijn we in een gesprek gaan wat de redenen zijn voor doorbraak naar D'66 en de Boe- iitü. die tot nu toe meer sukses j heeft dan die naar de PvdA 16. Tevens proberen we met hem I geschiedenis van de laatste in het politieke optreden van de ifieken na te gaan. om het pro- in de katholieke emancipatie in riitiek te analyseren. Dat alles, hoon dat het kan verklaren m de katholieke party van ag zo snel uiteen valt en wat ^wikkelingen voor de naaste nst zijn. reerst de ooi-zaken van het I van verbrokkeling in de ka- ke politiek. De verbrokkeling htbaar. zoals gezegd, aan het van de Boerenpartij eerst en Igens van D'66 met name on- ie katholieken. Verder is ze «ar aan de uittreding van de >n ook het groter wordende ka- te stemmenaantal op PvdA en De KVP. het grote bolwerk releer. is er het belangrijkste urfer van. jjn volgens prof. Daalder min- vier oorzaken aan te geven dit afbrokkelingsproces. Ten is de oude anti-these tussen sionelen en niet-confessionelen oorlog steeds ongeloofwaardi- iworden omdat beide voortdu in enigerlei vorm moesten sa- erken. De geloofwaardigheid steeds kleiner, naarmate er keiijker door de confessionele n van partner werd gewisseld, olitiek werd er voor de kiezer lar onduidelijker door. maast speelden uiteraard de kkelingen in de Kerk zelf een pijke rol: de grotere vrijheid en handelen en de ver- houding van de Nederlandse oppen, die niet langer meer by aandrongen op eendrach- en zelfs gingen verklaren, politieke keuze van de katho- rn zaak was van de individuele Een volledige dus, vergeleken met het anent van 1954. mgrijk in dit verband acht Daalder ook de ontwikkelingen t gebied van de communicatie- ,De revolutie van de moderne heeft bepaald rote rol gespeeld", aldus de heer Ier, „dat vind ik persoonlijk de opvallende ontwikkeling van de of tien jaar. En dan niet dat zich zulke grote veran- hebben voltrokken in de n van de massa's maar wel dat medium geschapen is daar televisie mee begonnen en de daarin gevolgd, hetgeen el- versterkte waar als het nieuws gecreëerd wordt. De poepen hebben blijkbaar on- nde nieuwswaarde en mis te weinig vat op de betrek- kleine kring, die met en het nieuws maakt". )nze opmerking dat getuige de toch ook blijkt, katholieken in Nederland Ijk wel veranderd zijn, ant- Daalder: „Ik heb toch ergens dat daar een geweldige op gaat komen; maarmis- is dat mijn pessimisme over werkelijkheid. Er is mijns heel gemakkelijk een forum den voor een demagoog van signatuur. Ik geloof dat als er index-daad instelling zou ontstaan tus- i soort CDU de gezameniyke Hjke partyen van nu) ener- n een linkse concentratie an- s, dat dat deze CDU, mits zy losmaken van al te enge banden, samen met de «eindig veel sterker zou zijn links front, ondanks het bijna alle publiciteitsmedia belangrijke mate opnemen inks, op dit moment", dve de veranderingen als ge de invloed der massamedia, groot belang voor het pro- afbrokkeling: de deconfes- van het katholieke or even. Misschien is dat wel lest doorslaggevende ontwik- Immers. aldus Daalder, de van de katholieke partijvor en van de katholieken in de überhaupt, is dat andere ten m de emancipatie zeker mgryk gevonden werden als en dat de politieke ont- ng als het ware leefde en de Qte was van het veel bredere van de door kerk en hiërar- eleide emancipatie. Naast de partij, ontstonden nog zo- adere maatschappelijke orga- die vervolgens samen de structuur en de houding bepaalden van de katholieke partij. Zowel Kerk als organisaties gaan nu echter hun eigen weg en on dergraven daarmee het belang van de katholieke partij vorming. Die was traditioneel immers bedoeld, om de katholieken en hun organisaties te ondersteunen in hun strijd om zelfstandigheid en erkenning in de Nederlandse samenleving. Naarmate niet langer het verdedigen van een verdrukte Kei-k, of het behartigen van de belangen van katholieke or ganisaties de kiezer aanspreekt, krijgt het voor de betrokkenen ook steeds minder zin om nog katholiek te stemmen. Nu we eenmaal toch i nde geschie denis van de katholieken in de po litiek zijn doorgedrongen vragen we prof. Daalder of hy daarin een aan tal breuklijnen zou kunnen trekken Waar is het begin te vinden van een „katholieke factor" in de Neder landse politiek en hoe ontwikkelt zich die. Prof. Daalder: „De moeilijkheid is of in het algemeen zou kunnen spreken van katholieke politiek. Het probleem is namelijk, dat de par lementaire geschiedschrijving van achteren naar voren geschreven is. Dat wil zeggen, dat alle ontwikke lingen in de politiek der katholieken beschreven worden als een soort na tuurlijke ontwikkeling naar de ver zuiling toe. naar een vaststaande katholieke beweging derhalve. Dat is in zekere zin een vervalsing van de parlementaire geschiedenis. Als je formele data wil gebruiken, dan ge loof ik dat belangrijk is: 1848 toen het pact van de vrede gesloten werd met de toenmalige liberalen. Daar door werd de Grondwet van 1848 mogelijk gemaakt en een zekere mate van duurzaam liberaal-katholieke samenwerking. Als we een tweede breukpunt zou den moeten aangeven, dan zou dat meten liggen in de tijd, waarin de pauselijke encycliek „Quanta Cura" verscheen die het liberalisme af wees. I aul870 volgt daarop de er kenning van wat er in de encecliek is gezegd door een bisschoppelijk mandement. De afkeer van de libe- rolen wordt uiteraard nog ver sterkt door de bezetting van de pau selijke staait door de Italianen in j 1870. En dan krijg je een periode waarin je nauwelijks meer weet of de katholieken nog bestaan. En hier begint ook de geschiedvervalsingje je krijgt dan het van achteren naar voren schrijven van mensen, die zeggen: ja. maar in 1868 ontstond al de kiesvereniigng in Almelo en in 1883 schreef Schaepman zo keu rig zijn Proeve van een Program" in 1896 komen de katholieke kamer leden met een programma, in 1904 krijgen we de Bond van R.K. Kies verenigingen, dat in 1908 een pro gramma uitgeeft en 1926 komt dan de naamsverandering, tot RK Staats partij en dan is het wel zo ongeveer klaar. Als je de periodisering vanaf 1870 opnieuw zou willen opbouwen, en volgens mij moet dat, dan zou het belangrijk zijn de aandacht te ves tigen op het feit, dat Schaepman oorspronkelijk geen katholieke partij heeft willen stichten, maar een par tij die een coalitie moest zijn van alle christelijke minderheidsgroepe ringen. Een idee, waadroor hy in regelrecht conflict kwam met de toenmalige katholieke kamerleden, die trouwens helemaal geen partij wilden. De uiteindelijke ontwikke ling naar een exclusief-katliolieke party werd niet bepaald door eigen wil of durf, maar door de druk der omstandigheden. Ze kwam tot stand als een reactie op de politieke orga nisatie van anderen, en dan met name van de Anti-Revolutionairen end er Abraham Kuyper die geen sa mengaan met Katholieken in een party wilde, en van de In aanvang anti-clerioale socialisten. Kuyper koos voor het eigen Isole ment, zowel tegenover de overige protestanten als tegenover de katho lieken, tegen de wil van Schaepman en trouwens ook van Jhr. de Savor- nm Lohman. Schaepman bleef ten slotte niets anders over dan een met dat van Kuyper parallel lopend stre ven naar katholiek isolement. De opkomst van het socialisme leidde tegelijkertijd tot sociale tegenactie, in het bijzonder op het terrein van de arbeidersorganisatie. Maar ook die komt in katholieke kring eerst laat op gang en ook hier wordt eerst ge poogd te komen tot algemeen chris telijke vakbeweging. Die is overigens niet door de protestanten, maar door het episcopaat afgewezen. Het mo ment van de gedwongen isolering zou Je moeten leggen tussen 1883 en 1886. Een dergelijk belangrijk moment ligt bij de instelling van het alge meen kiesrecht en de evenredige vertegenwoordiging in 1917. Vóór die tijd immers komen alleen de geko zenen in de zuidelijke districten er als katholieken aan te pas, maar die hebben in hun zelfgeiioegzaamheid van de rest, van het land geen en kele behoefte om zich als zodanig te organiseren. De katholieken in het noorden, die wel een drang naar or ganisatie hebben, kunnen hun stem tot 1917 alleen maar kwijt aan de Anti-Revolutionairen. Na 1917 krij gen die noordelijke stemmen door de evenredige vertegenwoordiging in de streven om in de politiek ge meenschappelijk in een bepaalde richting te streven. Misschien dat dat ook wel kwam, omdat de katho lieken naast de politiek nog zoveel andere dingen hadden; ze de veel sterkere katholieke kerk naast zich wisten en later de eigen universi teit, die trouwens door dezelfde maatschappelyke organisaties is op gebouwd. als waarvan de politieke beweging haar bestaan te danken had". Dat brengt ons op de vraag naar het confessionalisme in de politiek in haar algemeenheid. Onze vraag is. of het confessionalisme naast een aantal duidelijke nadelen voor de politiek in Nederland, die zich voor al heden ten dage manifesteren, ook niet belangryke voordelen gehad heeft. „De vraag is daarbij", aldus de heer Daalder, „wat waren de voor delen voor wie en voor wat? Ik ge loof. dat voorzover het ging om de organisatie van bijvoorbeeld de ar beiders door mensen als Ariëns en Poels, het confessionalisme een stuk zelfbewustzijn op gang bracht van als het ware nog niet volwassen burgers. Ik geloof, dat het voor het zelfrespect van de mensen en tege lijk voor de maatschappelyke zorg van grote betekenis is geweest. Het heeft grote groepen in de maat schappij geëmancipeerd, zo goed als de socialisten bijvoorbeeld de arbei dersjeugd uit de steden hebben ge haald naar de kampvuren van de SDAP in Vierhouten De emancipatie, onder deze tradi tionele vlag, heeft ook twee belang rijke nadelen gehad: In de eerste plaats het automatisme van de con- eens veel meer betekenis: dan ook kan er iets ontstaan als een eigen katholieke identiteit in de Neder landse politiek. Nolens wijst daar. als katholiek leider in de Kamer, ook op: de katholieken zitten van nu af met pirmair in de Kamer als een partner in de coalitie, maar als een eigen groep. Hij laat niet na te pro pageren zoveel mogelijk katholieken in de Kamer te brengen. Dan is ook het katholieke organisatieleven op gang gekomen en wordt de katho lieke partij belangrijk als politiek steunpunt en belangenbehartiger van die organisaties in het parlement. Dat heeft trouwens ook de struc tuur bepaald van de katholieke par tij: de fractieleden die zorgvuldig gekozen werden op basis van hun vertegenwoordiging in vak- en standsorganisaties, hadden een rela tief geringe belangstelling voor al gemeen politieke zaken. Ze voelen zich meer vertegenwoordiger van bepaalde belangen dan politicus. En omdat die belangen intern vaak zeer verdeeld waren, stelde dat bijzonder zware eisen aan het politiek leider schap van de fractievoorzitter. Dat Is ook het verschil tussen katholieke en andere politieke partijen. Bij an- tx-revolutionairen en socialisten was de partij de motor van de hele be weging, bij de katholieken was de partij de op los zand gebouwde ver tegenwoordiging van kerkelijke en sociale belangen". Wellicht is ook dat een belangrijke reden, waarom na de oorlog van de doorbraak weinig terecht kwam en ook de KVP lichtelijk voorbijschoot aan het doel dat de stichters daar van zich gesteld hadden. Immers, al in '44 stonden de meeste organisa ties in het zuiden snel weer op po ten en zij drongen, met behulp van de bisschoppen aan op herstel van de katholieke eenheid, ook in de po litiek. De weg naar de Party van de Arbeid werd er gedeeltelijk door af gesneden. maar ook de KVP kon niet worden wat mannen als Stok man en Romme wilden: een katho lieke program partij, ook toegankelijk voor niet-katholieken en niet toe gankelijk voor conseiwatief ingestel de katholieken. Binnen de kortste keren was de KVP de rechtstreekse opvolger van de vooroorlogse Staats partij, al zocht de KVP meer aan sluiting bij' de christendemocratische beweging in de omliggende landen. De vraag waarom de katholieken met zijn overgevlogen naar andere, nieuwe partijen, is trouwens een heel complexe vraag: er was de angst voor de algemene verenigingen, die toen leefden met het ïisico van com munistische infiltratie; er was in het najaar van '44 het streven van de bisschoppen om de katholieken in het noorden niet toen al voor voldongen feiten te stellen; de part ners in de oude coalitie begonnen zich te hergroeperen in ARP en CHU. Daarnaast is er nog de vraag, wat er dan met de katholieken had moe ten gebeuren, die volgens de ideeën van Stokman niet tot die nieuw her boren KVP zouden mogen behoren. Een stuk dwaasheid in de ideologie van na 1945 heeft gezeten in het feit dat letterlijk ledereen met el kaar streed om het etiket „progres sief" en dat men de grote groep van conservatieven eenvoudig wilde af schrijven als een soort restpost. Die moesten dan maar elders hun heil gaan zoeken. Maar waar dan? Als men dacht aan de opzet van een progressieve volksparty, dan meen de men. dat daartegenover automa tisch wel een conservatieve party zou ontstaan. De vraag was natuur- ïyk: wie zullen dat doen en het ant woord luidde dan: wel, de anti-revo lutionairen doen aan die progres sieve party niet mee, die moeten dan maar de conservatieve partij worden. Het was een volslagen onhistorische redenering om te veronderstellen, dat de conservatieve katholieken die niet voor honderd procent mee kon- Prof. HDaalder den gaan met Stokman, de zyde zou den kiezen van de Anti-Revolutio nairen. J kan dus hoogstens over 1945 spreken als een belangrijk Jaar in die zin, dat de katholieken massaal terugkeerden naar het eigen katho lieke kamp, zy het dat met name in Limburg een vrij grote groep doorbrak naar de PvdA en zelfs de CPN. Daarna krijgen we een perio de van betrekkelijk grote stabiliteit, waarin in feite de langzame en voor lopig niet direct zichtbare afkave ling begint. Het volgende belangrijk moment is dan de oprichting van de Boerenpartij", aldus Daalder. Daar over werd hierboven al gesproken. Een andere vraag aan prof. Daal der luidde, of hij een aantal karak tertrekken van de katholieken in de Nederlandse politiek kan geven. „Ik geloof dat er dat twee zyn. die beide verklaard moeten worden uit de historische achterstelling van de katholieken en het, ook in de poli tiek, vrij omvangrijke anti-papisme. Twee trekken, waarvan de eerste is, de aarzeling om zich als katholiek te laten gelden en het genoegen ne men met een minderheidspositie Het al bly zijn met de erkenning een minderheid te zijn. In de twee de plaats, het weinig georganiseer- fessionele band, het gebrek aan vrije keus, zodat men in het katholieke vlak met name er niet gemakkelijk uit kon komen zonder outcast te worden. In de tweede plaats, naast het automatisme een zekere lauw heid en ongeïnteresseerdheid en een betrekkelijk grote mate van gezags- trouw ten opzichte van de boven laag" „Laat ik nog wat anders noemen, wat veel algemener op de Neder landse politiek duidt. Ik dacht dat je moet zeggen, dat het grote voor deel van de in Nederland vrij vast liggende verhoudingen is geweest, dat de mensen gedwongen werden elkaar over en weer te respecteren en te accepteren, ieder het zijne te geven. Je kunt je afvragen of dat te beschouwen is als een norm voor de politiek, in ieder geval heeft het een vry hechte tolerantie gewaar borgd en ook een mogelijkheid ge schapen. om met erkenning van de verdeeldheid in de Nederlandse samenleving toch tot een vry dui delijke politiek te komen van respect voor ieders eigenheid en eigen be langen. Historisch gezien is dat een grote winst. Dat maakt my persoonlijk dan ook nog steeds een groot voor stander van de verzuiling in de Ne derlandse omroepwereld. De Neder landse omroep is het behoud van de pluralistische structuur. Ik moet er niet aan denken wat er zou ge beuren, als je een soort van natio nale omroep zou krijgen, laat staan een commerciële. De Nederlandse politiek is door de verzuiling langdurig voorspelbaar en berekenbaar geweest. Zolang de ver- houdingen vast lagen en zolang de politieke leiders elkaar konden vin den in een politiek van tot elkaar komen, waar ze traditioneel door de eeuwen heen in was opgevoed, was ons stelsel een van vry rustig, zakelijk en verantwoord regeren. Daartegenover staat, dat wat tot voor kort juist als voordeel werkte zich tegen de politiek keert op het moment dat de deconfessionalise ring intreedt: dan ontstaat er een onberekenbaarheid en zenuwachtig heid bij de politieke leiding, een voudig omdat ze niet gewend is poli tiek te maken zonder vooraf te be rekenen krachtsverhoudingen. Misschien zijn juist deze zenuw achtigheid en onzekerheid in de politiek, naast de verschijnselen van toenemende redenen dat veel men sen in sterke mate terugverlangen naar rust in de politiek. Het ziet er naar uit, dat daarvan een formatie als die der gezameniyke christelijke partyen belangrijk kan profiteren, zeker op een termijn van de eerst komende vyf a tien Jaren. Zo'n groepering van party en zou de schijln van gematigde deconfessio nalisering tegelijk met die van sta biliteit ongetwijfeld mee hebben. Of de politieke vernieuwing als zodanig daarmee geholpen zou zijn, is weer een andere vraag: een vraag overigens, die niet alleen door de Nederlandse katholieken kan wor- i den opgelost, zeker niet met hun traditioneel gebrek aan politiek be- I wustzijn". (Van onze correspondent) LONDEN iGPD) De Britse mi nister van Binnenlandse Zaken. Ja mes Callaghan, heeft de cricketraad verzocht de voorgenomen toernee van de Zuidafrikaanse ..Springboks" op grond van het openbaar belang af te zeggen Aanvankelijk had de regering be loofd niet in te grijpen in deze zaak. Feitelijk is in het geding dat de wettige vry hei d niet mag worden aangetast, namelijk de vrijheid om cricket te spelen en tevens de vrij heid om daartegen op vredelievende wijze te demonstreren. Maar zó hoog rezen de golven van protest niet alleen van de „beroeps" demon stranten, die tegen alles en nog wat ageren, maar uit alle klingen van de samenleving, dat een onhoudbare toestand dreigt te ontstaan. Vele tienduizenden betogers staan gereed om naar de cricketvelden op te rukken, onder leiding van de „stop the cricket tour 1970"-bewe- ging van de student Peter Hain en de „fair cricket council" iraad voor oprecht cricket) onder leiding van de bisschop van Woolwich. David I Shepherd, zelf een oud-testmatchspe- ler en van het conservatieve La gerhuislid Sir Edward Boyle, oud- minister van onderwijs. In het Leidsch Dagblad van woensdag 20 mei jJ. deelt de heer C. Enkelaar. hoofd NOS-televisie- programma's mee, dat de vurig ge hoopte herhaling van de voetbalwed strijd Feyenoord—Celtic definitief van de baan is. Dat de KNVB een herhaling op eerste pinksterdag, een voorstel van de NOS. heeft gewei gerd in verband met de die dag te spelen jeugdtoernooien, is wel begry- pelijk. Een andere mogelijkheid bin nen de bestaande regelingen by de NOS, bijvoorbeeld om een avondvul lend programma op te offeren, blijkt een onmogelijkheid, aldus de heer Enkelaar. Misschien is een dergelijk offer in derdaad een te grote belasting op het wekelijks pakket van 20 uur en 23 minuten zendtijd. Het blijkt ech ter wel mogelijk te zyn (hoe valt dat te rijmen?) om een groot aantal voetbalwedstrijden om het wereld kampioenschap in Mexico uit te zen den in de maand juni, waardoor vol gens de heer Enkelaar de voetbal liefhebber ruimschoots wordt ver wend met zyn favoriete sport. Nog afgezien van het feit of een avond uitzending onmogelijk is, zou het mogelijk moeten zijn om één van de vele wedstrijden in Mexico te ver vangen door een herhaling van DE VOETBALWEDSTRIJD VAN DEZE EEUW. Tenslotte is de betrokkenheid van de Nederlandse voetballiefhebbers (en dat zijn er nog al wat!) met een Nederlandse club vele malen gro ter dan met een of ander landen team in Mexico, waar geen enkele Nederlandse topspeler zal strijden. (Behalve dan misschien Ove Kind- vall, maar die komt uit voor Zwe den) Natuurlijk, uit voetbaloogpunt is het wereldkampioenschap zeer inte ressant. maar de heer Enkelaar on derschat dan toch ten zeerste het emotionele (lees: actuele) element in de sport. De NOS is er toch een beetje voor de kijkers en niet de kijkers voor de NOS Daarom: Een herhaling van de VOETBALWEDSTRIJD VAN DEZE EEUW voor al die Nederlandse voet balliefhebben die zo verschrikkelijk trots zyn op het vaderlandse voetbal, dat 6 mei j.l., eindelijk, zo grandioos werd beloond met de Europa-Cup. M. de Koning. J. Th. de Visserstraat 146, Katwyk. PARIJS (Reuten In het op LEIDEN In de bevredigend be zette Lakenhal presenteerde zich een jong duo: de Roemeen Alexandru Lascae. violist, en Peter Visser, pia nist. De violist kende Leiden al, hy was er verleden jaar met het Roe meens strijktrio. De pianist is vast begeleider van het Haags Conserva torium. Op hun programma hadden zy Veraeini, Brahms. Schubert, Beet hoven. Niets verrassends, maar dit tweetal is nog maar enkele maanden als duo doende en de zelftest op het kleine podium met controlerende bandopname is onmisbaar en ge wenst. Van Veraeini Bach-tijdgenoot en de grote rivaal van Tartini als vioolvirtuoos werd het een niet nader aangeduide, wat lang uitval lende Concert Sonate. Zo'n baroksul- te fungeert gemakkelijk als een voor verkenning. Brahms 2de Sonate in A is favoriet. Misschien om haar zon nigheid en het „amabile". waarmee Brahms het Allegro nader typeert. Brahms symfonieën kan men naflui ten. deze sonate ook. de cantabiliteit speelt de hoofdrol. De twee beschik ken, en Lascae dus gelukkig ook. over een cantabele toon. De kleine Stein- bach-vleugel had, althans voor de La- kenhal-akoestiek, een wat meer door zingende en minder harde toon moe ten hebben. De aanpak van de beide partners was tamelijk energiek, de opvatting eerder klassiek dan roman tisch, maar het meetreffen van de binnentoon werd er niet door belet. Door zeer duideiyke fraseringen ont stond een heldere voordracht. Het podium is leermeester. Het voor spelen moet wegspelen, wegschenken kunnen worden, losser van het blad rechtstreekser mededelende kracht. Daar werd een flinke gooi naar ge daan in Sonate op. 30 no 2 in c van Beethoven. Daar keek de muze. voor al in Allegro con bris en in het Scher zo door de noten en de virtuose stro men heen, doordat de duo-eenheid er een gevleugelde impuls ontving. De finale van Schubert's Sonatine op. 137 no 1 ondanks hoog opus-getal toch jeugdwerk van de 19-jarige Franzl had er al een venstertje op geopend Bedoeld allegro vivace is een beetje Steh-Geigermuziek en had gerust wat koketter mogen klin ken. by wijze van spreken tussen de mensen door wandelend gestreken. Het warme, zeer nadrukkelijke handgeklap resulteerde in Roemeen se dansen van Bartok tot toegift. KEES VERHOEF LEIDEN De raadsverkiezing is nabij en dat is te merken aan de ac tiviteiten van de politieke partijen. Overal In de stad hangen biljetten, waarbij vooral de PSP actief is ge weest met plakken. Stadgenoten er geren zich eraan, zo blijkt uit reac ties, die ook bij ons zijn binnenge komen, dat straatnaamborden, klok ken en bushaltebordjes worden over- plakt. De Katholieke Volkspartij krijgt 'n minister op bezoek. Op een Leids appèl van de kring Leiden spreekt minister Lardinois van Landbouw en Visserij. Het appèl is woensdag avond in de Stadsgehoorzaal Oranje Sleutelstad heeft in het Ka bouterstadhuis (Creatief centrum Breestraat 66) een informatie-avond belegd over biologisch dynamisch voedsel en de verkoop hiervan door de kabouters. Deze avond is dinsdag as. O.a. zullen een landbouwcansu- lent en Iemand van Staatsbosbeheer spreken. GENEVE PARIJS De Wereld Gezondheidsorganisatie WHO neemt het automatische controlesy steem over. dat in de Rijnmond wordt toegepast om de mate van luchtverontreiniging te meten. Dit succes heeft de Nederlandse delega tie onder leiding van de staatssec- taris van Sociale Zaken en Volksge zondheid, dr. A. Kruisinga op de al- I gemene vergadering van het WHO in j Genève behaald. Dr. Kruisinga heeft de afgelopen dagen voor de vertegenwoordigers van de volksgezondheid uit ipeer I dan honderdtwintig landen een fel i pleidooi gehouden voor een krachtig beleid op het gebied van de milieu verontreiniging. Bij die gelegenheid wees dr. Krui- singa op de steeds voortschrijdende I vervuiling van de Ryn. Hy consta teerde dat het Rijnwater bij Bazel nog steeds aanmerkelijk veel zuiver der is dan het water dat by Lobith over de grens komt. Ook bracht hy de DDT ter sprake. Bij onderzoekingen in Leiden zou volgens hem gebleken zyn dat de moedermelk van meer dan twintig proefpersonen een DDT-gehalte aan gaf dat viermaal zo hoog lag als de normaal toelaatbare limiet. Ook minister Luns heeft gisteren in de ministerraad van de OESO. de Organisatie voor Economische Sa menwerking en Ontwikkeling in Pa rijs. gewezen op het belang van de milieubescherming. Dit probleem zou met voorrang behandeld moeten wor den en de OESO is er een geschikt orgaan voor. omdat bijna alle indus trielanden van de vrije wereld er lid van zyn. Er zou met andere inter nationale organisaties moeten wor den samengewerkt. 31 maart jl. geëindigde begrotings jaar is op de Britse betalingsbalans een overschot van ruim 550 miljoen pond sterling ontstaan. Dat heeft minister van financiën Roy Jenkins I meegedeeld in een bijeenkomst van I de Organisatie voor Economische Sa menwerking en Ontwikkeling (OE SO) in Parijs. Het overschot steekt gunstig af bij I het bedrag van 300 miljoen pond j sterling dat de Britse regering een jaar tevoren voor ogen had. Minister Jenkins deelde mee dat de totale Britse kortlopende en middellanglo- pende schuld ver onder de vier mil jard dollar is gekomen, daarbij inbe grepen de schulden aan het Interna tionale Monetaire Fonds IMF i. Eind 1968 bedroeg de Britse schuld acht miljard dollar. HAZERSWOUDE De 51-jarige broeder Silvius (Piet Jan) v. d. Zon, geboren en getogen in Hazerswoude- i Rijndijk, viert maandag 25 mei in Borneo zijn 25-jarig klooster Jubileum Ruim een jaar geleden is deze broe der-missionaris voor de derde keer in een kwart eeuw vertrokken naar Bor neo (dat tegenwoordig Klimantan- Barat heet), om er de bevolking ten dienste te staan, vooral op het gebied van de ontwikkeling van allerlei bouwprojecten. (.Van onze correspondent) TILBURG (GPDM) Een begrafenisstoet heeft gisteren een half uur moeten wachten voor het kerkhof in de Tilburgse stadswijk Korvel. omdat de poort was afgesloten. Toen de stoet eindelijk binnen was. rek er bovendien geen graf voor de overledene te zijn gedolven. Een en ander berustte op een vergis sing van de pastoor, die dacht dat de begrafenis pas vrijdag zou plaatshebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 13