Rosemary Brown, 'medium'
van overleden
componisten
't Schaep'' niet terug
op televisiescherm
PONTIAC
Amerikaans legerkoor
zong in Pieterskerk
,Jk geloof clat Liszt de leiding heeft van de organisatie
Herdenking Pilgrim Fathers
Cohen-Instituut
Hartstichting
contra Negram
blije gezichten, fijne horloges]
van f59,50
tot f900,-
ew gisteren
programma
PONTIAC TIJD JUISTE TIJDl
t wordt tüd, dat u er óók een draagt
PONDERDAG 21 MEI 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
LONDEN (GPD) Voor de mensen in
Balham, een van de povere woonwijken in
Londen, is Rosemary Brown een gewone
huisvrouw die zich niet onderscheidt van
andere huisvrouwen. Zij is een weduwe van
ruim 40 met nog twee schoolgaande kinderen.
Maar er is wel iets met Rosemary aan de
hand. Ze heeft namelijk paranormaal con
tact met overleden componisten als Beetho
ven, Schubert, Chopin, Liszt en Bach. Via
hun 'ontmoetingen' met haar geven deze com
ponisten Rosemary sinds enige jaren al nieu
we composities op, in totaal op het moment
al ruim 400.
Nuchter
Zij praat hierover zeil met op
vallende nuchterheid, met gebruik
van beladen woorden als „trance" en
„hiernamaals". Zij ontvangt bezoe
kers in haar Londense woonkamer
waar niets wijst op haar bijzondere
contacten. En zij zelf is, wanneer
men met haar praat, ook allerminst
mysterieus.
Als kind van zeven verscheen haar
de componist Liszt, die zij als zo
danig uiteraard niet herkende. Die
zei haar lessen te zullen geven wan
neer zij daarvoor rijp zou zijn. Vanaf
die leeftijd ging Rosemary piano spe
len. maar haar opleiding bereikte
nimmer een hoog niveau. Rosemary
Brown wilde trouwens balletdanseres
worden, maar ze mocht niet van
haar ouders.
Door haar huwelijk en het vroeg
overlijden van haar echtgenoot kwam
er eigenlijk niets meer van werkelij
ke pianostudie, wel van zo af en toe
nog een beetje spelen. In 1964. tij
dens zo'n spel. merkte zij ineens dat
haar handen als het ware geleid wer
den. Liszt was teruggekeerd, dacht
zii zelf. Rosemary Brown was sterk
ontroerd door de muziek. Zij vroeg
Liszt hoe zij de noten zou kunnen
onthouden, want dat was voor haar
wel een probleem: muziek had zij
nimmer eerder opgeschreven. Liszt
liet haar de muziek, nog steeds door
besturing van haar handen, talloze
malen spelen en zo leerde zij het
stuk kennen. Dat was het begin van
haar vele ontmoetingen met de
componist, waarbij zich dan later
/anderen zouden voegen zoals Chopin,
Berlioz. Bach, Brahms, Beethoven,
Schubert, Schumann, Rachmanlnow,
Debussy, Grieg en Mozart. Soms
„verschijnen" zij als groep, soms af
zonderlijk. Zij praten met haar in
het Engels, zij het dan met een sterk
Duits of soms Frans accent. Het no
teren van muziek vond in deze be
gintijd nog niet plaats.
Ontdekking
Over de mensen zelf: „Ik geloof
dat Debussy zich in onze wereld van
vandaag helemaal thuis zou voelen,
omdat hij heel modern in zijn ma
nier van doen is. Gezien de manier
waarop hij zich kleedt, zou je hem
een soort hippie kimmen noemen
soms komt hij in zeer excentrieke
kleren".
„Ik heb Mozart twee of drie keer
gezien en hij heeft me wat pianomu
ziek gegeven. Liszt gelooft dat hy
wel terug zal komen om me meer
muziek te geven, maar dat is mis
schien pas over een tydje.
Van Schubert heb ik werkelijk de
voltooiing van de onvoltoooide sym
fonie gehoord. Of hij het nog door
zal geven. Ik bedoel op schrift, weet
ik nog niet. Alles wat ik kan zeggen,
is dat het absoluut verrukkelijk was
„Ik heb in mijn leven nog nooit zo-
Iets moois gehoord".
Over Rosemary
Richard Rodney Bennett, een En-
rJjfcsuniversiteit van Utrecht, noemt
de verschijning die Rosemary Brown
op 7-jarige leeftijd met Liszt had
een normale gehoorshallucinatles bij
de latere verschijningen zijn daar
dan nog eens gezichtshallucmaties bi)
gekomen. Hij vraagt zich af of hier
sprake is van oryptomnesie letter
lijk vertaald: verborgen geheugen,
maar eenvoudig vertaald met: onge
wild plagiaat) iets waar meer
schrijvers en componisten mee van
doen hebben gehad. Maar hij zelf
vindt deze verklaring onvoldoende.
Hij wijst bovendien op het feit dat
bijvoorbeeld Goethe gedachten in
een toestand van somnambulisme
slaapwandel en) heeft gemaakt. Iets
dergelijks zou met mrs. Brown ook
wel het geval kunnen zijn.
,Jk verwerp In beginsel de moge
lijkheid niet. dat overledenen zich
onder bepaalde omstandigheden kun
nen manifesteren. Maar niet ver
werpen en aannemen zijn bepaald
t nog geen synoniemen. Onder deze
geb componist."zégt "óver ~Rosemarv omstandigheden lijkt het m(J prema-
n I hllle rtw kin» „I- - 11
Over haar sensationele samen-
komsten repte zij maar weinig. De
ontdekking kwam pas toen Rosemary
Brown eens werd voorgesteld aan
mevrouw Mary Firth, muzieklera
res en lector in de muziekweten
schappen. Deze vrouw merkte al
gauw dat mevrouw Brown funda
menteel niet erg goed pano kon spe
len, maar toch haar onbekende mu-
zek kon produceren. Dit leidde tot
oprichting van een fonds, waardoor
Rosemary Brown in staat werd ge
steld financieel onafhankelijk haar
dagelijkse muziekarbeid te verrich-
ten.
Rosemary Brown zegt zelf over
haar componisten: ..Wanneer zij aan
mij verschijnen, schijnen zij terug te
gaan naar de bloeitijd van hun le
ven. Als ze bij hun overlijden tame
lijk oud waren, lijkt het wel of ze
opnieuw jong geworden zijn. Ik heb
me afgevraagd waarom dat zo was
en Liszt zei: „Er is geen verval, geen
ziekte". Daarom gaan ze terug naar
hun jeugd. Gewoonlijk verschijnen
ze min of meer zo gekleed als ze
gewend waren, maar ik geloof dat
dat alleen is om zich gemakkelijker
te laten herkennen. Ze zien er alle
maal goed uit".
Haar componisten werken op ver
schillende manieren. „Liszt leidt mijn
handen voor een paar maten tegelijk
en dan schrijf ik de muziek op.
Chopin noemt mij de noten aan de
piano en duwt mijn handen naar de
juiste toetsen, als het een lied is
probeert Schubert het to, zingen
maar hij heeft geen erg goeie stem.
Beethoven en Bach hebben liever
dat ik aan tafel zit met papier en
potlood: zij geven mij de toonsoort,
de maat, de linker- en de rechter
hand op".
Erg snel
„Soms komt de muziek erg snel
door en kan Ik nauwelijks vlug ge-
noeg schrijven. Andere keren gaat
het er langzaam en een beetje aar
zelend. Soms valt het geluid weg en
ben ik er niet zeker van wat zij heb
ben gezegd, zodat ik het ze moet la
ten herhalen. Maar ik geloof dat
door het doen, zowel de componisten
als ik zelf vooruit ga. Ik kan zelf
niet beslisssen dat ik in contact wil
komen met een bepaalde componist,
dat schijnt van hun kant georgani
seerd te worden en ik geloof dat
Liszt de leiding heeft van de orga
nisatie Brahms heeft mij enige vin
geroefeningen gegeven om de sprei
ding van mijn vingers en de spanning
van mijn handen te verbeteren. Rach-
maninov heeft een hoop gedaan
voor mijn pianotechniek en hij heeft
geprobeerd er een beetje stijl in te
krijgen, terwijl Ltazt mij geadviseerd
heeft omtrent voordracht en juiste
interpretatie".
Brown: „Als we dat willen kunnen
we allemaal Debussy op de piano
imiteren, maar om een stuk muziek
te ereeren, dat ook als muziekstuk
samenhangend is, en dat lijkt terug
te grijpen op de essentie van de stijl
van de componist door het op het
moment zelf te herscheppen, is veel
ingewikkelder. Veel mensen kunnen
improviseren, maar je kunt geen mu
ziek als deze namaken, zonder dat
je jaren geoefend hebt. Ik zou zelf
sommige stukken van Beethoven niet
eens kunnen namaken. Zelfs als
sommige stukken slecht zijn, betekent
dat nog niets. Ik maak zelf ook
een heleboel beroerde stukken".
Hepzibah Menuhin, pianiste en
zuster van Yehudi Menuhin: „Het is
buiten kijf dat ze een zeer oprechte
vrouw is. De muziek is beslist in de
stijl van de componisten. Het is een
voudig, maar sommige van de melo
dieën zijn erg mooi".
Prof. Ian Parrott, hoogleraar in
de muziekwetenschappen aan het
University College in Wales: ,Jk
geloof niet dat, je hier iets zult vin
den dat op bedriegerij lykt. Als mu
sicus ben ik graag bereid te zeggen
dat alles wat ze heeft geschreven
stilistisch mogelijk is. Ik vind de
muziek goed, maar niet geweldig. Ik
geloof dat alle zwakkere gedeelten
te wijten zijn aan de problemen die
zij bij het „overbrengen" ondervindt"
Prof. dr. W. H. C. Tenhaeff. hoog
leraar in de parapsychologie aan de
tuur om hier zonder meer aan het
geval-Rosemary Brown een duide
lijke verklaring te geven. Ik acht
me slechts gerechtrigd te erkennen
dat haar geval een uiterst interes
sant geval is. Diepgaand en voort
gezet onderzoek door een kleine groep
van gespecialiseerde deskundigen zal
ons, naar wij hopen, dichter bren
gen bij de oplossing van het pro
bleem waarvoor haar composities ons
stellen".
HILVERSUM (GPD) Van-
iaag is aan het team van de te
levisie-serie 't Schaep met de Vijf
Pooten een gouden plaat uitge
reikt. Een opgewekte afsluiting
van één seizoen Schaep staat er
op de uitnodiging. Inderdaad één
seizoen, want daar blijft het bij.
Tot begin vorige week leefde er
Dij producer-regisseur Joes Odu-
fré nog hoop de serie volgend sei-
?oen weer op het scherm te bren
gen, maar vlak voor Pinksteren
werd die hoop definitief de grond
ingeboord.
Eli Asser, schrijver van 't Schaep,
die in interviews al vaak had ver
klaard dat het hem grote moeite kos
te het script voor elke aflevering
klaar te krijgen, is niet in staat nog
deze zomer de scripts te schrijven
voor een nieuwe reeks. Scripts die re
gisseurs Odufré eenvoudigweg moet
hebben om over voldoende voorbe
reidingstijd te beschikken. Het is bij
Eli Asser een kwestie van uitputting,
van geen inspiratie meer bezitten.
„Van ruzie is geen sprake", zegt Joes
Odufré, „je kunt beter spreken van
spanningen". Over het feit dat een
ADVERTENTIE
Meteen plaat
vindt iedereen z"n draai
Een aardig bezette Pieterskerk
zag en hoorde het 7th Army Soldiers
Chorus. Een gunst voor Leiden. We
maakten ook eens het grote symfo
nie-orkest van het 7de Amerikaanse
leger (in Duitsland) mee, even
als genoemd koor samengesteld uit
vakleerlingen of reed6 afgestudeerde
musici. Dat orkest zocht z'n weg niet
door Leiden, maar door Hillegom
(vanwege de bollen) en door Alk
maar (vanwege de kaas). Dat was
voor Nederland al. Maar ln dit Pil
grim Father jaar valt het accent
sterk op Leiden. Het waren dan ook
de Stichting Pilgrim Fathers Her
denking 1970 en de Dutch Immigrant
Society (afd. Nederland), die dit
concert hebben kunnen aanbieden.
En VVV-directeur Dekker was het.
die de honneurs van verwelkoming
en dankbetuiging waarnam.
Na een bekroning op het Scheve-
nings internationaal koorfestlVal ln
1969 verwierf het 28-hoofdige ensem
ble de faam van beste Westeuropees
mannekoor Dirigent is capitan
Elmer Crist de heren laten op
hun programma's hoofdletters en
interpuncties weg: ze zingen handel
bach lotti luther. Maar hoe!
Daar deze soldaten het meest zin
gen voor soldaten, vermeldt hun
programma naast oude polyfonen
ook algemeen gangbare stukken, als
het zegelied uit Handei's Judas, het
„Jesu joy of man's desiring" uit
Bach's Kantate 147 en het Avé
Verum van Mozart. Zo'n Avé Verum
kan men een algemene geldigheid
toekennen als het Onze Vader onder
de gebeden. Toch stelde Juist dit Avé
Verum licht te leur, misschien om
dat het jongenssopranen en -alten
niet missen kan of de onge
repte vrouwenklank. Maar daar
heeft iets in balans tegenover ge
staan: „When Jesus wept". Hier los
te het koor zich in vier groepen op,
zodanig gedirigeerd naar uiterste
punten in het kerkruim, dat het ge
hoor ingevangen werd in de klank
ommuring van die vier groepen.
Door de fantastische homogeni
teit werd dat. tot een unieke, huive
rende schoonheid.
Voor de begeleiding zorgde de or
ganist Wim v. d. Panne, die als ge
degen vakman een Bach-koraal-
bewerking horen liet, Franck's Can
tabile en „Open now thy gates of
beauty", een compositie in de juich
toon van de Amerikaan P. Manz. Het
concert werd besloten met de Ame
rikaanse en Nederlandse volksliede
ren.
Keee Verhoef.
LEIDEN Op voorstel van de
Commissie Bevordering Opleiding en
Onderzoek Radiobiologie heeft het
college van curatoren van de Leidse
Universiteit besloten de naam van
de in oktober overleden hoogleraar
in de fysiologische scheikunde, de
toegepaste enzymologie en de radio
biologie prof. dr. J. A. Cohen te
verbinden aan het. Instituut voor Ra-
diopathologie en Sfcralenbescherming.
Het instituut heet voortaan J. A.
Cohen-Instituut voor Radiopatholo-
gle en Stralenbescherming.
Rosemary Brown
De Nederlandse Hartstichting zal
een kort geding aanspannen tegen
de Haarlemse platenmaatschappij
Negram/Delta, dat waarschijnlijk
eind mei in Haarlem behandeld zal
worden. De hartstichting maakt be
zwaar tegen de hoes van het plaat
je „Blijft Pit", dat onlangs door Ne
gram is uitgegeven.
„Die Hoes", aldus directeur J
succesvol brok televisie moet ver- Klerkels van de Hartstichting, j,
dwunen zegt hU: ..Misschien ls dit wn bl(na ldentlelt(, knp|e van de door
weer eens een waarschuwing dat
we in Nederland niet kunnen blij
ven doorgaan één man een hele se-
ons uitgebrachte affiche „Doe Dit
Blijf Fit". Bovendien wordt op de
rie te laten schrijven We moeten 1 aCh'erkju!L ""f naam eeno<'md en
mnrHt rlllirlnlnL' ooexonoenoej
gaan werken met teams van schrij
vers"
ADVERTENTIE
Dertien plastieken, met een geza
menlijke waarde van f 130.000, die
stonden op een beelden tentoonstel -
ling van de Nederlandse Kring van
Beeldhouwers in de Amsterdamse
tuinstad Osdorp zijn als gevolg van
vandalisme van de Jeugd min of
meer ernstig beschadigd. De tentoon
stellingscommissie van de NKB, die
de expositie op initiatief van het
wijkcentrum had ingericht, heeft be
sloten de werken te verwijderen.
wordt duidelijk gesuggereerd dat we
de bedoeling van het plaatje onder
schrijven".
„Dat doen wy zeer zeker niet.
Negram heeft over dit plaatje nooit
contact gehad met ons. Wij kunnen
dit plaatje ook niet ondersteunen
want het geeft onjuiste voorlichting.
Trimmen is niet het meest probate
middel ter bestrijding van hart- en
vaatziekten zoals Negram zegt,
maar één van de middelen naast
minder roken, goede voeding en het
afreageren van spanningen".
„Als wy dit accepteren maken wij
het onszelf onmogelijk ooit zelf een
plaatje op de markt te brengen en
daar zijn al plannen voor, zij het op
een geheel andere basis dan Negram
Negram heeft Inmiddels bekend
gemaakt dat de verkoop van de
plaat, waarvan er al enkele duizen
den zijn verkocht, gewoon doorgaat.
(ADVERTENTIE)
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 Het afschuwelijke, bizarre en ongelooflijke avon
tuur van Monsieur Tète. animatiefilm, ln kleur
(VPRO)
7.25 Wereld op wielen, inkleur (VPRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Berichten uit de samenleving (VTRO)
8.30 Gertrud, speelfilm (VPRO)
10.30 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 Scala: informatief programma (NOS)
7.30 Van gewest tot gewest (NOS)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Oud-internationalsVOC, samenvatting van de
jubileum-voetbalwedstrijd van VOC (TROS)
8.40 Schiphol International Airport: 50 jaar KLM, do
cumentaire. in kleur (TROS)
8.55 De zeven zeeën: VII. De Indische Oceaan, tv-film,
in kleur (TROS)
9.45 Dr. Joseph Goebbels, documentaire film (TROS)
10.30 Vrouwspersonen, documentaire film (Hum. Ver
bond)
11.10 Journaal (NOS)
De 82-Jartge Willem Vogt leefde
gisteren de mooiste dag van zyn
leven. zyn Avro hield de hele
avond, op beide televisienetten,
de Nederlandse bevolking bezig,
dank zy een rulltje met de NOS,
die eerder een Avro-avond had
opgeslokt. De Avro concurreer
de dus met zichzelf, en plaatste
op Nederland 1 de Houdini-
film met het toenmalige echt
paar Tony Curtiss-Janet Leigh
in de hoofdrollen (Houdini
stierf overigens niet, op 52-jarige
leeftyd, in de Chinese martel
kamer. maar tengevolge van
een onverwachte stomp in zfjn
buik door een student die wou
uitzoeken of hij inderdaad iede
re klap kon opvangen aldus
de Vara-glds), en op Nederland
2 een tweetal werkstukken van
Rense Roy aards, een veelbelo
vende jonge regisseur, die om. de
Literaire Ontmoetingen een tyd
je heeft voortgezet na het ver
dwijnen van Hans Keller, en die
nu ook het consigne heeft ge
kregen zijn biezen te pakken,
omdat hy schematisch samen
gevat) te lastig zou zijn. Tussen
hem en Avro-dramaturg Con
Nicolaï bestaan dergelyke span
ningen als tussen Plet Keizer en
Rinus Michels heb ik begrepen
en de Avro is daar niet van ge
diend.
Dat Royaards een talentvol
regisseur is, bewees hfj gisteren
vooral in „De zomer", het dich
terlijke spel van Romain Wein-
garten, dat hy van het toneel
naar het scherm had overge
plant. Ik heb noch de Franse,
noch de Nederlandse voorstel
ling van dit stuk, die kort na
elkaar in ons land zyn opge
voerd, gezien, ik kan dus alleen
maar oordelen over deze tv-be-
werking en die boeide my sterk,
al begon myn belangstelling te
gen het einde wat weg te ebben.
Royaards en zyn acteurs <en
zyn camera-mensen!) hebben
niet gewerkt volgens een tevo
ren geplande regie-concep
tie, maar ze hebben in eerste
instantie een optimale open-
head en bereidheid ten opzichte
van elkaar proberen te creëren.
Daarna hebben zy door middel
van oefeningen en improvisaties
op de kernthema's en conflict
situaties, een structuur voor het
spel opgebouwd, waar by de con
centratie steeds gericht bleef op
de camera's en microfoons, die
hun bewegen zouden registre
ren. Liefst vyf camera's opereer
den daarby, in nauwe samen
werking met elkaar en met de
spelers, met als uitgangspunt
dat de camera een flexibel ele
ment was en dat ook de crea
tiviteit van de cameramensen
gebruikt moest worden. Zo ont
stond, zegt Rense Royaards. een
coöperatie van alle medewer
kers en je kon dat ook on
loochenbaar aan het resultaat
aflezen.
Zelden zie je acteurs zo „vi
brerend" reageren, met zoveel
puntigheid en natuurlykheid.
Els Ingeborg Smit was een open
baring voor me: zo hoor je sa
men te spelen met de camera's!
Dat Lou Landré die „gespan
nenheid" in zyn spel heeft wist
ik al van eerdere creaties, maar
de beide katers van Carol van
Herwynen en Peter Faber wa
ren weer regelrechte verrassin
gen. zo „spinnig" en „blazend"
gespeeld, en zo fel reagerend op
de camerabewegingen. Dat moet
toch ook de verdienste zyn van
de regisseur en diens „trainings
methoden", die weliswaar on-
gebruikelyk zyn by het Neder
landse toneel en zeker by de
Nederlandse televisie, maar die
elders (Polen, Tsjecho-Slowakye
maar daar niet alleen) voor het
toneel steeds meer worden toe
gepast. en die vooral voor de zo
nauwkeurig registrerende came
ra's wel eens de meest bruikbare
zouden kunnen worden
Het korte filmpje „Een woord
tegen het verval dat Royaards
al vry lang geleden maakte
naar een verhaal van Hugo
Raes, muntte uit door fraai ca
merawerk van Cor de Jager en
door een knap beeldritme, maar
het verband met de zes korte
schetjes van Raes over allerlei
plagen van deze tyd (opbrekin
gen, luchtvervuiling. lawaai,
straatbevuiling, verkeersinvei-
ligheid en verrotting) was al fil
mende nogal zoek geraakt, wat
daarom jammer was omdat een
concreter aanpak van wat Raes
aanklaagt meer effect had kun
nen sorteren.
NICO SCHEEPMAKER
VOOR DONDERDAG 21 MEI
Hilversum I 402 m.
AVRO 18.00 Nwb. 18.11 Radlojoura.
Pol. Partyen 18.20 Ultz. van de Boe
ren Party AVRO 18.30 Stereo: Licht
instrm. en6. en licht orgelspel. 19.00
Stereo; Big Band Beat The Skymas-
ters mod. muz. 19.25 Gesproken
Brief 19.30 Nws. IKOR 19.35 Kerk ver-
zangsol. klas. en mod. muz. 20.40 1984
Hoorspel 22.30 Nws. 22.38 Med. 22.40
Radlojourn. 22.56 Rotterdam C'70dans
muz. 23.20 Stereo: Planoduo. semi-
klas. en mod. muz. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m.
NCRV 18.00 Tyd vry voor muz.
rem uz.
18.41 Hier en Nu. act
19.15 Lever des HeUskwartler
Ontvoerd radiospel voor de zomeravond
21.00 Stereo. Promenadeork. amusem -
muz. 21.30 Bond van Chr. Oranje Ve
renigingen 60 jr. report. 21.50 Kerkor-
relconc. oude muz. 22.20 Avondoverden
Ing. 22.30 Nws. 22.38 Pari. dagoverz.
22 AO Onvoorzien licht muz. progr. met
act. 23.66-24DO Nwa.
VOOR VRIJDAG 22 MEI
HUversum I 402 m.
AVRO 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gram. muz. 8.00 Nws." 8.11
Radlojoura. 8.30 De groenteman NOS
9.00 Internationaal Spectrum Oude
en mod. muz. opn. 9.35-9.40 Waterstan
den AVRO 10.00 Voor de kleuters 10.10
I Arbeldsvlt. gr 11.00-11.02 Nws. 11.30
Viool en plano mod. muz. 11.65 Beurs
berichten NOS 12.00 Blik op de wereld
pop. progr. over ontwikkelingshulp.
Overheldsvoorl. 12.30 Ultz. voor de land
bouw NOS 12.40 Stereo Lichte gram
muz. 12.60 Recht en slecht, praatje:
13.00 Nws. VARA 13.11 Act. 13.20 ste
reo Fllharm. ork. van Israël mod. muz.
r. E.O. 14.00 Ruimte Radio-magazine
Zingend getuigen veelgevraagde gew.
muz. 2. Instrum. van Ood, praatje 3.
Meer dan een lied, geschied, van een
bekend lied 4. Act. nws. over zend. tn
binnen- en bultenl. 5. Overdenk. NOS
15.00 Stereo: Aspekten van de kamer-
muz. strtjkkwwartet en sol. nwe muz.
16.45 Toerlsmo en toeristische Informa-
bulteol. VPRO; 16D0
VPRO-Vrijdag: gevar. progr. 16.00 Nws
17.55 Med.
Hilversum II 298 m.
KRO 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Stereo: Badlnerle klas. muz
gr. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50 Overweging
8.00-8.10 Nws. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvr. 9.00-9.10 Oynin. voor de hulsvr
9.40 Schoolradio 10.00 Stereo: Aubade:
klas. muz. gr. en opn. 11.00 Nws. n.03
Voor de zieken 11.55 Med. 12.00 Ste
reo Van twaalf tot twee gevar. progr.
12.22 Wy van het land 12 26 Med. t.b.v.
land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Act..
13.00-13.05 Raden maar....) School
radio 14.30 Stereo: Licht ens. met zang
TROS 14.55 Cone a la carte klas. ver-
zoekprogr. 16.00 Nwe. 16.03 Disco-drive-
In de showbusiness op de korrel geno
men 17.00 Uit de pers discussie rond de
pers - stam taf el 17.15 Sportkompas 17.45
Hilversum III 240 m.
VARA 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Bec
ker Show 10.00 Nws 1100 Nws NOS
11.03 Suzle Cream Cheese AVRO 15.00
Nws. 15.03 Muz. Boetiek (16.00 Nws
17.00 Nws. 17.00 Nws. 17.02 Radlojoura.
17.05-18.00 Zingende Bougie: gevar.
pl. progr. voor automobilisten
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
NOS 18.45 De Fabeltjeskr. NOS 18.55
Journ. AVRO 19 04 Doebledoe. muz.
progr. voor de Jeugd NOS 20.00 Journ.
AVRO 20.20 AVRO's Televlzler 20.30
AVRO's Sportpanorama 21.10 Harte-
dief tv-spel NOS 22.50-22.55 Journ.
Nederland II.
NOS 18.45 De Fabeltjeskr N08 18 65
Journ. NOS 19.04 Scala Inform. progT.
KRO 19.30 Geen Zee te hoog (The
Queen and I) tv-serle NOS 20d0 Journ
KRO 20.20 Tour de chant met Charles
Aznavour 21.10 Riskante Kerk: magaz.
een kerk-ln-ontwlkkellng NOS
Wi «.CTR-ia
23.06-23.10 Journ.
ADVERTENTIE
r Eenplatenbon i
is altijd raak
k 15,7,50 10,-15.20,-25,- 1